Natuurmonumenten laat exmoorpony's verplaatsen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Natuurmonumenten laat exmoorpony's verplaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:23

Geplaatst: 0 min geleden
Als het zo doorgaat ligt het filmprogramma zelf op zijn gat, veulens hebben geen kans om zelf voor nakomelingen te zorgen.

Eigenaar had verwacht dat de kudde zich beter tegen zou kunnen weren, dieren zijn geboren in kudde te midden van wolvengebied. Een tegenvaller dat ze niet instinctief weten hoe zich te gedragen.
Eigenaar en SBB hopen dat de kudde het proefondervindelijk toch gaat leren….

Survival of the fittest.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:30

Wintu schreef:
josien_m_ schreef:
De mooiste manier voor paarden om te leven in een ruim gebied met verschillende begroeiingen en zo vrij als maar kan in Nederland! De exmoors in Appelscha. En dat moet stoppen omdat er een roedel wolven woont. Zo zonde!

Heel eerlijk, hoe mooi ook, waarom überhaupt buitenlandse rassen vee in natuurgebieden houden, terwijl Nederlands wild geweigerd wordt. Laat me raden, verdienmodel.

De reden waarom er voor de exmoor is gekozen, is omdat dit één van de laatste oerpony rassen is en deze van oorsprong in heel noord Europa voorkwamen. Door de afgelegen ligging van de exmoor is het ras daar nog relatief gelijk aan het oorspronkelijke ras gebleven. Omdat het ras eerder bijna uitgestorven was, zijn er fokprogramma's opgezet, ook bij begrazingsprojecten om het ras te kunnen behouden. Inmiddels zijn er wereldwijd weer ongeveer 2000 dieren.

https://nederlandsepaardenblog.jouwweb.nl/paardenrassen/exmoor-1

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:39

Janneke2 schreef:
"Een veulen hoort geboren te worden onder toezicht, thuis met de camera erop en omgeven met zorg zoals wij voor onze dieren horen te zorgen!"

...ik geef toe dat het off topic punt "wolf" een heikel punt is.

Maar dit vind ik wel een beetje driest.

Ik wens de rechter veel wijsheid toe.

Aan de andere kant is zonder enige toezicht in een omgeving waar geen enkele vorm van toezicht is het andere uiterste. Zeker als de kudde eerder werd weggehaald uit een natuurgebied doordat de veulens door wolven werden gedood en ze nu 'gewoon' weer in een omgeving staan waar bekend is dat er een wolvenroedel leeft.

Als eigenaren van hobby vee en paarden geacht worden hun dieren goed te beschermen dan mag dat ook worden geëist van de heer Mekel. Die is blijkbaar ook nog expert op het gebied van wolfwerende maatregelen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:44

journee schreef:
Wintu schreef:
Heel eerlijk, hoe mooi ook, waarom überhaupt buitenlandse rassen vee in natuurgebieden houden, terwijl Nederlands wild geweigerd wordt. Laat me raden, verdienmodel.

De reden waarom er voor de exmoor is gekozen, is omdat dit één van de laatste oerpony rassen is en deze van oorsprong in heel noord Europa voorkwamen. Door de afgelegen ligging van de exmoor is het ras daar nog relatief gelijk aan het oorspronkelijke ras gebleven. Omdat het ras eerder bijna uitgestorven was, zijn er fokprogramma's opgezet, ook bij begrazingsprojecten om het ras te kunnen behouden. Inmiddels zijn er wereldwijd weer ongeveer 2000 dieren.

https://nederlandsepaardenblog.jouwweb.nl/paardenrassen/exmoor-1

We nemen paarden van oorsprong uit de UK voor begrazing, waarom hier. Hertachtigen kunnen net zo goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:46

Paarden semi territoriaal houden zodat ze blijven waar de bedoeling is, is makkelijker, ze zijn beter te hanteren en verplaatsen (stress), laten zich makkelijker zien aan publiek en daar komt nog eens een flinke factor geld bovenop.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:46

BrankaZ schreef:
Janneke2 schreef:
"Een veulen hoort geboren te worden onder toezicht, thuis met de camera erop en omgeven met zorg zoals wij voor onze dieren horen te zorgen!"

...ik geef toe dat het off topic punt "wolf" een heikel punt is.

Maar dit vind ik wel een beetje driest.

Ik wens de rechter veel wijsheid toe.

Aan de andere kant is zonder enige toezicht in een omgeving waar geen enkele vorm van toezicht is het andere uiterste. Zeker als de kudde eerder werd weggehaald uit een natuurgebied doordat de veulens door wolven werden gedood en ze nu 'gewoon' weer in een omgeving staan waar bekend is dat er een wolvenroedel leeft.

Als eigenaren van hobby vee en paarden geacht worden hun dieren goed te beschermen dan mag dat ook worden geëist van de heer Mekel. Die is blijkbaar ook nog expert op het gebied van wolfwerende maatregelen.

Zowel SBB en Mekelogisch beheer boren hier een nieuwe prooi aan voor de wolf en dat in een gebied waar veel mensen paarden hebben. Ik vind dat ronduit kwalijk.

De Exmoor kudde red het misschien tegen 1 wolf, maar niet tegen een roedel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:03

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:10

tienus63 schreef:
De reactie van de familie Mekel op de sommatie. SBB geeft vooralsnog geen commentaar.

Bron rtv Drenthe
Paardenhouders eisen in kort geding dat exmoorpony's van Aekingerzand worden verwijderd https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/165461 ... verwijderd #rtvdrenthe

Nooit problemen, op het vorige terrein in de zomer een paar paarden dood, ben er nog steeds niet achter bij welk karkas die Saarloos nu stond en ze vergeten te vermelden dat er nog een hengst is afgeschoten.
Maar ben blij met zijn reactie, laat prima zien dat ie er geen zak om geeft.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:13

Wintu schreef:
We nemen paarden van oorsprong uit de UK voor begrazing, waarom hier. Hertachtigen kunnen net zo goed.

De oorsprong van de oerpony lag niet in de UK, ze kwamen in heel Europa voor. De exmoor is echter het 'best bewaard' gebleven en komt het dichtste bij het oorspronkelijke oerpony ras, wat dus ook in Nederland voor kwam. Ze hadden inderdaad ook voor het eland kunnen kiezen, maar die stonden niet direct op de rode lijst van met uitsterven bedreigde diersoort. :)

https://www.exmoorpony.nl/#:~:text=Exmoorpony's%20zijn%20de%20laatste%20oerpony's,aan%20de%20naam%20Exmoorpony%20kwam.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:27

Sizzle schreef:
Uhm…. is het idee van natuur niet dat er prooi en roofdieren zijn die met elkaar leren leven?

Als je de semi-wilde prooi dieren gaat afschermen dan dwing je dat roofdier toch juist nog meer naar gedomesticeerde dieren :?

uhm, dat zou inderdaad zo kunnen zijn, ware het niet dat de pony's in een voor hen afgesloten gebied leven, en de wolven niet echt. Dan moet het 'gelijke monniken, gelijke kappen' zijn. Als het idee van 'natuur' doorgevoerd moet worden dan ook voor de semi-wildlevende pony's, koeien,herten etc. Anders blijft hun gebied een afgesloten groot weiland zonder kans te migreren of ontsnappen.

En zie, daar het dilemma van een vrolijk rondfluitend groot roofdier en de McSnacks in de postzegelweides.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 14:37

Gelijke monniken, gelijke kappen is niet echt een natuurconcept...maar een mensen beleving. Dat laten we zeggen halfwilde paarden prooi worden van wolven vind ik verdedigbaar. Kuddes paarden kunnen zich wel gedeeltelijk weren tegen wolven. Soms winnen de paarden, soms de wolven. Dat is een vorm van evenwicht. (die veel leed meebrengt uiteraard) Leren leven met elkaar betekent niet dat er nooit doden vallen. Maar op zo'n beperkt stuk met maar 1 kudde paarden waarbij ook nog de agressieve hengst, die precies zijn werk deed, is doodgeschoten, gaat dat natuurlijk niet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 15:01

journee schreef:
Wintu schreef:

De oorsprong van de oerpony lag niet in de UK, ze kwamen in heel Europa voor. De exmoor is echter het 'best bewaard' gebleven en komt het dichtste bij het oorspronkelijke oerpony ras, wat dus ook in Nederland voor kwam. Ze hadden inderdaad ook voor het eland kunnen kiezen, maar die stonden niet direct op de rode lijst van met uitsterven bedreigde diersoort. :)

https://www.exmoorpony.nl/#:~:text=Exmoorpony's%20zijn%20de%20laatste%20oerpony's,aan%20de%20naam%20Exmoorpony%20kwam.

We hebben gelukkig ook gewoon edelherten, damherten en reeën ;)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 15:04

josien_m_ schreef:
Gelijke monniken, gelijke kappen is niet echt een natuurconcept...maar een mensen beleving. Dat laten we zeggen halfwilde paarden prooi worden van wolven vind ik verdedigbaar. Kuddes paarden kunnen zich wel gedeeltelijk weren tegen wolven. Soms winnen de paarden, soms de wolven. Dat is een vorm van evenwicht. (die veel leed meebrengt uiteraard) Leren leven met elkaar betekent niet dat er nooit doden vallen. Maar op zo'n beperkt stuk met maar 1 kudde paarden waarbij ook nog de agressieve hengst, die precies zijn werk deed, is doodgeschoten, gaat dat natuurlijk niet.

De afgeschoten hengst hoorde niet bij de kudde, die is er samen met een andere hengst bij geplaatst. De hengst van de kudde is er gewoon nog en daarom is de boel afgesloten.

De paarden staan er net 2 maanden en kenden het terrein helemaal niet, zo handig met voor het veulen krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 15:09

tienus63 schreef:
De reactie van de familie Mekel op de sommatie. SBB geeft vooralsnog geen commentaar.

Bron rtv Drenthe
Paardenhouders eisen in kort geding dat exmoorpony's van Aekingerzand worden verwijderd https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/165461 ... verwijderd #rtvdrenthe

Lammert Tel en de andere paardenhouders zijn helden! _/-\o_

Wat fijn dat ze actie hebben ondernomen om deze poný's te beschermen. Hopelijk lukt het ook!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 16:32

josien_m_ schreef:
Gelijke monniken, gelijke kappen is niet echt een natuurconcept....

Je begrijpt de strekking van het gezegde niet?
Het heeft niets met 'natuurconcept' te maken maar met de strekking ervan. De beperking die de ene soort; in dit geval de prooidieren hebben wat leefgebied aangaat: afrastering, omheining, roosters.
En de andere soort; in dit geval de wolf die kan gaan en staan waar hij wil en geen strobreed in de weg wordt gelegd.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:11

Wintu schreef:
journee schreef:

Klopt, maar die hebben we dus al... En er wordt juist voor andere diersoorten gekozen omdat elke diersoort net een andere voorkeur qua menu heeft... ;)

Bovendien zijn staan hertachtigen hier niet op de rode lijst. Dat is dan ook wel weer treurig aan het hele verhaal, de moeflon en oerpony worden ook juist speciaal bij begrazingsprojecten neergezet om de soort voor uitsterven te behoeden, dat lukt dus niet echt met die wolf erbij. :')

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 18:30

Vanavond besteedt Hart van Nederland aandacht aan de kwestie Exmoor ponies.

Vanavond is deze kudde op het Nieuws bij SBS6 in de uitzending van Hart van Nederland vanaf 22.42 uur.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:02

journee schreef:
Wintu schreef:

Klopt, maar die hebben we dus al... En er wordt juist voor andere diersoorten gekozen omdat elke diersoort net een andere voorkeur qua menu heeft... ;)

Bovendien zijn staan hertachtigen hier niet op de rode lijst. Dat is dan ook wel weer treurig aan het hele verhaal, de moeflon en oerpony worden ook juist speciaal bij begrazingsprojecten neergezet om de soort voor uitsterven te behoeden, dat lukt dus niet echt met die wolf erbij. :')

In het Drents Friese Wold hebben we een 0 stand voor edelherten en damherten en zwijnen. Dus nee, die hebben we niet en dat is nu juist waar ze die ponies hebben geparkeerd ;)

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 19:11

tienus63 schreef:

Bron rtv Drenthe

Hij gaat niet zoveel kijken ,dat wisten we al. Daarom weet de wereld ook eerder dat zijn dieren dood zijn of problemen hebben dan dat hij dat zelf weet. Hij wil het ook niet weten, spaart een boel moeite en kosten. Wat een minne paardenvermeerderaar.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:01

Lindsey_99 schreef:
josien_m_ schreef:
Gelijke monniken, gelijke kappen is niet echt een natuurconcept....

Je begrijpt de strekking van het gezegde niet?
Het heeft niets met 'natuurconcept' te maken maar met de strekking ervan. De beperking die de ene soort; in dit geval de prooidieren hebben wat leefgebied aangaat: afrastering, omheining, roosters.
En de andere soort; in dit geval de wolf die kan gaan en staan waar hij wil en geen strobreed in de weg wordt gelegd.

Jawel, ik begrijp het wel maar vindt het een onzinnige vergelijking. Paarden moeten niet op de loop om de wolven te overleven maar juist bij elkaar blijven en de gelederen gesloten houden. Gaan ze rennen dan zullen de wolven er eentje proberen af te splitsen en die pakken ze uiteindelijk. Een hek doet er dus niet toe.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:10

sterregoud schreef:
@Janneke

Je theorie van de zelfredzame kudde, is een theorie. Niet echt werkzaam hier in deze situatie.

Echt geen theorie.

Ik praat over de observaties van Koniks uit de Oostvaardersplassen naar Estland werden verplaatst.
... daar zitten wolven, in Estland.

Nou, de paarden wisten uitstekend wat ze moesten doen.

En ik weet niet of "zelfredzaam" het goede woord is, maar ik wil wel graag benadrukken dat het gaat om een echte kudde, een groep paarden die elkaar hebben uitgekozen, niet een aantal dieren door de mens bij elkaar gezet.

En uiteraard zijn er verschillen tussen Drenthe en Estland.

...en ik vraag me af of Exmoor wolven heeft gekend, de Koniks met hun Poolse achtergrond wisten het feilloos.
En over de kwpn'ers bij mijn paard in de wei maak ik mij geen enkele illusie: daar is zo vreselijk veel uit-gemendeld, een groep kwpn'ers snapt het niet.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:17

Janneke2 schreef:
sterregoud schreef:
@Janneke

Je theorie van de zelfredzame kudde, is een theorie. Niet echt werkzaam hier in deze situatie.

Echt geen theorie.

Ik praat over de observaties van Koniks uit de Oostvaardersplassen naar Estland werden verplaatst.

En ik weet niet of "zelfredzaam" het goede woord is, maar ik wil wel graag benadrukken dat het gaat om een echte kudde, een groep paarden die elkaar hebben uitgekozen, niet een aantal dieren door de mens bij elkaar gezet.

...en ik vraag me af of Exmoor wolven heeft gekend, de Koniks met hun Poolse achtergrond wisten het feilloos.
En over de kwpn'ers bij mijn paard in de wei maak ik mij geen enkele illusie: daar is zo vreselijk veel uit-gemendeld, een groep kwpn'ers snapt het niet.

Wat bedoel je met de groep wist uitstekend wat ze moesten doen? Om hoeveel paarden en veulens en hoeveel wolven ging het daar? Paarden die ook tussen draden stonden? Geen enkel paard of veulen gesneuveld? Wie heeft dat daar constant in de gaten gehouden? Het maakt hier in Nederland ook nogal veel uit of je SBB vraagt naar de conditie van de heckrunderen in de OVP of je laat een onafhankelijke dierenarts dat beoordelen. Heel benieuwd naar het rapport en de feiten en vooral wie het rapport gemaakt heeft.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:24

@janneke, woorden van Mekel zelf:
“Het is een tegenvaller dat er een paar gedood zijn door een wolf, dat had hij niet verwacht.
Want het ging om dieren die DFW geboren opgegroeid zijn in kuddes die met wolf te maken hadden.
Hij hoopt het lerende vermogen van de ponies.”

Zo vertelde hij het tegen mij.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:26

Rizette schreef:
Janneke2 schreef:

Echt geen theorie.

Wat bedoel je met de groep wist uitstekend wat ze moesten doen? Om hoeveel paarden en veulens en hoeveel wolven ging het daar? Paarden die ook tussen draden stonden? Geen enkel paard of veulen gesneuveld? Wie heeft dat daar constant in de gaten gehouden? Het maakt hier in Nederland ook nogal veel uit of je SBB vraagt naar de conditie van de heckrunderen in de OVP of je laat een onafhankelijke dierenarts dat beoordelen. Heel benieuwd naar het rapport en de feiten en vooral wie het rapport gemaakt heeft.

Stukje over de koniks die naar Wit Rusland zijn verhuisd. De kuddes zijn een stuk groter en ze leven in gebieden met veel meer wild en veel meer hectares. Is toch geen vergelijk.

https://www.boswachtersblog.nl/oostvaar ... t-rusland/

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 20:31

Natuurlijk is het 'survival of the fittest', waarbij geldt dat je dus ook "fit", dwz geschikt moet zijn om je tegen wolven te verweren.

De Koniks wisten dat uitstekend, maar het veulen van een jonge moeders werd opgegeten: ook moeder zijn moet je leren...

(Ik vroeg me dus af of het hier om jonge moeders ging. En of in de landstreek Exmoor wolven zijn geweest.)