Popstra schreef:Tuurlijk mag je daarbij stil staan maar het kan ook te ver gaan.
Laten we vooral muchter blijven
Nuchter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Popstra schreef:Het hele probleem is men te veel na denkt tegenwoordig.
Ik bedoel, waar hebben we het in godsnaam over?
Popstra schreef:Het hele probleem is men te veel na denkt tegenwoordig.
Loretta schreef:Popstra schreef:Het hele probleem is men te veel na denkt tegenwoordig.
Het probleem met mensen die dit soort dingen bedenken is vaak dat ze nog nooit en dan ook nooit eens iets praktisch gedaan hebben van welke aard dan ook.
Alleen maar denken en denken, maar nooit eens een keer de handjes hebben laten wapperen. Mevrouw Janneke Vink is rechtsfilosoof. Tja een filosoof, we kunnen Plato en Socrates ook wel weer van stal halen.
prompter schreef:Vanwaar toch die tegenstand, vraag ik me dan af. Ik doe een heleboel "praktisch", maar vind ook dat dieren meer rechten mogen hebben.
prompter schreef:Vanwaar toch die tegenstand, vraag ik me dan af. Ik doe een heleboel "praktisch", maar vind ook dat dieren meer rechten mogen hebben.
VuurVleugels schreef:prompter schreef:Vanwaar toch die tegenstand, vraag ik me dan af. Ik doe een heleboel "praktisch", maar vind ook dat dieren meer rechten mogen hebben.
Die tegenstand is omdat mensen zich bekeken voelen op hun eigen gedrag. Dat is ook de reden dat vegans en de mensen die (op een normale, niet agressieve manier) iets tegen racisme willen doen op zoveel weerstand stuiten. Ik las eens een artikel in de Quest hierover, waarbij de geïnterviewde professor zei dat 'mensen die iets goed doen voor de samenleving, anderen eraan herinneren dat zij dat níet doen, of in ieder geval niet op dezelfde manier'. En dat steekt, waardoor mensen in de verdediging schieten. Het zegt veel meer over de onzekerheid van de 'verdedigers' dan de daad van degene die het doet.
DuoPenotti schreef:prompter schreef:Vanwaar toch die tegenstand, vraag ik me dan af. Ik doe een heleboel "praktisch", maar vind ook dat dieren meer rechten mogen hebben.
Ik denk dat het komt omdat men bang is dat het compleet overtrokken word.
Van mij mogen dingen ook anders. Bij wet een dier, geen ding zou al een stuk beter zijn.
Maar zo ben ik zeker voor verbeteringen en aanscherpen van de regels in wedstrijden, maar weer niet een verbod. Want de meeste ruiters en paarden doen wel op een fatsoenlijke manier aan deze wedstrijden mee.
En nee mijn laatste wedstrijd is 20 jaar geleden, dus geen eigenbelang.
Maar ik denk daarom de weerstand. Meeste van dit soort clubjes zijn niet voor verbeteringen maar totale verboden, zelfs op je paard in de wei uiteindelijk, want daar staat ook een hek om.(draad kan dadelijk niet meer want de wolf moet je buiten zien te houden)
prompter schreef:Maar gewoon erkennen dat dieren emoties en pijn kunnen ervaren, en wat wetten om ze niet meer als voorwerp te zien, zou toch niet zo bedreigend moeten zijn?
Avalanche schreef:Mensen polariseren zelfik denk niet dat je dat de mensen die een dier-inclusieve staat willen dat moet verwijten. En idd, het is so far een hoop drama over niets.
Loretta schreef:Er is door de voorstanders van dierenrechten vaak genoeg gecommuniceerd over wat ze willen.
Waarom zouden ze dat in elk artikel dat ze over dierenrechten gaat dat opnieuw moeten uitleggen.
Beetje vreemd om er vanuit te gaan omdat dat niet eens nogmaals herhaalt is in dit artikel dat het opeens anders zou zijn.
Cer schreef:Avalanche schreef:Mensen polariseren zelfik denk niet dat je dat de mensen die een dier-inclusieve staat willen dat moet verwijten. En idd, het is so far een hoop drama over niets.
Ik schrijf niet welke kant er polariseert? Mensen komen tegenover elkaar te staan.. beide kanten hebben vooringenomen ideeen over de “andere kant”.. dat lees ik hier ook.. (en dat is met alle onderwerpen zo, niet alleen met dit)
en dat helpt t gesprek niet denk ik?
Daarnaast zijn er denk ook nog een hoop mensen die je niet hoort, en die dingen wel prima vinden.. maar .. die hoor je niet.. en die zijn dan ook niet interessant voor “de strijd” .. ik denk dat heus niet “iedereen op z’n achterste benen staat”.. dat kan niet eens want dan zou t jezelf ook betreffen
oomens schreef:Avalanche schreef:...maar maakt het natuurlijk nog niet ethisch verantwoord.
Grote (retorische) vraag: moet alles altijd ethisch verantwoord zijn of kunnen we prima over ethische bezwaren heen stappen als dat ons voldoende voordelen oplevert?
BaileyMix schreef:Deze reacties geven wel aan waarom - hopelijk - de paardensport op zijn einde loopt.
Mooi artikel! Het is natuurlijk ook de bedoeling dat het ethische en morele vragen oproept, ook bij het eigen gedrag. Het kán ook zomaar zijn, zoals zo vaak in de geschiedenis is geweest, dat het eigen gedrag bij voortschrijdend inzicht al die tijd onethisch is geweest. Ook dat is een conclusie die je na introspectie moet durven trekken.
oomens schreef:Avalanche schreef:...maar maakt het natuurlijk nog niet ethisch verantwoord.
Grote (retorische) vraag: moet alles altijd ethisch verantwoord zijn of kunnen we prima over ethische bezwaren heen stappen als dat ons voldoende voordelen oplevert?
Avalanche schreef:Ik niet. Dat blijft knagen. Plus dat ik het wil kunnen verdedigen, en voordeel is voor mij geen acceptabele verdediging. Niet voor mezelf en niet voor een ander.
Ik realiseer me ook dat dat niet voor iedereen werkt zoals het voor mij werkt. Maar ik heb er moeite mee. Iets met cognitieve dissonantie.