Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Loretta schreef:Tussen complotdenken en kritisch zijn zit een enorm verschil.
Ik snap niet dat paardenmensen niet wat kritischer durven zijn als het om hun geliefde dieren gaat. Vooral gezien alle inmiddels bewezen leugens van de afgelopen jaren. Zoals de aardbevingen in Groningen en de toeslagen affaire.
Dieren die er altijd geweest zijn zijn nu opeens een probleem. En dat vindt niemand raar.
Hoe zit het bijvoorbeeld met de uitstoot van een dierenasiel voor honden en katten?
Hoe zit het met de uitstoot van Konikspaarden en Heckrunderen?
Als ik dat soort vragen stel ben ik opeens een wappie. Ik moet de overheid maar gewoon geloven blijkbaar.
Er is jaren bij hoog en bij laag beweert dat gasboringen geen aardbevingen konden veroorzaken. Achteraf bleek dat toch zo te zijn.
Eleeke schreef:Het trieste is dat iedereen vooral graag anderen de schuld geeft. En uiteraard zijn migranten dan een lekker makkelijke groep om tegen aan te trappen.
Want anders dan de gemiddelde Nederlander.
Over het algemeen zijn dat niet de mensen die met het vliegtuig 3x per week naar hun werk gaan ( yep ik ken ze, Londen werken NL wonen ).
- Als iedereen op de wereld stopt met vlees eten ( of iedereen het halveert) , is er geen bevolkingsprobleem meer.
- Als de wereld rijker wordt ( en niet alleen NL ) stopt de groei van de bevolking vanzelf ( aantoonbaar hoe minder armoede , hoe minder kinderen )
Als we allemaal onze verantwoordelijkheid nemen. Zelf dus , niet alles maar op de regering aan laten komen, maken we het de boeren veel makkelijker.
Dus morgen :
- halveer je vlees en zuivel consumptie
- ga van het gas af
- stop met vervuilen
- vergroen je tuin en je gevel
- wasdroger de deur uit
- koop je voedsel zonder verpakking -> liefst direct bij de boer / boerenmarkt / boeren voedselpaketten
- En nog een heleboel dingen waar ik niet in 2 minuten, maar vast wel in een uur op kan komen.
Maar nee . Lekker zeuren over anderen en boos zijn op de regering is wat de gemiddelde Nederlander doet.
In hoeverre paardenboeren getroffen worden weten we nog niet , dus dat is koffiedik kijken, maar zorgen dat je alles op orde hebt, is een goed begin. ( zelfs van de boeren weten we het nog niet, er ligt een doel en geen plan )
Dees schreef:De wereld heeft een veel groter probleem dan enkel stikstof - we mogen ons echt wel eens zorgen gaan maken over de leefbaarheid op aarde. Voor de mensheid. Met ons consumptiegedrag maken we het onszelf als soort buitengewoon onmogelijk om zo te mogen blijven voortbestaan op deze aarde.
Janneke2 schreef:Technisch gaat er iets mis.
Ik heb een braaf verhaal 10x niet geplaatst.
Over dat in Drenthe de kurk van de economie toerisme is.
Dat Brussel geen dictator is, maar dat we het zelf hebben afgesproken.
Dat grenzen trekken iets arbitrairs heeft en dat Duitsland als geheel minder stikstof problematiek heeft.
En dat ik het riedeltje wat zat wordt.
Veel boeren zitten helaas vast in een ratrace 'en dit kan er niet meer bij'.
De logische oplossing is stoppen met de ratrace - en dat kan.
(En voor wie wil: stoppen met het bedrijf zou ook kunnen.)
En nog het één en ander, maar ik heb geen zin meer om het wéer allemaal in te typen.
prompter schreef:Dat verdwijnen van pensionplekken in de randstad is al jaren aan de gang, lang voor stikstof. Waar ik vroeger paarden op het land had staan, woon ik nu in een hele grote Vinexwijk. Ik heb al vaak moeten verhuizen met mijn paarden voor woningbouw. Maar duidelijkheid moet er inderdaad komen, voor iedereen die in de land- en tuinbouwsector zijn brood moet verdienen. Ik blijf erbij dat dat kaartje de wereld inslingeren een van de domste dingen was wat je op communicatiegebied kunt doen.
BrankaZ schreef:Janneke2 schreef:Technisch gaat er iets mis.
Ik heb een braaf verhaal 10x niet geplaatst.
Over dat in Drenthe de kurk van de economie toerisme is.
Dat Brussel geen dictator is, maar dat we het zelf hebben afgesproken.
Dat grenzen trekken iets arbitrairs heeft en dat Duitsland als geheel minder stikstof problematiek heeft.
En dat ik het riedeltje wat zat wordt.
Veel boeren zitten helaas vast in een ratrace 'en dit kan er niet meer bij'.
De logische oplossing is stoppen met de ratrace - en dat kan.
(En voor wie wil: stoppen met het bedrijf zou ook kunnen.)
En nog het één en ander, maar ik heb geen zin meer om het wéer allemaal in te typen.
Stoppen met een ratrace terwijl er vrij handels verdragen worden gesloten die zorgen dat de met zorg geproduceerde producten met een hogere kostprijs uit de markt worden geconcurreerd
Hoevenkop schreef:Loretta schreef:[...]Terwijl de schepen afgeladen met troep uit Azie varend op smerige stookolie gewoon door blijven varen.[...]
Dat is niet waar.
Sinds 1 januari 2020 mogen schepen niet meer op zware stookolie (HFO) varen maar moeten óf op een laag-zwavelige variant zijn overgestapt (zoals onder andere mijn bedrijf, wij varen nu op gasolie (MGO) waarbij het zwavelgehalte van 3.5% tot 0.5% is gereduceerd) óf moeten scrubber-installaties geïnstalleerd hebben die de uitstoot tot hetzelfde gehalte terugbrengen. Hier wordt enorm zwaar op gehandhaafd en boetes voor overtredingen zijn niet mals. In speciale gebieden zoals onder andere de Noordzee is de reductie zelfs tot 0.1% teruggebracht.
Hoevenkop schreef:Loretta schreef:Hoe zit dat op volle zee dan buiten territoriale wateren dan? Is daar dan eindelijk iets voor geregeld. Want dit is lange tijd een groot probleem geweest.
De nieuwe uitstooteisen gelden wereldwijd, ook op volle zee. Alle brandstoftransfers worden aan boord bijgehouden in het oliejournaal, met daaraan gekoppeld de batchnummers van de brandstof waarmee te controleren valt of die aan de regels voldoet. Kan daarmee gesjoemeld worden? Ja, tuurlijk. Probeert men echt wel. Alleen als je gepakt wordt heb je een groot probleem, dat is een ernstig milieudelict waar zware gevangenisstraffen op staan. Die zijn op persoonlijke titel dus kapitein en hwtk verdwijnen dan voor lange tijd achter de tralies (in de VS kun je er bijvoorbeeld gewoon 80 jaar cel voor krijgen). Een beetje weldenkend mens laat dat wel uit zijn of haar hoofd.
Regelmatig worden schepen onderworpen aan zogenaamde Port State Control inspecties, die pluizen je volledige boekhouding na en als daar onvolkomenheden in zitten, of als ze sporen van verkeerde brandstof aantreffen in je motoren dan wel bunkertanks dan ben je de pisang. Die sporen heb je ook niet zomaar even 1-2-3 weggewerkt.