Paardenhouder laat wolfwerend raster plaatsen: "houdt mij ook binnen"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-23 23:59

Dat stuk eronder van de PVDD is wel interessant. En de reacties daarop..

shampy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 00:29

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 08:58

Eleeke schreef:
Popstra schreef:
Mijn DA is een ferme vent. Die fiets na zijn werk door een stuk bos waar de wolf zit.
Hij fietst daar op zijn hoede zijnde doorheen met kippenvel op zn rug.
Ja zo erg is het en zo angstig zijn de mensen...

Er zijn best geregeld aanvallen van wilde zwijnen op mensen.
Toch liep niemand voordat de wolf er was angstig met een hooivork door het bos.
Ik was nog niet op het idee gekomen dat het eng is in door wolven gebied te fietsen

En hoe vaak zijn er geen (ernstige) incidenten met buitenrijden veroorzaakt door loslopende honden....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 09:48

manzano schreef:
En hoe vaak zijn er geen (ernstige) incidenten met buitenrijden veroorzaakt door loslopende honden....

Waarom worden er hele andere dingen steeds bij gehaald? Die baasjes van de loslopende honden ( zeker waar het niet mag ) mogen van mij eindelijk ook wel eens aangepakt worden. Geen boete, maar laat ze eens een taakstraf uitvoeren in een revalidatiecentrum ofzo. Kunnen ze met eigen ogen zien wat hun gedrag onder andere kan veroorzaken. Gaan ze wat beter van nadenken hopelijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:39

Ineke2 schreef:
manzano schreef:

Waarom worden er hele andere dingen steeds bij gehaald? Die baasjes van de loslopende honden ( zeker waar het niet mag ) mogen van mij eindelijk ook wel eens aangepakt worden. Geen boete, maar laat ze eens een taakstraf uitvoeren in een revalidatiecentrum ofzo. Kunnen ze met eigen ogen zien wat hun gedrag onder andere kan veroorzaken. Gaan ze wat beter van nadenken hopelijk.

Ik denk om aan te geven dat er ook andere diersoorten zijn die je aan kunnen vallen.
Dus dat je dat je eigenlijk altijd al op je hoede moest zijn?

MyWishMax

Re: Paardenhouder laat wolfwerend raster plaatsen: "houdt mij ook binnen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:41

Maar ruiters ontwijken ook stukken waar incidenten zijn geweest met honden. En nemen een zweep mee speciaal om honden weg te jagen. Dat lees je weer heel vaak op bokt, dus hoezo wordt dat wel normaal gevonden en aanpassen vanwege een wolf niet?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 10:55

sterregoud schreef:
Jessix schreef:
Dat irriteerde mij toen ook. Zo laat je alleen maar zien dat ze van een mens niets te vrezen hebben. Het lijkt me voor alle partijen beter als ze schuw blijven voor mensen en liever niet in de buurt komen.

Dat van die fotografen is inderdaad absurd. Ze moeten ruim op afstand blijven.

Maar in Zuid west Drenthe heeft niemand van de inwoners ze gelokt of gevoerd, en komen ze op hun dooie akkertje de oprit oplopen, of naar de tractor. Ze laten a-typisch gedrag zien. Waarschijnlijk omdat er te weinig wild is, en ze snel aan mensen gewend raken.

En dat past wel in het beeld van het gerucht dat de eerste wolven die we hier gezien hebben hoogstwaarschijnlijk uitgezet zijn. Dus mensen al gewend waren.

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algeme ... het-begin-

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:04

fransje23 schreef:
Ineke2 schreef:

Ik denk om aan te geven dat er ook andere diersoorten zijn die je aan kunnen vallen.

Dat bedoel ik inderdaad! Nu durven mensen opeens niet meer buiten te rijden terwijl er altijd al van alles was om "bang" voor te zijn en waarvan de kans dat je het tegen kwam echt veel groter was.

Er worden heel vaak honden doodgebeten of verwond door andere honden in het bos (of in de woonwijk) en nu roepen mensen opeens dat ze niet meer durven wandelen met hun hond vanwege een wolf. De kans dat je een verkeerde hond tegen komt is echt veel groter! Waarom was dat geen reden om niet meer naar het bos te gaan?
Ik snap het perspectief niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:06

En dat rijden met een zweep voor een hond toch niet vergelijkbaar is met wandelen met een hooivork

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 11:31

OleJon schreef:
Joanne1987 schreef:
Maar er zijn toch helemaal geen aanvallen op mensen bekend?
Ik weet echt van veel mensen dat ze wolven hebben gezien tijdens wandelen of iets dergelijks, ook heel dichtbij, maar heb niks over aanvallen gehoord tot op heden...

Wil jij de eerste zijn?

Ja, want dat insinueer ik hiermee :roll:

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:35

Hier in de buurt waarschuwt de boswachter al om je hond aangelijnt te houden omdat de kans groot is dat honden worden aan gevallen. Dit gebeurd al geregeld in Duisland volgens de boswachter. Dus zie me zelf ook niet meer relaxt buiten rijden met me paard, zeker niet van de zomer met me veulentje er naast.... toch jammer dat je daar rekening mee moet houden.
Laatst bijgewerkt door DDDara op 04-03-23 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 12:42

fransje23 schreef:

Dat ben ik al ja. Ik rij daarom ook helaas niet heel graag meer buiten.
Het wordt steeds drukker met verkeer en mensen met korte lontjes die alleen maar rekening houden met zichzelf.
Ik rij standaard met zweep. Ook om wielrenners op afstand te houden zodat die niet achterlijk dicht langs komen racen om daarna verbaasd te zijn dat een paard schrikt en uithaalt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 13:51

manzano schreef:
Dat bedoel ik inderdaad! Nu durven mensen opeens niet meer buiten te rijden terwijl er altijd al van alles was om "bang" voor te zijn en waarvan de kans dat je het tegen kwam echt veel groter was.

Er worden heel vaak honden doodgebeten of verwond door andere honden in het bos (of in de woonwijk) en nu roepen mensen opeens dat ze niet meer durven wandelen met hun hond vanwege een wolf. De kans dat je een verkeerde hond tegen komt is echt veel groter! Waarom was dat geen reden om niet meer naar het bos te gaan?

Eerlijk gezegd, in al die jaren van buiten rijden ben ik nog nooit aangevallen door een hond. Met wandelen wel al eens een hond die op de mijne af kwam maar veelal hebben die een leiband aan die je vast kan pakken. Ik zie het mezelf met een wolf net iets minder snel doen dan met een Labrador zeg maar. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:00

janderegelaa schreef:
sterregoud schreef:
Dat van die fotografen is inderdaad absurd. Ze moeten ruim op afstand blijven.

Maar in Zuid west Drenthe heeft niemand van de inwoners ze gelokt of gevoerd, en komen ze op hun dooie akkertje de oprit oplopen, of naar de tractor. Ze laten a-typisch gedrag zien. Waarschijnlijk omdat er te weinig wild is, en ze snel aan mensen gewend raken.

En dat past wel in het beeld van het gerucht dat de eerste wolven die we hier gezien hebben hoogstwaarschijnlijk uitgezet zijn. Dus mensen al gewend waren.

https://www.dehoefslag.nl/nieuws/algeme ... het-begin-
Hoezo? Je kunt een wild dier ook ergens uitzetten zonder dat het ooit gewend is geraakt aan mensen: dart erin, inladen, meenemen en ergens anders weer uitladen. Daarvan worden ze niet ineens half-huisdier of zo.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 14:47

manzano schreef:
fransje23 schreef:

Je begrijpt dat er hele hondenrassen gestigmatiseerd en in bepaalde landen zelfs verboden zijn omdat ze dus juist als gevaarlijker bestempeld worden?

Het perspectief is dus exact hetzelfde. Mensen zijn OOK bang voor gevaarlijke honden die andere honden doodbijten.

Je begrijpt dat everzwijnen ook veel last veroorzaken en dat er websites bestaan die je tips geven over wat je moet doen als je een agressief everzwijn tegenkomt?

Ook hier is het perspectief dus exact hetzelfde. Mensen zijn OOK bang van everzwijnen die aanvallen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:17

De keren dat ik mensen tegenkwam in het DF Wold die met hun hond op het ruiterpad liepen zijn op 1 hand te tellen. De kans dat ik een wolf kruis is groter daar op de gescheiden paden. Dus ik ga daar niet meer alleen met mijn minis en kar rijden. Alleen nog in een groepje.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:27

Ja mensen zijn bang voor aanvallende everzwijnen, maar ik heb de afgelopen jaren nog nooit 1 iemand gehoord die met een hooivork ging wandelen op de Veluwe vanwege de zwijnen die er in heel grote getalen zitten.... Sterker, het stikt hier van de toeristen die hier komen wandelen/fietsen in de hoop zwijnen te zien. Er zijn hele wildroutes voor.

En er worden dagelijks mensen gebeten door honden. Van kleine verwondingen tot grote bijtwonden. Niet alleen door "gevaarlijke honden" juist ook door de type honden als golden retrievers etc. Daar hoor je alleen nooit wat van, want kennelijk "hoort het erbij" als het niet ernstig genoeg is. Net als dat er denk ik een groot deel van de bokkers echt wel eens een keer gebeten is door een paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 15:38

Als everzwijnen te veel overlast veroorzaken wordt er inderdaad niet met een hooivork op pad gegaan, dat klopt. Een jachtgeweer daarentegen...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:05

Bonnelover schreef:
…Of ze tegen de buurman zijn tractor springen…l

Omdat het een John Deere is natuurlijk! :+

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:07

Popstra schreef:
Mijn DA is een ferme vent. Die fiets na zijn werk door een stuk bos waar de wolf zit.

… wat niet wil zeggen dat dat terecht is. ;)

‘Dat het nodig is’ enz…

Wie zegt dat het nodig is? ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:21

Gini schreef:
Je begrijpt dat er hele hondenrassen gestigmatiseerd en in bepaalde landen zelfs verboden zijn omdat ze dus juist als gevaarlijker bestempeld worden?

Het perspectief is dus exact hetzelfde. Mensen zijn OOK bang voor gevaarlijke honden die andere honden doodbijten.

Je begrijpt dat everzwijnen ook veel last veroorzaken en dat er websites bestaan die je tips geven over wat je moet doen als je een agressief everzwijn tegenkomt?

Ook hier is het perspectief dus exact hetzelfde. Mensen zijn OOK bang van everzwijnen die aanvallen.

…en dus passen mensen zich aan.
Prima opgelost!
(I.p.v. alles maar meteen doodschieten en uitroeien)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 16:59

Asciugamano schreef:
Bonnelover schreef:
…Of ze tegen de buurman zijn tractor springen…l

Omdat het een John Deere is natuurlijk! :+

_O-

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:16

Asciugamano schreef:
Gini schreef:

…en dus passen mensen zich aan.
Prima opgelost!
(I.p.v. alles maar meteen doodschieten en uitroeien)

Uitroeien vind ik ook geen oplossing. Probleem is echter niet dat iedereen zich een klein beetje aan moet passen maar dat er een groep is die zich buitenproportioneel (vind ik) moet aanpassen en dan alsnog niet rustig slaapt. Ik bedoel dus houders van hobbydieren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:21

Citaat:
en dus passen mensen zich aan.
Prima opgelost!
(I.p.v. alles maar meteen doodschieten en uitroeien

Dus jij laat muizen,ratten enz.ook maar gewoon hun gang gaan...

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-23 17:35

Asciugamano schreef:
Popstra schreef:

… wat niet wil zeggen dat dat terecht is. ;)

‘Dat het nodig is’ enz…

Wie zegt dat het nodig is? ;)

Die man die voelt dat het nodig is! Dus voor hem is dat nodig.
Wie ben jij dan om te zeggen dat hij dat niet zo mag voelen of dat het niet terecht is?
Zeker als je als DA misschien nu regelmatig dieren behandelt of bekijkt die aangevallen zijn door de wolf of wolven uit dat gebied.