Politieke partij vraagt sponsors: Stop financiering dierenleed Boekelo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:01

juval schreef:
wellicht dat de rendac meer betrouwbare cijfers kan geven over gemiddelde leeftijden. Ik denk dat het overgrote deel van de overleden paarden daar terecht komt. dmv chip uitlezen zou de leeftijden geregistreerd kunnen worden. (uitgezonderd de paarden die worden gecremeerd dan).

Denk je nu echt dat een chaufeur van de rendac even een chip gaat uit lezen en info gaat in winnen over het kadaver dat hij langs de weg op pikt???
En dat kadaver gewoon boven op alle anderen geflikkerd word ze dat dan gaan sorteren ofzo??

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 14:10

Op BOKT zie ik ook advertenties van sponsors, mogen die binnenkort ook een brief verwachten?
Bokt draagt ook bij aan de paardensector. EN DUS DIERENLEED!!!!!!! Shame on you :+

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 15:21

_Reneee schreef:
Welk verkiezingsprogramma lees jij dan? Ik lees enkel: 'Er komt een Paardenbesluit waarin de basis- regels voor het welzijn van paarden wettelijk worden vastgelegd. Paarden krijgen de ruimte voor natuurlijk en sociaal gedrag in kuddes en de dagelijkse mogelijkheid om vrij te bewegen in de buitenlucht. Schadelijke trainingsmiddelen en -methoden worden verboden en er komt een minimumleeftijd waarop pony’s en paarden belast mogen worden.'

Er zijn ook volksvertegenwoordigers bij de PvdD die paardrijden hoor. Ik denk dat de standpunten redelijker zijn dan dit soort reacties. Het is namelijk niet zo zwart-wit. Er zijn mensen binnen de partij die inderdaad tegen alle activiteiten zijn met dieren, maar ook mensen die er helemaal niet zo instaan. Het is niet goed om iedereen over een kam te scheren, zo zit de maatschappij ook niet in elkaar. Ik denk dat het vooral goed is om met elkaar in gesprek te blijven, zoals in deze podcast is gedaan. We delen namelijk gezamenlijk de liefde voor dieren en dan heeft het helemaal geen zin om hard tegen elkaar in te gaan.

Overigens ben ik ook zeer benieuwd waar de gemiddelde leeftijd van het sportpaard vandaan komt, volgens mij weet niemand dat nog echt :+

Soms is het goed om verder te kijken dan het verkiezingsprogramma van een partij. De PVDD bestaat aan de top voornamelijk uit mensen die graag van elk diergebruik af willen.

En inderdaad wat je zegt. Niemand blijkt tot nu toe te weten waar die stelling van de gemiddelde leeftijd waarop een sportpaard zou sterven volgens de PVDD vandaan komt.

pillow

Re: Politieke partij vraagt sponsors: Stop financiering dierenleed Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 15:39

Als mijn paard morgen dood gaat wordt dat nergens geregistreerd. Geen KNHS heeft Duits papier en nee de Rendac registreerd niks.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 16:05

Wat er op de website van de PVDD staat vind ik inderdaad erg apart. Niet alleen valse informatie, maar ook een hoop weggelaten informatie wat enorm vertekent. De leeftijd van 8 jaar is natuurlijk gewoon onzin en is vrij makkelijk te weerleggen. Maar dat er dan ook nog bij staat dat een paard ‘normaal’ wel 25-30 jaar wordt. Welke normaal?? Paarden in het wild worden zo tussen de 10 en 15 jaar oud, daar is een paard van 20 echt wel een uitzondering.

Ik ben voor de grap eens gaan kijken naar Olympische dressuurpaarden, de absolute top dus (dressuur genomen omdat dat het eerste lijstje eerste was die ik tegen kwam :+ ). Ik heb de paarden genomen van de medaille winnende teams, van 1992 tm 2012 (van latere spelen leven de meeste paarden nog, veel van de OS 2012 leven ook nog). Van 42 paarden kan ik een overlijdensdatum vinden, 9 ervan zijn nog in leven. De paarden nog in leven zijn allemaal 20+

Van de 42 overleden paarden zijn er 9 overleden voor ze 20 waren.
Gifted, 17: waarschijnlijk atypische myopathie
Perón, 13: allergische reactie op antibiotica
Udon, 19: hartritmestoornissen
Farbenfroh, 14: breuk na opstaan na beenoperatie (de enige met blessures, waarvoor de operatie was).
Chacomo, 12: kanker
Ferro, 18: koliek
Flim Flam, 17: koliek
Guizo, 18: koliek
Desperados, 19: aortaruptuur

Van de 42 overleden paarden werden er dus 33 stuks ouder dan 20, waarvan 26 stuks 25 jaar of ouder. Paarden van 30 of ouder zijn er ook, maar liefst 8 stuks.
Bonfire: 30
Monsieur: 34
Metallic: 31
Silvano: 30
Foltaire: 30
Leonardo da Vinci: 31
Bonaparte: 30
Beauvalais: 31

In leven zijn nog voor zover ik kan vinden:
Oleaje: 29
Nadine: 28
Clearwater: 25
Uthopia: 22
Mistral Hojris: 28
Valegro: 21
Diva Royal: 24
Damon Hill: 23
Undercover: 22

De bewering dat het gemiddelde sportpaard niet zo oud wordt vind ik dan ook vrij bijzonder.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:00

Loretta schreef:
_Reneee schreef:
Welk verkiezingsprogramma lees jij dan? Ik lees enkel: 'Er komt een Paardenbesluit waarin de basis- regels voor het welzijn van paarden wettelijk worden vastgelegd. Paarden krijgen de ruimte voor natuurlijk en sociaal gedrag in kuddes en de dagelijkse mogelijkheid om vrij te bewegen in de buitenlucht. Schadelijke trainingsmiddelen en -methoden worden verboden en er komt een minimumleeftijd waarop pony’s en paarden belast mogen worden.'

Er zijn ook volksvertegenwoordigers bij de PvdD die paardrijden hoor. Ik denk dat de standpunten redelijker zijn dan dit soort reacties. Het is namelijk niet zo zwart-wit. Er zijn mensen binnen de partij die inderdaad tegen alle activiteiten zijn met dieren, maar ook mensen die er helemaal niet zo instaan. Het is niet goed om iedereen over een kam te scheren, zo zit de maatschappij ook niet in elkaar. Ik denk dat het vooral goed is om met elkaar in gesprek te blijven, zoals in deze podcast is gedaan. We delen namelijk gezamenlijk de liefde voor dieren en dan heeft het helemaal geen zin om hard tegen elkaar in te gaan.

Overigens ben ik ook zeer benieuwd waar de gemiddelde leeftijd van het sportpaard vandaan komt, volgens mij weet niemand dat nog echt :+

Soms is het goed om verder te kijken dan het verkiezingsprogramma van een partij. De PVDD bestaat aan de top voornamelijk uit mensen die graag van elk diergebruik af willen.

En inderdaad wat je zegt. Niemand blijkt tot nu toe te weten waar die stelling van de gemiddelde leeftijd waarop een sportpaard zou sterven volgens de PVDD vandaan komt.

Dat is niet waar hoor. Lees hier een opiniestuk van Esther Ouwehand over paardrijden: https://www.partijvoordedieren.nl/nieuw ... ijnsregels

Overigens kun je op de website ook alle moties, bijdragen en vragen over de paardensport terugvinden.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:02

Janneke2 schreef:
... mijn mondelinge bron (anno 2002) gaf idd geen bronvermelding.

Ik meldde dit om twee redenen:
'sportpaarden zouden slechts zeven jaar oud worden'
- ik ken het cijfer mbt KWPN'ers
- en het is een gemiddelde (uit laten we zeggen 2001 of wellicht eerder).

(Er zijn meer sportpaarden dan enkel KWPN'ers - en gemiddeld is geen maximum.)

Hoe dit gemiddelde tot stand is gekomen - een prima vraag waar ik geen antwoord op heb.

Het is echt vreemd dat jouw bron dat zo verteld heeft, dit soort dingen wordt namelijk niet geregistreerd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:32

Supertje schreef:
Wat er op de website van de PVDD staat vind ik inderdaad erg apart. Niet alleen valse informatie, maar ook een hoop weggelaten informatie wat enorm vertekent. De leeftijd van 8 jaar is natuurlijk gewoon onzin en is vrij makkelijk te weerleggen. Maar dat er dan ook nog bij staat dat een paard ‘normaal’ wel 25-30 jaar wordt. Welke normaal?? Paarden in het wild worden zo tussen de 10 en 15 jaar oud, daar is een paard van 20 echt wel een uitzondering.

Ik ben voor de grap eens gaan kijken naar Olympische dressuurpaarden, de absolute top dus (dressuur genomen omdat dat het eerste lijstje eerste was die ik tegen kwam :+ ). Ik heb de paarden genomen van de medaille winnende teams, van 1992 tm 2012 (van latere spelen leven de meeste paarden nog, veel van de OS 2012 leven ook nog). Van 42 paarden kan ik een overlijdensdatum vinden, 9 ervan zijn nog in leven. De paarden nog in leven zijn allemaal 20+

Van de 42 overleden paarden zijn er 9 overleden voor ze 20 waren.
Gifted, 17: waarschijnlijk atypische myopathie
Perón, 13: allergische reactie op antibiotica
Udon, 19: hartritmestoornissen
Farbenfroh, 14: breuk na opstaan na beenoperatie (de enige met blessures, waarvoor de operatie was).
Chacomo, 12: kanker
Ferro, 18: koliek
Flim Flam, 17: koliek
Guizo, 18: koliek
Desperados, 19: aortaruptuur

Van de 42 overleden paarden werden er dus 33 stuks ouder dan 20, waarvan 26 stuks 25 jaar of ouder. Paarden van 30 of ouder zijn er ook, maar liefst 8 stuks.
Bonfire: 30
Monsieur: 34
Metallic: 31
Silvano: 30
Foltaire: 30
Leonardo da Vinci: 31
Bonaparte: 30
Beauvalais: 31

In leven zijn nog voor zover ik kan vinden:
Oleaje: 29
Nadine: 28
Clearwater: 25
Uthopia: 22
Mistral Hojris: 28
Valegro: 21
Diva Royal: 24
Damon Hill: 23
Undercover: 22

De bewering dat het gemiddelde sportpaard niet zo oud wordt vind ik dan ook vrij bijzonder.

Mooie lijst. Leuk dat je de moeite hebt genomen dit als voorbeeld te zetten.
Mensen onthouden toch liever het "negatieve" het zou eens leuk zijn dat deze voorbeelden eens wat vaker benoemd worden

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 17:55

Popstra schreef:
juval schreef:
wellicht dat de rendac meer betrouwbare cijfers kan geven over gemiddelde leeftijden. Ik denk dat het overgrote deel van de overleden paarden daar terecht komt. dmv chip uitlezen zou de leeftijden geregistreerd kunnen worden. (uitgezonderd de paarden die worden gecremeerd dan).

Denk je nu echt dat een chaufeur van de rendac even een chip gaat uit lezen en info gaat in winnen over het kadaver dat hij langs de weg op pikt???
En dat kadaver gewoon boven op alle anderen geflikkerd word ze dat dan gaan sorteren ofzo??

de chauffeur misschien niet, maar toen wij de laatste keer een paard lieten ophalen moesten we wel het chipnummer melden in het systeem. Maar misschien is dat omdat wij een veebedrijf hebben.

officieel moet je de paarden nu toch ook afmelden op je UBN adres?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:04

Komt de bewering 'sportpaarden zouden slechts zeven jaar oud worden' bij de PvdD vandaan...?

Ik heb even geneusd op hun site en werd :o eigenlijk wel blij van het volgende citaat:
"Wanneer je het natuurlijke bewegingspatroon van het paard als uitgangspunt hanteert, kan paardrijden fantastisch zijn. Het kan dus wel, maar dan moet je het dier daar zorgvuldig en verantwoord op voorbereiden: eerst voldoende oefeningen om de spieren en wervels in de rug te versterken voordat je erop gaat zitten."
(Ik heb wel eens dommere dingen gehoord.)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:10

Janneke2 schreef:
Komt de bewering 'sportpaarden zouden slechts zeven jaar oud worden' bij de PvdD vandaan...?

8 jaar volgens de PVDD, maar staat idd op hun website.

“Ook moeten we stoppen met het gebruik van dwangmiddelen die pijn en stress veroorzaken in de training en dressuur. Nu is het gebruik daarvan nog schering en inslag in de paardensport. Bij springwedstrijden komt het veelvuldig voor dat paarden met geweld gedwongen worden tot niet-natuurlijke activiteiten. Een zweep is een veelgebruikt dwangmiddel bij training, dressuur en wedstrijden. Om een bit te kunnen gebruiken bij paarden moeten er vaak kiezen getrokken worden.

Er komt een minimumleeftijd waarop pony’s en paarden belast mogen worden. Want we zien dat paarden vaak te zwaar belast worden, bijvoorbeeld doordat ze op jonge leeftijd al bereden worden, of te veel gewicht moeten dragen. Dit kan tot schade aan de rug van het paard leiden. In de paardensport worden paarden gemiddeld niet ouder dan acht jaar. Het dier is dan nog maar net volwassen. Maar normaal kan een paard wel 25 tot 30 jaar oud worden.”

Er staan zeker logische dingen in, maar ook veel uit verband getrokken dingen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:27

Zoals ze het opschrijven 'in de paardensport' is het wat algemener dan 'de gemiddelde KWPN'er'.
... maar aangezien het Kwpn fokt voor de (top)sport is het gewoon in overeenstemming met mijn bron.

(En dan kun je excusez le mot zeuren over de PvdD, maar het echte werk is goed fokbeleid.)
(Knuppels bij de vleet in het hoenderhok...)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 19:35

Ik snap die focus en haat op de wedstrijdruiters niet zo.
Ze maken maar 10% uit van alle actieve ruiters in Nederland.
En wat voor deel is daarvan suptop en top, ik denk nog geen 1 of 2%

Cijfers: Nederland telt bijna 500.000 ruiters en 450.000 paarden. De KNHS, de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie, heeft een kleine 200.000 leden, waarvan 50.000 actieve wedstrijdsporters.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:07

listiglistje schreef:
Ik snap die focus en haat op de wedstrijdruiters niet zo.
Ze maken maar 10% uit van alle actieve ruiters in Nederland.
En wat voor deel is daarvan suptop en top, ik denk nog geen 1 of 2%

Cijfers: Nederland telt bijna 500.000 ruiters en 450.000 paarden. De KNHS, de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie, heeft een kleine 200.000 leden, waarvan 50.000 actieve wedstrijdsporters.

Maar die 1 tot 2% dat is wel de groep waar het meeste geld in om gaat. Als je die eenmaal verboden hebt dan is de overige 98 procent verbieden nog maar een peulenschil.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 20:26

De focus op het wedstrijdgebeuren is iets algemeens.
Of het goed is voor de paardensport en voor de paarden - ik betwijfel het.

Als dressuurruiter citeer ik met droeve instemming de oude dierenarts Offreins: dat hij heel veel wedstrijdpaarden heeft gezien - en de stresskippen waren stuk voor stuk dressuurpaard. (Van het type dat 'dag in dag uit dezelfde kunstjes moet doen'.)
De leukste, blijste paarden deden militairy/ eventing: veel afwisseling en vaak buiten werken.

En de valkuil waar ik veel van mijn stalgenoten in zie vallen
(ik denk aan Tjeerd Veldstra als directeur van 'Deurne')
"hij moet het doen" is de hoogste regel, en dat gebeurt als het dier een soort middel wordt dat jij je wil oplegt.

Ik zie zelf dressuur als iets paardvriendelijks, als samen dansen en gymnastieken - waarbij je goed naar je DIER kijkt en 'luistert'. (En ik doe het met plezier in het bos...)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-23 21:55

juval schreef:
de chauffeur misschien niet, maar toen wij de laatste keer een paard lieten ophalen moesten we wel het chipnummer melden in het systeem. Maar misschien is dat omdat wij een veebedrijf hebben.
officieel moet je de paarden nu toch ook afmelden op je UBN adres?

Moest je dat chipnummer bij Rendac melden? Dat denk ik niet. Bij RVO (UBN) moet je hem in het systeem afmelden en dat geldt voor iedere paardenhouder met een eigen UBN. Heeft niks met je veebedrijf te maken. En ik denk niet dat RVO dan naar de leeftijd van het afgemelde dier kijkt en dat bij houdt.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:47

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 11:58

robert45 schreef:
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/202744/g ... ierenshows
onder aanvoering van de pvdd

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1007549/ ... plaza-komt

Omdat de pvdd tegen evenementen met dieren is. Dus ook een keuring van vogels, paarden, ponys, concours. In principe zijn ze daar op tegen en willen er dus geen evenementenvergunning voor verstrekken.

Verder zijn ze nog bezig om de hengelsport te verbieden in Groningen.

Zomaar enkele voorbeelden. Had geen tijd om er nog meer te zoeken.

Democratisch het plezier van anderen vergallen. Dat is waar de Partij voor de dieren voor staat. Bedenk daarom goed waar je op gaat stemmen. De PVDD is een wolf in schaapsklederen.

Dit zou overigens net zo goed gelden voor een evenement die paardvrendelijkheid en natural horsemanship hoog in het vaandel heeft staan zoals Equifair of Equiday.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:05

robert45 schreef:
Omdat de pvdd tegen evenementen met dieren is. Dus ook een keuring van vogels, paarden, ponys, concours. In principe zijn ze daar op tegen en willen er dus geen evenementenvergunning voor verstrekken.

Klein detail, soms met grote gevolgen.
De PvdD is er op tegen -
en wil dat er geen vergunning voor verstrekt wordt.

Andere partijen etc hebben daar ook iets over te zeggen.

(En aan ons als paatdensector om ze de wind uit de zeilen te nemen, dwz hard werken aan paardvriendelijkheid.)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:15

Supertje schreef:
Janneke2 schreef:

8 jaar volgens de PVDD, maar staat idd op hun website.

“Ook moeten we stoppen met het gebruik van dwangmiddelen die pijn en stress veroorzaken in de training en dressuur. Nu is het gebruik daarvan nog schering en inslag in de paardensport. Bij springwedstrijden komt het veelvuldig voor dat paarden met geweld gedwongen worden tot niet-natuurlijke activiteiten. Een zweep is een veelgebruikt dwangmiddel bij training, dressuur en wedstrijden. Om een bit te kunnen gebruiken bij paarden moeten er vaak kiezen getrokken worden.

Er komt een minimumleeftijd waarop pony’s en paarden belast mogen worden. Want we zien dat paarden vaak te zwaar belast worden, bijvoorbeeld doordat ze op jonge leeftijd al bereden worden, of te veel gewicht moeten dragen. Dit kan tot schade aan de rug van het paard leiden. In de paardensport worden paarden gemiddeld niet ouder dan acht jaar. Het dier is dan nog maar net volwassen. Maar normaal kan een paard wel 25 tot 30 jaar oud worden.”

Er staan zeker logische dingen in, maar ook veel uit verband getrokken dingen.

Maar dit is toch waar! Overigens, mijn vroegere manegehoudster, een nuchtere boerin, zei zelf dat paarden GEMIDDELD maar 7 jaar worden. Omdat ze volgens haar simpelweg kapotgereden worden en dan "opgeruimd" worden. Haar woorden hoor. Haar eigen paarden werden overigens wel oud omdat zij het werk ging aanpassen als het paard minder kon. En over dat trekken van kiezen vanwege de ligging van het bit loopt net een ander topic, dat gebeurt wel degelijk. Ik ben lid van de PvdD en heb zelf bijna mijn hele leven ook paardgereden. Maar ik vind dat alleen leuk als het ook leuk en in elk geval niet naar of schadelijk is voor het paard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:21

robert45 schreef:

Die hengelsport is geen sport maar pure dierenmishandeling. Waarom moet die vis een haak in zijn mond krijgen? :(

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:28

robert45 schreef:

Hengel'sport' verbieden kan ik alleen maar toejuichen.

Dierenshows verbieden vind ik ook wel wat voor te zeggen, eerlijk gezegd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:34

Janneke2 schreef:
(En aan ons als paatdensector om ze de wind uit de zeilen te nemen, dwz hard werken aan paardvriendelijkheid.)

Daar moeten we zeker als paardensector werk van maken. Ik denk echter dat er meer nodig is dan dat. De partij die als tegenhanger van de PVDD op treed heeft in dit artikel wel heel goed het probleem weten aan te stippen.

https://boerburgerbeweging.nl/fractieni ... nder-vuur/

Het is natuurlijk belachelijk dat wij als paardenwereld die toch met een behoorlijk aantal zijn niet in staat zijn om ons te organiseren tegenover deze clubs. We zouden er heel erg verstandig aan doen om eens te stoppen met die kinderachtige strijd over omderlinge verschillen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:34

Loretta schreef:
robert45 schreef:

Democratisch het plezier van anderen vergallen. Dat is waar de Partij voor de dieren voor staat. Bedenk daarom goed waar je op gaat stemmen. De PVDD is een wolf in schaapsklederen.

Dit zou overigens net zo goed gelden voor een evenement die paardvrendelijkheid en natural horsemanship hoog in het vaandel heeft staan zoals Equifair of Equiday.

Plezier waarbij het aandachtspunt het plezier van de mens is en niet van het dier. Want volgens mij vindt die vis er geen reet aan om met een haak door zijn lippen uit het water te worden getrokken. De PvdD staat voor mededogen en kijkt door het ogen van het dier, iets wat in mijn ogen sommige paardenhouders ook meer mogen doen.

Ik ben overigens dit jaar met een PvdD'er naar Equiday geweest en zij was daar zéér over te spreken. Heeft zelfs nog een post op social media geplaatst met complimenten naar de organisatie en de manier waarop deelnemers met de paarden omgingen. Plezier van het paard voorop en dat sprak haar heel erg aan. Dus nee, niks wolf in schaapskleren, maar inmiddels een partij met bijna 25.000 leden die echt niet plezier willen vergallen, maar vinden dat plezier er ook voor dieren moet zijn.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-23 12:57

@Loretta: Paardenmensen onderling zijn vaak nogal bezig met elkaar te bestrijden, dwars te zitten, zelfs op te lichten. Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat er geen saamhorigheid is aangezien we toch allen met dezelfde hobby bezig zijn. Voor sommigen is het geen hobby maar iets om geld mee te verdienen.Die staan er al weer anders in.Maar toch zou de onderlinge sfeer prettiger kunnen zijn. Ook al in het klein, op pensionstallen, is het lang niet overal pais en vree. Dat alles is ook niet bevorderlijk voor het welzijn van de paarden zonder wie er immers helemaal geen paardensport zou zijn. Zij zijn dus het belangrijkste!