Boeren moeten zorgen voor meer schaduw, vindt NVWA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Boeren moeten zorgen voor meer schaduw, vindt NVWA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 12:05

Ja jeetje, jammerdebammer hoor voor hem. Jij zou wellicht ook liever geen mais op dat land hebben.
Hij mag er van balen maar jouw heg hoeft natuurlijk niet te wijken voor zijn mais. Dan maakt 'ie er maar lekker een bloemenrand van ofzo, wie weet is daar nog een subsidie voor.

Er zou overigens ook wat voor te zeggen zijn om een strookje vrij te houden tussen mais en jullie groen.
Waar ligt de grens eigenlijk...? En voldoet jullie groen aan de toegestane hoogte en afstand van de grens die gelden? Zo ja op welke basis denkt hij dan dat jullie hem iets verschuldigd zijn....

Huurt hij het land al langer dan dat jullie groen er staat? Zo niet dan heeft hij helemaal niets te piepen lijkt me. Maargoed het is wellicht wel erg off-topic :=

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:41

veerledec schreef:
Ik sloeg ook even aan op de titel. Hier eist de boer die zijn land ten noorden van ons heeft liggen, dat we de bomen kappen/tot heel laag snoeien of zijn schade vergoeden omdat de mais direct erachter minder zon krijgt door onze bomen en daardoor minder hoog is. We hebben het gevraagd bij de gemeente, die geeft aan dat er in het buitengebied geen regel is die zegt dat we moeten kappen. De bomen staan er nu 25 jaar, dus die krijgen best wat hoogte en zo hebben we een mooie strook 'bos', die we niet weg willen halen. Wel liever een goede buur/boer natuurlijk, dus we denken na over de schadevergoeding, maar het voelt toch niet helemaal eerlijk.

Ik had ook zo'n buurman en ineens was de hele rij bomen dood. :+

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:44

Oh nee toch Jessix :n . Hier is het een strook van tien meter breed, met bomen en struiken, dus dat gaat niet lukken gelukkig.

Bloemenrand is wel goed idee, maar heeft ook zon nodig natuurlijk. Ons groen voldoet, is 25 jaar geleden op goede afstand aangeplant en volgende de gemeente zijn er geen regels over de hoogte. Maar we zijn inderdaad aan het kijken of we de originele kadasteraanduidingen kunnen vinden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:50

Ja echt... geen idee hoe hij het gedaan heeft en daar zal ik ook nooit achter komen. Maar het is wel heel duidelijk. Waar zijn grens ophoudt leven de bomen nog.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 18:24

Jessix schreef:
Ja echt... geen idee hoe hij het gedaan heeft en daar zal ik ook nooit achter komen. Maar het is wel heel duidelijk. Waar zijn grens ophoudt leven de bomen nog.

Vrees dat hij gaatjes heeft geboord in de bomen en er diesel of benzine heeft in gegoten in die gaatjes.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:43

Dat heb ik wel eens gehoord ja, dat je op die manier grote bomen kan laten doodgaan. Kun je nagaan, dan zou hij dat een keer hebben moeten doen toen we niet thuis waren. Het hek over klimmen en dan zoiets uitvoeren. Best wel bizar eigenlijk..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:44

Heb je nooit gekeken of je gaten ziet in de stammen...? Verkleuring van de aarde enzo.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:48

pmarena schreef:
Heb je nooit gekeken of je gaten ziet in de stammen...? Verkleuring van de aarde enzo.

Natuurlijk wel maar nooit kunnen vinden. Meestal duurt het ook wel een jaar voordat een boom dood is, dus zie dan nog maar eens een boorgat te vinden.

Daarbij heeft het verder weinig nut. Hij geeft het heus niet toe. En ja, ik heb hem er zeker naar gevraagd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 08:50

Nouja ik zou het persoonlijk toch wel graag vastgelegd willen hebben want vind het nogal wat als iemand tot zulke maatregelen over gaat.....

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:02

Licor schreef:
Ik weet dat niet overal een schuilstal ofzo gebouwd mag worden.. maar er kunnen toch echt wel veel meer bomen gepland worden?
Hier zie ik soms boeren hele mooie grote gezonde bomen omkappen, vind dat echt zo zonde!

Wij hebben geen heel groot perceel maar wel 80 eiken en nog heel wat andere bomen.. zijn we iedere zomer weer ontzettend blij mee..
We willen graag nog meer bomen planten, zeker nu onze grote kastanje boom dood is gegaan.
Paarden maken er ook dankbaar gebruik van.

Je mag dus niet zomaar bomen planten op grond met een agrarische bestemming.... dat is het hele probleem

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 09:25

pmarena schreef:
Nouja ik zou het persoonlijk toch wel graag vastgelegd willen hebben want vind het nogal wat als iemand tot zulke maatregelen over gaat.....

Ja hoe moet ik dat vastleggen dan? En wat moet ik dan precies vastleggen en bij wie? Ik kan niet bewijzen dat hij dat heeft gedaan.

Maar goed, gaat wel heel erg off topic. Het is maar om aan te geven dat je soms zo’n buurman kan treffen. :) Verder zijn we wel weer gewoon in speaking terms, het is nooit ruzie geworden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:05

Ach ach, ook in dit topic weer allemaal excuses om iets niet te kunnen/mogen/willen doen.

Wanneer steken dierhouders in het algemeen en paardenliefhebbers van dit forum eens de hand in eigen boezem en proberen e.e.a. te verbeteren, zonder organisaties die het welzijn van dieren willen verbeteren zwart te maken?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:15

Tja, als je flinke boetes in je bus krijgt en die moet betalen omdat je ergens een boom of struik hebt gepland waar het niet mag dan je laat je het wel verder uit je hoofd. Vind het altijd zo makkelijk zeggen dat het excuses zijn.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:37

petraaken schreef:
Tja, als je flinke boetes in je bus krijgt en die moet betalen omdat je ergens een boom of struik hebt gepland waar het niet mag dan je laat je het wel verder uit je hoofd. Vind het altijd zo makkelijk zeggen dat het excuses zijn.

Nee, dat bedoel ik niet.

Ik zou wel een tijger willen maar krijg van de overheden geen toestemming(en) voor veel dingen die ik daar voor nodig heb.
Moet ik hen dan de schuld geven dat ik dat beest niet kan geven wat ie nodig heeft of moet ik hem maar elders stallen?
Of hem gewoon houden en dan moet dat beest maar met minder (welzijn) genoegen nemen?
Of helemaal niet aan beginnen, dat kan natuurlijk ook. ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 14:51

Je kunt prachtige verplaatsbare schuilhokken kopen en ook huren.
Maar dat kost geld en dat willen velen er toch niet voor uit geven.
Wij hebben ze ook al 8 jaar staan in de weides. Nog nooit gezeur over gehad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 18:18

Popstra schreef:
Je kunt prachtige verplaatsbare schuilhokken kopen en ook huren.
Maar dat kost geld en dat willen velen er toch niet voor uit geven.
Wij hebben ze ook al 8 jaar staan in de weides. Nog nooit gezeur over gehad.

Dan heb je geluk.

Want al zijn ze verplaatsbaar dan mag het nog niet.
Misschien worden ze iets sneller gedoogd. Maar heb je een gemeente die een fanatieke ambtenaar heeft en rond gaat rijden in het buitengebied en gaat handhaven is een stal een stal. Wielen of niet.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 08:44

schuilhok is geen stal. Toch niet in België. Zolang er een open kant is zonder deur is het een schuilstal en hier mag je die nu bouwen voor weidegrazende dieren. Of dat voor alle gemeenten al geld weet ik wel niet. Zeker als ze verrijdbaar zijn wordt het al snel toegelaten. Hier spreken de wetten zich ook vaak erg tegen over veel zaken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 08:54

Nee dat is in Nederland niet.
Er moet een bouwblok op het perceel zitten en daar mag gebouwd worden.
Dat bouwblok zit altijd bij een huis. Nooit ergens op een weide.
Is x % van het bouwblok al vol mag er niks bij. (weet het getal even niet)

Ook iets verplaatsbaar mag niet.
Is het doel gebruik stal. Is het een stal.
Dat er gemeentes zijn die wel eens een oogje dicht knijpen heb je geluk.
Maar gaat een buurman klagen moeten ze handhaven.
Of als er eens zo'n actie komt met controle in het hele buitengebied.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:04

Nederland loopt wat dit betreft echt achter op België.
En ergens snap ik best wel dat 'men' niet overal allerlei hokken en hokjes wil hebben.

Maar je zou best een paar standaardmaten en modellen kunnen opnemen in een wet, en wat voorwaarden; bv:
Alleen op percelen verder dan bv 500 meter van het huisperceel met stallen (want dichterbij kan je ze makkelijk naar huis halen).
Alleen op percelen vanaf 5000 m2 (want kleiner is uberhaupt niet geschikt voor vee).
Max 5% van het oppervlak, dus 25 m2 op 5000 m2.
Max 100 m2 (percelen boven de 2 hectare mogen dus niet die 5% bouwen).
Alleen zadeldakconstructies met minimaal 1 open zijde (lessenaardaken zijn te stormgevoelig)
Demontabel in de winter (à la de strandtenten)

Op agrarische grond mag 60% van het bouwblok bebouwd worden.
Op woonbestemming mag meestal iets van 60 m2 vergunningsvrij en meestal 100 m2 vergunningsplichtig aan bijgebouwen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-23 09:48

Maar 1 open zijde, daar heb je niks aan tegen dazen. Fijn voor schaduw en regen, maar meer niet.
Juist 3 kanten dicht met een deur houd de dazen buiten. Hier zeker zo belangrijk.

Maar idd ze zouden iets kunnen doen wat dat betreft.

Nadeel is ook niet alleen het hok, maar wat voor zooi mensen erbij slepen.
Hier in de buurt staat nu zo'n illegaal ding.
Paard alleen.
Er is een soort van track gemaakt, wat nooit als zodanig gebruikt word met los klapperend lint. Staat dus altijd open.
Net zo een ik denk longeerbakje, veel te klein. Ook nooit gebruikt. Dus nog meer klapperen niet strak wit lint.
1 goede halve kuubs waterbak, 1 die stuk is gegaan en die ligt daar ook.
Balen voordroog, incl plastic flarden.

En als ze dat een keer gaan handhaven krijg je vast te horen, belachelijk want ik kan er niets aan doen dat daar geen schaduw is. Dat ze een bende maken zal vast niet benoemd worden

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-23 13:01

Tja wij hadden vorig jaar controle van het FAVV voor onze schapen. Mijn vriend had ze ook onverwachts over de vloer. Een schuilstal was toch een vereiste die op hun lijst stond. Na hun bezoek een verslag gekregen van maar liefst 9 bladzijden. Ze hebben gelukkig niet gevraagd of wij voor de stallen/schuilhokken van de schapen een bouwvergunning hadden. O:) Zoals gezegd de wetten qua dierenwelzijn en andere wetgeving spreekt elkaar wel eens ferm tegen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:35

Volgens de Partij voor de dieren heeft de Tweede Kamer hun voorstel gesteund om dieren verplicht beschutting te bieden tegen extreem weer.

Een stap dichterbij dus!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:38

Harstikke goed. Als je ziet hoe met het steeds warmere weer, schapen en koeien in de volle zon staan in een kluitje om maar wat schaduw van elkaar te hebben of hoe een kudde koeien allemaal in de schaduw van 2 boompjes probeert te liggen. Ik vind er wat van.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:49

Inderdaad heel hard nodig. Juist ook om illegale lelijke bouwkrochten te voorkomen (zo'n scène als DP hierboven ook schetst...) is het nodig dat bekrompen gemeentes ook gewoon eens meegaan met hun tijd en afstappen van het heiligdom van eindeloze kale poldervlaktes. Het verschil tussen gemeentes betreffende kapbeleid en vergunningen is enorm.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:51

petraaken schreef:
eer dat die bomen groot genoeg zijn om voor voldoende schaduw te kunnen zorgen zijn die dieren vaak al overleden.
(...) de praktijk is soms erg lastig om die theorie uit te voeren.

Ouderwetse, middeleeuwse vlechtheggen komen een flink eind in de richting.
(Al blijft het een uitdaging om schaduw te creëren voor een kwpn'er van 1.80m.)
Met een jaar of vijf is er veel mogelijk.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 26-09-23 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt