Drafsport voor dummies, deel 3: de uitdossing van de draver

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Drafsport voor dummies, deel 3: de uitdossing van de draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:34

Ik moest die dingen bij mijn examen voor eigenaartrainer in elkaar zetten en correct omhangen, wat een hoop riempjes hebben die krengen :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-23 21:54

:')

Ik vind prutsen met riempjes leuk. Word ik rustig van B-)

Chrissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 16:14

Koper schreef:
Chrissie schreef:

Heb de lijst van toegestane harnachement erbij gepakt van de NDR maar ik kan niet iets vinden wat aan je omschrijving voldoet. Weet je nog waar je het hebt gezien?

Ja, het was een week of twee geleden in een koers op Wolvega.

Inmiddels maar besloten om mijzelf te gaslighten en te zeggen dat ik het vast verkeerd gezien zal hebben. Maar kan het niet uitstaan dat ik het niet terug kan vinden :')

Nu wil ik het ook voor je vinden :+
Ik heb door alle koersfoto's gescrold van de afgelopen weken maar het enige wat ik kan vinden zijn enkele paarden met knie gamassen, martingaal icm springteugel. Dan is het al snel veel natuurlijk, laten we het daar ophouden. Als je het weer een keer ziet duiken we er weer in! ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 19:07

Koper schreef:
Nee, wat ik zag waren een soort lussen die om het voorbeen gingen. En dan hoog, bijna tegen de borst aan. Er zat verder niks wat naar de borst ging. Alleen die lus van het been naar het schoftje, ter hoogte van het startnummer.

Volgens mij bedoel jij Spreaders? Ik hoorde uit betrouwbare kring dat die gebruikt worden voor paarden die anders met de knieën tegen elkaar aan komen tijdens het lopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 00:51

Ik heb het gevonden! :Y)

Vandaag, of eigenlijk gisteren, zag ik er op Mons ineens een paard mee lopen. En ik heb een screenshot gemaakt uit de stream (https://www.youtube.com/watch?v=SPRtXR5Fh7s koers 8 paard 1, omstreeks 4:00:00)

Afbeelding

Zo mogelijk nog onduidelijker shotje van de voorkant:
Afbeelding

Hij had het alleen om het linker voorbeen.

Nou natuurlijk nog de vraag wat het nou is :P

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:21

Dat zijn (of is) als ik het goed zie denk ik elbow boots, dus bescherming voor de elleboog. Blijkbaar bij deze alleen eenzijdig nodig.

https://jacksmfg.com/lite-n-tuff-feathe ... suspender/

Ik zie het niet helemaal goed maar hoe dan ook een beschermer, geen riempje om de gang te beïnvloeden of zo.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:39

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:50

Dat zie ik echt zelden in NL trouwens, of zie jij het wel veel Wendy? Als ik er 1 op de 100 zie is het nog veel?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 08:57

Heel af en toe. Ook wel eens aan twee kanten gezien volgens mij. Het is niet iets wat je hier vaak ziet, nee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:22

In de tuigsport wordt volgens mij ook wel gebruik gemaakt van bitten met tonglepels.
Is er een reden waarom dat niet gedaan wordt in de drafsport ipv dat kousje?

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:30

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:43

Ja, dit is een spreider. Hadden wij wel op stal liggen vroeger, maar we hebben er nooit eentje gehad die het nodig had.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:44

Ibbel schreef:
In de tuigsport wordt volgens mij ook wel gebruik gemaakt van bitten met tonglepels.

Die lepel voorkomt niet dat de tong naar achteren kan schieten en de strottenklep kan blokkeren, iets wat de pantykous wel doet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:46

prompter schreef:
Ibbel schreef:

Die lepel voorkomt niet dat de tong naar achteren kan schieten en de strottenklep kan blokkeren, iets wat de pantykous wel doet.

Dat snap ik, maar niet iedere draver heeft een strotteklep/zacht gehemelteprobleem, toch? En bovendien begreep ik dat het effect van een kousje op dat specifieke probleem niet heel groot is en er een beter werkende oplossing voor zou zijn.

Dus voor de paarden die alleen maar stuurloos worden met een tong over het bit zou dit toch een alternatief zijn waar minder heibel over zou kunnen ontstaan?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:49

Het effect van dat kousje op mijn eigen gefokte draverhengst maakte het verschil tussen het laatste rechte eind niet mee kunnen komen of de koers winnen, dus dat ben ik niet met je eens maar het is N=1 :D

Wij hebben verder nooit stuurloze paarden zonder tong vast gehad, dus daar heb ik geen ervaring mee, ze liepen bij ons allemaal met de tong los. Ik heb het bij mijn huidige hengst wel geprobeerd want die gooide om een hele andere reden zijn tong over het bit, maar bij hem was een bitloos hoofdstel de oplossing.

Ik heb wel het idee dat men soms te snel naar dingen grijpt zoals de tong vast of een orenkap, ook daar deden wij niet snel naar grijpen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 09:53

Ik heb zelf een draver onder het zadel en voor de marathonwagen, die loopt ook erg de rommelen met haar mond, ook tong over het bit. Tijdje bitloos onder het zadel gereden, bleek uiteindelijk toch ook niet de oplossing.
Ongebroken watertrens is waar ik uiteindelijk geeindigd ben, na lang zoeken, en daar loopt ze nu ook mee voor de wagen, want zelfs met mildste menbitje (Utrechts stangetje op het bovenste gat, dus eigenlijk een ongebroken trens) wilde ze eigenlijk niet aannemen.

Dus ja, het is soms flink zoeken voor je gevonden hebt wat prettig is voor je paard :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:11

Dat is het ook, het is een zoektocht en een professionele trainer heeft daar niet altijd de tijd voor. Het is mooi als je ze als jaarling al krijgt en zelf kan opleiden, maar veel vaker krijg je er eentje die bij een andere trainer vandaan komt en daar is ook al van alles gedaan en geprobeerd en is de eigenaar niet tevreden. Het is soms net voetbal, als er niet gepresteerd wordt, wordt de trainer gewisseld :D. De eignaar wil snel resultaat, dus probeer je er het beste van te maken en als iets een symptoom bestrijdt en het werkt, dan ga je daar de koers mee in. Met mijn eigen paarden heb ik altijd wel lekker de tijd kunnen nemen, net als jij :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-23 10:40

WendyBZ schreef:
Heel af en toe. Ook wel eens aan twee kanten gezien volgens mij. Het is niet iets wat je hier vaak ziet, nee.

De eerste keer dat ik het zag, en er dus over begon te emmeren in dit topic, was inderdaad bij een paard wat het aan beide voorbenen had.

Maar het doel van zo'n spreider is dus dat de benen, of bij dit paard het linkerbeen, rechter beweegt? Is dat dan om te voorkomen dat dat been de achterbenen raakt? Of juist het andere voorbeen? Dat laatste lijkt me wat logischer.

Ben nog eens aan het zoeken geslagen en vond dit ding: https://www.trotdirect.com/en/knee-spreaders.html
Dat lijkt inderdaad heel erg op wat ik bedoel. Dus zonder bescherming voor de elleboog. En met zeg maar dat rechte ding bovenaan de lus.