Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:26

Ik heb inmiddels te veel dravers gehad die niet meer ontspannen met bit te rijden zijn.
Die kun je wel prima bitloos rijden.
Ik heb er nu eentje die echt heel veel geld binnen gehaald heeft, vorig jaar nog.
Die nu moeite met draven heeft, terwijl hij pas net volwassen is.
Weer een andere met de ergste spat die mijn dierenarts ooit gezien heeft.

Ik ben een enorme liefhebber van het ras maar ik heb geen blinde oogkleppen meer op.

Dier en recht is mij te extreem, maar ze hebben echt wel een punt als het gaat om dierenleed in de hogere paardensport.

Opzet, tong vast binden, meerdere bitten, sporen waar je u tegen zegt, bitten met lange scharen.
Nee sorry mij maak je niet meer wijs dat een paard dat allemaal zo fijn vind.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:32

Pumpkinbroes schreef:
Ik heb inmiddels te veel dravers gehad die niet meer ontspannen met bit te rijden zijn.

Deze eventuele causaliteit snap ik niet helemaal?
Ik heb teveel rijpaarden gereden die er bij het minste geringste tussenuit naaien...

Wat dat betreft valt er op meerdere gebieden winst te behalen denk ik?
Maar goed, ik ben ook geen fan van wedstrijden..
overigens, en dat is volgens mij ook vaak al gezegd.. hoger of lager heeft er niet veel mee te maken.. (maar die discussie is ook al heel veel gevoerd).

Draverijen komen nog maar weinig voor, als ze al iets willen aan pakken zouden ze een grotere tak kunnen aanpakken.. Dravers trainen kan iig op veel minder plekken dan waar je een dressuurpaard aan het werk kan zetten.. En het is best wel een soort van niet voor iedereen weggelegd (met bijv spullen waar je verder niks mee kunt) Maar, het is wel een makkelijk doelwit.. Vanuit zo'n organisatie snap ik het wel

Pumpkinbroes

Re: Oproep aan minister voor verbod op draverijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:01

Dat dravers die omgeschoold worden of zijn bovengemiddeld onrustig zijn in de mond als het om een bit gaat.
Je ziet dravers ook heel vaak met micklems en particulieren die zoeken waarom het maar niet ontspannen wilt lukken met een bit.
Tuurlijk bij de particulier en bij het omscholen kan ook iets fout gaan.
Sommige paarden zijn van nature ook zo.
Maar het is te veel en te vaak in vergelijking met andere recreatie paarden dat ze moeite hebben met ontspannen lopen op een bit.

Ik ben niet anti draverijen, maar wel tegen het gebruiken van een paard als een gebruiksvoorwerp.
Fouten maakt iedereen op elk niveau.
Maar als een paard slechter word van wat je er mee doet en je weet dat, maar zet toch keer op keer door om welke reden dan ook.
Dan is het logisch dat dit soort organisaties en leken zoals Lubach zich er mee gaan bemoeien.

Ik bedoel met mijn teksten hier niemand persoonlijk, ik bedoel het is het algemeen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:26

Pumpkinbroes schreef:
Dat dravers die omgeschoold worden of zijn bovengemiddeld onrustig zijn in de mond als het om een bit gaat.
Je ziet dravers ook heel vaak met micklems en particulieren die zoeken waarom het maar niet ontspannen wilt lukken met een bit.
Tuurlijk bij de particulier en bij het omscholen kan ook iets fout gaan.
Sommige paarden zijn van nature ook zo.
Maar het is te veel en te vaak in vergelijking met andere recreatie paarden dat ze moeite hebben met ontspannen lopen op een bit.

het is een beetje offtopic, maar ik herken dit niet perse ... Overigens "heel vaak" en "te veel en te vaak" vind ik ook weer van die vage termen...
Ik vind het gemiddelde rijpaard niet echt ontspannen, maar dat is ook persoonlijk, ik kan ook niet zeggen dat dat er teveel zijn..
Mijn ervaring is dat dravers (en de meeste paarden) eigenlijk best licht zijn, en veel mensen te zware handen hebben.. :j

Verder eens dat de gehele paardensport (niet alleen de draverijen) aandacht gaat krijgen. En dan is het echt aan de sport om daar wat mee te doen. Als ik de reacties van de KNHS (of hoe heet die organisatie) en die van de drafsport naast elkaar leg zie ik wel verschil... :)

Maar goed, de vraag is of het genoeg is... het is voor organisaties tegenwoordig vrij makkelijk om 'het publiek' voor hun karretje te spannen ( :') ) via wat goed gekozen beelden en de socials.. (en, waar geld verdient wordt... etc)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 10:53

Grappig, ik heb er honderden omgeschoold en die ervaring helemaal niet. Je moet begrijpen hoe een Draver in de drafsport geschoold word om ze daarna anders te leren omgaan met een bit( daarom heet het ook omscholen :+ ) . En laten we eerlijk zijn, de meeste Dravers komen nu hun carrière nou niet bij iemand terecht die dat heel goed kan...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:49

Dan ben ik wel benieuwd..om maar even een kritische vraag te stellen waarom ze moet worden geleerd om anders om te gaan met het bit. Worden ze op druk gereden in de koers? De meeste dravers komen inderdaad niet terecht bij mensen die goed kunnen africhten.

Voor mij is het eigenlijk simpel, ongeacht de tak van sport: als het paard er slechter van wordt, op wat voor een manier dan ook, dan is bij mij de lol er vanaf. Maar ik weet ook dat zoveel afhangt van de persoon die zo'n dier traint/ rijdt/ africht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 13:58

Ik heb ook veel recreanten dravers zien aanschaffen om leuk mee te gaan rijden en dat dit niet goed ging. Meestal werden deze paarden voor een leuk laag prijsje aangeschaft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:02

Ik weet het niet, ik denk dat het hetzelfde werkt als bij andere paarden die ofwel niet afgericht zijn, ofwel anders afgericht zijn en terechtkomen bij mensen die niet precies weten hoe dat werkt.. ?
Ik denk dat een goed getraind reiningpaard bij een beginnende ruiter ook niet lekker gaat, vooral als het een beginnende/halfbeginnende (of ohwell, gewoon gevorderde) dressuurruiter betreft... denk ik

het is gewoon anders..
Waar veel mensen heel veel plezier van hebben is dat ze, vooral als ze gekoerst hebben, nergens meer van op kijken, verkeersmak zijn en niet over de piss gaan van een traktor, fanfare of rennende soortgenoten... (maar, dat is ook niet bij allemaal natuurlijjk)

maar goed, dat heeft denk ik niet heel veel met de Dier&Recht situatie te maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:05

Ik vind het heel dubbel. Je kan alles wel goed onderbouwen waarom men iets doet en gebruikt, maar dat praat het niet altijd goed.

Er worden ook keuzes gemaakt omdat dat nu de sport is en je het met minder niet gaat redden tegen de concurrentie nu. Wil je verandering, moet dat overal.

Het is mooi dat hier voorbeelden komen hoe het kan, maar er zijn ook anderen.......

Wij stonden ergens waar iemand meerdere dravers trainde en die kwamen gewoon buiten en ik zag geen wantoestanden.

We kwamen ergens anders te staan waar ze in de men en drafsport zagen en het was echt vreselijk. Ik heb nog nooit zoveel leed tegelijk in zo een korte tijd bij 1 stel mensen gezien.
Nu had ik al vaker slechte ervaringen met menners, dus het was voor mijn beeld niet echt bevorderlijk. Dan kan ik wel objectief willen blijven, maar dat lukt dan soms echt niet meer.

En ik heb in mn hele paardenleven echt nog meer leed gezien in de dressuur, springsport en western, maar als je zelf rijdend bent, lijkt de aangespannen sport soms verder van je af te staan.

Wat me daarnaast vaak opvalt is dat veel mensen wel goed en beter willen. Dat zie je hier ook. Mensen vertellen hoe het gaat en hoe het kan. Maar ik vraag me af of ze niet weten of niet zien wat er bij anderen gebeurt of dat ze dat niet willen zien.
Ik merk dat in de rijsport ook. Vind je iets sneller normaal, wordt het weggewuifd of in een doofpot gestopt of weet men echt niet wat een ander thuis doet en is het leuk samen?

Ik heb niks met hokjes of te fanatieke mensen en organisaties, maar waar het mis gaat mag van mij overal aangepakt. Als mensen niks verkeerd doen, lijkt me dat ook geen probleem voor ze.

Wij hebben ooit zelf een 4 jarige draver gekocht die niet echt problemen had verder. Lief, aanhankelijk en speels paard.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:06

Elisa2 schreef:
Dan ben ik wel benieuwd..om maar even een kritische vraag te stellen waarom ze moet worden geleerd om anders om te gaan met het bit. Worden ze op druk gereden in de koers? De meeste dravers komen inderdaad niet terecht bij mensen die goed kunnen africhten.

Voor mij is het eigenlijk simpel, ongeacht de tak van sport: als het paard er slechter van wordt, op wat voor een manier dan ook, dan is bij mij de lol er vanaf. Maar ik weet ook dat zoveel afhangt van de persoon die zo'n dier traint/ rijdt/ africht.

Het is bijna omgekeerd als wat je met voornamelijk manegepaarden ziet. Teugels los, geen druk op het bit: rustig gangetje. Maar worden de teugels opgenomen en komt er druk op het bit, dan moet de draver "gaan". Je kan je voorstellen dat iemand die een draver als eerste eigen paard koopt (want vaak lekker goedkoop) en die net van de manege komt, zich wezenloos schrikt als de ruiter de teugels opneemt en het paard verhoogt zijn snelheid. Ze gaan meestal aan de teugels hangen waardoor de draver denkt dat hij nog harder moet. Terwijl als ze de teugels los zouden gooien, de draver direct weer langzamer gaat. Omscholing is daarom wel gewenst.

Die druk op het bit hoeft trouwens niet groot te zijn hoor, gewoon aangenomen teugels. Een soort van "let op paard, nu gaan we echt aan het werk".

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 14:27

Een paard wat hard vooruit moet, krijgt hele andere hulpen dan een paard wat moet dragen. Als je dus volgens de visie ' ze gaan vanzelf nageven' beleerd, dan komt dat moment zelden, want een draver die je geen hulp geeft die gaat gewoon harder lopen :D . En als je dan lichte druk geeft, zegt hij: AH lekker, nu kan ik op het bit leunen en nog harder :D

Ik vind dus 'een paard wat er slechter van word' een rekbaar begrip.

Want wat onhandiger( of slechter) is om een mens te dragen, kan soms beter zijn voor de drafsport. In een harde draf bijvoorbeeld wil je een 'vrij strakke' rug hebben. Wat ik al eerder vertelde: als je een paard ziet weg rennen voor een leeuw( stel :+ ) dan is 'dragen' zonde van zijn energie. Een paard wil van nature helemaal niet dragen, opwaartse beweging zijn verloren meters en betekend eerder opgegeten worden. In de drafsport in een race, willen we zoveel mogelijk stuwing, daarvoor moet een paard niet dragen en nageven, maar in zijn natuurlijke houding.

Omdat wij er op gaan zitten, moet een paard wel dragen. Dat vraagt ook een andere reactie op het bit/de neus( in geval van bitloos) . Ik vind heel veel dravers niet beter lopen bitloos. Naar mijn mening gaan ze er minder hard van tussen, dat klopt, omdat ze niet meer druk op het bit koppelen aan: ik ga nog harder. Maar je leert ze ook niet de nieuwe gewenste reactie aan op druk( namelijk nageven). Dan krijg je van die bitloze recreatiedravers die wat hobbelen in het bos zonder correct lichaamsgebruik. Ja, hij loopt niet meer hard, maar je hebt hem ook niet geleerd hoe hij nu zijn lijf moet gebruiken om te dragen :o

Dravers wil je in de training tot koerspaard niet perse aanleren om te dragen, je wil dat ze redelijk 'strak' blijven in hun rug voor een race. Echter, als je daar niks aan doet, vallen ze uit door rugproblemen. Daardoor doen veel trainers ook longeerwerk of werk onder het zadel, investeren veel in massage of rijden zo in de rustige trainingen voor de kar:

Hier een mooi filmpje van verschillende trainers. Zoals je ziet in de training zonder check, zonder tongenband.

Sommige dravers worden in de training thuis juist met een springteugel gereden, om juist te zorgen dat ze laag blijven met hun hoofd, om hun lichaam diverser te trainen. Terwijl deze paarden zo dus niet de koers in gaan. Op dit filmpje zie je dat.

Kijk in het begin ook even hoe de topatleten gehouden worden he :D allemaal buiten :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:11

Interessant, ik leer graag bij hoor. Mijn opmerking over dat een paard er slechter van wordt was dan ook niet zo zeer gericht tegen de drafsport maar tegen alle takken van de sport waar een paard fysiek of mentaal slechter wordt als er niet goed mee omgegaan wordt.

Ik snap wel wat je zegt Ruitje over iets meer druk op het bit, rug vast en harder gaan. Zo worden gangenpaarden over het algemeen ook meer getraind. Als je zoiets niet weet en niet weet dat meer druk - harder betekent dan kun je inderdaad een probleem krijgen, aangezien de meeste mensen ook veel moeite met loslaten hebben.

Ik weet dan dat het bij gangenpaarden ook heel belangrijk is om ze goed over de rug te blijven trainen naast het rijden, willen ze niet helemaal vast komen te zitten. Dat zal voor dravers denk ik niet veel anders zijn.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:15

Ik heb me eigenlijk nooit verdiept in de drafsport. Door dit topic ben ik toch eea gaan lezen en filmpjes kijken. Ik ga er nog altijd vanuit dat iedereen het beste voor heeft met zijn paard, maar ik heb zelf meer moeite met de naieve recreatieruiter die z'n paard 24/7 in een kleddernatte wei gooit en denkt dat hij daarmee aan alle basisbehoeften van een paard voldoet dan aan mensen die er op een professionele manier mee bezig zijn. De combinatie dieren en geld is niet altijd een gelukkige, maar ik zie toch vaak liever het beleid en het paardenmanagement van een prof dan van een recreant. Beiden zijn natuurlijk overtrokken: je zult vast profs hebben die beestachtig slecht zijn en goedbedoelende amateurs die het beter doen, maar ik denk dat iedereen wel snapt wat ik bedoel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 15:57

chevax schreef:
Ik heb me eigenlijk nooit verdiept in de drafsport. Door dit topic ben ik toch eea gaan lezen en filmpjes kijken. Ik ga er nog altijd vanuit dat iedereen het beste voor heeft met zijn paard, maar ik heb zelf meer moeite met de naieve recreatieruiter die z'n paard 24/7 in een kleddernatte wei gooit en denkt dat hij daarmee aan alle basisbehoeften van een paard voldoet dan aan mensen die er op een professionele manier mee bezig zijn. De combinatie dieren en geld is niet altijd een gelukkige, maar ik zie toch vaak liever het beleid en het paardenmanagement van een prof dan van een recreant. Beiden zijn natuurlijk overtrokken: je zult vast profs hebben die beestachtig slecht zijn en goedbedoelende amateurs die het beter doen, maar ik denk dat iedereen wel snapt wat ik bedoel.

Dat zijn echt 2 uitersten.

Als mensen iets zeggen over 24/7 buiten is het altijd gelijk dat paarden van een recreant zijn, in een natte wei worden gegooid of een vieze modderpoel etc.

En dat perfecte management bij sportpaarden vind ik vaak te triest om aan te zien. Paarden die niet of amper buiten komen, aan de hand mogen grazen of altijd alleen staan, compleet ingepakt etc etc. Maar omdat je van het gangpad kan eten en de stallen glimmen is het beter?

Er zit gewoon ontzettend veel tussen.

De ene trainer waar ik het over had, zette de dravers ook buiten en die kwamen ook onder de man in het bos en werden veel aan de longe getraind.

De andere trainer was tegen buiten lopen, paarden stonden hele jaar rond onder dekens en hun vrije tijd was als een idioot tekeer gaan elke dag weer in de stapmolen.
Trainen aan de longe was tot ze kapot waren van het zweet, bloed uit de mond en vooral veel zweep werk.
Maar stallen waren iets mooier, alles komt iets luxer of netter over, want minder vuil/rotzooi.

Als paard zou ik wel weten waar ik voor zou kiezen........

En wat ik zei; Ik heb een beetje een hekel aan menners gekregen omdat ik consequent altijd nare menners ben tegengekomen.........En ze lijken ook in hun eigen wereldje te leven waar dat allemaal normaal is.
Dan kunnen er hier ook vast 100 bokkers mij overtuigen dat zij het anders en beter doen, maar als je die niet tegenkomt, is je beeld gewoon niet zo rooskleurig.

Onze paarden staan 24/7 buiten en nu denk je ook; wat een sneu gezicht. Het is grijs en druilerig buiten en ze worden nat. Vorige week was er nog een zonnetje en stonden ze je tegemoet te glimmen.
En ja, genoeg schuilmogelijkheden en droge sta, ren, lig en rol plekken en overal hooi. Maar het is een minder mooi aanzicht.

Ik vraag me ook af wie de drafsport bekijkt? Ik denk dat veel kijkers voor het gokken gaan en niet altijd paardenmensen zijn. Die hebben een andere kijk dan als wij, paardenmensen gaan kijken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:03

Menners zijn iets anders dan drafsportmensen. Heb je het over 2 verschillende takken van sport?

In de drafsport durf ik echt te zeggen dat ze procentueel gezien het meeste buitenkomen( ook nog in groepen) van alle sportpaarden die ik ken. Op alle stallen waar ik ben geweest was dit zo.

En ja, je hebt ook rotte appels, uiteraard.

Er zitten heel veel verschillende mensen in het publiek, van paardenmensen tot mensen die niks met paarden hebben. Dat zal bijv. Op een Jumping Amsterdam ook wel zo zijn?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:08

ruitje schreef:
Menners zijn iets anders dan drafsportmensen. Heb je het over 2 verschillende takken van sport?

In de drafsport durf ik echt te zeggen dat ze procentueel gezien het meeste buitenkomen( ook nog in groepen) van alle sportpaarden die ik ken. Op alle stallen waar ik ben geweest was dit zo.

En ja, je hebt ook rotte appels, uiteraard.

Er zitten heel veel verschillende mensen in het publiek, van paardenmensen tot mensen die niks met paarden hebben. Dat zal bijv. Op een Jumping Amsterdam ook wel zo zijn?

De eerste trainer doet dravers en alles oke.

De 2e die ik noemde, doet of deed beiden en totaal niet oke. Zijn dravers zagen nooit daglicht.
Hun men paarden waren nog erger............Maar ze presteerden, dus verbeelden zich heel wat en blijkbaar weten hun collega's niet hoe zij het thuis doen.

En dat is wat ik in elke tak van de sport zie. Dat mensen oordelen op een gezellige wedstrijd en wat ze presteren, hoe paarden daar glimmen etc etc. Maar men echt niet weet wat ze thuis doen.

Bij deze 2 even genomen voorbeelden, omdat ze uitersten zijn, zou ik de nr 2 sneller als goede luxe trainer beoordelen, omdat die voor uiterlijk vertoon gaan. De eerste lijkt wat simpeler, maar draait het veel meer om de paarden en hun welzijn.
Dus ja, buiten en dus weleens vieze paarden of vieze dekens.

Bij Jumping Amsterdam lopen ook veel sponsoren en genodigden rond, is ook echt een aantrekkelijk evenement om je relaties aan te trekken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:37

Monique1963 schreef:
Ik houd er helemaal niet van van de draf/ren/springsport. Iemand merkte op, als ze de geldprijzen en het gokken erbij weghalen dan zouden we al een heel eind verder zijn. Eens.

Ik vind ieder stapje in paardenwelzijn dat we kunnen verbeteren fijn. Geen zwepen, geen sporen, geen strakke neusriem, geen elastieken om tongen (jezus ik wist niet eens dat men dat deed, hoe triest), geen vreselijke bitten. In de hoge dressuur geen dubbele bitten. Er zijn toch genoeg hogeschoolruiters die hebben laten zien dat je een paard ook bitloos kunt dressuren. Lijkt me veel meer een uitdaging voor wat voor wedstrijden dan ook om deze uitdaging aan te gaan.

Maar ik vraag me ook af waar het dan eindigt. Draf- en rensport verbieden. Daarna milletarys en cross countries, daarna springwedstrijden verbieden. Hoge dressuur komt erna. Dan de gewone dressuur. Dan de recreatie. Dan de maneges. En dan honden. En katten. En konijnen.

Waar stopt het. Dus ja, ik ben voor om er alles aan te doen de gehele paardensport te verzachten, maar ik snap dat bij verbieden het einde zoek kan raken.

Optomingen opvoorhand uitsluiten wegens iets in de mond is onverstandig. Sommige dieren doen het beter op bit, anderen zonder. Kies wat het beste werkt ook al gaat dat tegen je filosofie in.
Tongbanden hier zijn om te voorkomen dat het paard wegens afwijkend zacht verhemelte de tong tot in de keel kan laten zakken en dus stikt in een groep die zo'n 45-50km/uur gaat. Hoeveel gebroken benen levert zo'n paniek valpartij dan op? Uitgaande van een aangeboren en erfelijke afwijking zou ik meer zien in een fokverbod voor zo'n dier dan een verbod op gebruik hulpmiddel dat voorkomt dat paard bij hard gaan zulke gevaarlijke problemen kan krijgen. Zo iets kan nl ook tijdens training of bij lekker hard als recreatiepaard na baancarriere.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 00:20

Maar dat is wel een belangrijk punt. Als het een afwijking is, zouden meer mensen dat wel mogen weten. Heel veel ex dravers worden later een recreatie paard en dan zou dat ook in de wei of onder het zadel kunnen gebeuren.

Onze draver liep in de wei voorop in draf bijv. En de laatste keer dat ik zwanger reed buiten met hem ging het andere paard opeens hard en ging meneer in een knallende draf even met me aan de haal. Ik zeg niet dat hij die afwijking had en nooit iets gemerkt ook, maar het zal je maar gebeuren.......

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:20

Denk dat de NDR gewoon eens een reglement moet maken wat toegestaan is of niet toegestaan is en dan ook eens even bij de KNHS moet kijken hoe die dat gedaan hebben. Volgens mij is de drafsport toch echt de enige tak van paardensport die nog steeds 2 jarigen laat draven op de baan en waar tongen vast gezet worden en wat dan ook gewoon toegestaan is en gewoon gevonden wordt.
Het is natuurlijk gemakkelijk om te zeggen bij mijn paard gebeurt dat niet, die heeft het niet nodig, maar als dat paard het dus wel "nodig" zou hebben zou je die hulpmiddelen dan wel gebruiken?
Wijzen naar andere takken van paardensport is gemakkelijk en kritiek leveren ook, maar kijk eens naar je eigen tak, als een paard alleen veilig kan draven met een tongband, dan is er toch echt iets mis met dat paard, die zal niet alleen problemen hebben op de baan, paarden van 2 jaar zijn nog lang niet volgroeit, geef ze meer tijd om uit te groeien ipv al te beleren en een koers te lopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:34

[DRS] eerste ontmoeting met de drafbaan....

Ik kwam in dit topic (Judith W) een goede uitleg tegen waarom een tong vastgebonden wordt en waarom een opzetstuk wordt gebruikt.

Volgens mij is hier ook weer kennis en voorlichting heel belangrijk.

Superpony: dat is ook wat ik steeds zeg, alles valt of staat met de trainer/ eigenaar en er zijn grote grijze gebieden tussen het zwart/ wit gedeelte.

Hier zit een draversstal in de buurt en die dieren staan in ieder geval altijd buiten, aan de andere kant is er een super deluxe hengstenhouderij/ manege/ trainingstal met minstens 300 paarden waar er als je geluk hebt 5 paarden buiten staan op een dag.

Ik ken gelukkig ook genoeg fijne menners, het is belangrijk om niet iedereen die dezelfde tak van sport beoefend over een kam te scheren.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:39

Als dier en recht echt voor de dieren is dan zouden ze als eerste de Oostvaardersplassen af moeten schaffen en al die andere dieren die op gifbelten of in andere prut lopen en niet verzorgd en//of gevoerd worden. Daarna zouden ze eens kunnen kijken hoe het wolvenprobleem zich ontwikkeld want die gaan straks afgeschoten worden want dat gaat helemaal mis in het Drents Friese Woud en omstreken, voor deieren die levend uit elkaar getrokken worden maar ook voor de wolf zelf. Daarna zouden ze eens kunnen kjiken wat er over het algemeen aan dierenwelzijn verbeterd zou kunnen worden. Probleem is dat Dier en Recht erg tegen de boeren en tegen de sport met dieren is en daardoor ook onwaarheden gaat verkondingen en bij de boeren filmpjes gebruikt uit bijv het buitenland. Niet zo heel erg volgens het Recht dus. OP zich goed dat de sport onder een vergrootglas ligt dat is niet zo erg dat kan alleen maar verbeteringen geven maar dan wel met verstand en niet alleen maar omdat je tegen bent en boer en sport eigenlijk wilt laten verdwijnen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:41

Het is ook vaak "onbekend maakt onbemind". Toen ik vanuit de dressuurwereld de draverwereld binnen stapte, wist ik ook niet wat ik zag. Mijn man is altijd dravertrainer geweest, dus de uitleg heb ik altijd kunnen vragen. Ik reed veel van zijn dravers onder het zadel om toch hun rug soepel te kunnen houden, wij hebben veel van elkaar geleerd. En over en weer dingen aangepast die anders konden. Qua diervriendelijkheid heb ik me altijd thuis gevoeld tussen de dravers, ze kwamen elke dag in groepen buiten en werden goed op hun werk voorbereid.

En ja, ook in de drafsport heb je mensen die het minder nauw nemen met dierenwelzijn, die mogen wat mij betreft uitgesloten worden, maar het merendeel is gewoon goed voor zijn paarden. Neem de filmpjes van Caroline hierboven, ik ken haar al vanaf dat ze een jaar of 14 was en ze bij ons op stal kwam helpen :). Haar paarden staan ook hele dagen buiten op ruime paddocks en weilanden en worden veel op het strand getraind. Ik zou daar met een gerust hart mijn draver in training zetten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:45

Grainey schreef:
Denk dat de NDR gewoon eens een reglement moet maken wat toegestaan is of niet toegestaan is en dan ook eens even bij de KNHS moet kijken hoe die dat gedaan hebben. Volgens mij is de drafsport toch echt de enige tak van paardensport die nog steeds 2 jarigen laat draven op de baan en waar tongen vast gezet worden en wat dan ook gewoon toegestaan is en gewoon gevonden wordt..

Denk jij series dat de NDR geen reglement heeft over wat wel en niet mag?
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 27-09-22 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:49

Ik weet niet of de KNHS het nu zo goed voor elkaar heeft eigenlijk?
Was daar laatst ook niet gedoe mee?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:00

Wat betreft de tweejarigen, het hele "circus" van de KWPN hengstenkeuring betreft tweejarigen.