Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
pol013 schreef:Tot op zekere hoogte heb je daar een punt, maar op het moment dat je een paard pijn moet doen om hem in bedwang te kunnen houden c.q. te laten doen wat je wilt, gaat er toch iets mis. Dan gaat het niet meer om een bepaalde benadering, maar om dierenwelzijn. Imo hoef je echt niet de sterren van de hemel te rijden om daar een mening over te (mogen) hebben, en al helemaal niet als de wetenschap aantoont dat bepaalde dingen gewoon schadelijk zijn voor het paard._San87_ schreef:Ik vind dat altijd zo'n dooddoener in een discussie... Je hebt zelf nooit zo hoog gepresteerd, dus je mag geen mening hebben.
Ben het er deels mee eens. Maar mag ik hem dan vervangen door: 'Veel verschillende paarden onder verschillende omstandigheden gereden te hebben'. En dan kom je wel vaak bij een 'hoog' rijdend iemand uit. Of bij een ander iemand met beduidend meer ervaring om een andere reden dan sport.
Want op basis van 1 of 2 paarden (be)oordelen is niet perse het beste referentiekade. Want wat fantastische werkt bij het ene paard kan een regelrechte ramp zijn bij een andere. En daar kom je vaak pas achter als je heel wat paarden achter de kiezen hebt.
Pantykous schreef:Hier wordt springsport met dressuursport vergeleken en daar zit qua rijden toch wel een verschil in. Dressuursport is duursport, een proef wordt idealiter vanuit rust (met aanspanning) gereden. Daar kan een stang & trens goed verfijning geven.
Pantykous schreef:In de springsport staat tijdens een parcours een paard anderhalve minuut onder een andere spanning
Pantykous schreef:dat is krachtsport
Pantykous schreef:Ik kan me voorstellen dat je voor die paar passen die je hebt tussen de sprongen soms een wat scherper bit nodig is om uberhaupt door te komen bij een paard die bezig is met hindernissen opvreten. Dat dier is niet alleen met de ruiter bezig maar ook met de hindernissen, afstanden inschatten, etc. In de dressuur is het paard uitsluitend op de ruiter gefocust.
WHorse schreef:Elisa2 schreef:Oef ik heb wel wat losgemaakt geloof ik, ik begrijp wel wat Popstra zegt..en een bosal is hartstikke scherp dus zou ik ook niet naar voren halen voor paardvriendelijk rijden.
.
Bosal is niet harstikke scherp. Niets vergeleken met een bit en zeker niet zo scherp als bitloze hoofdstellen zoals kin/kaak gekruist of hackamore). Als een bosal van goede kwaliteit is (zacht en glad afgewerkt) en goed past, is het niet scherp. Het is niet vergelijkbaar met andere bitloze optomingen, kijk alleen maar eens naar de mechanica…hoe beweegt de bosal op de neus. De mecate (teugel) zit onder de kin vast, dus niet links en rechts. Zou je de bosal aantrekken, dan krijg je een kantelbeweging. De button onder de kin komt dan tegen het paard aan en voorkomt daarmee dat de bosal verder doorgetrokken kan worden. Zou je extreem hard een ruk eraan geven, is dat niet leuk voor het paard (en ben je een hele beroerde ruiter of je reageert in een reflex in een noodsituatie) maar kin op de borst trekken kan echt niet en neusbotjes breken ook niet. Een bosal is een signaaloptoming, je rijdt op je zit en stem en af en toe geef je een kort signaal aan je bosal door. Niet trekken en rukken maar je teugels tegen de hals aanleggen of even je hand kort optillen. Het is een hele andere wijze van rijden waarbij je niet continu contact hebt met “voor”. Hierin verschilt bosal rijden met bit rijden. Zou je continu contact houden met je teugels of sturen door links/rechts trekken en stoppen door aan je teugels te trekken, dan gebruik je de bosal onjuist en maak je het vervelend voor je paard. Helaas zie je dat wel gebeuren. Je paard trainen op bosal duurt wat langer en vraagt wat meer van je andere stuurmogelijkheden zoals benen, zit en stem.
Bosal is paardvriendelijk maar je moet wel een goede kwaliteit hebben, een goede pasvorm en niet te lomp zijn. Maar dat geldt ook voor een bit. Maar met sommige scherpe bitten ben je al gauw te lomp en richt je sneller schade aan, met een bosal niet.
Cioccolato schreef:pol013 schreef:Zou wel een leuke opgave zijn overigens. Over de diagonaal uitstrekken én de bulls eye op X raken met een hoef.
Kun je die naar de knhs sturen?
pol013 schreef:En ik kan me vinden in de denkrichting van pantykous. Waarmee het voor mezelf nog geen enkele reden is om naar een ander bit te pakken. Maar ik kan me wel beter voorstellen waarom dat wel eens een overweging kan zijn.
Lithya schreef:Met inmiddels twee Olympische ruiters ben ik eens de discussie aangegaan over bit gebruik. Rijdt mijn paard in het l/m springen en toen z2 dressuur op een dubbelgebroken watertrens. Het is een groot paard, meer mannen paard dan vrouwen paard. Hun redenatie: als je te weinig controle hebt, moet je meer aan de basis werken. Toen kwam mijn vraag, ik rijdt op een watertrensje, waarom mag er bij jullie dan wat scherpers in wanneer ze in het l zich scherp maken? Omdat wij weten wat we doen. Dus ik moet aan de basis werken, maar jullie mogen je tekortkomingen verbloemen. Vond dit een erg simpele reden om scherpere bitten bij profi’s goed te praten.
Popstra schreef:Gelukkig begrijpen de mensen die weten waar over ik praat het wel.
Hoe ik het ook breng, doe het toch niet goed. Is het niet in mn uitleg danwel dat ik zeer kinderachtig word gewezen op spel foutjes.
superpony schreef:Maar ik weet helaas ook hoe mensen met elkaar praten over de niet wedstrijd ruiters, die belachelijk maken en oordelen. Het is zo makkelijk om in dat wereldje te blijven en anderen te bespotten.
Avalanche schreef:Maar al die excuses komen toch gewoon neer op niet aan de basis willen werken?
Paarden zijn zo heet, en weet ik wat al niet. Alsof onze paarden niet heet zijn.......
Avalanche schreef:Maar al die excuses komen toch gewoon neer op niet aan de basis willen werken?
Paarden zijn zo heet, en weet ik wat al niet. Alsof onze paarden niet heet zijn.......
pol013 schreef:Maar ik ben daarnaast ook wel geneigd om te zien dat er ook een bepaald laatste stukje over mag/moet blijven waarbij je niet alles 'weg' traint. Waar de eigen wil er even doorheen piept op een moment supreme.
Citaat:Maar daar heb ik helemaal geen problemen mee. Mijn training bestaat er voor een groot deel uit om de wil van paard en ruiter op 1 lijn te krijgen, zodat eigen wil geen obstakel meer is, maar een pluspunt.
Avalanche schreef:Omdat een paard dat het parcours in z'n eentje afmaakt, dat op z'n eigen tempo kan doen en dus minder fouten zal maken. Zit er een ruiter op, dan wordt er gepusht om zo hard mogelijk, zo kort mogelijk en zo hoog mogelijk te gaan, want de klok tikt immers ook door, waardoor er ook bij de paarden meer risico is op fouten.Nee, ik snap je hoor, en dank voor je manier van argumenteren.
Punt is, ik heb ook het beeld in mijn hoofd van paarden die hun ruiter afgooiden en daarna zelf het parcours foutloos afmaakten en de sprong perfect in konden schatten.
En het ook nog eens beter deden dan mét ruiter.
En ik vraag me dan af: waarom hebben die paarden met ruiter zoveel hulp nodig....... en dat is het punt waarop ik denk dat er dressuurmatig nog heel veel te halen valt. Want het snokken in de mond gebeurt niet op het moment dat ze het zelf doen, en toch doen ze het, en nog veel beter dan met ruiter ook.