Een paard moet nooit alleen staan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:14

Het jammere is dat een paard ook wel berust in de situatie waarin je hem houdt. Daardoor kunnen mensen ook wel denken dat het voor hun paard niet perse nodig is.

In de wei zie ik het niet vaak meer, maar ik weet hier wel stallen waar ze nog 24/7 binnen staan met enkel aan de voorkant tralies.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:16

Ik ken er hier in de buurt meerdere, helemaal alleen.
Bij 3 heb ik gevraagd waarom.
Shet 1: antwoord er staan schapen bij dus niet nodig.
Shet 2: hij is niet van mij maar van mijn broer, ik heb alleen het weitje maar.
Shet 3: hij is nu 33, als ik toen wist wat ik nu weet zou hij nooit zijn gekocht. Maar op deze leeftijd er nog wat bij zetten lijkt me ook maar stressvol.

Fries die altijd alleen staat, zo te zien ook zelden geborsteld, wel nette hoeven.
Haflinger, altijd netjes witte staart enz, dus krijgt wel aandacht. 1 keer in de 2 jaar een veulen en dat is de enige tijd samen.

Dit is in een straal van ongeveer 1 km rondom mijn huis.

Dus laat er aub een wet komen. En het is te gek voor woorden dat er dan een discussie over komt hier.
En de paarden zonder fysiek contact maar elkaar wel zien daar komt nooit een wet voor, dus voor al die zo zijn paard houd, en ja dat zijn er op bokt ook veel ;( maak je niet druk, jou paard mag lekker zo blijven staan... Als fiets

belle_boef

Re: Een paard moet nooit alleen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 09:25

In 1 straat over ongeveer 1 km. Verdeeld 3 pony’s die alleen staan gehad. 1 is inmiddels weg.
Dus wat mij betreft is wetgeving wel op z’n plek

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 10:01

Alleen of apart zit een wereld van verschil in naar mijn mening.
Maar paarden alleen vind ik echt niet kunnen, helaas zie je er hier in de polder genoeg. Veelal altijd bij een boerderij.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 11:14

Als je het in de wet wilt vastleggen (wat volgens mij een goed idee is), moet het zo worden beschreven dat er geen discussie mogelijk is.
I&R heeft maar beperkte waarde, als er meer paarden op één adres worden gehouden zegt dat nog niet alles over de manier waarop ze worden gehouden.
Over de uitzonderingen (die er vast zijn): dat lijkt me niet ingewikkeld, dierenarts kan een aantekening maken in het paspoort.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 11:21

Ik had een klant die door de wet bij ons er actief een bij moest zetten. Ze hebben daarvoor altijd 1 paard gehad (lees meer dan 30 jaar en verschillende paarden).
Toch hebben die 2 totaal lieve ruinen nog jaaaaaren apart gestaan omdat ze echt overtuigd waren dat dit zo „hoort“ (immers is dit op sportstallen normaal). Pas een paar jaar terug hebben ze het in een „gekke bui“ toch eens geprobeerd op de wei. En wat blijkt….het kan gewoon. Ze waren er helemaal verbaasd over :+

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 12:50

Elisa2 schreef:
Oja hoor, daar ben ik het wel mee eens.

Ik zie het hier voornamelijk bij boertjes die het dan leuk vinden om een paard in de wei te hebben staan of sporadisch aangespannen rijden ermee. Ik denk eigenlijk dat die er helemaal niet over nadenken...

Ik vermoed dat dat een marginale minderheid is.
Het bokt stereotype "boertje" (altijd dat denigrerende verkleinwoord) heeft tenminste land en de mogelijkheid meer paarden te houden.
Het gros van de alleengehouden paarden staat bij de "ja maar" "paardenliefhebber" denk ik.
-ja maar, mijn paard kan niet bij andere paarden staan want dan vecht die.
-ja maar, dan kan ik geen paard meer houden.
- Ja maar, mijn dure dressuurpaard mag geen bijtwonden/blessures kunnen oplopen door fysiek contact met soortgenoten.
Etc.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:01

Allereerste, boertje is niet denigrend bedoeld.

Het is gewoon iets wat mij opgevallen is hier in de buurt bij paarden die alleen in de wei staan dat dit allemaal bij boeren zijn die van de oude stempel zijn zeg maar. (dus ik scheer ze ook niet allemaal over 1 kam)

De paarden die ik in de wei zie staan bij particulieren en stallen staan dus eigenlijk vrijwel allemaal niet alleen. Wat natuurlijk niet zegt dat er geen paarden zijn die alleen gehouden worden. Er is natuurlijk een enorm aantal paarden wat het grootste deel van het leven solitair op stal doorbrengt en sporadisch een of twee uurtjes alleen in de paddock of wei staan. Die paarden zie je vrees ik helemaal nauwelijks als voorbijganger.

En ja, daar mag van mij ook best nog wel wat meer aandacht aan besteed worden. Vind dat zo'n triest leven!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:02

Sizzle schreef:
Inderdaad, sinds de invoering van de registratie is handhaving juist enorm eenvoudig. Dat kan zelfs een software zelf doen, zonder mens.

Dat er dan altijd rotte appels zullen is een gegeven. Je gaat ook niet afschaffen dat door rood licht rijden verboden is omdat je toch niet iedereen weet te pakken.

Heeft iemand hier al eens de NVWA over de vloer gehad om de I&R registratie te controleren?
Heeft iedereen hier z'n paard(en) uberhaupt netjes aangemeld?

Het is onzin te denken dat handhaving simpel is. Kans is vrij groot dat dat 'boertje' z'n paard-alleen óók niet I&R aangemeld heeft. Vermoedelijk omdat-ie ook dát niet weet.

En ik verdedig paarden alleen absoluut niet, heb er hier 6 in kuddeverband 24/7 buiten lopen.

Maar ik zie ook de problemen met handhaving. Ik 'klus een beetje bij' in de lokale politiek. Ik ken de cijfers in mijn gemeente. Ik weet wat er gebeurt als je 0900 8844 belt hier. Niets, 9 van de 10 keer. Geen mankracht, geen wagens in de buurt, geen prioriteit.
Ik weet ook wat er gebeurt als je iets meldt bij de NVWA. Je krijgt een keurig berichtje terug dat ze per geval bepalen of het belangrijk genoeg is, wegens gebrek aan mankracht.

Sinds er geen grote alcoholcontrolefuiken worden opgezet neemt het aantal aanrijdingen waarbij de bestuurder gedronken blijkt te hebben weer hand over hand toe. Die fuiken worden niet meer opgezet wegens gebrek aan mankracht.
Als er geen camera's bij verkeerslichten staan wordt er vaker door rood gereden dan met camera's.
Waar vaste snelheidscamera's staan rijden mensen braaf de max snelheid, zodra ze de camera voorbij zijn wordt er weer gas gegeven.

Geen handhaving = meer overtredingen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:13

De voorbeelden die ik eerder gaf was bij geen enkele boer.
Maar allemaal particulieren met te grote tuin.
Behalve de Fries die staat particulier met groot stuk grond wat gemaaid word voor hooi.
De rest allemaal om zo geen tuin bij te hoeven houden/leuk voor de (klein) kinderen. Die er niks mee doen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:29

Ja, hier ook weinig bij boeren. Daar wel een enkele fokmerrie, die inderdaad de helft van het jaar alleen staat. Dat vind ik altijd zo bizar ...

Maar verder een aantal pony's / paarden die van de kinderen zijn geweest en dan op een klein landje aan huis worden gehouden ( 'Het was de pony van de kinderen, zo leuk, nee, die mag hier blijven tot zijn dood. Stel je voor, die verkopen we toch niet').
En een aantal onbestemd, waarvan ik denk: waarom heb je in Godsnaam een paard???
En één die echt een paard voor de sier heeft ...

Meestal mensen dus die weinig met hun paarden doen maar waarschijnlijk ook deze discussie volledig missen, omdat ze op geen enkele manier betrokken zijn bij paardenhouderij of sport.
-

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:55

Ik zie in de omgeving ook regelmatig paarden volledig alleen staan, maar de paarden op een pensionstal die in de winter slechts een uurtje uit de stal komen voor een ritje onder het zadel of een uurtje paddock vind ik minstens net zo sneu. Het valt me ook op dat zowel de alleenstaande paarden als de 1 uurtje paddock paarden veelal druk en neurotisch gedrag vertonen.

Wij hebben het geluk dat we de paarden zowel in de winter als in de zomer 24/7 met open stallen kunnen houden. Helaas zit er wel een hek/draad tussen de paarden aangezien mijn paard erg dominant is en dit niet veilig is voor het andere paard. Maar ze eten, kroelen en slapen zo prima samen.

Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 13:56

Ibbel schreef:
Sizzle schreef:
Inderdaad, sinds de invoering van de registratie is handhaving juist enorm eenvoudig. Dat kan zelfs een software zelf doen, zonder mens.

Dat er dan altijd rotte appels zullen is een gegeven. Je gaat ook niet afschaffen dat door rood licht rijden verboden is omdat je toch niet iedereen weet te pakken.

Heeft iemand hier al eens de NVWA over de vloer gehad om de I&R registratie te controleren?

Het is onzin te denken dat handhaving simpel is. Kans is vrij groot dat dat 'boertje' z'n paard-alleen óók niet I&R aangemeld heeft. Vermoedelijk omdat-ie ook dát niet weet.

En ik verdedig paarden alleen absoluut niet, heb er hier 6 in kuddeverband 24/7 buiten lopen.

Maar ik zie ook de problemen met handhaving. Ik 'klus een beetje bij' in de lokale politiek. Ik ken de cijfers in mijn gemeente. Ik weet wat er gebeurt als je 0900 8844 belt hier. Niets, 9 van de 10 keer. Geen mankracht, geen wagens in de buurt, geen prioriteit.
Ik weet ook wat er gebeurt als je iets meldt bij de NVWA. Je krijgt een keurig berichtje terug dat ze per geval bepalen of het belangrijk genoeg is, wegens gebrek aan mankracht.

Sinds er geen grote alcoholcontrolefuiken worden opgezet neemt het aantal aanrijdingen waarbij de bestuurder gedronken blijkt te hebben weer hand over hand toe. Die fuiken worden niet meer opgezet wegens gebrek aan mankracht.
Als er geen camera's bij verkeerslichten staan wordt er vaker door rood gereden dan met camera's.
Waar vaste snelheidscamera's staan rijden mensen braaf de max snelheid, zodra ze de camera voorbij zijn wordt er weer gas gegeven.

Geen handhaving = meer overtredingen.

Maaaar, met diezelfde logica, dan maar géén wetgeving die verbiedt dronken te auto te rijden...?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:02

Ik denk dat als er een verbod komt er vanzelf een aantal hun dier weg doen. Immers is het meestal domweg gemakzucht en geen vooropgezet plan.
Gewoon geen zin om er over na te denken dus staat blessie maar gewoon alleen. Als het dan niet meer mag dan is weg doen de meest logische volgende gemakshalve stap.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:04

Elisa2 schreef:
Allereerste, boertje is niet denigrend bedoeld.

Volwassen mensen zo noemen? Hoe bedoel je het dan wél?

Wat zou je er zelf van zeggen als iemand je als "dressuurruitertje" zou aanspreken, of even aangenomen dat je een volwassen vrouw bent, "paardenmeisje"..?

Het lijkt me ook héél sterk dat je het zou wagen één van die mensen in zijn gezicht "boertje" te noemen...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:05

Nee handhaven gaat niet makkelijk. Maar zonder regels gaat het niet.
Toch een verschil.

En denk dat sommige het echt wel weten. En het idee van een boete kunnen krijgen net genoeg is het anders te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:08

Jemig waar een mens zich druk over kan maken..ik wordt nog vaak genoeg paardenmeisje genoemd terwijl ik het stadium meisje echt allang gepasseerd ben haha. :+ Denk je echt dat ik daar wakker van kan liggen?

En ja hoor, ik noem ze gerust boertje in hun gezicht..de meeste ken ik ook van gezicht en kan me niet voorstellen dat iemand daar een probleem van maakt. Alles valt of staat met de intentie he?

Je kunt echt op iedere slak zout leggen maar daar wordt je leven over het algemeen niet leuker van.

*edit*
Over hoe ik het WEL bedoel, ik bedoel wat oudere boeren met een klein boerenbedrijf die vaak allang met pensioen zijn/ bedrijf niet meer in werking etc. Niks denigrerends aan dus.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 23-07-23 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:09

Hier is ook een verbod voor konijnen alleen.
Uit volle automatisme zoeken mensen dan sneller een ander adres voor hun overgebleven konijn ipv het te laten verpieteren. Die denken helemaal niet in boetes of zo. Het mag niet, dus is het geen goed idee. Net als dat je uit gewoonte je auto niet dicht bij een zebrapad parkeert ookal is de pakkans gering, dat heb je een keer geleerd dus doe je het zo.
De meeste dingen gaan zonder veel nadenken.
Die groep die bewust regels breekt die hou je toch wel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 14:32

Ibbel schreef:

Het is onzin te denken dat handhaving simpel is. Kans is vrij groot dat dat 'boertje' z'n paard-alleen óók niet I&R aangemeld heeft. Vermoedelijk omdat-ie ook dát niet weet..

Twee vliegen in één klap. Zo een nieuwe wet zal vast veel publiciteit geven. Weet "het boertje" ook meteen dat de I&R geregeld moet zijn.

Zonder wetgeving is er überhaupt geen noodzaak iets te veranderen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:02

Kuggur schreef:
Maaaar, met diezelfde logica, dan maar géén wetgeving die verbiedt dronken te auto te rijden...?

Nee, met diezelfde logica gaan er veel stemmen op om die alcoholfuiken weer heel rap in te voeren.

En dan is er wéér minder mankracht over voor de minder gevaarlijke zaken. En ja, een paard alleen staat qua handhaving echt onderaan de lijst.

Ik wil maar zeggen: prima om het in een wet vast te leggen, maar wees niet zo naief te denken dat het probleem dan weg is. In de praktijk gaat er niets veranderen.
Zelfs als iedereen ieder solo paard zou gaan melden bij de NVWA.

En even ter vergelijking: hoe lang is couperen ook alweer verboden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:33

Couperen is een actieve keus waar je moeite voor moet doen.
Bij veel alleen achtergebleven dieren is het gemakzucht. De weg van de minste weerstand.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 15:47

Op mijn vorige stal staat een shetlander die bij de vorige eigenaar altijd alleen heeft gestaan.
Als je ziet hoe lief en sociaal hij in de kudde was, wil ik er niet over nadenken hoe eenzaam hij is geweest voor jaren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 16:41

Elisa2 schreef:
Jemig waar een mens zich druk over kan maken..ik wordt nog vaak genoeg paardenmeisje genoemd terwijl ik het stadium meisje echt allang gepasseerd ben haha. :+ Denk je echt dat ik daar wakker van kan liggen?

En ja hoor, ik noem ze gerust boertje in hun gezicht..de meeste ken ik ook van gezicht en kan me niet voorstellen dat iemand daar een probleem van maakt. Alles valt of staat met de intentie he?

Je kunt echt op iedere slak zout leggen maar daar wordt je leven over het algemeen niet leuker van.

*edit*
Over hoe ik het WEL bedoel, ik bedoel wat oudere boeren met een klein boerenbedrijf die vaak allang met pensioen zijn/ bedrijf niet meer in werking etc. Niks denigrerends aan dus.

Ik begrijp je volledig. En ik ken die situaties ook.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 17:11

Sizzle schreef:
Couperen is een actieve keus waar je moeite voor moet doen.
Bij veel alleen achtergebleven dieren is het gemakzucht. De weg van de minste weerstand.

Juist. Zélfs iets waar je actief moeite voor moet doen (en wat derhalve een kleine en zelfs makkelijk te vinden groep is) en waar wetgeving tegen is opgesteld, is al meer dan 20 jaar niet uit te roeien en wordt niet op gehandhaafd.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 17:52

Ik heb ook geen moeite met het woord 'boertje' en had precies die associatie die Elisa benoemt, een oudere man met een kleiner (ex) boerenbedrijf, waar nog een paar koeien of schapen lopen. En dan idd vaak een shetlander of klein paard, alleen..

Ik ken 1 pony hier in de buurt, die alleen staat, die niet van een 'boertje' is. Mijn ex-'pensionklant' die ik niet voor niets weg heb gestuurd, ze geeft namelijk geen reet om haar pony.
Het meest sneue vind ik dat ze het aangrenzende landje verhuurd heeft, waar dan af en toe paarden komen grazen tot het op is en dan weer terug gaan naar hun eigen land (uit het zicht van de pony). Het beest staat dus hele periodes alleen, dan weer samen (met draad ertussen) en dan weer alleen. Heel zielig.

Ben blij dat ik van d'r af ben, maar heb me heel lang schuldig gevoeld tegenover haar pony. Heb de situatie hier ook veel te lang laten sudderen, vanwege verantwoordelijkheidsgevoel naar de pony, maar uiteindelijk was het ook niet aan mij.

Lang verhaal kort; een wet die helemaal alleen staande paarden verbiedt; Graag (paarden met een draadje ertussen is prima).
In eerste instantie een simpele boete voor mensen die hun paard wel alleen zetten is toch redelijk makkelijk uit te voeren?