KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:00

Evelienepien schreef:
Babootje;
Juist in jouw verhaal scheelt het gevaar ook wel wat mi.
Je zal maar een kruising hebben (zoals jij boven beschrijft) met het koele sensibele slimme karakter ve PRE erbij :(:)

Die komen ook wel goed. :j Het voordeel van een PRE is dat ze werkwillig zijn zolang je ze respecteert. Dus je hebt zelfs als de wpn'er dergelijke kuren heeft, veel meer kans dat het om te buigen is naar werkwilligheid als je het juist aan pakt. De merrie van mijn kruising was een KWPN die zo in het rij'tje van babootje kan. De dochter heeft enige aanpassingen aangebracht aan onze mentaliteit (mijn man en ik) en nu we elkaar allemaal snappen heb ik er een loyaal en betrouwbaar dier aan. :) Je moet niet met zo'n type in gevecht willen gaan, dat is het belangrijkste om te onthouden. In ruil krijg je een paard waar mee dat ook simpelweg niet nodig is.

Maar, zoals ik al zei: Je moet ze niet willen aanpakken zoals de gemiddelde ruiter omgaat met een wpn'er. :)

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:03

Ayasha schreef:
Evelienepien schreef:
Babootje;
Je zal maar een kruising hebben (zoals jij boven beschrijft) met het koele sensibele slimme karakter ve PRE erbij :(:)

Die komen ook wel goed. :j Het voordeel van een PRE is dat ze werkwillig zijn zolang je ze respecteert. Dus je hebt zelfs als de wpn'er dergelijke kuren heeft, veel meer kans dat het om te buigen is naar werkwilligheid als je het juist aan pakt. De merrie van mijn kruising was een KWPN die zo in het rij'tje van babootje kan. De dochter heeft enige aanpassingen aangebracht aan onze mentaliteit (mijn man en ik) en nu we elkaar allemaal snappen heb ik er een loyaal en betrouwbaar dier aan. :) Je moet niet met zo'n type in gevecht willen gaan, dat is het belangrijkste om te onthouden. In ruil krijg je een paard waar mee dat ook simpelweg niet nodig is.

Maar, zoals ik al zei: Je moet ze niet willen aanpakken zoals de gemiddelde ruiter omgaat met een wpn'er. :)

Mij hoef je niet te overtuigen hoor :D
(Iets met zelf 15 jr PRE x KWPN-er gehad (naar volle tevredenheid *\o/* <3 ) volle PRE’s gereden , Jazz x Pion gehad en tig andere paarden gereden :o )

Edit: was nog met aanvulling bezig toen je bovenstaand postte :j
Laatst bijgewerkt door Evelienepien op 03-08-22 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:05

996981 schreef:
Wel als dat anders bewegen een direct gevolg van gebrek aan souplesse, wat toch valt in het tweede onderdeel van het skala: losgelatenheid.

Oj.

Ik geef toe: wat de meeste jury's van het Skala maken snap ik niet.
(Ruiter neemt contact, handen en bit gaan non-stop in zaagbeweging, strakke mond, halsstrekken blijft achter de loodlijn: geen aanleuning - hoort in de B te blijven. Desnoods L, maar verder niet.)

Maar als er nu toch beweerd gaat worden dat een dier vanwege zijn ras 'geen losgelatenheid kan laten zien'
mag de sport van mij nog wat harder worden afgeschaft.

(Klassieke dressuur is, dat de ruiter het dier gymnastiseert. En al is een dier qua bouw nog zo stijf -
on topic: Iberiërs zijn hypermobiel -
je kunt spieren sterk maken en daarmee het dier soepel laten bewegen.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:12

Evelienepien schreef:
Babootje;
Je zal maar een kruising hebben (met karakter kwpn zoals jij boven beschrijft) met het koele sensibele brave slimme karakter ve PRE erbij :(:)

Want ja, de PRE is laatste jaren nogal gepromoot om zijn koele brave etc karakter. En tuurlijk zijn er vele (?)die in de busladingen afgelopen jaren binnen zijn gekomen met een trauma (maar blijft wel de vraag weer over aangezien ze erg vergevingsgezind zijn ; waarom lees je dan al steeds vaker “niet passende combi” bij (wel / niet getraumatiseerde ) PRE?
Wellicht (ook) met iets “een brug te ver” voor vele ruiters?

Ja joh, mensen vergeten hoe gevoelig ze zijn en hoe erg ze spiegelen..terwijl veel mensen zichzelf totaal niet bewust zijn van alleen al hun ademhaling en zelf slecht "voelen". En als mensen zich daar niet van bewust zijn en wel op zo'n manier met een Iberier om willen gaan dan werkt het niet. De "harde" conventionele paarden manier werkt niet. Zachtheid, verbinding en heel veel bewustzijn over jezelf..dat werkt wel.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:13

996981 schreef:
Wel als dat anders bewegen een direct gevolg van gebrek aan souplesse, wat toch valt in het tweede onderdeel van het skala: losgelatenheid.

Maar laat ik nou van oordeel zijn dat de meeste Lusitano's veel losser en soepeler zijn dan de gemiddelde warmbloed.........ondanks of misschien juist dankzij dat "anders bewegen". Eerlijk gezegd vind ik veel warmbloeden een soort houten klazen of komt dat door de manier van rijden?

Elisa2

Re: KWPN x Iberisch paard: het sportpaard van de toekomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 12:18

Ik denk sowieso dat we een aantal zaken niet moeten verwarren, losgelatenheid is de term die gebruikt wordt voor duchlassigheid en ieder paard kan durchlassig zijn/ worden als het goed gereden wordt want het is gewoon het eindstadium van een goed gereden paard.

Daarnaast heb je natuurlijke souplesse en schwung, paarden met veel souplesse en schwung dan denk ik bijvoorbeeld aan Furstenball bloed.
Dit is te beoordelen als de dieren los bewegen...

Ik ken ruiters die ieder paard zo strak als een plank krijgen, ongeacht hun natuurlijke aanleg en ruiters die ieder paard durchlassig krijgen waardoor ze beter lijken dan hun natuurlijke aanleg.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:16

ElCid schreef:
Eerlijk gezegd vind ik veel warmbloeden een soort houten klazen of komt dat door de manier van rijden?
Dat vind ik dus ook en ze zitten vaak voor geen meter daar het houten planken zijn en ik vind ze ,die ik gereden heb, zelfs zeer hoog niveau 2 dressuur paarden niet subtiel anticiperen op de hulpen.
Vaak daar en tegen als amazones mijn merens reden ("werd vaak van te voren nog niet op gespuugd bij wijze van spreken") dan zag je ze glunderen en verbazen over hoe heerlijk zacht ze waren en hoe heerlijk ze zaten , tévens kittig voorwaarts en hoe fijn te rijden. Dat heeft me altijd enorm verbaasd, en ik heb echt veel merens maar ook veel kwpn gereden. Een ander paardje ooit vond ik ook zo tof, en dat was notabene een haflinger.

Dus als het ibirische paard dat kan verbeteren, lijkt me dat een goede zaak.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:25

Janneke2 schreef:
996981 schreef:

Oj.

Ik geef toe: wat de meeste jury's van het Skala maken snap ik niet.
(Ruiter neemt contact, handen en bit gaan non-stop in zaagbeweging, strakke mond, halsstrekken blijft achter de loodlijn: geen aanleuning - hoort in de B te blijven. Desnoods L, maar verder niet.)

Maar als er nu toch beweerd gaat worden dat een dier vanwege zijn ras 'geen losgelatenheid kan laten zien'
mag de sport van mij nog wat harder worden afgeschaft.

(Klassieke dressuur is, dat de ruiter het dier gymnastiseert. En al is een dier qua bouw nog zo stijf -
on topic: Iberiërs zijn hypermobiel -
je kunt spieren sterk maken en daarmee het dier soepel laten bewegen.)

Dat staat er toch niet? Souplesse is een onderdeel van losgelatenheid. Voor een paard met van nature veel souplesse is fysiek loslaten makkelijker dan voor een paard met minder souplesse. Dat is toch volkomen logisch?

Er staat nergens dat het niet kan. Uiteraard kan het, maar het is lastiger en zeker in de lagere klassen zijn veel paarden nog niet geheel losgelaten. Ook KWPN paarden niet. Die hebben echter van nature meer souplesse, waardoor ze met minder losgelatenheid toch een losser beeld kunnen laten zien. Dat een jury daar vervolgens zijn waardering op aanpast lijkt mij ook meer dan logisch.

Het afgeven op mensen die een opleiding hebben gedaan om te mogen doen wat ze doen, door mensen die die opleiding niet hebben gedaan vind ik altijd bijzonder. Hoezo weten niet-juryleden beter hoe een proef beoordeelt moet worden dan juryleden?

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:40

Ik snap de kruising er zijn redelijk wat complementaire vlakken, maar gevoelsmatig vind ik het "zonde"

Dat gevoel heb ik ook met noodzaak om bijna alle rassen aan de meetlat van de dressuur ring te leggen.
Alle individuele kenmerken worden zo langzaam maar zeker naar de uitgang gefokt om maar te presteren in die omgeving..

Of de huidige generaties warmbloeden effectief meer losgelatenheid hebben of gewoon hypermobiel zijn is een andere discussie... Mijn antwoord daar laat zich wel raden.

Maar ook in de Veigas zijn ze al meer en meer weg aan het fokken van de compacte stierenvechters:

https://www.facebook.com/manuelborba.ve ... 0630206410

Geef het nog een paar generaties excessief gebruik van Escorial (spartacus) bloed en het onderscheid tussen een PSL en een kruising. is alleen nog te maken door de hoeveelheid behang...

maroccon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:42

ElCid schreef:
996981 schreef:

Maar laat ik nou van oordeel zijn dat de meeste Lusitano's veel losser en soepeler zijn dan de gemiddelde warmbloed.........ondanks of misschien juist dankzij dat "anders bewegen". Eerlijk gezegd vind ik veel warmbloeden een soort houten klazen of komt dat door de manier van rijden?

Interessant, als ik naar mijn eigen paarden kijk, is mijn warmbloed juist alles behalve een houten klaas ,en vind ik mijn spanjaard in zijn beweging ,hoe graag ik ook met hem rijd, minder soepel

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 13:57

Was de keuring nou ook ergens live te zien?

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:00

Ja op KWPN.tv is een livestream

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:10

Evelienepien schreef:
Babootje;
Je zal maar een kruising hebben (met karakter kwpn zoals jij boven beschrijft) met het koele sensibele brave slimme karakter ve PRE erbij :(:)

Want ja, de PRE is laatste jaren nogal gepromoot om zijn koele brave etc karakter. En tuurlijk zijn er vele (?)die in de busladingen afgelopen jaren binnen zijn gekomen met een trauma (maar blijft wel de vraag weer over aangezien ze erg vergevingsgezind zijn ; waarom lees je dan al steeds vaker “niet passende combi” bij (wel / niet getraumatiseerde ) PRE?
Wellicht (ook) met iets “een brug te ver” voor vele ruiters?

Elisa2 schreef:
Ja joh, mensen vergeten hoe gevoelig ze zijn en hoe erg ze spiegelen..terwijl veel mensen zichzelf totaal niet bewust zijn van alleen al hun ademhaling en zelf slecht "voelen". En als mensen zich daar niet van bewust zijn en wel op zo'n manier met een Iberier om willen gaan dan werkt het niet. De "harde" conventionele paarden manier werkt niet. Zachtheid, verbinding en heel veel bewustzijn over jezelf..dat werkt wel.

Dat is voor KWPN-ers toch echt niet anders.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:14

Ik vind het nu al leuk om te kijken en om naar de heren te luisteren. :)

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:21

Earth schreef:
Ik vind het nu al leuk om te kijken en om naar de heren te luisteren. :)

Ja ik ook! Erg interessant (vooral voor een leek op het gebied van exterieur zoals ik).

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:23

Vind het wel bijzonder dat dit paard in 9 maanden GP is gestart.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:24

Ik vind dit trouwens nog niet eens een heel goed voorbeeld voor de Lusi's. Ik ken ze die veel beter gesloten lopen en daarin een mooier voorbeeld kunnen geven.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:32

Earth schreef:
Vind het wel bijzonder dat dit paard in 9 maanden GP is gestart.

Ik dacht al dat ik het niet goed verstond :+

Earth schreef:
Ik vind dit trouwens nog niet eens een heel goed voorbeeld voor de Lusi's. Ik ken ze die veel beter gesloten lopen en daarin een mooier voorbeeld kunnen geven.

Ja dat geloof ik wel. Ik ben niet echt bekend met Lusitano's, maar had eerlijk gezegd wel iets meer verwacht.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:37

Beginnen ze met veulen 1, kapt de livestream er bij mij mee.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:38

Bij mij ook *teleurgesteld*

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:39

Jep, hier ook, zo jammer

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:40

996981 schreef:
Dat staat er toch niet? Souplesse is een onderdeel van losgelatenheid. Voor een paard met van nature veel souplesse is fysiek loslaten makkelijker dan voor een paard met minder souplesse. Dat is toch volkomen logisch?

... als we het hebben over hypermobiliteit: nee.

Souplesse als in: paard is hypermobiel is geen losgelatenheid of durchlässigkeit. (Al geef ik toe dat het subtiel is.)

En ik schreef al eerder: ik houd mijn hart vast.
Juist bij hypermobiliteit is het zaak om eerst flink de spieren (waarmee het dier draagt, dus niet 'flink voorwaarts!') er op te trainen.
Citaat:
Er staat nergens dat het niet kan. Uiteraard kan het, maar het is lastiger en zeker in de lagere klassen zijn veel paarden nog niet geheel losgelaten.

Ja, vandaar dat ik vind dat de dressuur als sport beter afgeschaft kan worden.
Complete durchlässigkeit hoeft van mij niet in de B, maar ontspanning is voor mij een basis 'eis'.
(Aanhalingstekens omdat ontspanning niet kan worden afgedwongen.
Maar qua jureren kun je paarden gewoon in de B houden.)
Citaat:
Ook KWPN paarden niet. Die hebben echter van nature meer souplesse, waardoor ze met minder losgelatenheid toch een losser beeld kunnen laten zien. Dat een jury daar vervolgens zijn waardering op aanpast lijkt mij ook meer dan logisch.

... men neme een hypermobiel paard,
en men krijgt hoge punten 'want hij is zo goed los'.
(En met 10 kapot, want niemand had het over het feit dat de achterbenen onder het zwaartepunt van de ruiter horen te landen, dat het bekken moet kantelen etc. 'Als de neus maar op of achter de loodlijn is.')
Citaat:
Het afgeven op mensen die een opleiding hebben gedaan om te mogen doen wat ze doen, door mensen die die opleiding niet hebben gedaan vind ik altijd bijzonder.
+:)+
Citaat:
Hoezo weten niet-juryleden beter hoe een proef beoordeelt moet worden dan juryleden?

Hoezo ik kritiek heb...?
Nou, gewoon.
Per ongeluk of zoiets ben ik geen leek of nitwit - en vind ik iets minder fraais van de punten die gegeven worden voor iets dat ik beschouw als een karikatuur van dressuur.
(Ik hou het open dat juryleden wellicht leren dat de neus achter de loodlijn moet en dat de rug hol mag zijn etc etc. Maar geef mij maar klassieke dressuur en schaf de sport af.)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:47

Hier doet de livestream het weer. :D

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:52

Ja hier ook.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 14:55

Janneke2 schreef:
996981 schreef:

... als we het hebben over hypermobiliteit: nee.

Souplesse als in: paard is hypermobiel is geen losgelatenheid of durchlässigkeit. (Al geef ik toe dat het subtiel is.)

En ik schreef al eerder: ik houd mijn hart vast.
Juist bij hypermobiliteit is het zaak om eerst flink de spieren (waarmee het dier draagt, dus niet 'flink voorwaarts!') er op te trainen.
Citaat:
Er staat nergens dat het niet kan. Uiteraard kan het, maar het is lastiger en zeker in de lagere klassen zijn veel paarden nog niet geheel losgelaten.

Ja, vandaar dat ik vind dat de dressuur als sport beter afgeschaft kan worden.
Complete durchlässigkeit hoeft van mij niet in de B, maar ontspanning is voor mij een basis 'eis'.
(Aanhalingstekens omdat ontspanning niet kan worden afgedwongen.
Maar qua jureren kun je paarden gewoon in de B houden.)
Citaat:
Ook KWPN paarden niet. Die hebben echter van nature meer souplesse, waardoor ze met minder losgelatenheid toch een losser beeld kunnen laten zien. Dat een jury daar vervolgens zijn waardering op aanpast lijkt mij ook meer dan logisch.

... men neme een hypermobiel paard,
en men krijgt hoge punten 'want hij is zo goed los'.
(En met 10 kapot, want niemand had het over het feit dat de achterbenen onder het zwaartepunt van de ruiter horen te landen, dat het bekken moet kantelen etc. 'Als de neus maar op of achter de loodlijn is.')
Citaat:
Het afgeven op mensen die een opleiding hebben gedaan om te mogen doen wat ze doen, door mensen die die opleiding niet hebben gedaan vind ik altijd bijzonder.
+:)+
Citaat:
Hoezo weten niet-juryleden beter hoe een proef beoordeelt moet worden dan juryleden?

Hoezo ik kritiek heb...?
Nou, gewoon.
Per ongeluk of zoiets ben ik geen leek of nitwit - en vind ik iets minder fraais van de punten die gegeven worden voor iets dat ik beschouw als een karikatuur van dressuur.
(Ik hou het open dat juryleden wellicht leren dat de neus achter de loodlijn moet en dat de rug hol mag zijn etc etc. Maar geef mij maar klassieke dressuur en schaf de sport af.)

Je statements over hypermobiele paarden heb ik eerder gehoord. Daarover hebben we eerder discussie gehad. Een symptoom van hypermobiliteit is het te pas en te onpas uit de kom gaan van gewrichten. Zolang ik dat niet zie gebeuren vallen dat soort (ongediagnosticeerde) paarden onder de noemer lenig.