Wolven pakken pony in weide in Peer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 01:15

OleJon schreef:
Geen ruchtbaarheid aan geven en afschieten

Dan komt er een nieuwe voor in de plaats, dus wat lost het op? Je kan niet maar illegaal blijven afschieten zonder dat dat opvalt. Verder is voor eigen rechter spelen nou zo goed? Verder hebben die dieren een enorm territorium, dus de kans dat je goed zit is vrij klein.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 01:18

Het wordt pas ironisch wanneer de schapen weg zijn. Dan beginnen de natuurorganisaties te klagen dat de heide dicht groeit. Maar waar moeten die schapen dan eigenlijk naar toe?

Maar eigenlijk geeft de komst van de wolf natuurorganisaties zelf allerlei problemen met het behalen van allerlei natuurwensen. Dat is best wel ironisch eigenlijk. Met de toevoeging van de wolf aan omze postzegeltjes natuur gaat er gewoon van alles verdwijnen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 05:10

Spoiler:
Afbeelding

Zo wil je de pony toch niet vinden in de wei?

Akelige foto maar dagelijkse realiteit helaas.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 06:06

Mindim schreef:
Popstra schreef:

Verdiep je er even in. Deze honden pakken alles maar dan ook alles wat niet bij hun kudde hoord..dus evt ook jou of een kind.

En dieren kun je snachts op stal zetten, wolven pakken ze overdag ook!

Hier lopen ze demos met die honden. De honden gaan hier bij de kudde in achter een wolfwerende omheining in de nachten. Overdag is hier de herder er bij. Dus zolang je kind niet snachts binnen een omheining komt met een kudde schapen die onder bescherming staat van de honden, heb je weinig te vrezen.

Precies die honden kunnen beschermen en daar zijn ze voor. Beschermen en baas moet helpen oplossen want daarin zijn ze geen partij...nee we laten die honden s nachts aan hun lot over. Als er dan wolven komen zijn hun het eerste 'voer' de baas hoort zijn bescherming namelijk niet. Dat is net zoiets als alarm gebruiken voor beveiliging van je bedrijf maar niet maken dat een bedrijf of personen melding krijgen dat het af gaat. Dan heeft zo'n alarm niet echt zin...het beschermd en schrikt af maar daders hebben dan tijd en komen weg met de buit. Als ze maar lef hebben

Overigens nog zoiets en in België al gebeurd. Wolven breken s nachts in weide. Honden doen waarschijnlijk hun werk (hoewel niet gewond) maar vee breekt door omheining. Dode en vermistte schapen. Wolf vertrokken en uren later (vermoedelijk) wordt het ontdekt...je zal zo'n losse bewakingshond maar treffen als je daar net swiffie uit laat.....

Onverantwoordelijk!! Uiteindelijk als eigenaar ben je verantwoordelijk, dit zijn nogal risico's hier in Nederland. Daarnaast contact gehad met de LID want honden moet je in Nederland verplicht onderdak geven, geldt dat ook voor hun? Dat is kennelijk regionaal bepaald. Mag jou hond een dier doden met beschermstatus? Daar was geen antwoord voor...geen antwoord voor...dus je kan er verantwoordelijk voor gehouden worden dat jou eigendom een dier met beschermstatus gedood heeft. Fijn te weten toch. Zijn kleinigheidjes die duizenden euro's kunnen kosten...

Overigens het gemiddelde van die honden zijn ook flink mens agressief en zeer stevige wakers. Ik voorzie enkel meer problemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 06:52

Anne_GTI schreef:
Spoiler:
[ [url=m/FGXudM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee, vanzelf niet.

Waarom dan de pony niet veilig zetten, pony stond alleen en eigenaar is gewaarschuwd dat er 13 wolven rond liepen aldaar. Maar hij liet de uk het gewoon uitzoeken, dat snap ik dus niet.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 07:21

Misschien had hij geen stal he?
Niet iedereen heeft vaste stallen op de weide staan die je fatsoenlijk kunt afsluiten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 07:22

dierenfan schreef:
Hier lopen ze demos met die honden. De honden gaan hier bij de kudde in achter een wolfwerende omheining in de nachten. Overdag is hier de herder er bij. Dus zolang je kind niet snachts binnen een omheining komt met een kudde schapen die onder bescherming staat van de honden, heb je weinig te vrezen.

Precies die honden kunnen beschermen en daar zijn ze voor. Beschermen en baas moet helpen oplossen want daarin zijn ze geen partij...nee we laten die honden s nachts aan hun lot over. Als er dan wolven komen zijn hun het eerste 'voer' de baas hoort zijn bescherming namelijk niet. Dat is net zoiets als alarm gebruiken voor beveiliging van je bedrijf maar niet maken dat een bedrijf of personen melding krijgen dat het af gaat. Dan heeft zo'n alarm niet echt zin...het beschermd en schrikt af maar daders hebben dan tijd en komen weg met de buit. Als ze maar lef hebben

Overigens nog zoiets en in België al gebeurd. Wolven breken s nachts in weide. Honden doen waarschijnlijk hun werk (hoewel niet gewond) maar vee breekt door omheining. Dode en vermistte schapen. Wolf vertrokken en uren later (vermoedelijk) wordt het ontdekt...je zal zo'n losse bewakingshond maar treffen als je daar net swiffie uit laat.....

Onverantwoordelijk!! Uiteindelijk als eigenaar ben je verantwoordelijk, dit zijn nogal risico's hier in Nederland. Daarnaast contact gehad met de LID want honden moet je in Nederland verplicht onderdak geven, geldt dat ook voor hun? Dat is kennelijk regionaal bepaald. Mag jou hond een dier doden met beschermstatus? Daar was geen antwoord voor...geen antwoord voor...dus je kan er verantwoordelijk voor gehouden worden dat jou eigendom een dier met beschermstatus gedood heeft. Fijn te weten toch. Zijn kleinigheidjes die duizenden euro's kunnen kosten...

Overigens het gemiddelde van die honden zijn ook flink mens agressief en zeer stevige wakers. Ik voorzie enkel meer problemen[/quote]

Zoveel dingen zijn niet geregeld en zijn onduidelijk. Bovendien heeft Nederland veel te veel kromme regeltjes die laten zien dat Nederland als land niet capabel is om de wolf te huisvesten.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 07:45

Anne_GTI schreef:
Spoiler:
[ [url=m/FGXudM.jpg]Afbeelding[/url] ]

let op! dit is een andere aanval in Belgie van 2 ponies, een dood, een zwaar gewond maar deze stonden wel achter een volgens Welkom Wolf ggk omheining !
Afbeelding

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 07:53

Loretta schreef:
Kinke schreef:
tuurlijk. Je haalt gewoon tientallen pups of jonge honden uit bijvoorbeeld Spanje om je kuddes te bewaken. Vallen zo uit de lucht die honden.
Wel eens gezien hoe zo'n hond vecht met een wolf?

Blijkbaar zijn wolvenliefhebbers dol op hondengevechten.
Ik vind wolvenliefhebbers wel enge mensen die kicken op geweld en dierenleed.

Ik vind zogenaamde dierenliefhebbers die niet kunnen inzien dat de wolf gewoon doet wat hij al zeer lang doet veel enger. Niet eens de wolvenliefhebbers.

Ik begrijp alle boosheid rondom de wolf maar ik ben ook zeer hard tegen het stukje dat de mens alles meer wegdrukt en doodmaakt wat hem niet lekker op zijn pad ligt.

Wolven hebben altijd overal gewandeld maar zijn steeds verder weggedrukt andere plekken in omdat de mens steeds meer is geen bouwen. De natuur wordt minder, de wolven komen op plekken waar ze niet "horen" of willen zijn. Eerst konden dieren nog weg en nu kom je wel eens oog in oog te staan met dieren die je eerst nooit zag.

Ik vind het vreselijk dubbel aangezien ik elk dier het leven gun en zie dat wolven steeds minder leefgebied krijgen of niet meer kunnen functioneren door voedselschaarste. Het is dus niet raar dat het dier andere plekken en onze dieren als prooien opzoekt.

Heel veel sterkte voor de eigenaren. Dit hoort namelijk niemand mee te maken.
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 09-09-22 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 07:57

Mindim schreef:
]Nee precies, dan is het tijd de schapen weg te halen, maar dat doet men niet, men bindt de kat op het spek. Maar men is wel verontwaardigd dat de wolf die schapen dan doodt, terwijl het in de eerste plaats al geen goed idee was om die schapen daar al in hun eentje te laten staan. Dus moeten zij dan maar niet janken over de schapen?

Met die redenatie is er in heel nederland en belgie dan al snel geen ruimte meer voor vee..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:01

Maar wolven hebben altijd al problemen opgeleverd. In nl is de laatste rond 1850 afgeschoten. Dat was niet zomaar. Nederland was toen veel minder dicht bevolkt en er was veel minder vee. Ook toen ging het blijkbaar te vaak mis.
Meer recent: in Rusland werd een dorp zodanig belaagd dat er een leereenheid is ingezet om mens en dier te beschermen. En nog kort geleden is er een jongetje van negen door wolven gedood. Ook ergens in Rusland. Kinderen waren aan het voetballen en zijn aangevallen..

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:04

mysa schreef:
Maar wolven hebben altijd al problemen opgeleverd. In nl is de laatste rond 1850 afgeschoten. Dat was niet zomaar. Nederland was toen veel minder dicht bevolkt en er was veel minder vee. Ook toen ging het blijkbaar te vaak mis.
Meer recent: in Rusland werd een dorp zodanig belaagd dat er een leereenheid is ingezet om mens en dier te beschermen. En nog kort geleden is er een jongetje van negen door wolven gedood. Ook ergens in Rusland. Kinderen waren aan het voetballen en zijn aangevallen..

Ik weet ook dat we hier te maken hebben met een probleem en toch vind ik het zo dubbel. Ieder dier verdiend een leven en dat is wat ik lastig vind. Ik heb daar pas een hele stomme discussie over gehad met iemand en dat betrof de Marter. Ja het is een heel klein venijnig beestje en bijt je kabels in auto's enz kapot. Vele roepen altijd gelijk ja die moet dood en ik trap hem of gooi hem......

Terwijl Dat dier kan werkelijkwaar niks aan zijn gedrag doen.

Ik heb er dus altijd een beetje moeite mee :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:24

GabberGill schreef:
Loretta schreef:

Ik vind zogenaamde dierenliefhebbers die niet kunnen inzien dat de wolf gewoon doet wat hij al zeer lang doet veel enger. Niet eens de wolvenliefhebbers.

Ik begrijp alle boosheid rondom de wolf maar ik ben ook zeer hard tegen het stukje dat de mens alles meer wegdrukt en doodmaakt wat hem niet lekker op zijn pad ligt.

Wolven hebben altijd overal gewandeld maar zijn steeds verder weggedrukt andere plekken in omdat de mens steeds meer is geen bouwen. De natuur wordt minder, de wolven komen op plekken waar ze niet "horen" of willen zijn. Eerst konden dieren nog weg en nu kom je wel eens oog in oog te staan met dieren die je eerst nooit zag.

Ik vind het vreselijk dubbel aangezien ik elk dier het leven gun en zie dat wolven steeds minder leefgebied krijgen of niet meer kunnen functioneren door voedselschaarste. Het is dus niet raar dat het dier andere plekken en onze dieren als prooien opzoekt.

Die wolven zijn niet hier gekomen omdat de natuur minder geworden is. Ze zijn hier gekomen omdat de populatie vrijwel ongeremd groeit en in de geschikte gebieden geen plaats meer is. Ze zijn zelf dupe van die idiote beschermstatus. Hoeveel van de wolven in deze landen kunnen echt het leven leiden wat een wolf behoort te leiden???

Op dit moment de roedels op de veluwe misschien...ja op dit moment. Wolven zijn namelijk niet zo goed in het in stand houden van wild populaties dan mensen. Nu al 2 jaar geen overlevende ree en hert jongen in dat gebied. Plus de volwassen exemplaren die het leven laten...de wild stand gaat drastisch snel naar beneden. Over niet lange tijd gaan hun ook gedwongen over op vee, huisdieren en mensen (kinderen makkelijker). Zwijnen verdedigen zich namelijk wel die laten ze vlot met rust.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:25

GabberGill schreef:
Loretta schreef:

De wolf is het probleem niet . Het beleid rondom dit dier wel. De naïviteit dat je in verstedelijking dit soort grote rovers zonder problemen kunt laten rondlopen. Een utopie . Kwestie van tijd en ze worden gewoon weer afgeschoten. Vlak daarvoor hebben mensen het heft al in eigen hand genomen. Om hun eigen dieren in bescherming te nemen. En dat is wat dier eigenaren door de wet verplicht zijn te doen. Je dieren goed verzorgen en veilig houden.Hoezo dubbel als je niet mag ingrijpen maar wettelijk wel de plicht hebt dit te doen.

Omheiningen werken niet. Veilig opstallen gedurende de nacht wel. Overdag onder bewaking, niet dat je daar wat aan hebt want ingrijpen mag je toch niet. Misschien toch maar wel, als niemand kijkt...?

We kunnen slechts hopen dat er tot die tijd geen kind gepakt wordt. Maar volgens de pro wolvers gebeurd dat nooit toch?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:46

Josien_ schreef:
Niet iedereen heeft vaste stallen op de weide staan die je fatsoenlijk kunt afsluiten.

Snap ik maar ik denk dat het onderhand wel tijd wordt om zoiets te gaan realiseren of anders je dier verhuizen naar een veiligere plek.

De wolf gaat niet weg dus je kan niet anders dan je dier beschermen en het risico zo klein mogelijk maken. We zijn tenslotte gewaarschuwd nu.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:53

Loretta schreef:
Anastasia24 schreef:
Wolvengebied? je hebt het over nederland? De bossen hier zijn parken. Schaapjes houden in de bossen het gras bij. Écht natuur is er in Nederland niet te vinden, je hebt geluk als je voor een paar uur geen mens tegen komt.
Overigens is het uiteraard vreemd dat mensen hun dieren in huidige wolvengebied zetten mochten ze keuze hebben op een wel (nog) veilig gebied, die wolf hoort gewoon niet thuis in dit kleine landje. Ik heb geen stallen en wil mijn paarden ook niet op stal, sterker nog er mag niet eens iets gemaakt worden(!) Dus onze dieren beschermen is nagenoeg niet eens mogelijk.
Ik woon vlakbij natuur, paarden staan midden in een bos, kan alleen maar hopen dat ze ongedeerd blijven.

Vaak waren die dieren er al eerder dan de wolf. De wolf is nog maar enkele jaren met een opmars bezig en die dieren worden gewoon vermoord door de indringer. Dan is het inderdaad absurd dat het verboden is om iets te maken zodat je jouw dieren kunt beschermen. Wolfenfreaks hebben het over wennen aan de wolf en samenleven met de wolf. Dat gaat nogal moeilijk wanneer elke manier om dieren afdoende te beschermen vervoden wordt.

Veel lokale overheden zitten ook niet op de wolf te wachten. Het probleem ligt in Brussel. Er wordt dan ook al druk door allerlei lokale bestuurders gelobbyd in Brussel voor herziening van het idiote beschermen van de wolf. Met als beste lobbyist tot nu toe. De wolf zelf. Die de pony van de voorzitter van de Europese commissie heeft vermoord.

Het zal nog wel een tijdje duren voordat in Brussel het gezonde verstand zegeviert. Tot die tijd ben je als dieren eigenaar mooi overgeleverd aan kromme regels waarbij beschermen soms zelfs onmogelijk wordt.

Tijd om wat minder naar de pijpen van Brussel te dansen en weer een souvereine staat te worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:55

Pareltjes schreef:
GabberGill schreef:

De wolf is het probleem niet . Het beleid rondom dit dier wel. De naïviteit dat je in verstedelijking dit soort grote rovers zonder problemen kunt laten rondlopen. Een utopie . Kwestie van tijd en ze worden gewoon weer afgeschoten. Vlak daarvoor hebben mensen het heft al in eigen hand genomen. Om hun eigen dieren in bescherming te nemen. En dat is wat dier eigenaren door de wet verplicht zijn te doen. Je dieren goed verzorgen en veilig houden.Hoezo dubbel als je niet mag ingrijpen maar wettelijk wel de plicht hebt dit te doen.

Omheiningen werken niet. Veilig opstallen gedurende de nacht wel. Overdag onder bewaking, niet dat je daar wat aan hebt want ingrijpen mag je toch niet. Misschien toch maar wel, als niemand kijkt...?

We kunnen slechts hopen dat er tot die tijd geen kind gepakt wordt. Maar volgens de pro wolvers gebeurd dat nooit toch?

Misschien zou het juist snel opgelost worden als er wel een keer een kind wordt gepakt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:01

Stel dat je je paarden of pony’s elke nacht in de stal kunt zetten, dan zit je s winters nog met de schemering. Het word pas laat licht en vroeg donker, als je voor je werk wegbent, kan het zo zijn dat je paarden even in het donker staan, en dan loop je nog risico.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:22

sterregoud schreef:
Stel dat je je paarden of pony’s elke nacht in de stal kunt zetten, dan zit je s winters nog met de schemering. Het word pas laat licht en vroeg donker, als je voor je werk wegbent, kan het zo zijn dat je paarden even in het donker staan, en dan loop je nog risico.

Je loopt altijd risico maar je kan het wel zo veel mogelijk beperken.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:41

Jessix schreef:
Josien_ schreef:

Snap ik maar ik denk dat het onderhand wel tijd wordt om zoiets te gaan realiseren of anders je dier verhuizen naar een veiligere plek.

De wolf gaat niet weg dus je kan niet anders dan je dier beschermen en het risico zo klein mogelijk maken. We zijn tenslotte gewaarschuwd nu.

Op veel plekken mag je zoiets niet bouwen, althans in Nederland dan.
Ik zit zelf in dezelfde situatie. Dus als het hier dichterbij komt zou ik moeten verhuizen als ik ze op stal wil hebben, maar er zijn ook meestal wachtlijsten dus je bent niet zo maar weg.
Snap je redenering hoor, maar ik denk dat het niet haalbaar is om alle paarden in Nederland of België 's nachts in een fatsoenlijke wolf proof stal/wei te zetten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:47

sterregoud schreef:

Dan blijven ze dus of op stal die dagen of je gebruikt een timersysteem of er komt iemand ruim een uur na zonsopgang om buiten te zetten en op die dagen dik uur voor zonsondergang weer binnen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:49

GabberGill schreef:
Ik weet ook dat we hier te maken hebben met een probleem en toch vind ik het zo dubbel. Ieder dier verdiend een leven en dat is wat ik lastig vind. Ik heb daar pas een hele stomme discussie over gehad met iemand en dat betrof de Marter. Ja het is een heel klein venijnig beestje en bijt je kabels in auto's enz kapot. Vele roepen altijd gelijk ja die moet dood en ik trap hem of gooi hem......

Terwijl Dat dier kan werkelijkwaar niks aan zijn gedrag doen.

Ik heb er dus altijd een beetje moeite mee :')

Ben ik met je eens hoor. Ik vind het ook een dilemma. Al vind ik de vergelijking met bijvoorbeeld marters niet opgaan. Die kunnen overlast geven, jammer dan, hoort erbij. Wolvenaanvallen schaar ik niet onder de categorie 'overlast' maar onder 'leed'.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:52

Ergens vind ik het zorgelijk wat een koud hart veel mensen (hier) hebben.
Die het blijkbaar niet schokkend vinden een paardje zo terug te zullen vinden want ach, die wolf moet ook eten... en vooral de schuld bij de eigenaren leggen. Hoe kun je!? Jullie zijn dezelfden personen die vinden dat paarden 24/7 buiten horen te staan (tot nu!)

Ik ben blij dat ik een warm hart heb. Het verschrikkelijk vind dat dieren zo verscheurt worden en het ook verschrikkelijk vind voor de wolf zelf die hier uiteindelijk niet gaat winnen. Want word dood gereden omdat het hier over bevolkt is met veel verkeer of in de toekomst weer bejaagd omdat het te veel problemen gaat veroorzaken.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:58

Mindim schreef:
Waarom worden die dieren niet beter beschermd weg gezet of in de nachten iig binnen. Zeker de kalveren. Ik snap dat niet.

Denk je nou serieus dat dat helpt ? Alleen opsluiten helpt, ik heb filmpjes gezien dat ze over hekken van 1.80 sprongen waar dik stroom op stond. De wolf hoort hier niet en al helemaal niet in Friesland, Groningen en Drenthe waar niet veel wild is. Op de veluwe is de kudde moeflons ongeveer gedecimeerd waardoor de natuur aangetast gaat worden, want door de moeflons was er een goed ecologisch evenwicht.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:59

Josien_ schreef:
Op veel plekken mag je zoiets niet bouwen, althans in Nederland dan.
Ik zit zelf in dezelfde situatie. Dus als het hier dichterbij komt zou ik moeten verhuizen als ik ze op stal wil hebben, maar er zijn ook meestal wachtlijsten dus je bent niet zo maar weg.
Snap je redenering hoor, maar ik denk dat het niet haalbaar is om alle paarden in Nederland of België 's nachts in een fatsoenlijke wolf proof stal/wei te zetten.

Ik weet het en ik snap het helemaal. Maar het is straks natuurlijk wel gewoon een keus hoe je hier mee om wil gaan. Je kunt niet anders dan het risico zo veel mogelijk beperken door zelf maatregelen te nemen en keuzes te maken over wat en hoe je dat wil gaan doen.