Vrouw die pony mishandelde, zegt dat haar leven is verpest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Vrouw die pony mishandelde, zegt dat haar leven is verpest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:53

Nou ja ik vind het dan zelf weer interessant dat er wat snel gekeken wordt, maar dat er dan wel al dingen gezegd worden als "vuistslagen" (niet richting jou, BeFunny) en "schoppen in de buik".. zo snel worden er conclusies getrokken en wordt er wat van gevonden.

Daarnaast, als deze mevrouw mij op deze manier slaat, dan lach ik haar nog net niet uit. Maar goed, dat ben ik, en dat doet niet terzake. Je kunt een mens niet vergelijken met een paard. Ik vind ook niet dat je dieren moet slaan, ik vind ook niet dat je mensen moet slaan. Ik vind ook dat je je geduld niet moet verliezen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 11:58

Kitten84 schreef:
Ik heb jaren geleden iemand een paard zo zien meppen met de zweep dat het arme beest achterover klapte, dat is buiten proportionele mishandeling.

Wat ik hier in filmpje zie is frustratie omdat hij weggelopen is en ja ze geeft hem een schop, maar denk je dat hij dat voelt? Blauwe plek ammehoela.. En dan dat commentaar onder het filmpje, alsof ze een moord is begaan. Er zijn betere manieren dat is waar maar de hele tekst gaat over 4 seconden en dan die waarschuwing erbij, schokkend....

Dit dus. Ik vind de hele ophef overdreven. Niemand hier is ooit gefrustreerd over z'n paard? Niemand wordt ooit boos?
Of haar actief handig was? Waarschijnlijk niet, maar paard houdt hier geen trauma of wonden aan over. Die van mij krijgen ook wel eens een schop onder hun hol. Als ik zie hoe mijn hengsten elkaar meppen, dan valt dit echt in het niets.
Om iemand publiekelijk aan de schandpaal te nagelen hiervoor, gaat te ver

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:11

Cer schreef:
Nou ja ik vind het dan zelf weer interessant dat er wat snel gekeken wordt, maar dat er dan wel al dingen gezegd worden als "vuistslagen" (niet richting jou, BeFunny) en "schoppen in de buik".. zo snel worden er conclusies getrokken en wordt er wat van gevonden.

Daarnaast, als deze mevrouw mij op deze manier slaat, dan lach ik haar nog net niet uit. Maar goed, dat ben ik, en dat doet niet terzake. Je kunt een mens niet vergelijken met een paard. Ik vind ook niet dat je dieren moet slaan, ik vind ook niet dat je mensen moet slaan. Ik vind ook dat je je geduld niet moet verliezen.

Tuurlijk wel richting mij want ik heb dat gezecht. Maar ook opnieuw gekeken en toegegeven dat het slagen zijn met de vlakke hand. Dat vond ik
kennelijk moeilijk te zien. Maar dat maakt niet uit slagen zijn slagen.

En nee paarden zijn niet met mensen te vergelijken. Een mens had terug geslagen. Maar deze pony kon dat niet.

En ik heb les gehad op een manege waar geleerd werd met zweep te rijden en heb die ook moeten gebruiken. Maar dat maakt het nog niet goed.

En ik heb ook wel eens een pets moeten geven dus aan een paard die uithaalde om te gaan trappen. Nog voor de trap dus en niet daarna nog eens even het paard kort houden en nog even erop los gaan. Dat is het gene wat ik niet vind kunnen. Ik ben dus niet roomscher dan de paus. Maar ik vind wel dat hier een statement gemaakt had kunnen worden namelijk "wij van de rechtbank vinden dat je een paard niet zo hoeft te slaan en veroordelen je tot 40 uur stallen uitmesten" ofzo iets, ipv vrijspraak. Nogmaals een klopjacht hoeft niet, doodsbedreigingen dat is absoluut niet ok. En zo iets filmen en online zetten ben ik ook al geen voorstander van. In plaats daarvan had de filmer ook zo stoer kunnen zijn om haar ter plekken aan te spreken.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 30-08-23 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:13

Natuurlijk wel, maar dan op het moment zelf en niet als de pony al weg is en geen linken meer kan leggen.

En dan is 1 tik voor correctie om geen kopstoot te krijgen of niet omver gelopen te worden meestal wel genoeg. Dat is iets heel anders dan dit afreageren in dit filmpje. En ja, ik heb ook weleens gezien dat jonge hengsten zo aangepakt en "opgevoed" worden. Het enige wat je er van krijgt is bange paarden die nog sneller in paniek raken omdat ze ook nog bang worden om klappen te krijgen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:14

Elisa2 schreef:
Natuurlijk wel, maar dan op het moment zelf en niet als de pony al weg is en geen linken meer kan leggen.

En dan is 1 tik voor correctie om geen kopstoot te krijgen of niet omver gelopen te worden meestal wel genoeg. Dat is iets heel anders dan dit afreageren in dit filmpje. En ja, ik heb ook weleens gezien dat jonge hengsten zo aangepakt en "opgevoed" worden. Het enige wat je er van krijgt is bange paarden die nog sneller in paniek raken omdat ze ook nog bang worden om klappen te krijgen.

Nouja dat dus ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:16

BeFunny schreef:
Tuurlijk wel richting mij want ik heb dat gezecht. Maar ook opnieuw gekeken en toegegeven dat het slagen zijn net de vlakke hand. Dat vond ik moeilijk te zien. Maar dat maakt niet uit slagen zijn slagen.

nee er was nog iemand die het schreef namelijk :)

Citaat:
Maar ik vind wel dat hier een statement gemaakt had kunnen worden namelijk "wij van de rechtbank vinden dat je een paard niet zo hoeft te slaan en veroordelen je tot 40 uur slakken uitmesten" ofzo iets.

Dat had wellicht inderdaad wel gekund, ook met het oog op een voorbeeld en openbare weg enzo

Citaat:
In plaats daarvan had de filmer ook zo stoer kunnen zijn om haar ter plekken aan te spreken.
Ook eens, maar je hoort de filmer zeggen "she kicked the horse" en dan met het oog op wat Apple eerder schreef, dan staan ze er gewoon op te wachten. Ik vind dat ergens wel laf ..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:17

BeFunny schreef:
Maar ik vind wel dat hier een statement gemaakt had kunnen worden namelijk "wij van de rechtbank vinden dat je een paard niet zo hoeft te slaan en veroordelen je tot 40 uur stallen uitmesten" ofzo iets, ipv vrijspraak.

Gelukkig mag een rechter niet zelf 'iets ergens van vinden' en moet hij z'n oordeel baseren op wat er in de wet staat. En als dit volgens de wet geen mishandeling is en geen excessieve pijn oplevert, kan de rechter, wat hij er ook persoonlijk van mag vinden, niet anders oordelen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 30-08-23 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:17

Het is voor mij vooral de timing die het zo fout maakt. En ook de reden, eigenlijk.

Wat heeft het voor nut een pony te slaan die nadat hij los kwam naar je toe komt? Zelfs al trok hij zich los. Dat komt op mij over als slaan om het slaan, of zo. Het dier leert er niks van. En met een beetje pech leren die kinderen dat je dieren mag slaan. Als hij net had gebeten, dan snap ik een hengst best. Het is de combi van factoren die hier gewoon niet klopt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:19

Ja dat vind ik ook niet ok.
Dat vind ik ook echt verkeerd niet ingrijpen als je zo iets ziet en daar mag voor mij ook een statement gemaakt worden ook in geval van als mensen stukjes filmen dat een mens in elkaar geslagen wordt en niet ingrijpen maar wel filmen en dat online ipv naar de politie gaan. Daar mag van mij op gestraft gaan worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:20

Mee eens.

Diertje leert hier helemaal niks van, behalve dat het bij goed gedrag ook klappen krijgt. Haar beweegredenen zullen me een worst wezen. Als je met dieren werkt is, les 1 dat je jezelf moet beheersen. (ook bij mensen trouwens, ik heb een gruwelijke hekel aan mensen die zich graag op anderen afreageren)
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 30-08-23 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Ibbel schreef:
Gelukkig mag een rechter niet zelf 'iets vinden' en moet hij z'n oordeel baseren op wat er in de wet staat. En als dit volgens de wet geen mishandeling is en geen excessieve pijn oplevert, kan de rechter, wat hij er ook persoonlijk van mag vinden, niet anders oordelen.

Zou het kunnen vallen onder 'misdragen in het openbaar" ?

Citaat:
Dat komt op mij over als slaan om het slaan, of zo. Het dier leert er niks van. En met een beetje pech leren die kinderen dat je dieren mag slaan. Als hij net had gebeten, dan snap ik een hengst best. Het is de combi van factoren die hier gewoon niet klopt.

maar wel een combi die denk ik helaas vaak voorkomt.
Honden die niet luisteren krijgen een grote mond of een tik als ze eindelijk wel luisteren
Paarden idem dito
Zelfs bij kinderen... ("Ik zei toch net HIERKOMEN! / sjor aan de arm")

BeFunny

Ibbel schreef:
BeFunny schreef:
Maar ik vind wel dat hier een statement gemaakt had kunnen worden namelijk "wij van de rechtbank vinden dat je een paard niet zo hoeft te slaan en veroordelen je tot 40 uur stallen uitmesten" ofzo iets, ipv vrijspraak.

Gelukkig mag een rechter niet zelf 'iets ergens van vinden' en moet hij z'n oordeel baseren op wat er in de wet staat. En als dit volgens de wet geen mishandeling is en geen excessieve pijn oplevert, kan de rechter, wat hij er ook persoonlijk van mag vinden, niet anders oordelen.

Staat hier uberhoupt iets over in de wet?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:28

Ik lees dat Engeland wel wetgeving heeft tegen dierenmishandeling. Ik denk dat de vraag dan is wat dierenmishandeling precies inhoudt, ik weet niet hoe dat in NL beschreven staat.
(dus niet wat 'wij' van bokt ervan vinden, maar hoe de wetgever ermee omgaat)

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:28

Maakt het uit of ze de pony met een vuist een knal gaf of met haar hand een klap? Zelfs al wou ze raak slaan en miste ze 3 x dan is de intentie om pijn te doen er nog steeds. En de vergelijking dat hengsten elkaar nog veel meer schade aan doen vind ik eigenlijk ook niet opgaan. Want als we hoe paarden met elkaar omgaan als maatstaf aannemen dan kan je best ver gaan met schoppen en slaan. Een correctie om gevaarlijk gedrag te voorkomen moet proportioneel zijn en op een manier dat er geleerd van kan worden. Dit was gewoon puur klappen voor frustratie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:29

BeFunny schreef:
Ibbel schreef:

Staat hier uberhoupt iets over in de wet?

In Nederland wel. Geen idee of dat voor Engeland geldt, ik vermoed van wel.

Overigens is excessieve pijn nogal voor interpretatie vatbaar. Wanneer is iets excessief? Wat deze vrouw deed ten opzichte van de gedraging van de pony, is als excessief te interpreteren, gezien het gros van de reacties hier. Ik denk dat de meningen anders waren wanneer de pony haar net had gebeten, bijvoorbeeld.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:33

_San87_ schreef:
Het is voor mij vooral de timing die het zo fout maakt. En ook de reden, eigenlijk.

Wat heeft het voor nut een pony te slaan die nadat hij los kwam naar je toe komt? Zelfs al trok hij zich los. Dat komt op mij over als slaan om het slaan, of zo. Het dier leert er niks van. En met een beetje pech leren die kinderen dat je dieren mag slaan. Als hij net had gebeten, dan snap ik een hengst best. Het is de combi van factoren die hier gewoon niet klopt.

Precies, dat is het. :j

Dat schoppen en slaan gaat mijn inziens niet echt hard.
En was dat geweest direct nadat hij had geschopt of gebeten had ik gezegd, prima.

Maar hier komt hij braaf naar haar toe en krijgt die straf nog... echt dat snapt hij niet.
En ja van onterechte straf krijg je schuwe paarden.
Van een directe tik echt niet, want dat snappen ze heel goed.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:33

Als de pony net gebeten had en ze geeft gelijk een tik dan snapt dat dier wel dat dit niet meer mag..zit echt wel een verschil tussen opvoeden/ corrigeren of afreageren en dit is echt puur en alleen dat laatste.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:41

Overigens vind ik in dit geval de consequenties voor de vrouw wel extreem buiten proportie.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:42

Cer schreef:
ik denk zelf dat het gemiddelde paard vaker een klap krijgt dan een varken wat naar het slachthuis gaat.

Dat zou best kunnen kloppen. Ik begrijp alleen niet helemaal wat je hiermee bedoelt te zeggen?

Cer schreef:
Het gaat daarnaast om de intentie denk ik.

Ik vind uitsluitend de intentie om een gevaarlijke situatie te voorkomen, voldoende om het slaan/schoppen van een dier te rechtvaardigen, op voorwaarde dat de correctie op het juiste moment uitgevoerd wordt. Dus een dier dat mij aanvalt/bijt/schopt/omver loopt kan op dát moment een lel verwachten. En niet 5 of meer seconden later, om de simpele reden dat je dan niet meer bezig bent een gevaarlijke situatie te voorkomen, maar met je eigen frustratie (en doorgaans onkunde en onmacht) botvieren op een dier dat werkelijk geen idee heeft waarom het geschopt/geslagen wordt. En dat komt heel dicht in de buurt van sadisme en is imo ernstig genoeg om het niet willens en wetens te bagatelliseren.

Maar wellicht denk jij er anders over. Wat is volgens jou de intentie van die vrouw?

Cer schreef:
Ik heb het filmpje een paar keer gekeken, maar op mij komt het over als een hoop gedoe ( 1 schop, volgens mij mis, uit een hele slechte hoek, en ze probeert het paard tegen de neus te slaan, denk ik, maar ik zie het niet heel goed. Is dat 2x of 3x?)

Gedoe? Dit bedoel ik dus met bagatelliseren van imo heel, heel fout gedrag. Maakt het werkelijk uit of je een paard 1 of 3 keer op z'n muil probeert te slaan en of het wel/niet lukt om hem/haar zo hard te meppen als je eigenlijk zou willen? Het feit dat je bereid bent zo makkelijk je eigen frustratie los te laten op een dier dat géén idee heeft waarom het op dat moment klappen krijgt, is imo meer dan voldoende om streng te veroordelen.

Dat we deze discussie voeren maakt dat (zelfs :+ ) ik begrijp dat er dierenactivisten zijn. Ik ben het heel vaak hardgrondig met ze oneens, maar ik vind wel dat ze een punt hebben dat er een omslag gemaakt zou moeten worden in de manier waarop wij mensen denken met dieren om te kunnen gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 12:58

Tiepfoudt schreef:
Cer schreef:
ik denk zelf dat het gemiddelde paard vaker een klap krijgt dan een varken wat naar het slachthuis gaat.
Dat zou best kunnen kloppen. Ik begrijp alleen niet helemaal wat je hiermee bedoelt te zeggen?

Niks, ik doe een aanname..

Tiepfoudt schreef:
Cer schreef:
Het gaat daarnaast om de intentie denk ik.

Ik vind uitsluitend de intentie om een gevaarlijke situatie te voorkomen, voldoende om het slaan/schoppen van een dier te rechtvaardigen, op voorwaarde dat de correctie op het juiste moment uitgevoerd wordt. Dus een dier dat mij aanvalt/bijt/schopt/omver loopt kan op dát moment een lel verwachten. En niet 5 of meer seconden later, om de simpele reden dat je dan niet meer bezig bent een gevaarlijke situatie te voorkomen, maar met je eigen frustratie (en doorgaans onkunde en onmacht) botvieren op een dier dat werkelijk geen idee heeft waarom het geschopt/geslagen wordt. En dat komt heel dicht in de buurt van sadisme en is imo ernstig genoeg om het niet willens en wetens te bagatelliseren. Maar wellicht denk jij er anders over. Wat is volgens jou de intentie van die vrouw?

Dat heb ik eerder geschreven, dat ik niet weet wat de intentie is. Of ze het deed uit paniek, een schrikreactie omdat de pony haar kind omver had gelopen, of omdat de pony niet wil laden bij haar kind, ik heb werkelijk geen flauw idee.

Dat haar acties avenrechts werken, ben ik het mee eens. Ik zeg volgens mij ook nergens dat ik het er wel mee eens ben (even voor de duidelijkheid :) )

Citaat:
Gedoe? Dit bedoel ik dus met bagatelliseren van imo heel, heel fout gedrag. Maakt het werkelijk uit of je een paard 1 of 3 keer op z'n muil probeert te slaan en of het wel/niet lukt om hem/haar zo hard te meppen als je eigenlijk zou willen? Het feit dat je bereid bent zo makkelijk je eigen frustratie los te laten op een dier dat géén idee heeft waarom het op dat moment klappen krijgt, is imo meer dan voldoende om streng te veroordelen.

Je haalt nu een aantal dingen erbij die ik niet geschreven heb.
Daarnaast moet er wel grond zijn om te veroordelen. Ik weet niet of je het nu over 'wettelijk' hebt of over 'publieke opinie'?

Citaat:
Dat we deze discussie voeren maakt dat (zelfs :+ ) ik begrijp dat er dierenactivisten zijn. Ik ben het heel vaak hardgrondig met ze oneens, maar ik vind wel dat ze een punt hebben dat er een omslag gemaakt zou moeten worden in de manier waarop wij mensen denken met dieren om te kunnen gaan.
zeker :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:25

Even in de ccntext inderdaad: mevrouw rijdt mee met een Hunt. Deze worden in de UK vaak bezocht door dierenactivisten (over het algemeen geen paardenmensen) en deze mensen filmen wat er gebeurd en maken dit openbaar (vergelijk het filmpje van de man die na waarschuwingen over een hek sprong terwijl de activist net de verkeerde kant op dook, dat is een filmpje uit dezelfde categorie).

Als je mee rijdt met een hunt en er zijn activisten aanwezig dan weet je ook dat alles wat je doet onder een vergrootglas wordt gelegd.

Als je dan je geduld verliest en een pony op het verkeerde moment afstraft dan kan dit inderdaad het gevolg zijn (als ze dit had gedaan op een wedstrijdterrein zonde acttivisten erbij was er niets gebeurd).

Wat Shadow en Ibbel al zeggen: nu heeft het grote gevolgen en een werkgever die plots een werknemer negatief onder een vergrootglas ziet liggen kan dan bijna niet anders meer dan actie ondernemen.

Als wij hier in Nederland ook te maken krijgen met een actievere lobby tegen de paardensport dan kunnen wij dit soort situaties ook krijgen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:27

fransje23 schreef:
Maar wie zegt dat ze dat in de klas ook doet?
Het een lijdt niet standaard tot het ander en de meeste mensen maken onderscheid tussen mensen en dieren.

Daarbij zal ze in de klas niet van af de zijlijn worden uitgejouwd en gefilmd door dierenrechtenactivisten zoals nu wel het geval was. Daardoor staat er extra druk op.

Die filmers waren dus dierenrechtenactivisten. Tja die hebben dus een geweldige middag gehad, die hebben precies gekregen wat ze graag wilden. Ook nog eens iemand leven kapot maken. Wow, dat moet toch goed voelen als dierenrechtenactivist. Nu valt het wel een beetje tegen dat mevrouw vrijgesproken is natuurlijk. Maar dat wordt dan wel weer ruimschoots gecompenseerd met een lading nieuwe doodsbedreigingen. En wie weet, misschien zelfs wel een leuk huisbezoekje om te "demonstreren" dat het paard daar weggehaald wordt. Als ze die tenminste nog heeft nadat ze haar baan verloren is. Maar dat geeft niet want dan kunnen ze dat nog even lekker inpeperen met: nenenene.

Tja, wat die vrouw deed was gewoon niet goed. Daar zou ik ook iets van zeggen als ik iemand het zag doen. Maar cyberpesten is gewoon enorm fout. Ik vraag me dan ook af waarom dat soort dingen niet vervolgd worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:38

Tiepfoudt schreef:

Wie segt dat ze makkelijk haar eigen frustraties los laat op de pony? Wie weet wat er daarvoor is gebeurt? Misschien was dit de druppel die de emmer deed overlopen?
Daarbij was er de druk van een jouwende menigte iets wat toch ook de druk,opvoert.

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:45

fransje23 schreef:
Tiepfoudt schreef:

Wie segt dat ze makkelijk haar eigen frustraties los laat op de pony? Wie weet wat er daarvoor is gebeurt? Misschien was dit de druppel die de emmer deed overlopen?
Daarbij was er de druk van een jouwende menigte iets wat toch ook de druk,opvoert.

Maar dat maakt het toch nog niet een geldige reden om maar een dier te slaan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 13:58

Loretta schreef:
Maar cyberpesten is gewoon enorm fout. Ik vraag me dan ook af waarom dat soort dingen niet vervolgd worden.

Cyberpesten is (relatief) nieuw, en veel landen zijn gewoon nog bezig daar wetgeving (die ook nog eens uitvoerbaar en te handhaven is) voor op te stellen/aan te nemen. Trouwens, zelfs bullying at work/school is niet dichtgetimmerd in de wet.
En waar geen wet tegen is, kan je niet op vervolgen.

In NL zijn we op dit moment bv bezig om 'doxing' strafbaar te maken. Het openbaar maken van iemands privéadres. Je zou denken, dat moet toch allang verboden zijn? Nope.