“Stop met het online verguizen van ruiters!”

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 11:56

Tazzey schreef:
Ga je lekker met je vooroordelen? Op hoeveel stallen van GP ruiters ben je geweest? Ik denk dat ik het antwoord wel kan raden.
Ik ben op behoorlijk wat van dat soort stallen geweest en weidegang komt dagelijks voor, tenzij het echt kut weer is of het land in slechte staat is.

En er zijn echt heel veel stallen waar dit echt nog niet gebeurt. Ken helaas nog veel stallen waar ze een trainingsmolen gebruiken of tegenwoordig een loopband. Waar paarden aan de hand gestapt worden en mogen grazen.

En wij zijn een tijdje bezig geweest om een stal te kopen en het is ook echt krankzinnig hoe weinig buitenruimte er op veel stallen is tegenover het aantal stallen die er zijn en dus paarden die je kwijt kan.

En iedereen weet ook dat het wel vaak zo is. Want veel mensen op lager niveau doen het wel na. Dan hoeven paarden niet ( lang) naar buiten, staan ze alleen, moeten ingepakt, want is een duur sportpaard ( en die mogen ongelukkig zijn ) en alles wat men hoort, leest en ziet van de top ruiters.

Dat het aan het veranderen is............eens. Maar vele jaren was het nog lang niet zo dat sportpaarden buiten kwamen.

Tazzey

Re: “Stop met het online verguizen van ruiters!”

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 12:32

Ik ga het topic verlaten. De tegenstanders hebben het zwarte en negatieve denkbeeld zo in hun brein vastzitten dat er niets tegenin te brengen valt. De (sub)top kan het gewoonweg nimmer goed doen, er is altijd wel íets op aan te merken.
Ik loop sinds begin jaren 90 mee in de paardensport, ik heb zelf op subtop niveau gereden, bij diverse GP ruiters gewerkt en getraind dus ik heb voldoende meegemaakt en gezien maar dat wil men niet horen want dat gaat in tegen de negatieve ellende die zij zichzelf zo graag voorhouden. Nou het spijt me, maar daar ga ik mijn kostbare tijd niet aan verdoen.

Fijne dag verder en onthoudt alsjeblieft wel dat in die slipjas ook een mens zit. Ik hoop dat de toetsenbordhelden van Bokt ooit eens het lef kunnen hebben om al wat ze hier uitkramen ook tegen de personen in kwestie in levende lijve te zeggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 12:53

Toch zegt jou reactie dus juist wat er zoveel bedoeld word: tijd voor verandering.
Want er zijn teveel voorbeelden waar dat nog niet is. En was dat echt de enige uitzondering hoefde men niet zo fel te worden.
Overigens ook betreft de recreatie ruiter die zijn paard op een paddock van 10 x 10 zet, die worden vaak ook fel met er is hier niets anders. Die van mij heeft het goed....

tijd voor verandering.
En heel fijn voor de paarden waar de baasjes dat al als de normaal zien, recreatie of GP. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 13:11

DuoPenotti schreef:
Elisa2 schreef:
Als het zo erg was dat hij echt de hele proef afschuwelijk achter de loodlijn zou lopen, ja dan ben ik het met je eens. Maar dat zie ik niet, ik zie gewoon verbeterpunten waar dit paard naar toe gaat groeien naarmate hij meer kracht ontwikkeld. Daarom kijk ik zelf ook graag naar meerdere filmpjes, training, paard op stand etc. voordat ik oordeel. En dit paard verzameld, anders zou hij de oefeningen niet kunnen doen. Hij zal alleen altijd hoog in het kruis blijven, want dat is zijn bouw nu eenmaal. Net zoals een Weihegold dat had.

Nee hij verzameld niet want hij doet zijn kunstjes, niet zijn oefening.
En als dan zijn bouw zo niet ideaal is dat het echt niet zichtbaar is... oke truusje op de hoek die haar eigen fokproduct zo hoog gereden heeft, dan is het knap.
Rath kan dan wel een paard vinden met een betere bouw.
Maar zoveel GP paarden met een goede bouw zie je pootjes lichten ipv de piaffe doen.
Ook die het wel kunnen:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Nogmaals
Ik snap niet dat Rath blijkbaar zowat dood gewenst word.
Want zo erg is het bij lange na niet. Ik vind het vriendelijk gereden proef.
Maar ik vind het geen proef waarvan je zegt, wauw, dat is waar dressuur voor staat.
En ja die mening heb ik wel als ik GP ga kijken van de top ruiters, dat dat wauw effect er dan mag gaan zijn in die graad van africhting. Oók op wedstijd.
Het is geen 4 jarige meer het eerst van huis.

Wat moet ik hier zien dan? op de 2e foto zie ik een paard in piaffe met het achterbeen die draagt?

Ja er zijn zeker paarden met een goede bouw die alleen kunstjes doen en niet echt goed genoeg gaan zitten e.d. maar dat zie ik bij deze niet. Heb je hem op stand gezien? zeer lang achterbeen, overbouwd.

Ik zie hier ook geen Wauw effect, maar zie wel dat er groei zit in deze combinatie..er is nog genoeg voor verbetering vatbaar en dat zal vast ook wel komen naarmate ze meer ervaring krijgen in de ring.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 13:14

superpony schreef:
Het is elke keer weer apart bij deze discussies.

De kritische mensen worden op 1 hoop gegooid en mogen mensen over oordelen. Ze hebben geen ervaring, niet voldoende kennis etc. Dan doe je zelf exact hetzelfde als waar je voor pleit.
Dat wordt niet gezegd, niets mis met kritisch zijn maar wel rijtechnisch onderbouwd met kennis graag. Anders wordt het meer afzeiken.

Er zijn mensen die leuk kunnen rond rijden en er zijn mensen die zich bijv verdiepen in het paard, het gehele lijf, bewegingsapparaat, gedrag etc etc. Met veel paarden ervaring weten sommige mensen zeker wel waar ze naar moeten kijken.
Zeker mee eens, en die kunnen dat dan ook vaak prima uitleggen.

En ik kan echt tientallen voorbeelden geven waarom niet elke sport niveau alle kennis, kunde en ervaring heeft, behalve wat iemand kan laten zien op wedstrijd. Ik heb mensen les gegeven die op een hoger niveau startten dan ik heb gedaan. Ze wisten soms hoe ze een oefening moesten rijden, maar vaak niet waarom.
En nee, dat waren nog geen GP ruiters, maar daar zie je het wel terug. Ze steken hun hakken in het zand en willen niet zien of begrijpen dat het anders kan en moet. Veel durven echt niet los te laten.
Ook mee eens, vooral bij een bepaalde stroming van de moderne op druk rijdt dressuur.

Anky is getraind door Sjef..........Heeft hij ook Olympische medailles gehaald voor hij haar mocht trainen? En Anky? Zij is nou niet bepaald degene die alles van en over het paard zo goed kan uitleggen.

En laten we eerlijk zijn. Het zijn ook altijd dezelfde die de hele dag in elk topic opduiken op Bokt en dus ook niet met hun kont op een paard zitten.
Zoals jij zelf?

Als mensen niet bang waren voor de kritieken, zouden ze die negeren. Dan lach je erom en laat je mensen kletsen. Mensen gaan erop in, omdat mensen ontwikkelen en veel kritiek gewoon wel gegrond is als we het hebben over welzijn.
En ipv om de tafel gaan zitten, dingen snel verbeteren, gaan ze de critici aanvallen en hopen ze door een hoop boe geroep, dat er nog een kleine groep mensen achter ze blijft staan.

Mensen kunnen beter investeren in verbeteringen.
Ook mee eens, maar daarom is een open discussie wel belangrijk..de critici vallen namelijk vaak als eerste aan en daar gaat het juist om, meer op een afzeikmanier dan dat het mensen laat nadenken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 13:17

de 1e foto.... dat is toch niet gp waardig?
Terwijl dat paard het wel kan. 2e foto

Ja paard van rath moet nog groeien, totaal mee eens.
Maar als een B paard zonder stelling de proef door gaat zegt men: oefen thuis nog maar even door. Leuke combi maar jullie zijn er nog niet klaar voor.

Maar van Rath mag je dat niet zeggen, leuke combi, oefen thuis nog maar even door.
Want ja hij heeft nog veel verbetering, en ja ik geloof ook dat dit vast nog komt.
Maar waarom we toch allemaal stil en niets mogen zeggen omdat het een gp combinatie is begrijp ik nog steeds niet.

Nogmaals, ik heb het niet over afbranden.

Maar goed ik laat het hierbij, blijven cirkeltjes

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 13:21

Ow nee, van mij mag er prima kritiek over zijn..begrijp me niet verkeerd aub. Zolang het gewoon netjes en goed onderbouwd is, lijkt me daar niets mis mee. Dat is ook dressuur..iedereen vind ergens iets van en zolang er op een eerlijke manier over gediscussieerd wordt is dat alleen maar goed denk ik.

Die eerste foto van Toot is inderdaad niet zoals ik het graag zie, maar daar over waren we het al eens. :-)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 13:38

superpony schreef:
Als mensen niet bang waren voor de kritieken, zouden ze die negeren. Dan lach je erom en laat je mensen kletsen.

Even snel: dat doe je de eerste keer. Maar: ik ben ook slachtoffer van huiselijk geweld, met name emotionele en psychologische mishandeling.
En de eerste paar keer kun je het idd prima negeren, lach je erom, lekker boeiend.

Maar na verloop van tijd gaat het in je hoofd zitten. Doet het iets met je zelfbeeld. Dat is een redelijk onbewust proces wat heel veel mensen niet in de hand hebben, ik ook niet.
superpony schreef:
Mensen gaan erop in, omdat mensen ontwikkelen en veel kritiek gewoon wel gegrond is als we het hebben over welzijn.

Nee, mensen gaan erop in, omdat er verdorie mensen in die slipjassen zitten, die hun stinkende best doen voor die paarden, en er serieus om geven. En omdat die mensen ook gekwetst kunnen worden, zeker als commentaren van facebook niveau keer op keer op keer gegeven mogen worden, en mensen tot de grond toe worden afgebrand.
Want als het hier om goed onderbouwd en niet persoonlijk commentaar zou gaan, kreeg je ook die reactie niet.

superpony schreef:
De kritische mensen worden op 1 hoop gegooid en mogen mensen over oordelen. Ze hebben geen ervaring, niet voldoende kennis etc. Dan doe je zelf exact hetzelfde als waar je voor pleit.

Natuurlijk is dat niet hetzelfde. Hou toch op, mensen mogen zich verdedigen tegen cyberpesterij, want dat is wat het is. Het gaat hier namelijk niet om goed onderbouwde commentaren. En dat die mensen niet gehinderd worden door enige kennis of ervaring is een conclusie die je echt heel makkelijk kunt trekken uit die commentaren.

Ik denk als er verschillende variaties van:
DuoPenotti schreef:
Nogmaals
Maar ik vind het geen proef waarvan je zegt, wauw, dat is waar dressuur voor staat.
En ja die mening heb ik wel als ik GP ga kijken van de top ruiters, dat dat wauw effect er dan mag gaan zijn in die graad van africhting. Oók op wedstijd.

stond, heeft daar niemand een probleem mee.

Jetta schreef:
Waar “het publiek” over struikelt en commentaar op levert, is de manier waarop. Het is vaak verre van diervriendelijk wat er te zien is. En vaak klopt het niet, als je de klassieke regels erop nakijkt. Sla de FEI reglementen er eens op na.

Dit vind ik alweer discutabeler, omdat er heel veel niet onderbouwd wordt.

Niet diervriendelijk? Waarom niet? Wat is de standaard van diervriendelijk en hoe bepaal je die?

Vaak klopt "het" niet..... wat is "het" dan exact? Wat zijn de klassieke regels? Is dat Frans klassiek, Duits klassiek, Spaans klassiek, heb je een specifiek persoon in gedachten? En gaat het werkelijk om "regels" of zijn het gewoon ideeën die iemand eens heeft neergepend?

Die laatste zin is helemaal idioot. Sla de FEI reglementen erop na. Staan die gelijk aan de "klassieke regels"? Dat lijkt wel de suggestie? Welke regels moeten we exact opzoeken? Want wat is het dat niet klopt?

Waarom maak jij een claim, maar levert vervolgens geen bewijs, alleen grove generalisaties? Ruikt naar Karel de Lange dit.

Maar intussen zit er wel een keihard oordeel in naar mensen die hun uiterste best doen om hun paarden naar beste kunnen en in het belang van het paard goed op te leiden. Ideeën daarover kunnen verschillen, maar met oordelen help je niemand, en zo'n commentaar op mijn pagina ga ik ofwel negeren, of verwijderen, maar dit vind ik dus een van de commentaren die onderbouwd lijken, maar zo vol vaagheden zitten dat er niet eens iets aan te onderbouwen valt.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 21:00

Daar ben ik het helemaal mee eens!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:55

De meeste Youtubers hebben een leuke naam voor deze mensen "haters"

Onnozele mensen die iedereen die iets presteert haten vanwege een bepaalde afgunst. Dit is niet alleen een probleem van ruiters. Dit is een probleem van het hele internet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 09:46

Ik krijg altijd het idee dat dat hele ongelukkige mensen zijn die zich niet goed uit kunnen/ durven spreken irl en daarom het anonieme internet als uitlaatklep gebruiken om hun frustraties af te reageren ofzo.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:23

En toch werkt het ook andersom...

'Populaire' namen die een 'slechte foto' online posten van bijv rijden met zeer korte hals, doorgeslagen stang, paard wat achter niet meekomt, of vul maar in, krijgen tòch honderden likes op hun foto's..

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:33

Nibbit schreef:

'Populaire' namen die een 'slechte foto' online posten van bijv rijden met zeer korte hals, doorgeslagen stang, paard wat achter niet meekomt, of vul maar in, krijgen tòch honderden likes op hun foto's..

Maar of iets "slecht" is is dus heel subjectief, iedereen vind daar iets anders van. En ik heb het idee dat heel veel "kritische" mensen reageren vanuit een soort boeken- of internetwijsheid een soort ideaalbeeld in hun hoofd hebben van hoe het zou moeten zijn. Zonder daarbij rekening te houden met type en temperament paard, de ruiter en hoe lastig het is een paard "perfect" voor elkaar te krijgen, maar ook zonder de praktijkervaring van het netjes op hoog niveau laten lopen van verschillende types paarden. Wat Avalanche heel duidelijk aangeeft, wat is de standaard van diervriendelijkheid?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:53

Elisa2 schreef:
Ik sta er dubbel in, ik heb ook een gruwelijke hekel aan de zogenaamde toetsenbord ridders die van afkraken een sport maken en vaak ook niet (voldoende) weten waar ze het over hebben. (en dan maar steeds weer met die loodlijn aan komen) Het "afzeik" gedeelte stoort mij het meeste.

Aan de andere kant denk ik dat de sport ook een blinde vlek heeft, zaken die ruiters en jury's? normaal vinden. (paard die de hele proef met de mond open loopt met een doorgeslagen stang) En dat in mijn ogen niet zijn. Ja, het zou best kunnen helpen als een ruiter of amazone daarna uitlegt wat hij/ zij ervaarde in de proef en waar ze staan met dat paard. Dat geeft absoluut meer inzicht en dat kan ook voor meer begrip zorgen als het niet goed gaat. Maar daarnaast moeten sommige zaken ook gewoon nie t geaccepteerd worden. Gewoon -2 bij elk onderdeel waarbij de stang doorgeslagen is en het beeld zal veranderen. (even als voorbeeld)

Eens! Er moet een hoop veranderen in de sport maar zoals Laura in het artikel al aanhaalt; gedraag je op internet zoals je iemand IRL zou aanspreken en dan zijn een hoop mensen ineens afwezig...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 14:08

nps schreef:
Nibbit schreef:

Maar of iets "slecht" is is dus heel subjectief, iedereen vind daar iets anders van. En ik heb het idee dat heel veel "kritische" mensen reageren vanuit een soort boeken- of internetwijsheid een soort ideaalbeeld in hun hoofd hebben van hoe het zou moeten zijn. Zonder daarbij rekening te houden met type en temperament paard, de ruiter en hoe lastig het is een paard "perfect" voor elkaar te krijgen, maar ook zonder de praktijkervaring van het netjes op hoog niveau laten lopen van verschillende types paarden. Wat Avalanche heel duidelijk aangeeft, wat is de standaard van diervriendelijkheid?

Mee eens, en toch snap ik ook wat Nibbit zegt..een populaire ruiter die voordat hij de ring in gaat het paard een enorme trap in de buik geeft met de sporen en dan een redelijk nette proef rijdt waarna iedereen uit z'n dak gaat. Ja..dat kan ik dus ook echt niet begrijpen...als het zo moet is voor mij de lol om er naar te kijken er al af.

Dus imo zit er in beide een kern van waarheid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 18:04

Avalanche schreef:
superpony schreef:
Als mensen niet bang waren voor de kritieken, zouden ze die negeren. Dan lach je erom en laat je mensen kletsen.

Even snel: dat doe je de eerste keer. Maar: ik ben ook slachtoffer van huiselijk geweld, met name emotionele en psychologische mishandeling.
En de eerste paar keer kun je het idd prima negeren, lach je erom, lekker boeiend.

Maar na verloop van tijd gaat het in je hoofd zitten. Doet het iets met je zelfbeeld. Dat is een redelijk onbewust proces wat heel veel mensen niet in de hand hebben, ik ook niet.
superpony schreef:
Mensen gaan erop in, omdat mensen ontwikkelen en veel kritiek gewoon wel gegrond is als we het hebben over welzijn.

Nee, mensen gaan erop in, omdat er verdorie mensen in die slipjassen zitten, die hun stinkende best doen voor die paarden, en er serieus om geven. En omdat die mensen ook gekwetst kunnen worden, zeker als commentaren van facebook niveau keer op keer op keer gegeven mogen worden, en mensen tot de grond toe worden afgebrand.
Want als het hier om goed onderbouwd en niet persoonlijk commentaar zou gaan, kreeg je ook die reactie niet.

superpony schreef:

Natuurlijk is dat niet hetzelfde. Hou toch op, mensen mogen zich verdedigen tegen cyberpesterij, want dat is wat het is. Het gaat hier namelijk niet om goed onderbouwde commentaren. En dat die mensen niet gehinderd worden door enige kennis of ervaring is een conclusie die je echt heel makkelijk kunt trekken uit die commentaren.

Ik denk als er verschillende variaties van:
DuoPenotti schreef:
Nogmaals

stond, heeft daar niemand een probleem mee.

Jetta schreef:
Waar “het publiek” over struikelt en commentaar op levert, is de manier waarop. Het is vaak verre van diervriendelijk wat er te zien is. En vaak klopt het niet, als je de klassieke regels erop nakijkt. Sla de FEI reglementen er eens op na.

Dit vind ik alweer discutabeler, omdat er heel veel niet onderbouwd wordt.

Niet diervriendelijk? Waarom niet? Wat is de standaard van diervriendelijk en hoe bepaal je die?

Vaak klopt "het" niet..... wat is "het" dan exact? Wat zijn de klassieke regels? Is dat Frans klassiek, Duits klassiek, Spaans klassiek, heb je een specifiek persoon in gedachten? En gaat het werkelijk om "regels" of zijn het gewoon ideeën die iemand eens heeft neergepend?

Die laatste zin is helemaal idioot. Sla de FEI reglementen erop na. Staan die gelijk aan de "klassieke regels"? Dat lijkt wel de suggestie? Welke regels moeten we exact opzoeken? Want wat is het dat niet klopt?

Waarom maak jij een claim, maar levert vervolgens geen bewijs, alleen grove generalisaties? Ruikt naar Karel de Lange dit.

Maar intussen zit er wel een keihard oordeel in naar mensen die hun uiterste best doen om hun paarden naar beste kunnen en in het belang van het paard goed op te leiden. Ideeën daarover kunnen verschillen, maar met oordelen help je niemand, en zo'n commentaar op mijn pagina ga ik ofwel negeren, of verwijderen, maar dit vind ik dus een van de commentaren die onderbouwd lijken, maar zo vol vaagheden zitten dat er niet eens iets aan te onderbouwen valt.

Kan ik ook helemaal onderschrijven.
Ik erger me ook dood aan die hele "Woke" bokt cultuur van mensen die denken dat de enige manier van een paardvriendelijke benadering 24/7 op de wei is en bit, ijzer en boomloos, terwijl juist (voel je niet aangesproken :+ ) in die hoek veel onkunde zit. En die mening ook ver doordrukken.
De sectorraad paarden geeft een standaard van wat diervriendelijk is. Maar dat is voor de Woke bokkers niet voldoende. Je kunt op de website ook een welzijnscheck invullen (wel eerlijk zijn :D ) Dat geeft misschien nog leuke nieuwe inzichten https://www.paardenwelzijnscheck.nl/

Dat gezegd hebbende, vind ik Rath een correcte ruiter van wat ik van hem gezien heb.