Wintu schreef:'Even wennen" , precies wat de mensen hier in het verkeerde keelgat schiet, als iemand die in het westen woont dat zegt, immers hebben zij niet met het probleem van doen. Totdat je eigen paard zijn/ haar veiligheid in het geding komt zeker.
Economie? Nee, Blackbirb, het is gewoon het feit dat je in de ochtend de deur uit loopt en je maar hoopt dat je dieren niet kapot gevreten zijn. De luxe om na te denken welk dier voorrang heeft, heb je hier niet hoor. Mijn paard loopt al 17 jaar hier, die heeft altijd voorrang op een dier die onlangs besloot zich hier te vestigen., maar die kunnen we niet meer houden als eerst, hij is plots niet meer veilig.
Kinderen fietsen hier in alle vroegte door het bos naar school, nou ik kan je vertellen dat dat niet fijn voelt hoor. Dus de mening over de wolf wordt hier vooral gebaseerd op diens aanwezigheid in ons alledaagse leven. Hopen kapotgevreten dode dieren, soms wel 16 per keer aan de kant van de weg. Dode dieren in de sloot, angst om in de bossen te lopen. Een enkele wolf gaat nog, maar een roedel?
Het DFW is niet zo groot en doorkruist met fietspaden, wandelpaden, atb routes en ruiterpaden, tjokvol met toeristen in de zomer. Hoe meer wolven, hoe meer kans op een ontmoeting, ik wil niet weten hoe een wolf met welpen dan reageert. Oh ja, die paar reeen die er zitten, zien we ook niet meer.
Ik woon aan het bos waar minimaal één roedel zich gesetteld heeft, maar waarschijnlijk meer.
En ik ga graag in alle vroegte wandelen met de hond, heerlijk.
Ik voel me er tig keer veiliger dan op de snelweg (oh en statistisch ben ik dat ook, wat toevallig
)
Als je je kinderen niet alleen durft laten gaan, moet je maatregelen nemen. En als de huisvesting van je dieren niet meer voldoet ook.
Dat geldt voor alle tijden en alle omstandigheden: er veranderen dingen, en dat heeft consequenties.
De wolf komt helemaal niet snel, het was twintig jaar geleden al bekend.
Ik heb in Oost Nederland gewoond en vond daar dagelijks dode dieren langs de weg. Geen slachtoffers van de wolf, maar van de automobilisten. Los daarvan zag ik de hazen in doodsnood over de akkers rennen als het weer eens jachttijd was, en reden er wekelijks vrachtwagens volgeladen met biggen naar het slachthuis.
Jij denkt wel degelijk te bepalen welke dieren voorrang hebben: jouw dieren.
En dat mag je uiteraard vinden, maar neem er dan je verantwoordelijkheid voor.