Wat jij als fokker moet weten over draagmerries.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Wat jij als fokker moet weten over draagmerries.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:53

Ik vind er ook wel verschil tussen zitten, maar we gaan van het 1 naar het ander en het houdt niet op. Mensen geven al supplementen bij om per se een merrietje te willen krijgen bijv. Straks wordt geslacht of misschien kleur en aftekeningen uitzoeken heel normaal.

En op grote schaal is het echt niet nodig als je kijkt naar het gemiddelde niveau van de ruiters.

Ze willen allemaal dat topsport paard fokken, maar al die paarden ( het grootste deel ) die dat niet bereiken moeten ook ergens terecht komen.

Ik vind sowieso dat er veel te licht gedaan wordt over fokken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:19

superpony schreef:
Ik vind er ook wel verschil tussen zitten, maar we gaan van het 1 naar het ander en het houdt niet op. Mensen geven al supplementen bij om per se een merrietje te willen krijgen bijv. Straks wordt geslacht of misschien kleur en aftekeningen uitzoeken heel normaal.

En op grote schaal is het echt niet nodig als je kijkt naar het gemiddelde niveau van de ruiters.

Ze willen allemaal dat topsport paard fokken, maar al die paarden ( het grootste deel ) die dat niet bereiken moeten ook ergens terecht komen.

De meeste ruiters zijn toch ook geen topruiters.En dat worden ze ook niet als je ze op zo'n met kunstgrepen gefokt paard zet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:22

anjali schreef:
superpony schreef:

De meeste ruiters zijn toch ook geen topruiters.En dat worden ze ook niet als je ze op zo'n met kunstgrepen gefokt paard zet.

Dat zei ik al. Het is echt grote onzin om op grote schaal dit allemaal te willen, aangezien de meeste mensen nog geen deuk in een pakje boter rijden.
En ja, mensen hebben allemaal toekomst dromen en plannen, maar elk gezond paard kan verder komen dan de meeste ruiters. Dat ze ingeruild moeten voor een "beter" paard is het gebrek van de mens. Of dat komt bij een enkeling voor die echt op een niveau komt dat je wel vast loopt. Maar daar zijn nog genoeg goede talentvolle paarden voor te vinden.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:23

Ik snap heel goed dat vele merries het geweldig vinden om met een veulen aan de voet te lopen. Ik fok zelf ook (of ik vermeerder eerlijk gezegd in bokt maatstaven) En wanneer een afgekeurde merrie draagmerrie wordt en ze krijgt een pijn vrije behandeling is dat prima wat mij betreft. Dan is het fijn als ze om die reden wat extra jaartje mee pikt, top.

MAAR wanneer de draagmerrie pijnlijke ingrepen moet doorstaan en dat maand op maand, totdat de fokker eindelijk zijn of haar zin (veulen) krijgt. DAN DENK IK TOCH ECHT IS DAT NOU NODIG.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:48

Maar die draagmerrie ondergaat die pijnlijke ingrepen niet, dat is alleen van toepassing op donormerries die OPU ondergaan t.b.v. ICSI. En dat is maar een heel klein gedeelte, want het is schreeuwend duur dus dat gaat de 'gewone' paardenhouder echt niet doen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 13:53

gomir schreef:
Maar die draagmerrie ondergaat die pijnlijke ingrepen niet, dat is alleen van toepassing op donormerries die OPU ondergaan t.b.v. ICSI. En dat is maar een heel klein gedeelte, want het is schreeuwend duur dus dat gaat de 'gewone' paardenhouder echt niet doen.

Maar het is een totaal beeld.

Mensen verleggen hun grenzen. Ook recreanten doen nu opeens aan draagmerries zonder enige goede reden.

En zoals vaker geschreven in dit topic krijgen geblesseerde of moeilijke merries opeens een functie als draagmerrie, waar een dracht, bevalling en een veulen aan de voet gewoon wel zwaar zijn. Daar wordt echt veel te licht over gedacht.

Naast dat ze als goedkope kamer verhuurd worden en de staat en onderhoud soms net zo slecht zijn als de gemiddelde kamer van een student in Amsterdam.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:15

Het is wat mij betreft ook een voorwaarde dat de draagmerrie gezond is en fysiek en mentaal in staat is om een veulen te dragen en groot te brengen. Draagmerries horen ook gewoon goed verzorgd te worden.
Jij had het over maandelijkse pijnlijke ingrepen en dat is voor de draagmerrie (en het grootste deel van de donormerries) niet aan de orde.

Als recreanten graag een veulen willen van hun merrie en de merrie willen blijven rijden of het risico op complicaties niet willen lopen en ze hebben daar +/ 4000 euro voor over dan hebben ze mijn zegen. Daar heeft zowel de donor- als de draagmerrie echt geen hinder van. Mits ze natuurlijk wel goed voor de draagmerrie zorgen en niet gaan beknibbelen op het noodzakelijke onderhoud, omdat het allemaal al zo duur was :+

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 14:45

Ik dacht hier te begrijpen dat het allemaal heel pijnlijk was.... als dat niet zo is heb ik niets gezegd!

En dit probleem hebben veel van die anti paardensport mensen dus ook die horen dingen van mensen die er totaal geen verstand van hebben en trekken daar uit hun conclusie.....

En nu doe ik het zelf 8)7

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:14

DDDara schreef:
Ik dacht hier te begrijpen dat het allemaal heel pijnlijk was.... als dat niet zo is heb ik niets gezegd!

En dit probleem hebben veel van die anti paardensport mensen dus ook die horen dingen van mensen die er totaal geen verstand van hebben en trekken daar uit hun conclusie.....

En nu doe ik het zelf 8)7

Dat 2e stuk is wel een hele voorbarige conclusie.

Ken zeker wel mensen die dit doen en ook met trots vertellen en eigenlijk hebben ze bijna geen van allen een echt gegronde reden.
Het is vaak het meedoen en achter de kudde aanlopen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 16:32

DDDara schreef:
Pumpkinbroes schreef:
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die hier een naar gevoel bij heeft.

De paardensport ligt niet voor niks onder een vergrootglas.

Ik heb wel het idee dat de paardensport om hele andere redenen onder een vergrootglas ligt dan dit. Hier zou meer naar gekeken moeten worden. Terwijl ze in mijn ogen juist te moeilijk doen om vrij onschuldige dingen.

Ik kan er ook nog inkomen dat je een veulen van een goede merrie wil die in de sport loopt en dat het misschien ooit een keer gebeurt..... Maar het begint gewoon normaal te worden. Fokkers thuis met hun NORMALE merrie's gaan het nu ook al doen.

Vroeger werd een kreupele (lees: niet meer geschikt voor de sport) merrie met 6 of 7 jaar ingeslapen maar nu worden ze allemaal aangeboden als draagmerrie.... als of je dat beest daar een plezier mee doet....

Als ik nu op Bokt lees worden dat soort merrie's helemaal niet ingeslapen maar wordt de hele trucendoos opengetrokken om zo'n merrie "een waardig bestaan" op de wei te geven. Voor wat het waard is. Dan kan er net zo goed een veulentje in.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 22:38

Een dracht, bevalling en minimaal! 6 maanden een veulen aan de voet is toch echt flink wat pittiger dan wat in de wei staan. Dat weten paarden mensen toch?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 13:32

Ik denk dat we heel erg moeten oppassen om een mens met een paard te vergelijken.

ICSI bij mensen is niet te vergelijken met ICSI bij paarden. Immers de mens moet meerdere hormoon injecties, de donor merrie niet. En als je het goed timed, de ontvangster merrie ook niet.

Om een dracht van een paard met een zwangerschap van een mens te vergelijken gaat mij ook veel te ver. Omdat wij zo geëvolueerd zijn dat we op 2 benen lopen, is een zwangerschap voor ons veel belastender. Een paard heeft dat probleem niet.

Hoe veel mensen die heel een rot gevoel bij hebben, hebben het daadwerkelijk wel eens gezien?

En de bloedspreiding: ik denk juist heel interessant om te zien wat er gebeurt als de invloed van de merrielijnen wat duidelijker wordt! Nu zie je heeel veel nakomelingen van enkele hengsten. De merries doen toch vaak minder mee. Dit is juist een mooie kans om de merries wat duidelijker hun stempel te laten drukken op de jaargangen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:03

janderegelaa schreef:
Als ik nu op Bokt lees worden dat soort merrie's helemaal niet ingeslapen maar wordt de hele trukendoos opengetrokken om zo'n merrie "een waardig bestaan" op de wei te geven. Voor wat het waard is. Dan kan er net zo goed een veulentje in.

Dat vind ik ook. En er zijn ook veel fokmerries, die doen ook niets anders dan veulens krijgen en opvoeden, weliswaar uit hun eigen ei, maar mag dat dan ook niet meer?
De meeste merries vinden het ook wel fijn om een veulen te hebben, lijkt me ook een stuk leuker dan alleen maar doelloos oud te worden op een postzegeltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:59

Jasmijn159 schreef:
Ik denk dat we heel erg moeten oppassen om een mens met een paard te vergelijken.

ICSI bij mensen is niet te vergelijken met ICSI bij paarden. Immers de mens moet meerdere hormoon injecties, de donor merrie niet. En als je het goed timed, de ontvangster merrie ook niet.

Om een dracht van een paard met een zwangerschap van een mens te vergelijken gaat mij ook veel te ver. Omdat wij zo geëvolueerd zijn dat we op 2 benen lopen, is een zwangerschap voor ons veel belastender. Een paard heeft dat probleem niet.

Hoe veel mensen die heel een rot gevoel bij hebben, hebben het daadwerkelijk wel eens gezien?

En de bloedspreiding: ik denk juist heel interessant om te zien wat er gebeurt als de invloed van de merrielijnen wat duidelijker wordt! Nu zie je heeel veel nakomelingen van enkele hengsten. De merries doen toch vaak minder mee. Dit is juist een mooie kans om de merries wat duidelijker hun stempel te laten drukken op de jaargangen.
Als er één ding is wat dat laatste niet bewerkstelligt, is het wel bloedspreiding. :')

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 19:57

Mkango schreef:
Jasmijn159 schreef:

Als er één ding is wat dat laatste niet bewerkstelligt, is het wel bloedspreiding. :')

Juist wel als je een merrie hebt met apart bloed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:30

Jasmijn159 schreef:

Een dracht is wel degelijk belastend voor een merrie en er zitten ook altijd behoorlijk veel risico's aan.

Daarbij gaat het om meer dan het resultaat. Het gaat om het gehele proces en hoe men met de merries omgaat die "slechts" daarvoor gebruikt worden.

Bloedspreiding kan ook door bewust te fokken en goed naar de merries te kijken. Ipv kunstgrepen, kunnen fokkers zelf ook betere keuzes maken dan willekeurige merries vol te stoppen. Het is maar net wat mensen belangrijk vinden en waar ze in willen investeren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:23

superpony schreef:
Jasmijn159 schreef:

Een dracht is wel degelijk belastend voor een merrie en er zitten ook altijd behoorlijk veel risico's aan.

Daarbij gaat het om meer dan het resultaat. Het gaat om het gehele proces en hoe men met de merries omgaat die "slechts" daarvoor gebruikt worden.

Bloedspreiding kan ook door bewust te fokken en goed naar de merries te kijken. Ipv kunstgrepen, kunnen fokkers zelf ook betere keuzes maken dan willekeurige merries vol te stoppen. Het is maar net wat mensen belangrijk vinden en waar ze in willen investeren.

Er moet ook gefokt worden voor de recreatieruiter dus laat mensen alsjeblieft blijven fokken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 01:59

Niemand zegt dat er gestopt moet worden met fokken........

Ik heb zelf een merrie met veulen van 4 maanden rondlopen en een merrie met veulen van 3,5 maand, maar niet door ons zelf gefokt. Wel is alles voor onszelf, helaas voor sommigen die mn hengstje graag zouden willen kopen.

Het gaat erom dat mensen steeds meer kunstmatige ingrepen uitvoeren. En mensen verzinnen redenen waarom het allemaal wel verantwoord is.

Ja, meer richten op de recreatie zou beter zijn. Dat is ene grotere doelgroep en daar zou gezond en braaf het belangrijkste zijn.

Maar met dit soort dingen gaat het om prestatie, naam en geld. En van al die geboren veulens wordt maar een enkeling die echte topper.

Vroeger keek men te weinig naar de merrie, maar dat is al veel meer tegenwoordig.

En er werd nu geroepen dat het voor paarden minder belastend is en dat is echt grote onzin. Zo wil men graag denken...........