Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 12:56

Bij importtinkers is dat vaak omdat het paspoort te laat is afgegeven.
(dat werd mij dan weer verteld)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:01

mijn pony heeft hb gehad en daarvoor Buut gekregen. Maar de dierenarts heeft nog nooit om het paspoort gevraagd om daar iets over in te vullen. Zou het in een digitaal systeem gekoppeld aan bijvoorbeeld het chipnummer worden geregistreerd wat mijn pony aan medicijnen heeft gehad? Hoe zou dit te controleren zijn?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:03

hoefnageltje schreef:

Zou dat zigeunerverhaal dan niet waar zijn? Zij hebben wel veel respect voor paarden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:04

hoefnageltje schreef:

Of waar men twijfelt aan de registratie van import word het ook direct aangemerkt als niet voor humane consumptie.

juval schreef:
mijn pony heeft hb gehad en daarvoor Buut gekregen. Maar de dierenarts heeft nog nooit om het paspoort gevraagd om daar iets over in te vullen. Zou het in een digitaal systeem gekoppeld aan bijvoorbeeld het chipnummer worden geregistreerd wat mijn pony aan medicijnen heeft gehad? Hoe zou dit te controleren zijn?

Hier dan weer wel. Is gelukkig weer heel wat jaren geleden.
Maar kreeg de vraag buut of andere pijnstiller.
En dus ook een aantekening door de da geplaatst.
Geen idee wat er overigens in zijn eigen administratie staat.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:07

juval schreef:

Mijn DA zette ook nooit iets in een paspoort. Nou wist die wel dat ik de mijne toch nooit naar de slager zou sturen.Maar je kunt ook ineens zelf sterven en als je dan niets geregeld had voor je paard gaan anderen bepalen wat er met hem\haar gaat gebeuren.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:16

DuoPenotti schreef:
anjali schreef:
De regering wil gewoon minder vee.Vanwege zog. stikstof en omdat ze de grond willen hebben.Als ze nu paarden tot slachtvee bestempelen dan gaan die onder andere regelgevingen vallen waardoor ze er gemakkelijker vanafkunnen. Ik vind dit echt slecht.Het klopt niet,ze bemoeien zich met andermans bezit.

Ik begrijp je niet.
De regelgeving is niet veel anders dan hij al was.

ze vielen altijd al onder vee altijd al onder de destructiewet bij ruiming of dood als ze niet geslacht werden.
Medicijnen moesten al altijd bijgehouden worden. Zover ik weet als eigenaar ook al lang, dus bijhouden wanneer hij als laatste is ontwormt enz.
iets wat je bij je hond nooit hebt hoeven doen.

Volgens mij is het nu zo dat je niet zelf mag bepalen hoeveel koeien je hebt.Daar zitten allerlei regels op. Maar je mag nog wel zelf bepalen hoeveel paarden je hebt.Althans,tot nu toe!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:18

Euuh. Ik ben je kwijt. Sorry :)
Wat heeft dat met deze regel te maken?

En als paardenbedrijf heb je ook te maken met vergunning van aantal paarden enz.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:21

maralyn schreef:
Betekent dit ook, dat ze paarden dan mogen "ruimen" bij ziekten??

Waarom krijg ik hier een beetje een gekkig gevoel van.

Dit was precies mijn gedachte. De term slachtdieren kon wel eens verder gaan dan alleen de beslissing om een dier in te laten slapen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:22

anjali schreef:
Volgens mij is het nu zo dat je niet zelf mag bepalen hoeveel koeien je hebt.Daar zitten allerlei regels op. Maar je mag nog wel zelf bepalen hoeveel paarden je hebt.Althans,tot nu toe!

Ik mag 100 paarden hebben, dat is het probleem niet, maar ik mag niet zo maar 100 paarden houden op mijn erf, daar heb ik toch echt vergunning (inclusief een hoop regelgeving) voor nodig.

Er zit een verschil tussen hebben en houden. Dus eigenaar zijn van en het stallen op je erf.
Laatst bijgewerkt door ingvdh op 15-09-22 13:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:23

Fitzroy schreef:
maralyn schreef:
Betekent dit ook, dat ze paarden dan mogen "ruimen" bij ziekten??

Waarom krijg ik hier een beetje een gekkig gevoel van.

Dit was precies mijn gedachte. De term slachtdieren kon wel eens verder gaan dan alleen de beslissing om een dier in te laten slapen.

Ruimen mag ook zonder deze regel al.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:26

_San87_ schreef:
Ruimen mag ook zonder deze regel al.

Was volgens mij eerder al zo bij vogelgriep, dat je hobbyvogeltjes er ook aan gingen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:27

Tja sommigen hier vertrouwen de overheid en anderen (waaronder ik) niet! De toekomst zal het leren wie er gelijk had.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:28

En ruimen is per definitie uitgesloten voor humane consumptie.
Dus daar zou deze manier van documenteren niets aan veranderen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:28

Rare aannames en complottheorieën doen er toch de ronde over dit onderwerp.

Century

Re: Paarden zijn slachtdieren, tenzij medisch ongeschikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:30

Volgens mij wordt er voornamelijk emotioneel gereageerd en weinig objectief nagedacht, maar dat is ook wel weer logisch bij zo'n onderwerp. Wel jammer dat men daardoor niet altijd helemaal meer goed lijkt te lezen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:34

Dit was toch al zo voor Nederland? Bij mijn paard heeft de DA ook afgetekend dat ze niet geslacht word vanwege medicatie di ze heft gehad( bepaald soort AB gekregen)

Is dit iets wat voor België nu gaat gelden? Omdat ik Vlaanderen zie staan in de text.

Kan het verkeerd hebben hoor…

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:37

Ik geloof niet dat het grote probleem zit in het moeten slachten of in laten slapen maar dat het vooral een probleem gaat worden welke medicatie een paard mag krijgen van de DA. Waarschijnlijk worden DA aan handen en voeten gebonden en kan het in het ergste geval betekenen dat er wel medicatie voor je paard bestaat maar dat de DA die niet mag geven. Het uitsluiten van slacht zou wel eens moeilijker kunnen worden.

Maar ik hoop dat ik er volledig naast zit...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:38

irmaz schreef:
Ik geloof niet dat het grote probleem zit in het moeten slachten of in laten slapen maar dat het vooral een probleem gaat worden welke medicatie een paard mag krijgen van de DA. Waarschijnlijk worden DA aan handen en voeten gebonden en kan het in het ergste geval betekenen dat er wel medicatie voor je paard bestaat maar dat de DA die niet mag geven. Het uitsluiten van slacht zou wel eens moeilijker kunnen worden.

Waarom zou dit een scenario zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:40

tamary schreef:
Voor inslapen, maar niet als alternatief voor slacht an sich. DA heeft een betere reden nodig dan enkel stuk om dier in te slapen ook omdat inslapen nogal een emotionele wissel op de DA trekt (naast die op de eigenaar natuurlijk). Je wil niet de DA's (waar al een tekort aan is) allemaal de ziektewet in jagen met een burnout omdat je paard dat weg moet niet de handel in kan ivm stuk, wegens levensvisie niet naar de slager mag en dus maar door DA ingeslapen moet worden. Nog afgezien van de vraag of de DA uberhaupt je dier inslaapt enkel omdat jij dat wil.

Trekt emotionele wissel op de DA, maar degene die het paard moet schieten zal het dan niet boeien?

Ik denk als je aan het vak dierenarts/ veearts begint en zeker paardenarts, heel goed weet dat je 'stukke dieren' moet inslapen. Is toch een wezenlijk onderdeel van het vak.
En hoe pas je jouw visie dan toe op dierenartsen die honden/ katten/ konijnen en dergelijke moeten inslapen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:42

irmaz schreef:

Is nu toch ook al zo. Spul voor mijt, ben de naam even kwijt, mag toch ook niet meer?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:44

Maar om welke reden mag dat niet?
Heeft dat met slacht te maken of juist uit reden dat het ook goede insecten kan vernietigen?
Daar denk ik bij zo'n middel eerder aan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:46

irmaz schreef:

??
Stel je paard krijgt Buut... dan meldt de DA dit in het paspoort (op het medisch inlegvel) en dan is je paard al automatisch uitgesloten voor de slacht (menselijke consumptie).
Hij is dan echt niet gebonden aan dat hij niks mag geven.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:46

_San87_ schreef:
irmaz schreef:

Waarom zou dit een scenario zijn?

Een snelle en eenvoudige manier om antibiotica/medicijn/... gebruik terug te dringen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:47

Mindim schreef:
tamary schreef:
Voor inslapen, maar niet als alternatief voor slacht an sich. DA heeft een betere reden nodig dan enkel stuk om dier in te slapen ook omdat inslapen nogal een emotionele wissel op de DA trekt (naast die op de eigenaar natuurlijk). Je wil niet de DA's (waar al een tekort aan is) allemaal de ziektewet in jagen met een burnout omdat je paard dat weg moet niet de handel in kan ivm stuk, wegens levensvisie niet naar de slager mag en dus maar door DA ingeslapen moet worden. Nog afgezien van de vraag of de DA uberhaupt je dier inslaapt enkel omdat jij dat wil.

Trekt emotionele wissel op de DA, maar degene die het paard moet schieten zal het dan niet boeien?

Ik denk als je aan het vak dierenarts/ veearts begint en zeker paardenarts, heel goed weet dat je 'stukke dieren' moet inslapen. Is toch een wezenlijk onderdeel van het vak.
En hoe pas je jouw visie dan toe op dierenartsen die honden/ katten/ konijnen en dergelijke moeten inslapen?

Gaat om wanneer. Paard dat met bv jaartje pijnvrij wei kan genezen moeten inslapen is een heel ander verhaal dan een dier dat je al 3 dagen behandeld voor een koliek die niet over wil gaan. DA is er primair dierenarts voor geworden om dieren te genezen, niet om ze het hoekje om te helpen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:48

Irmaz, maar dat is toch geen probleem als je laat inslapen?
De dierenarts weet hier dat ik ze thuis in wil laten slapen. Hij kan dan ook geven wat het beste is.
En juist door die aantekening kan dat.
Dat veranderd ook niet.