Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
hoefnageltje schreef:Bij importtinkers is dat vaak omdat het paspoort te laat is afgegeven.
(dat werd mij dan weer verteld)
juval schreef:mijn pony heeft hb gehad en daarvoor Buut gekregen. Maar de dierenarts heeft nog nooit om het paspoort gevraagd om daar iets over in te vullen. Zou het in een digitaal systeem gekoppeld aan bijvoorbeeld het chipnummer worden geregistreerd wat mijn pony aan medicijnen heeft gehad? Hoe zou dit te controleren zijn?
juval schreef:mijn pony heeft hb gehad en daarvoor Buut gekregen. Maar de dierenarts heeft nog nooit om het paspoort gevraagd om daar iets over in te vullen. Zou het in een digitaal systeem gekoppeld aan bijvoorbeeld het chipnummer worden geregistreerd wat mijn pony aan medicijnen heeft gehad? Hoe zou dit te controleren zijn?
DuoPenotti schreef:anjali schreef:De regering wil gewoon minder vee.Vanwege zog. stikstof en omdat ze de grond willen hebben.Als ze nu paarden tot slachtvee bestempelen dan gaan die onder andere regelgevingen vallen waardoor ze er gemakkelijker vanafkunnen. Ik vind dit echt slecht.Het klopt niet,ze bemoeien zich met andermans bezit.
Ik begrijp je niet.
De regelgeving is niet veel anders dan hij al was.
ze vielen altijd al onder vee altijd al onder de destructiewet bij ruiming of dood als ze niet geslacht werden.
Medicijnen moesten al altijd bijgehouden worden. Zover ik weet als eigenaar ook al lang, dus bijhouden wanneer hij als laatste is ontwormt enz.
iets wat je bij je hond nooit hebt hoeven doen.
anjali schreef:Volgens mij is het nu zo dat je niet zelf mag bepalen hoeveel koeien je hebt.Daar zitten allerlei regels op. Maar je mag nog wel zelf bepalen hoeveel paarden je hebt.Althans,tot nu toe!
Fitzroy schreef:maralyn schreef:Betekent dit ook, dat ze paarden dan mogen "ruimen" bij ziekten??
Waarom krijg ik hier een beetje een gekkig gevoel van.
Dit was precies mijn gedachte. De term slachtdieren kon wel eens verder gaan dan alleen de beslissing om een dier in te laten slapen.
irmaz schreef:Ik geloof niet dat het grote probleem zit in het moeten slachten of in laten slapen maar dat het vooral een probleem gaat worden welke medicatie een paard mag krijgen van de DA. Waarschijnlijk worden DA aan handen en voeten gebonden en kan het in het ergste geval betekenen dat er wel medicatie voor je paard bestaat maar dat de DA die niet mag geven. Het uitsluiten van slacht zou wel eens moeilijker kunnen worden.
Maar ik hoop dat ik er volledig naast zit...
tamary schreef:Voor inslapen, maar niet als alternatief voor slacht an sich. DA heeft een betere reden nodig dan enkel stuk om dier in te slapen ook omdat inslapen nogal een emotionele wissel op de DA trekt (naast die op de eigenaar natuurlijk). Je wil niet de DA's (waar al een tekort aan is) allemaal de ziektewet in jagen met een burnout omdat je paard dat weg moet niet de handel in kan ivm stuk, wegens levensvisie niet naar de slager mag en dus maar door DA ingeslapen moet worden. Nog afgezien van de vraag of de DA uberhaupt je dier inslaapt enkel omdat jij dat wil.
irmaz schreef:Ik geloof niet dat het grote probleem zit in het moeten slachten of in laten slapen maar dat het vooral een probleem gaat worden welke medicatie een paard mag krijgen van de DA. Waarschijnlijk worden DA aan handen en voeten gebonden en kan het in het ergste geval betekenen dat er wel medicatie voor je paard bestaat maar dat de DA die niet mag geven. Het uitsluiten van slacht zou wel eens moeilijker kunnen worden.
_San87_ schreef:irmaz schreef:Ik geloof niet dat het grote probleem zit in het moeten slachten of in laten slapen maar dat het vooral een probleem gaat worden welke medicatie een paard mag krijgen van de DA. Waarschijnlijk worden DA aan handen en voeten gebonden en kan het in het ergste geval betekenen dat er wel medicatie voor je paard bestaat maar dat de DA die niet mag geven. Het uitsluiten van slacht zou wel eens moeilijker kunnen worden.
Waarom zou dit een scenario zijn?
Mindim schreef:tamary schreef:Voor inslapen, maar niet als alternatief voor slacht an sich. DA heeft een betere reden nodig dan enkel stuk om dier in te slapen ook omdat inslapen nogal een emotionele wissel op de DA trekt (naast die op de eigenaar natuurlijk). Je wil niet de DA's (waar al een tekort aan is) allemaal de ziektewet in jagen met een burnout omdat je paard dat weg moet niet de handel in kan ivm stuk, wegens levensvisie niet naar de slager mag en dus maar door DA ingeslapen moet worden. Nog afgezien van de vraag of de DA uberhaupt je dier inslaapt enkel omdat jij dat wil.
Trekt emotionele wissel op de DA, maar degene die het paard moet schieten zal het dan niet boeien?
Ik denk als je aan het vak dierenarts/ veearts begint en zeker paardenarts, heel goed weet dat je 'stukke dieren' moet inslapen. Is toch een wezenlijk onderdeel van het vak.
En hoe pas je jouw visie dan toe op dierenartsen die honden/ katten/ konijnen en dergelijke moeten inslapen?