NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 14:01

tamary schreef:
Vraag is of het nog hard te maken is dat je zonder 6 jaar juridisch nederlands studeren en abbo op staatscourant (kosten!) nog de wetten kan begrijpen. Dan moet er op zijn minst lading uitleg bij en het moet gratis toegankelijk zijn. Eigenlijk jammer dat er geen organisatie met genoeg geld hier eens een rechtszaak van durft te maken. Gat tussen gewone mensen logica en de nederlandse wet is op punten nogal groot.

En nee al zou ik actief zijn op social media, alles wat niet ook op bv de nos site verschijnt gaat hier onder de noemer fake news als het om zo iets groots gaat.
Als er nu een brief via mijn DA in de brievenbus had gelegen was het wat anders geweest, echter ook daar niks. En als ik wat van de DA wil weten, dan bel ik 's morgens tijdens het telefonisch spreekuur of ik ga langs op de kliniek. Websites uitpluizen, etc. heb ik geen tijd voor en aantal mailings in de mailbox is ook erg beperkt ivm overzicht behouden.

Dit zei ik vanaf het begin ook al. Er word niet netjes en op een officiële manier gecommuniceerd over al deze nieuwe regels.
Je leest het op SM en in paard gerelateerde litteratuur.
Dat is geen manier van regels laten gelden. Zo kan iedereen wel wat roepen.

Hier komt de NVWA jaarlijks een aantal keren paarden keuren die op transport gaan voor wedstrijd. Ik heb alsnog nooit niks van deze ,artsen, hierover gehoord.
Moet enkel op het aanvraag formulier ons UBN nummer geven.
Ik heb mijn paarden nog niet geregistreerd staan hier maar kan mij goed voorstellen dit wel nodig gaat zijn voor het keuren in de toekomst en ik daar dus ook aan zou moeten wil ik überhaupt nog het formulier kunnen in vullen.
Ik denk echt niet zij zo random bij elk adres waar een paarden of paarden staan gaan controleren. En dat verhaal met die helicopter geloof ik ook niet zo. Wat denk je dat dat kost om te laten vliegen!?
Vind dat een beetje cowboy verhaal.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:07

Popstra schreef:
Dit zei ik vanaf het begin ook al. Er word niet netjes en op een officiële manier gecommuniceerd over al deze nieuwe regels.

Nee, je leest gewoon slecht/niet. Er wordt verdorie vier (4!) berichten boven het jouwe gelinkt naar de officiële publicatie, dus je hoeft er niet eens zelf te gaan zoeken.

Hier dus nogmaals:
beert schreef:
En nee, het is niet makkelijk te vinden. Maar het wordt wel degelijk gepubliceerd, dus je zou het kunnen weten. Bijvoorbeeld https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 34297.html

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:18

Bronsveen schreef:
Jaimy_Liam schreef:
Mijn paard heb ik gisteren verhuisd, maar krijg nu een appje van de vorige stalgeigenaar dat ze graag het adres ontvangt van waar hij nu staat. Dit wil ik haar niet geven, kan zij ook invoeren 'adres onbekend'?

Adres hoef je niet te geven ,UBN nummer van je nieuwe stal wel
vorige stalhouder kunnen dan je paard uit hun stallijst overschrijven op nieuwe stal

Heb het zelf bij de hand gehad ,heel gedoe vond ik
ik heb een paard verkocht ,wat door de nieuwe stal al was aangemeld ,alleen stond hij nog steeds op mijn naam in mijn stallijst (paard stond dus op 2 adressen lees UBN nummers)
ik kon alleen een nieuw UBN nummer invullen of als overleden om uit de stallijst te krijgen

Wat raar, ik heb ook te lang gewacht met uitschrijven van een paard en kon zien waar hij bijgeschreven was. Stond dus op 2 lijsten. Ik heb hem vervolgens gewoon af kunnen melden met dat ubn nummer.

Een andere pony ging naar het buitenland. UBN/locatie was mij niet gemeld. Ik heb het dier gewoon af kunnen melden zonder nieuwe locatie in te hoeven vullen.

Dus het was nog mogelijk om een paard uit te schrijven zonder een nieuw UBN nummer door te geven. Zou er onvriendelijk zijn als ze die optie weghalen. Stalhouder is immers meestal geen eigenaar en de eigenaar kan zo het paard weghalen en verhuizen zonder nieuwe locatie door te geven.

Ik vraag er wel naar bij verhuizing.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:26

oomens schreef:
Popstra schreef:

Nee, je leest gewoon slecht/niet. Er wordt verdorie vier (4!) berichten boven het jouwe gelinkt naar de officiële publicatie, dus je hoeft er niet eens zelf te gaan zoeken.

Hier dus nogmaals:
beert schreef:
En nee, het is niet makkelijk te vinden. Maar het wordt wel degelijk gepubliceerd, dus je zou het kunnen weten. Bijvoorbeeld https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 34297.html

Beetje onvriendelijke reactie met dat ,,verdorie,, er bij enz... niet iedereen zit dagelijks op een site van het rijk!
En ook dit moet ik dus via sm vernemen is het niet!? :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:51

Popstra schreef:
Beetje onvriendelijke reactie met dat ,,verdorie,, er bij enz... niet iedereen zit dagelijks op een site van het rijk!
En ook dit moet ik dus via sm vernemen is het niet!? :')

Dat je daar niet dagelijks leest, dat snap ik.
Waar ik op doelde is dat iemand hier op Bokt de moeite heeft genomen om dat alvast voor jou te doen, dat kant en klaar in dit topic zet, op de laatste pagina zelfs, en dat je ook daar dus blijkbaar niet leest.
Het is echt niet teveel gevraagd om in een topic de laatste paar berichten terug te lezen voordat je iets gaat plaatsen wat daarin al is ontkracht.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:53

Wij hebben buren met 3 shetlanders die ook van niets weten hoor.
Je gaat de staatskrant toch niet elke maand lezen!
Wist voorheen niet eens dat die krant bestond :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:58

Ibbel schreef:
Oh, ha. Ja, in België moet je ook registreren.
Even zoeken levert me dit op: https://www.horseid.be/extranet/nl/login.html
Daar moet je dus een account aanmaken om je wei te registreren.

Yep daar heb ik idd een account en mijn wei ook gerigistreerd :) dan zal ik dus in orde zijn?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:25

Ik vind die hele houding van "ja, nou ik weet het allemaal niet hoor dus ik hou me er niet aan" zo kinderachtig. :roll:
Er is ECHT heel veel gecommuniceerd over deze regelgeving. Ook vorig jaar al, aangezien het al is ingegaan sinds 21-04-21.

Bijvoorbeeld dit nieuwsbericht op de voorpagina van bokt, op 9 januari 2021: [VN] Houders van paarden registreren bij I&R paard

Website KWPN op 8 januari 2021: https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:22217

Website RVO op 16 februari 2021:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... den-melden

Website Horses op 6 oktober 2020!:
https://www.horses.nl/overig-nieuws/opm ... elijkheid/

Website LTO, deze pagina bestaat ook al ergens sinds begin 2021:
https://www.lto.nl/onderwerpen/ir-paardenhouderij/

Nieuwe oogst, 8 oktober 2020!:
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... r-database

Daarnaast is dit nieuwsbericht al op 1 juni 22 geplaatst door de NVWA zelf:
https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/nie ... ht-paarden

Daarnaast hebben bijna al deze platforms de berichtgeving ook gedeeld op social media etc. En echt, al deze links zijn maar een paar voorbeelden.

En dan heb ik het nog niet over inderdaad de echte officiële route zoals de staatscourant, zoals een bokker eerder al aanhaalde. Daar stond het uiteraard ook in, maar daarvan snap ik dat niet iedere burger hem doorakkert.

Ik vraag me echt af wat je dan als paardenhouder nog verwacht :') Dat er iemand van het ministerie bij je aanbelt om je persoonlijk op de hoogte te stellen? De eigenaar van mijn bijrijdpaard is nota bene 73 jaar en was gewoon op de hoogte (via het Shetlander stamboek). Had het ook netjes diezelfde week geregeld.

Maargoed, mocht je het nog niet weten, dan weet je het nu toch? Ja, je moet een UBN aanvragen en ja je moet je paarden registreren. En nee, deze (ik herhaal maar weer een andere bokker: Europese!) regelgeving gaat niet om stikstof. Het gaat om de tracering van mogelijke besmettelijke dierziekten.
Iets waarvan we allemaal willen dat er adequaat gehandeld kan worden indien er een serieus virus oid rondgaat, lijkt me..

sasja0705

Re: NVWA gaat strikter toezien op registratieplicht paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:38

Wat mij toch echt verbaasd: had ik toen niet een artikel hier gelezen op bokt - had ik tot vandaag nog niets gehoord over UBN en registratieplicht.
Niet van het stamboek, niet van de da-praktijken hier in de buurt .
Helemaal nada.
En zelfs toen ik in april mijn oudje moest laten inslapen en dus ook laten ophalen, werd ik niet eens gevraagd naar chip of paspoort of even UBN - en wij hebben onze paardjes in eigen beheer.
Ook de eigenaar van het terrein wat wij huren heeft nooit een melding of iets gehad.
Dus officieel weet ik nog steeds niets van UBN nummers en registratieplicht en dat vind ik toch echt raar

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:48

Bijzonder, ik dacht dat iedereen dit wel wist..
Maar ik kan me voorstellen dat de een wat meer haast heeft dan de ander.

Wij hebben al vrij snel nadat dit inging een paard verkocht, wij hebben eentje in de opfok en dit voorjaar 2 jonkies ingeschaald en iedereen vroeg direct om een UBN. Dus tja, flauwekul. Dat vind ik ook. Maar de professionals leggen zich er acuut bij neer, dus dan is er weinig keus.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:56

Kendra schreef:

Wij hebben al vrij snel nadat dit inging een paard verkocht, wij hebben eentje in de opfok en dit voorjaar 2 jonkies ingeschaald en iedereen vroeg direct om een UBN. Dus tja, flauwekul. Dat vind ik ook. Maar de professionals leggen zich er acuut bij neer, dus dan is er weinig keus.

Niet dus. En eigenlijk zou je toch denken dat als zo een ingrijpende verplichting opgelegd wordt dat dit dan over officiële kanalen via de overheid zelf gecommuniceerd wordt - en niet via -toevallig even gelezen- artikel.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:00

sasja0705 schreef:
Kendra schreef:

Niet dus. En eigenlijk zou je toch denken dat als zo een ingrijpende verplichting opgelegd wordt dat dit dan over officiële kanalen via de overheid zelf gecommuniceerd wordt - en niet via -toevallig even gelezen- artikel.

Sasja, heb je mijn bericht (precies diegene boven jouw post...) gelezen?
Het IS gecommuniceerd via de officiële kanalen :') En nog tig andere kanalen. Dat je het niet hebt meegekregen ondanks berichtgeving sinds 2020 kan hé, maar dat betkent niet dat er "niet gecommuniceerd is".
Das gewoon kul.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:34

Silenna schreef:
Sasja, heb je mijn bericht (precies diegene boven jouw post...) gelezen?
Het IS gecommuniceerd via de officiële kanalen :') En nog tig andere kanalen. Dat je het niet hebt meegekregen ondanks berichtgeving sinds 2020 kan hé, maar dat betkent niet dat er "niet gecommuniceerd is".
Das gewoon kul.

Ja, ik heb jouw bericht gelezen en die bevestigd precies wat ik bedoelde: het toverwoord is
"website"
Alleen via websites werd het gecommuniceerd en niet direct aan de paardenhouders zelf.

Wat, als je als paardenhouder GEEN sites doorspit om te zoeken of er misschien een nieuwe regelgeving of verplichting is, omdat je het simpel niet verwacht of denkt :mijn chip en paspoort zijn in orde.

Ik geef je een voorbeeld:
oud kennis van mij ( afgelopen jaar overleden dus in 2021) was handelaar en dik in de 80.
Die had een oud mobieltje om te bellen en een televisie.
PC of laat staan internet: nee.
Maar wel n stuk of 20 paarden verdeeld over Nederland en Duitsland.
Hoe had die aan die info moeten komen?
Juist, helemaal niet omdat nooit benaderd.

En dat "communiceren van verplichting "
in combi met het totale verzagen van de RVO/ NVWA wat paarden met valse paspoorten en of dublicaten betreft (- want daar wordt nog gecontroleerd nog tegen opgetreden), nee, dat noem ik dus pas kul

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:48

Hoe verwacht je dan dat er "direct aan de paardenhouders" gemeld moet worden? Je staat toch nergens geregistreerd? :') dacht je dat het ministerie van LNV een up-to-date lijst met e-mailadressen van elke paardenhouder heeft? Oprecht benieuwd naar hoe jij dat dan voor je ziet.

Het werkt als volgt. Bij wetswijzigingen dient dit gepubliceerd te worden in de Staatscourant. Dat is gebeurd. LNV en RVO informeren de sector, dat is gebeurd. De sector moet ervoor zorgen dat het bij de paardenhouders komt. Dus die verspreiden het weer naar stamboeken, verenigingen etc. In mijn ogen hebben ze daar zeker hun best voor gedaan. Dat ze jou niet bereikt hebben, betekent niet dat de hele communicatie niet heeft plaatsgevonden.

In het geval van jouw kennis op leeftijd snap ik dat hij niet op de hoogte was, maar van jou snap ik dat eerlijk gezegd niet nee :D

Daarnaast is "sites moeten doorspitten" echt een beetje overdreven, bij alle bovengenoemde platforms stond het gewoon als nieuwsbericht bovenaan de pagina én is het uitvoerig gedeeld op SM. Daarnaast heeft het ook nog in vakbladen gestaan etc.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:51

de toon mag wel wat vriendelijker hier....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:58

Waar het in de praktijk op neer zal komen is dat heel veel oudere particuliere paardenhouders plus ook nog een flink aantal FB en andere social media boycotters het gewoon niet weten. Omdat het alleen op de 'moderne' manier is gecommuniceerd.

En nee, niemand weet waar alle paarden zitten, dat is nu net de bedoeling van de registratie. Maar ik schreef al eerder: een gemeente kan gewoon de GBA doorspitten op woningen in het buitengebied met 2000 m2 en meer grond en íedereen een brief sturen. Geen paard? U kunt deze brief als ongelezen beschouwen. Klaar. Is echt niet zo héél moeilijk. OK, kost een paar bomen aan papier.

Maar zolang de NVWA eerst waarschuwt en bij voorkeur óók even helpt met een UBN aanvragen en je beesten registreren (had ik al gezegd dat die website een draak is?) dan komt het mogelijk ooit wel eens een keer goed.

In ieder geval had ik vorig jaar een paard 4 maanden in training ná de invoering zonder dat zij daar geregistreerd heeft gestaan, en dit voorjaar een paard 2 maanden in training ook zonder 'UBN-verhuizing' - terwijl dat wel had moeten gebeuren. En dat was dus bij professionals, die hadden het op orde moeten hebben en zijn ook nog niet zo ver...

En die andere regelgeving, CITES, voor exotische dieren? Iemand een gokje wagen hoeveel dieren dáár nog zonder certificaat ergens bij mensen thuis zitten? :D En wanneer is dat ingegaan? Jaar of 10 geleden?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:01

Voor honden belasting komen ze immers ook aan je deur vragen of je een hond bezit!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:01

Dat dus!
En als je niet thuis bent maar je hond wel en hij slaat aan, dan krijg je een mooi briefje op de mat: "we hebben redenen om aan te nemen dat u een hond heeft" :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:04

Ibbel schreef:
Het is al ettelijke keren uitgelegd, dat dit Europese regelgeving is. En dat die idd in het leven is geroepen (al jaren geleden) om dierziektes te kunnen opsporen. Oa vanwege Westnijl Virus en Afrikaanse paardenpest, maar het zou mbt droes en rhino ook niet slecht zijn als het daar voor gebruikt gaat worden.

En als Covid door katten kon worden overgedragen, reken maar dat we allemaal onze katten hadden moeten registreren...

Bij mijn weten kon dat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:05

Nee, ze kunnen wel Covid krijgen, maar er geen mensen mee besmetten.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:07

Ibbel schreef:
Dat dus!
En als je niet thuis bent maar je hond wel en hij slaat aan, dan krijg je een mooi briefje op de mat: "we hebben redenen om aan te nemen dat u een hond heeft" :))

Niks dat dus.... Dat is gemeente afhankelijk / werk. Dus veel kleinschaliger.
Hier hebben wij niet eens hondenbelasting.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:09

Briefje sturen kan iedere gemeente. Echt waar :j

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:28

Dit is geen taak van de gemeente, maar van de Rijksoverheid. De gemeente gaat je ook niet informeren als de verkeersregels veranderen (en ze in hun systeem zien dat je 18+ bent en dus een auto zou kunnen hebben).

Als de verkeersregels veranderen, ben je ook zelf verantwoordelijk dat je de nieuwe regels kent. Al wordt dat vaak uitgelicht in landelijke media, maar dan moet je die ook maar net lezen.

En nogmaals. Die ene shetlander in de achtertuin zal niet de grote zorg zijn van de NVWA. Dat zit meer in grote stallen en maneges waar veel bewegingen zijn met paarden (en dus dierziekten). Van die stallen mag je wel degelijk verwachten dat ze wet- en regelgeving volgen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:46

Juist wat Ibbel zegt bedoel ik.

En ik zeg ook niet dat GEEN kennis had, dus geen valse aannames a.u.b

Ik zeg alleen dat ik pas door het bokt artikel erop attent werd en dat is dus een "toeval" geweest ...

Trouwens heb ik het bij nog een aantal privé-paardeneigenaren gepeilt... daar wisten ook velen nog van helemaal niets en die, die het niet wisten waren ook van mijn leeftijd ( en ook jongere en ook oudere) EN met internetkennis - maar even simple eigenaren die hun paardjes of op een manege of aan huis hebben en verder geen wedstrijden of clinics bezoeken of fokkers zijn en die dus niet RVO en al die "officiële " sites doorspitten

Hondenbelasting is een goede... daar wordt ook geregistreerd

Of wat denk je van RDV ? Men krijgt iedere jaar netjes zijn herinnering voor de apk - persoonlijk.
En als handelaar moet je een auto in de bdrrijfsvooraad zetten.

En alles vol-geautomatiseerd, dus kan wel.

En voor mijn persoonlijke mening helpt dat hele ubn-gebeuren NIET om eventuele uitbraken van besmettelijke ziektes op te sporen.
Niet zolang er vrachtwagens vol paarden uit het buitenland on der de mom van "slachtpaard" geïmporteerd worden, die hier doodleuk op hun (al geregistreerde) chipnummer een nieuwe Nederlandse paspoort of duplicaat krijgen, en uiteraard graag jonger gemaakt.
En die dus dan of hier of via hier naar -meestal- Duistland
duur verkocht worden
En uiteraard op geen enkele ubn nummer te vinden zijn...

Zolang dat door RVO /NVWA niet aangepakt wordt, is alles andere nutteloos

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:57

Silenna schreef:
Ik vind die hele houding van "ja, nou ik weet het allemaal niet hoor dus ik hou me er niet aan" zo kinderachtig. :roll:
Er is ECHT heel veel gecommuniceerd over deze regelgeving. Ook vorig jaar al, aangezien het al is ingegaan sinds 21-04-21.

Bijvoorbeeld dit nieuwsbericht op de voorpagina van bokt, op 9 januari 2021: [VN] Houders van paarden registreren bij I&R paard

Website KWPN op 8 januari 2021: https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:22217

Website RVO op 16 februari 2021:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... den-melden

Website Horses op 6 oktober 2020!:
https://www.horses.nl/overig-nieuws/opm ... elijkheid/

Website LTO, deze pagina bestaat ook al ergens sinds begin 2021:
https://www.lto.nl/onderwerpen/ir-paardenhouderij/

Nieuwe oogst, 8 oktober 2020!:
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... r-database

Daarnaast is dit nieuwsbericht al op 1 juni 22 geplaatst door de NVWA zelf:
https://www.nvwa.nl/nieuws-en-media/nie ... ht-paarden

Daarnaast hebben bijna al deze platforms de berichtgeving ook gedeeld op social media etc. En echt, al deze links zijn maar een paar voorbeelden.

En dan heb ik het nog niet over inderdaad de echte officiële route zoals de staatscourant, zoals een bokker eerder al aanhaalde. Daar stond het uiteraard ook in, maar daarvan snap ik dat niet iedere burger hem doorakkert.

Ik vraag me echt af wat je dan als paardenhouder nog verwacht :') Dat er iemand van het ministerie bij je aanbelt om je persoonlijk op de hoogte te stellen? De eigenaar van mijn bijrijdpaard is nota bene 73 jaar en was gewoon op de hoogte (via het Shetlander stamboek). Had het ook netjes diezelfde week geregeld.

Maargoed, mocht je het nog niet weten, dan weet je het nu toch? Ja, je moet een UBN aanvragen en ja je moet je paarden registreren. En nee, deze (ik herhaal maar weer een andere bokker: Europese!) regelgeving gaat niet om stikstof. Het gaat om de tracering van mogelijke besmettelijke dierziekten.
Iets waarvan we allemaal willen dat er adequaat gehandeld kan worden indien er een serieus virus oid rondgaat, lijkt me..

Op geen van deze sites kom ik.
Zonder bokt zou ik het niet geweten hebben. (ja die van mij zijn geregistreerd).
Ik weet zeker dat een heleboel mensen het dus nog echt niet weten.
Die zitten niet op sm, niet bij een stamboek oid.

En wat ze er Europees mee doen moeten ze zelf weten, Nederland gebruikt het zeker weten ook voor stikstof.