Hoe sociaal ben jij in de natuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Hoe sociaal ben jij in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:06

Er zit vlakbij ons huis een natuurplasje, in de winter wordt er geschaatst als er ijs ligt, er vlakbij is een pensionstal, heb de dames er al meerdere keren op aangesproken dat het daar verboden is voor paarden. Kom regelmatig klanten tegen en hunzelf ook bij het water, de afrastering voor het stiltegebied en rustgebied wordt ook totaal genegeerd. Er groeiden vroeger meer waterlelies dan tegenwoordig, die worden kapot getrapt door de paarden. Als je er wat van zegt dat het verboden is daar dan verstaan ze ineens geen nederlands meer en rijden ze gewoon door, alles voor het eigen pleziertje. Zo jammer want door dit soort mensen wordt op een gegeven moment het hele gebied verboden toegang.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:12

@anastasia, ik ga altijd stilstaan met mijn shetties als ik een ruiter tegenkom. Alleen van achteren passeer ik vaak wel in draf na vragen en waar voldoende ruimte is. Mijn pony's hun stap is namelijk langzamer dan een groot paard in stap. Als ik zie dat een paard zenuwachtig gaat doen of als ze gaan stillstaan dan passeer ik langzaam in stap. Ik vind het echt onbeleefd als mensen gewoon door crossen, zowel mtb'ers als ruiters/menners.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:25

meggiemeg schreef:
Er zit vlakbij ons huis een natuurplasje, in de winter wordt er geschaatst als er ijs ligt, er vlakbij is een pensionstal, heb de dames er al meerdere keren op aangesproken dat het daar verboden is voor paarden. Kom regelmatig klanten tegen en hunzelf ook bij het water, de afrastering voor het stiltegebied en rustgebied wordt ook totaal genegeerd. Er groeiden vroeger meer waterlelies dan tegenwoordig, die worden kapot getrapt door de paarden. Als je er wat van zegt dat het verboden is daar dan verstaan ze ineens geen nederlands meer en rijden ze gewoon door, alles voor het eigen pleziertje. Zo jammer want door dit soort mensen wordt op een gegeven moment het hele gebied verboden toegang.

Dat is ook een kwalijke zaak idd. Gaan ze ook het water in met de paarden?
Wij wonen vlakbij een Natura2000 gebied waar het stikt van het wild en daarbij ook een aantal soorten die bedreigd worden met uitsterven.
Als je dan honden als een idioot door het bos ziet rennen en mensen van alles op de paden ziet gooien, dan snap ik wel dat zulke gebieden afgesloten worden.
Zeker in het seizoen wanneer er jonge dieren geboren worden.
Laatst kwamen er gewoon jongens op crossbrommers dwars door het stiltegebied gescheurd 8)7

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:31

Voor de mensen die hun honden wel los laten lopen in natuurgebieden: Ik ben oprecht benieuwd hoe je dan reageert wanneer je ziet dat er een boswachter jouw kant op komt.
Lijn je je hond dan snel aan, of blijf je achter je standpunt staan van los laten lopen?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:56

meggiemeg schreef:

Oh ik weet meteen wie je bedoelt. Door dit asociale gedrag wil StaatsBosBeheer nu ook niet meer meedenken over een waadplaats voor paarden. Die zijn echt heel erg boos.
Ik heb ze via insta ook al eens aangesproken omdat ze er ook nog filmpjes van maken en destijds zelfs buitenritten aanboden waarbij je door deze plas ging.
Echt wat een stom volk.

Het is een plas waar zeldzame padden en kikkers proberen te overleven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:18

meggiemeg schreef:

Maar mag er dan wel geschaatst worden op de plas? Want stiltegebied en rustgebied is neem ik aan voor de natuur/wild..

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:51

Voor de mensen die hun hond los laten lopen waar het niet mag: willen jullie er rekening mee houden dat niet iedereen honden leuk vindt?
Ik ben zelf bang voor honden. Vooral als er een op me afrent, dan gaat mijn adrenaline niveau echt naar 100 en dat is ook niet zomaar weg. Als ik zie dat een hond niet is aangelijnd raak ik gelijk gespannen, want hij kán op me af komen rennen. En soms gaat dat gepaard met grommen. Dat jouw hond dat niet doet, hoe moet ik dat weten? Is de hond aangelijnd, dan kan ik er vanuit gaan dat hij niet op me af komt rennen, gezien dat niet kan en ervaar ik dus ook geen stress. Dus ja, ik heb er last van als jouw hond los loopt.
Ik wandel nooit in losloopgebied, maar bewust altijd op plekken waar specifiek staat aangegeven dat honden aan de lijn moeten, juist om los lopende honden vermijden, dan is de wandeling voor mij namelijk ook leuk. Desondanks kom ik op sommige stukken vrijwel altijd los lopende honden tegen. Ik vind dit erg vervelend en die plekken vermijd ik nu dus ook. Ik wandel graag in de natuur, maar al die los lopende honden zorgen ervoor dat ik er minder van kan genieten dan ik zou willen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:07

Er mag geschaatst worden omdat dit een traditie is die ver voor de tijd dat het beschermd moest worden al bestond. Er is geen ander water in de buurt. Dus het is een soort compromis geworden waar heel wat over gesteggeld is. Tenminste dat heb ik zo begrepen.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:26

Cayenne schreef:
Voor de mensen die hun honden wel los laten lopen in natuurgebieden: Ik ben oprecht benieuwd hoe je dan reageert wanneer je ziet dat er een boswachter jouw kant op komt.
Lijn je je hond dan snel aan, of blijf je achter je standpunt staan van los laten lopen?

Ik vind persoonlijk niet dat mijn reden een oprecht goede rede is om mijn hond los te hebben als ik een boswachter tegen zou komen. Als er veel mensen in de peel lopen dan heb ik sowieso de hond aan de lijn. Als het heel rustig is dan niet op bepaalde paden waar ze het pad niet echt af kan. Als ik dan stomtoevalig een boswachter tegen kom op een rustige dag lijn ik haar denk ik gewoon aan. Ik lijn haar sowieso aan als ik mensen tegenkom. Of ik ga stilstaan met haar langs me.

Cayenne schreef:
Echwel schreef:
Zo heeft iedereen een excuus dat het voor hem/haar niet geldt.

Nou idd! En opvallend hoe goed de honden luisteren :D

Ik krijg er oprecht complimenten over als ik met dr loop, dus ik denk wel dat ik dan mag zeggen dat ze goed luisterd. Anders zou ik ook niet zomaar los met haar lopen. Dat ze naar me kan luisteren is dan wel een eis :=

Ik heb èèn keer in de meinweg gehad dat ze niet luisterde en naar een vrouw toe ging met een hond. Èèn keer in al die 6 jaar :+
Ze heeft altijd wel de neiging om naar mensen en honden toe te gaan. Daarom lijn ik haar aan op het moment dat er iemand aan komt of ga ik netjes met haar langs me stilstaan. En als ze los was geweest had ze evengoed kunnen luisteren naar mij. Maar ik voorkom het liever gewoon helemaal dat ze eens niet luisterd. Maar die keer had ik die persoon zelf niet optijd in de gaten. Ja dan krijg je dat :=

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:21

Picopico schreef:
Voor de mensen die hun hond los laten lopen waar het niet mag: willen jullie er rekening mee houden dat niet iedereen honden leuk vindt?
Ik ben zelf bang voor honden. Vooral als er een op me afrent, dan gaat mijn adrenaline niveau echt naar 100 en dat is ook niet zomaar weg. Als ik zie dat een hond niet is aangelijnd raak ik gelijk gespannen, want hij kán op me af komen rennen. En soms gaat dat gepaard met grommen. Dat jouw hond dat niet doet, hoe moet ik dat weten? Is de hond aangelijnd, dan kan ik er vanuit gaan dat hij niet op me af komt rennen, gezien dat niet kan en ervaar ik dus ook geen stress. Dus ja, ik heb er last van als jouw hond los loopt.
Ik wandel nooit in losloopgebied, maar bewust altijd op plekken waar specifiek staat aangegeven dat honden aan de lijn moeten, juist om los lopende honden vermijden, dan is de wandeling voor mij namelijk ook leuk. Desondanks kom ik op sommige stukken vrijwel altijd los lopende honden tegen. Ik vind dit erg vervelend en die plekken vermijd ik nu dus ook. Ik wandel graag in de natuur, maar al die los lopende honden zorgen ervoor dat ik er minder van kan genieten dan ik zou willen.

Dit. Net als dat het "snel aanlijnen" van de honden vaak niet zo snel gaat als dat mensen denken waardoor ik al heel snel in de stress schiet. Of omdat ik dan met een heel snel paard al ruim van te voren moet gaan stappen en vanaf die positie moet roepen dat ik eraan kom omdat men mij vaak niet ziet (van achteren). Zoals ik al eerder aangaf mag ik in mijn handjes knijpen dat ik een paard heb die dol is op honden maar ik heb er een hekel aan.

Oh en mensen die oortjes/een koptelefoon op zetten in de natuur, met of zonder hond/kind/dier. Waarom zou je?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:27

Dit
Je mag op bokt verkondigen dat je een hekel hebt aan kinderen/ asielzoekers enz.
Maar o wee als je zegt dat je een hekel hebt aan honden en vooral loslopende honden

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:31

Cayenne schreef:

Nee heb ik nooit gedaan, kon de boswachter wel waarderen dat ik dan niet schijnheilig deed. Hij heeft er nooit problemen mee gehad dat ik ze los had lopen. Nu is het een omheind losloopgebied geworden dus kan het op de nette manier

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:32

Cayenne schreef:
meggiemeg schreef:

Dat is ook een kwalijke zaak idd. Gaan ze ook het water in met de paarden?
Wij wonen vlakbij een Natura2000 gebied waar het stikt van het wild en daarbij ook een aantal soorten die bedreigd worden met uitsterven.
Als je dan honden als een idioot door het bos ziet rennen en mensen van alles op de paden ziet gooien, dan snap ik wel dat zulke gebieden afgesloten worden.
Zeker in het seizoen wanneer er jonge dieren geboren worden.
Laatst kwamen er gewoon jongens op crossbrommers dwars door het stiltegebied gescheurd 8)7

Ja ze gaan ook het water in. Vandaar ook dat er veel minder waterlelies zijn dan jaren terug

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:33

HopeMyDay schreef:
Oh en mensen die oortjes/een koptelefoon op zetten in de natuur, met of zonder hond/kind/dier. Waarom zou je?

Of mensen die hele telefoongesprekken voeren tijdens de wandeling, ga samen wandelen denk ik dan ( er van uit gaande dat de ander ook wandelen) of ga bij elkaar op de koffie, dat is veel gezelliger!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:55

Picopico schreef:

O, dat lijkt me heel naar! Maken grootte en energie hierin voor jou nog uit? Ik ga er wellicht onterecht vanuit dat ons hondje niet bedreigend is, omdat ze klein en rustig is. Daarnaast is ze heel bang, dus ze gaat toch niet naar mensen toe. Ik sta er niet echt bij stil dat alleen het feit dat ze niet altijd aangelijnd is al voor een paniekreactie kan zorgen. Ik vind honden leuk, maar ik houd er ook niet van als ze op me af komen rennen, tegen me op springen, blaffen, etc.

Als ik hoor dat de boswachter er loopt, dan lijn ik aan. Ik ben hem alleen nog nooit tegengekomen. Ons hondje loopt altijd rustig achter me en gaat om de zoveel meter even ruiken. Aan de riem trek ik haar half ondersteboven als ik niet door heb dat ze weer eens aan het snuffelen is of een plas doet, omdat het achter me gebeurt. Het loopt gewoon niet lekker. Maar ik zit daar niet minder fout om, hè... Ik weet dat ze aan de riem hoort en ik betaal liever geen 90 euro boete. :+
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 13-10-22 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:58

Dat veel mensen bang zijn voor honden merk ik hier in de omgeving ook. Coco is nog jong, heel enthousiast en mens gericht. Ik probeer haar altijd kort bij me te houden als ik mensen passeer maar soms is ze me te snel af en probeert ze toch van iemand een geu

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:03

Picopico schreef:

Ja daar hou ik altijd rekening mee, mijn honden moeten altijd naast me gaan zitten totdat de ander voorbij is als ik ergens anders wandel dan bijvoorbeeld in een losloopgebied. Ik ben me er goed bewust van dat een ander mijn honden niet zo leuk kunnen vinden als dat ik ze vind. Plus dat veel mensen in hun beste pak gaan wandelen op zondag en niet zitten te wachten op een (modderige) pootafdruk van mijn hond op hun kleding.
Je ziet het al van een afstand dat mensen ( en vooral ook kinderen ) bang zijn voor honden. Het is een kleine moeite om even aan te passen en dan daarna weer verder te gaan waar je mee bezig was.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:21

Mijn honden lopen alleen maar los waar echt niemand is. De ene is nl dood en doodsbang voor mensen. Dat betekent dus alleen los waar het zeer overzichtelijk is en al aan de riem voor een ander ons maar gezien heeft.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:27

In gebieden waar de hond niet los mag is deze meestal aangelijnd. Maar als er helemaal geen losloop delen zijn en de hond wil spelen dan gaat de lijn af en spelen we. Hond klaar met spelen of wij vinden het tijd voor rust gaat de hond weer aan de lijn. Zien we voetgangers, ruiters, etc dan moet de hond naast ons lopen, altijd, dus ook aangelijnd.
Kom ik meteen op een punt waar ik me groen en geel aan kan ergeren, namelijk mensen met honden die hun hond wel netjes hebben aangelijnd maar de betreffende hond wel tegen jou of je hond laten opspringen... Tegenwoordig gebruik ik de werpstok of uiteinde van de lange lijn als verdediging en uiteraard worden mensen dan heel boos. 8)7

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:46

Mijn honden lopen ook meestal los, maar ze jagen niet en blijven bij mij in de buurt.
Niemand heeft last van ze, ik kom zelden iemand tegen en gebeurt dat wel lijn ik ze aan.
Hoort natuurlijk niet, dus heel sociaal is het in dat opzicht niet.

Op mijn beurt erger ik me dan ook weer aan andere mensen die ook hun eigen regels maken.
En dat is vooral ruiters die van het ruiterpad afgaan.
Ook de plaatselijke manege gebruikt 'wandelpaden' voor hun groepsbuitenritjes.
Behalve de vele mest zijn paden ook vertrapt of worden mul.
Of ze voelen zich meer omdat ze op een paard zitten en blijven op het midden van het pad draven zodat je zelf aan de kant wordt gedrukt, terwijl het geeneens een ruiterpad is.
Ik vind ruiters die van de ruiterpaden afgaan zelfs nog erger dan wielrenners en mountainbikers :o
Ook omdat kwetsbaar en uniek mos (wat alleen daar groeit) vertrapt wordt.

Het is waar, iedereen wil genieten van de natuur op zijn eigen manier en dat is vaak heel verschillend.

Maar goed, het resultaat van al die mensen en hun eigen regels is wel, dat dit gebied verboden gaat worden voor recreatie.
Parkeerplaats wordt bos, er worden andere paden aagelegd, zodat de natuur zich kan herstellen van de mens/ruiters/fietsers/honden.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 13-10-22 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:49

Ik denk dat ik wel heel netjes ben in de natuur. Te paard groet ik iedereen en ga ik netjes aan de kant, en mocht iemand echt bang zijn voor paarden wil ik nog wel eens afstappen om tussen hun en het paard te gaan staan. We delen nu eenmaal het bos, en ik vind mensen die bang zijn voor paarden een heel stuk wijzer dan diegene die erop gaan zitten. is wel even 500 kilo met een eigen wil :P

Op die manier iemand toch een paard zien aaien, die vind de situatie zo onder controle dat ze mijn paard even van dicht bij wou bekijken. Erg blij met zulke situaties, als mensen goeie ervaringen hebben met ruiters is de kans op boze bos-gebruikers toch een stuk kleiner.

Tijdens een buitenrit wou een vriendin van mij in galop langs de Rietplas... op een stuk waar mensen liggen. Daar waren ik en anderen toch wel even boos over. Hoe kun je zo fucking dom zijn?! Haar reactie? Als het hier niet nu kon, dan kan het toch bijna nooit daar!!! Dat is PRECIES WAT HET IS! heb overzicht, weet zeker dat er nergens wat vandaan kan komen. En DAN PAS!!! Dan pas kun je veilig lekker even gaan.

Als kind leerde je dat je niks mocht weg gooien in de natuur. Ik voel mijn moeders blik al als er per ongeluk wat uit mijn zak rolt. Ren er dan als een dolle kip achterna. Daarbij heb je gewoon je shit op te ruimen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:58

Cayenne schreef:

Ik ben al meerdere keren een boswachter tegen gekomen die mij een prettige voortzetting wenste. Die mij begreep in de keuze om bewust daar de honden los te laten.

1 x een boswachter die mij waarschuwde voor loslopende zwijntjes. Wat nergens stond aangegeven. Toen heb ik de boswachter bedankt. Dit was overgens in losloopgebied. Maar daar Lijnde ik ze wel aan. Die vind ik best gevaarlijk voor ukken en zeker als ze jongen hebben.

Ook ben ik een keer een boa tegengekomen die mij vroeg of ik de hondenpoep die hij aan wees op wilde ruimen omdat mijn hondjes dat gedaan zouden hebben. Nou ik heb hem gevraagd om die zich wel goed voelde. Die drol was bijna even groot als mijn hondjes.

En als ik een x de pech heb dat we wel een boete krijgen dan is dat maar zo. Mijn hondjes zijn geen partij voor grote lomperds. En zo lang daar geen alternatief voor geboden wordt zoek ik die zelf wel uit.

Mijn hondjes zijn niet in staat om wild dood te bijten om überhaupt schade te maken ;) Ook graven ze geen kuilen. Ze durven ook niet ver weg te lopen dus letterlijk geen overlast.

Maaaar ik laat ze ook niet op hardlopers afrennen. Of achter fietsers. Om de doodsimpele reden dat een schop ze fataal is ;)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:06

Ik ga met mijn honden nooit meer naar losloopgebieden. Ze zijn bang van andere honden.

Vroeger had ik nog een oudere hond erbij die ervoor zorgde dat de andere twee het wel vertrouwden, maar sinds zij dood is, vinden de overgebleven twee het gewoon niet leuk. Dus ga ik expres naar niet-losloopgebieden, en lopen ze samen lekker aan zo'n rolflexlijn van 8 meter. En dan kom je dus nog steeds af en toe asociale honden tegen die loslopen en er bovenop duiken.

Toen ik een keer fijntjes opmerkte tegen de eigenaar van zo'n losgeslagen projectiel dat er een reden was dat ik ze aan de lijn had, was de reactie: oh, zijn ze niet betrouwbaar? :))
Nee meneer, het is hier verboden ze los te laten...And by the way, de boswachter is vandaag op het oorlogspad (wat het geval was, we waren hem aan het begin van de wandeling tegengekomen, en hij had hondenkoekjes bij zich - om te bedanken dat we de honden netjes aan de lijn hadden)

Echt, het opvoeden van honden schijnt tegenwoordig optioneel te zijn, en je houden aan de regels ook.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:10

Waarom moeten ze aangeven dat er ergens zwijnen lopen? Zeker op de Veluwe weet je dat je ze tegen kan komen. Bij het losloopgebied in Ede op de hei zitten ook vaak zwijnen. Ik heb het maar 1 keer mis zien gaan, op de Veluwezoom liepen zwijnen met jongen naast het ruiterpad. Er kwam een ruiter ons tegemoet die ze niet had gezien. Haar paard had ze wel geroken, draaide acuut om en ging aan de kletter. Mijn man kon er meteen heen, gelukkig was met de ruiter alles in orde. Het paard hebben ze pas uren later gevonden. Ik vind het altijd prachtig om groot wild tegen te komen. Maar zeker met zwijnen is het soms wel spannend.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 20:14

BeFunny schreef:
1 x een boswachter die mij waarschuwde voor loslopende zwijntjes.

Ik heb nog nooit aangelijnde zwijntjes gezien :Y)