Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:57

_Lois_ schreef:
Ik heb bij een manege gezien dat ze zo'n grote ouderwetse weegschaal hadden, maar de cijfers waren afgeplakt met de namen van de pony's en paarden. Dus waar de wijzer op stond, stond voor de pony's/paarden waar je maximaal op mocht rijden (en die onder dat gewicht natuurlijk). Vond dat heel slim! Om niet de confrontatie te hebben met het gewicht/de cijfers :)

Wauw! Mooie oplossing!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:01

WhiteWolf schreef:
Het is erg kort door de bocht om de belasting van het paard alleen af te meten aan het ruitergewicht. De opleiding van het paard, training van het paard, bouw van het paard, kwaliteit van het harnachement, conditie van de ruiter, kennis van de ruiter, begeleiding van de combinatie, leefomstandigheden van het paard, voedingsschema, etc. zijn van invloed op het welzijn van je paard. Je kunt de belasting van het paard onmogelijk op het gewicht van de ruiter vaststellen, omdat het niet de enige factor is in de belasting van het paard.

Helemaal mee eens.

En mbt bouw: de zwaardere ruiters moeten niet zo zeer een hoog paard hebben, als wel een breed/ stevig paard.
Citaat:
Gezond verstand en inzicht is hierin leidend; een paard is niet geboren met een zadel op z'n rug. Dus neem je verantwoordelijkheid als ruiter cq eigenaar en help je paard. Train je paard zodat het gewicht kan dragen, versterk z'n rug/buikspieren, activeer de achterhand, denk na, leer en ontwikkel een goed trainingsschema, of het nu een eigen of manegepaard is. Elk paard verdient dit. Natuurlijk zijn er grenzen: als je boven de 100kg weegt, overleg dan met je instructeur wat wijsheid is. Maar staar je niet blind op een gewicht. Dit is maar een van de vele factoren.

... en wat zou het fijn zijn manege paarden echt leerden dat het veilig is om de rugspieren los te laten,
omdat de stevigheid ook prima via de 'buik'spieren kan (beter zelfs)
en omdat er niemand op die rug bonkt, laat staan iemand aan de teugels trekt.
(Beginners om beginners redenen: geen onafhankelijke zit,
gevorderden 'omdat hij moet nageven'.)

Dikkerdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:52

Vraag: k heb meerdere mails gestuurd n e manege om h gewicht v d ruiters te controleren omdat k weet dat er ruiters zijn van rond d 110 kilo. De manege doet niks. En d paarden kunnen niet praten. Hoe en waar meld ik dit, zodat er e instantie gast controleren? Dank v d info

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:46

Dikkerdje schreef:
Vraag: k heb meerdere mails gestuurd n e manege om h gewicht v d ruiters te controleren omdat k weet dat er ruiters zijn van rond d 110 kilo. De manege doet niks. En d paarden kunnen niet praten. Hoe en waar meld ik dit, zodat er e instantie gast controleren? Dank v d info

Je hebt je speciaal aangemeld om dit te posten? Snap er ook nog eens weinig van?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:50

_Lois_ schreef:
Ik heb bij een manege gezien dat ze zo'n grote ouderwetse weegschaal hadden, maar de cijfers waren afgeplakt met de namen van de pony's en paarden. Dus waar de wijzer op stond, stond voor de pony's/paarden waar je maximaal op mocht rijden (en die onder dat gewicht natuurlijk). Vond dat heel slim! Om niet de confrontatie te hebben met het gewicht/de cijfers :)

je bedoelt deze denk ik: https://www.hetpaardrijk.nl/2022/12/01/kleurenschaal/

goed initiatief!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:14

Cinnepin schreef:
Dikkerdje schreef:

Je hebt je speciaal aangemeld om dit te posten? Snap er ook nog eens weinig van?

Ze heeft het toetsenbord stuk waarschijnkijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:22

Knap als je de gewichten weet van de personen. .
En als ze een paard hebben met gezond gewicht van 700 kilo zou het in theorie mogen.

En wettelijk is er niets geregeld.
Dus hoe onwenselijk het misschien ook lijkt. Er zal weinig aan gedaan kunnen worden.

Dikkerdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:38

Goedenavond Cinnepin,
Dank voor uw reactie. Helaas is deze weinig constructief, want er wordt geen antwoord gegeven op een heldere vraag, nl tot welke instantie kan men zich wenden met het verzoek toe te zien op naleving van de aanbevelingen van de bond. Enigszins verbaasd constateer ik ook dat u denigrerend reageert hetgeen niet alleen ongepast, maar ook onnodig onvriendelijk is. Misschien kunt u zich daar in de toekomst van onthouden,

Goedenavond Pillow,
'Ze heeft het toetsebord stuk waarschijnlijk'is geen goed nederlands. In deze constructie wordt 'toetsenbord' gebruikt op de wijze je met name in de oost nederlandse dialecten aantreft, die overigens voor wat betreft dit aspect overeenkomen met taalvormen zoals gebruikt in Amsterdam en Zaandam, namelijk dat de bepaling wordt gezien als een verlengstuk van het onderwerp, in dit geval de persoon aangeduid met 'ze'. In di geval zoudt beter kunnen schrijven haar toetsenbord is kapot.
Wat trouwens niet het geval is.
Ik wens u veel vooruitgang toe in de wijze waarop u zich uitdrukt.

Goedenavond Duo Penotti en Juval,
Dank voor de antwoorden, daar ga ik mee aan de slag!

Met vriendelijke groet,
S

purny

Re: Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:56

Er is (nog) geen wet die voorschrijft dat maneges een gewichtslimiet moeten hanteren dus je kunt er weinig mee.
Verder hoop ik gewoon dat er meer mensen zijn die kijken naar het welzijn van het paard ipv hun eigen plezier.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 22:58

juval schreef:
_Lois_ schreef:

je bedoelt deze denk ik: https://www.hetpaardrijk.nl/2022/12/01/kleurenschaal/

goed initiatief!

En dan maar hopen dat de ruiters eerlijk zijn

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 00:10

Moderatoropmerking:
Leeggehaald omdat het bericht tegen de Boktregels is
Laatst bijgewerkt door xingridx op 23-01-23 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeggehaald ivm tegen de boktregels

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 00:43

Mooi dat ze denken om het welzijn. Nu de stap zetten om manege paarden ook meer buiten te laten lopen ipv in hun stal (zeker swinters). Dat is voor mij nog meer prioriteit gezien dat om 24/7 gaat.

Daphara

Re: Ruitersportcentrum Zwolle zet ruiters voortaan eerst op de weegschaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 06:20

Volgens mij is de regel 2 jaar geleden al ingevoerd op deze manege in Zwolle, een vriendin geeft daar les en moest toen zelf ook afvallen, omdat ze ook buitenritten ter paard begeleid. Ze zat inclusief kleding er net overheen, zelf vond ze het geen probleem wat aan de lijn te doen.

Dikkerdje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-23 14:09

Hallo Lois,

Wilde je vertellen hoe het verder is gegaan na je antwoord op mijn vraag hoe er kan worden toegezien op het gewicht van de ruiters. Je stuurde de weegschaal met kleurtjes met de link naar hetpaardrijk.nl erbij. Je link heb ik met een vriendelijk mailtje doorgestuurd naar de manege en antwoord gekregen.

Ze gaan het oppakken!

Lois dank je wel!

Je hebt hier heel goed mee gedaan.
Heel fijn dat je zo praktisch reageerde.
Het zal wel even duren voor eea geëffectueerd is op de manege, maar dat geeft niet, ze gaan er mee bezig.

met groet,
S

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-23 14:03

Kookaburra schreef:
_Lois_ schreef:

Wauw! Mooie oplossing!

Dit vind ik een geweldige tactiek! Wat een goed idee!