Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:55

Ik post niet vaak meer op Bokt, maar ik wil toch iets kwijt...

Volg de verschillende topics over paardenwelzijn (deze, topic over Dier en Recht en topic over zweepgebruik renpaarden).

Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik Dier en Recht gelijk moet geven. Als dit soort excessen naar buiten komen, wat gebeurt er dan nog meer achter de schermen? En wat voor ons al paardenmensen zo normaal is, is dat ook écht zo normaal?

En dan lees ik hier dat er geopperd wordt om op Bokt vooral positieve verhalen te posten, zodat het beeld van de paardensport positiever wordt richting de buitenwereld. Werkelijk??
En dit wordt niet alleen in dit topic geschreven. Ook in de andere topics.

Mijn mond valt dan open van verbazing.
Laten we vooral alleen positieve kanten van de paardensport laten zien en niet de negatieve. Nee die stoppen we liever onder het tapijt! Alles om de toekomst van de paardensport maar veilig te kunnen stellen...

En nee ik ben ook niet heilig, ook ik heb vroeger fouten gemaakt en maak deze nog steeds in mijn onkunde en onwetendheid. Het waren en zijn zaken die heel normaal waren en je overal om je heen zag en ziet. Dat is je referentiekader...

En ik denk dat dat referentiekader ons behoorlijk in de weg zit om eens goed objectief naar de paardensector te kijken. Ja er is heel wat verbeterd laatste jaren. Ja er is veel meer oog voor het wezen paard en een harmonieuze samenwerking met het paard. Maar er blijven nog te veel misstanden bestaan.

Dier en Recht slaat te ver door in hun idealen, maar de paardensector geeft ze allerlei stokken om mee te kunnen slaan op een presenteerblaadje.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Duits paard loopt met hoofd en staart aan elkaar vastgebonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:08

Natuurlijk heeft dier en recht gelijk als het om zulke verschrikkelijk toestanden gaat.
Ja helaas gebeuren ze en zullen ze blijven gebeuren. Zoals er ook kinderen de ergste dingen overkomt terwijl ook gelukkig de meeste mensen daar tegen zijn.
En ik denk dat ook de meeste bokkers achter geslote deuren deze toestanden niet doen.

Maar dier en recht trekt alles gelijk, alsof wij hier nu ons paard vastknopen en meppen.
Alsof elk bit slecht is, alsof...noem maar op.
En daar ben ik tegen!
Kijk nu uit het raam en kijk naar 2 goed verzorgde paarden die lekker staan te grazen.
Ja ze hebben een bit in, maar een zorgvuldig uitgekozen bit. Waar ik toch probeer niet aan te trekken. Zal vast per ongeluk eens gebeuren, maar geen rollkur gedoe hier.
Maar toch word ik geschaard volgens zulke gevaarlijke clubjes en diens aanhangers onder mishandelaar want ze hebben een stuk ijzer in.
En mensen die er niets van weten volgen dat zonder verdere vragen, want wat die clubjes vertellen is toch waar?!

Nee daar ga ik tegenin. Nee dan ga ik tegen deze toestanden in, van mij mogen ze dit soort lui als voorbeeld opknopen aan de dichtstbijzijnde boom met hun gebruikte "hulpmiddel"
Maar ik vertik het me dat zoals ik mijn dieren houd en rij me mishandelaar te laten noemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 12:20

Bijzetten op stal heb ik vroeger ook gezien. Eenzijdig opbinden van een quarter ook.
Tevens grenswaardige trainingmethodes waarbij het paard moet leren geen eigen weg te kiezen bij veel druk. Ik kom niet meer regelmatig op zulke stallen, maar die methoden zijn heus niet weg.

Een paard onder normale condities gewoon lang ergens aan een touwtje aanbinden valt voor mij niet in dat straatje trouwens, dat is een paard op zijn toekomst voorbereiden. Als een paard later ingezet gaat worden bij evenementen of trektochten waar het overal moet kunnen wachten is dat een essentieel stukje opleiding.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:19

Dat dit soort dingen gebeuren weten de meesten wel, maar het is wel hoe we hier met zijn allen tegenover gaan staan.

Ten eerste zit echt niet iedereen op Bokt en zijn er juist veel wat "hardere" ruiters en zgn zeer ervaren mensen die Bokt belachelijk maken.
Als mensen iets op SM plaatsen, wordt daar vaak echt anders gereageerd dan hier op Bokt.

Er zijn een paar zgn cowboys die weleens walgelijke filmpjes plaatsen, maar van hun aanhang geweldige reacties krijgen, veel likes, hartjes etc.
Ik zie dat OOK bij dressuur ruiters.

Wat mensen is aangeleerd nemen ze voor waarheid. Als je iets goed kan onderbouwen, wil men wel iets van je aannemen. Ik lees hier ook waar bepaalde nare toestanden voor zouden dienen. Het is aangeleerd en zo aangenomen.
Veel paarden mensen hebben niet het vermogen om zelf te leren of ontwikkelen en verder te denken dan dat.

Dat je al die dingen ook op andere manieren kan bereiken, weet men niet of wuift men weg als natural gedoe.
Waar absoluut ook vreselijk veel mis gaat en mensen flink doorslaan met onzekere paarden tot gevolg en de consequenties daarvan.

Het ligt er wel aan waar en hoe je staat. Als veel mensen hun paard in de krul trekken, veel schoppen, slaan en doen, is het heel moeilijk om als enige die cirkel te doorbreken.

Wordt er op een stal overwegend zonder dergelijke toestanden gereden, valt iemand die zo tekeer gaat wel snel uit de boot en zal dat zeker voelen of merken. Zo iemand kan dan gaan leren, van instructie overstappen etc OF ze vertrekken weer naar een stal met gelijkgestemde.

Soort zoekt soort zeggen we altijd en dat is op dat vlak ook zo.

Ik ken meerdere trainers die een paard aan 1 zijkant vastzetten van bit naar zadel en OF zo aan de bakrand vastzetten OF het zo los laten lopen en er omheen rijden. Dat duurt dan zeker wel een half uur of uur, omdat ze in die tijd andere paarden rijden.
Er valt niks over te zeggen, want ze scoren, dus weten het beter, je kan gewoon echt nergens aankloppen, als het algemeen geaccepteerd is, sta je echt alleen EN sommigen staan zelfs als fijne, zachte ruiter bekend.

Zoals ik vaker heb geschreven; het is dan niet wie het doet, maar hoe ze de boodschap brengen. Op wedstrijden zie je mensen vrolijk en vriendelijk samen waar anderen echt geen enkel idee hebben wat iemand thuis uitvreet.

Ik heb op wedstrijd ook 2x 's nachts zogenaamd zachte, vriendelijke ruiters bezig gezien en daar weleens een discussie over gehad, maar het wordt gewoon niet geloofd. En zomaar filmen en dat plaatsen en delen mag niet.
Daarbij wat begin je als er nog geen maatregelen tegenover staan?

Ik heb me ook teruggetrokken uit de andere discussies, want je merkt gewoon dat het vrij nutteloos is. Mensen willen vooral hun eigen straatje schoonhouden zodat zij met paarden bezig kunnen blijven zoals zij dat willen. En als iemand daar een bit, sporen en zweep voor nodig heeft, zal zo iemand dat verdedigen.
Mensen zijn helemaal niet echt bereid om te leren, ontwikkelen en te veranderen. Ze willen vooral vertellen hoe het moet, zeggen dat ze het zelf beter doen, maar niks inleveren.

En dan zit je op internet waar alles vrij anoniem is en iedereen van alles kan zeggen of zich totaal anders kan voordoen.

Dier en Recht en PVDD en anderen zullen echt flink meelezen hier.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:44

ik ben blij dat ik alleen 2 grasmaaiers heb en niet op stallen en wedstrijden kom. Ik ben volgens mij niet echt naïef manier maar ben het blijkbaar wel. Ben stomverbaasd om hier te lezen over mensen die op stallen komen/kwamen waar dit soort toestanden normaal is

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:50

DuoPenotti schreef:
Natuurlijk heeft dier en recht gelijk als het om zulke verschrikkelijk toestanden gaat.
Ja helaas gebeuren ze en zullen ze blijven gebeuren. Zoals er ook kinderen de ergste dingen overkomt terwijl ook gelukkig de meeste mensen daar tegen zijn.
En ik denk dat ook de meeste bokkers achter geslote deuren deze toestanden niet doen.

Maar dier en recht trekt alles gelijk, alsof wij hier nu ons paard vastknopen en meppen.
En daar ben ik tegen!
Kijk nu uit het raam en kijk naar 2 goed verzorgde paarden die lekker staan te grazen.
Ja ze hebben een bit in, maar een zorgvuldig uitgekozen bit. Waar ik toch probeer niet aan te trekken. Zal vast per ongeluk eens gebeuren, maar geen rollkur gedoe hier.
Maar toch word ik geschaard volgens zulke gevaarlijke clubjes en diens aanhangers onder mishandelaar want ze hebben een stuk ijzer in.
En mensen die er niets van weten volgen dat zonder verdere vragen, want wat die clubjes vertellen is toch waar?!

Nee daar ga ik tegenin. Nee dan ga ik tegen deze toestanden in, van mij mogen ze dit soort lui als voorbeeld opknopen aan de dichtstbijzijnde boom met hun gebruikte "hulpmiddel"
Maar ik vertik het me dat zoals ik mijn dieren houd en rij me mishandelaar te laten noemen.

Mee eens, en ik rijdt niet eens meer dus ik hoef me in principe niet te verdedigen.

Ik zou het alleen zonde vinden als de goede onder de kwade lijden omdat ik weet dat het ook heel mooi kan zijn, mits het op de goede manier gebeurd met respect voor het paard.

Ik ben ook wel verbaasd als mensen zeggen dat ze dit soort dingen op bepaalde stallen zien. Zou het dan niet zinvol zijn als dit soort wantoestanden anoniem te melden zijn bij de KNHS of een andere instantie die hier op kan gaan controleren denk ik dan?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 14:33

Elisa2 schreef:
DuoPenotti schreef:

En daar ben ik tegen!

Mee eens, en ik rijdt niet eens meer dus ik hoef me in principe niet te verdedigen.

Ik zou het alleen zonde vinden als de goede onder de kwade lijden omdat ik weet dat het ook heel mooi kan zijn, mits het op de goede manier gebeurd met respect voor het paard.

Ik ben ook wel verbaasd als mensen zeggen dat ze dit soort dingen op bepaalde stallen zien. Zou het dan niet zinvol zijn als dit soort wantoestanden anoniem te melden zijn bij de KNHS of een andere instantie die hier op kan gaan controleren denk ik dan?

Controleren? Door de instanties die in de sectorraad paarden zitten? :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:04

eekhoornerik schreef:
Ik post niet vaak meer op Bokt, maar ik wil toch iets kwijt...

Volg de verschillende topics over paardenwelzijn (deze, topic over Dier en Recht en topic over zweepgebruik renpaarden).

Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik Dier en Recht gelijk moet geven. Als dit soort excessen naar buiten komen, wat gebeurt er dan nog meer achter de schermen? En wat voor ons al paardenmensen zo normaal is, is dat ook écht zo normaal?

En dan lees ik hier dat er geopperd wordt om op Bokt vooral positieve verhalen te posten, zodat het beeld van de paardensport positiever wordt richting de buitenwereld. Werkelijk??
En dit wordt niet alleen in dit topic geschreven. Ook in de andere topics.

Mijn mond valt dan open van verbazing.
Laten we vooral alleen positieve kanten van de paardensport laten zien en niet de negatieve. Nee die stoppen we liever onder het tapijt! Alles om de toekomst van de paardensport maar veilig te kunnen stellen...

En nee ik ben ook niet heilig, ook ik heb vroeger fouten gemaakt en maak deze nog steeds in mijn onkunde en onwetendheid. Het waren en zijn zaken die heel normaal waren en je overal om je heen zag en ziet. Dat is je referentiekader...

En ik denk dat dat referentiekader ons behoorlijk in de weg zit om eens goed objectief naar de paardensector te kijken. Ja er is heel wat verbeterd laatste jaren. Ja er is veel meer oog voor het wezen paard en een harmonieuze samenwerking met het paard. Maar er blijven nog te veel misstanden bestaan.

Dier en Recht slaat te ver door in hun idealen, maar de paardensector geeft ze allerlei stokken om mee te kunnen slaan op een presenteerblaadje.

Dat er eens meer positieve berichten geplaatst moeten worden over ruiters die wel vriendelijk zijn met hun paarden ipv alleen maar negatieve berichtgeving om felle discussies aan te wakkeren ben ik VOOR ja!

Laat die vriendelijke ruiters een goed voorbeeld zijn van hoe het OOK wel kan!!

Positief zijn brengt meer dan enkel maar het negatieve en gek genoeg krijgt dat het minste aan reacties terwijl topics als deze iedreen er als de kippe bij is!!
Iedereen heeft hier shit over anderen te melden. Meld ook eens iets positiefs over anderen!

Het zijn ook altijd dezelfde personen hier op het forum die alles overal menen gezien te hebben, trainer dit, trainer dat... en dat maar steeds tot vervelends toe moeten melden in diverse topics en nog erger, een ieder dan over 1 kam te scheren.

Blijf maar enkel lekker roepen hoe k*t het gaat in de paardensport. Hoe stom kun je zijn als je er zelf ook van wil genieten!!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:30

Eens hoor Popstra.
Maar het negatieve valt eerder op. En dat is maar goed ook. Dat betekent dat het niet goed gekeurd word en er daarom over gepraat word.

Ik heb ook wel eens gezegd als er 50 mensen aan het losrijden zijn en 1 daarvan is een oneerlijke trekgeit dan gaat daar de aandacht heen. Terwijl 49 een mooi stukje sport laten zien. Maar die komen geruisloos voorbij.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:46

Ik denk dat hier in Nederland op huis tuin en keuken niveau heel wat winst te behalen valt wat betreft welzijn van paarden.

Zo kom ik gisteren op mijn facebookfeed een post tegen, van iemand met een stal in het noorden van het land, al zittend op een 2.5 jarige paard/pony met de tekst, "vandaag voor het eerst een draf geprobeerd, braaf paard" , dier loopt al in stelling en de sporen zitten al in de buik, tja, moet dat nu? Zelfde ruiter op een ander paard met een doorslaande S&T.
Maar enorm trots zijn ze er op, bij de basis gaat al veel mis.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:50

Wintu schreef:
Ik denk dat hier in Nederland op huis tuin en keuken niveau heel wat winst te behalen valt wat betreft welzijn van paarden.

Zo kom ik gisteren op mijn facebookfeed een post tegen, van iemand met een stal in het noorden van het land, al zittend op een 2.5 jarige paard/pony met de tekst, "vandaag voor het eerst een draf geprobeerd, braaf paard" , dier loopt al in stelling en de sporen zitten al in de buik, tja, moet dat nu? Zelfde ruiter op een ander paard met een doorslaande S&T.

Doe je er nog iets meer mee dan alleen hier op bokt plaatsen??

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:51

Popstra schreef:
Dat er eens meer positieve berichten geplaatst moeten worden over ruiters die wel vriendelijk zijn met hun paarden ipv alleen maar negatieve berichtgeving om felle discussies aan te wakkeren ben ik VOOR ja!

Laat die vriendelijke ruiters een goed voorbeeld zijn van hoe het OOK wel kan!!

Positief zijn brengt meer dan enkel maar het negatieve en gek genoeg krijgt dat het minste aan reacties terwijl topics als deze iedreen er als de kippe bij is!!
Iedereen heeft hier oliebol over anderen te melden. Meld ook eens iets positiefs over anderen!

Het zijn ook altijd dezelfde personen hier op het forum die alles overal menen gezien te hebben, trainer dit, trainer dat... en dat maar steeds tot vervelends toe moeten melden in diverse topics en nog erger, een ieder dan over 1 kam te scheren.

Blijf maar enkel lekker roepen hoe k*t het gaat in de paardensport. Hoe stom kun je zijn als je er zelf ook van wil genieten!!

Zo werkt de wereld niet. Men post eerder als men iets negatiefs ziet, dan iets positiefs, men klaagt eerder als iets niet goed is, dan dat men melding gaat wanneer het wel goed is. Goed voorbeeld is het nieuws, goed nieuws zie je eigenlijk nooit in het journaal, enkel ellende.

Maar misschien kun jij dan beginnen met een positief bericht, verbeter de wereld en begin bij jezelf is het spreekwoord immers? :D

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:52

mce schreef:
Wintu schreef:

Doe je er nog iets meer mee dan alleen hier op bokt plaatsen??

Toevallig heb ik dat gedaan ja, hoezo vraag je dat? Omdat je er van uit gaat dat ik hier enkel wat roep en verder mijn mond houdt?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:00

Wintu,
felle reactie, maar ik had je willen vragen mij het filmpje te sturen, om het vervolgens naar de fnrs/knhs te sturen met de vraag of dit het opleidingsniveau is

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:03

Wat ik schandalig vind dat hier in de buurt een nieuwe stal komt 94 paarden. Amper grond. Wel alle luxe voor de ruiter.
Dat zou geen vergunning meer moeten krijgen. Die paarden gaan nooit het minimale van een dagdeel buiten staan.

Als dier en recht daar eens voor pleit. Ipv een bit.
Basis zorg wat dus nooit goed is. 24/7 365 dagen te kort schiet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:09

mce schreef:
Wintu,
felle reactie, maar ik had je willen vragen mij het filmpje te sturen, om het vervolgens naar de fnrs/knhs te sturen met de vraag of dit het opleidingsniveau is

Felle vragen krijgen felle antwoorden :D

Ik stuur geen gegevens van anderen door naar vreemden. Verder is dit een privestal met voornamelijk pensionpaarden en geen stal waar men mensen opleid.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:11

DuoPenotti schreef:
Wat ik schandalig vind dat hier in de buurt een nieuwe stal komt 94 paarden. Amper grond. Wel alle luxe voor de ruiter.
Dat zou geen vergunning meer moeten krijgen. Die paarden gaan nooit het minimale van een dagdeel buiten staan.

Als dier en recht daar eens voor pleit. Ipv een bit.
Basis zorg wat dus nooit goed is. 24/7 365 dagen te kort schiet.

Amen, als men nou eens begint met de basis zoals idd huisvesting, dat er regels voor komen dat dat goed is.

Esplen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:20

-
Laatst bijgewerkt door Esplen op 16-11-24 07:14, in het totaal 1 keer bewerkt

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:21

Wintu schreef:
mce schreef:
Wintu,

Felle vragen krijgen felle antwoorden :D

Ik stuur geen gegevens van anderen door naar vreemden. Verder is dit een privestal met voornamelijk pensionpaarden en geen stal waar men mensen opleid.

Dat is jammer,

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:36

Misstanden kom je overal tegen, in de paardenwereld, maar bv ook in de menselijke zorg/welzijnswereld.
Maar door de uitzonderingen/incidenten zó uit te vergroten wordt de hele sector beschadigd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 17:06

Dat is natuurlijk ook wel een beetje hoe nieuws werkt. Uitzonderingen zijn nieuws.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 17:13

BoktVerlaten schreef:
Dit topic gaat over net zoiets…..schijnt gewoon te zijn in de western trainingen…..
Ik rijd al jaren western en gelukkig nooit tegen gekomen maar er zijn schijnbaar mensen die het nodig vinden om paarden vast te binden en rond te jagen (of uren zo te laten staan)

[WN-AM] Opbinden van westernpaarden, nut?

Omdat een meervoudig Nederlands kampioen dat normaal vond, betekent dat nog niet dat dat (alleen) in de Westernwereld zo gevonden wordt hè.;)
Maar ieder geval is er een teveel en helaas komen dit soort mishandelingen uit alle disciplines af en toe naar buiten.
En zolang er daarnaast op evenementen nog zoveel misstanden geconstateerd worden, zal de roep om maatregelen alleen maar luider worden…

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 17:57

Alleen de goede dingen laten zien, helpt niet tegen de wantoestanden.

Het is vrij standaard dat mensen dan willen dat je beter laat zien of dat je geen kritiek mag hebben als je niet op het allerhoogste niveau rijdt. Het is vermoeiend in belangrijke discussies dat men altijd weer daarop teruggrijpt.

Het probleem is dat veel wantoestanden geaccepteerd zijn en men het beeld zelfs normaal vindt. Als paarden met hun voorbenen naar de lucht schoppen en de kin op de borst hebben, vinden nog steeds teveel mensen dat geweldig en mooi.
Dan kan je daar wel tegenover laten zien hoe het wel hoort, maar als dat zonder educatie gebeurt, is dat vaak minder spectaculair en spreekt het ook minder aan.

Het is niet altijd zo dat je zelf zo bent als je die dingen tegenkomt. Je weet niet altijd hoe mensen ergens trainen als je ergens komt staan.

Ergens iets van zeggen is echt niet zo makkelijk. Mijn mond is groot genoeg en mijn rug is vrij recht, maar heb meer dan 1x moeten verhuizen omdat ik mijn mond niet hield. Soms ben je dan ook wel even bang voor je eigen paarden.
Maar zomaar filmen en dat delen incl namen is wel een stap verder. En dan kan ik dat nog doen als ik geen wedstrijden wil rijden, maar het kan wel consequenties hebben.

Als je niet bij die kudde brave volgers hoort, wordt je niet snel geloofd en maken mensen wantoestanden belachelijk of wuiven het weg.
Wil je wel starten kan je vaak beter je mond houden of het gaat echt ten koste van je eigen plezier en misschien zelfs veiligheid. Zeker als je je dieren ergens 's nachts hebt staan, zeg je niet snel iets.

Ik ben juist van het zelf oordelen. Iemand gaf bijv ergens les en trainde paarden. Jaren later werd die persoon bekender en ik kon me niks voorstellen van alle likes, dus ben met iemand gaan kijken naar een clinic. Wij zijn na 1,5 uur en meerdere combi's weg gegaan, omdat we het echt niks vonden.
Dat later ook verteld aan degene die het organiseerde, maar wat wisten wij??
Dan zie ik vreselijke filmpjes gedeeld worden en leert diegene nog steeds niks bij en heeft nog steeds brave volgers die liever bij dat clubje horen, dan dat ze om het welzijn van hun paarden geven.

Mensen vergissen zich echt hoe belangrijk het voor veel mensen is om ergens bij te horen. Dat heeft echt veel invloed.

Op meerdere stallen stond een emmer met spons naast de bak om bloed weg te werken. Bij paints werd gezegd; dat is witte huid, dat is dunner. En bij de mond, werd gezegd; er moet eerst wat eelt op komen.
Heel veel mensen zijn altijd om redenen van die stallen weg gegaan, maar er is altijd weer nieuwe aanwas en mensen die het gezellig en stoer vinden.

En een enkele ruiter of trainer ontwikkelt wel en wil niet meer op die manier bezig zijn. Maar het ontkennen of goedpraten is echt heel slecht voor de sport en nog meer voor de paarden! Het gaat namelijk niet om ons. Wij zijn mensen en wij willen per se met dieren werken. Wij beweren dat we er zo gek op zijn.
Dan kan je toch onmogelijk goedpraten dat dit soort praktijken gebeuren.

Kijk, dat mensen het heel leuk verkocht hebben met een praatje waarom je een paard soms vast moet zetten, is prima, maar je kan zelf nadenken en verder ontwikkelen.
Dan hebben we binnen de paarden wereld wel met alle niveaus en soorten en maten mensen te maken, dus voor de 1 wat makkelijker dan voor de ander.
Maar met de komst van internet kan je nooit meer zeggen dat je iets niet wist. Dan zitten mensen echt tot hun nek in het gat van anderen.

De voorbeelden zijn vaak nog de top. Maar als we paarden teveel vragen, moeten we misschien daar eens serieus naar kijken. Niet allerlei troep, zalf en therapietjes verzinnen om symptomen te verdoezelen, maar gewoon aanpassen wat wij willen.
Het mag NOOIT zo zijn dat paarden kapot gaan door de sport zonder trucjes.

En ja hoor, ik zou een filmpje plaatsen hoe het wel kan. Maar A) er is altijd wel weer kritiek of iemand die dan toch zijn of haar standpunt moet verdedigen. En b) ik mag niet stoer doen en opscheppen wat allemaal kan als je de tijd neemt en beter naar paarden kijkt en luisterf. Waar mensen in de sport dat nog steeds wel mogen. Er wordt echt met 2 maten gemeten.

Als je zonder bit, hoofdstel of zadel rond hobbelt in het bos is dat geen prestatie. Dat is maar boshobbelen. Wat je moest doen voor vertrouwen, hoe je gas geeft, remt en stuurt maakt niet uit.

Met allerlei bitten laten zien hoe ene paard dansjes en trucjes doet is veel interessanter en daarom blijft deze discussie nog wel een aantal jaren bestaan.

En de sport vernietigt zichzelf. Kijken we bijv naar voetbal of F1 worden daar ook veranderingen toegebracht en is er wat weerstand, maar men accepteert het en het is wel klaar.
Maar o wee als we aan de paarden sport komen, ten goede van die mooie, vaak veel te lieve dieren die veel teveel accepteren...........

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 18:27

superpony schreef:
Het is vrij standaard dat mensen dan willen dat je beter laat zien of dat je geen kritiek mag hebben als je niet op het allerhoogste niveau rijdt. Het is vermoeiend in belangrijke discussies dat men altijd weer daarop teruggrijpt.

Ja en nee. Een leek kan zien of een paard gespannen is en gestrest. Commentaar daarop lijkt me heel wenselijk.

Diezelfde leek kan niet zien of een piaffe/passage of zelfs een uitgestrekte draf correct gereden is of niet. Ik heb de meest onbenullige commentaren voorbij zien komen van mensen die duidelijk geen idee hadden waar ze het over hadden, en dat is het moment dat ik ook roep: laat maar zien dat je het beter kunt dan. En dan blijkt diezelfde persoon zelfs nooit op een paard te zitten......

Bij gefundeerd en onderbouwd commentaar geef ik die reactie niet. Soms ben ik het er niet mee eens, en soms verander ik van mening, maar dat neem ik altijd serieus.

superpony schreef:
Het probleem is dat veel wantoestanden geaccepteerd zijn en men het beeld zelfs normaal vindt. Als paarden met hun voorbenen naar de lucht schoppen en de kin op de borst hebben, vinden nog steeds teveel mensen dat geweldig en mooi.

Die twee dingen gaan niet samen.
Los van elkaar: wat betreft de voorbenen, een tweede draf zoals we dat noemen is iets wat je op een heel paardvriendelijke manier kunt aanleren. Geef ruimte met je vingers, maar laat paard wachten op je hulp, en geef dan been, zonder je handen te sluiten. Doe dat een paar keer en paarden gaan met de voorbenen gooien. En dat is puur omdat ze op die manier veel meer impuls meekrijgen door ze scherper aan de hulpen te zetten.

Kin op de borst trekken met geweld is fout, daar kan ik heel kort over zijn. Paard over de bovenlijn stretchen waardoor het dieper komt, hoeft niet verkeerd te zijn, kan wel afhankelijk van de techniek die je gebruikt. Maar: geen minuten lang, het mag nóóit een touwtrekwedstrijd worden. Nooit nooit nooit. En als je het paard op een andere manier kan stretchen, vooral doen.

superpony schreef:
Ik ben juist van het zelf oordelen. Iemand gaf bijv ergens les en trainde paarden. Jaren later werd die persoon bekender en ik kon me niks voorstellen van alle likes, dus ben met iemand gaan kijken naar een clinic. Wij zijn na 1,5 uur en meerdere combi's weg gegaan, omdat we het echt niks vonden.
Dat later ook verteld aan degene die het organiseerde, maar wat wisten wij??
Dan zie ik vreselijke filmpjes gedeeld worden en leert diegene nog steeds niks bij en heeft nog steeds brave volgers die liever bij dat clubje horen, dan dat ze om het welzijn van hun paarden geven.

Ik ook. En zo ben ik over heel wat dingen van gedachte veranderd en niet altijd de populaire kant op.

superpony schreef:
En de sport vernietigt zichzelf. Kijken we bijv naar voetbal of F1 worden daar ook veranderingen toegebracht en is er wat weerstand, maar men accepteert het en het is wel klaar.

Gebeurt in de paardensport ook. Als ik kijk over de afgelopen 20 jaar is er al zo ontzettend veel veranderd en zijn er nu heftige discussies over dingen die vroeger gewoon geaccepteerd werden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 19:05

superpony schreef:

Oh die dooddoener idd of als je op hoog niveau rijdt, heb je meer verstand van het wezen paard, ook zo een onzin, dan ben je gelijk een leek als je dat niet doet.
Ik loop mijn hele leven al tussen de paarden, ben absoluut geen leek, maar geen sterruiter, eerder boshobbelaar. Ik zal verder nooit commentaar leveren of een oefening technisch goed uitgevoerd is of niet, maar je ziet prima hoe een paard er onder is.