Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
nikkel schreef:Waarmee ik níet zeg dat er geen ernstige dingen gebeuren, zeker niet. En het is ook godsgeklaagd dat sommige ellende alleen via socials opgelost kan worden, maar goed, dat terzijde.
Neem van mij aan dat de 'ellende", niet opgelost gaat worden, alleen nog rotter en valser op afgelegen niet voor anderen toegankelijke plekken.
Elisa2 schreef:herr_balou schreef:Op radio en tv hebben mensen die met paarden werken en dat verdedigen het altijd over 'samen werken met het dier' en dat het dier dat echt niet zou doen 'als het dat niet zou willen'. Maar er zijn dus wel allemaal hulpmiddelen nodig die niet in het openbaar getoond mogen worden...
Wat mij betreft gaat er op elke profstal en fokkerij een groom geheime opnames maken om de wereld te laten zien hoe paarden met hulpmiddelen worden gedwongen 'vrijwillig' mee te werken.
@Captain; hoe jij met je wilde gevaarlijke hengst Latino werkt is prachtig om te zien.
Laten we wel wezen, Helgstand heeft heel veel jonge warmbloedhengsten staan waar het testosteron vanaf druipt. Dat is sowieso al iets heel anders dan een PRE hengst (die echt ontiegelijke braaf zijn vergeleken met de warmbloeden)
Dus als er dan een hulpmiddel gebruikt wordt als een hengstenketting bijv. dan is dat alleen maar voor ieders veiligheid. En ja, het is een handelstal en er lopen paarden rond die alleen al miljoenen waard zijn. Dat gaat ook weleens mis, zoals laatst met die hengst Donkey Boy.
Het is gewoon heel lastig oordelen vanaf de zijlijn zonder beeldmateriaal.
Ninx schreef:Elisa2 schreef:Het is gewoon heel lastig oordelen vanaf de zijlijn zonder beeldmateriaal.
Dan heb je geluk.... want er is beeldmateriaal, nu moet het nog vrijgegeven worden
Citaat:Nee, want dat schaadt de privacy van je manager en dat mag niet. Maar, ik zou wel een filmpje maken als er sprake is van een bedreigende situatie of als je getuige bent van een misdrijf.
herr_balou schreef:Op radio en tv hebben mensen die met paarden werken en dat verdedigen het altijd over 'samen werken met het dier' en dat het dier dat echt niet zou doen 'als het dat niet zou willen'. Maar er zijn dus wel allemaal hulpmiddelen nodig die niet in het openbaar getoond mogen worden...
Wat mij betreft gaat er op elke profstal en fokkerij een groom geheime opnames maken om de wereld te laten zien hoe paarden met hulpmiddelen worden gedwongen 'vrijwillig' mee te werken.
Cer schreef:Nou, het moet naar instanties, als het gaat om mishandeling, lijkt mij?
Volgens mij dacht ik te lezen dat Denemarken ook wetten heeft voor dierenwelzijn
Ninx schreef:pol013 schreef:
Want ik durf grif het tegenovergestelde te beweren van mezelf. Je kunt hier genoeg niet-fraais vastleggen als je daar op uit bent. Toch zeker op een periode van 20 jaar.
Ik maak fouten. Het slaehte humeur van een paard en mijn slechte humeur komen wel eens ongelukkig samen.
Er gaat wel eens iets verkeerd.
En eigenlijk ga ik me daar niet in een hoekje voor zitten schamen. Want zoals iemand hier al eerder aanhaalde: zonder fouten kom je imo nergens.
Er zijn ook mensen die zich bewust zijn dat ze hun eigen emoties de baas moeten zijn, en dat er in het werken tussen paard en mens geen grofstoffelijkheid mag plaatsvinden door verlies van controle van emotie of frustratie.
Iemand die dat opmerkt van zichzelf moet daaraan werken, en het paard terugzetten in de wei wanneer diegene zijn dag niet heeft.
Jij zegt dat je je er niet voor schaamt. Maar hoe leer je dan?
Controleverlies naar je paard is niet bepaald iets om trots op te zijn toch?
Ninx schreef:Cer schreef:Nou, het moet naar instanties, als het gaat om mishandeling, lijkt mij?
Volgens mij dacht ik te lezen dat Denemarken ook wetten heeft voor dierenwelzijn
Wat is nu eigenlijk het probleem? We kunnen nog 6 pagina's meieren over wat je wel en niet kunt en mag doen met een camera.
Maar is de kwestie niet dat wij als 'paardenmensen' een zero tolerance beleid moeten hebben naar mensen die dieren zeer kwalijk behandelen?
Ninx schreef:Maar is de kwestie niet dat wij als 'paardenmensen' een zero tolerance beleid moeten hebben naar mensen die dieren zeer kwalijk behandelen?
Ninx schreef:Wat is nu eigenlijk het probleem? We kunnen nog 6 pagina's meieren over wat je wel en niet kunt en mag doen met een camera.
Maar is de kwestie niet dat wij als 'paardenmensen' een zero tolerance beleid moeten hebben naar mensen die dieren zeer kwalijk behandelen?
Elisa2 schreef:herr_balou schreef:Op radio en tv hebben mensen die met paarden werken en dat verdedigen het altijd over 'samen werken met het dier' en dat het dier dat echt niet zou doen 'als het dat niet zou willen'. Maar er zijn dus wel allemaal hulpmiddelen nodig die niet in het openbaar getoond mogen worden...
@Captain; hoe jij met je wilde gevaarlijke hengst Latino werkt is prachtig om te zien.
Laten we wel wezen, Helgstand heeft heel veel jonge warmbloedhengsten staan waar het testosteron vanaf druipt. Dat is sowieso al iets heel anders dan een PRE hengst (die echt ontiegelijke braaf zijn vergeleken met de warmbloeden)
Dus als er dan een hulpmiddel gebruikt wordt als een hengstenketting bijv. dan is dat alleen maar voor ieders veiligheid. En ja, het is een handelstal en er lopen paarden rond die alleen al miljoenen waard zijn. Dat gaat ook weleens mis, zoals laatst met die hengst Donkey Boy.
Elisa2 schreef:Goddelijke interventie.Dus jij wilt beweren dat je zelf nooit een fout hebt gemaakt voordat je dit geleerd hebt?
Dat je dit altijd vanaf het begin af aan perfect geweten hebt en naar gehandeld hebt?
Retorische vragen hoor, je hoeft geen antwoord te geven want die weet ik al wel.
Ik ben het in de basis met je eens, maar heb ook weleens gehad dat ik niet goed in mijn vel zat en de paarden daar last van hadden. Helaas is het heel lastig om de paarden terug in de wei te zetten als het je werk is. Zelfbeheersing kun je jezelf dan wel weer aanleren, andere copingsmechanismes. Maar dan nog, wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
Elisa2 schreef:Als die hengsten zo moeilijk te hanteren en op te voeden zijn, zijn ze (of eigenlijk: de fokkerij en de mensen die met die nakomelingen moeten werken) dan niet beter af zonder hun ballen?herr_balou schreef:Op radio en tv hebben mensen die met paarden werken en dat verdedigen het altijd over 'samen werken met het dier' en dat het dier dat echt niet zou doen 'als het dat niet zou willen'. Maar er zijn dus wel allemaal hulpmiddelen nodig die niet in het openbaar getoond mogen worden...
Mkango schreef:En nee, Cer, ik zou me er weinig zorgen over maken als iemand mij zonder mijn medeweten zou filmen. Dat wil niet zeggen dat ik het ook leuk zou vinden of op prijs zou stellen, maar mijn eerste gedachte zou niet zijn: we gebruiken nou eenmaal hulpmiddelen om paarden in bedwang te houden. Sterker nog, daar zou ik niet eens bij stilstaan. Ik zou me waarschijnlijk in eerste instantie meer zorgen maken om m'n zit en of m'n paard wel netjes genoeg loopt.
Citaat:Voor mij is het de hevigheid van de reactie van Helgstrand die me eigenlijk het meeste zorgen baart. Had hij iets gezegd als "we hebben allemaal wel wat mindere momenten, dus ik hoop dat ze ook laten zien dat dat niet de standaard is" is of zo, vind ik het alweer een heel ander iets dan meteen beginnen over 'hulpmiddelen' omdat paarden 'groot en sterk' zijn.
Cer schreef:Ik denk dat als hij het op z'n FB-pagina publiceert, het wel van hem afkomstig is, haha.Mkango schreef:En nee, Cer, ik zou me er weinig zorgen over maken als iemand mij zonder mijn medeweten zou filmen. Dat wil niet zeggen dat ik het ook leuk zou vinden of op prijs zou stellen, maar mijn eerste gedachte zou niet zijn: we gebruiken nou eenmaal hulpmiddelen om paarden in bedwang te houden. Sterker nog, daar zou ik niet eens bij stilstaan. Ik zou me waarschijnlijk in eerste instantie meer zorgen maken om m'n zit en of m'n paard wel netjes genoeg loopt.
True, ik heb geen hulpmiddelen, dus wat dat betreft zou ik me geen zorgen maken. Ik zou ook niet díe reactie hebben inderdaad.
Ik zou meer benauwd zijn voor reacties an sich in het algemeen zeg maar.
(op dat spoor, als jouw paard dan misschien even niet netjes loopt, en dat laten ze zien met een dramatisch filmpje in slomotion, wordt het misschien anders, maar dat is teveel offtopic)Citaat:Voor mij is het de hevigheid van de reactie van Helgstrand die me eigenlijk het meeste zorgen baart. Had hij iets gezegd als "we hebben allemaal wel wat mindere momenten, dus ik hoop dat ze ook laten zien dat dat niet de standaard is" is of zo, vind ik het alweer een heel ander iets dan meteen beginnen over 'hulpmiddelen' omdat paarden 'groot en sterk' zijn.
Daar heb je aan de ene kant gelijk inDe reactie zegt ook wat. (dat hij het meteen over hulpmiddelen heeft, dan lijkt hij te weten waar het over gaat inderdaad)
Aan de andere kant, als er geen beeld/geluid is waarop hij dat letterlijk zegt, geloof ik berichten ook niet perse meer, dat hij dat gezegd zou hebben (en dan hebben we het nog niet over deepfake) maar ook dat is offtopic
rien10 schreef:Ik vind het ook wel liggen in de aard van het "zuur zijn." Je hoeft tegen mij ook echt niet te praten het eerste half uur nadat ik wakker ben geworden, dus als je me als zuurpruim wilt neerzetten, heb je aan drie dagen filmen al genoeg.Als je mij een maand lang undercover filmt kan je een heel zuur, zeikerig, fitterig wijf monteren. Of iemand die graag lacht, veel woordgrapjes maakt, man en kinderen knuffelt.
Ik zou ook graag eerst het ruwe materiaal willen zien EN de gemonteerde versie. Ik ben niet zuur, of een knuffelbeer. Maar ik heb zeker mijn zure momenten. En mijn knuffel momenten.
Cer schreef:Citaat:Voor mij is het de hevigheid van de reactie van Helgstrand die me eigenlijk het meeste zorgen baart. Had hij iets gezegd als "we hebben allemaal wel wat mindere momenten, dus ik hoop dat ze ook laten zien dat dat niet de standaard is" is of zo, vind ik het alweer een heel ander iets dan meteen beginnen over 'hulpmiddelen' omdat paarden 'groot en sterk' zijn.
Daar heb je aan de ene kant gelijk inDe reactie zegt ook wat. (dat hij het meteen over hulpmiddelen heeft, dan lijkt hij te weten waar het over gaat inderdaad)
Aan de andere kant, als er geen beeld/geluid is waarop hij dat letterlijk zegt, geloof ik berichten ook niet perse meer, dat hij dat gezegd zou hebben (en dan hebben we het nog niet over deepfake) maar ook dat is offtopic