Paard van Sinterklaas taboe bij intocht volgens PvdD Dordrecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:18

CharleyT schreef:
Avalanche schreef:
[url]Maar een ander kan dat wel als kwetsend ervaren[/url] :)

Ik heb van heel veel dingen ook geen last, en vermaak me prima, maar dat wil niet zeggen dat het voor een ander ook zo is. We beleven het niet allemaal op dezelfde manier, en dat is prima. Maar dan mag er ook ruimte zijn imo om die ander te ontzien :) soms liggen die dingen écht heel gevoelig en daar kunnen we best rekening mee houden.

Klopt helemaal, daarom schreef ik ook expres in de ik vorm. Voordeel is misschien mijn leeftijd, inmiddels aardig immuun voor dat soort 'bijzondere' opmerkingen. Dus zeker niet mijn bedoeling om namens de hele
LHBTI gemeenschap te spreken.

Dank voor de verduidelijking, dan snap ik je beter :)
Benzz schreef:
OleJon schreef:
Inderdaad het hele Sinterklaas feest is al vernield. Na dat gezeur om zwarte Piet.

Heb jij je ooit weleens verdiept in ons koloniale verleden en de slavernij? Dan had je bovenstaande opmerking echt niet gemaakt.

Echt he? Dank je.

Daphara

Re: Paard van Sinterklaas taboe bij intocht volgens PvdD Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:19

Op zich is het imo wel humor dat dit jaar een Sinterklaas discussie al in februari begint!

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:21

Daphara schreef:
Op zich is het imo wel humor dat dit jaar een Sinterklaas discussie al in februari begint!

1st World problems…… :roll:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:28

Cowboy55 schreef:

dat ja
Stel een paard heeft stress, maar de dieren in OVP hebben nog steeds honger, de dieren die de wolf vermoord en verwonden na stress is ook niet erg.
Maar een paard dat een keer stress heeft bij sinterklaas... oei oei
Waar is PvdD bij de Oostvaardersplassen? Waar zijn ze voor de weidedieren, die pas ECHT stress hebben bij honger of een roofdier.

Nee gaan we het hier op bokt hebben over wat mensen zonder eelt, want dat hoef te tegenwoordig niet te hebben, de rest moet hun woorden maar 1000 keer wegen en doen ze dat de 1001e keer net een woordje verkeerd maakt heel liefdadig woke ze af. Want dan telt woke niet meer dan mag je zeggen wat je wilt tegen die persoon, zo lomp als je wilt. Woke en lief zijn dat telt alleen bij de mensen waar ze dat dat lieve woke voor bedacht hebben :j

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:32

Volgens mij wordt de term woke heel vaak verkeerd gebruikt: Woke (uitspraak: [wəʊk]?; Afro-Amerikaans-Engelse variant van woken; wakker geworden) is een term die verwijst naar het bewust zijn van racismeproblematiek en sociaal onrecht jegens minderheden in de samenleving.[1]

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:35

ja sommige denken heel wakker te zijn geworden tegen alles wat ze zelf als minderheid bedacht hebben.
Daar moeten ze enorm voor opkomen :j
Want je mag geen slechte dingen noemen over wie dan ook. Of dat dan slecht bedoeld is telt niet mee, nee als ze dat zelf slecht interpreteren is het ook zo :j.
Maar ze mogen zelf wel de slechtste dingen over die mensen zeggen :j
Zonder te vragen waarom iemand dat zegt, wat daar voor gedachte of gevoel achter zit.
Ja dat zijn voor mij de woke mensen.

Verkeerd gebruikt, dat geloof ik direct. Maar woke is voor mij geen positieve term, verprutst door de overdrijvers.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:52

Benzz schreef:
Volgens mij wordt de term woke heel vaak verkeerd gebruikt: Woke (uitspraak: [wəʊk]?; Afro-Amerikaans-Engelse variant van woken; wakker geworden) is een term die verwijst naar het bewust zijn van racismeproblematiek en sociaal onrecht jegens minderheden in de samenleving.[1]

Dat inderdaad!

Tegenwoordig wordt het woord helaas veelal verkeerd gebruikt om je tegenstanders mee om de oren te slaan als je het niet eens bent met hun standpunt. Alsof woke iets slechts zou moeten zijn of iets om je voor te schamen.

Ik zie het in het Nederlands als “bewustwording”, en je bewust zijn van discriminatie of sociaal onrecht is niet iets slechts.
Laatst bijgewerkt door Daphara op 25-02-23 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:53

DuoPenotti schreef:
ja sommige denken heel wakker te zijn geworden tegen alles wat ze zelf als minderheid bedacht hebben.
Daar moeten ze enorm voor opkomen

Die discriminatie hebben ze zelf niet bedacht hoor. Daar zijn gewoon cijfers en statistieken van.
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/stati ... 0dit%20aan.
DuoPenotti schreef:
Want je mag geen slechte dingen noemen over wie dan ook.

Dat is onzin. Gefundeerde kritiek is prima. Discriminatie is dat niet.

DuoPenotti schreef:
Maar ze mogen zelf wel de slechtste dingen over die mensen zeggen

Ja, bijzonder dat mensen discriminatie vervelend vinden en daarop reageren he? Vooral omdat het financiele impact heeft ook. Nee, gewoon je mond houden en alles over je heen laten komen, want anders ben je "triggered".

DuoPenotti schreef:
Zonder te vragen waarom iemand dat zegt, wat daar voor gedachte of gevoel achter zit.
Ja dat zijn voor mij de woke mensen.

Dan denk ik dat jij woke gewoon niet goed interpreteert, en dan kan je die mensen de zwarte piet toespelen (no pun intended) of je kan zelf ook eens vragen wat ze bedoelen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 18:57

Je hoeft het niet te ontleden. Want daar veranderd mijn mening niet door.
Nee discriminatie is niet goed.
Alles discriminatie gaan noemen ook niet. Als bijvoorbeeld ook feiten bestaan niet in het voordeel van een groep. Dan is het ook een feit. Maar bij woke discriminatie, das waar.

Dingen van honderd jaar geleden nu nog geld excuses voor willen is ook doorgedraaid gedrag. En krijg je geen medestanders door of dat mensen dan ineens denken, verhip, das waar.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:05

DuoPenotti schreef:
Dingen van honderd jaar geleden nu nog geld excuses voor willen is ook doorgedraaid gedrag. En krijg je geen medestanders door of dat mensen dan ineens denken, verhip, das waar.

Absoluut geen doorgedraaid gedrag. Dan weet je niet wat de impact is geweest voor die mensen, dan ben je niet bewust dat er nog steeds vanuit koloniaal denken gereageerd wordt door de witte medemens. Ons bias ( onderbewustzijn) is eeuwen geindoctrineerd door bepaalde gedachtes die vanuit die tijd komen. En het is de hoogste tijd dat we daar eens mee op houden.

Dat geld hebben ze recht op, ze hebben al eeuwen minder kans op de arbeidsmarkt gehad, minder kans op scholing......en we zijn in het westen zo rijk omdat we landen in Zuid Afrika compleet leeggetrokken hebben en nooit de mensen hebben beloond. Sterker nog, we verkochten de mensen daar als slaaf.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:13

En de donkere mensen die slaven verkochten vergeten we?

En wat mijn rijke voorvaderen deden heb ik met mijn boeren roots die ook alles af konden geven aan diezelfde lui ook geen invloed op gehad.
En we leven niet in Amerika maar trekken wel alles vanuit daar naar hier.

Overdreven gedoe dus.

En daar laat ik het bij.
Geen zin in want wat nu gebeurt is overdreven. En drijft juist mensen verder uit elkaar ipv naar elkaar toe te brengen.
En dat vind ik oprecht verdrietig.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:21

DuoPenotti schreef:

En wat mijn rijke voorvaderen deden heb ik met mijn boeren roots die ook alles af konden geven aan diezelfde lui ook geen invloed op gehad.
En we leven niet in Amerika maar trekken wel alles vanuit daar naar hier.

Overdreven gedoe dus.

En daar laat ik het bij.
Geen zin in want wat nu gebeurt is overdreven. En drijft juist mensen verder uit elkaar ipv naar elkaar toe te brengen.
En dat vind ik oprecht verdrietig.

Als witte nederlander kun je niet oordelen of dit overdreven gedoe is. Dat is nou het hele punt. Je weet het niet, want je hebt nooit in de situatie gezeten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:22

Precies Benzz.
En dat is ook de hele reden dat het absoluut geen doorgedraaide reactie is. Of net zo doorgedraaid als de reactie op body shaming in topics waar het nota bene gaat om te zwaar voor het paard en niet om jouw lijf.
Zo moeilijk is het echt niet om je in een ander te verplaatsen. En zelfs als je het niet begrijpt, wat op zich ook helemaal niet raar is, kun je wel gewoon naar oud Nederlands gebruik rekening houden met een ander in plaats van zo star vast te houden aan volkomen achterhaalde tradities.

DuoPenotti schreef:

Oh ja, natuurlijk, omdat anderen het ook deden was het helemaal oké. Compleet vergeten. Nee, dan heb ik niets gezegd.

DuoPenotti schreef:
En drijft juist mensen verder uit elkaar ipv naar elkaar toe te brengen.

Nee, het star vasthouden en goedpraten van iets waarvan we nu heel zeker zijn dat het gewoon niet oké was drijft mensen uit elkaar. Proberen te verbeteren doet dat niet. Ik vind dit ook zo'n zwaktebod eigenlijk. Waarom moeten we het altijd met elkaar eens zijn?
Die mensen hebben eeuwenlang van alles moeten slikken wat heel onrechtvaardig is, en nu de dingen recht zetten is wat mensen uit elkaar drijft?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:32

Maar mijn vriendin met kleur, mijn schoonzus met kleur zeggen hetzelfde dan ik. Maar die mogen dat wel?

Precies... Overdreven woke gedoe.
Dit maakt alles erger.
Maar wijs nog maar een keer want het woke-mens mag dat:doen wijzen dingen zeggen waar ze andere van beschuldigen en maar niet begrijpen waarom het niet beter gaat.

Fijne voorzetting van het topic.
Want meer valt er toch niet te zeggen :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:35

Nogmaals, jij kunt onmogelijk bepalen of het overdreven is, want je bent er zelf nooit slachtoffer van geworden. En 't is niet omdat iemand met kleur hetzelfde zegt dat anderen er geen last van hebben, wel?

De ene persoon trekt het zich minder aan dan de ander. Maar je hóeft mensen niet te kwetsen he. Je kan er ook gewoon voor kiezen te luisteren en rekening met mensen te houden. Ik snap wel dat het het makkelijkst is om alles hetzelfde te houden, hoef je er ook niet over na te denken, maar de makkelijkste weg is zeker niet altijd de beste.

Maar het lijkt er hier een beetje op dat mensen vooral geen moeite willen doen om bij te leren of iets bij te dragen.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 25-02-23 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:36

@ DP, ik snap echt niet waar je zo over valt, wat is in jouw ogen overdreven woke in dit topic? Dat er iets gezegd wordt van imo een hele flauwe grap over LGBTQIA?

De grap moet kunnen, maar dat mensen er iets van zeggen niet?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:40

Avalanche schreef:
Nogmaals, jij kunt onmogelijk bepalen of het overdreven is, want je bent er zelf nooit slachtoffer van geworden. En 't is niet omdat iemand met kleur hetzelfde zegt dat anderen er geen last van hebben, wel?

De ene persoon trekt het zich minder aan dan de ander. Maar je hóeft mensen niet te kwetsen he. Je kan er ook gewoon voor kiezen te luisteren en rekening met mensen te houden. Ik snap wel dat het het makkelijkst is om alles hetzelfde te houden, hoef je er ook niet over na te denken, maar de makkelijkste weg is zeker niet altijd de beste.

Maar het lijkt er hier een beetje op dat mensen vooral geen moeite willen doen om bij te leren of iets bij te dragen.

Je realiseert je dat die stelling 2 kanten op werkt? 3 minuten na DP weer een belerende reactie klaar hebben wekt niet echt de indruk dat je zelf ook iets probeert te leren. Het lijkt meer op het WK mening verkondigen….

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:43

Wat ik hier vooral van leer is dat mensen willen vasthouden aan tradities, ongeacht of het mensen kwetst.......

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:52

Cowboy55 schreef:
Je realiseert je dat die stelling 2 kanten op werkt? 3 minuten na DP weer een belerende reactie klaar hebben wekt niet echt de indruk dat je zelf ook iets probeert te leren. Het lijkt meer op het WK mening verkondigen….

Die werkt niet 2 kanten op. De witte medemens staat nog steeds door de kolonisatie op mega voorsprong. Dus de stelling werkt niet 2 kanten op. En het is niet belerend, maar bewustmakend. En voor de duidelijkheid. Ik vind DP een tof mens, maar op dit vlak vinden we elkaar totaal niet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:54

Benzz schreef:
Cowboy55 schreef:

Die werkt niet 2 kanten op. De witte medemens staat nog steeds door de kolonisatie op mega voorsprong. Dus de stelling werkt niet 2 kanten op. En het is niet belerend, maar bewustmakend.

Dat <WHOOOOOOSH> geluid dat je net hoorde was mijn punt dat over jouw hoofd ging. Ik reageerde op Avalanche, niet op jou. Leek me vrij duidelijk eerlijk gezegd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 19:58

Ik had hetzelfde gezegd. Dus maakt niet uit. Als je vindt dat ik fout zit, sta ik daar overigens best voor open, maar dan moet je met goede argumenten komen, niet met emotionele woorden als doorgedraaid en overdreven, daar kan ik niets mee. Toon maar aan waarom het overdreven is.

Ik zit bepaald niet vast aan een mening. Ik kan gerust mijn woorden terugnemen, dat doe ik ook als niemand daarom vraagt, maar dan wel op basis van feiten en cijfers, en niet op emotie.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 21:40

Kunnen jullie het discuseren over discriminatie of beledigen of kwetsen en op lange tenen staan in een nieuw topic doen. Dit ging over het paard van sinterklaas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:18

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:24

Veronica2 schreef:
Loretta schreef:
Je hebt gelijk dat ik overdrijf.
Ik wil alleen maar zeggen dat het nooit genoeg is. Er is altijd wel wat. Zo ook op het onderwerp dieren.
Uiteindelijk zijn ook huisdieren taboe. Dan mogen we alleen nog van dieren genieten op de televisie.

Ik heb altijd al gezegd dat de PVDD en aanverwante clubs alles en alles met dieren willen afschaffen. En jammer genoeg zie ik dat ik meer en meer gelijk krijg.

Je hebt ook gelijk en dat heb je altijd al gehad. Daarom moeten we, de dierenliefhebbers, zorgen dat hun doelen niet bereikt worden. Caroline van BBB legt het best helder uit in de podcast 'De 2r Hoefslag' op https://www.dehoefslag.nl/nieuws/hoefslag-home/96830/podcast-de-2e-hoefslag-stelling-nemen-met-caroline-van-der-plas

Soms had ik liever geen gelijk gekregen. Maar ik ben wel blij dat meer en meer mensen het zien. Mooi interview moet ik zeggen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:36

DuoPenotti schreef:
Cowboy55 schreef:

dat ja
Stel een paard heeft stress, maar de dieren in OVP hebben nog steeds honger, de dieren die de wolf vermoord en verwonden na stress is ook niet erg.
Maar een paard dat een keer stress heeft bij sinterklaas... oei oei
Waar is PvdD bij de Oostvaardersplassen? Waar zijn ze voor de weidedieren, die pas ECHT stress hebben bij honger of een roofdier.

Sterker nog. Dit soort dingen juicht de PVDD alleen maar toe. Als je geen veganist bent maar wel uit sympathie voor de dieren PVDD stemt. Moet je je toch nog eens heel goed af vragen waar je nu precies op stemt.

Veel PVDD stemmers hebben geen idee waar de partij nu echt voor staat.