***Update*** Martin Fuchs onder vuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:21

rien10 schreef:
Ik voelde me gisteren net Tineke Bartels. Wel oud, maar olympisch op de pony van mijn dochter ha ha.

:D

Anastasia24

Re: Martin Fuchs onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:43

Filmpje net gekeken. Voor veel paardenmensen zal dit wel weer 'normaal' zijn want paard luistert niet. Paard laat toch duidelijk weten dat hij niet wilt, neigt zelfs naar de uitgang maar wordt vooruit getrokken en geslagen. Ja, dat vindt ik mishandeling. Snap niet hoe mensen hier licht naar kunnen kijken en daadwerkelijk denken; ''valt toch wel mee?'' Want ja dat doet het, voor de paardensport zelf. Dit beeld zijn we(ik in ieder geval) gewend te zien bij wedstrijden, ook de reden dat ik het afzet.
Paarden zullen ook echt niet altijd er veel zin in hebben, maar over het algemeen gaan alle paarden met plezier aan de slag mits ze juist behandeld worden.
Ik mag hopen dat ze het paardrijden uit de olympische spelen halen.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:46

Anastasia24 schreef:
Filmpje net gekeken. Voor veel paardenmensen zal dit wel weer 'normaal' zijn want paard luistert niet. Paard laat toch duidelijk weten dat hij niet wilt, neigt zelfs naar de uitgang maar wordt vooruit getrokken en geslagen. Ja, dat vindt ik mishandeling. Snap niet hoe mensen hier licht naar kunnen kijken en daadwerkelijk denken; ''valt toch wel mee?'' Want ja dat doet het, voor de paardensport zelf. Dit beeld zijn we(ik in ieder geval) gewend te zien bij wedstrijden, ook de reden dat ik het afzet.
Paarden zullen ook echt niet altijd er veel zin in hebben, maar over het algemeen gaan alle paarden met plezier aan de slag mits ze juist behandeld worden.

Voor vele paardenmensen gaat dit over leiderschap!

En verder hou ik er echt over op! Fijne dag allemaal

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:47

Als je paarden die niet willen telkens hun zin geeft eindigen ze als recreatiepaard of frikandel. Ik zie heus wel 'ns topruiters halverwege een parcours zich afmelden omdat ze zelf aanvoelen dat hun paard een offday heeft. Dit paard heeft gewoon streken en die moeten eerst opgelost worden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:49

karrij schreef:
Hou op met me! Dit dier heeft dit kunstje waarschijnlijk al eens eerder geprobeerd en meneer Fuchs zal misschien gedacht hebben en nu is het klaar kerel. Daarna is hij overal over heen gegaan.

Ik krijg het idee dat de hele woke scene zich ook steeds meer in de paardenwereld gaat roeren

Maar Gnome, wanneer ga jij op dit niveau rijden? Denk dat je antwoord is, dat je dat helemaal niet wil :D

Nou, dit idd.

En als we toch gaan vergelijken met andere levende wezens: jullie slaan ook geen muggen dood, doen niet aan rattenbestrijding en laten wespen je prikken?
Is tenslotte ook dieronvriendelijk.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 24-07-22 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:50

elnienjo schreef:
Als je paarden die niet willen telkens hun zin geeft eindigen ze als recreatiepaard of frikandel. Ik zie heus wel 'ns topruiters halverwege een parcours zich afmelden omdat ze zelf aanvoelen dat hun paard een offday heeft. Dit paard heeft gewoon streken en die moeten eerst opgelost worden.

En maakt dat uit dat ze als recreatiepaard of frikandel eindigen? Wat je zegt is dat paarden geen keus hebben en je ze ergens toe mag dwingen voor je eigen plezier.

Streken of heeft het paard gewoon een mening die niet gewaardeerd wordt door de ruiter

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:53

Amber_anne schreef:
elnienjo schreef:

En maakt dat uit dat ze als recreatiepaard of frikandel eindigen? Wat je zegt is dat paarden geen keus hebben en je ze ergens toe mag dwingen voor je eigen plezier.

Streken of heeft het paard gewoon een mening die niet gewaardeerd wordt door de ruiter

Als het paard duidelijk geen werklust blijkt te hebben zal het uiteindelijk niet voor de topsport gebruikt gaan worden, maar je schrijft toch geen potentiele topper af omdat je geen leiderschap mag laten zien voor al die woke huilies?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:55

Ik heb net even het filmpje gekeken op mijn laptop en hij maait er wel wat harder overheen dan dat het leek op mijn telefoon en het is inderdaad zo dat de paardensport al onder een vergrootglas ligt dus je wil dit soort beelden echt niet hebben. Maar het scenario wat Fitzroy schets klinkt ook gewoon plausibel en dan kan je beter 1x heel duidelijk zijn dan elk parcours een discussie met je paard. Lastig.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 11:59

Dat hele leiderschap gedoe vind ik een beetje oudbollig eigenlijk :=

Het is een partnerschap, je moet samen de proef of het parcours doorkomen. Paarden denken niet in de manier van "laat ik jou eens lekker in de weg zitten". Heeft weinig met zachte heelmeesters te maken, door de jaren heen wordt er meer onderzoek gedaan, komt er meer kennis en aan de hand daarvan veranderen dingen in de wereld. Waar het vroeger normaal was om je kind te slaan is dat nu ook niet meer, en er zijn ook onderzoeken geweest die onderbouwen waarom.

Ja het is heel l*llig als je op dat niveau dit soort problemen tegenkomt, maar alsnog is het een partnerschap en moet je je dan afvragen: waarom loop ik hiertegen aan met mijn paard?

Met de zweep meppen werkt in mijn ervaring vaak juist averechts. Nee, ik rijd ook niet op dit niveau. En ik geloof ook best dat je op dat niveau enige skills moet hebben met paarden. Maar dat wil niet zeggen dat het paardvriendelijk gaat. Ik vind die hele mentaliteit van "zij rijden op hoog niveau dus ze zullen het wel weten" een beetje naïef eigenlijk. Excuses als dat hard over komt.

Ook mensen op hoog niveau kunnen fouten maken of het fout hebben. Er zijn ook genoeg mensen die op hoog niveau rijden waarbij het rijden er écht niet uitziet alsof ze daar horen. Ik weet niet of je wel eens wedstrijden hebt gekeken van andere werelddelen, maar daar heb ik ook met stomme verbazing gekeken hoe die in godsnaam op Grand Prix niveau zijn gekomen. Dat zouden velen van ons ook niet goedkeuren denk ik, dus waarom dit dan wel?

Daarnaast, als jij op hoog niveau rijdt en keer op keer toch kritiek krijgt (ie. Anky) zou ik toch naar mijzelf gaan kijken in plaats van iedereen maar als de boze boeman zien. Want waarom krijg ik steeds die kritiek dan, waar gaat het dan mis? Misschien is er toch iets in mijn trainingsmethodes dat niet goed zit?

Het moet maar eens klaar zijn met al die bebloede monden, blauwe tongen, geïrriteerde of verwonde plekken van sporen, zweepslagen op het lijf en wat dan ook. De sport staat onder druk. Inmiddels kijkt de hele wereld hoe het eraan toe gaat, en terecht. Als je als sport zóveel incidenten hebt, op grote én kleine wedstrijden, moet je toch écht wel heel kritisch naar jezelf als sport gaan kijken lijkt me.

Ik heb laatst ook met een aantal vrienden de CHIO Dressuur bekeken en het was gewoon triest om te zien eigenlijk.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:01

Persoonlijk denk ik toch dat dit iets is wat meer in de paardenwereld zelf speelt dan daarbuiten. Ik heb er in mijn omgeving nog niemand over gehoord. Die maken zich hier echt niet druk om.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:11

Amber_anne schreef:
elnienjo schreef:

Als het paard duidelijk geen werklust blijkt te hebben zal het uiteindelijk niet voor de topsport gebruikt gaan worden, maar je schrijft toch geen potentiele topper af omdat je geen leiderschap mag laten zien voor al die woke huilies?[/quote]

En de paarden die door gaan ondanks dat ze niet willen aka learned helplessness bijvoorbeeld. Dus omdat een paard toevallig beschikt over talent moet het maar presteren en mag geen mening meer hebben?

Leiderschap is niet je paard slaan omdat het dier iets aangeeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:18

karrij schreef:
Anastasia24 schreef:

Als je op deze manier je leiderschap moet bevestigen ben je bij voorbaat verloren. Op een keer heb je eentje onder je die zich geen ruk aan trekt van je idioterie met die zweep.

Dit is niet iets wat paardenmensen normaal vinden. Mensen met paarden en sportliefhebbers misschien maar paardenliefhebbers niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:18

En daar is-ie weer, de dooddoener: als je zelf niet op dit niveau bent, mag je er niks over zeggen...

Ik zit bijna mijn hele leven al in de Drafsport. Als er nou iets topsport met paarden is... Mijn paarden wonnen ook zonder zweep, zonder "correcties,", en als ze eens wat minder presteerden, zochten we naar de oorzaak, ipv ze er doorheen te pushen. Het schijnt dus gewoon te kunnen, topsport zonder dieren te dwingen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:19

elnienjo schreef:

"Hé paard, geen streken hebben want anders knal ik deze zweep een paar keer tegen je aan en als je het dan nog niet afleert, ga je de handel of de frikandellen in.'

Koren op de molen van iedereen die paardensport weg zou willen hebben. Ze moeten het zelf niet eens bedenken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:39

karrij schreef:
Anastasia24 schreef:

Als je je leiderschap met geweld moet afdwingen, ben je geen leider, maar juist het tegenovergestelde. Just saying. :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:41

Wordt bij rensport niet meer standaard met de zweep gemept? Bovenhands ook nog voor extra veel kracht. Dat beeld staat me toch echt bij van filmpjes.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:46

Ik heb het over drafsport. Op de kortebaan wordt al jaren zonder zweep gereden. En mijn man die onze paarden reed, gebruikte ook geen zweep.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:48

Ben blij dat hier de meesten wel vraagtekens hebben bij het filmpje.

Als mensen zelf niet weten of begrijpen hoe je dit kan oplossen, krijg je toch een eindeloze discussie. Meekletsen met wat mensen roepen is vaak voor velen makkelijker. Ze hebben het zo geleerd, mensen met naam zijn hun voorbeeld, en verder denken en ontwikkelen is voor de softies die met allerlei namen voor gek worden verklaard.

De top wint, maar ik vind ze zeker niet allemaal zulke goede en fijne ruiters. Er is er in ieder geval geen 1 waar ik mee zou willen ruilen.
En ja, heb er een aantal van dichtbij aan het werk gezien en als het zo moet, dan maar geen sport meer.

Ik heb ook weleens een paard (gehad) waar alles in was getrokken en geslagen. Snap niet eens dat mensen dat fijn vinden werken. Een paard is zo duidelijk, valt zo goed mee te werken als je het begrijpt en ook kan.
Juist de wat "moeilijkere" paarden geven vaak duidelijke signalen en kan je ver mee komen als je investeert.

Maak je zelf fouten? Ja, altijd, iedereen. Maar fouten maken of je frustratie loslaten op een dier of kind, medemens is echt onmacht.
En het is de grootste bullshit dat als hij had afgegroet en de ring was uit gegaan dat je een paard dan iets slechts leert. Dan snap je echt niks van paarden.........

Maar altijd komen mensen weer met de zwakste weerwoorden; die top wint zoveel, kan meer dan anderen, weten wat ze doen en de mensen met kritiek kunnen niks. Of het woord azijnzeiker is ook zo makkelijk overgenomen door de kudde die braaf achter elkaar aan hobbelen. Heel origineel.

Hier wordt gesproken over de top paarden, maar er zijn genoeg paarden die worden getest en bekeken waar zij allemaal niks mee kunnen. Ligt niet altijd aan de paarden.

En de sport? Tja, die ligt onder vuur en terecht! We leven in 2022 en weten meer dan vroeger. Ik doe zoveel dingen anders dan vroeger. Dat heet ontwikkeling.
Als het mensen niet bevalt met nieuwe regels, stoppen ze toch lekker? Doei, we gaan ze niet missen en er zijn meer dan genoeg vacatures.

Met dit goedpraten draai je zelf de sport de nek om. Wij investeren al jaren in de paarden goed, paardvriendelijk houden en trainen, dus aan ons ligt het niet als we straks geen paarden meer mogen rijden en bezitten.
En ja, we hebben hier bitten, sporen, zwepen liggen. Maar kan het ook weglaten.

Komt er dan nog ruimte voor de sport? Dan moet er anders beoordeelt gaan worden. Dan maar terug naar af en niet naar hoogste en of snelste, maar eerst uitkleden en dan weer tegen elkaar opnemen met minder hulpmiddelen.
Als al die toppers zo geweldig zijn, dan hebben ze daar toch geen enkele moeite mee? En die kenners hier die het zo goed weten ook niet. Of moet men dan toegeven dat ze het alleen kunnen met hulpmiddelen, boos worden, hard corrigeren etc? Blijkbaar een spiegel waar niemand in wil kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 12:58

elnienjo schreef:
Wordt bij rensport niet meer standaard met de zweep gemept? Bovenhands ook nog voor extra veel kracht. Dat beeld staat me toch echt bij van filmpjes.
Ik denk dat je een beetje in de jaren '30 van de vorige eeuw bent blijven hangen, want het paard raken met de zweep is helemaal geen standaard in alle ontwikkelde racelanden en wordt, itt bij de FEI-disciplines, ook steeds meer aan banden gelegd. Bovendien zijn die zwepen omwikkeld met foam, zodat ze geen pijn doen en meer de functie hebben van een menzweep of cane bij dameszadel rijden. O, en fun fact: racing jurisdicties leggen ook daadwerkelijk sancties op aan verkeerd zweepgebruik. Had Martin Fuchs een jockey geweest en deze kunstjes uitgehaald, dan ging hij minstens 5 wedstrijddagen dagen te voet, en waarschijnlijk zelfs 10.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-22 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:02

Sizzle schreef:
Het is normaal dat niet ieder paard door komt in de sport. Echter is het niet normaal dat zo‘n paard dat 1.40 gesprongen heeft niet eens meer in de buurt van een drafbalk te krijgen is. Daar ken ik er inmiddels een aantal van.
Dat is wellicht off-topic maar al dat soort dingetjes samen zet de sport enorm onder druk.

Omdat die paarden vaak gewend zijn aan hele goede ruiters.
Wij krijgen hier heel vaak die paarden in training en het probleem is: we kunnen er niets aan oplossen! (behalve les geven aan de ruiter icm het paard) Met het paard is namelijk niets mis, maar die paarden zijn gewend aan goede ruiters en als je dan een recreatieruiter erop zet zijn ze nog steeds redelijk braaf, maar werken ho maar. En geef ze eens ongelijk. :D Heb je ze aan het lopen zijn het super paarden, maar bij het M loop je wel vast inderdaad. Zijn vaak te kijkerig of te voorzichtig. Maar je hebt er als hobby ruiter een gouden paard aan.

Ik vind de situatie ook niet heel heftig, als je dit had laten gaan was paardlief in volle galop de bak uit gegaan met alle gevolgen van dien.
Paard wordt ook niet over de hindernis gemept, maar eerst voorwaarts en op de volte en bij die nieuwe poging tot uitbreken wel flink aangepakt, maar je wilt opnieuw niet dat je ergens buiten de bak eindigt.

Het blijft een moeilijke discussie, want wat voor de een heel heftig is, vind de ander niet zo spannend.
En waar de een de ander een 'mishandelaar' vind, vind de ander diegene weer een 'woke sneeuwvlokje'
Het jammere is dat leven en laten leven een beetje uit de mode is geraakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:24

Sunnda schreef:
Sizzle schreef:
Het is normaal dat niet ieder paard door komt in de sport. Echter is het niet normaal dat zo‘n paard dat 1.40 gesprongen heeft niet eens meer in de buurt van een drafbalk te krijgen is. Daar ken ik er inmiddels een aantal van.
Dat is wellicht off-topic maar al dat soort dingetjes samen zet de sport enorm onder druk.

Omdat die paarden vaak gewend zijn aan hele goede ruiters.
Wij krijgen hier heel vaak die paarden in training en het probleem is: we kunnen er niets aan oplossen! (behalve les geven aan de ruiter icm het paard) Met het paard is namelijk niets mis

Ik heb het dus over paarden die op die goede stallen dusdanig in de staak gegaan zijn dat ze voor een appel en een ei bij een recreatieruiter landen.
In mijn directe omgeving staan er 3.
Die dieren zijn top in het verkeer omdat ze alles al gezien hebben, maar met een hindernis hoef je niet meer aan te komen zonder dat ze gelijk het zweet uitbreekt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:33

ik heb een paar keer terug gekeken, ook op groter beeld.
De man mept 2 x vanuit z’n ellenboog en er is een spannend muziekje onder gezet. Er komt geen arm omhoog om flink kracht te zetten.

Vraag me nu af hoe al die betweters hier die dit mishandeling noemen een paard zouden rijden die dit gedrag vaker zou vertonen En die jou dan in gevaar brengt dicht bij een bakrand o.i.d. Of buiten naast een drukke weg.....
Met afstappen en morgen weer een dag ga je dat ook niet beter krijgen. En dat moeten de door gewinterde zeer ervaren Bokkers toch ook wel weten!

Dus brand los

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:43

Popstra schreef:
ik heb een paar keer terug gekeken, ook op groter beeld.
De man mept 2 x vanuit z’n ellenboog en er is een spannend muziekje onder gezet. Er komt geen arm omhoog om flink kracht te zetten.

Vraag me nu af hoe al die betweters hier die dit mishandeling noemen een paard zouden rijden die dit gedrag vaker zou vertonen En die jou dan in gevaar brengt dicht bij een bakrand o.i.d. Of buiten naast een drukke weg.....
Met afstappen en morgen weer een dag ga je dat ook niet beter krijgen. En dat moeten de door gewinterde zeer ervaren Bokkers toch ook wel weten!

Dus brand los

Eens. Ik heb 't filmpje inmiddels ook op de laptop gekeken en zie er niks buitensporigs aan. Het is meer een 'en nú is het klaar' correctie en het werkte ook nog.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:47

@ Sizzle, ik kende inderdaad een Duits springkanon, dat absoluut in de staak ging bij het zien van een hindernis, en heel geleidelijk aan (balkje op de grond, cavaletto etc) weer lol kreeg in het springen. Dat zou heel goed kunnen liggen aan de enorme druk waaronder ze in hun carriere stonden.

Wat het filmpje betreft, er zijn meerdere oorzaken van het uitbreken mogelijk, tot aan de sterke schaduwen op de grond aan toe, wat het paard mogelijk in een reflex opzij deed gaan. Zelf ook wel eens meegemaakt met zonnig weer, dat paard schrok van een schaduw op de grond en opzij vloog.

De reactie van Fuchs had mogelijk te maken met niet tegen de wand/hindernissen gekatapult willen worden, wie zal het zeggen... Nee het zag er niet leuk uit, maar gunst, ik heb het filmpje meerdere malen moeten zien voor ik het slaan zag... met een kort springzweepje met afgeplat uiteinde, vanuit de elleboog, niet van boven naar beneden. Wordt iemand daarvoor al aan de schandpaal genageld tegenwoordig? Die misschien een ongeluk probeerde te voorkomen?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-22 13:52

Je nagelt iemand toch niet meteen aan de schandpaal als je zegt 'wat je daar met je paard deed, vind ik op het randje van wat ik oké vind'.
Ik snap die polarisatie eigenlijk nooit zo goed. Ofwel moet je vinden dat er geen vuiltje aan de lucht is ofwel vind je het mishandeling. Terwijl er nog zoveel tussenin is. Je kan ook geen dierenmishandelaar zijn en toch iets doen wat niet de schoonheidsprijs verdient.