Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pumpkinbroes schreef:Ik heb inmiddels te veel dravers gehad die niet meer ontspannen met bit te rijden zijn.
Pumpkinbroes schreef:Dat dravers die omgeschoold worden of zijn bovengemiddeld onrustig zijn in de mond als het om een bit gaat.
Je ziet dravers ook heel vaak met micklems en particulieren die zoeken waarom het maar niet ontspannen wilt lukken met een bit.
Tuurlijk bij de particulier en bij het omscholen kan ook iets fout gaan.
Sommige paarden zijn van nature ook zo.
Maar het is te veel en te vaak in vergelijking met andere recreatie paarden dat ze moeite hebben met ontspannen lopen op een bit.
Elisa2 schreef:Dan ben ik wel benieuwd..om maar even een kritische vraag te stellen waarom ze moet worden geleerd om anders om te gaan met het bit. Worden ze op druk gereden in de koers? De meeste dravers komen inderdaad niet terecht bij mensen die goed kunnen africhten.
Voor mij is het eigenlijk simpel, ongeacht de tak van sport: als het paard er slechter van wordt, op wat voor een manier dan ook, dan is bij mij de lol er vanaf. Maar ik weet ook dat zoveel afhangt van de persoon die zo'n dier traint/ rijdt/ africht.
chevax schreef:Ik heb me eigenlijk nooit verdiept in de drafsport. Door dit topic ben ik toch eea gaan lezen en filmpjes kijken. Ik ga er nog altijd vanuit dat iedereen het beste voor heeft met zijn paard, maar ik heb zelf meer moeite met de naieve recreatieruiter die z'n paard 24/7 in een kleddernatte wei gooit en denkt dat hij daarmee aan alle basisbehoeften van een paard voldoet dan aan mensen die er op een professionele manier mee bezig zijn. De combinatie dieren en geld is niet altijd een gelukkige, maar ik zie toch vaak liever het beleid en het paardenmanagement van een prof dan van een recreant. Beiden zijn natuurlijk overtrokken: je zult vast profs hebben die beestachtig slecht zijn en goedbedoelende amateurs die het beter doen, maar ik denk dat iedereen wel snapt wat ik bedoel.
ruitje schreef:Menners zijn iets anders dan drafsportmensen. Heb je het over 2 verschillende takken van sport?
In de drafsport durf ik echt te zeggen dat ze procentueel gezien het meeste buitenkomen( ook nog in groepen) van alle sportpaarden die ik ken. Op alle stallen waar ik ben geweest was dit zo.
En ja, je hebt ook rotte appels, uiteraard.
Er zitten heel veel verschillende mensen in het publiek, van paardenmensen tot mensen die niks met paarden hebben. Dat zal bijv. Op een Jumping Amsterdam ook wel zo zijn?
Monique1963 schreef:Ik houd er helemaal niet van van de draf/ren/springsport. Iemand merkte op, als ze de geldprijzen en het gokken erbij weghalen dan zouden we al een heel eind verder zijn. Eens.
Ik vind ieder stapje in paardenwelzijn dat we kunnen verbeteren fijn. Geen zwepen, geen sporen, geen strakke neusriem, geen elastieken om tongen (jezus ik wist niet eens dat men dat deed, hoe triest), geen vreselijke bitten. In de hoge dressuur geen dubbele bitten. Er zijn toch genoeg hogeschoolruiters die hebben laten zien dat je een paard ook bitloos kunt dressuren. Lijkt me veel meer een uitdaging voor wat voor wedstrijden dan ook om deze uitdaging aan te gaan.
Maar ik vraag me ook af waar het dan eindigt. Draf- en rensport verbieden. Daarna milletarys en cross countries, daarna springwedstrijden verbieden. Hoge dressuur komt erna. Dan de gewone dressuur. Dan de recreatie. Dan de maneges. En dan honden. En katten. En konijnen.
Waar stopt het. Dus ja, ik ben voor om er alles aan te doen de gehele paardensport te verzachten, maar ik snap dat bij verbieden het einde zoek kan raken.
Grainey schreef:Denk dat de NDR gewoon eens een reglement moet maken wat toegestaan is of niet toegestaan is en dan ook eens even bij de KNHS moet kijken hoe die dat gedaan hebben. Volgens mij is de drafsport toch echt de enige tak van paardensport die nog steeds 2 jarigen laat draven op de baan en waar tongen vast gezet worden en wat dan ook gewoon toegestaan is en gewoon gevonden wordt..