Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 18:46

Loretta schreef:
Dat is inderdaad een lastig probleem. Daarnaast wil de Europese commissie ook niet mee werken.
Misschien moet Nederland ook eens een keer met de vuist op tafel gaan slaan in Brussel en een ander belangrijk onderwerp dreigen te torpoderen met een veto om toch op de een of andere manier een doorbraak te forceren. Het is toch te zot voor woorden dat er ten eerste een sector waar direct en inderect een miljoen mensen werkzaam zijn op die manier om zeep te helpen. En dan heb ik het nog niet eens over de rest waar o.a dit artikel ook bijhoort. Dat is dan npg maar een klein omderdeel. Serieus alles in Nederland ligt stil door die veel te hoge eisen.

Maar daar is deze minister plus rest van het kabinet te slap voor.

Brussel is wat dat betreft duidelijk, afspraak is afspraak.
Als de politiek dingen niet voor zich had uitgeschoven tot het twee voor twaalf was had het er voor iedereen beter uitgezien.
Het is niet zo dat dit nieuwe materie is. Het is zo dat iedere bestuurder dacht "na mijn de zondvloed". Over te slap gesproken....

Dat PAS zou worden afgeschoten was al bekend maar er werd doorgezet. EHS was heel goed op weg maar werd weg bezuinigd.
Waar iedereen nu last van heeft is de kwakkelkoers van de kabinetten Rutte. Die zich dat zelf waarschijnlijk niet kan herinneren.

Maar Brussel heeft daar terecht geen boodschap aan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 19:22

sterregoud schreef:
Het hoort heide met zandverstuiving te zijn. Ja tuurlijk, joh. Het hoort zo.

Bossen horen blijkbaar niet, zijn niet middeleeuws genoeg.

... helaas.
Ik stelde een vraag.

Of je precies kon zijn, want ik vond het raar.

Je neemt wel de moeite om te reageren, maar een antwoord krijg ik niet.

(En wel een cynische opmerking. Die eerlijk gezegd bij mij het vermoeden aanwakkert dat dit gebied niet bestaat en jouw klacht meer 'humeur' dan realiteit is.)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 19:23

fransje23 schreef:
Loretta schreef:
Dat is inderdaad een lastig probleem. Daarnaast wil de Europese commissie ook niet mee werken.
Misschien moet Nederland ook eens een keer met de vuist op tafel gaan slaan in Brussel en een ander belangrijk onderwerp dreigen te torpoderen met een veto om toch op de een of andere manier een doorbraak te forceren. Het is toch te zot voor woorden dat er ten eerste een sector waar direct en inderect een miljoen mensen werkzaam zijn op die manier om zeep te helpen. En dan heb ik het nog niet eens over de rest waar o.a dit artikel ook bijhoort. Dat is dan npg maar een klein omderdeel. Serieus alles in Nederland ligt stil door die veel te hoge eisen.

Maar daar is deze minister plus rest van het kabinet te slap voor.

Brussel is wat dat betreft duidelijk, afspraak is afspraak.
Als de politiek dingen niet voor zich had uitgeschoven tot het twee voor twaalf was had het er voor iedereen beter uitgezien.
Het is niet zo dat dit nieuwe materie is. Het is zo dat iedere bestuurder dacht "na mijn de zondvloed". Over te slap gesproken....

Dat PAS zou worden afgeschoten was al bekend maar er werd doorgezet. EHS was heel goed op weg maar werd weg bezuinigd.
Waar iedereen nu last van heeft is de kwakkelkoers van de kabinetten Rutte. Die zich dat zelf waarschijnlijk niet kan herinneren.

Maar Brussel heeft daar terecht geen boodschap aan.

Brussel doet er nog een schepje bovenop.

https://www.ltonoord.nl/belangenbeharti ... stofmoeras

Daarom mag Nederland best eens op een heel ander dossier met het Veto gaan dreigen. Om op die manier verlichting te forceren.

Maar wel duidelijk dat Van der Wal en de rest liever vriendjes in Brussel stroop om de mond smeert dan op te komen voor de belangen van haar eigen land.

Bij de provinciale statenverkiezing zal er wel afgerekend gaan worden met deze partijen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 19:32

Nu was het in 2018 zo, dat zo'n 80% van de boeren zich niet vertegenwoordigd voelde door LTO.

Denkbaar een onderdeel van het probleem.
Het probleem is net niet alleen stikstof
(of fosfaat, ik weet het, het ontbreken van insecten, de afwezigheid van goed bodemleven, etc etc)
maar ook het complete ontkennen van het probleem.

(En dan wordt 'Brussel' de gebeten hond. "Wij doen het prima, hullie zeuren over stikstof...")

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 19:33

De belangen van haar eigen land? Of de belangen van een groepje veehouders?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 19:35

Janneke2 schreef:
sterregoud schreef:

... helaas.
Ik stelde een vraag.

(En wel een cynische opmerking. Die eerlijk gezegd bij mij het vermoeden aanwakkert dat dit gebied niet bestaat en jouw klacht meer 'humeur' dan realiteit is.)

Het is helaas wel realiteit. |(

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 19:43

BaileyMix schreef:

Van zo of zo al een miljoen mensen op de arbeidsmarkt die direct en indirect met de agrarische sector te maken hebben.
Daarnaast van de volledige plattelandsbevolking die straks in een onleefbaar gebied woont.

Daarnaast. Wordt er door de stikstof amper gebouwd, projecten lopen vertraging op vanwege stikstof. Vergunning verlening hapert. Dit gaat veel en veel verder dan een stel veehouders.

En ach, dit probleem waar dit topic over gaat is maar een heel klein voorbeeldje. Maar hoeveel meer van dat soort kleine voorbeeldjes wil je nog zien. Er staat veel meer onder druk.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 20:24

BaileyMix schreef:

Daar heb je wel een punt natuurlijk, het is bijzonder vreemd dat de hele agrarische sector over één kam wordt gescheerd. Of je nu biologisch koeienboer bent of een grote schuur hebt met weet ik veel hoeveel kippen of kalkoenen....

Dit vind ik nog steeds een interessant artikel:
https://www.groene.nl/artikel/waar-kalk ... hijskranen
Een citaat uit dit artikel:' Een handjevol topvervuilers veroorzaakt vele malen meer stikstofdepositie dan vele andere boerenbedrijven tezamen. Voor een efficiënte aanpak van het probleem maakt dat groot verschil. De kalkoenboer in Ermelo stoot zelfs 61 keer zoveel stikstof uit over de natuur als een ‘gemiddelde’ veeboer.'

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 20:42

sterregoud schreef:

Janneke2 schreef:
... helaas.
Ik stelde een vraag.

Citaat:
Het is helaas wel realiteit. |(

Klopt.
Ik stelde een vraag en ik zie geen antwoord.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 23:46

Kendra schreef:
BaileyMix schreef:

Daar heb je wel een punt natuurlijk, het is bijzonder vreemd dat de hele agrarische sector over één kam wordt gescheerd. Of je nu biologisch koeienboer bent of een grote schuur hebt met weet ik veel hoeveel kippen of kalkoenen....

Dit vind ik nog steeds een interessant artikel:
https://www.groene.nl/artikel/waar-kalk ... hijskranen
Een citaat uit dit artikel:' Een handjevol topvervuilers veroorzaakt vele malen meer stikstofdepositie dan vele andere boerenbedrijven tezamen. Voor een efficiënte aanpak van het probleem maakt dat groot verschil. De kalkoenboer in Ermelo stoot zelfs 61 keer zoveel stikstof uit over de natuur als een ‘gemiddelde’ veeboer.'

Ik vond het een hele hoop stof zo laat op de avond... Dus ik heb alleen een kritische noot over het begin van het artikel, maar niet geadresseerd aan de journalist. Meer een hersenspinsel van mij...

Er wordt daar gesproken over die kalkoenenboer die dus 61 keer zoveel stikstof over de natuur uitstrooit dan een gemiddelde veeboer. Maar dan wel met 24.000 kalkoenen, verdeeld over 4 schuren ZONDER ammoniakfilters.

Vervolgens gaat men verder met het vertellen dat er kalkhoudend schelpengruis wordt verstrooid boven het natuurgebied gelegen in de buurt van de kalkoenenboer. Verstrooid met behulp van een helicopter.
Dure en niet duurzame lapmiddelen.

En dan denk ik: Wauw... Dus er is al 40 jaar een probleem, links en rechts zijn er boeren die keihard bezig zijn om te verduurzamen, al dan niet door opgelegde regels...
Maar waarom worden dergelijke stallen niet gesubsidieerd van filters voorzien? Lijkt me een stuk duurzamer en op de lange termijn goedkoper dan 1000 ton (ca. 40-50 vrachtwagens á 25m3) schelpengruis met behulp van een helicopter te verstrooien, uitgaande van het gewicht wat een blusheli aan water meeneemt (4000 kilo), zou een helicopter met 1000 ton van dat spul ongeveer 250 keer de lucht in moeten...

Ik weet niet hoeveel een ammoniakfilter opneemt, maar ik gok dat de heli een stuk minder vaak al de lucht in zou hoeven... Wat ook weer wat stikstof (al is het in verhouding tot de uitstoot van de kalkoenenboer natuurlijk niet veel) zal schelen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 23:58

Janine1990 schreef:
Vervolgens gaat men verder met het vertellen dat er kalkhoudend schelpengruis wordt verstrooid boven het natuurgebied gelegen in de buurt van de kalkoenenboer. Verstrooid met behulp van een helicopter.
Dure en niet duurzame lapmiddelen.

Als noodoplossing kun je er wel even weer mee vooruit. Voor de lange termijn zou je iets met filters of andere innovatie kunnen doen bij de boer.

Maar als 1 kalkoenboer zoveel meer uitstoot dan andere veehouders dan is het wel een enorm verschil. Van waar die grote verschillen? Waarom wordt er berekend en niet gemeten?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:56

Loretta schreef:
Maar als 1 kalkoenboer zoveel meer uitstoot dan andere veehouders dan is het wel een enorm verschil. Van waar die grote verschillen? Waarom wordt er berekend en niet gemeten?

Meten is weten, zou je zeggen.
Maar doorrekenen is vast voordeliger en dan kun je net doen of het wel mogelijk is..
Aan de andere kant je kunt natuurlijk niet meten wat de extra uitstoot van een nieuwe stal is als de stal nog niet gebouwd is.
De Deense richtlijn was ook wel handig geweest. Is ook lekker duidelijk.

Elisa2

Re: Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:19

Ja meten is weten, dat lijkt me een goede zaak om mee te beginnen maar dan wel door een onafhankelijk niet door de overheid gefinancieerd bedrijf.

Zoals de boomverzorger die ik laatst sprak die zei dat de bomen in de natuurgebieden wel aangetast werden door stikstof maar dat het voornamelijk kwam door in de grond geinjecteerde stikstof van varkensbedrijven. Juist al deze nuances lijken me heel belangrijk want juist daarmee kan er in oplossingen gedacht worden.

Wat ik niet goed snap is de heidegrond, hier in de buurt hebben we de zogenaamde celtic fields/ raatakkers. De heidevelden ontstonden juist doordat de grond uitgeput raakte en de boeren weer ergens anders nieuwe raatakkers aan gingen leggen. Ecologisch gezien is heidegrond dan dus niet wenselijk.
https://mijngelderland.nl/inhoud/canons ... raatakkers

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:34

Elisa2 schreef:
Zoals de boomverzorger die ik laatst sprak die zei dat de bomen in de natuurgebieden wel aangetast werden door stikstof maar dat het voornamelijk kwam door in de grond geinjecteerde stikstof van varkensbedrijven. Juist al deze nuances lijken me heel belangrijk want juist daarmee kan er in oplossingen gedacht worden.

Dat is ook het probleem. er zijn geen nuances bij het overheidsbeleid. Er is een kaartje uitgebracht die vooral veel vragen op roept. En vervolgens wordt er tegen provincies gezegd. Zoek maar uit hoe je het doet. Er is geen visie vanuit de overheid. Het moet allemaal erg overhaast gebeuren.

Je hoort al jaren over kringlooplandbouw. Dat levert veel meer op dan alleen stikstofreductie. Maar daarin is de overheid nog nooit met een concreet plan gekomen samen met de boeren.

Er zijn zoveel dingen die gewoon niet te begrijpen zijn. Nu lijkt het er wel op dat er een beleid is ingezet waarbij alles hals over kop moet verdwijnen om vervolgens te zien welke problemen er dan weer op ons af komen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:40

Als je ook kijkt naar de kritiek van caring farmers maar ook de visie die ze daar hebben.
Daar doet de overheid niets mee. In plaats daarvan worden biologische boeren ook bedreigd in hun voortbestaan. En dat is gewoon heel erg tegenstrijdig.

https://caringfarmers.nl/visie-op-voedsel/

Ik snap heel goed dat de boeren er geen vertrouwen meer in hebben. Ook biologische boeren vertrouwen de overheid niet meer. Elke paar jaar moet het weer helemaal anders. De regels veranderen om de paar jaar.

Daarnaast blijft het gewoon bizar dat Brussel Nederland ook geen enkele ruimte gunt om de agrarische sector op een degelijke manier te helpen hervormen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:53

Brussel is funest voor Nederland!

Ik las net dat onder aanvoering van Frans Timmermans Nederlands gas toegeëigend kan worden tbv de EU. Dus Nederland moet van t gas af en allerlei dure klimaatmaatregelen nemen maar wel alles afstaan aan de EU. Wanneer maakt Nederland zich ns sterk en gaat het voor eigen land en bevolking opkomen ipv het af te laten breken door de roofbouw die de EU op ons pleegt ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:00

Denk dat heel veel mensen weinig vertrouwen hebben in de overheid...
Ze hebben te lang geen echte beslissingen op het juiste moment genomen, geen toekomstvisie.

Een oplossing zou zijn de grootste 40 agrarische vervuilers in de buurt van kwetsbare natuur, eventueel gedwongen, opkopen en daarna in de sector verder aan de slag naar meer kringloop.
Ja, dat is een klap voor de 40 bedrijven maar geeft rust voor veel anderen en het zet wel zoden aan de dijk.
Maar ja, dat zal wel de concreet zijn...

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:00

Laatst bijgewerkt door OleJon op 26-06-22 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:02

fransje23 schreef:
Denk dat heel veel mensen weinig vertrouwen hebben in de overheid...
Ze hebben te lang geen echte beslissingen op het juiste moment genomen, geen toekomstvisie.

Een oplossing zou zijn de grootste 40 agrarische vervuilers in de buurt van kwetsbare natuur, eventueel gedwongen, opkopen en daarna in de sector verder aan de slag naar meer kringloop.
Ja, dat is een klap voor de 40 bedrijven maar geeft rust voor veel anderen en het zet wel zoden aan de dijk.
Maar ja, dat zal wel de concreet zijn...

En waarom kunnen die 40 bedrijven niet met datzelfde geld wat nu besteed wordt aan opkopen geholpen worden om te schakelen naar duurzame landbouw. Beter voor de sector, beter voor de werkgelegenheid en een stuk minder kapitaalvernietiging.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:23

Loretta schreef:
En waarom kunnen die 40 bedrijven niet met datzelfde geld wat nu besteed wordt aan opkopen geholpen worden om te schakelen naar duurzame landbouw. Beter voor de sector, beter voor de werkgelegenheid en een stuk minder kapitaalvernietiging.

Zou kunnen maar om erg intensieve bedrijven duurzaam te krijgen is misschien wel duurder.

Geen idee hoe je bijvoorbeeld een kalkoenenhouderij met 24.000 kalkoenen zo duurzaam krijgt dat de ammoniakemissie heel laag wordt, het diervriendelijk is, rendabel, werkbaar etc.
Heb geen ervaring met kalkoenenhouderij

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:25

Filters zijn in de praktijk niet zo goed als in theorie.
Geen uitstoot is altijd minder dan minder uitstoot dan in de huidige situatie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:45

Artikel van Februari dit jaar over bouwprojecten.

https://nos.nl/artikel/2417266-bouwproj ... r-stikstof

Er heerst een grote woningnood in dit land. Maar voorlopig is er nog stikstof. PVDD en D66 zijn er tegen om bouwprojecten doorgang te geven en dat tijdens een andere grote woningnoodcrisis.
We zijn doorgeslagen met regeltjes en dat kun je ook Brussel kwalijk nemen,

ook het argument Nederland heeft 30 a 40 jaar niets gedaan is ook zo eentje waar je niets mee kunt. Nederland dreigt kapot te gaan aan het standpunt van Brussel die eisen stelt die op dit moment onmogelijk zijn. De vluchtelingenstroom gaat ook gewoon door, daar zijn huizen voor nodig. Er staat ons nog hele grote economische rampspoed te verwachten en gaat Brussel dan ook helpen om Nederland er weer bovenop te krijgen?

Heel jammer om te zien hoe de EU zelf bezig is om de EU kapot te maken. Hoe erg het ook noodzakelijk is. Het is gewoon niet mogelijk. In ieder geval niet in de tijd die er nu voor staat. Namelijk geen tijd.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:56

Loretta schreef:

Ik denk dat familiebedrijven/ kleinere bedrijven dat graag zouden willen.

Maar als je kijkt naar die monsteronderneming waar 1 poppetje op kantoor zit, er uitsluitend Poolse werknemers werken, en er duizenden dieren worden gepureerd en geëxporteerd elke dag, dan zijn dat geen 'liefde-bedrijven'. Alle romantische leuzen op de spandoeken zijn niet van toepassing op dergelijke harteloze vleesfabrieken.

Foodvalley, stukken van Brabant, andere delen van Gelderland.... de enorme fabrieken die jaar daar ziet, met gifgroene gegrasfalteerde vlakten er omheen waar niks leeft.... en de geur, de tranen springen je in de ogen.
En daar moet je mee uitkijken, want blijf wel uitkijken dat je niet van de weg gereden wordt van de kalvermest-ceo in zijn dure bak die je van de weg crosst.......

Wat mij betreft moeten vooral die enge monsterbedrijven eruit: idioot grote kalvermesterijen, varkensbedrijven, kippen-/ kalkoenen-/ eenden.... de schaal is buitenproportioneel als je kijkt naar formaatje Nederland.
Meer bedrijven die circulair werken, betere prijzen voor hun producten, minder focus op export, gezonde inkomens voor boeren, maar die geldbeluste monster-ondernemers eruit.
Ja, dan gaan ze misschien naar het buitenland.... het is geen optie deze ellende maar te blijven toestaan, er zal iets moeten gebeuren.

En nog een hele fijne.... die vieze VVD en CDA moeten eruit..... ik hoop dat mensen hun stem wijzer gaan gebruiken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:00

Nee, nu kun je niets meer met fouten uit het verleden buiten het herkennen.
Wel kun je proberen om niet weer fout te doen. Weer met een of andere rekenmethode het mooi voorspiegelen. Wilde jij ook niet dat er gewoon gemeten werd?

Nog even terugkomend op de metingen.
Als de overheid de kosten van de metingen niet mag betalen wie dan wel?
Degene die in het gebied zit en uitstoot? Een natuurorganisatie?
Uiteindelijk kun je het altijd zo draaien dat iemand er belang bij heeft.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 11:06

Eens met Ninx....graag duurzamer en diervriendelijker en dan snijdt het mes aan meerdere kanten.