Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 22:16

OleJon schreef:
Popstra schreef:
In dat stuk staat nergens dat de wolf is uitgezet.

Nee dat zeg ik.
Waarom zouden ze anders gechipt zijn? Ze zijn dan in mensen handen geweest. En waarom zouden ze anders pas na 150 jaar terug keren?
Maar de wolf word wel gebruikt om nieuwe Natura 2000 gebieden aan te wijzen en zo landbouw grond afhandig te maken.

Nogmaals, als de overheid iets wil en je boerderij staat in de weg, dan kopen ze je uit of onteigenen ze je, daar hebben ze geen wolf voor nodig.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-23 23:42

Blackbirb schreef:
Maar, wat zou een mogelijke redenatie kunnen zijn om een wolf uit te zetten?

Wat betreft ophokken van dieren vanuit de grote veehouderijen, dat vind ik echt onzin. Worden er dieren gepakt, dan wordt dat goed vergoed. Bijvoorbeeld een varken die sowieso geslacht wordt, dan maakt het niet uit of het door een wolf of een mens opgegeten wordt...

Ze gaan sowieso dood, dus of die dood nog gruwelijker is dan het slachthuis, maakt dan niet uit ? :roll:
Wat een nare manier van tegen dierhouderij aankijken. Dier gaat toch dood, dus wat maakt het uit dat ie rond rent van de stress, half opengereten wordt en de halve nacht nog levend zo moet doorbrengen. Haal jij daar je schouders voor op, want het dier gaat anders ook naar de slacht? Serieus, dat vind ik werkelijk heel triest, dat mensen er zo in staan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 08:20

Ja die anti boer redenatie lees je steeds.
Ook op fb. Is meer iets van heb geen normale argumenten dus strooi met wat doms.

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:53

Wintu schreef:
Blackbirb schreef:
Maar, wat zou een mogelijke redenatie kunnen zijn om een wolf uit te zetten?

Wat betreft ophokken van dieren vanuit de grote veehouderijen, dat vind ik echt onzin. Worden er dieren gepakt, dan wordt dat goed vergoed. Bijvoorbeeld een varken die sowieso geslacht wordt, dan maakt het niet uit of het door een wolf of een mens opgegeten wordt...

Ze gaan sowieso dood, dus of die dood nog gruwelijker is dan het slachthuis, maakt dan niet uit ? :roll:
Wat een nare manier van tegen dierhouderij aankijken. Dier gaat toch dood, dus wat maakt het uit dat ie rond rent van de stress, half opengereten wordt en de halve nacht nog levend zo moet doorbrengen. Haal jij daar je schouders voor op, want het dier gaat anders ook naar de slacht? Serieus, dat vind ik werkelijk heel triest, dat mensen er zo in staan.

Een beetje een aanname is dit? Ik snap wel dat je het zo opvat, maar ik was in de veronderstelling dat wolven gelijk doodmaken en niet alleen verwonden. Dus in beide gevallen bij zowel slachten als de wolf zou er dan angst zijn als je die beredenering zou volgen. Het is inderdaad heel sneu als een dier zo een nacht moet lijden.

MAAR.

Ik haal zeker mijn schouders daar niet voor op, want ik eet niet voor niets geen vlees bijvoorbeeld.

Ik snap dat mijn bericht controversieel overkomt, maar om iemand uit te gaan kotsen om onwetendheid? Ik ben het met heel veel niet eens wat er in dit topic gezegd wordt, maar ik kan ook nogsteeds me open en nieuwsgierig opstellen? Toch jammer dat het op zo'n manier escaleert.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 14:57

Citaat:
maar ik was in de veronderstelling dat wolven gelijk doodmaken en niet alleen verwonden

Dan is het misschien wijs eerst te verdiepen vóordat je zulke onzin neer plemt.
Na jaren wolf in Nederland weten we al heel lang dat ze niet altijd aan keelbeten doen.
Cijfers zijn er niet.
Maar vaak maar 1 of 2 doden en meer dan het dubbele aan gewonden.
Vaak nog dragend ook.
Dit is een foto van een wanhopige dierenarts. Meer dan een jaar geleden. Bij een drachtig schaap.
Bijna elke dienst mag hij schapen in slapen.
Die uren hebben geleden.

Afbeelding

https://www.1limburg.nl/nieuws/1643757/ ... et-brabant

Citaat:
Gisteravond in de dienst weer bij een ware lynchpartij van onze grote vriend de wolf uitgekomen in Someren-Eind. Al zijn derde aanval op nog geen 4dg tijd. Zwaargewonde hoogzwangere nog rondlopende schapen die via hun zijkant ademen, of waar je via een gat in de buik de ongeboren lammeren nog ziet liggen spartelen. Uiteraard besloten tot euthanasie, maar is dit ècht waar wij in Nederland naartoe willen met onze "natuur"? Deze schapen liepen nog geen 100m van woonhuizen en stallen af! Is het leven van een wolf zoveel meer waard dan dat val talloze schapen?

Tijd voor actie, wie neemt zijn verantwoordelijkheid?

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:01

DuoPenotti schreef:
Citaat:
maar ik was in de veronderstelling dat wolven gelijk doodmaken en niet alleen verwonden

Dan is het misschien wijs eerst te verdiepen vóordat je zulke onzin neer plemt.
Na jaren wolf in Nederland weten we al heel lang dat ze niet altijd aan keelbeten doen.
Cijfers zijn er niet.
Maar vaak maar 1 of 2 doden en meer dan het dubbele aan gewonden.
Vaak nog dragend ook.
Dit is een foto van een wanhopige dierenarts. Meer dan een jaar geleden. Bij een drachtige poo.
Bijna elke dienst mag hij schapen in slapen.
Die uren hebben geleden.

[ [url=m/Y7HM2l.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat je zelf zegt? Ik heb er onderzoek naar gedaan en uit cijfers kon ik het niet goed halen. Ik heb dan de neiging om een expert over wolven te geloven aangezien die meer onderzoek heeft gedaan dan ik naar zo'n dier. Dus is onzin neerplempen niet een beetje neerbuigend naar iemand die zich probeert te oriënteren op deze discussie? Ik heb letterlijk in de post hierboven nog gelijk gegeven aan jullie... -O-

Op mij komt het over dat als iemand niet gelijk over stag gaat en gelijk geeft aan de antiwolf partij, die persoon het niet verdiend om met respect benadert te worden? Ik doe m'n best hoor

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:05

Ja onzin neer plempen. Want als verder leest dan je neus lang is lees je al steeds dat in de media niet het ware verhaal staat.
Dat Loos en Lelieveld alles aan elkaar kletsen wat krom is.

En expert dat mag iedereen zich noemen.
Ik denk dat er bokt meerdere mensen die er meer van weten, echt weten, dan pro wolf die er belang bij hebben.

Dus wat jij doet is niet verdiepen. Want dan deed je zulke uitspraken niet!

Dan ben ik maar neerbuigend. Maar na jaren wolven ellende nog naar de bio industrie trekken is naar mijn idee een bewuste uithaal om juist te kwetsen. Bewust te stoken en te rellen.

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:09

DuoPenotti schreef:
Ja onzin neer plempen. Want als verder leest dan je neus lang is lees je al steeds dat in de media niet het ware verhaal staat.
Dat Loos en Lelieveld alles aan elkaar kletsen wat krom is.

En expert dat mag iedereen zich noemen.
Ik denk dat er bokt meerdere mensen die er meer van weten, echt weten, dan pro wolf die er belang bij hebben.

Dus wat jij doet is niet verdiepen. Want dan deed je zulke uitspraken niet!

Lees mijn berichten is terug in dit topic? Ik heb meerdere vragen gesteld om me erin te verdiepen. Dus ik doe hier precies hetgeen waarvan jij me verwijd dat ik dat niet doe.

Ik kan me voorstellen dat dit onderwerp gevoelig ligt, je je niet gehoord voelt en gefrustreerd bent. Maar we kunnen het er hopelijk ook over eens zijn dat snauwen naar mensen er niet voor gaat zorgen dat iemand het beter gaat begrijpen?

Het enige wat ik nu denk is laat maar, want ik wordt weggezet als iemand die onzin verspreid. 'Jullie' kant geloven wordt dan ook een beetje moeilijk.

sterregoud

Re: Pony doodgebeten in weide bij Boijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:12

Maar Blackbird het is helaas echt zo dat wolven dieren aanvreten, zonder ze te doden. Dit gebeurt helaas vaak.
Ook moeten dierenartsen wekelijks schapen euthanaseren, omdat er zo 10 of meer wel ernstig gewond zijn geraakt, maar niet gedood.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:13

Nee als vegetariër WIL je de echte kant gewoon niet horen. Want ja ik heb je vragen gelezen. Ja je hebt al antwoorden. Maar in alles is je mening duidelijk.
Prima. Maar zeg niet dat je er van wil leren. Want dan komen je berichten wel heel raar over.

[PP] Wolf, Nl, Be, Du
Veel lees succes.
Veel berichten met gedode dieren. Nog half levende dieren.
Reeën vast in wolven roosters enz enz.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 26-02-23 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:14

sterregoud schreef:
Maar Blackbird het is helaas echt zo dat wolven dieren aanvreten, zonder ze te doden. Dit gebeurt helaas vaak.
Ook moeten dierenartsen wekelijks schapen euthanaseren, omdat er zo 10 of meer wel ernstig gewond zijn geraakt, maar niet gedood.

Ja, dat geloof ik ook. Daar was ik ook al op teruggekomen :). Heel erg dat zo is inderdaad. Vervelend dat dat nog niet duidelijk overgekomen was.

Edit:

Ik ben niet pro of anti wolf want ik weet het simpelweg nog niet. Komen dan mijn vragen minder raar over?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:17

Kom kom, alleen maar fijn dat iemand zich verder in deze materie wil verdiepen! En iets betitelen als onzin is "ook maar een mening". Want zo eenvoudig is het niet om uit te vinden wat nou wel waar is en wat aannames zijn of ronduit bedachte onzin. Dat het erg is om in spanning te zitten of de wolf langskomt is waar, maar ook is waar dat dit maar een klein probleem is voor heel Nederland en haar inwoners. Mensen die leven met de wolvenproblematiek (wat aandacht krijgt, groeit) te overschatten hoe hoog of laag dit op de agenda van een doorsnee Nederlander staat. Het is wel zaak netjes te blijven communiceren en anderen niet van de kaart te vegen om minder of andere kennis of visie. Daarmee ben je niet een slechterik.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:45

Ik vind het wel verstandig om alleen je mening te geven over een onderwerp waar je wat van weet. Als je denkt dat een wolf (weide)dieren gelijk doodmaakt, dan ben je echt heel slecht op de hoogte.

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 15:57

.
Laatst bijgewerkt door Esplen op 26-07-24 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:20

Dan tem je maar.
Ja andere mening geen probleem mee.
Na jaren wolven in Nederland nog niet weten dat de dierenarts dieren moet inslapen omdat ze dus verwond zijn dan is het inlezen niet gebeurt.
En ja daar mag iets over gezegd worden.
En als een niet in lezer dat ook nog eens dom gaat vergelijken met de slacht mag daar ook iets van gezegd worden.

Newsflash dat is geen gelijk willen maar gelijk hebben!
Zie bericht van de dierenarts hierboven.
Elle dag mogen dieren artsen dieren in laten slapen die de wolf half vermoord heeft. En dat is geen nieuwtje van de dag maar ondertussen al jaren zo. En ja sorry dat mij dat meer aan het hart gaat dan iemand die nog geen 2 seconden heeft ingelezen maar de mening plemt. En ze vraagt niet want overal zit al een oordeel in.
DAT is pas respectloos!

Oh die schapen hierboven is maar een paar km van mijn huis. Mocht je dat willen weten.

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:27

DuoPenotti schreef:
Dan tem je maar.
Na jaren wolven in Nederland nog niet weten dat de dierenarts dieren moet inslapen omdat ze dus verwond zijn dan is het inlezen niet gebeurt.
En als een niet in lezer dat ook nog eens dom gaat vergelijken met de slacht mag daar ook iets van gezegd worden.

Elle dag mogen dieren artsen dieren in laten slapen die de wolf half vermoord heeft. En ja sorry dat mij dat meer aan het hart gaat dan iemand die nog geen 2 seconden heeft ingelezen maar de mening plemt.

Oh die schapen hierboven is maar een paar km van mijn huis. Mocht je dat willen weten.

Je benadert het wel heel zwart wit. Ik had het in mijn post over een algemeenheid. Ik kan zelf ook wel bedenken dat het er niet heel prettig aan toe gaat met een jagende wolf, maar dat is een hele persoonlijk pijnlijke kwestie. (ook zeker het bespreken waard) maar niet wat ik ermee bedoelde. Had ik duidelijker in moeten zijn, maar je benadert me nu echt heel aanvallend. Daar heb ik echt last van. Ik heb al aangegeven dat ik inderdaad niet goed op de hoogte was en het met je eens ben op een heel aantal punten. Het is een heel genuanceerd onderwerp en voor sommigen is de vergelijking met de slacht in het verkeerde keelgat geschoten. Dat snap ik! Ook dat is een gevoelig onderwerp waar nuance weer zo veel uitmaakt...

Ik heb spijt van dat ik die post zo kort door de bocht verwoord heb, want dat komt inderdaad heel erg over als een statement, maar dat is oprecht niet wat ik ermee bedoelde. Je blijft vasthouden aan die ene post, terwijl ik inmiddels al een paar keer heel duidelijk heb aangegeven dat ik bereid ben om me in heel veel andere perspectieven te willen verplaatsen. Dat is dan toch een gemiste kans om in die boosheid te blijven hangen...

Edit:

Heel erg bedankt voor de mensen die het relativeren! Helpt mij ook eruit te kunnen stappen en het niet al te hard binnen te laten komen :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:56

Blackbirb schreef:
DuoPenotti schreef:
Dan tem je maar.

Elle dag mogen dieren artsen dieren in laten slapen die de wolf half vermoord heeft. En ja sorry dat mij dat meer aan het hart gaat dan iemand die nog geen 2 seconden heeft ingelezen maar de mening plemt.

Je benadert het wel heel zwart wit. Ik had het in mijn post over een algemeenheid. Ik kan zelf ook wel bedenken dat het er niet heel prettig aan toe gaat met een jagende wolf, maar dat is een hele persoonlijk pijnlijke kwestie. (ook zeker het bespreken waard) maar niet wat ik ermee bedoelde. Had ik duidelijker in moeten zijn, maar je benadert me nu echt heel aanvallend. Daar heb ik echt last van. Ik heb al aangegeven dat ik inderdaad niet goed op de hoogte was en het met je eens ben op een heel aantal punten. Het is een heel genuanceerd onderwerp en voor sommigen is de vergelijking met de slacht in het verkeerde keelgat geschoten. Dat snap ik! Ook dat is een gevoelig onderwerp waar nuance weer zo veel uitmaakt...

Ik heb spijt van dat ik die post zo kort door de bocht verwoord heb, want dat komt inderdaad heel erg over als een statement, maar dat is oprecht niet wat ik ermee bedoelde. Je blijft vasthouden aan die ene post, terwijl ik inmiddels al een paar keer heel duidelijk heb aangegeven dat ik bereid ben om me in heel veel andere perspectieven te willen verplaatsen. Dat is dan toch een gemiste kans om in die boosheid te blijven hangen...

Edit:

Heel erg bedankt voor de mensen die het relativeren! Helpt mij ook eruit te kunnen stappen en het niet al te hard binnen te laten komen :')

In dit bericht is mij jou oprechtheid voor meer informatie te willen pas duidelijk.
Eerder las ik het echt als een smoes.
Mijn excuses daarvoor :j
En het is zeker niet mijn bedoeling om je er rot over te laten voelen.

Maar ik geef toe na nu als buitengebied bewoner waar wolven in de buurt zijn steeds weer die herhalende riedel te moeten geven dat pro wolf zo enorm liegt.
Dat je steeds we gezet word als iemand die overdrijft of wat ook dat ik door mijn zorgen vast wel eens te fel word.
Nogmaals mijn excuses.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 16:57

DP en daarom zou ik graag zien dat elke krant dagelijks foto's plaatst van verscheurde dieren. En ja ook paarden. Op de voorpagina graag. Nu staat er ergens en ook nog maar soms een regeltje wolf doodt schaap.

Mensen moeten veel meer geconfronteerd worden met het dagelijkse leed van al die hobbyboeren.

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:03

Dankjewel DuoPenotti dat je je daar even voor open kon stellen. Dat is echt moeilijk als je zoals je zegt continu aan de kant gezet wordt. Fijn dat we elkaar kunnen begrijpen!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 17:11

Ja idd de echte waarheid mag wel eens verteld worden.
Bij12 doet dat ook niet.
Bijvoorbeeld 4 Schotse hooglanders die gedood zijn.
1 staat er in de lijst met dader wolf. En de rest? Niets gewoon niets.

Hier wat feiten. Niet mijn mening. Nee feiten uit binnen en buitenland.
Maar waar Loos en Lelieveld mooie sprookjes van maken.

* Wolven raster van 120 is een huppelt voor een wolf.
Genoeg filmpjes dat hij er over gaat.
Ook bewijzen van aanvallen in een raster.
In de dierentuin niet zomaar bijna 3 meter hoog. Met schuin schrikdraad aan de bovenkant.
Plus ingegraven.

Feit daar krijgt boer en burger geen vergunning voor.

* Dat de kudde bewakingshonden met grote prikbanden naar buiten toe lopen omdat ze die ook aanvallen.
Dat er genoeg van die honden nog steeds dood gaan. Diverse foto's van uit elkaar getrokken bewakingshonden.

* dat ze alleen via keelbeet doden.
Dat zien we in Nederland al voor de helft niet. Dus niets geen snelle dood.

* dat ze niet in stallen komen.
Ja hoor ook beeldmateriaal van dat ze over halve stal deuren springen.

* dat ze schuw zijn.
De herder die hier in Nederland stond te schreeuwen, overdag! En zo een schaap uit zijn kudde werd getrokken.
De tientallen filmpjes, ook weer overdag dat ze met een trekker meelopen, te zien zijn door wandelaars van dichtbij.

*dat ze alleen in schemer en nacht jagen. Teveel filmpjes van overdag.
In weides in Nederland tussen de paarden lopen. Overdag.

* dat ze geen grote dieren pakken.
In Duitsland al lang bekend dat ze koeien maar ook grote paarden pakken.
Ondertussen ook hier al meerdere malen gebeurt.

* dat ze geen mensen grijpen.
In het buitenland ook niet voor het eerst. Daarom hier ook verjaagd 150 jaar terug.
Gezien bovenstaande leugens, vertrouw je dat statement dan nog?

anca schreef:
DP en daarom zou ik graag zien dat elke krant dagelijks foto's plaatst van verscheurde dieren. En ja ook paarden. Op de voorpagina graag. Nu staat er ergens en ook nog maar soms een regeltje wolf doodt schaap.

Mensen moeten veel meer geconfronteerd worden met het dagelijkse leed van al die hobbyboeren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:06

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd omdat het niet aan de Boktregels voldoet.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 26-02-23 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:18

Nikass schreef:
Blackbirb welkom in het zoveelste wolventopic waarin de mensen die vinden dat Nederland te klein of te vol is voor de wolf snel samenkomen om iedereen die niet volledig tegen de wolf is af te zeiken en als "pro wolf" en "westerse onwetende" af te schilderen.
Laat je niet gek maken door deze mensen die zich superieur voelen boven al het leven op aarde (behalve hun eigen hobby dieren en hun landbouwdieren die geld opbrengen). Het zijn meestal mensen die ook geen ruimte zien voor asielzoekers.

De wolf neerzetten als het gruwelijke monster is niet nieuw. De balk uit het eigen ook halen wordt daarbij nagelaten.

Welke balk uit welk oog bedoel je Nikass?
Ik voel me absoluut niet superieur - en volgens mij niemand hier. Dat is ook maar een manier van kijken.
De financiële kant (die er wel is) is in dit topic vrijwel niet ter sprake gekomen. Wel de angst voor wat kan komen; met name het lijden van onze dieren.
Het vreemde van de pro-wolf beweging is dat er niemand een serieus antwoord op de vraag: 'Is leven en welzijn van schapen en paarden minder belangrijk dan dat van de wolf?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:32

Wintu schreef:
'Even wennen" , precies wat de mensen hier in het verkeerde keelgat schiet, als iemand die in het westen woont dat zegt, immers hebben zij niet met het probleem van doen. Totdat je eigen paard zijn/ haar veiligheid in het geding komt zeker.

Economie? Nee, Blackbirb, het is gewoon het feit dat je in de ochtend de deur uit loopt en je maar hoopt dat je dieren niet kapot gevreten zijn. De luxe om na te denken welk dier voorrang heeft, heb je hier niet hoor. Mijn paard loopt al 17 jaar hier, die heeft altijd voorrang op een dier die onlangs besloot zich hier te vestigen., maar die kunnen we niet meer houden als eerst, hij is plots niet meer veilig.
Kinderen fietsen hier in alle vroegte door het bos naar school, nou ik kan je vertellen dat dat niet fijn voelt hoor. Dus de mening over de wolf wordt hier vooral gebaseerd op diens aanwezigheid in ons alledaagse leven. Hopen kapotgevreten dode dieren, soms wel 16 per keer aan de kant van de weg. Dode dieren in de sloot, angst om in de bossen te lopen. Een enkele wolf gaat nog, maar een roedel?

Het DFW is niet zo groot en doorkruist met fietspaden, wandelpaden, atb routes en ruiterpaden, tjokvol met toeristen in de zomer. Hoe meer wolven, hoe meer kans op een ontmoeting, ik wil niet weten hoe een wolf met welpen dan reageert. Oh ja, die paar reeen die er zitten, zien we ook niet meer.

Ik woon aan het bos waar minimaal één roedel zich gesetteld heeft, maar waarschijnlijk meer.
En ik ga graag in alle vroegte wandelen met de hond, heerlijk.
Ik voel me er tig keer veiliger dan op de snelweg (oh en statistisch ben ik dat ook, wat toevallig ;) )
Als je je kinderen niet alleen durft laten gaan, moet je maatregelen nemen. En als de huisvesting van je dieren niet meer voldoet ook.
Dat geldt voor alle tijden en alle omstandigheden: er veranderen dingen, en dat heeft consequenties.
De wolf komt helemaal niet snel, het was twintig jaar geleden al bekend.

Ik heb in Oost Nederland gewoond en vond daar dagelijks dode dieren langs de weg. Geen slachtoffers van de wolf, maar van de automobilisten. Los daarvan zag ik de hazen in doodsnood over de akkers rennen als het weer eens jachttijd was, en reden er wekelijks vrachtwagens volgeladen met biggen naar het slachthuis.
Jij denkt wel degelijk te bepalen welke dieren voorrang hebben: jouw dieren.
En dat mag je uiteraard vinden, maar neem er dan je verantwoordelijkheid voor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 20:41

Kendra Blackbirb stelde die vraag, maar dan meer open: hoe bepalen jullie welk dier meer waarde zou hebben?
Ik denk dat je je energie moet steken in hoe je het beste met elkaar kunt samenleven.
Hoe je rentmeester kunt zijn, in plaats van de eeuwige uitbater.

Het klopt dat het lastig is om bepaalde verworvenheden misschien weer te moeten inleveren, of in elk geval te moeten aanpassen. Maar je wordt er geen slechter mens van als je een stapje terug durft te doen en de natuur meer ruimte geeft.

De mens die de natuur stelselmatig om zeep helpt, en bepaald niet zachtzinnig om gaat met dieren, is nu opeens van mening dat de wolf zich misdraagt.
Daarbij willen mensen graag bepalen of er in Nederland wel of geen ruimte is voor de wolf.
Maar dat kan de wolf zelf wel bepalen.

Wie of wat is de "pro wolf beweging"?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-23 21:22

ik voel mij rentmeester. Ik help de natuur niet stelselmatig om zeep. Ik woon bijna mijn hele leven met veel plezier en alle beperkingen in een Nationaal Park, samen met mijn beestenbende.
Ik pas mij aan en heb dat altijd gedaan. Zo ben ik opgevoed en zo leef ik. In en met de natuur.

Maar ik ben geef filosoof. Ik ben gewoon een praktisch mens.
Als mensen hun honden hier los laten lopen in het broedseizoen spreek ik ze er op aan. Als er jonge reeën bij ons in het bos zitten vertel ik dat aan niemand en probeer ik iedereen er bij weg te houden. Als er een kievit zit te broeden komt er een stokje bij en en passen we er goed op. Als de zwaluwnesten in de droge zomers kapot dreigen te gaan doen we er plankjes onder. De steenmarter mag hier wonen, maar ik probeer hem wel te verleiden tot een plekje achterin de schuur. Als het schaap van de buurman op z'n rug ligt zetten we die rechtop. Voor mij is dat het gewone plattelandsleven. Symbiotisch, met zorg en aandacht voor elkaar. Zoals de meeste mensen op het platteland doen.
Dieren in Nederland - of het nu landbouwhuisdieren zijn of 'wilde' - bepalen de ruimte waar ze wonen en leven niet zelf. De menselijke invloed is overal merkbaar. Het is een wankel evenwicht en we zullen met elkaar moeten bedenken hoe we dat evenwicht in stand kunnen houden.

Ik vind de wolf een machtig mooi dier. Ik ben er ook niet van overtuigd dat er geen plek is voor het dier in Nederland. Waar ik wél van overtuigd ben, is dat ook de wolf zich soms zal moeten schikken en dat beheer wellicht nodig is. Omdat de schade in een bepaald gebied te groot is of omdat het een wolf betreft die verkeerd gedrag heeft aangeleerd en keer op keer weilanden vol schapen doodbijt....
Laatst bijgewerkt door Kendra op 26-02-23 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt