43% van de hippische ondernemers raakt niet uit kosten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:13

princequillo schreef:
Moet alleen wel zeggen dat alleen al een "gewoon" huis kopen voor jongere generaties al moeilijker en moeilijker wordt, laat staan een plot waar je een hippisch bedrijf op kunt starten. Dat heeft echt niet enkel te maken met wel of niet werken als tiener. Veel hebben dat wel gedaan en ook gewoon spaargeld. Daar red je het niet mee. Ik vind het ook een aparte aanname dat de jeugd tegenwoordig maar op zaterdag zit te lunchen. :=

lezen is ook een kunst of niet?

DuoPenotti schreef:
Ik heb dat extra geld? Je bedoeld kneiterhard voor gewerkt en gespaard.
Keuzes gemaakt.
Wij hadden beide net iets meer dan een min.loon.
Maar nee we zaten niet elke zaterdag middag te lunchen, wat ik de jeugd wel zie doen nu.
Nee wij waren dan aan het werk en dat spaarde we.
Ouders van nu hoor ik zeggen, mijn kinderen werken, nee dat hoeft niet, kunnen ze later nog genoeg.
Valt zeker wat voor te zeggen, maar dan niet mopperen dat ze geen spaargeld hebben als ze het huis uit gaan.

En wat ik eerder zei, nu vanaf nul beginnen is niet meer te doen met deze prijzen.
Maar alles ongeveer even oud dan ik dat waren keuzes. Niets anders dan dat.

Ik zou die 43% ook heel graag uitgesplitst zien.
Want wie jong al geld over de balk smeet en dat in overbodige luxe deed zal daar nu ook moeite me hebben goed te organiseren. Wat is echt nodig voor het bedrijf en wat niet. Wat investeer ik en haal ik eruit en echt niet.
Hoe lang zijn ze al in bedrijf? Hebben ze het juist zonder eigen inspanning gekregen van ouders?

heb eerder ooit gelezen dat een 3e generatie eerder failiet gaat. Omdat daar de inspanning anders van is.

En 57% doet het dus wel goed.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:15

Ayasha schreef:
Ik heb ook weides en een huis met grond. Extra geld? Mijn man en ik zijn beide met minder dan gemiddeld de wereld in gegooid. Wat we hebben, hebben we keihard voor gewerkt en gevochten, veel prioriteiten gesteld en nog steeds. Het is zo makkelijk om jezelf slachtoffer-rol aan te meten.

Dit!
+:)+

princequillo
Fotograaf

Re: 43% van de hippische ondernemers raakt niet uit kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:25

Ik heb het toch niet alleen tegen jou, DP? :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:28

princequillo schreef:

waarom heb je het dan wel over mijn zin van lunchen als je het algemeen bedoelde, direct na mijn post?

Maar prima hoor als je dit wel meer algemeen bedoelde :j
Weet je nu dus ook zeker dat ik dat voor de jeugd nu wel anders vind, dat huis kopen.
Al blijf ik dat geen spaargeld hebben niet erg vreemd vinden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:31

ikke schreef:
Poekkie schreef:
De hierboven vermelde stallen die het goed doen, zijn duidelijk verder gegaan dan alleen pension. Ik vraag me dan af hoe de winsten per pijler verdeeld zijn.

Ga bedrijfskunde studeren, dan wordt het een stuk duidelijker.....
Als je dan daarna voor een paar miljoen aan offertes gemaakt en projecten gedraaid hebt, kijk je er iets anders tegenaan.

En de prijs voor het meest nutteloze antwoord van het topic gaat naar… ikke *\o/* *\o/*

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:36

DuoPenotti schreef:
princequillo schreef:

waarom heb je het dan wel over mijn zin van lunchen als je het algemeen bedoelde, direct na mijn post?

Maar prima hoor als je dit wel meer algemeen bedoelde :j
Weet je nu dus ook zeker dat ik dat voor de jeugd nu wel anders vind, dat huis kopen.
Al blijf ik dat geen spaargeld hebben niet erg vreemd vinden.

Ik weet niet of dat ook wel zo is. Ik was een van de weinigen zonder spaargeld. Ook jongere mensen dan ik, hebben vaak wel spaargeld. Heb je hier statistieken voor?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 15:48

ja hoor
https://hetgeldcollege.nl/gemiddeld-spa ... 20-jarige/

eerste hit die ik tegen kom, maar is wel bekend dacht ik zo

Citaat:
Dus hoeveel spaargeld heeft een 20-jarige gemiddeld? De conclusie is dat 61% van de mensen tussen de 20-25 jaar minder dan €3000 spaargeld hebben. De overige 39% heeft logischerwijs meer dan €3000 spaargeld. Twintigers beginnen tegenwoordig later met werken dan vorige generaties en dat zorgt voor een lage hoeveelheid spaargeld.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:49

Nu ja, diezelfde tekst geeft ook wel (hele logische) andere redenen waarom dit het geval is:

Citaat:
Wat mij wel opviel is dat mensen tussen de 20-25 jaar de afgelopen jaren minder snel de arbeidsmarkt zijn opgegaan. Dat komt doordat deze groep langer studeert en ook steeds meer in een flexibele arbeidsmarkt terechtkomt, aldus het CBS.

Arbeidsparticipatie twintigers
Vind je iemand van 20 jaar wel terug op de arbeidsmarkt dan is het loon vaak niet echt om over naar huis te schrijven. Een doorsnee inkomen van €15.830 ligt er voor twintigers klaar.

Het lage loon komt ook doordat twintigers die fulltime werken vaak laag zijn opgeleid, dat telt natuurlijk ook aardig mee. Op 25-jarige leeftijd is het doornsee inkomen namelijk al gestegen naar €26.910.

Daarbij komt ook dat iemand van 20 jaar natuurlijk nog lang niet op de top van zijn/haar inkomen terecht is gekomen. Het doorsnee inkomen van iemand van 39 is namelijk €36.820.

Hoe meer je verdient, hoe groter de kans is dat je daadwerkelijk geld overhoudt om je vermogen op te kunnen bouwen. De kans is groot dat de meeste twintigers, helemaal als ze op zichzelf wonen, kunnen rondkomen maar dat het daar wel bij blijft.

Maar goed. Dit wordt weer een andere discussie. :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:54

Jij dacht dat wij toen een dik loon hadden dan?
Natuurlijk net zo min.
Toen had je ook een minimuumloon.
En bij 1 van mijn eerste werkgevers, was ik dus 16 heb ik daar nog achteraan gemoeten omdat te krijgen ook nog. Die eikel betaalde daar nog onder ook

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 16:58

Waar zeg ik dat jullie een dik loon hadden? := Er staat wel meer omschreven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:02

Maar wat staat er dan wat toen zo anders was dan nu? :)
Dat als je gaat werken je betaald krijgt en als je studeert niet en men nu langer studeert :)
Voor de rest lijkt mij het gelijk of wat mis ik aan logische reden die jij wel ziet?

Offtopic, ja en nee....

Net zoals ayasha ook zegt....

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:10

Erm, ja, mensen studeren nu gemiddeld langer, en studies zijn ook veranderd. Ook de intensiviteit van studies zijn veranderd en blijven veranderen. Dus ja, als de jongere generatie langer doorstudeert, en in die tijd geen vast inkomen heeft, is het logisch dat ze dus ook geen spaarpotje opbouwen (behalve dan degene die het geluk hebben dat hun ouders voor hun sparen). Daarnaast hebben vele (langstudeerders vooral) ook studieschuld, waardoor je na je opleiding ook niet direct kan gaan sparen. Dat is weer iets heel anders dan je geld opmaken aan leuke dingen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:11

Gelijk dus met toen.... :)
Dat is dus niet veranderd.
Ja dat er meer mensen kiezen voor studeren, maar dat heet dus de keuze waar we het over hadden.
Dan ook niet jammeren als je 22 bent en geen eigen inleg hebt voor een huis.
Bij een goede studie moet dat overigens ook zo weer ingehaald zijn, bij een pret studie uiteraard niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:14

Poekkie schreef:
ikke schreef:
Ga bedrijfskunde studeren, dan wordt het een stuk duidelijker.....
Als je dan daarna voor een paar miljoen aan offertes gemaakt en projecten gedraaid hebt, kijk je er iets anders tegenaan.

En de prijs voor het meest nutteloze antwoord van het topic gaat naar… ikke *\o/* *\o/*

Reken ons dan even voor hoe de financiële situatie van een pensionstal met 50 paarden eruit ziet en hoeveel stalgeld er gevraagd moet worden voor een financieel gezonde toko.

DAT is waar het over gaat en dat is wat de kern van bedrijfkunde behelst: gezonde bedrijfsvoering.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:33

Ja hoor, jij weet het wel beter DP. :j
Gelukkig zijn er veel experts en onderzoeken die wel wijzen op het feit dat het zeker niet gelijk is aan "toen", of dat een goede studie ook niet gelijk is aan een goede baan/goed inkomen ontvangen (daar hebben zogeheten "pret" studies niets mee te maken - doordat het merendeel dit is verteld, zijn deze "goede" banen nu lastig te krijgen). Maar ik geloof niet dat het zin heeft om hier verder over te debatteren. Je hebt je oordeel al klaar, en dat is prima wat mij betreft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:49

princequillo schreef:
Ja hoor, jij weet het wel beter DP. :j
Gelukkig zijn er veel experts en onderzoeken die wel wijzen op het feit dat het zeker niet gelijk is aan "toen", of dat een goede studie ook niet gelijk is aan een goede baan/goed inkomen ontvangen (daar hebben zogeheten "pret" studies niets mee te maken - doordat het merendeel dit is verteld, zijn deze "goede" banen nu lastig te krijgen). Maar ik geloof niet dat het zin heeft om hier verder over te debatteren. Je hebt je oordeel al klaar, en dat is prima wat mij betreft.

Oordeel? Ik heb geen oordeel.
Want ik vind het niet slechter dat ze door studeren, Integendeel zelfs. (in een serieuze studie met banenkans dan)
Maar dat betekend wel, wat er ook in die link staat dat er dus minder is gespaard nu tegenover toen.
Ja meer uitgeven aan vakantie en luxe is ook gewoon een feit.
Dus ik snap werkelijk je aanval op mij nu niet.

Maar goed voel je maar lekker aangevallen. Jou feestje.
Wat ik zeg staat gewoon daar beschreven...dus...

Ja ik ben blij toen niet door gestudeerd te hebben, wist echt niet in wat.
Later toen ik al werkte ben ik wel bij gaan scholen.
Maar toen hadden we dus dat eigen huis al.
Nee geen spijt van.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:51

Als dit al een aanval is.. := Fijne dag hey.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 21:28

ikke schreef:
Poekkie schreef:

Reken ons dan even voor hoe de financiële situatie van een pensionstal met 50 paarden eruit ziet en hoeveel stalgeld er gevraagd moet worden voor een financieel gezonde toko.

DAT is waar het over gaat en dat is wat de kern van bedrijfkunde behelst: gezonde bedrijfsvoering.

Ik moet rekenen voor je? :')

Maar een eerste aanzet voor puur pension zonder lessen:
- 1 stalhulp: 1 persoon aan zo’n 3000 euro per maand (gemiddeld bruto bedrag voor werkgever incl. Dertiende maand en vakantiegeld, laag gerekend al omdat stalpersoneel meestal lage lonen zijn).

- loon voor jezelf: pakweg zo’n 4000 euro bruto

- afschrijvingen en hypotheek: afhankelijk per situatie, pak zo’n 4000 euro per maand

- verzekeringen: afhankelijk van welke voorzieningen je biedt. Hier 800 euro per jaar voor kleine stal - gokje 300 euro per maand voor 50 paarden. Wss nog wat hoger als er lessen gegeven worden etc.

- gas, water, elek, brandstof: zo’n 1000 euro per maand

- onderhoud tractor, weides, piste, stallen: 300 euro per maand?

- onderhoud paard: 35 euro pm aan hooi, 25 euro pm aan vlas, 25 euro pm aan brok ==> 85 x 50 = 4250 euro

- mestafvoer: 500 euro per maand ongeveer als ik mijn eigen kosten lineair extrapoleer.

- vernieuwingen en reparaties: 10k per jaar - 850 euro per maand

Dus totaal = 18200 per maand

Als je 50 stallen hebt - reken op 80% bezettingsgraad voor de veiligheid moet stalgeld dus al minimaal op 18200/40 = 455 euro per maand uitkomen. En dan wordt er wel een deel geïnvesteerd maar dit is geen berekening voor een luxe stal oid. Vul gerust aan, ben vast nog wel wat vergeten of heb wss enkele zaken niet zo nauwkeurig ingeschat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:17

Laat die 13e maand voor het personeel maar weg...dat bestaat niet in paardenland haha.

Ken meer stallen die werken met mensen die helpen uitmesten etc. in ruil voor een lagere stallingsprijs.

Mestafvoer hoeft niet iedere maand, sommigen gebruiken het zelfs zelf om het land te bemesten.

Het beste is om 3 verschillende bedrijven te nemen en daar de Ins and Outs van naast elkaar te leggen voor een gemiddelde.

Over jongeren en banen, vroeger was er minder keuze maar was het wel normaal om ergens laag te beginnen en zo op te werken in een bedrijf. Nu wordt er meer gejob hopt volgens mij en moet het vooral leuk zijn. Ik zie de mentaliteitsverandering wel, al is ieder individu natuurlijk anders.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:31

Nee hoeft niet elke maand, maar bij mij is dat al 600-800 euro per jaar voor 8 paardequivalenten, die weinig op stal staan. Dus wanneer ze zo’n grote wegdoen kan ik me wel indenken dat er een goed prijskaartje aan hangt. Het land er zelf mee bemesten is voor een gemiddelde stal met 50 paarden en 3/4 Ha grond maar beperkt mogelijk ivm mestdecreten.

Overigens wil ik geen berekening maken die gebaseerd is op uitbuiting of zwartwerk van het personeel, lijkt me geen gezond bedrijfsplan ;)

En qua jongeren… ik weet niet… stal hier in de buurt betaalt 11 euro per uur in cash (ja idd geen 3000 bruto maar ze vinden al maanden niemand). Dat is fysiek heel zwaar werk, bouw je niets mee op qua pensioen en op het einde van de maand kan je daar niet van rondkomen, laat staan een eigen paard hebben als stalruiter. Noem het een mentaliteitsverandering maar je moet wel gek zijn om daar te beginnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 07:40

Wat ik zie is dat ze de mesthopen laten composteren, en op die manier reduceert het zichzelf natuurlijk. Maar goed, niet iedereen heeft daar de mogelijkheden/ ruimte voor.

In de paardenwereld wordt al het personeel uitgebuit, dus dat lijkt mij imo wel realistisch om mee te nemen anders klopt de berekening al niet.

En ja, je moet gek zijn om zulke banen te willen..maar er zijn er genoeg. Of waren er genoeg in ieder geval.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:02

Als je in je bedrijfsplan ervanuit moet gaan dat je je personeel gaat uitbuiten, dan denk ik of je je af moet vragen of je wel zo‘n mens/werkgever wilt zijn of toch liever een ander beroep zoekt.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:14

Sizzle schreef:
Als je in je bedrijfsplan ervanuit moet gaan dat je je personeel gaat uitbuiten, dan denk ik of je je af moet vragen of je wel zo‘n mens/werkgever wilt zijn of toch liever een ander beroep zoekt.

Idd. En om daar dan zelf als pensionklant te staan en 100 topics te openen dat je paard door kinderen wordt buitengezet of er niet adequaat mee omgegaan wordt is ook zoiets ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:21

Kennen jullie stallen dan waar personeel echt goed betaald en behandeld wordt? Ik niet namelijk, en heb er op aardig wat gewerkt. De een beter dan de ander, maar normaal betaald krijgen en normale arbeidsvoorwaarden. No way, vergeet het maar in de paarden.

En dan gaat het niet altijd om dat ze niet willen, maar ook vaak genoeg niet kunnen juist omdat een paardenhouderij runnen nog niet zo simpel is.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 08:53

Dat komt idd omdat het anders vrijwel onmogelijk is om met pension het hoofd boven water te houden.
Maar de oplossing daarvoor zou moeten zijn om de pensionprijs algemeen te verhogen, niet om het personeel uit te buiten. Wat juist de insteek is in dit topic overigens :)

In berekeningen van een redelijke stalprijs wil ik zulke armoelonen dus niet meerekenen.
3000 bruto incl. Vakantiegeld zonder 13de maand, extralegale voordelen, ziekteverzekering, auto etc. Is al heel weinig.