Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Elisa2 schreef:Schieterige paarden desensibileer is zodat ze een zweep niet eng meer vinden. Aan het been maken is echt een kwestie van been, timing, loslaten, scherp maken.
Maar waarschijnlijk hanteren wij andere methoden.
Ik ben in ieder geval blij nooit een spoor nodig gehad te hebben voor aan het been maken.
Elisa2 schreef:Schieterige paarden desensibileer is zodat ze een zweep niet eng meer vinden. Aan het been maken is echt een kwestie van been, timing, loslaten, scherp maken.
Maar waarschijnlijk hanteren wij andere methoden.
Ik ben in ieder geval blij nooit een spoor nodig gehad te hebben voor aan het been maken.
Elisa2 schreef:Moet ik daar serieus antwoord op geven?![]()
Ik werk op basis van vertrouwen, punt.
Fly_high schreef:Juist bloedhete paarden zijn het minst aan het been meestalwant daar blijft men maar vanaf want ze lopen toch wel. Alleen zodra zo'n paard ff leeg is of er toch geen zin in heeft wordt het interessant. Zie je veel bij van nature rennerige paarden met springen, als ze toch ergens over twijfelen kun je ineens been geven alles wat je wilt
996981 schreef:Elisa2 schreef:Moet ik daar serieus antwoord op geven?![]()
Ik werk op basis van vertrouwen, punt.
Ja ik zou graag weten waarom je een in mijn ogen onlogische keuze maakt. Dat stokje mag immers niet meer mee de ring in vanaf de M. Waarom zou je een paard er dan eerst op desensibiliseren, om het later niet meer te gebruiken?
Fly_high schreef:Juist bloedhete paarden zijn het minst aan het been meestalwant daar blijft men maar vanaf want ze lopen toch wel. Alleen zodra zo'n paard ff leeg is of er toch geen zin in heeft wordt het interessant. Zie je veel bij van nature rennerige paarden met springen, als ze toch ergens over twijfelen kun je ineens been geven alles wat je wilt
denisesilver schreef:Haha eens hoor! Dujardin heeft volgens mij ooit gezegd een heet paard moet leren met het been eraan te lopen en een flegmatiek paard moet leren met het been eraf te lopen. Denk dat in de regel mensen echter te veel doen (ik ben daar zelf ook goed in)
denisesilver schreef:Als je het M2 nog doormoet om "snel nog even met S&T te starten" dan wens ik die mensen veel geluk. Niet voor niets dat velen die door mogen starten die klasse overslaan
Babootje schreef:996981 schreef:Ja ik zou graag weten waarom je een in mijn ogen onlogische keuze maakt. Dat stokje mag immers niet meer mee de ring in vanaf de M. Waarom zou je een paard er dan eerst op desensibiliseren, om het later niet meer te gebruiken?
Ja, plus dat je je paard niet wil desensibiliseren op de hulpen die je juist nodig hebt. Stokje mag niet meer vanaf M dus je wil je paard juist sensibeler hebben op de hulpen van je been alleen. Dat doe je met een spoor.
Elisa, het is even "omdenken" voor jou denk ik.
Janneke2 schreef:Babootje schreef:
Ja, plus dat je je paard niet wil desensibiliseren op de hulpen die je juist nodig hebt. Stokje mag niet meer vanaf M dus je wil je paard juist sensibeler hebben op de hulpen van je been alleen. Dat doe je met een spoor.
Elisa, het is even "omdenken" voor jou denk ik.
Ik moet eerlijk bekennen dat alle logica hier zoek lijkt.
(Hoezo zou Elisa moeten omdenken...?)
Het desensibiliseren is een middel om het paard te leren het stokje te verdragen.
Met een enkele 'kietel' van het stokje kun je een paard scherp aan het been maken (... uiteraard kan het op - tig manieren...)
en daarna is het totaal onbelangrijk of dat stokje mee de ring in mag.
Voor mij klinkt er in het verhaal van 996981 door 'dat het niet zonder hulpmiddelen kan'. (Ik vind het juist de kunst om met zo weinig mogelijk 'spul' te werken...)
Elisa2 schreef:Precies, ik denk niet dat ik degene ben die hier moet omdenken.
Daarnaast blijf ik erbij dat een spoor er niet is om een paard aan het been te maken. Dat wordt ook geleerd op alle ruiter en instructeur opleidingen.
Ik denk dat als je sporen of zweep nodig hebt om een M proef of hoger door te komen dat er dan iets schort aan de basis.
En daarom moet men eerst in die basis leren een paard op een goede manier aan het been te maken voordat ze een spoortje mogen gebruiken mijn inziens.
Spenk schreef:Maar je bent dan toch niet aan het verfijnen? Of is verfijnen een ander woord voor de hulp is gewoon veel scherper dus paard bedenkt zich wel 3x om het nu niet te doen.
Ik weet ook niet beter dan dat een spoor dus absoluut niet is om je paard aan het been te zetten omdat je dan lekker scherp even een prik kan geven die inderdaad veel harder aankomt dan een kuit.
996981 schreef:Elisa2 schreef:Precies, ik denk niet dat ik degene ben die hier moet omdenken.
Daarnaast blijf ik erbij dat een spoor er niet is om een paard aan het been te maken. Dat wordt ook geleerd op alle ruiter en instructeur opleidingen.
Ik denk dat als je sporen of zweep nodig hebt om een M proef of hoger door te komen dat er dan iets schort aan de basis.
En daarom moet men eerst in die basis leren een paard op een goede manier aan het been te maken voordat ze een spoortje mogen gebruiken mijn inziens.
Als het goed is heb je geleerd dat een zweep óók niet is om aan het been te maken…
996981 schreef:Spenk schreef:Maar je bent dan toch niet aan het verfijnen? Of is verfijnen een ander woord voor de hulp is gewoon veel scherper dus paard bedenkt zich wel 3x om het nu niet te doen.
Ik weet ook niet beter dan dat een spoor dus absoluut niet is om je paard aan het been te zetten omdat je dan lekker scherp even een prik kan geven die inderdaad veel harder aankomt dan een kuit.
De verfijning zit hem erin dat je de hulp specifieker op 1 plek kan geven. De positie van je been verschilt steeds iets bij een begrenzend, drijvend, wakend been of zijwaartse hulp. Die minimale verschillen zijn makkelijker de duiden met een spoortje
Elisa2 schreef:996981 schreef:Als het goed is heb je geleerd dat een zweep óók niet is om aan het been te maken…
Klopt, daar wordt het dan ook niet voor gebruikt.
Elisa2 schreef:Daar heb je echt geen spoor voor nodig. Paarden sluiten zich af, het is kunst om de ingang te vinden waardoor ze aan het been komen/ snappen wat je bedoelt etc.
Vaak zijn de ruiters te traag/ voelen niet genoeg.
Ik gebruik liever een zweepje met opzij gaan. Spoor komt pas in de latere fases, als ze de bedoeling snappen en je ze bijvoorbeeld in een proef even wat scherper wilt laten scharen.
Maar goed, ik ben sowieso voor merendeel rijden zonder spoor. Ze zijn in ieder geval echt niet bedoeld om een paard aan het been te maken en daar worden ze wel vaak voor misbruikt.
996981 schreef:Goh, gelukkig weet ik van mezelf dat ik het zo simpel mogelijk houd en zo logisch mogelijk voor het paard.
Citaat:Waar je het idee hebt dat ik niet zonder hulpmiddelen kan?
Citaat:Zoals ik al eerder zei dit topic: ik pas me aan het paard aan. Loopt een paard fijn zonder spoor, sperriem whatever rijden we zonder. Geen enkel probleem.
Citaat:Als ik wel een hulpmiddel gebruik vind ik het logischer een hulpmiddel te gebruiken dat om mijn been zit, dan een hulpmiddel dat ik vast heb (en dus altijd later mee reageer) als ik een paard reactie op het been wil leren.
Citaat:En dan kijk je eerst of het paard reageert op kuit zonder spoor, krijg je weinig reactie kun je met spoortje net iets specifieker zijn, op dezelfde plek.
Janneke2 schreef:996981 schreef:Goh, gelukkig weet ik van mezelf dat ik het zo simpel mogelijk houd en zo logisch mogelijk voor het paard.
Prima...!Citaat:Waar je het idee hebt dat ik niet zonder hulpmiddelen kan?
... die indruk geef je mij als je schrijft "dat je je paard niet wil desensibiliseren op de hulpen die je juist nodig hebt. Stokje mag niet meer vanaf M dus je wil je paard juist sensibeler hebben op de hulpen van je been alleen. Dat doe je met een spoor."Citaat:Zoals ik al eerder zei dit topic: ik pas me aan het paard aan. Loopt een paard fijn zonder spoor, sperriem whatever rijden we zonder. Geen enkel probleem.
Dat is prima, maar er is wat spanning tov bovengenoemd citaat.Citaat:Als ik wel een hulpmiddel gebruik vind ik het logischer een hulpmiddel te gebruiken dat om mijn been zit, dan een hulpmiddel dat ik vast heb (en dus altijd later mee reageer) als ik een paard reactie op het been wil leren.
Daar zit iets in, maar als ik bij mijn huidige rijdier haar wil aanraken met een spoor moet ik mijn been echt verleggen/ optrekken. (Ik rijd dus maar zonder, want zowel de vertraging als het verleggen vind ik maar niets.)Citaat:En dan kijk je eerst of het paard reageert op kuit zonder spoor, krijg je weinig reactie kun je met spoortje net iets specifieker zijn, op dezelfde plek.
Dus die paar keer dat ik met zweepje reed deed ik ongeveer hetzelfde. (Al kan ik het woord 'specifiek' niet zo thuisbrengen. Kuitdruk plus klein kieteltje achter kuit - net iets meer. Maar 'specifieker'...?)
Janneke2 schreef:... ik heb mijn bericht inmiddels aangepast.
Inclusief excuses.