Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 13:23

DuoPenotti schreef:
Veronica2 schreef:
Morgen kan ik niet, overmorgen waarschijnlijk wel. Maar als het niet perfect is, is het volgens sommige mensen meteen niet goed genoeg, dat is wat de discussie lastig maakt. Waarom zou je bijvoorbeeld 3 weken niet naar je paard omkijken?

Wat de discussie lastig maakt is zulke uitspraken en daarmee een discussie doodslaan.
Want perfect bestaat niet en jou perfect is anders dan de mijne. En dat is oke.

Maar dat een paard niet 23/7 op stal hoort te staan en anders in een piep kleine paddock staat zonder echt sociaal contact.
Daar mogen we het in 2023 toch wel over eens zijn?
En dat soort stallen zijn er nog erg erg veel...zelfs nog in aanbouw zie mijn eerdere link.
En nee de meeste die hier reageren hebben het dan niet over 24/7 buiten want er zit nog zoveel tussen in.
(plus niet elk paard is blij met 24/7 buiten)
Als zelfs de KNHS inmiddels zegt dat 23/7 op stal en geen sociaal contact niet oké is, dan kunnen we het er inderdaad wel over eens zijn dat dat niet oké is. :=

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 13:28

Veronica2 schreef:
@Urbanus: nee, ik kan gewoon morgen niet.

Nee, antwoord op je vraag waarom je 3 weken niet naar je paard zou omkijken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 13:44

DuoPenotti schreef:
Veronica2 schreef:
Morgen kan ik niet, overmorgen waarschijnlijk wel. Maar als het niet perfect is, is het volgens sommige mensen meteen niet goed genoeg, dat is wat de discussie lastig maakt. Waarom zou je bijvoorbeeld 3 weken niet naar je paard omkijken?

Wat de discussie lastig maakt is zulke uitspraken en daarmee een discussie doodslaan.
Want perfect bestaat niet en jou perfect is anders dan de mijne. En dat is oke.

Volgens sommigen (ook hier op dit forum) is alleen hun versie van perfect oke, alleen dat ideale plaatje is goed genoeg. Terwijl er inderdaad heel veel grijs zit tussen zwart en wit. Dat heeft niks meer met een discussie over welzijn te maken, maar met het platslaan van alles wat niet ideaal is volgens een persoonlijke mening.
Laatst bijgewerkt door Veronica2 op 22-05-23 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 13:46

Mkango schreef:
Als zelfs de KNHS inmiddels zegt dat 23/7 op stal en geen sociaal contact niet oké is, dan kunnen we het er inderdaad wel over eens zijn dat dat niet oké is. :=

Volgens mij is er al jaren helemaal niemand meer die denkt dat 23/7 op stal oke is en toch blijft het meest gebruikte verwijtende argument naar mensen die niet aan het 24/7-buiten plaatje voldoen. Het staat niet voor niets in mijn bingolijstje. Het is een versleten non-argument geworden en toch komt het telkens weer naar voren.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 13:49

Dat lees ik toch erg zelden.... De meeste geven aan hoe ze het zelf doen, maar niet dat dat perse perfect is.
Ze geven wel aan wat ze zeker nooit willen.
Ja dat zou je kunnen zien als het perfecte willen als je zelf dan wel zo staat gestald, wat die ander perse niet wil. Dat zou kunnen ja.

dat 24/7 buiten zijn er echt maar een paar die dat als perfect zien, heeeel veel andere zitten daar tussen in.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 22-05-23 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 13:53

DuoPenotti schreef:
Dat lees ik toch erg zelden.... De meeste geven aan hoe ze het zelf doen, maar niet dat dat perse perfect is.
Ja dat zou je kunnen zien als het perfecte willen als je zelf dan wel zo staat gestald, dat zou kunnen ja.

dat 24/7 buiten zijn er echt maar een paar die dat als perfect zien, heeeel veel andere zitten daar tussen in.

Je zag het ook eerder in dit topic: stel dat je in de Randstad woont, dan mag je geen paard nemen want in de Randstad kan je die niet een goed leven bieden. Het is natuurlijk een drogredenering van de bovenste plank, maar kwam toch langs. Waarom wil iemand dat voor anderen bepalen?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 13:56

Veronica2 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja dat zou je kunnen zien als het perfecte willen als je zelf dan wel zo staat gestald, dat zou kunnen ja.

Je zag het ook eerder in dit topic: stel dat je in de Randstad woont, dan mag je geen paard nemen want in de Randstad kan je die niet een goed leven bieden. Het is natuurlijk een drogredenering van de bovenste plank, maar kwam toch langs.

Ook dat heb ik nergens gelezen.

Er stond wel dat je geen paard kunt nemen als je hem niet goed kunt stallen. Maar genoeg stallen in de randstad waar het prima is. Genoeg Randstadters die dat ook laten zien.
Die link die ik eerder plaatste is bijvoorbeeld in Limburg. Dat soort luxe voor de mens stallen staan er door heel Nederland.

Misschien toch even je leesbril opzetten? :D

Veronica2

Re: Waar komt de ophef rond het paardenwelzijn vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:09

Als ik een leesbril nodig had, dan mocht je 'm heus even lenen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:14

Popstra schreef:
Mwa, ik vind het meer iets van jezelf op de borst kloppen van Ik doe het het beste!
En dat omdat je wellicht toevallig in de luxe positie zit jij je paard dit kan bieden.

Nog geen reden om anderen die dat niet kunnen maar wel hun best doen zo te bekritiseren.

Heel weinig mensen komen "toevallig" in een luxe positie wb paarden. Mensen die weinig of geen opofferingen willen doen gebruiken wel graag dergelijke argumenten in mijn ervaring. :) Ik zit ook in een zogenaamde "luxe positie" maar die is me echt niet in de schoot geworpen. Als mensen dan vragen hoe ze het kunnen klaar krijgen en ik begin uit te leggen hoe het begonnen is voor mij dan komt het "jamaar ....."
Nee niks jamaar. Jamaar helpt niet. Je wil het. Of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:15

Er is echt niemand die zegt dat je een paard niet paardvriendelijk kunt houden als je in de stad woont, maar wel dat in de stad wonen geen argument is om wel een paard te kopen, maar niet te voorzien in zijn behoeften. En er zijn echt nog zat stallen waar paarden maar één of twee uur per dag hun stal uit komen, inclusief rijden. := Er is alleen niemand die het op Bokt zal komen verkondigen als dat is hoe ze hun paard houden. :')

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:18

Elisa2 schreef:
Reneee, misschien is dat zo maar dan vraag ik mij af waarom ze zich inlaten met Dier en Recht die imo wel behoorlijk extremistisch zijn. En via Dier en Recht en de PVDD is er nu ook dat ministers onderzoek gestart naar paardenwelzijn. Waar ik op zich voor ben, alleen de manier waarop niet..er staan toch ook behoorlijk wat leugens en uit z'n verband getrokken zaken op.

Hier ben ik het mee eens en weet dat daar intern ook erg veel discussie over is binnen de partij. Heeft ook gewoon te maken met gebrek aan kennis van de paardenwereld, omdat je met beperkte mensen en beperkte middelen focus moet houden - en die ligt niet op de paardenwereld. Dus tijd om die kennis binnen de partij te brengen en ze scherp te houden op foutieve informatie van oa Dier & Recht :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:19

Oh jawel hoor, kan er zo een paar noemen die hun paarden zo houden. En dat ook eerlijk toegeven. Maar "kom maar kijken, ze glanzen en zijn gelukkig."

:') ;(

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 14:47

_Reneee schreef:
Elisa2 schreef:
Reneee, misschien is dat zo maar dan vraag ik mij af waarom ze zich inlaten met Dier en Recht die imo wel behoorlijk extremistisch zijn. En via Dier en Recht en de PVDD is er nu ook dat ministers onderzoek gestart naar paardenwelzijn. Waar ik op zich voor ben, alleen de manier waarop niet..er staan toch ook behoorlijk wat leugens en uit z'n verband getrokken zaken op.

Hier ben ik het mee eens en weet dat daar intern ook erg veel discussie over is binnen de partij. Heeft ook gewoon te maken met gebrek aan kennis van de paardenwereld, omdat je met beperkte mensen en beperkte middelen focus moet houden - en die ligt niet op de paardenwereld. Dus tijd om die kennis binnen de partij te brengen en ze scherp te houden op foutieve informatie van oa Dier & Recht :)

Huh, Sarah Pesie zit toch voor de PvdD in de politiek( Alkmaar) en die schopt vrij pittig hoor( inclusief onwaarheden) , tegen de paardensport :o

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:10

Veronica2 schreef:
Mkango schreef:

Volgens mij is er al jaren helemaal niemand meer die denkt dat 23/7 op stal oke is en toch blijft het meest gebruikte verwijtende argument naar mensen die niet aan het 24/7-buiten plaatje voldoen. Het staat niet voor niets in mijn bingolijstje. Het is een versleten non-argument geworden en toch komt het telkens weer naar voren.

Precies, en als het niet zo letterlijk geschreven staat dan bedoelen ze het wel!
En wederom geschreven door mensen die in de luxe verkeren hun paardjes aan huis te hebben en ze dus lekker hele dagen op de wei kunnen zetten.

Maar een ander moet het maar niet in zijn hoofd halen een paardje op een pension te zetten met een paar uurtjes paddock of weitje omdat er nog 40+ staan want dat is not done deze tijd :roll:

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:12

Popstra schreef:
Veronica2 schreef:

Precies, en als het niet zo letterlijk geschreven staat dan bedoelen ze het wel!
En wederom geschreven door mensen die in de luxe verkeren hun paardjes aan huis te hebben en ze dus lekker hele dagen op de wei kunnen zetten.

Maar een ander moet het maar niet in zijn hoofd halen een paardje op een pension te zetten met een paar uurtjes paddock of weitje omdat er nog 40+ staan want dat is not done deze tijd :roll:

Vind jij 2 uurtjes vrije beweging op 24 uur echt voldoende?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:16

Jullie lezen echt hele andere topics dat is wel duidelijk zeg... of met een hele andere bril, dat laatste denk ik eigenlijk. Want wat ze bedoelen maken jullie er dus van...

Er zijn er maar een paar bokkers waarvan ik weet dat ze voor 24/7 buiten zijn en anders is niets goed.

Ja ik vind inderdaad minimaal een paard een dagdeel buiten moet staan. Een dagdeel met minimaal 1 ander paard op een oppervlakte waar ze ook echt kunnen lopen.
Voor mijn eigen paarden heb ik dat altijd te weinig gevonden, ook op pension.
Maar ja een dagdeel, dat vind ik dat dat wel een minimale eis mag zijn tegenwoordig niet meer levend in 1856.... pff zeg
Maar als dat al als teveel word gezien... of mee word geschermd die hebben het toevallig zo goed. Ja dan zijn we snel uitgel.ld ja, dat klopt wel

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:20

Popstra schreef:
Veronica2 schreef:

Snap niet dat je dat wilt voor je paard ook.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:21

in de veehouderij is ongeveer 2 koeien per hectare de norm. Zou dit voor paarden ook een optie zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:24

Als je mensen zo woorden in de mond gaat leggen, valt er weinig meer met je te discussiëren, Popstra. Ik zie hier maar één iemand overdreven, onrealistisch en overtrokken reageren, en dat ben jij.

Overigens staat mijn paard helemaal niet aan huis, geen idee waar je dat waanidee vandaan gehaald hebt. :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:27

juval schreef:
in de veehouderij is ongeveer 2 koeien per hectare de norm. Zou dit voor paarden ook een optie zijn?

is dat bij de nieuwe graslandnorm?

Dan zijn er veel paarden bedrijven de l..
En mochten ze particulier doortrekken ook.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:32

DuoPenotti schreef:
juval schreef:

is dat bij de nieuwe graslandnorm?

Dan zijn er veel paarden bedrijven de l..
En mochten ze particulier doortrekken ook.

nou ja, het landbouwakkoord is nog niet rond, maar dit soort getallen wordt genoemd idd.

de kans is ook best aanwezig dat de paardenhouderij ook duurzamer gaat moeten worden met betrekking tot de uitstoot en mest etc. Daar zijn nu nog nauwelijks regels voor. Heeft niet direct met welzijn te maken maar heeft er toch ook wel mee te maken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:32

juval schreef:

De norm waarvoor? De hoeveelheid grond waarop ze dagelijks een minimaal aantal uur op moeten lopen, of de grond die een boer moet bezitten per koe m.b.t. Bijvoorbeeld stikstof-wetgeving?

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:35

Ik begrijp dat je je paard graag veel buiten hebt. Helaas is Nederland niet overal paardvriendelijk. Op kleigrond te nat en super veel vet gras. Op zandgrond wel lekker droog maar de helft van het jaar geen gras….. Grond is duur en niet iedereen kan ivm gezin of werk zomaar verhuizen naar een uithoek van het land. Wil je in of bij de randstad een stal waar je paard naar buiten gaat, is het gewoon duurder dan op het platteland. Woon je in of bij de randstad, is de kans groot dat je je dure leven bekostigt met fulltime werk en ben je langer onderweg ivm files. Dan is een volpensionstal ook wel fijn….kost ook weer geld.
Conclusie….zolang mensen in en om de randstad een paard fijn wil huisvesten in een volpension en dan verbaasd zijn dat dat niet voor 400 euro per maand lukt, tja…..

Niet ieder paard kan lekker in de kudde, zeker niet op een pensionstal met wisselde kuddes! En ook is het geen ramp als paarden in een eigen weitje staan met een draadje er tussen, als dat nodig is. Beweging, frisse lucht, weidegang en een wisselend programma kun je in de randstad ook bieden. Maar kost geld.

Ik vind het helemaal niet paardvriendelijk om je paard in een onstabiele kudde, 24 uur per dag in de blub te stallen, met een schuilstal zonder droge of schone ligplekken, met een karige voerplek etc….dan liever een volpension met individuele weides, voldoende naar buiten en droge stallen voor de nacht.

Kortom, soms klinkt iets heel paardvriendelijk en valt het in de praktijk tegen. En andersom.

Oordelen kan dus pas als je het paard, de plek en de omstandigheden hebt kunnen beoordelen.
Zomaar roepen dat een paard maar 24/7 buiten moet of dat een postzegeltje paddock altijd fout is….erg kort door de bocht.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:35

996981 schreef:
juval schreef:

De norm waarvoor? De hoeveelheid grond waarop ze dagelijks een minimaal aantal uur op moeten lopen, of de grond die een boer moet bezitten per koe m.b.t. Bijvoorbeeld stikstof-wetgeving?

dat laatste. }:0
Koeien moeten van onze melkfabriek minimaal 120 dagen 6 uur per dag op de wei... maar daar gaan we altijd overheen.

omdat er hier eerder werd gesproken op 40+ of zelfs megastallen van meer dan 100 paarden die op kleine oppervlaktes worden gehouden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-23 15:40

juval schreef:
996981 schreef:

dat laatste. }:0
Koeien moeten van onze melkfabriek minimaal 120 dagen 6 uur per dag op de wei... maar daar gaan we altijd overheen.

omdat er hier eerder werd gesproken op 40+ of zelfs megastallen van meer dan 100 paarden die op kleine oppervlaktes worden gehouden.

Hoe zou een Max van 2 paarden per hectare in dat opzicht dan invloed hebben op welzijn? Dan kan de grondeigenaar theoretisch er nog steeds voor kiezen om de paarden enkele uren op individuele zandpaddocks te houden, zodat hij de velen hectaren kan maaien voor hooi.