Wat er op de website van de PVDD staat vind ik inderdaad erg apart. Niet alleen valse informatie, maar ook een hoop weggelaten informatie wat enorm vertekent. De leeftijd van 8 jaar is natuurlijk gewoon onzin en is vrij makkelijk te weerleggen. Maar dat er dan ook nog bij staat dat een paard ‘normaal’ wel 25-30 jaar wordt. Welke normaal?? Paarden in het wild worden zo tussen de 10 en 15 jaar oud, daar is een paard van 20 echt wel een uitzondering.
Ik ben voor de grap eens gaan kijken naar Olympische dressuurpaarden, de absolute top dus (dressuur genomen omdat dat het eerste lijstje eerste was die ik tegen kwam

). Ik heb de paarden genomen van de medaille winnende teams, van 1992 tm 2012 (van latere spelen leven de meeste paarden nog, veel van de OS 2012 leven ook nog). Van 42 paarden kan ik een overlijdensdatum vinden, 9 ervan zijn nog in leven. De paarden nog in leven zijn allemaal 20+
Van de 42 overleden paarden zijn er 9 overleden voor ze 20 waren.
Gifted, 17: waarschijnlijk atypische myopathie
Perón, 13: allergische reactie op antibiotica
Udon, 19: hartritmestoornissen
Farbenfroh, 14: breuk na opstaan na beenoperatie (de enige met blessures, waarvoor de operatie was).
Chacomo, 12: kanker
Ferro, 18: koliek
Flim Flam, 17: koliek
Guizo, 18: koliek
Desperados, 19: aortaruptuur
Van de 42 overleden paarden werden er dus 33 stuks ouder dan 20, waarvan 26 stuks 25 jaar of ouder. Paarden van 30 of ouder zijn er ook, maar liefst 8 stuks.
Bonfire: 30
Monsieur: 34
Metallic: 31
Silvano: 30
Foltaire: 30
Leonardo da Vinci: 31
Bonaparte: 30
Beauvalais: 31
In leven zijn nog voor zover ik kan vinden:
Oleaje: 29
Nadine: 28
Clearwater: 25
Uthopia: 22
Mistral Hojris: 28
Valegro: 21
Diva Royal: 24
Damon Hill: 23
Undercover: 22
De bewering dat het gemiddelde sportpaard niet zo oud wordt vind ik dan ook vrij bijzonder.