Bart Bles: Goede paarden zijn schaars

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Re: Bart Bles: Goede paarden zijn schaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:35

Hier wordt springsport met dressuursport vergeleken en daar zit qua rijden toch wel een verschil in. Dressuursport is duursport, een proef wordt idealiter vanuit rust (met aanspanning) gereden. Daar kan een stang & trens goed verfijning geven.

In de springsport staat tijdens een parcours een paard anderhalve minuut onder een andere spanning, dat is krachtsport. Dat vereist anders rijden. Ik kan me voorstellen dat je voor die paar passen die je hebt tussen de sprongen soms een wat scherper bit nodig is om uberhaupt door te komen bij een paard die bezig is met hindernissen opvreten. Dat dier is niet alleen met de ruiter bezig maar ook met de hindernissen, afstanden inschatten, etc. In de dressuur is het paard uitsluitend op de ruiter gefocust.

Daarmee praat ik niet alle keuzes voor scherpe bitten goed, Luciana Diniz rijdt ze bv mooi op trensjes (kan daar ook wel de paarden op uitzoeken). Maar is toch anders dan dressuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 13:37

pol013 schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind dat altijd zo'n dooddoener in een discussie... Je hebt zelf nooit zo hoog gepresteerd, dus je mag geen mening hebben.

Ben het er deels mee eens. Maar mag ik hem dan vervangen door: 'Veel verschillende paarden onder verschillende omstandigheden gereden te hebben'. En dan kom je wel vaak bij een 'hoog' rijdend iemand uit. Of bij een ander iemand met beduidend meer ervaring om een andere reden dan sport.

Want op basis van 1 of 2 paarden (be)oordelen is niet perse het beste referentiekade. Want wat fantastische werkt bij het ene paard kan een regelrechte ramp zijn bij een andere. En daar kom je vaak pas achter als je heel wat paarden achter de kiezen hebt.
Tot op zekere hoogte heb je daar een punt, maar op het moment dat je een paard pijn moet doen om hem in bedwang te kunnen houden c.q. te laten doen wat je wilt, gaat er toch iets mis. Dan gaat het niet meer om een bepaalde benadering, maar om dierenwelzijn. Imo hoef je echt niet de sterren van de hemel te rijden om daar een mening over te (mogen) hebben, en al helemaal niet als de wetenschap aantoont dat bepaalde dingen gewoon schadelijk zijn voor het paard.

Paardensport is leuk, en het is leuk dat mensen er hun inkomen mee kunnen verdienen, maar het is geen zaak van leven op dood. Nederland is niet ineens verstoken van voedsel als de paardensport ophoudt te bestaan, dus er is echt geen enkele reden waarom concessies aan dierenwelzijn gerechtvaardigd zijn.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:00

Pantykous schreef:
Hier wordt springsport met dressuursport vergeleken en daar zit qua rijden toch wel een verschil in. Dressuursport is duursport, een proef wordt idealiter vanuit rust (met aanspanning) gereden. Daar kan een stang & trens goed verfijning geven.

Nou, ik kan je uit ervaring vertellen dat je toch wel het een en ander aan power nodig hebt, wil je een spetterende uitgestrekte draf of zelfs middendraf rijden.

Een uitgestrekte galop moet knallen. Die moet echt zoveel energie hebben, en zo van achter uit gereden worden, en je hebt ongeveer een halve seconde om dat op te bouwen in je proef, en dan 70 meter lang een energieke, spetterende galop, waarbij je fijn op je kont moet blijven zitten, je paard absoluut niet op de handrem mag hebben, maar paard wel in de hand gesteld moet zijn, en het allerleukste onderdeel is dat je hem in een fractie van seconde ook weer moet kunnen verzamelen en er onmiddellijk een andere oefening uitgooien. En nee, dat mag niet met een allejezus scherp bit en een belachelijke ruk, want dan heb je goede kans dat je uitgebeld wordt.

Tijd om je er even op voor te bereiden heb je simpelweg niet.

Galopwissels zijn ook leuk, en ook die moeten spetteren. Opwaarts gesprongen, met de wereld aan energie, en paard moet al die tijd volledig gehoorzaam zijn. En ook dan moet je je paard in no time weer bij je hebben, en al klaar zijn voor het volgende onderdeel, want je mag niet al wisselend de baan uit :') vindt de jury niet grappig.

En met die energie en power moeten we ook nog gaan verfijnen.......

Pantykous schreef:
In de springsport staat tijdens een parcours een paard anderhalve minuut onder een andere spanning

Dezelfde spanning. Wij 7 minuten. Dus dat springpaard heeft het nog makkelijker ook.

Pantykous schreef:
dat is krachtsport

Voor het paard ja. Voor de ruiter mag het nooit en nooit krachtsport worden.

Pantykous schreef:
Ik kan me voorstellen dat je voor die paar passen die je hebt tussen de sprongen soms een wat scherper bit nodig is om uberhaupt door te komen bij een paard die bezig is met hindernissen opvreten. Dat dier is niet alleen met de ruiter bezig maar ook met de hindernissen, afstanden inschatten, etc. In de dressuur is het paard uitsluitend op de ruiter gefocust.

Was het maar zo'n feest :')
Onze paarden zijn ontzettend werkwillig vaak, dat betekent ook dat ze meedenken, dat we geen proefjes kunnen trainen, maar onderdelen, omdat als jij 3 keer je proef oefent, je paard hem uit het hoofd kent, en het vrolijk van je overneemt, en dan heb je niet zoveel meer te vertellen, want in de ring kun je niet even een andere oefening rijden om zijn hoofd weer bij jou te krijgen.

Paard is namelijk heel vaak (en daar lopen veel mensen tegen aan) helemaal niet met jou bezig. Dat paard wat zit te wachten op die galop staat áán, en is elk moment klaar om weg te spuiten. En onze paarden houden van actie, die houden niet van tamme oefeningetjes, die willen knallen.

En het is onze taak om ze te leren dat ze dat ook mogen, en dat het met ons nog veel leuker is. Het is onze taak om ze te leren dat ze zich op ons richten en focussen en niet op het volgende onderdeel. Het is onze taak om ze te leren met ons te werken en niet gewoon een rondje te lopen.

En gelukkig zit samenwerken heel erg in de natuur van het paard (van ieder paard) en dus is elke training van mij gericht op sámen leuke dingen doen. Samen leren, samen spelen en ook samen werken, en binnen die kaders mág je gek doen, mág je lekker energiek zijn, maar niet vanuit vluchten, niet omdat je het overneemt, maar omdat we dat samen willen.

En dat is een stuk gedragstraining. Ik speel heel veel met de paarden. Ik maak lol met ze, ik hou ze gezelschap, ik knuffel met ze, ik leer ze dingen, en ik train met ze.

En uiteindelijk zet je dan die knallende proef neer, waardoor mensen denken dat een dressuurpaard altijd op de ruiter gefocust is. Maar daar gaat een heel traject aan vooraf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:05

WHorse schreef:
Elisa2 schreef:
Oef ik heb wel wat losgemaakt geloof ik, ik begrijp wel wat Popstra zegt..en een bosal is hartstikke scherp dus zou ik ook niet naar voren halen voor paardvriendelijk rijden.
.

Bosal is niet harstikke scherp. Niets vergeleken met een bit en zeker niet zo scherp als bitloze hoofdstellen zoals kin/kaak gekruist of hackamore). Als een bosal van goede kwaliteit is (zacht en glad afgewerkt) en goed past, is het niet scherp. Het is niet vergelijkbaar met andere bitloze optomingen, kijk alleen maar eens naar de mechanica…hoe beweegt de bosal op de neus. De mecate (teugel) zit onder de kin vast, dus niet links en rechts. Zou je de bosal aantrekken, dan krijg je een kantelbeweging. De button onder de kin komt dan tegen het paard aan en voorkomt daarmee dat de bosal verder doorgetrokken kan worden. Zou je extreem hard een ruk eraan geven, is dat niet leuk voor het paard (en ben je een hele beroerde ruiter of je reageert in een reflex in een noodsituatie) maar kin op de borst trekken kan echt niet en neusbotjes breken ook niet. Een bosal is een signaaloptoming, je rijdt op je zit en stem en af en toe geef je een kort signaal aan je bosal door. Niet trekken en rukken maar je teugels tegen de hals aanleggen of even je hand kort optillen. Het is een hele andere wijze van rijden waarbij je niet continu contact hebt met “voor”. Hierin verschilt bosal rijden met bit rijden. Zou je continu contact houden met je teugels of sturen door links/rechts trekken en stoppen door aan je teugels te trekken, dan gebruik je de bosal onjuist en maak je het vervelend voor je paard. Helaas zie je dat wel gebeuren. Je paard trainen op bosal duurt wat langer en vraagt wat meer van je andere stuurmogelijkheden zoals benen, zit en stem.
Bosal is paardvriendelijk maar je moet wel een goede kwaliteit hebben, een goede pasvorm en niet te lomp zijn. Maar dat geldt ook voor een bit. Maar met sommige scherpe bitten ben je al gauw te lomp en richt je sneller schade aan, met een bosal niet.

Bosal is samen met de hackamore de scherpste bitloze optoming en zeker veel scherper dan een trens bit. Het vereist inderdaad ook een hele andere manier van rijden, wat prima is maar wel echt alleen voor de meer gevorderde ruiter anders is het net zo'n martelmiddel als een scherper bit. De neus is zeer gevoelig...ik heb wel het idee dat het mensen minder opvalt als dit niet goed gebruikt wordt. (niet jou persoonlijk bedoeld)

Pantykous: ja dat vind ik interessant om te bestuderen wat er precies anders aan is en gaat en ook hoe springruiters dit ervaren in een parcours. Zoals Pol waarschijnlijk ook wel kan vertellen met zowel ervaring in de spring als dressuursport.

En ja, het helpt zeker als iemand veel verschillende paarden onder veel verschillende omstandigheden heeft gereden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:22

Avalanche: ik breng mijn paarden in alle 3 de disciplines uit. Dus ik denk dat ik de verschillen wel ken.

En ik kan me vinden in de denkrichting van pantykous. Waarmee het voor mezelf nog geen enkele reden is om naar een ander bit te pakken. Maar ik kan me wel beter voorstellen waarom dat wel eens een overweging kan zijn.

OM je vergelijking van die uitgestrekte draf maar erbij te pakken: Ja, daar heb je ook heel weinig tijd voor om die perfect uit te voeren, Maar daarbij wordt je niet ook nog eens uitgedaagd die passen ook precies op 30 cm nauwkeurig te laten plaatsvinden. En dat ben je bij een 1.60 hindernis toch al wat meer toe uitgedaagd.
Zou wel een leuke opgave zijn overigens. Over de diagonaal uitstrekken én de bulls eye op X raken met een hoef.

Voor mij persoonlijk> ik heb in de verschillende disciplines juist graag meer of minder inbreng van een paard. In de dressuur het minste (ga aub niet meedenken en je passen uitmeten om over dat witte hekje te springen, of bedenken dat nu een wissel springen de boel meer laat opschieten), Springen ertussenin (die spontane wissel is al een stuk meer welkom, maar trek niet op iedere hindernis aan die in de buurt van je vizier komt) en crossen de meeste eigen inbreng (als ik met een lange teugel van een afsprong af kom zeilen vind ik het wel fijn als je met me meekijkt naar de volgende boom want ik moet zelf ook nog even herstellen van deze sprong)
En de mate van 'discussie' onderweg varieert daarmee wat mij betreft mee en dat vind ik persoonlijk niet erg want je zit ook samen in een andere modus.

Zoals ik mijn partner ook rustig aanspreek als ik wil dat hij de booschappentas aangeeft en toebrul als ik wil dat hij de klep van de trailer dichtmept als er iets mis gaat bij het trailerladen (bijvoorbeeld). En we daar geen oorlog om hoeven te krijgen of beledigd over hoeven te zijn. (tenzij je de vrouwen van boer hans uit bzb bent, die waren wel beledigd dus blijkbaar zijn daar ook nog persoonlijke verschillen in)
Laatst bijgewerkt door pol013 op 31-05-22 15:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:26

pol013 schreef:
Zou wel een leuke opgave zijn overigens. Over de diagonaal uitstrekken én de bulls eye op X raken met een hoef.

Kun je die naar de knhs sturen? :))

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:29

Ik ben het niet met je eens, Elisa2. Een mechanische hackamore is vele malen scherper, niet te vergelijken met een bosal (aka californian hackamore).
Ik denk dat je met een trensbitje meer schade kunt doen en dat een bit ook meer invloed heeft op de biomechanica van het paard in negatieve zin.
Je moet inderdaad wel kunnen rijden en verkeerd bosalgebruik valt wel op hoor, dan zie je spanning op de teugels etc.
Het is een onbekendere optoming en helaas denken sommige mensen dat je een bosal er om hangt en gewoon weg kunt rijden…. Maar zo werkt het niet helemaal.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:33

Cioccolato schreef:
pol013 schreef:

Kun je die naar de knhs sturen? :))

Help :))
pol013 schreef:
En ik kan me vinden in de denkrichting van pantykous. Waarmee het voor mezelf nog geen enkele reden is om naar een ander bit te pakken. Maar ik kan me wel beter voorstellen waarom dat wel eens een overweging kan zijn.

Ik kan het me ook voorstellen want ik zie het vrij regelmatig gebeuren, maar dat verandert niet zoveel aan het punt dat het dan aan de ruiter is om een betere oplossing te vinden.

Ik ben zelf best heel onorthodox in mijn benadering, en ik wil prima out of the box denken, maar er zijn dingen die imo simpelweg niet acceptabel zijn, en dus moeten we daar een betere oplossing voor vinden. Een scherper bit is een quick fix. Wat je imo moet willen is een oplossing die niet alleen nu werkt, maar op lange termijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:46

Bedankt Polo, dat is inderdaad precies hoe ik het bedoel :j Als je in de dressuur een pas te laat uit komt is daar toch wat minder risico aan verbonden dan wanneer je tegen een oxer van 1.60 hoog en breed aan kijkt.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je een paard dan maar in de bek moet raggen, dan is er dressuurmatig nog veel werk te doen. Het kan wel betekenen dat soms een scherper bit voor beide partijen beter werkt. Als je met een trensje moet gaan hangen omdat ze er door heen gaan, maar bv met een baby pelham of stang met licht contact kunt werken is dat fijner werken. Ook voor het paard.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:50

Met inmiddels twee Olympische ruiters ben ik eens de discussie aangegaan over bit gebruik. Rijdt mijn paard in het l/m springen en toen z2 dressuur op een dubbelgebroken watertrens. Het is een groot paard, meer mannen paard dan vrouwen paard. Hun redenatie: als je te weinig controle hebt, moet je meer aan de basis werken. Toen kwam mijn vraag, ik rijdt op een watertrensje, waarom mag er bij jullie dan wat scherpers in wanneer ze in het l zich scherp maken? Omdat wij weten wat we doen. Dus ik moet aan de basis werken, maar jullie mogen je tekortkomingen verbloemen. Vond dit een erg simpele reden om scherpere bitten bij profi’s goed te praten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:52

Ik denk ook dat het een combinatie is, sommige ruiters zouden beter meer basis dressuurwerk kunnen doen en het dan ook beter oplossen in het parcour. En bij anderen is het voor de veiligheid en kan het niet anders..ik vergelijk het dan met aangespannen rijden wat ook op een trens kan, maar een paard is een vluchtdier en een ongeluk kan grote gevolgen hebben. Dan is een stang toch veiliger voor als het "mis" gaat..maar aan de menner om er goed mee om te gaan.

Ik denk de springruiters die hyperflexie "dressuur" rijden die zouden nog wel wat meer echte dressuur kunnen gaan rijden om de controle in het parcour te verbeteren.

Dat mag WHhorse, let's agree to disagree over dit stukje.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 15:54

Lithya schreef:
Met inmiddels twee Olympische ruiters ben ik eens de discussie aangegaan over bit gebruik. Rijdt mijn paard in het l/m springen en toen z2 dressuur op een dubbelgebroken watertrens. Het is een groot paard, meer mannen paard dan vrouwen paard. Hun redenatie: als je te weinig controle hebt, moet je meer aan de basis werken. Toen kwam mijn vraag, ik rijdt op een watertrensje, waarom mag er bij jullie dan wat scherpers in wanneer ze in het l zich scherp maken? Omdat wij weten wat we doen. Dus ik moet aan de basis werken, maar jullie mogen je tekortkomingen verbloemen. Vond dit een erg simpele reden om scherpere bitten bij profi’s goed te praten.

Volgens mij is het gewoon luiheid bij ze dan, ze rijden veel paarden en hebben niet de interesse om ieder paard zo te trainen en er zoveel werk in te stoppen. Een scherper bit is dan de makkelijkste weg..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:04

Maar al die excuses komen toch gewoon neer op niet aan de basis willen werken?

Paarden zijn zo heet, en weet ik wat al niet. Alsof onze paarden niet heet zijn.......

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:10

Popstra schreef:
Gelukkig begrijpen de mensen die weten waar over ik praat het wel.

Hoe ik het ook breng, doe het toch niet goed. Is het niet in mn uitleg danwel dat ik zeer kinderachtig word gewezen op spel foutjes.

Dat was eigenlijk bedoeld om je met de neus op je eigen manier van argumenteren te drukken. Wij rijden niet goed genoeg, dus we moeten onze mond houden. Jij schrijft niet goed genoeg, dus ...?

En nu doe je het weer. Gelukkig ben jij een groot en wijs licht, dat kunnen wij, onnozele amateurs, niet begrijpen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:12

Kunnen we op de bal blijven spelen ipv op de man?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:18

superpony schreef:
Maar ik weet helaas ook hoe mensen met elkaar praten over de niet wedstrijd ruiters, die belachelijk maken en oordelen. Het is zo makkelijk om in dat wereldje te blijven en anderen te bespotten.

Ik loop nu al 12 jaar mee in de sport maar wat jij hier beschrijft heb ik dus nog nooit gehoord.
De mensen die ik ken zijn juist lekker met de sport bezig. Met hun paarden, hun trainer...Hebben helemaal geen tijd en geen belang bij het over niet wedstrijd ruiters hebben.
Ik zelf heb vaak 2 of 3 paarden mee op show. Ben heel de dag druk met het verzorgen er van en het rijden. ik doe dat zonder Groom en als we naar het buitenland gaan helpt mijn man mij. Als ik even niks hoef vind je me in onze truck hangend op de bank voor de tv want paar dagen showen is vermoeiend genoeg.

Denk dat juist de wannabes het meeste lopen te roeptoeteren.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:22

Avalanche schreef:

Paarden zijn zo heet, en weet ik wat al niet. Alsof onze paarden niet heet zijn.......

In de basissport wel denk ik, al denk ik toch dat er echt een verschil is tussen paard wat over een hindernis wil of eentje die een uitgestrekte draf gaat doen.

Op hoger niveau is de verfijning soms wel nodig, dan nemen sommige paarden het gewoon over ook al zijn ze dressuurmatig voor elkaar.

Maar ik denk idd wel dat er dressuurmatig vaak nog veel te halen is bij de gemiddelde springruiter. Daarnaast denk ik ook dat een paard weinig te lijden heeft als ie dan toevallig een keer net iets te hard in de mond gezeten wordt, terwijl hij (paard) met enthousiasme door z'n rondje heen gaat.

Again, heb ik het hier niet over het overmatig hard snokken wat sommige mensen doen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:25

Avalanche schreef:

In de praktijk zal dat vast vaak zo zijn. En ik ben het met je eens dat er nooit een excuus kan zijn om niet aan de basis te blijven werken.

Maar ik ben daarnaast ook wel geneigd om te zien dat er ook een bepaald laatste stukje over mag/moet blijven waarbij je niet alles 'weg' traint. Waar de eigen wil er even doorheen piept op een moment supreme.
Zoals ik al aangeef: soms heb ik dat zelfs graag en ben ik ook best bereid om te accepteren dat de consequentie kan zijn dat je dan even tegen elkaar staat te schreeuwen. Ik weet niet of ik dat koste wat kost zou willen vermijden. Maar dat zou dan liggen in het stukje: thuis niet nodig, meestal op wedstrijd ook niet nodig. Maar of er altijd harmonie kan en moet zijn?
Ik weet het niet. Wel een mooi streven.

Getver pantykous, nu ben ik mosterd na de maaltijd

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:27

Wat goed omschreven :j Die optimale gehoorzaamheid is idd niet altijd gewenst omdat ze zelf ook de zaken goed in moeten blijven schatten. De ruiter heeft het ook wel eens fout.

Dat is bij dressuurpaarden anders.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:28

Nee, ik snap je hoor, en dank voor je manier van argumenteren.

Punt is, ik heb ook het beeld in mijn hoofd van paarden die hun ruiter afgooiden en daarna zelf het parcours foutloos afmaakten en de sprong perfect in konden schatten.

En het ook nog eens beter deden dan mét ruiter.
En ik vraag me dan af: waarom hebben die paarden met ruiter zoveel hulp nodig....... en dat is het punt waarop ik denk dat er dressuurmatig nog heel veel te halen valt. Want het snokken in de mond gebeurt niet op het moment dat ze het zelf doen, en toch doen ze het, en nog veel beter dan met ruiter ook.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:30

pol013 schreef:
Maar ik ben daarnaast ook wel geneigd om te zien dat er ook een bepaald laatste stukje over mag/moet blijven waarbij je niet alles 'weg' traint. Waar de eigen wil er even doorheen piept op een moment supreme.

Maar daar heb ik helemaal geen problemen mee. Mijn training bestaat er voor een groot deel uit om de wil van paard en ruiter op 1 lijn te krijgen, zodat eigen wil geen obstakel meer is, maar een pluspunt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:37

wbt springen weet ik dat niet zo goed ava. Dat is inderdaad redelijk overzichtelijk.

In de cross weet ik dat heel goed: omdat het paard geen idee heeft wat er op hem af komt en de ruiter wel. Bijvoorbeeld een boom waarbij de landing veel lager ligt. Paard ziet tot heel kort van te voren alleen 'boompie'. Ruiter weet dat de landing 1 meter lager ligt en wil daarom dat knollie iets meer behouden springt (want ander wordt de landing 2 meter lager := )

Maar dat geldt natuurlijk ook in het parcours met een dubbel of 3 sprong en de variatie tussen oxers en stijltjes. Maar daar heb ik dan weer geen echte kaas van gegeten.

Citaat:
Maar daar heb ik helemaal geen problemen mee. Mijn training bestaat er voor een groot deel uit om de wil van paard en ruiter op 1 lijn te krijgen, zodat eigen wil geen obstakel meer is, maar een pluspunt.

:)) mooi.
ellende kan dan alleen zijn: onze wil ligt op 1 lijn. De ander wil alleen wat harder door die lijn _O- (letterlijk)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:41

Avalanche schreef:
Nee, ik snap je hoor, en dank voor je manier van argumenteren.

Punt is, ik heb ook het beeld in mijn hoofd van paarden die hun ruiter afgooiden en daarna zelf het parcours foutloos afmaakten en de sprong perfect in konden schatten.

En het ook nog eens beter deden dan mét ruiter.
En ik vraag me dan af: waarom hebben die paarden met ruiter zoveel hulp nodig....... en dat is het punt waarop ik denk dat er dressuurmatig nog heel veel te halen valt. Want het snokken in de mond gebeurt niet op het moment dat ze het zelf doen, en toch doen ze het, en nog veel beter dan met ruiter ook.
Omdat een paard dat het parcours in z'n eentje afmaakt, dat op z'n eigen tempo kan doen en dus minder fouten zal maken. Zit er een ruiter op, dan wordt er gepusht om zo hard mogelijk, zo kort mogelijk en zo hoog mogelijk te gaan, want de klok tikt immers ook door, waardoor er ook bij de paarden meer risico is op fouten. :P

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 16:54

Popstra schreef:
Leuk artikel. Jammer alleen van die azijnpissers die hier zo negatief weer moeten reageren.

Ik zie liever dat bokt domme scheldwoorden als azijnpisser censureert dan onbewerkte, eerlijke afbeeldingen/foto's van de werkelijkheid die gezien mogen/moeten worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 08:59

Bij mijn weten is het ook belangrijk om in het parcour de galopsprongen te meten, tijdswinst is te behalen met een galopsprong minder bijvoorbeeld tussen de hindernissen. Maar daarvoor is het wel nodig dat de ruiter controle heeft over het aantal galopsprongen wat er te maken is. Ik heb wel het ea aan springpaarden gereden (niet in parcour) en wat ik daarvan geleerd heb in ieder geval is dat ze allemaal verschillend zijn. De ene kan het beste meer "vrij" gelaten worden en die regelt het zelf en schat de afstanden zelf in. De ander heeft wat meer sturing nodig, of wordt te gretig en slordig, weer een ander is uber voorzichtig en moet geen fout maken want wordt anders bang. De ene moet iets meer voor een sprong worden gezet omdat die anders de neiging heeft om te dicht op de sprong te komen etc.

Maar dit zijn wel allemaal zaken die te trainen zijn met basis dressuurwerk thuis, ik vraag me dan af of er thuis andere bitten in hangen? heb weleens op een springstal gewerkt maar daar werd alles met slof en martingaal gereden. Wel op trens...zij vond zichzelf super dressuur rijden, beter dan alle dressuurruiters omdat een paard een wisselserie om de pas kon (met kont omhoog en slof en martingaal maar dat vergat ze even) dus tja..niet zo'n goed referentiekader. Fysio moest ook om de twee weken komen.