996981 schreef:Dat staat er toch niet? Souplesse is een onderdeel van losgelatenheid. Voor een paard met van nature veel souplesse is fysiek loslaten makkelijker dan voor een paard met minder souplesse. Dat is toch volkomen logisch?
... als we het hebben over hypermobiliteit: nee.
Souplesse als in: paard is hypermobiel is geen losgelatenheid of durchlässigkeit. (Al geef ik toe dat het subtiel is.)
En ik schreef al eerder: ik houd mijn hart vast.
Juist bij hypermobiliteit is het zaak om eerst flink de spieren (waarmee het dier draagt, dus niet 'flink voorwaarts!') er op te trainen.
Citaat:
Er staat nergens dat het niet kan. Uiteraard kan het, maar het is lastiger en zeker in de lagere klassen zijn veel paarden nog niet geheel losgelaten.
Ja, vandaar dat ik vind dat de dressuur als sport beter afgeschaft kan worden.
Complete durchlässigkeit hoeft van mij niet in de B, maar ontspanning is voor mij een basis 'eis'.
(Aanhalingstekens omdat ontspanning niet kan worden afgedwongen.
Maar qua jureren kun je paarden gewoon in de B houden.)
Citaat:
Ook KWPN paarden niet. Die hebben echter van nature meer souplesse, waardoor ze met minder losgelatenheid toch een losser beeld kunnen laten zien. Dat een jury daar vervolgens zijn waardering op aanpast lijkt mij ook meer dan logisch.
... men neme een hypermobiel paard,
en men krijgt hoge punten 'want hij is zo goed los'.
(En met 10 kapot, want niemand had het over het feit dat de achterbenen onder het zwaartepunt van de ruiter horen te landen, dat het bekken moet kantelen etc. 'Als de neus maar op of achter de loodlijn is.')
Citaat:
Het afgeven op mensen die een opleiding hebben gedaan om te mogen doen wat ze doen, door mensen die die opleiding niet hebben gedaan vind ik altijd bijzonder.
Citaat:
Hoezo weten niet-juryleden beter hoe een proef beoordeelt moet worden dan juryleden?
Hoezo ik kritiek heb...?
Nou, gewoon.
Per ongeluk of zoiets ben ik geen leek of nitwit - en vind ik iets minder fraais van de punten die gegeven worden voor iets dat ik beschouw als een karikatuur van dressuur.
(Ik hou het open dat juryleden wellicht leren dat de neus achter de loodlijn moet en dat de rug hol mag zijn etc etc. Maar geef mij maar klassieke dressuur en schaf de sport af.)