KNHS blijft bij standpunt: UV-bril niet toegestaan tijdens wedstrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:31

Spenk schreef:
Elisa2 schreef:
Ik gok omdat er met de UV bril gerommeld kan worden als een paard kijkerig is? en er op die manier een voordeel mee te behalen is? Bij het mennen gaan het uiteraard om veiligheid.

Jammer dat de KNHS deze vragen niet kan beantwoorden.

Dat denk ik ook. Immers de zwarte glazen van deze UV bril zorgen er voor dat er maar 10% licht doorheenkomt. De rest wordt tegengehouden.

Ik weet niet of iemand ooit een zonnebril op gezet heeft die 90% licht tegenhoudt maar dan zie je dus haast niets.

Heb je de bril van Equick toevallig al eens in je handen gehad? :) Het zicht is ook bij de zwarte glazen verrassend helder, een paard ziet er volgens mij niet veel minder mee dan wij met een eenvoudige zonnebril.

De ‘montuurranden’ zijn wel echt heel breed, ik denk dat de dikte daarvan een groter bezwaar oplevert.

Anoniem

Re: KNHS blijft bij standpunt: UV-bril niet toegestaan tijdens wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:33

Ik vond dat eigenlijk tegenvallen het zicht. Wij kijken anders dan een paard he :) en dat in combinatie met de enorm dikke randen ja. Ik las op social media ook reacties van verschillende mensen dat hun paard veel minder kijkerig is met de bril en dat geloof ik dan eigenlijk wel meteen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:51

Spenk schreef:
Ik vond dat eigenlijk tegenvallen het zicht. Wij kijken anders dan een paard he :) en dat in combinatie met de enorm dikke randen ja. Ik las op social media ook reacties van verschillende mensen dat hun paard veel minder kijkerig is met de bril en dat geloof ik dan eigenlijk wel meteen.

Oh dat geloof ik ook zeker! Maar ik denk dat de randen daarin wellicht wat meer voordeel opleveren dan de glazen. Die zijn naar mijn idee in ieder geval niet dusdanig donker dat paarden ineens nog maar heel weinig kunnen zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 15:11

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 18:30

Dit is wat er staat:

Je zou denken dat zonder neusriem rijden dan de oplossing zou zijn, maar het tegendeel is waar. Een neusriem geeft een hoofdstel en het bit juist stabiliteit. Uit hetzelfde onderzoek is ook gebleken dat paarden juist stabieler bewegen met neusriem, dan zonder.

Als een paard instabiel loopt, zal hij constant stabiliteit zoeken wat symmetrie en prestatieverlies kan veroorzaken, zo zeggen de onderzoekers. Het gebruik van een neusriem om de stabiliteit van de ligging van het bit en het hoofdstel te verbeteren, zou daarom een positieve invloed op de beweging hebben.

Mijn vraag was waarom en hoe. Die is niet beantwoord.

Avalanche schreef:
Exact hoe doen neusriem en sperriem dat? Ik heb daar serieus nog nooit een goed antwoord op gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 18:31

Elisa2 schreef:
https://bridle2fit.com/nl/waarom-een-pa ... n%20zonder.

Hier wordt het belang uitgelegd van een goed passend hoofdstel en de functie van de neusriem.

De neusriem voorkomt ook dat het bit door de mond kan worden getrokken.
Er wordt alleen niets gezegd over hoe strak de neusriem zit. Een neusriem waar twee vingers onder passen op de neusbrug kan gewoonweg niet de druk uitoefenen waar Bridle2Fit het over heeft, tenzij het paard de mond openspert. Dat is fysiek onmogelijk, dus die vraag zou totaal irrelevant moeten zijn, ware het niet dat er momenteel een trend bestaat om neusriemen steeds strakker aan te trekken (zoals aangehaald in dit artikel).

Bovendien is het rijden met (strakke) neusriem die onderdeel is van het hoofdstel iets wat je hoofdzakelijk vindt in Engels rijden. Dat zijn de enige disciplines waarin mensen van mening zijn dat een neusriem daadwerkelijk actief een functie dient.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 18:59

Avalanche schreef:
Dit is wat er staat:

Je zou denken dat zonder neusriem rijden dan de oplossing zou zijn, maar het tegendeel is waar. Een neusriem geeft een hoofdstel en het bit juist stabiliteit. Uit hetzelfde onderzoek is ook gebleken dat paarden juist stabieler bewegen met neusriem, dan zonder.

Als een paard instabiel loopt, zal hij constant stabiliteit zoeken wat symmetrie en prestatieverlies kan veroorzaken, zo zeggen de onderzoekers. Het gebruik van een neusriem om de stabiliteit van de ligging van het bit en het hoofdstel te verbeteren, zou daarom een positieve invloed op de beweging hebben.

Mijn vraag was waarom en hoe. Die is niet beantwoord.

Avalanche schreef:
Exact hoe doen neusriem en sperriem dat? Ik heb daar serieus nog nooit een goed antwoord op gekregen.

Als neusriem nodig is voor stabiel op de benen zijn, dan zou een westernpaard geen koeien kunnen drijven.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:02

Waar een paard nageeflijk gereden wordt met een continue contact is de neusriem belangrijk. Om het feit dat een het, het bit op de plek houdt en zo dus stabiliteit creëert. Het voorkomt dat een bit door de mond getrokken kan worden. Dat het bit te grote bewegingen in de mond maakt en zo vervelend in werkt. En zorgt dus op die manier voor meer verfijning in het rijden.

Uiteraard is het doel om zo min mogelijk in de mond te zitten. En het niet de bedoeling dat er druk op het bit/ de mond staat.

Heb ik het over het oorspronkelijke doel en functie. Niet over neusriemen die te strak zitten en gebruikt worden om rijtechnische problemen te verdoezelen om te onderdrukken.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:06

Dat is een herhaling van de eerdere tekst. De vraag was: hoe doet het bit dat exact?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:07

Avalanche schreef:
Dat is een herhaling van de eerdere tekst. De vraag was: hoe doet het bit dat exact?

Dacht dat het de vraag was hoe de neus en sperriem dat doen. :+

Anyway, volgens mij is er genoeg antwoord op gegeven dus ik hou er over op. :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:13

Nee, dezelfde tekst is drie keer herhaald, zonder de vraag te beantwoorden. Er is niets mis mee om toe te geven dat je geen antwoord hebt he :) doe ik ook als dat zo is :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:20

Elisa2 schreef:
Waar een paard nageeflijk gereden wordt met een continue contact is de neusriem belangrijk. Om het feit dat een het, het bit op de plek houdt en zo dus stabiliteit creëert. Het voorkomt dat een bit door de mond getrokken kan worden. Dat het bit te grote bewegingen in de mond maakt en zo vervelend in werkt. En zorgt dus op die manier voor meer verfijning in het rijden.

Uiteraard is het doel om zo min mogelijk in de mond te zitten. En het niet de bedoeling dat er druk op het bit/ de mond staat.

Heb ik het over het oorspronkelijke doel en functie. Niet over neusriemen die te strak zitten en gebruikt worden om rijtechnische problemen te verdoezelen om te onderdrukken.

Als de neusriem het bit op de plek houdt, dan zou je toch verwachten dat het bit via de bakstukken aan de neusriem vastzit. Zoals bij een menhoofdstel.

De neusriem doet echt geen fluit bij hard inwerken. Kijk naar zagende en trekkende ruiters. Bit gaat alle kanten op. Dat de neusriem zorgt dat het bit niet door de mond kan, dat geloof ik wel. Maar dat pleit ook niet meteen vóór de neusriem, het zegt alleen dat er een lompe lul op een paard zit (ongelukken daargelaten).

Volgens jouw theorie kunnen western ruiters hun sport maar beter aan de wilgen hangen, of zo? Geen neusriem, dus geen stabiele bitligging, te grove bewegingen en dus geen verfijning in het rijden.

Dit is echt net zo'n kul als dat je hulpen verfijnt met een stang en trens. Het zijn allemaal middelen om met minder kracht meer druk uit te oefenen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:21

Ik heb jarenlang meerdere paarden zonder neusriem gereden (dressuurmatig). Nooit enig verschil in aanleuning bemerkt, laat staan een bit door de mond gehad. Sperriem liet ik jaren daarvoor al weg. Ik vind het oprecht jammer dat een neusriem verplicht is in dressuurwedstrijden.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:21

Avalanche schreef:
Mijn respect voor de KNHS is wel weer gedaald. Echt heel vreemd dit. Paardenwelzijn was toch zo belangrijk voor ze?

Paardenwelzijn en de KNHS in 1 zin samen klopt sowieso niet.
En nee, dat zeg ik niet omdat ik westernruiter ben :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 19:24

San, precies!!! Het kan alleen maar door de mond stijf dicht te snoeren en dat mag nooit de bedoeling zijn imo

prompter schreef:
Ik heb jarenlang meerdere paarden zonder neusriem gereden (dressuurmatig). Nooit enig verschil in aanleuning bemerkt, laat staan een bit door de mond gehad. Sperriem liet ik jaren daarvoor al weg. Ik vind het oprecht jammer dat een neusriem verplicht is in dressuurwedstrijden.

Zelfde hier.

Mijn EV had er de pest aan dus heb voor haar een westernhoofdstel gekocht en ze was vooral erg blij dat de neusriem niet meer om hoefde :D en was zelfs fijner in de aanleuning, en het bit lag stiller, want ze was er niet zo mee bezig.

Wildgirl schreef:
Avalanche schreef:
Mijn respect voor de KNHS is wel weer gedaald. Echt heel vreemd dit. Paardenwelzijn was toch zo belangrijk voor ze?

Paardenwelzijn en de KNHS in 1 zin samen klopt sowieso niet.
En nee, dat zeg ik niet omdat ik westernruiter ben :D

Zo voelt het wel steeds meer. Ik stond eerst echt wel achter ze maar mijn respect zakt nogal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 20:46

_San87_ schreef:
Elisa2 schreef:

Als de neusriem het bit op de plek houdt, dan zou je toch verwachten dat het bit via de bakstukken aan de neusriem vastzit. Zoals bij een menhoofdstel.

De neusriem doet echt geen fluit bij hard inwerken. Kijk naar zagende en trekkende ruiters. Bit gaat alle kanten op. Dat de neusriem zorgt dat het bit niet door de mond kan, dat geloof ik wel. Maar dat pleit ook niet meteen vóór de neusriem, het zegt alleen dat er een lompe banketstaaf op een paard zit (ongelukken daargelaten).

Volgens jouw theorie kunnen western ruiters hun sport maar beter aan de wilgen hangen, of zo? Geen neusriem, dus geen stabiele bitligging, te grove bewegingen en dus geen verfijning in het rijden.

Dit is echt net zo'n kul als dat je hulpen verfijnt met een stang en trens. Het zijn allemaal middelen om met minder kracht meer druk uit te oefenen.

Mijn theorie? Is gewoon een stuk basis kennis hoor. Maar bij mijn weten rijden westernruiters met een losse teugel ipv een contact teugel en zijn er zeer veel western paarden met beschadigingen in hun mond helaas.

Ik zeg ook nergens dat er niet zonder neusriem gereden kan worden. Leg alleen de orginele functie van de neusriem uit. Een stuk basis kennis die veel mensen niet meer lijken te hebben helaas.

Contact is ook niet perse druk hebben, ook al zo,n denkfout. :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:23

Maar wat doet een hoge neusriem,zonder sperriem, dan voor de stabiliteit van het bit?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 21:53

Een hoge neusriem die vaak gebruikt wordt in combinatie met S&T zorgt dat de (hefboom) inwerking van het bit verdeeld wordt over het gehele hoofd ( waar de neusriem zit dus) ipv alleen bij het kopstuk.

Ook zorgt het ervoor dat de kaken minder ver geopend kunnen worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 22:06

Elisa2 schreef:
Een hoge neusriem die vaak gebruikt wordt in combinatie met S&T zorgt dat de (hefboom) inwerking van het bit verdeeld wordt over het gehele hoofd ( waar de neusriem zit dus) ipv alleen bij het kopstuk.

Dat zie ik niet voor mij. Hoe wordt de druk dan verdeeld?

Hoge neusriem belemmert inderdaad dat de mond heel ver open kan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 06:24

En dat is nou precies wat ik niet wíl belemmeren. Ik wil het zien als een paard zijn mond ver open wil doen, want dan is er wat. Overigens ook nog nooit meegemaakt, hoogstens om te gapen maar ook dat gebeurt niet vaak tijdens het werk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 06:51

Het ligt er maar net aan wat voor hoofdstel je hebt. Je hebt ook hoofdstellen waarbij de bakstukken vanzitren aan de neusriem. Dat is al een heel andere invloed als losse bakstukken.

Nu controleren ze ook in de basis gewoon op te strakke neusriemen en moeten ze dus alsnog mond open kunnen doen. Ik heb afgelopen weekend nog gevraagd hoeveel te strakke ze tegenkwamen en dat waren er maar heel weinig.
Van mij mag de consequentie ervan strenger worden. Namelijk gewoon uitgesloten ipv aan mogen passen en dan nog starten. Of 1 waarschuwing en als je nog eens een te strakke neusriem hebt uitgesloten en misschien wel voor x aantal weken oid. Maar ze zijn juist wel bezig ermee. Met een correct afgestelde kunnen ze mond gewoon openen en kan je dat dus wel zien. Waarom nog niet zonder neusriem mag, waarschijnlijk gewoon geen vraag naar.

Ik vind het nog steeds goed dat ze naar zulke dingen kritisch kijken en niet zomaar toestaan. Snap ook niet waarom dat ineens niet goed zou zijn van de knhs. Net zoals diverse bitten en bitloze optomingen en allerlei andere dingen, eerst bekijken of het wel goed voor het paard is. Ja, mag strenger, sneller en sommige dingen zullen over een aantal jaar alsnog goedgekeurd worden. Ik zou eerder zo'n masker met bollen willen goedkeuren als zo'n bril die door montuur extra blinde vlekken kan maken.

Wat dat betreft zijn ze volgens mij moderner als de westernsport als je kijkt naar bitloos en bitten. Of leeftijden waarop er gestart mag worden.
Elk jaar komen er aanpassingen in wat je wel en niet mag gebruiken qua optoming.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 07:18

fransje23 schreef:
Elisa2 schreef:

Dat zie ik niet voor mij. Hoe wordt de druk dan verdeeld?

Hoge neusriem belemmert inderdaad dat de mond heel ver open kan.

Door de beweging die gemaakt kan worden aan het bit en de druk die dat op een punt kan geven te beperken. (drukverdeling dus) Lastig uit te leggen maar enorm belangrijk bij bitten met een hefboom werking.

En zoals MWM zegt kan bij normaal gebruik van de neusriem de mond gewoon nog steeds open.

*Edit*
Wil nog even toevoegen dat het in sommige situaties echt absoluut niet wenselijk is dat een paard de mond helemaal open kan doen. Als het de tong dan over het bit gooit is het stuurloos, als dat bijv. voor de wagen gebeurd is dat levensgevaarlijk voor zowel paard als menner. Ze zouden maar eens op hol gaan met de tong over het bit.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 12:48

Sunnda schreef:
Hier op bokt zijn ook gewoon mensen die bewust met dove paarden fokken, hoef je helaas niet voor naar de VS.

Wtf!!! Dat meen je. Ik ben de 50 al ff gepasseerd maar ik blijf me verbazen over de paardenwereld :(

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 18:00

Elisa2 schreef:
Door de beweging die gemaakt kan worden aan het bit en de druk die dat op een punt kan geven te beperken. (drukverdeling dus) Lastig uit te leggen maar enorm belangrijk bij bitten met een hefboom werking.

Maar hoe kan een normale hoge neusriem die niet direct in verbinding staat met het bit deze druk beperken?

Ik rijd ook met alleen een hoge neusriem, zonder sperriem, maar die heeft geen invloed op mijn bit.