Wolven slaan opnieuw toe: Alweer twee pony's doodgebeten

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9496
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:13

FennyPower schreef:
Ik zag voorbij komen dat er ook een pony van 40 is aangevallen door een wolf.
Beestje heeft redelijk veel geluk gehad dat de eigenaar het opmerkte en snel gekomen is :(
Was in de regio Limburg (B) stond er.kan de bron niet vinden zo snel

Deze https://m.hbvl.be/cnt/dmf20220914_93622755

Ayasha
Blogger

Berichten: 58099
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:15

Mindim schreef:
24/7 ophokken, hoeft niet. Als ze bij me in de buurt liepen, dan naar buiten overdag als ik thuis ben, maar in de nachten zeker naar binnen. De kans dat ze overdag aanvallen is toch wel iets kleiner. Maar goed, het alternatief, een gedood paard of pony, spreekt me nog minder aan. Jou niet?

Natuurlijk Mindim. Ik zit gewoon te hopen dat ze uitgevreten liggen op een dag. Wat dacht jij?

Maar er zijn er genoeg overdag gedood ook dus of die kans zoveel kleiner is? Mwah.
24/7 in de stal is niet paard waardig.

Het enige aanvaardbare alternatief is dat de overheid toe staat dat er omheining geplaatst mag worden die daadwerkelijk wolfproof is + stallen die dicht kunnen voor in de nacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:17

Mist schreef:
FennyPower schreef:
Ik zag voorbij komen dat er ook een pony van 40 is aangevallen door een wolf.
Beestje heeft redelijk veel geluk gehad dat de eigenaar het opmerkte en snel gekomen is :(
Was in de regio Limburg (B) stond er.kan de bron niet vinden zo snel

Deze https://m.hbvl.be/cnt/dmf20220914_93622755

Ik zag het facebook bericht over deze aanval. De mensen hebben een stal, een paar meter van hun weide was de vorige aanval geweest, volgens zelfde bericht van de eigenaar. Wat ik dan niet snap, is dat ze het paard buiten hebben laten staan. Alles was aanwezig om hem veilig te stellen. En nee, dat is geen victim shaming. Maar als er op een paar meter van mijn wei een pony was gedood door de wolf, dan liet ik mijn 40 jarige paard in de nacht niet buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:19

Ayasha schreef:
Mindim schreef:
24/7 ophokken, hoeft niet. Als ze bij me in de buurt liepen, dan naar buiten overdag als ik thuis ben, maar in de nachten zeker naar binnen. De kans dat ze overdag aanvallen is toch wel iets kleiner. Maar goed, het alternatief, een gedood paard of pony, spreekt me nog minder aan. Jou niet?

Natuurlijk Mindim. Ik zit gewoon te hopen dat ze uitgevreten liggen op een dag. Wat dacht jij?

Maar er zijn er genoeg overdag gedood ook dus of die kans zoveel kleiner is? Mwah.
24/7 in de stal is niet paard waardig.

Het enige aanvaardbare alternatief is dat de overheid toe staat dat er omheining geplaatst mag worden die daadwerkelijk wolfproof is + stallen die dicht kunnen voor in de nacht.


Zeg ik toch ook niet, alleen men kan roepen hoe shit het is, tot je een ons weegt, maar dat helpt geen ene
malle moer. En nee 24/7 per dag is ook niet paardwaardig, kapot gevreten door een wolf ook niet. En helaas zijn het de enige 2 keuzes die je hebt tegenwoordig, als de overheid niet mee werkt. Dus aan ieder de keuze.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58099
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:21

Spoiler:
Mindim schreef:
Mist schreef:

Ik zag het facebook bericht over deze aanval. De mensen hebben een stal, een paar meter van hun weide was de vorige aanval geweest, volgens zelfde bericht van de eigenaar. Wat ik dan niet snap, is dat ze het paard buiten hebben laten staan. Alles was aanwezig om hem veilig te stellen. En nee, dat is geen victim shaming. Maar als er op een paar meter van mijn wei een pony was gedood door de wolf, dan liet ik mijn 40 jarige paard in de nacht niet buiten?

Hier is een tip: als je moet zeggen dat het geen victim blaming is. Is de kans reëel dat dat precies is wat het is.

Hij komt dichter bij huis te staan maar nergens staat dat er een stal ter beschikking is.

Ik heb de luxe van ze aan huis te hebben en dus te kunnen doen wat jij zegt maar ik besef ook dat veel mensen dat niet hebben. Wat moeten die mensen dan?

Waarom is de wolf een 100tal jaar geleden eigenlijk verdwenen?
(Serieuze vraag, geen sarcasme)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-09-22 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 30448
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:22

Misschien omdat pro wolf ons alle wijs maakt dat ze zulke grote dieren niet pakken?

Dat ze daarom dachten grote pony is veilig?

Misschien is de pony damping? Pikt hij het af binnen?

Niet gewend opgesloten te staan raakt hij in paniek?

We weten het niet. Kijk voor mij die ze in de avond binnen zet met paarden die daar tegen kunnen is het simpel. Maar weet dat dat niet zo makkelijk voor een ander kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:25

Ayasha schreef:
Hier is een tip: als je moet zeggen dat het geen victim blaming is. Is de kans reëel dat dat precies is wat het is.

Ik heb de luxe van ze aan huis te hebben en dus te kunnen doen wat jij zegt maar ik besef ook dat veel mensen dat niet hebben. Wat moeten die mensen dan?

Waarom is de wolf een 100tal jaar geleden eigenlijk verdwenen?
(Serieuze vraag, geen sarcasme)


Tip voor jou, beter lezen ;) Ik heb het over dit geval, niet over een algemene situatie. Dus schuif me dat ook niet in de schoenen, dank u.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58099
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:26

DuoPenotti schreef:
Misschien omdat pro wolf ons alle wijs maakt dat ze zulke grote dieren niet pakken?

Dat ze daarom dachten grote pony is veilig?

Misschien is de pony damping? Pikt hij het af binnen?

Niet gewend opgesloten te staan raakt hij in paniek?

We weten het niet. Kijk voor mij die ze in de avond binnen zet met paarden die daar tegen kunnen is het simpel. Maar weet dat dat niet zo makkelijk voor een ander kan zijn.

Ik vind nergens dat er een stal is. Enkel dat er een weide met een hogere draad dichter bij huis is waar ie nu in gaat.

Mindim: mijn tip ging ook specifiek over dat geval. ;) MIJN lees vermogen zit dus wel goed.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-09-22 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:27

DuoPenotti schreef:
Misschien omdat pro wolf ons alle wijs maakt dat ze zulke grote dieren niet pakken?

Dat ze daarom dachten grote pony is veilig?

Misschien is de pony damping? Pikt hij het af binnen?

Niet gewend opgesloten te staan raakt hij in paniek?

We weten het niet. Kijk voor mij die ze in de avond binnen zet met paarden die daar tegen kunnen is het simpel. Maar weet dat dat niet zo makkelijk voor een ander kan zijn.


Eigenaar adviseert paarden op te stallen, dus neem aan dat de fjord inmiddels ook de nachten binnen staat.

Ik lees nooit artikelen van pro wolf, geen behoefte aan.

DuoPenotti

Berichten: 30448
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:31

Ayasha
Ik heb dat niet nagezocht.
Ik ga er dan nu vanuit dat als mindim dat hier als feit brengt dat het klopt.

Maar dan zijn er nog genoeg redenen waarom iemand toch heeft gedacht mijn pony zal wel veilig staan.

@mindin
Ik geloof dat al vaker aangehaald is dat bij de term pro wolf jij persoonlijk niet word bedoeld.
Maar zo'n lelieveld enz die leugens rond bazuinen als pakt geen grote dieren, dood alleen via een nekbeet, is schuw, 120 is hoog genoeg en dat soort onzin meer.

Dat als pro wolf verspreiden is gevaarlijk. Want dat kan dus de reden zijn dat deze fjord nu is aangevallen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58099
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:32

Mindim schreef:
DuoPenotti schreef:
Misschien omdat pro wolf ons alle wijs maakt dat ze zulke grote dieren niet pakken?

Dat ze daarom dachten grote pony is veilig?

Misschien is de pony damping? Pikt hij het af binnen?

Niet gewend opgesloten te staan raakt hij in paniek?

We weten het niet. Kijk voor mij die ze in de avond binnen zet met paarden die daar tegen kunnen is het simpel. Maar weet dat dat niet zo makkelijk voor een ander kan zijn.


Eigenaar adviseert paarden op te stallen, dus neem aan dat de fjord inmiddels ook de nachten binnen staat.

Ik lees nooit artikelen van pro wolf, geen behoefte aan.

Ik lees eigenlijk niet dat de eigenaar dat adviseert, eerder de DA of de site met het hele artikel. Het is wel discutabel omschreven. Dat wel. Maar het lijkt me sterk dat hij het anderen adviseert en het zelf niet doet als hij de optie heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:37

Ayasha schreef:
[ [url]Video[/url] ]
DuoPenotti schreef:
Misschien omdat pro wolf ons alle wijs maakt dat ze zulke grote dieren niet pakken?

Dat ze daarom dachten grote pony is veilig?

Misschien is de pony damping? Pikt hij het af binnen?

Niet gewend opgesloten te staan raakt hij in paniek?

We weten het niet. Kijk voor mij die ze in de avond binnen zet met paarden die daar tegen kunnen is het simpel. Maar weet dat dat niet zo makkelijk voor een ander kan zijn.

Ik vind nergens dat er een stal is. Enkel dat er een weide met een hogere draad dichter bij huis is waar ie nu in gaat.

Mindim: mijn tip ging ook specifiek over dat geval. ;) MIJN lees vermogen zit dus wel goed.


Ja, jij bent gods gift aan aarde. De rest van je post vergeet je zeker :')
Pony stond in een wei met simpele omheining, dier kan ook in de tuin en nee, ik heb dat niet uit het artikel ;) die kan ik niet eens lezen
Mensen zet je paarden en ponies op stal, komt ook van de eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:48

DuoPenotti schreef:
Misschien omdat pro wolf ons alle wijs maakt dat ze zulke grote dieren niet pakken?

Dat ze daarom dachten grote pony is veilig?

Misschien is de pony damping? Pikt hij het af binnen?

Niet gewend opgesloten te staan raakt hij in paniek?

We weten het niet. Kijk voor mij die ze in de avond binnen zet met paarden die daar tegen kunnen is het simpel. Maar weet dat dat niet zo makkelijk voor een ander kan zijn.


Nope, niks van dat alles, men vond het zielig hem binnen te zetten.

DuoPenotti

Berichten: 30448
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolven slaan opnieuw toe: Alweer twee pony's doodgebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 17:57

Ik heb nu het bericht gelezen.
En ik lees het ook als jij. Nee dat begrijp ik dan ook niet.
Ik zou dan ook verkiezen voor binnen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58099
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:11

Mindim schreef:
Ja, jij bent gods gift aan aarde. De rest van je post vergeet je zeker :')
Pony stond in een wei met simpele omheining, dier kan ook in de tuin en nee, ik heb dat niet uit het artikel ;) die kan ik niet eens lezen
Mensen zet je paarden en ponies op stal, komt ook van de eigenaar.

Lief dat je dat vindt :j

De rest was in reactie op jouw eigen post van ze onder toezicht buiten te zetten dus nee ik zie niet waar ik iets mis gelezen heb. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:20

Ayasha schreef:
Mindim schreef:
Ja, jij bent gods gift aan aarde. De rest van je post vergeet je zeker :')
Pony stond in een wei met simpele omheining, dier kan ook in de tuin en nee, ik heb dat niet uit het artikel ;) die kan ik niet eens lezen
Mensen zet je paarden en ponies op stal, komt ook van de eigenaar.

Lief dat je dat vindt :j

De rest was in reactie op jouw eigen post van ze onder toezicht buiten te zetten dus nee ik zie niet waar ik iets mis gelezen heb. :+


Jij begint over mensen die geen stal aan huis hebben en daar had ik het niet over, aangezien deze mensen een stal aan huis hebben. Dus je haalt iets aan waar ik het niet over had.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58099
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:28

Mindim schreef:
Jij begint over mensen die geen stal aan huis hebben en daar had ik het niet over, aangezien deze mensen een stal aan huis hebben. Dus je haalt iets aan waar ik het niet over had.

Nah-ah!! Dat laat ik me niet in de schoenen schuiven. DAT deel ging over mijn reactie van ‘wat dan, 24/7 op hokken?’
Niet over deze specifieke situatie. Niet nu je kar draaien en mij verwijten dat ik in de foute richting ga!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 18:54

Ayasha schreef:
Mindim schreef:
Jij begint over mensen die geen stal aan huis hebben en daar had ik het niet over, aangezien deze mensen een stal aan huis hebben. Dus je haalt iets aan waar ik het niet over had.

Nah-ah!! Dat laat ik me niet in de schoenen schuiven. DAT deel ging over mijn reactie van ‘wat dan, 24/7 op hokken?’
Niet over deze specifieke situatie. Niet nu je kar draaien en mij verwijten dat ik in de foute richting ga!


Ahhh, jij gaat nog over een paar posts eerder, alvoor we het hadden over de fjord, dat was een reactie die jij had op mijn post wisseling met Bloemetje.
Dan had je mijn quote er even bij moeten plaatsen voor de duidelijkheid.

Je reageert echter op mijn specifieke post over de fjord, misschien iets duidelijker zijn waar op je doelt dan in het vervolg ;)
En nu maar weer ontopic, voor de rest van de lezers ook een stuk prettiger lijkt me ...

ApplePapple

Berichten: 2748
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 19:22

Josien_ schreef:
Van mij hoeft de wolf ook niet compleet weg, maar net zoals ander wild gecontroleerd worden. Door probleemwolven of overpopulatie aan te pakken.

Zelf heb in geaccepteerd dat ik niet 100% kan beschermen. We gaan de omheining verbeteren, maar een dichte stal mag niet geplaatst worden. We kunnen dus ook niet veel meer op deze plek.

Ik vind het verschrikkelijk, maar ik zal er mee moeten leven vrees ik.
Wel denk ik dat het een kwestie van tijd is dat er ook een mens aangevallen of bedreigd wordt.



Hoe gaan jullie de omheining verbeteren?

dierenfan
Berichten: 9715
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolven slaan opnieuw toe: Alweer twee pony's doodgebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 20:17

Voor aantal mensen die het niet begrijpen een wolf beheert geen wild populaties zoals jagers doen. Hier in NL met te klein gebieden aangelegd batuur elimineert de wolf wild populaties. De veluwe als voorbeeld al 2 jaar geen jong wild wat overleefd van reeën en herten. Noemt iemand dat beheren? Dit betekent gewoon einde reeën en herten binnen paar jaar. Ook volwassen dieren worden namelijk elk jaar meer gepakt. Dit gaat overal zo. Voor even kan onze namaak natuur dat wel aan er zijn namelijk in vele gebieden overschotten. Echter waar goede! jagers ontzettend veel bezig zijn in hun jacht gebieden en exact weten wat er leeft en afgeschoten kan worden daar pakt de wolf gewoon alles wat te pakken is. Is het wild op dan volgt vee wat hun ook al er onder te lijden heeft. Ook onze huisdieren zijn niet veilig en uiteindelijk eten ze ook gewoon mensen hoor... Zelfs vegetariërs..

Wolf proof omheiningen...zie de omheiningen in dierentuinen, veel toezicht en nog jaarlijks in meerdere dierentuinen ontsnappende wolven en die hebben geen extreme honger .......

FennyPowerJarig

Berichten: 1492
Geregistreerd: 06-02-14
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:37


speurneusc

Berichten: 5444
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 21:59

dierenfan schreef:
Wolf proof omheiningen...zie de omheiningen in dierentuinen, veel toezicht en nog jaarlijks in meerdere dierentuinen ontsnappende wolven en die hebben geen extreme honger .......


idd wolf komt over 2 meter heen of ze gaan eronder door...

wolven uit z'n 180 jaar geleden uitgeroeid omdat ze te gevaarlijk waren voor mens, kind en werd het vee waarvan men toen alleen leefde uitmoorden.

Jennyj01
Berichten: 5379
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 07:40

@mindim Je bent niet echt een aanwinst in dit topic.

tengeltje11
Berichten: 7180
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Wolven slaan opnieuw toe: Alweer twee pony's doodgebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:11

En vergeet niet dat ‘Roodkapje en de wolf’ ook niet willekeurig in het leven geroepen is…. Men wou de kinderen al van jongs af aan attent maken voor de gevaren van de wolf…. En dat zal niet ontstaan zijn omdat meneer wolf vies was van een kind of een ouder vrouwtje….

Josien_

Berichten: 9070
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 08:12

ApplePapple schreef:
Josien_ schreef:
Van mij hoeft de wolf ook niet compleet weg, maar net zoals ander wild gecontroleerd worden. Door probleemwolven of overpopulatie aan te pakken.

Zelf heb in geaccepteerd dat ik niet 100% kan beschermen. We gaan de omheining verbeteren, maar een dichte stal mag niet geplaatst worden. We kunnen dus ook niet veel meer op deze plek.

Ik vind het verschrikkelijk, maar ik zal er mee moeten leven vrees ik.
Wel denk ik dat het een kwestie van tijd is dat er ook een mens aangevallen of bedreigd wordt.



Hoe gaan jullie de omheining verbeteren?


Waarschijnlijk iets ophogen, meer stroomdraden en het onderste deel met gaas. Dit hebben we al rondom het perceel, maar willen we nu extra doen om de paddock waar ze 's nachts in staan.
Absoluut niet perfect en ik heb ook niet de illusie dat dit een wolf volledig gaat tegenhouden maar alle beetjes helpen om het iets minder uitnodigend te maken.