Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
superpony schreef:Ik vind er ook wel verschil tussen zitten, maar we gaan van het 1 naar het ander en het houdt niet op. Mensen geven al supplementen bij om per se een merrietje te willen krijgen bijv. Straks wordt geslacht of misschien kleur en aftekeningen uitzoeken heel normaal.
En op grote schaal is het echt niet nodig als je kijkt naar het gemiddelde niveau van de ruiters.
Ze willen allemaal dat topsport paard fokken, maar al die paarden ( het grootste deel ) die dat niet bereiken moeten ook ergens terecht komen.
Ik vind sowieso dat er veel te licht gedaan wordt over fokken.
anjali schreef:superpony schreef:Ik vind er ook wel verschil tussen zitten, maar we gaan van het 1 naar het ander en het houdt niet op. Mensen geven al supplementen bij om per se een merrietje te willen krijgen bijv. Straks wordt geslacht of misschien kleur en aftekeningen uitzoeken heel normaal.
En op grote schaal is het echt niet nodig als je kijkt naar het gemiddelde niveau van de ruiters.
Ze willen allemaal dat topsport paard fokken, maar al die paarden ( het grootste deel ) die dat niet bereiken moeten ook ergens terecht komen.
Ik vind sowieso dat er veel te licht gedaan wordt over fokken.
De meeste ruiters zijn toch ook geen topruiters.En dat worden ze ook niet als je ze op zo'n met kunstgrepen gefokt paard zet.
gomir schreef:Maar die draagmerrie ondergaat die pijnlijke ingrepen niet, dat is alleen van toepassing op donormerries die OPU ondergaan t.b.v. ICSI. En dat is maar een heel klein gedeelte, want het is schreeuwend duur dus dat gaat de 'gewone' paardenhouder echt niet doen.
DDDara schreef:Ik dacht hier te begrijpen dat het allemaal heel pijnlijk was.... als dat niet zo is heb ik niets gezegd!
En dit probleem hebben veel van die anti paardensport mensen dus ook die horen dingen van mensen die er totaal geen verstand van hebben en trekken daar uit hun conclusie.....
En nu doe ik het zelf
DDDara schreef:Pumpkinbroes schreef:Ik ben blij dat ik niet de enige ben die hier een naar gevoel bij heeft.
De paardensport ligt niet voor niks onder een vergrootglas.
Ik heb wel het idee dat de paardensport om hele andere redenen onder een vergrootglas ligt dan dit. Hier zou meer naar gekeken moeten worden. Terwijl ze in mijn ogen juist te moeilijk doen om vrij onschuldige dingen.
Ik kan er ook nog inkomen dat je een veulen van een goede merrie wil die in de sport loopt en dat het misschien ooit een keer gebeurt..... Maar het begint gewoon normaal te worden. Fokkers thuis met hun NORMALE merrie's gaan het nu ook al doen.
Vroeger werd een kreupele (lees: niet meer geschikt voor de sport) merrie met 6 of 7 jaar ingeslapen maar nu worden ze allemaal aangeboden als draagmerrie.... als of je dat beest daar een plezier mee doet....
janderegelaa schreef:Als ik nu op Bokt lees worden dat soort merrie's helemaal niet ingeslapen maar wordt de hele trukendoos opengetrokken om zo'n merrie "een waardig bestaan" op de wei te geven. Voor wat het waard is. Dan kan er net zo goed een veulentje in.
Jasmijn159 schreef:Als er één ding is wat dat laatste niet bewerkstelligt, is het wel bloedspreiding.Ik denk dat we heel erg moeten oppassen om een mens met een paard te vergelijken.
ICSI bij mensen is niet te vergelijken met ICSI bij paarden. Immers de mens moet meerdere hormoon injecties, de donor merrie niet. En als je het goed timed, de ontvangster merrie ook niet.
Om een dracht van een paard met een zwangerschap van een mens te vergelijken gaat mij ook veel te ver. Omdat wij zo geëvolueerd zijn dat we op 2 benen lopen, is een zwangerschap voor ons veel belastender. Een paard heeft dat probleem niet.
Hoe veel mensen die heel een rot gevoel bij hebben, hebben het daadwerkelijk wel eens gezien?
En de bloedspreiding: ik denk juist heel interessant om te zien wat er gebeurt als de invloed van de merrielijnen wat duidelijker wordt! Nu zie je heeel veel nakomelingen van enkele hengsten. De merries doen toch vaak minder mee. Dit is juist een mooie kans om de merries wat duidelijker hun stempel te laten drukken op de jaargangen.
Mkango schreef:Jasmijn159 schreef:Als er één ding is wat dat laatste niet bewerkstelligt, is het wel bloedspreiding.Ik denk dat we heel erg moeten oppassen om een mens met een paard te vergelijken.
ICSI bij mensen is niet te vergelijken met ICSI bij paarden. Immers de mens moet meerdere hormoon injecties, de donor merrie niet. En als je het goed timed, de ontvangster merrie ook niet.
Om een dracht van een paard met een zwangerschap van een mens te vergelijken gaat mij ook veel te ver. Omdat wij zo geëvolueerd zijn dat we op 2 benen lopen, is een zwangerschap voor ons veel belastender. Een paard heeft dat probleem niet.
Hoe veel mensen die heel een rot gevoel bij hebben, hebben het daadwerkelijk wel eens gezien?
En de bloedspreiding: ik denk juist heel interessant om te zien wat er gebeurt als de invloed van de merrielijnen wat duidelijker wordt! Nu zie je heeel veel nakomelingen van enkele hengsten. De merries doen toch vaak minder mee. Dit is juist een mooie kans om de merries wat duidelijker hun stempel te laten drukken op de jaargangen.
Jasmijn159 schreef:Ik denk dat we heel erg moeten oppassen om een mens met een paard te vergelijken.
superpony schreef:Jasmijn159 schreef:Ik denk dat we heel erg moeten oppassen om een mens met een paard te vergelijken.
Een dracht is wel degelijk belastend voor een merrie en er zitten ook altijd behoorlijk veel risico's aan.
Daarbij gaat het om meer dan het resultaat. Het gaat om het gehele proces en hoe men met de merries omgaat die "slechts" daarvoor gebruikt worden.
Bloedspreiding kan ook door bewust te fokken en goed naar de merries te kijken. Ipv kunstgrepen, kunnen fokkers zelf ook betere keuzes maken dan willekeurige merries vol te stoppen. Het is maar net wat mensen belangrijk vinden en waar ze in willen investeren.