Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
DuoPenotti schreef:Natuurlijk heeft dier en recht gelijk als het om zulke verschrikkelijk toestanden gaat.
Ja helaas gebeuren ze en zullen ze blijven gebeuren. Zoals er ook kinderen de ergste dingen overkomt terwijl ook gelukkig de meeste mensen daar tegen zijn.
En ik denk dat ook de meeste bokkers achter geslote deuren deze toestanden niet doen.
Maar dier en recht trekt alles gelijk, alsof wij hier nu ons paard vastknopen en meppen.
Alsof elk bit slecht is, alsof...noem maar op.
En daar ben ik tegen!
Kijk nu uit het raam en kijk naar 2 goed verzorgde paarden die lekker staan te grazen.
Ja ze hebben een bit in, maar een zorgvuldig uitgekozen bit. Waar ik toch probeer niet aan te trekken. Zal vast per ongeluk eens gebeuren, maar geen rollkur gedoe hier.
Maar toch word ik geschaard volgens zulke gevaarlijke clubjes en diens aanhangers onder mishandelaar want ze hebben een stuk ijzer in.
En mensen die er niets van weten volgen dat zonder verdere vragen, want wat die clubjes vertellen is toch waar?!
Nee daar ga ik tegenin. Nee dan ga ik tegen deze toestanden in, van mij mogen ze dit soort lui als voorbeeld opknopen aan de dichtstbijzijnde boom met hun gebruikte "hulpmiddel"
Maar ik vertik het me dat zoals ik mijn dieren houd en rij me mishandelaar te laten noemen.
Elisa2 schreef:DuoPenotti schreef:Natuurlijk heeft dier en recht gelijk als het om zulke verschrikkelijk toestanden gaat.
Ja helaas gebeuren ze en zullen ze blijven gebeuren. Zoals er ook kinderen de ergste dingen overkomt terwijl ook gelukkig de meeste mensen daar tegen zijn.
En ik denk dat ook de meeste bokkers achter geslote deuren deze toestanden niet doen.
Maar dier en recht trekt alles gelijk, alsof wij hier nu ons paard vastknopen en meppen.
Alsof elk bit slecht is, alsof...noem maar op.
En daar ben ik tegen!
Kijk nu uit het raam en kijk naar 2 goed verzorgde paarden die lekker staan te grazen.
Ja ze hebben een bit in, maar een zorgvuldig uitgekozen bit. Waar ik toch probeer niet aan te trekken. Zal vast per ongeluk eens gebeuren, maar geen rollkur gedoe hier.
Maar toch word ik geschaard volgens zulke gevaarlijke clubjes en diens aanhangers onder mishandelaar want ze hebben een stuk ijzer in.
En mensen die er niets van weten volgen dat zonder verdere vragen, want wat die clubjes vertellen is toch waar?!
Nee daar ga ik tegenin. Nee dan ga ik tegen deze toestanden in, van mij mogen ze dit soort lui als voorbeeld opknopen aan de dichtstbijzijnde boom met hun gebruikte "hulpmiddel"
Maar ik vertik het me dat zoals ik mijn dieren houd en rij me mishandelaar te laten noemen.
Mee eens, en ik rijdt niet eens meer dus ik hoef me in principe niet te verdedigen.
Ik zou het alleen zonde vinden als de goede onder de kwade lijden omdat ik weet dat het ook heel mooi kan zijn, mits het op de goede manier gebeurd met respect voor het paard.
Ik ben ook wel verbaasd als mensen zeggen dat ze dit soort dingen op bepaalde stallen zien. Zou het dan niet zinvol zijn als dit soort wantoestanden anoniem te melden zijn bij de KNHS of een andere instantie die hier op kan gaan controleren denk ik dan?
eekhoornerik schreef:Ik post niet vaak meer op Bokt, maar ik wil toch iets kwijt...
Volg de verschillende topics over paardenwelzijn (deze, topic over Dier en Recht en topic over zweepgebruik renpaarden).
Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik Dier en Recht gelijk moet geven. Als dit soort excessen naar buiten komen, wat gebeurt er dan nog meer achter de schermen? En wat voor ons al paardenmensen zo normaal is, is dat ook écht zo normaal?
En dan lees ik hier dat er geopperd wordt om op Bokt vooral positieve verhalen te posten, zodat het beeld van de paardensport positiever wordt richting de buitenwereld. Werkelijk??
En dit wordt niet alleen in dit topic geschreven. Ook in de andere topics.
Mijn mond valt dan open van verbazing.
Laten we vooral alleen positieve kanten van de paardensport laten zien en niet de negatieve. Nee die stoppen we liever onder het tapijt! Alles om de toekomst van de paardensport maar veilig te kunnen stellen...
En nee ik ben ook niet heilig, ook ik heb vroeger fouten gemaakt en maak deze nog steeds in mijn onkunde en onwetendheid. Het waren en zijn zaken die heel normaal waren en je overal om je heen zag en ziet. Dat is je referentiekader...
En ik denk dat dat referentiekader ons behoorlijk in de weg zit om eens goed objectief naar de paardensector te kijken. Ja er is heel wat verbeterd laatste jaren. Ja er is veel meer oog voor het wezen paard en een harmonieuze samenwerking met het paard. Maar er blijven nog te veel misstanden bestaan.
Dier en Recht slaat te ver door in hun idealen, maar de paardensector geeft ze allerlei stokken om mee te kunnen slaan op een presenteerblaadje.
Wintu schreef:Ik denk dat hier in Nederland op huis tuin en keuken niveau heel wat winst te behalen valt wat betreft welzijn van paarden.
Zo kom ik gisteren op mijn facebookfeed een post tegen, van iemand met een stal in het noorden van het land, al zittend op een 2.5 jarige paard/pony met de tekst, "vandaag voor het eerst een draf geprobeerd, braaf paard" , dier loopt al in stelling en de sporen zitten al in de buik, tja, moet dat nu? Zelfde ruiter op een ander paard met een doorslaande S&T.
Maar enorm trots zijn ze er op, bij de basis gaat al veel mis.
Popstra schreef:Dat er eens meer positieve berichten geplaatst moeten worden over ruiters die wel vriendelijk zijn met hun paarden ipv alleen maar negatieve berichtgeving om felle discussies aan te wakkeren ben ik VOOR ja!
Laat die vriendelijke ruiters een goed voorbeeld zijn van hoe het OOK wel kan!!
Positief zijn brengt meer dan enkel maar het negatieve en gek genoeg krijgt dat het minste aan reacties terwijl topics als deze iedreen er als de kippe bij is!!
Iedereen heeft hier oliebol over anderen te melden. Meld ook eens iets positiefs over anderen!
Het zijn ook altijd dezelfde personen hier op het forum die alles overal menen gezien te hebben, trainer dit, trainer dat... en dat maar steeds tot vervelends toe moeten melden in diverse topics en nog erger, een ieder dan over 1 kam te scheren.
Blijf maar enkel lekker roepen hoe k*t het gaat in de paardensport. Hoe stom kun je zijn als je er zelf ook van wil genieten!!
mce schreef:Wintu schreef:Ik denk dat hier in Nederland op huis tuin en keuken niveau heel wat winst te behalen valt wat betreft welzijn van paarden.
Zo kom ik gisteren op mijn facebookfeed een post tegen, van iemand met een stal in het noorden van het land, al zittend op een 2.5 jarige paard/pony met de tekst, "vandaag voor het eerst een draf geprobeerd, braaf paard" , dier loopt al in stelling en de sporen zitten al in de buik, tja, moet dat nu? Zelfde ruiter op een ander paard met een doorslaande S&T.
Maar enorm trots zijn ze er op, bij de basis gaat al veel mis.
Doe je er nog iets meer mee dan alleen hier op bokt plaatsen??
mce schreef:Wintu,
felle reactie, maar ik had je willen vragen mij het filmpje te sturen, om het vervolgens naar de fnrs/knhs te sturen met de vraag of dit het opleidingsniveau is
DuoPenotti schreef:Wat ik schandalig vind dat hier in de buurt een nieuwe stal komt 94 paarden. Amper grond. Wel alle luxe voor de ruiter.
Dat zou geen vergunning meer moeten krijgen. Die paarden gaan nooit het minimale van een dagdeel buiten staan.
Als dier en recht daar eens voor pleit. Ipv een bit.
Basis zorg wat dus nooit goed is. 24/7 365 dagen te kort schiet.
Wintu schreef:mce schreef:Wintu,
felle reactie, maar ik had je willen vragen mij het filmpje te sturen, om het vervolgens naar de fnrs/knhs te sturen met de vraag of dit het opleidingsniveau is
Felle vragen krijgen felle antwoorden![]()
Ik stuur geen gegevens van anderen door naar vreemden. Verder is dit een privestal met voornamelijk pensionpaarden en geen stal waar men mensen opleid.
BoktVerlaten schreef:Dit topic gaat over net zoiets…..schijnt gewoon te zijn in de western trainingen…..
Ik rijd al jaren western en gelukkig nooit tegen gekomen maar er zijn schijnbaar mensen die het nodig vinden om paarden vast te binden en rond te jagen (of uren zo te laten staan)
[WN-AM] Opbinden van westernpaarden, nut?
superpony schreef:Het is vrij standaard dat mensen dan willen dat je beter laat zien of dat je geen kritiek mag hebben als je niet op het allerhoogste niveau rijdt. Het is vermoeiend in belangrijke discussies dat men altijd weer daarop teruggrijpt.
superpony schreef:Het probleem is dat veel wantoestanden geaccepteerd zijn en men het beeld zelfs normaal vindt. Als paarden met hun voorbenen naar de lucht schoppen en de kin op de borst hebben, vinden nog steeds teveel mensen dat geweldig en mooi.
superpony schreef:Ik ben juist van het zelf oordelen. Iemand gaf bijv ergens les en trainde paarden. Jaren later werd die persoon bekender en ik kon me niks voorstellen van alle likes, dus ben met iemand gaan kijken naar een clinic. Wij zijn na 1,5 uur en meerdere combi's weg gegaan, omdat we het echt niks vonden.
Dat later ook verteld aan degene die het organiseerde, maar wat wisten wij??
Dan zie ik vreselijke filmpjes gedeeld worden en leert diegene nog steeds niks bij en heeft nog steeds brave volgers die liever bij dat clubje horen, dan dat ze om het welzijn van hun paarden geven.
superpony schreef:En de sport vernietigt zichzelf. Kijken we bijv naar voetbal of F1 worden daar ook veranderingen toegebracht en is er wat weerstand, maar men accepteert het en het is wel klaar.
superpony schreef:Het is vrij standaard dat mensen dan willen dat je beter laat zien of dat je geen kritiek mag hebben als je niet op het allerhoogste niveau rijdt. Het is vermoeiend in belangrijke discussies dat men altijd weer daarop teruggrijpt.