Nieuwe maatregelen zetten paardensector (economisch) onder druk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:32

Elisa2 schreef:
Pensionstalling is nu al belachelijk duur..noodgedwongen, dat begrijp ik heel goed. Maar voor veel mensen nu al onbetaalbaar.

Ik blijf me zorgen maken om de paarden die er de dupe van worden, van alles bij elkaar.

Als je kijkt naar de kosten die je hebt voor een huis met tuin en wat er aan grond, gebouwen, overige voorzieningen en machines nodig is, dan kun je als je een beetje logisch na kunt denken wel snappen dat dat erg kostbaar is...
voor de hypotheek op onze 3ha agrarische grond met bouwvlak plus de bouw van de stal, paddock, rijbak, mestbak, bestrating etc. Etc. kun je ook een huis met tuin kopen. Heb hé er ook nog een binnenbak bij dan wordt het nog veel duurder.

En dan komen daar de kosten voor ruwvoer en strooisel, wat ook verbouwd wordt op vele hectares landbouwgrond, nog overheen.

Ik heb de paarden aan huis e baal al van de enorme prijsstijgingen van het paardenvoer. 25% is het omhoog gegaan in een jaar tijd.

Mijn oudje wordt 2x per dag bijgevoerd met deels geweekt en deels gehakseld voer omdat hij met periodes het hooi niet meer goed weg krijgt en ik ben per maand al ongeveer €80,- kwijt alleen aan dat bijvoeren. En dat wordt nog hoger als er een 3e keer bij moet als het gras op is.

Tink89

Re: Nieuwe maatregelen zetten paardensector (economisch) onder druk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:43

Veel paardenhouders zullen het ongetwijfeld niet met me eens zijn, maar paardrijden is een luxe. Net als andere dure sporten/hobby's. Als mijn man graag gaat motorrijden in het weekend en de brandstof wordt duurder, is het logisch om te zeggen 'tja, dan voor je plezier maar gaan fietsen', maar als je voor je lol een wedstrijd rijdt en die wordt duurder, is het om de een of andere reden voor veel ruiters schandalig om te suggereren dat je dan maar een rondje moet gaan fietsen.

Het is een hobby, liefhebberij, luxe. Net als alle andere hobby's. En dat dat in de huidige economische tijden, met de enorme vergrijzing (met dank aan de generatie voor ons die te weinig kinderen kreeg) en de chaos in de wereld duurder wordt, vind ik dus echt helemaal prima.

Wat niet wil zeggen dat de miljarden die naar fossiele brandstoffen gaan, niet omlaag zouden moeten. Oók wat mij betreft. Maar dat is een eenzijdige oplossing. Want we wekken niet genoeg op om zonder die brandstoffen te kunnen en ook die bedrijven zorgen voor een hoop werkgelegenheid, belastinginkomsten en niet nóg hogere energieprijzen. Dus tja...

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 10:19

Helemaal eens met wat Dees zegt!
Mensen willen maar hebben, hebben. Een eigen paard, of 2, of 3, met dure setjes, dure kleding, genoeg topics daarover te vinden.

Het is geen recht om een hele dure hobby te hebben!

Ik heb teveel mensen met een eigen paard gezien waarvan ik weet dat ze er onvoldoende geld voor hebben.

Zowiezo zie ik in de maatschappij steeds meer een materialistische mentaliteit.
Niet sparen maar lenen.

Bij mij in de wijk bijvoorbeeld (off topic) rijden al die jochies van 11 ineens op een fatbike, en die jochies komen uit de armere gezinnen. Dat soort mensen neemt geen verantwoordelijkheid, geven anderen de schuld van alles en stemmen op griezels zoals Baudet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:03

Waarom hebben jullie altijd over dure setjes?
Ik heb heel wat paarden vrienden om me heen, maar als die 1 setje hebben is het veel.
Dat is dan voor tijden de les. Als ze dat al hebben.
Voor de rest rijden die vrolijk rond met een dekje tot het versleten is. Idem met de kleding.

En ja waar je 5 jaar geleden alles nog heel goed kon betalen word dat nu toch anders.
Want het is niet alleen de stalling, het is ook de boodschappen, de energie, de brandstof enz enz enz.
En dit is dan weer het zoveelste erbij.

En ja meer dan 1 kind is ook luxe. Bij 1 heb je ook de kinderwens in vervulling laten gaan als die er was.
Meer is dan net zo min noodzakelijk dan een dier hebben.
Maar dat mag men niet hardop zeggen.
En betreft kosten tig keer duurder, ware het niet dat die elke keer wel geld erbij krijgen voor hun luxe wens.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:08

Waarom hameren er zo veel mensen op te dure setjes?? Als je die kunt/ wilt kopen dan moet je niet zeuren over BTW verhoging! Beetje kromme vergelijking
Paarden houden is niet goedkoop, maar de idiote btw verhoging is absurd. Maar goed ergens moeten natuurlijk de boten van betaald worden die de ingrediënten van het krachtvoer leveren .
Imo is de btw verhoging weer een stap richting boeren weg uit NL en minder dieren an sich in NL
Net of wij als kikkerlandje een grote impact kunnen hebben op het klimaat!!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:27

Zinzi_jewel schreef:
Waarom hameren er zo veel mensen op te dure setjes?? Als je die kunt/ wilt kopen dan moet je niet zeuren over BTW verhoging! Beetje kromme vergelijking
Paarden houden is niet goedkoop, maar de idiote btw verhoging is absurd. Maar goed ergens moeten natuurlijk de boten van betaald worden die de ingrediënten van het krachtvoer leveren .
Imo is de btw verhoging weer een stap richting boeren weg uit NL en minder dieren an sich in NL
Net of wij als kikkerlandje een grote impact kunnen hebben op het klimaat!!

Dit dus

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:29

Een paard is een luxe is zo'n dooddoener.
En het gaat niet alleen om deze btw verhoging. Zoals ook weer de transportkosten omhoog op energie, maar 2 miljard beschikbaar stellen voor armoede. Terwijl het op de andere kant weer word gecreëerd.
Maar alles bij elkaar.
Deze regering pakt alles aan om te plukken en te graaien. En onder het mom van klimaat en duurzaamheid. En dat woord komt mij tegenwoordig de strot uit.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:36

Inderdaad, echt niet iedereen heeft veel setjes.. Bij mij op stal ben ik de enige met een hele stapel dekjes volgens mij. Maar we zijn ook geen wedstrijdrijders hier en vooral lol met je knol recreanten. Zal vast per milleu verschillen.

En kost het een hoop geld die stapel dekjes? Ja. Maar als ik dat niet had kunnen betalen had ik het natuurlijk niet gedaan. Dat is wel het meest makkelijke waar je op kunt besparen.

Ik vind het vooral rot dat de mensen voor wie het een droom is om een paard te hebben, er kneiterhard voor werken en van alles ervoor laten, het misschien op korte termijn niet meer kunnen bekostigen omdat alles in een razendsnel tempo opeens duurder wordt en de salarissen daar niet in meegaan. Boodschappen, stroom, benzine, verzekeringen, voer, etc. Ik lig er zelf nog niet wakker van dat er weer iets omhoog gaat, mede omdat ik ervoor kies om nauwelijks uit te gaan of buitenshuis te eten, vakanties ervoor laat en bewust geen kinderen wil. Het geheel wordt gewoon steeds schever. Toevallig van de week bij Lubach die berekeningen gezien. Het loont nu gewoon om kinderen te krijgen en minder te gaan werken.. Dat is toch de omgekeerde wereld?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:42

Dees schreef:
Zolang menig paardenliefhebber nog gretig 150 euro stukslaat op "een leuk setje van ES" en het ook normaal vindt om een dikke SUV te rijden om wekelijks naar een wedstrijd te gaan a 15 euro startgeld per start....
Dan moet er nog heel wat veranderen eer paardje hebben onbetaalbaar mag worden genoemd.

Los daarvan, "vroeguh" was paardrijden gewoon voor de mensen met een dikke portemonnee. Ik vind het maar raar dat het nu ineens voor iedereen moet zijn en blijven. Als je een bescheiden inkomen hebt, moet je gewoon af en toe kiezen waar je je geld aan uitgeeft.

Dat wil niet zeggen dat "Nederland naar de kl0te" gaat, dat betekent gewoon dat de inwoners van NL af en toe een pas op de plaats moeten maken. De levensstandaard in NL is nog altijd buitengewoon hoog.

Geen krokodillentranen om wat BTW verhoging svp. Dat kán domweg niet je grootste probleem zijn ;)

Een paar jaar niet kunnen starten, jaren (tot dit jaar) niet op vakantie geweest en een 20 jaar oude Toyota Corolla en kopen wat nodig is voor mijn paard noem ik toch echt geen hele grote luxe. :+

Ik werk heel hard voor mijn paard en heb er heel erg veel voor gelaten de afgelopen jaren. Nu ik met mijn vriend samenwoon kan er weer wat meer, maar een dikke vetpot is het niet…

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 11:59

Onder VVD (NEO liberalen) is rijk alleen maar rijker geworden. Nederland een belastingparadijs voor buitenlandse ondernemingen.
Een gesubsidieerde plek voor grootvervuilers die recordwinsten draaien.
Een VOC mentaliteit zonder moreel kompas. Alles naar Amerikaans voorbeeld.

Iedereen leent, koopt van alles op de pof, en iedereen moet recht hebben op alles.
En de schuldenbubbel groeit. En die gaat straks barsten.
Welgestelden varen wel bij de schulden van minder bedeelden, maar die minder bedeelden moeten er straks voor op draaien.
De overheid had mensen moeten beschermen.

Ik denk ook wel dat teveel mensen met een lager inkomen een paard hebben.
Toen ik jong was hadden wij soms meer dan andere mensen, maar hadden weer minder dan de meer welgestelde mensen uit het dorp.
Op een of manier was dat gewoon zo. Je accepteerde dat en maakte er geen punt van.
Nu voelt iedereen zich op een of andere manier tekort gedaan als niet ALLES kan.

Maar wanneer je achter de kassa staat bij de Kruidvat en 2 X per jaar op vliegvakantie gaat, een paard hebt, en een private lease auto is het wachten op gedonder. Om maar even een voorbeeld te noemen. Er is geen terughoudendheid bij mensen waar het gaat om geld lenen. Ze denken “wanneer het niet verstandig zou zijn verstrekken ze mij deze lening of dit product op afbetaling toch niet?”.
Maar je wordt natuurlijk genaaid waar je bij staat.

We lijken niet meer gelukkig te kunnen zijn met een bestedingspatroon dat past bij ons inkomen.
Kapitalisme en consumentisme, met dank aan de US en onze fijne VVD.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:08

Wat apart dat hier zoveel mensen blijkbaar voor een klasse maatschappij zijn. Precies de reden dat de moedeloosheid in Nederland onder de armere klasse stijgt. De lage klasse mag alleen maar werken en een verantwoorde niet te dure hobby hebben. Je zal maar iets voor jezelf willen als je gewoon hard voor je geld werkt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:11

OleJon schreef:
En het gaat niet alleen om deze btw verhoging. Zoals ook weer de transportkosten omhoog op energie, maar 2 miljard beschikbaar stellen voor armoede. Terwijl het op de andere kant weer word gecreëerd.
Maar alles bij elkaar.
Deze regering pakt alles aan om te plukken en te graaien. En onder het mom van klimaat en duurzaamheid. En dat woord komt mij tegenwoordig de strot uit.

Vind jij het kunnen hebben van een paard geen luxe dan? Even los van de btw.

Ik heb het namelijk als niks anders dan een luxe gezien, wanneer je een paard kunt hebben. Net als het hebben van een boot of een oldtimer. Allemaal dure hobby's. En dat is prima, maar daarmee niet voor iedereen weggelegd.

En dan de vervolg vraag, is het zo erg dat niet iedereen een paard kan (onder)houden? Ook niet iedereen kan een boot of een oldtimer hebben. Of vijf keer per jaar op vakantie, bijv..

Het is idd wel erg zuur dat een btw-verhoging ervoor zorgt dat er een paard verkocht moet worden. Ik snap goed dat dat niet leuk is.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 25-09-23 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:13

Veulen84 schreef:
Wat apart dat hier zoveel mensen blijkbaar voor een klasse maatschappij zijn. Precies de reden dat de moedeloosheid in Nederland onder de armere klasse stijgt. De lage klasse mag alleen maar werken en een verantwoorde niet te dure hobby hebben. Je zal maar iets voor jezelf willen als je gewoon hard voor je geld werkt.

Tuurlijk mag iedereen een hobby hebben. Die mag je zo duur maken als je zelf wil. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je een paard niet even opzij zet wanneer die hobby duurder en duurder wordt, zoals met een voertuig wel kan.

Je hebt te maken met een levend dier. Een heel duur levend dier.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:29

_San87_ schreef:
Tuurlijk mag iedereen een hobby hebben. Die mag je zo duur maken als je zelf wil. Je moet er alleen wel rekening mee houden dat je een paard niet even opzij zet wanneer die hobby duurder en duurder wordt, zoals met een voertuig wel kan.

Blijkbaar niet voor iedereen. Want er wordt hier een hoop geoordeeld over zaken waarbij het er op neer komt dat mensen niet zelf mogen beslissen of ze geld aan zo iets willen geven.

Feit is dat je voor je salaris de laatste paar jaar steeds een stuk minder terug krijgt. Huren zijn giga gestegen, elektra, water, gezondheidszorg, boodschappen. Maar de salarissen stijgen niet op de zelfde verhouding mee. Een deel van dat geld gaat naar durfinvesteerders, aandeelhouders en andere bedrijven. Maar ook de overheid neemt een groot stuk. Maar al dat gegraai in de pot van de bevolking om de winsten op papier hoog te houden maken het voor de werkende lage en middeklasse wel erg zwaar om hun eigen bankboekje netjes op orde te houden.

Terwijl die werkende klasse steeds armer wordt en minder mag van zijn geld, gilen bedrijven over een miljardjes minder winst. Roept de overheid dat de maatregelen ook betaald moeten worden. Maar iedereen in de werkende klasse heeft door dat kapitalisme uiteindelijk bepaald of je in de armoede komt of dat je geluk en plezier mag hebben in je leven.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:39

Veulen84 schreef:
_San87_ schreef:

Blijkbaar niet voor iedereen. Want er wordt hier een hoop geoordeeld over zaken waarbij het er op neer komt dat mensen niet zelf mogen beslissen of ze geld aan zo iets willen geven.

Feit is dat je voor je salaris de laatste paar jaar steeds een stuk minder terug krijgt. Huren zijn giga gestegen, elektra, water, gezondheidszorg, boodschappen. Maar de salarissen stijgen niet op de zelfde verhouding mee. Een deel van dat geld gaat naar durfinvesteerders, aandeelhouders en andere bedrijven. Maar ook de overheid neemt een groot stuk. Maar al dat gegraai in de pot van de bevolking om de winsten op papier hoog te houden maken het voor de werkende lage en middeklasse wel erg zwaar om hun eigen bankboekje netjes op orde te houden.

Terwijl die werkende klasse steeds armer wordt en minder mag van zijn geld, gilen bedrijven over een miljardjes minder winst. Roept de overheid dat de maatregelen ook betaald moeten worden. Maar iedereen in de werkende klasse heeft door dat kapitalisme uiteindelijk bepaald of je in de armoede komt of dat je geluk en plezier mag hebben in je leven.

Maar nu ga je er in je redenatie van uit dat iedereen die dat wil een paard moet kunnen hebben, vind je dat oprecht? En hoe ver trek je dat door? Moet ook iedereen die dat wil een boot, oldtimer en vakantiehuis kunnen hebben?

Overigens ben ik het met wat je zegt over de werkende middenklassen en graaiendr bedrijven eens :j. Maar imo staat dat los van of het houden van paarden een luxe of een recht is.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 12:57

Weet je, er zijn heel veel regelingen die paardrijden betaalbaar houden voor iig kinderen (meedoenregelingen, sportfondsen, etc). Genoeg ruiters bij ons op de manege vroeger die 'gratis' (dwz betaald door zo'n regeling) kwamen rijden. Paardrijden hoeft dus onbereikbare droom te zijn. Maar een eigen paard vind ik echt luxe. Vergelijkbaar idd met een sjieke oldtimer, een boot of een dure harley.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:16

Het verschil zit naar mijn idee met name in de achteruitgang van welvaart en koopkracht. Een aantal mensen die eerst prima een eigen paard konden betalen, kunnen dat nu niet meer.
Ik snap dat daarvan gebaald wordt, helemaal vanwege de emotionele waarde van een paard. Het is natuurlijk ellendig als je je geliefde dier om financiële redenen weg moet doen.

Verder mee eens dat het een luxe is om een eigen paard te hebben.

Ik vind het een beetje flauw dat het kopen van dure setjes erbij gehaald wordt. De mensen die dat kunnen betalen zijn over het algemeen niet degenen die hun paard moeten verkopen door een BTW stijging.
Er zijn een heleboel verschillende paardeneigenaren met verschillende financiële situaties.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:30

Volgens mij heeft een demissionair kabinet het recht helemaal niet om nieuwe maatregelen te nemen en als ze straks willen dat ze stemmen krijgen, zijn de niet goed bezig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:39

OleJon schreef:
Maar alles bij elkaar.

Godzijdank nog iemand die er net zo over denkt en ook walgt van het woord duurzaamheid en luxe.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:41

_San87_ schreef:
Veulen84 schreef:

De handelaar is zo gebeld hoor en als het niet meer voor de handel kan dan wel de slager. Al is het alleen maar om er een eind aan te maken en jij geen kosten meer hoeft te maken.

Maar dit is natuurlijk emotie loze praat.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:44

Mijn pony wordt 21. Hoop natuurlijk dat 'ie nog jaren meegaat, maar dit soort berichten - samen met alle andere kosten die ook steeds verder stijgen - maken wel dat er hierna geen paard meer komt.

En nee, ik geef al jaren niks meer uit aan lessen, dure setjes etc. Pony komt niks tekort en ik ben ook zeker niet zielig, maar je moet wel een grens trekken. Ook met het oog op de toekomst en prijzen die nog verder zullen stijgen, zou ik de (financiële) zorg die het hebben van een paard met zich meebrengt hierna niet nog weer +/- 20 jaar aandurven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:46

Veulen84 schreef:
_San87_ schreef:

Inderdaad en veel mensen met een eigen paard gaan nooit op vakantie, kopen geen dure setjes, maar zijn dag en nacht aan het werk voor dat paard.

Het is heel zuur als je er keihard voor werkt en niet meer kan betalen door deze graai regering die het inderdaad de afgelopen jaren alleen maar moeilijker heeft gemaakt voor de meeste mensen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:54

ElCid schreef:
Wranglerbutt schreef:
Je zegt precies wat ik ook dacht +:)+
Ik vindt het vooral heel vervelend voor de professionele paardenhouders, maneges en pensionstallen. Er bestaat een kans dat zij klanten verliezen als ze noodgedwongen hun prijzen (weer) fors moeten verhogen.

Gut, en waarom zouden ze die klanten dan verliezen? Omdat die mensen het niet meer kunnen betalen..............

Gelukkig heeft niemand op Bokt daar last van want wij rijden allemaal in dikke SUV's en slaan 150,- stuk op een setje van ES ( wat dat dan ook zijn mag!).
Er zijn zat mensen die hun paardje kunnen betalen maar die daarvoor veel moeten laten.
Of zullen we gewoon alles, dus ook het recht om een paard te hebben, dan maar meteen exclusief aan de elite overlaten die ons al op heel veel gebieden probeert te nekken? Lijkt me dat als je zo denkt dat je straks inderdaad maar in die 15 minuten stad moet gaan wonen, zonder auto, zonder huisdier, zonder paard en vakantie? Nee, dat is dan ook niet meer nodig want dat is ook alleen naar de elite.

Oh, en voor iedereen die zegt dat Nederland "naar de kl*te gaat"; dat is niet zo! Het is nl. al naar de kl*te, het is helemaal stuk!

Het gaat niet alleen om BTW verhoging op dierenvoer maar ook om de accijnzen op brandstof, torenhoge energierekeningen, huis in box 3, duurder worden van voedsel, etc. etc. We zijn al zover naar die kl*te dat velen het niet eens meer zien............

Het is te triest voor woorden wat er gaande is in NL.
En dat een demissionair kabinet nog ff lekker door kan drammen....
Succes voor de komende nieuwe kabinetten met puinruimen....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 13:55

Ik baal er wel van. Het is het zoveelste wat duurder wordt. En ja, je kan het een luxe vinden, maar het treft mijn leven. Voor de een is het een paard, voor de ander weer wat anders. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die helemaal niets willen naast wonen, eten en werken.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 14:15

Ik zal er geen dure setjes bijhalen.. Maar ergens moet het geld wel vandaan komen wat uitgegeven gaat worden.Het heffen van belastingen is daar eentje van. Het maakt niet uit waarop er belasting wordt geheven, dat kan op alles. Ik las ergens dat er vroeger een belasting was op de hoeveelheid vierkante meters glas in een huis. (niet in Nederland) Nederland is een rijk land, dat betekent niet dat alle inwoners rijk zijn uiteraard. Maar wel dat er nog heel veel kan hier. Er is eten en er zijn woningen. Niet allemaal eerlijk verdeeld. Net als inkomens die niet eerlijk zijn verdeeld. Nou kun je wel zeggen dat er niet geinvesteerd moet worden in de klimaatproblematiek of de vervuiling op land en in de zee omdat je er niet in gelooft. Als mensen met kennis en inzicht voorstellen doen, is het zeker van belang om ook naar de politieke visie te kijken. Je kunt dan een beetje inschatten wat iemand nastreeft en besluiten of je dat wilt steunen of niet. Waar ik wel moeite mee heb is dat veel mensen vooral gaan roepen wanneer ze zelf van een maatregel nadeel hebben. Het gevoel kan ik wel begrijpen, het doet pijn. Maar iedere groep die alleen voor zijn eigen belangen opkomt en geen rekening houdt met andere groepen, is niet echt in ieders belang bezig! Eten, onderdak en veiligheid (gezondheid), dat zijn de wezenlijke waardes heb ik geleerd op mijn wereldreis op de fiets jaaaaaren geleden. Al het andere is eigenlijk luxe.