Slippers op stal zouden verboden moeten zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Slippers op stal zouden verboden moeten zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:24

Ik zie ook niets staan over wet in de OP alleen maar over huisregels.
En in je huisregels kunnen ook dingen verboden worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:32

DuoPenotti schreef:
Ik zie ook niets staan over wet in de OP alleen maar over huisregels.
En in je huisregels kunnen ook dingen verboden worden.

Ja, maar je weet hoe mensen zijn. Er is altijd een groep die wil zien of ze lak kunnen hebben aan regels of ze grenzen kunnen verleggen etc.

Je kan 100x zeggen; niet in de hooischuur spelen, borden ophangen met verboden toegang en toch vis je daar mensen vandaan.

Als iedereen weet en ook overal hoort dat het niet mag en niet veilig is, heb je kans dat mensen het als normale regel gaan accepteren.

Het is voor maneges, maar ook zeker voor pensionstallen echt heel vervelend om voor politie agentje te moeten spelen. En dat je mensen aanspreekt en een grote mond toe kan krijgen.
Als mensen zich normaal en netjes zouden gedragen, zou dat op veel stallen echt al uren werk schelen.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:41

Volgens mij staat dat bij mij op de pensionstal al gewoon in het stalregelement.
(jaren geleden voor het laatst gelezen, maar ik herinner me dat er wel iets in stond van "stevig schoeisel verplicht op de locatie")

Zie ik nog steeds wel mensen op slippers voorbijkomen.

Loop altijd met stevige schoenen, al vaker een paard op teen of voet gehad.
Grootste voordeel met schoenen aan is dat je vaak nog net op tijd je tenen in een reflex nog kan intrekken/opkrullen waardoor de teen net niet geplet wordt.

Inmiddels heb ik artrose in mijn voorvoet in het gebied bij mijn grote teen door meerdere keren een paard erop, en 1 keer een teen die eerst flink ging ontsteken en daarna 2 jaar bezig was om een nieuwe nagel aan te maken.
(onder de oude nagel, die liet niet los) Niet fijn.

Als me dit op slippers was overkomen... %)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:42

SP, Dus jij vind een wet een goed idee? :)

Ik denk als ik zie hoeveel motorrijders nog zonder goede jas op een motor zitten, met een korte broek en shirtje aan. Geen handschoenen. Lange broek kan ik tegenwoordig niet bepalen want er bestaan motorjeans, maar die zullen ze dan waarschijnlijk ook niet dragen.
Alleen maar de wettelijke helm op.
Stel je voor hoe dat vel eruit ziet als die over de afvalt glijden.... en ook dat word niet verplicht.

De cap ook nog steeds niet verplicht in de wet. Oke veel mensen zeggen er wat over, maar verplicht is het niet. Van mij mag het hoor.

Maar dan gaat een wet voor goed schoeisel bij paarden niet komen.
Deze campagnes zijn zeker goed hoor :j
Mensen aan het denken zetten.
Maar veel mensen weten het wel, net als bij de cap of motorkleding...maar het overkomt ze niet....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:52

Een wet weet ik ook niet hoor. Zie ook niet in waar je dan moet stoppen.

Inderdaad, de kleding op motoren is oer en oerstom vaak. Hier gebruiken ze de straat als race baan op bepaalde momenten en tijden en dan is het korte broeken, t shirts, geen helmen en de jeugd dat ook laten doen, dus tja........Dat het nooit mis gaat is niet te snappen.

Ik denk dat we wel echt toe gaan naar een systeem dat een manege of pensionstal het moet aangeven en als er dan dus iets mis gaat, mensen niet meer gedekt zijn qua zorgkosten. Je kan niet handhaven en je kan ook geen lullige boete's uitdelen, want die werken niet.

Als mensen de rekening van het ziekenhuis en de evt ambulance krijgen, schrikken ze zich vast rot en als dat rond gaat, zal dat misschien eerder afschrikken.
Want laten we wel zijn. De zorgverzekering is best duur en we betalen met zijn allen mee.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:55

Maar die word ook gewoon betaald als je zonder gordel door de voorruit vliegt.
Als ze met lachgas/drugs alcohol op een boom knallen.
Hoe zou de zorgverzekering dan niet gaan betalen voor stommiteit die niet een in een wet zitten bepaald.
Dat zou erg vreemd zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 14:00

superpony schreef:
Ik denk dat we wel echt toe gaan naar een systeem dat een manege of pensionstal het moet aangeven en als er dan dus iets mis gaat, mensen niet meer gedekt zijn qua zorgkosten. Je kan niet handhaven en je kan ook geen banketstaaf boete's uitdelen, want die werken niet.

Ziektekostenverzekering zal gewoon uitbetalen, maar de aansprakelijkheid van de pensionstal/manege zo uitsluiten/verminderen zou interessanter zijn. Stalregels niet naleven = geen mogelijkheid om verzekering stalling aan te spreken voor extra kosten, etc. Dan is ziekenhuis wel gedekt, maar andere kosten minder/niet.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 15:09

superpony schreef:
In de toekomst kan je wel verwachten dat je op de SEH vragen mag invullen en als iets "eigen schuld" is je minder gedekt zal worden door de verzekering.

Ik kreeg destijds wel een vragenformulier van de ziektekostenverzekering van wie het paard was. Als het niet mijn eigen paard was geweest had men de kosten verhaald op de eigenaar van het paard. In die zin mogen paardeneigenaren dus best eisen dat men goed schoeisel bij hun paarden draagt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 16:32

Ik zeg niet hoe het nu is. Dat weten we denk ik.

Ik denk alleen dat we er naartoe gaan dat de zorgverzekering niet meer gaat betalen als je iets had kunnen voorkomen of dat het je eigen schuld is, dus ook met autorijden, fietsen, de motor, roken etc.

Als je nu wordt meegenomen met een ambulance van bijv een sportveld moet je daarna aangeven wat er is gebeurt en wie evt schuld heeft.
Als straks iemand met de ambulance wordt opgehaald omdat de voet erg beschadigd is en er hangen regels op de manege, zou die kunnen zeggen; mevrouw/meneer hield zich niet aan de regels die we duidelijk hebben aangegeven hier.

Dan zou de verz kunnen zeggen: U wist de regels, u heeft zelf gekozen om u niet hieraan te houden en een risico te nemen.
Dat is nu niet, maar ik acht het wel mogelijk dat we daar naartoe zullen gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:01

Persoonlijk denk ik niet dat dit gaat komen. Want hoe is dat te filteren?
Bij wettelijk niet nakomen gaat het nog iets. Maar zonder wet?

Bij een bedrijf kan nog een huisregel zijn om op terug te vallen.
Maar bij de particulier hangt geen reglement.
Op de weg zijn ook alleen de wetten van toepassing niet de slimme aanbevelingen.

En dan is paardrijden als gevaarlijke sport altijd al reden tot niet betalen?
Of is dat alleen bij zadelmak maken?
Want dan wist je ook van verhoogd risico.

Nee dat gaat nooit te doen zijn. Hoogstens bij je niet aan de wet houden. Dus bijvoorbeeld bij drank een ongeval krijgen.
Met ook nog weer de kanttekeningen wat als je dan thuis van de trap valt met een pilsje teveel ?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:06

Dan gaat het net zo ver als ongezond levende mensen zelf voor de ziektekosten laten opdraaien...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:10

Precies en wanneer is iets ongezond?
Kan iemand daar wat aan doen of zit daar onderliggend wat het veroorzaakt.
Stress is zeer ongezond..
Nou de overheid geeft mij die nu. Kan ik ze aansprakelijk stellen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 17:11

Duopenotti, ik denk dat we nog verbaasd zullen zijn hoe dat in de toekomst gaat lopen.

De zorgverzekering is al erg hoog. Je kan niet eeuwig blijven verhogen. Eigen risico is ooit gekomen en eigen bijdrage.

Om mensen die bijv roken meer te laten betalen of zelfs te weigeren bij verzekeringen is al langer een discussie.
Als je een huis koopt en verzekering afsluit wordt het al gevraagd of je rookt, gezond bent etc. Mijn verzekering is hoger dan die van mijn man.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:03

Ik weet dat toen ik mijn duim uit de kom gehad had, ik mooi gebeld werd door de verzekering.
Of ik wilde vertellen wat er gebeurt was wbt de schade, ik zei: nou de stoel in onze eigen woonkamer. :Y)
Ik stootte er tegen aan en pats klaar.
Daarmee was het ook af maar ze hebben mij weldegelijk gebeld of er wat te verhalen viel op een tegenpartij!
En er is geen foto niks gemaakt ik was alleen even bij de huisarts geweest ter controle.