Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:01

Ik ga wel een eindje met je mee Eleeke. Ik vind het ergens ook hypocriet om wel dieren te slachten en op te eten maar te huilen om een eigen dier. Ik heb het grootste deel van mijn leven geen vlees gegeten maar zo eens in de paar jaar heb ik er opeens af en toe behoefte aan. En dat steekt. Ook al gaat het om een minieme hoeveelheid en is het vlees van dieren die een goed leven hebben gehad. Het knaagt toch aan m'n geweten.
Anderzijds denk dat de kans dat wolven je paard aanvallen, helemaal niet zo klein is. Jij hebt dan nog het geluk dat je paard in een kudde staat. Dat biedt nog geen garanties maar de kans op problemen is kleiner.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:02

Zapje schreef:
Binnen 5 km van mijn huis zijn er de afgelopen 2 a 3 weken minimaal 4 aanvallen op paarden geweest, waarvan 1 het niet overleefd heeft. 3 waren haflingers dus geen kleine pony's. Zo klein is dat risico hier dus niet. Ook meerdere aanvallen op koeien van 500+ kilo. Je moet wolven niet onderschatten, de problemen lopen in elk geval in Drenthe gigantisch uit de hand. Dagelijks worden ze hier in het dorp gezien, inmiddels met 3 tegelijk en gewoon overdag. Dit speelt op meerdere plekken in Drenthe.

Het verbaast mij zo dat de overheid niet ingrijpt ! Een groepje wolven kan wel degelijk dodelijk zijn voor mensen…
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 10-10-22 20:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:02

Eleeke schreef:
Onali schreef:
Als je dat als vegetarier of vegan niet snapt dan mis je echt wat herseninhoud.

Weer op de man ipv op de bal.

Jammer ik discussieer liever op argumenten.
Het maakt het ook moeilijk om een tegen geluid te laten horen.

Nee zo zie ik het niet.
Schijnbaar mogen wij vleeseters geen mening over het onderwerp Wolf geven want wij eten toch vlees en de wolf ook.
Dus die schapen en pony's zijn niets in vergelijking met de miljoenen koeien die wij dagelijks slachten.

Nee vegatariers en vegans hebben dan de morele hogerhand ofzo??

Zo lees ik het namelijk.

Terwijl dat echt koeienstront is.
Ja we eten vlees, maar die dieren worden er voor gefokt, er wordt goed voor verzorgd en ze worden volgens de norm netjes doodgemaakt.

Slachtvee is NIET te vergelijken met een pony die al 3 generaties aan huis gehouden wordt bij een liefdevolle familie en wordt opgejaagd, gedood en opgevreten door een wolf.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:17

Onali schreef:
Eleeke schreef:
Weer op de man ipv op de bal.

Jammer ik discussieer liever op argumenten.
Het maakt het ook moeilijk om een tegen geluid te laten horen.

Nee zo zie ik het niet.
Schijnbaar mogen wij vleeseters geen mening over het onderwerp Wolf geven want wij eten toch vlees en de wolf ook.
Dus die schapen en pony's zijn niets in vergelijking met de miljoenen koeien die wij dagelijks slachten.

Zo lees ik het namelijk.

Ja we eten vlees, maar die dieren worden er voor gefokt, er wordt goed voor verzorgd en ze worden volgens de norm netjes doodgemaakt.

Slachtvee is NIET te vergelijken met een pony die al 3 generaties aan huis gehouden wordt bij een liefdevolle familie en wordt opgejaagd, gedood en opgevreten door een wolf.

Nee dat bedoel ik niet

Ik bedoel wel dat in the grand scheme of things die paar dieren geen probleem hoeven te zijn en we er misschien maar mee moeten leren leven. Juist omdat we al die andere risico's zonder problemen accepteren

Nieuwe dingen zijn eng, en ja misschien is dit te heftig voor de gevoelens van ons allen omdat we zo weinig gewend zijn op dit gebied.

En zoals al eerder gezegd, ik heb begrip voor de zorgen en we moeten het goed monitoren.

Maar tot en met nu ben ik nog steeds ervoor om de natuur meer ruimte te geven en de mens, als toch wel een beetje een parasiet, net wat minder controle.

Onali

Re: Tweede pony in korte tijd aangevallen in Wittelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:25

Nieuwe dingen zijn eng :')

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:25

Eleeke schreef:
Nee zo zie ik het niet.

Zo lees ik het namelijk.

Nee dat bedoel ik niet

Ik bedoel wel dat in the grand scheme of things die paar dieren geen probleem hoeven te zijn en we er misschien maar mee moeten leren leven. Juist omdat we al die andere risico's zonder problemen accepteren

Nieuwe dingen zijn eng, en ja misschien is dit te heftig voor de gevoelens van ons allen omdat we zo weinig gewend zijn op dit gebied.

En zoals al eerder gezegd, ik heb begrip voor de zorgen en we moeten het goed monitoren.

Maar tot en met nu ben ik nog steeds ervoor om de natuur meer ruimte te geven en de mens, als toch wel een beetje een parasiet, net wat minder controle.[/quote]

8-) Snap niet dat je uberhaupt een paard in je bezit hebt, das immers niet natuurlijk een dier gebruiken voor je eigen genot.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:27

“Monitoren” serieus?! Hoe dan precies? Toekijken hoe de wolf oprukt en steeds meer een gevaar ook voor de mens vormt?

Een kind is echt niet zo ondenkbaar hoor, zeker als ze nog minder schuw worden.

Nou dan ben ik bij deze nog blijer dat ik geen kinderen heb en mijn paard ook nog in de randstad staat.

Dan maar hypocriet, ik kan nog wel een tijdje achteroverleunen. Maar het is triest, heel triest dat er zo laks mee wordt omgegaan.

Het was niet voor niets dat de wolven hier uitgeroeid zijn. In vergelijking met toen is hier nog veel minder ruimte / natuur.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:42

Ik stop met hier reageren.

Word steeds persoonlijk aangevallen. Is het niet over dat ik m'n pony wil laten vermoorden, dan wel dat ik dom ben, of dat ik me beter voel dan anderen. Of waarom ik m'n pony gebruik voor eigen plezier.

Ik krijg de neiging om me te verdedigen tegen een mening die best genuanceerd is, en ik sta open voor de zorgen die iedereen uitspreekt .

Maar wel toepasselijk men gedraagt zich hier als een roedel wolven die een prooi heeft gevonden om langzaam af te maken

En even serieus. Zodra er niemand meer is om tegen te spreken bloed een topic snel dood.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:43

mysa schreef:
Ik ga wel een eindje met je mee Eleeke. Ik vind het ergens ook hypocriet om wel dieren te slachten en op te eten maar te huilen om een eigen dier. Ik heb het grootste deel van mijn leven geen vlees gegeten maar zo eens in de paar jaar heb ik er opeens af en toe behoefte aan. En dat steekt. Ook al gaat het om een minieme hoeveelheid en is het vlees van dieren die een goed leven hebben gehad. Het knaagt toch aan m'n geweten.
Anderzijds denk dat de kans dat wolven je paard aanvallen, helemaal niet zo klein is. Jij hebt dan nog het geluk dat je paard in een kudde staat. Dat biedt nog geen garanties maar de kans op problemen is kleiner.

of is het hypocriet om wel schapen en andere dieren ( wild! ) te schieten en geen wolven ?
Het is maar hoe je het bekijkt.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:46

Eleeke schreef:
Je weet wel dat de kans heel klein is . Er zijn dit jaar twee ( kleine ) ponies door de wolf gepakt.
En zie mijn aangepaste reactie hierboven
.

Ik begrijp je redenatie wel maar er schort wel wat aan de logica. Het aantal pony's en ezels wat gedood of opgejaagd en verwond wordt loopt wel op. Leerproces.

Je pony heeft een onnatuurlijke leefomgeving, omheind en in onze ogen is het 247 buiten zijn 'natuurlijk' maar de hekken om hun weide/paddock etc. zijn dat niet.
De kans is misschien niet heel groot, maar vergis je niet in het patroon wat een wolf volgt bij het jagen. Ze zijn selectief in wat ze bejagen maar onthouden waar het (nog) te moeilijk is, en proberen dat op een later moment nog eens. Kijk maar naar de 2 ezeltjes in Belgie; vorig jaar is er eentje gedood, en de tweede onlangs. Ze vergeten het echt niet en blijkbaar vonden ze ezel wel lekker. Ze kennen het territorium na een tijd heel erg goed, en hebben een interne goedwerkende navigatie.

Een pony zou een kans kunnen hebben als hij zou kunnen vluchten, maar de omheining blokkeert dat. Een wolf heeft dus alle kans om een pony in de beperkte ruimte op te jagen en zich vast te laten lopen. Hij snijdt ze in een hoek simpelweg de pas af en klaar.

Roodwild heeft alle ruimte te vluchten (en ja, soms verongelukken ze daardoor in het verkeer) en ze zijn inmiddels zo schuw dat ze voor een wolf een veel lastiger prooi zijn dan dieren in een weiland. Dat is de snackbar. Daarom doden ze ook zoveel, meest schapen; de rest kan niet weg en blijft rondjes rennen want er is geen andere optie. Zo blijft het jachtinstinct geprikkeld. Zouden ze wel onbeperkt weg kunnen rennen, dan zou de wolf het gepakte schaap opeten, de rest is dan even uit beeld.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:48

Op een paar 100 meter van mijn huis zijn rond half 5 3 wolven gezien en om 19.15 weer (waarschijnlijk) dezelfde 3 wolven. Ik word helemaal gek van de zorgen om mijn dieren, durf ze zelfs overdag nauwelijks nog op de weide te zetten. Dit is toch waanzin. Ik moet zo de hond uitlaten, dat wordt ook steeds spannender. Ik heb extra draden gespannen maar ik heb nerveuze paarden en een veulen. Ik heb besloten om maar een deel van de paarden te verkopen want dit gaat zo niet meer.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:57

Zapje schreef:
Op een paar 100 meter van mijn huis zijn rond half 5 3 wolven gezien en om 19.15 weer (waarschijnlijk) dezelfde 3 wolven. Ik word helemaal gek van de zorgen om mijn dieren, durf ze zelfs overdag nauwelijks nog op de weide te zetten. Dit is toch waanzin. Ik moet zo de hond uitlaten, dat wordt ook steeds spannender. Ik heb extra draden gespannen maar ik heb nerveuze paarden en een veulen. Ik heb besloten om maar een deel van de paarden te verkopen want dit gaat zo niet meer.

Verschrikkelijk toch, dat speelt gewoon geen rol he, bij de mensen die deze predatoren nog steeds als 'natuurlijk' beschouwen. Het is een dodelijk experiment wat alleen maar fout kan aflopen in ons dichtbevolkte land. Ik kan me je gevoelens goed voorstellen. :(

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 20:59

Sterkte Zapje :(:)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:02

Zapje schreef:

:(:)

Sterkte , ik snap je zorgen heel goed.
Hier idem, helaas.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:05

@zapje: naar. Hoeveel draden heb je nu? En heb je er ook eentje vlak boven de grond? Dat is belangrijk tegen graven.
Hond uitlaten: neem een sterke zaklamp mee en hang je hond vol met ledlampjes, als je die in huis hebt. Ik heb halsbanden met blauwe lampjes.
Ook hier wolven naast de paddock gehad, 25 meter er vandaan, hooguit. Maar ik heb ook stroomdraden aan die kant en ze zijn niet binnengekomen. Ook niet geprobeerd, voor zover ik weet.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:25

Toch maar even bij de oosterburen gaan tanken en een busje (of twee) spray met pepertjes kopen...dat wandelt wel wat beter. (en hopen dat je het nooit nodig zult hebben, en zo ja, dat je eigen hond niet onderspuit...)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:28

Lindsey_99 schreef:
Toch maar even bij de oosterburen gaan tanken en een busje (of twee) spray met pepertjes kopen...dat wandelt wel wat beter. (en hopen dat je het nooit nodig zult hebben, en zo ja, dat je eigen hond niet onderspuit...)

Hier bij ons nog geen wolven in de buurt.
Voor het laatst volgens mij midden in de zomer een keer gespot.
Wanneer ik alleen met onze mechelaar ga lopen bij het bos heb ik nu een mes op zak.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:31

mysa schreef:
@zapje: naar. Hoeveel draden heb je nu? En heb je er ook eentje vlak boven de grond? Dat is belangrijk tegen graven.
Hond uitlaten: neem een sterke zaklamp mee en hang je hond vol met ledlampjes, als je die in huis hebt. Ik heb halsbanden met blauwe lampjes.
Ook hier wolven naast de paddock gehad, 25 meter er vandaan, hooguit. Maar ik heb ook stroomdraden aan die kant en ze zijn niet binnengekomen. Ook niet geprobeerd, voor zover ik weet.

Tot welke hoogte heb jij de draden? Ik heb er nu 4, en maak er met afstandhouders nog een 5e bovenop. De onderste zit op 20 a 25 cm tegen onderdoor graven. En er staat 6 kv op. Een paar km verderop is afgelopen zomer 2 x een schaap gesneuveld. Stallen in de schuur zijn we aan het maken; mocht het nodig zijn dan zullen ze helaas 's nachts weer naar binnen moeten; anders doe ik geen oog dicht.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:39

Joehoe! Ik eet geen vlees of vis enzo, mag “mijn wolf” dan wel gewoon vermoord worden? :/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 21:41

Ik ook vijf. Tegen een gaashek aan. Onderste op 20cm bovenste op 1.60 of zo. Maar die is niet stevig want steekt boven het gaashek uit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:01

Eleeke schreef:
Maar we accepteren wel dat :

- dieren doodgereden worden twee weken geleden nog , hondje van de buren tijdens het uitlaten door een scooter doodgereden )
- Honden andere dieren doodbijten ( kippen, soms een andere hond, ook wel een schapen )
- Katten een probleem zijn voor de vogelstand in de stad ( kleine moordenaars zijn dat ook )
- we 1,6 miljoen dieren per dag slachten. ( veel meer ponies en schapen per dag dan die de wolf ooit kan doden )
- Jagers heel veel dieren afschieten

Waarom dat wel , en die paar dieren die de wolf pakt niet ?

Tuurlijk, we moeten het in de gaten houden ( en dat gebeurd ook ) en we moeten leren, maar elke wolf afschieten omdat we hem eng vinden .... Dan staan we erg ver van de natuur af.

Wie zegt dat wij dat allemaal accepteren??

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 22:03

Ik maak 20-40-60-90-120-150. Het is nog niet helemaal af.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-22 23:08

_Reneee schreef:
senna21 schreef:
Wat ontzettend sneu.
Hoewel ik het belang van natuur groot vind, is dit beleid rondom wolven heel ondoordacht. In grote delen van Nederland, waaronder Drenthe, zijn onvoldoende natuurlijke prooidieren. Dan krijg je situaties als deze.
De wolf vrij, alle andere dieren huisarrest.

Ja, zolang wij maar blijven jagen en het voedsel van de wolf opeten.

Ik vind het onwijs hypocriet dat paardenhouders nu bang zijn dat de wolf één dier aan zou kunnen vallen. En dier dat het geluk heeft dat ze hem een naam hebben gegeven en waar ze dus waarde aan hechten.

Maar ze eten vervolgens wel vlees, waardoor ze indirect verantwoordelijk zijn voor de dood van 1.8 miljoen dieren per dag. Die hebben dat geluk niet.

En dat is ook nog eens alleen maar omdat het lekker is, niet omdat je het nodig hebt. Het is nog ongezond ook. Een wolf heeft geen keus en grijpt zelfs naar paarden omdat wij zo nodig al zijn prooidieren af moesten knallen.

Hier is een term voor: specisisme.

Waarom zijn de levens van onze paarden belangrijker dan de wolf? Omdat we ze een naam hebben gegeven en hebben besloten voor ze te zorgen? Omdat ze aaibaarder zijn?

Het komt er gewoon op neer dat wij mensen geneigd zijn het ene leven belangrijker te vinden dan het andere en dat is nergens op gebaseerd.

De wolf is een inheemse soort en hoort hier. Omdat wij toevallig slimmer zijn wil dat niet zeggen dat er geen ruimte is voor de wolf. Nu janken om de wolf, maar vervolgens wel vlees eten. Het kan er bij mij niet in hoor :Y)

We moeten ervoor zorgen dat de wolf genoeg te eten heeft zodat hij zich niet aan andere dieren vergrijpt en onze dieren beschermen. Die plicht is zelfs wij wet geregeld.

Ik heb twee katten. Die kunnen onder een auto komen. Moeten we dan ook alle auto’s in de ban doen? Nee, het is aan mij om mijn kat binnen te houden. Doe ik dat niet, dan bestaat de kans dat hij plat wordt gereden. Dat is gewoon bijkomend risico.

En waarom mogen wij geen vlees eten maar de wolf mag dat wel?
Wat denk je dat er gebeurd als je genoeg te eten regelt voor de wolf door niet aan afschot en beheersbaarheid te doen? Geen natuurlijke vijanden dus dan zijn alle dieren in de natuur in Nederland straks uitgestorven maar de wolf is er nog in heeeele grote getalen omdat ze doorfokken.
Wat denk je dat er gebeurd als er geen dieren voor de wolf meer zijn en hij honger heeft?
Lekkere vegetariër ben je als je het niet erg vindt dat 1 soort dier mag blijven van je en de rest mag wel worden opgegeten......
Het is een antwoord van je die erg ondoordacht is...
En denk je nou echt dat een dier die gepakt wordt door de wolf hetzelfde voelt als dat hij geslacht wordt?
Dat alle boeren niet om hun dieren geven is ook onzin. Daarnaast heb je veel hobbydieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 01:07

Loretta schreef:
Ibbel schreef:
Ik heb het al eens eerder geschreven, ik herhaal het hier gewoon weer:

Wolven zijn niet schuw (meer) omdát ze niet bejaagd worden. De 'brutalen' hebben nu meer overlevenskansen en geven die brutale genen door aan het nageslacht. De meest brutalen van dat nageslacht gaan zwerven én overleven het zwerven. Dát zijn de wolven die zich nu hier in NL gevestigd hebben.

Op het moment dat iedere eigenaar van vee op die wolven mag gaan mikken met een jachtgeweer (het hoeft niet eens ráák te zijn) krijg je vanzelf dat de 'brutalen' zich óf moeten gaan aanpassen aan gewoon weer wild bejagen, of verhongeren omdat er niet genoeg wild is (en weet je, zo wérkt de natuur, een predatorpopulatie wordt gedecimeerd in slechte prooi-jaren, en die slechte prooi-jaren ontstaan door overbejagen of door voedselgebrek - droogte - voor de prooien).

Maar zelf (als mensheid) de bovenin de pyramide staande predator ongebreideld laten rondjagen is níet hoe de natuur werkt. De mens is onderdeel van de voedselketen, en dient dus ook de grote predatoren te beheersen op 'cultuurgronden'. Want we hebben hier geen natuur - alleen cultuur.

Tja, iedere eigenaar van vee een jachtgeweer. Alweer zo'n oplossing die in de praktijk meer problemen geeft dan oplossingen. Namelijk wapenbezit. Het is vrij onwenselijk om iedereen een jachtgeweer te geven in een land als Nederland. Het laat alleen maar zien dat de wolf hier niet past. Het is hier geen Texas, Arizona of Alaska.
Er zijn landen om ons heen waar het aandeel mensen (boeren) met geweren een stuk hoger is dan in Nederland. Zijn daar continu massamoorden? Nee. Je argument gaat dus niet op. En aangezien je zo tegen de wolf bent, vraag ik me af hoe je het dan wilt oplossen. Zwaaien met een toverstafje?

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 05:18

Andere landen hebben bossen zo groot als heel NL (of zelfs groter).

Andere landen hebben natuurlijke vijanden.

Andere landen hebben grote stukken onbewoond gebied, je weet dat je daar wolven/beren etc tegen kan komen. Hetzelfde principe als dat je de zee ingaat, waar je ook van alles kan tegen komen.

Andere landen hebben zich al jaren weten te wapenen tegen zulke roofdieren, maar hebben nogmaals genoeg ruimte, zodat die paar afgeschoten dieren geen dreiging vormen in de populatie.

Andere landen houden de populatie in toom.

Zo en slachtvee vergelijken met een kinderpony gaat er bij mij niet in. Ik houd van dieren, maar het zijn dieren. Tuurlijk wil ik wel dat ze een goed leven hebben ook slachtvee!!

Mensen die dat argument blijven rondbazuinen... wat doen orka's? Die spelen met hun prooi en niet zo zacht ook. Wolven en andere roofdieren gaan ook niet met fluwelen handschoenen te werk.

Het is natuurlijk dat er vleeseters zijn, daar hoort de mens ook bij.