Zertab schreef:Ik had hem graag willen zien.. maar Deens versta ik niet.
Om te zien wat voor vreselijks hij doet hoef je geen Deens te verstaan.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Suzanne F. schreef:miereneter schreef:Los van of we op basis van de beelden wel of niet kunnen oordelen (de sprekers in het fragment overigens wel, ik denk dat dat ook iets zegt): ik ben het argument 'opvoeden kunnen we niet met een suikerklontje' echt heel erg beu.
Het is een valse tegenstelling. Want ik neem aan dat je niet bedoelt: als het niet met een suikerklontje kan, is mishandeling ok? En valse tegenstellingen zijn vals om te gebruiken.
Wie de schoen passe, trekke hem aan.
Nee dat zeg ik niet. En ik zeg ook niet: het doel heilige de middelen. Ik zeg alleen dat ik het wel met Helgstrand eens ben als hij zegt dat je soms wat harder op moet treden tegen bepaalde paarden. En dan noem ik de onopgevoede, dominante en verreden paarden. Geweld met bloed keur ik nooit goed. Maar wanneer is het mishandeling? Dan mishandelen paarden elkaar ook in de omgang. De ene keer is een fluistering genoeg, de andere keer zal je je stem moeten verheffen en zelf een schreeuw is niet uitgesloten als het op je eigen veiligheid aankomt.
Ik vind dat Helgstrand wel erg op het hakblok wordt gelegd terwijl er echt tig stallen waar het er zo aan toegaat.
Suzanne F. schreef:Oké. Ik vind alleen dat we niet roomser moeten doen dan de paus. Het geweld op de filmpjes keur ik niet goed maar dit heb ik zeker vaker gezien hier in Nederland op grote stallen. Iedereen doet nu heel geschokt maar dit is geen uitzondering. En daarmee is het niet oké maar dit wordt wel heel erg uitvergroot zo.
En je wilt echt niet weten hoe vaak ik Penny’s en basissportruiters heb zien schoppen en trekken. Op maneges, op wedstrijden. Op losrijdterreinen op gewoon op pensionstallen. En die doen het dan nog zonder enige kennis en zonder juiste timing.
Ik vind gewoon dat dit nu extreem wordt uitvergroot en dat er ook heel veel wel goed gaat.
Elisa2 schreef:Maar net als bij Helgstrand is het maar de vraag of ze het doen als er publiek bij is. Personeel vaak wel.. maar de dierenpolitie?
Ik denk trouwens niet dat Suzanne dat bedoeld. Maar dat ze bedoeld dat dit veel vaker voorkomt en dus niet alleen bij Helgstrand. En ook niet alleen bij profs.
Elisa2 schreef:Maar net als bij Helgstrand is het maar de vraag of ze het doen als er publiek bij is. Personeel vaak wel.. maar de dierenpolitie?
Ik denk trouwens niet dat Suzanne dat bedoeld. Maar dat ze bedoeld dat dit veel vaker voorkomt en dus niet alleen bij Helgstrand. En ook niet alleen bij profs.
Suzanne F. schreef:Oké. Ik vind alleen dat we niet roomser moeten doen dan de paus. Het geweld op de filmpjes keur ik niet goed maar dit heb ik zeker vaker gezien hier in Nederland op grote stallen. Iedereen doet nu heel geschokt maar dit is geen uitzondering. En daarmee is het niet oké maar dit wordt wel heel erg uitvergroot zo.
En je wilt echt niet weten hoe vaak ik Penny’s en basissportruiters heb zien schoppen en trekken. Op maneges, op wedstrijden. Op losrijdterreinen op gewoon op pensionstallen. En die doen het dan nog zonder enige kennis en zonder juiste timing.
Ik vind gewoon dat dit nu extreem wordt uitvergroot en dat er ook heel veel wel goed gaat.
SophievdV schreef:Elisa2 schreef:Maar net als bij Helgstrand is het maar de vraag of ze het doen als er publiek bij is. Personeel vaak wel.. maar de dierenpolitie?
Wat wil je anders doen dan? Zelf het erf op rijden en onderzoek doen? Als niemand melding maakt of als iedereen denkt: "ja, dat is niet aan mij", dan blijft het in stand. We zullen met zn allen een vuist moeten maken om dit soort wantoestanden tegen te kunnen gaan.
princequillo schreef:Mijn vriendin is het op het moment aan het kijken. Ik ben heel braaf aan het wachten op updates.![]()
Tot nu toe zegt ze dat er iig wel meerdere (ex) werknemers naar voren komen in de docu.
Update: ze geeft echt letterlijk net een samenvatting. Volgens haar focust deel 1 zich vooral op hoe de grooms worden behandeld. Er zijn beelden van ruiters die de grooms verbaal mishandelen (ik weet niet precies wat hier een goede Nederlandse vertaling voor zou zijn) als ze hun werk niet snel genoeg doen en meerdere grooms die in huilen uitbarsten door de behandeling op werk, plus algemene slechte werkomstandigheden (dat wisten we natuurlijk al). Ook waren er beelden te zien van meerdere, zeer veel paarden, met gezwollen zweepstriemen en open wonden van sporen. Maar het ging dus voornamelijk over de werkomstandigheden in aflevering 1.
Dat vind ik overigens wel een goede zaak om uit te zenden. Binnen de paardenwereld weten we dit allemaal wel denk ik, maar toch ook goed dat nu ook de algemene Deense kijker dit ziet, vind ik.