Steeds meer paardeneigenaren financieel in de knel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:02

Twee keer week bij de stichting staat er in de OP.
Iets meer dan 20 per jaar.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:07

Femke_Tweety schreef:
Om financiële redenen?

Bij de eerste neen, bij de tweede heeft het op de achtergrond meegespeeld want ik kan geen 2 paarden betalen.
Doorslaggevend was echter de slechte gezondheid en toekomstperspectief van mijn paard. Ik kan je zeggen, dat ik daar toch ook menig slapeloze nacht van heb gehad. Want wanneer is het het juiste moment. Hoe zorg je er voor dat je niet toch te laat bent?
Het is gewoon altijd een moeilijke beslissing, zeker wanneer het inslapen niet een acute beslissing hoeft te zijn.

Maar hoe dan ook vind ik dat je moet beredeneren vanuit het (toekomst) perspectief van het paard.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:21

Sizzle schreef:

Twee keer per week is toch 104 x per jaar?

En dat is bij 1 stichting.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:35

Femke_Tweety schreef:
Sizzle schreef:

Ik vraag me af hoeveel van die paarden nog rijdbaar/bruikbaar waren en of een gedeelte van die dieren ook niet gewoon gedumpt zijn omwille van "niet meer bruikbaar". IPV niet meer kunnen betalen. Zie ze vaak genoeg kapotte dieren verkopen omdat ze eentje willen kopen die ze wel kunnen rijden maar geen geld hebben voor 2. Ook hier op bokt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:37

Ayasha schreef:
Ik vraag me af hoeveel van die paarden nog rijdbaar/bruikbaar waren en of een gedeelte van die dieren ook niet gewoon gedumpt zijn omwille van "niet meer bruikbaar". IPV niet meer kunnen betalen. Zie ze vaak genoeg kapotte dieren verkopen omdat ze eentje willen kopen die ze wel kunnen rijden maar geen geld hebben voor 2. Ook hier op bokt.

goede vraag idd.
Dat zie je inderdaad heel vaak :j
Oude of paarden met blessure te koop aangeboden worden als weidemaatje of therapiepaard ivm aanschaf jong/ nieuw paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:48

Jessix schreef:
Gini schreef:
Ik snap niet waarom iemand dat geen helse beslissing mag vinden? Je paard laten inslapen enkel en alleen omdat je de centjes niet hebt, want het paard is nog gewoon oké paard, is toch hels? Dat is toch geen beslissing die je al fluitend neemt?

Ik denk dat het sowieso een helse beslissing is voor veel mensen of het nu om verkoop of om in laten slapen gaat.

Wanneer je het financieel niet meer kan dragen moet je een besluit nemen. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je daar slapeloze nachten van hebt. Ik heb mijn paarden voor het leven. Lijkt me echt afschuwelijk die tijd niet vol te kunnen maken door financiële of fysieke problemen van mijzelf. En natuurlijk moet je dan wel, maar ik voel de pijn die Femke onlangs zelf (!) heeft gevoeld heel goed.

Dat is waar. Het is een helse beslissing waarvan je hoopt dat je er zelf nooit voor komt te staan. Ik weet niet wat ik zou doen moest het zover komen. Ik wil haar niet weggeven, verkopen of wat dan ook, maar haar hoe ze nu is (gewoon een gezond, vrolijk paard) laten inslapen puur omdat ik haar niet meer kan veroorloven. Dat zou aan me knagen tot mijn eigen laatste dag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 13:58

Femke_Tweety schreef:
Sizzle schreef:

Weekend zeker :=
8)7

Ja uiteraard heb je gelijk :D

Er zijn naar schatting meer dan 250.000 paarden en ponies in NL trouwens.
Ik ga er dus inderdaad vanuit dat vooral de afdankertjes gemeld worden want voor de gezonde vind je wel weer een plek. De markt ligt niet bepaald op zijn gat of zo.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 14:01

Nou ik ben zeer recent ook in zo'n deplorabele situatie terecht gekomen, met mijn paarden Bonte Jaopie (18 jaar) en Bonte Khavanna (13 jaar), door krankzinnig rijzende energierekening in ongeisoleerd boerderijtje uit 1926 (effe 500-600 per maand er BIJ) en alle andere gierend gerezen prijsverhogingen, boodschappen, verzekeringen, DA, Gemeentebelastingen, hou maar op.... plus tegelijkertijd dat ik binnen drie maanden weg moest bij de weidegang in eigen dorp waar ik al 18 jaar voor vriendenprijsje stond. Jaopie en Khava stonden daar al hun héle leven, nou dan ga je een andere weidegang zoeken... allemaal natuurlijk onbetaalbaar veel duurder. Uitstellen, andere rekeningen niet betalen, auto heb ik niet anders had ik die de deur uit gedaan... ik zat in de val. Langzaam drong het onontkoombare tot me door, toe ik er achter was wat stalling/weidegang (alleen een wei en hooi, schuilstalletje... simpelste van het simpelste) voor twéé paarden ab-so-luut niet te betalen viel. Wat je hebt natuurlijk ook nog bekappen, inenten, ontwormen... nou ja iedereen weer het wel. Dus mijn ergste nachtmerrie... er moest er één weg, want ik had inmiddels geschikte plek gevonden, weliswaar een uur fietsen van mij af, die betaalbaar was, voor 1 paard. Er was erg genoeg ook plek voor beiden, maar die tweede plek had ik op geen enkele manier in mijn portemonnee. Ik had niet kunnen dromen dat zo iets ooit zou gebeuren, ik moest kiezen, hou ik hem of hou ik haar. eeen soort "Sophie's Choice" (de film). Nou dan scheurt er iets in je hoor! Ze waren ook nog eens extreem aan elkaar verknocht na al die jaren. Vooral Khavanna aan Jaopie. Slapeloze nachten. Depressies. Eetlust vergaan. Super stress. Nog een keer rekenen, en nog eens en nog eens. Nee, het ging écht niet, er kwam geen enkele locatie waarop ik beiden bij elkaar kon houden, zelfs niet twee verschillende (dan maar elk op een andere locatie?). Ik werd radeloos. Mijn hele zelfbeeld ging er aan: nog nooit in mijn 63 jarige hele leven heb ik een levend wezen NIET tot diens dood bij me gehouden. Geen hond, kat, paard, kip,,,,niets.. ooit. En NU! Wat ben ik een weggooier. Wat een minkukel. De tijd tikte razendsnel weg, per 1 mei moest ik weg zijn. Ik moest knopen door hakken, WIE hou je? WIE doe je weg? (die uitdrukking alleen al). Handelaar was voor mij al meteen een grote NONO. Maar hoeveel keuze kun je je eigenlijk veroorloven in zo'n deadline situatie, want dat speelde ook mee. Ik was er gauw uit dat ik Jaopie zou proberen te houden, die is ouder, en eigenzinniger, een nogal eenmanspaard. Daarentegen was die wel weer goed en lang gereden, terwijl Khavanna eigen meer het weidevriendinnetje van Jaopie is gebleven... wat dat betreft weer moeilijker van de hand te doen..... geld hoefde ik er eigenlijk niet voor, voor een goed thuis geef ik alles, dacht ik. Een goede vriendin van vroeger, 20 jaar geleden, toen ik nog in Den Haag woonde, die tot over haar
oren in de paardenwereld zit, schoot te hulp en belde mij. Zij zei: ik garandeer je dat ik Khava overneem, ik kom haar ophalen, dan zie ik wel hoever ze is en zet ik haar bij mijn pony van 10 jaar. Ongelofelijk zo'n redster in de nood! Daarna ging het snel, beide paarden wilden we op dezelfde dag verhuizen, zij kwam Khavanna ophalen (uiteraard gratis, ze moest het hele eind ook nog eens rijden om mij uit de ellende te helpen, heb nog een heleboel van haar paardenspulletjes er bij meegegeven, ik wilde geen cent voor haar of spullen), ze liep zo het vrachtwagentje in toen ze die andere pony daar in zag staan, beng zijklep dicht en meteen weg. Op weg naar Den Haag. Slik. Maar er was geen tijd, want hup Jaopie in andere trailer (alleen, die heeft daar geen ander paard voor nodig), en afgeleverd bij Tinkerplein in Noordlaren. Dat was de laatste dag van maart. Mooie Khavanna ben ik kwijt. jaopie heb ik nog weten te houden, maar daar moet ik wel een UUR heen fietsen (en een uur terug) op een niet-elektrische fiets (want uiteraard ook geen geld voor). Maar goed, dat heb ik inmiddels al een aantal keren gedaan. Op Khava (die nu bij Duindigt staat) is al weer enkele keren voor een lichte meid gereden. Ik nog niet op Jaopie, moet eerst zijn zadel, dek en hoofdstel er heen zien te krijgen. Ik weet dus als geen ander hoe je vrij plotseling na vele vele jaren voor vréselijke keuzes kan komen te staan. Waarvan je van je leven niet dacht dat zo iets ooit zou kunnen gebeuren. het heeft me een soort traumatische shock opgeleverd en heeft een diep wantrouwen in de levensprocessen veroorzaakt, merk ik, terwijl ik toch wel aardig wat gewend ben van de grillen in het leven. Maar dat je zelfs DIT niet kunt garanderen aan je dieren...dat shockt je zelfbeeld.... Jaopie staat inmiddels met een bruine Tinkermerrie samen op de wei... Khava staat met haar bruine ponyvriendin samen en zij gaat dagelijks een enorme hoop nieuwe indrukken tegemoet (hoeft ze Jaopie niet zo te missen). Dus zo rukte het lot en de hysterisch hoge gestegen prijzen (met name de energierekening) mij mooie bonte duo uit elkaar. Never judge anybody if you haven't walked a few miles in his shoes.....
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 15-04-23 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 14:07

Het is toch altijd een zware beslissing als je je paard moet laten inslapen? Heb er helaas al een aantal moeten laten gaan en steeds om een andere reden. Bij de 1 sta ik er wat meer achter dan bij de ander, maar het blijft ontzettend zwaar.

Neemt niet weg dat we er nog 5 hebben lopen en je weet dat je ze ooit moet laten gaan. Leeftijd zegt niks, want er kan altijd iets zijn.

Maar ze zijn nu 2x bijna een jaar, 16, 23 en 24. Mijn ruin van 24 zou ik nu als eerste laten inslapen. Hij is bij ons geboren, heeft een niet zo leuk leven gehad en kwam bij ons terug. Ben gek op hem en hij is fit. Maar realistisch gezien zal hij toch als eerste gaan en ik ga hem echt never nooit meer verplaatsen.

Die van 23 kwam vorig jaar bij ons met een verleden en was heel bang en ook best pittig met van zich afslaan en bijten. Ze doet het nu super en heeft haar draai gevonden. Maar een verhuizing ga ik haar echt niet meer aandoen.

Die van 16 heeft ook een verleden en je kan alles met haar of je kan niks met haar en dan gaat het ook echt niet. Daarom zou ik haar ook nooit meer verkopen. Ze kan ook nog te lang mee, dus als ik haar verkoop, heb ik geen enkele garantie dat ze daarna niet doorverkocht wordt. Ze doet het heel goed en zou er niet mee kunnen leven dat ze terugvalt.

De jaarlingen wil ik echt niet kwijt, maar zijn verkoopbaar en dan zou ik ook realistisch moeten zijn.

Overigens zelfde met de honden. Dat is nog moeilijker, maar ga geen hond herplaatsen dat al meerdere keren herplaatst is en vreselijk aan me hangt en moeilijk is met vreemden.
Met de jonge honden zou het een moeilijke beslissing zijn, maar je moet ook niet altijd denken dat je de enige bent die er goed voor zou zijn en waar ze gek mee zijn.

Hier gaat niks weg en er is niks te koop. Maar of ik dan een jaarling zou verkopen die wat "waard" is of een oudere laat gaan, is een hele zware keus.

En je kan niet in de toekomst kijken, dus je weet niet of het over x jaar anders is en je dan eeuwig met spijt rondloopt.

Mensen moeten alleen niet oordelen over anderen hun gevoelens. Ook als ik realistische beslissingen neem, gaat dat echt dwars door mijn hart en ik mis mijn overleden dieren echt vreselijk.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 14:39

terpentijn schreef:
Nou ik ben zeer recent ook in zo'n deplorabele situatie terecht gekomen, met mijn paarden Bonte Jaopie (18 jaar) en Bonte Khavanna (13 jaar), door krankzinnig rijzende energierekening in ongeisoleerd boerderijtje uit 1926 (effe 500-600 per maand er BIJ) en alle andere gierend gerezen prijsverhogingen, boodschappen, verzekeringen, DA, Gemeentebelastingen, hou maar op.... plus tegelijkertijd dat ik binnen drie maanden weg moest bij de weidegang in eigen dorp waar ik al 18 jaar voor vriendenprijsje stond. Jaopie en Khava stonden daar al hun héle leven, nou dan ga je een andere weidegang zoeken... allemaal natuurlijk onbetaalbaar veel duurder. Uitstellen, andere rekeningen niet betalen, auto heb ik niet anders had ik die de deur uit gedaan... ik zat in de val. Langzaam drong het onontkoombare tot me door, toe ik er achter was wat stalling/weidegang (alleen een wei en hooi, schuilstalletje... simpelste van het simpelste) voor twéé paarden ab-so-luut niet te betalen viel. Wat je hebt natuurlijk ook nog bekappen, inenten, ontwormen... nou ja iedereen weer het wel. Dus mijn ergste nachtmerrie... er moest er één weg, want ik had inmiddels geschikte plek gevonden, weliswaar een uur fietsen van mij af, die betaalbaar was, voor 1 paard. Er was erg genoeg ook plek voor beiden, maar die tweede plek had ik op geen enkele manier in mijn portemonnee. Ik had niet kunnen dromen dat zo iets ooit zou gebeuren, ik moest kiezen, hou ik hem of hou ik haar. eeen soort "Sophie's Choice" (de film). Nou dan scheurt er iets in je hoor! Ze waren ook nog eens extreem aan elkaar verknocht na al die jaren. Vooral Khavanna aan Jaopie. Slapeloze nachten. Depressies. Eetlust vergaan. Super stress. Nog een keer rekenen, en nog eens en nog eens. Nee, het ging écht niet, er kwam geen enkele locatie waarop ik beiden bij elkaar kon houden, zelfs niet twee verschillende (dan maar elk op een andere locatie?). Ik werd radeloos. Mijn hele zelfbeeld ging er aan: nog nooit in mijn 63 jarige hele leven heb ik een levend wezen NIET tot diens dood bij me gehouden. Geen hond, kat, paard, kip,,,,niets.. ooit. En NU! Wat ben ik een weggooier. Wat een minkukel. De tijd tikte razendsnel weg, per 1 mei moest ik weg zijn. Ik moest knopen door hakken, WIE hou je? WIE doe je weg? (die uitdrukking alleen al). Handelaar was voor mij al meteen een grote NONO. Maar hoeveel keuze kun je je eigenlijk veroorloven in zo'n deadline situatie, want dat speelde ook mee. Ik was er gauw uit dat ik Jaopie zou proberen te houden, die is ouder, en eigenzinniger, een nogal eenmanspaard. Daarentegen was die wel weer goed en lang gereden, terwijl Khavanna eigen meer het weidevriendinnetje van Jaopie is gebleven... wat dat betreft weer moeilijker van de hand te doen..... geld hoefde ik er eigenlijk niet voor, voor een goed thuis geef ik alles, dacht ik. Een goede vriendin van vroeger, 20 jaar geleden, toen ik nog in Den Haag woonde, die tot over haar
oren in de paardenwereld zit, schoot te hulp en belde mij. Zij zei: ik garandeer je dat ik Khava overneem, ik kom haar ophalen, dan zie ik wel hoever ze is en zet ik haar bij mijn pony van 10 jaar. Ongelofelijk zo'n redster in de nood! Daarna ging het snel, beide paarden wilden we op dezelfde dag verhuizen, zij kwam Khavanna ophalen (uiteraard gratis, ze moest het hele eind ook nog eens rijden om mij uit de ellende te helpen, heb nog een heleboel van haar paardenspulletjes er bij meegegeven, ik wilde geen cent voor haar of spullen), ze liep zo het vrachtwagentje in toen ze die andere pony daar in zag staan, beng zijklep dicht en meteen weg. Op weg naar Den Haag. Slik. Maar er was geen tijd, want hup Jaopie in andere trailer (alleen, die heeft daar geen ander paard voor nodig), en afgeleverd bij Tinkerplein in Noordlaren. Dat was de laatste dag van maart. Mooie Khavanna ben ik kwijt. jaopie heb ik nog weten te houden, maar daar moet ik wel een UUR heen fietsen (en een uur terug) op een niet-elektrische fiets (want uiteraard ook geen geld voor). Maar goed, dat heb ik inmiddels al een aantal keren gedaan. Op Khava (die nu bij Duindigt staat) is al weer enkele keren voor een lichte meid gereden. Ik nog niet op Jaopie, moet eerst zijn zadel, dek en hoofdstel er heen zien te krijgen. Ik weet dus als geen ander hoe je vrij plotseling na vele vele jaren voor vréselijke keuzes kan komen te staan. Waarvan je van je leven niet dacht dat zo iets ooit zou kunnen gebeuren. het heeft me een soort traumatische shock opgeleverd en heeft een diep wantrouwen in de levensprocessen veroorzaakt, merk ik, terwijl ik toch wel aardig wat gewend ben van de grillen in het leven. Maar dat je zelfs DIT niet kunt garanderen aan je dieren...dat shockt je zelfbeeld.... Jaopie staat inmiddels met een bruine Tinkermerrie samen op de wei... Khava staat met haar bruine ponyvriendin samen en zij gaat dagelijks een enorme hoop nieuwe indrukken tegemoet (hoeft ze Jaopie niet zo te missen). Dus zo rukte het lot en de hysterisch hoge gestegen prijzen (met name de energierekening) mij mooie bonte duo uit elkaar. Never judge anybody if you haven't walked a few miles in his shoes.....

Tis k#t.

Ik ben blij voor je dat jij voor nu een mooie werkbare oplossing gevonden hebt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 15:03

Verschrikkelijk Terpentijn, ik zou er aan onderdoor gaan zo'n keuze te moeten maken.
Geweldig fijn dat je vriendin je geholpen heeft.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 15:07

terpentijn schreef:
oren in de paardenwereld zit, schoot te hulp en belde mij. Zij zei: ik garandeer je dat ik Khava overneem, ik kom haar ophalen, dan zie ik wel hoever ze is en zet ik haar bij mijn pony van 10 jaar. Ongelofelijk zo'n redster in de nood! Daarna ging het snel, beide paarden wilden we op dezelfde dag verhuizen, zij kwam Khavanna ophalen (uiteraard gratis, ze moest het hele eind ook nog eens rijden om mij uit de ellende te helpen, heb nog een heleboel van haar paardenspulletjes er bij meegegeven, ik wilde geen cent voor haar of spullen), ze liep zo het vrachtwagentje in toen ze die andere pony daar in zag staan, beng zijklep dicht en meteen weg. Op weg naar Den Haag. Slik. Maar er was geen tijd, want hup Jaopie in andere trailer (alleen, die heeft daar geen ander paard voor nodig), en afgeleverd bij Tinkerplein in Noordlaren. Dat was de laatste dag van maart. Mooie Khavanna ben ik kwijt. jaopie heb ik nog weten te houden, maar daar moet ik wel een UUR heen fietsen (en een uur terug) op een niet-elektrische fiets (want uiteraard ook geen geld voor). Maar goed, dat heb ik inmiddels al een aantal keren gedaan. Op Khava (die nu bij Duindigt staat) is al weer enkele keren voor een lichte meid gereden. Ik nog niet op Jaopie, moet eerst zijn zadel, dek en hoofdstel er heen zien te krijgen. Ik weet dus als geen ander hoe je vrij plotseling na vele vele jaren voor vréselijke keuzes kan komen te staan. Waarvan je van je leven niet dacht dat zo iets ooit zou kunnen gebeuren. het heeft me een soort traumatische shock opgeleverd en heeft een diep wantrouwen in de levensprocessen veroorzaakt, merk ik, terwijl ik toch wel aardig wat gewend ben van de grillen in het leven. Maar dat je zelfs DIT niet kunt garanderen aan je dieren...dat shockt je zelfbeeld.... Jaopie staat inmiddels met een bruine Tinkermerrie samen op de wei... Khava staat met haar bruine ponyvriendin samen en zij gaat dagelijks een enorme hoop nieuwe indrukken tegemoet (hoeft ze Jaopie niet zo te missen). Dus zo rukte het lot en de hysterisch hoge gestegen prijzen (met name de verschrikkelijk) mij mooie bonte duo uit elkaar. Never judge anybody if you haven't walked a few miles in his shoes.....

Wat verschrikkelijk dat je dan uit 2 paarden dan moet kiezen.
En hoop dat de merrie een fijne plek heeft en houd. En dat je nog eens hoort hoe het met haar gaat.
Veel sterkte

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 15:10

Onwijs lief dat je vriendin wilde helpen Terpentijn. :(:)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:47

ikke schreef:
Molfre schreef:

Dus dat is een keus die jij zo "effe" maakt? Geen problemen? Niet moeilijk? Doe je gewoon?

Weet niet wat ik daarvan vind...

Hoeveel paarden heb jij al heen gezonden?

4 geloof ik

prompter

Re: Steeds meer paardeneigenaren financieel in de knel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:51

Terpentijn, ik heb Khavanna vandaag weer gezien, ze ziet er super uit. Voor jou een hele zorg minder dat ze bij A. staat denk ik :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 16:56

Ik zal er dan wel veel harder instaan maar ik ga geen droog brood eten om een paard. Paard is luxe en als het eropaan komt dan gaat de paardenhobby eruit. En ik heb echt wel traantjes gelaten om paarden die ik heb moeten laten gaan hoor, ik ben echt geen harteloos iemand. Maar een paard hebben is puur luxe en een hele dure hobby. Mijn levensonderhoud en gezondheid gaat echt voor een hobby. En ik ben ook van mening dat je je verantwoordelijkheid moet nemen als het paard onverkoopbaar is. Ik heb in het verleden een jong paard in laten slapen, zelf gefokt, omdat ik niet wilde dat het de handel inging. Had er best nog iets voor kunnen krijgen maar het idee dat hij van hot naar her zou gaan vond ik niks.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:17

Prompter: ja dat is ongelofelijk dat ze onverwacht in zulke ervaren, geweldige handen terecht gekomen is. Dat A. helemaal uit Den Haag te hulp schoot toen het er naar uitzag dat ik ze niet (tijdig) kon onderbrengen, want er stond ook nog eens een deadline op dat ik bij de jarenlange dorpslocatie weg moest. Slachten? Heb ik in mijn stress wanhoop zelfs nog aan gedacht, maar beide paarden hebben een niet slachten A-blad in hun paspoorten. Omdat ik dacht dat zo iets nooit aan de orde zou komen. En ze altijd nij mij zouden blijven. Dat Khavanna bij A. terecht is gekomen is het beste sceneariuo dat ik me voor haar heb kunnen dromen. A. heeft vroeger ook 2 Dobermannpups uit een nestje van de mijne hun hele leven gehad. Dat zijn echte vrienden, vrienden voor je hele leven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 17:54

Suzanne F. schreef:
Ik zal er dan wel veel harder instaan maar ik ga geen droog brood eten om een paard. Paard is luxe en als het eropaan komt dan gaat de paardenhobby eruit. En ik heb echt wel traantjes gelaten om paarden die ik heb moeten laten gaan hoor, ik ben echt geen harteloos iemand. Maar een paard hebben is puur luxe en een hele dure hobby. Mijn levensonderhoud en gezondheid gaat echt voor een hobby. En ik ben ook van mening dat je je verantwoordelijkheid moet nemen als het paard onverkoopbaar is. Ik heb in het verleden een jong paard in laten slapen, zelf gefokt, omdat ik niet wilde dat het de handel inging. Had er best nog iets voor kunnen krijgen maar het idee dat hij van hot naar her zou gaan vond ik niks.

Maar daar kun je dus verschillend instaan. Mijn paard is niet mijn hobby, maar een lid van het gezin.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:12

Suzanne F. schreef:

Maar zo denk jij er dus over en anderen niet.

Mijn dieren zijn ook mijn familie. Ik leef met ze samen en zie ze zeker niet als hobby attributen.

Mis de een meer dan de ander en heb ook met allemaal een andere band, maar wil ze echt niet kwijt. Alleen zoals ik schreef, met het mes op mijn keel zou ik wel realistische beslissingen nemen. Ook deels uit liefde, zodat ze niet (weer) verkeerd terechtkomen.

Mijn fiets, auto etc mag iedereen dan weer zo meenemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:16

neetoch schreef:
Kom op Ikke, als je toch zo logisch kunt nadenken als dat jij doet voorkomen, dan kun je dit toch ook zelf wel bedenken, als je alle stijgingen van de afgelopen 2 jaar zo eens bij elkaar optelt en wat er nog aan komt?

Het is niet aan jou of wie dan ook bij de mensen in de portemonnee te willen kijken. Je zou het ook gewoon kunnen accepteren als mensen aangeven het moeilijk te krijgen.

Vind dit ronduit onbeschoft en neerbuigend om het stemmingmakerij te noemen.

Dat je zelf iets niet voelt, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet bestaat...

Hoezo?

Sizzle schreef:
Femke_Tweety schreef:

Weekend zeker :=
8)7

Ja uiteraard heb je gelijk :D

Er zijn naar schatting meer dan 250.000 paarden en ponies in NL trouwens.
Ik ga er dus inderdaad vanuit dat vooral de afdankertjes gemeld worden want voor de gezonde vind je wel weer een plek. De markt ligt niet bepaald op zijn gat of zo.

Al zouden het 250 paarden zijn op 250.000 paarden, dan gaat het om 0,1%.

Dat doet niks af aan de individuele situaties, Terpentijn, maar naar het grote geheel kijkend zeggen dat paardenhoudend NL het moeilijk heeft omdat 0,1% van de paarden aangeboden/weggegeven wordt....
Ja, dat is stemmingmakerij.

Vorig jaar kon je de afdankertjes nog wel kwijt op de markt, maar die markt heeft intussen ook wat geleerd, blijkbaar, en dat is terecht.

Popstra

Re: Steeds meer paardeneigenaren financieel in de knel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:23

Ik leef ook bij mijn paardan maar er gaan er toch geregeld de dam af.
Niet naar de slacht welliswaar maar afstand doen is eens nodig als het paard je niet past. Je kan ze ook niet allemaal maar houden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:23

@ terpentijn : dàt zijn pas wijze woorden “Never judge anybody if you haven't walked a few miles in his shoes.....” . Moest iedereen hierover nadenken vooraleer zijn (vaak ongezouten)
mening te geven, dan was de wereld een leukere plek _/-\o_ .

Wat een vreselijke keuze heb je moeten maken. Gelukkig is je merrie super terecht gekomen, dat verzacht mss de pijn.

@ suzanne_f : ik begrijp je gezond rationeel standpunt wel, maar paarden houden gaat toch net iets verder dan pure hobby, althans hier. Ik zou best mijn (brom)fiets te deur uitdoen, maar mijn paard is mijn vriendje, die zit te diep onder mijn huid en in mijn hart. Ik zou zelf wel een boterham minder voor eten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:25

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:32

@Lukasje: Ik moest denken aan jouw wisseling met Suzanne. Ik weet dat Suzanne alleenstaand moeder van een tienerdochter is.

Zou jouw paard voorgaan op de, zeg, mogelijke danslessen van jouw dochter? Of op nieuwe kleren voor je dochter?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-23 18:33

Mijn paarden gaan ook niet zomaar weg. Zeker niet.
De afgelopen jaren ook financieel veel moeten laten om de paarden te houden. En dat was het meer dan waard.

Dus al die wijze woorden met veroordeel niet... Dat word andersom net zo hard gedaan.
Alsof de mensen met een andere mening alleen maar voorspoed kennen..

Maar een zieke/oude / welke reden ook niet verkoopbaar gaat hier niet levend het erf af. Of dat nu door financiën of mijn ziek zijn is. Maakt niet uit.
Want dat vind ik juist niet humaan. Niet eerlijk. En zelfs laf. Omdat je geen knoop door durft te hakken. Geef je een paard een ongewisse toekomst. Nee dank je... Daar pas ik voor.