Waarom zo rond rijden? Open het frame van je paard!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:58

Klopt MWM. Ik maak zelf ook vaak foto's van paardensport en het is echt dat juist de spectaculaire beelden de voorkeur hebben. Maar ook nog vaak dat juist als er spanning is, ze spectakel eruit gooien, ook de expressie in het hoofd vaak veel fotogenieker is. Een paard dat netjes ontspannen in aanspanning loopt heeft vaak mooie floppy ears en pfftttt hoeveel hele fijne foto's ik niet gemaakt heb, paard er helemaal correct op, maar dan de ogen dicht of toegeknepen. Zit er spanning op, spectakel, dan staan die oren naar voren, kijken ze heel alert en dat betekent ook heel veel voor het algemene beeld en dat willen eigenaren toch ook terugzien op hun foto's.

MarjanB

Re: Waarom zo rond rijden? Open het frame van je paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:00

Ik heb nooit hele spectaculaire paarden maar ik kijk liever naar een blij paard dan naar een gespannen paard.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:55

s1993 schreef:
Avalanche schreef:
https://www.elitefrozenfoals.co.nz/elit ... c84281.jpg

Zonder taktfout. Dan wel weer achter de loodlijn.

Ik zoek me serieus een ongeluk naar iets leuks _O-

Ik vind dit dus wel vrij zorgelijk.... Je zoekt één foto waarop het 'gewoon goed' gaat, zonder taktfouten, neusje eruit, dragend. Is er dan bijna niemand die dit daadwerkelijk voor elkaar krijgt? Is dit niet hoe dressuur eruit zou moeten zien bij de top en waar we allemaal naar streven?

Nah, ik denk dat er best hele leuke plaatjes te zien zijn, maar denk ook dat het publiek liever een hoop spektakel ziet.
Sommige paarden met simpele gangen zijn heel goed voor elkaar, maar spectaculair is het allemaal niet.

Ik heb zo'n paard wat de voorbenen achter de oren legt, en nogal heet kan worden. Krijg je een heel ander plaatje, en ook als het paard nog lang niet voor elkaar is, vinden mensen dat wel leuk om te zien. Dat is het meer denk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:02

MarjanB schreef:
Ik heb nooit hele spectaculaire paarden maar ik kijk liever naar een blij paard dan naar een gespannen paard.

Maar blij is ook niet meteen correct, dus jij geeft misschien wel de voorkeur aan een foto waar paard blij op is en niet helemaal correct ipv een foto waar paard wel correct is maar neutraal toont.
Dat is wat oij bijvoorbeeld zegt, die open ogen en heldere blik is idd aansprekender. Net als de oortjes naar voren bijvoorbeeld.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:06

MyWishMax schreef:
MarjanB schreef:

Maar blij is ook niet meteen correct, dus jij geeft misschien wel de voorkeur aan een foto waar paard blij op is en niet helemaal correct ipv een foto waar paard wel correct is maar neutraal toont.
Dat is wat oij bijvoorbeeld zegt, die open ogen en heldere blik is idd aansprekender. Net als de oortjes naar voren bijvoorbeeld.

Het ging even in een dwarsstraat over foto’s van wat minder spectaculair uitziende combinaties tov spectaculair met spanning. Dat had idd niks met correct gereden te maken. Al denk ik dat een ontspannen en blij paard beter door z’n lijf loopt dan 1 met een strakke rug of kaak van de spanning.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:09

Maar Marjan, heel veel mensen zien dat niet eens! Die denken: oortjes naar voren, paard is blij, oortjes naar achter, paard boos. Wat er dan in de rest van het gezicht of het lijf gebeurt, zien ze niet eens.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:14

Maar blij zegt niks over correct of ontspannen. Blij kan zelfs gepaard gaan met spanning, want niet elke spanning is meteen iets heel negatiefs. Over die foto's ging juist wel over correct of niet correct maar wel spectaculair, vandaar dat ik aangeef dat blij dan net zo'n voorkeur is wat je wilt zien.

Want blij geeft gewoon een beter gevoel als je naar een foto kijkt en soms is dat gevoel dus overheersender als de correctheid.

Geen kritiek hoor, want ik heb dan geen spectaculair paard maar als ik uit 3 foto's kan kiezen, namelijk een vrolijke/blije maar niet correct, een spectaculaire maar niet correct, of een correcte maar zoals eerder geschreven een beetje sullig beeld door ogen dicht oid, dan kies ik ook graag voor blij. Omdat ij mijn paard ken en die foto het gevoel oproept wat ik dan tijdens het rijden had, want zij blij = ik blij. Oké en correct, ik kan wel lachen om die uitdrukkingen. Meestal ben ik degene met ogen dicht. :+

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:21

Dat is het punt idd :j

Ik kies ook liever voor spektakel dan gewoon braaf. Ook al is braaf correcter :o

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:14

En laten we ook heel eerlijk zijn, het overgrote deel van de mensen die zo'n foto op social media zien, zien het verschil niet tussen correct. Van mijn eigen FB friends weet 80% geen snars van paarden. En irritatie aan taktfouten op een foto of achterblijvend achterbeen, is ook allen bij mensen die zich echt in dressuur verdiepen en niet de gemiddelde penny ponylover. Dus een spectaculaire foto van een paard dat bijna opstijgt in de galop, als is ie 4-takt, maar met een wakkere frisse blik, oren erop scoort gewoon een veelvoud aan likes op social media ten opzichte van die foto van die correcte ontspannen galop, paard geconcentreerd op de ruiter ipv wakker de omgeving (liefst lens) inkijkend met die oren strak naar voren. Net zoals ik bij foto's van springen/cross altijd veel meer vraag krijg naar foto's waarbij het paard opstijgt ten opzichte van dat het paard landt. Ik wil wel een crea bea andere momenten pakken, wat ik dan hele geslaagde en originele foto's vind, maar dat zijn zelden de foto's die ik op de FB van de ruiters terugzie.
Laatst bijgewerkt door oji op 28-04-22 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:16

Heel herkenbaar ja!

Alleen echte bloopers willen nog wel op social media gezet worden om te lachen. Maar ook dat is weer vanwege de reacties die dat op roept.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:17

Klopt, echte bloopers scoren ook goed :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:18

Kan je ook niemand kwalijk nemen :') Ik lig zelf ook wel eens in een deuk met uitzoeken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:23

:= Eens.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:30

Ik wil nu ontzettend graag een bloopertopic :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:46

Nou ik zal wel weer keer met billen bloot :+ geen bloopers maar wel foto’s waar jullie je op uit kunnen leven. Allemaal gewone paarden met een huis tuin en keuken amateur _O-

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:51

Netjes gereden hoor :) Alleen 3e foto zie ik spanning bij ruiter en paard.

Het helpt om wat meer rechtop te gaan zitten, schouders laten vallen, rug recht en voor je uit kijken :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:19

Avalanche schreef:
Netjes gereden hoor :) Alleen 3e foto zie ik spanning bij ruiter en paard.

Het helpt om wat meer rechtop te gaan zitten, schouders laten vallen, rug recht en voor je uit kijken :)

Hahaha van die derde lag ik een half uur later er naast :') die was boos (was bekend dat t een lastig beest was) ging overeind en wilde zich achterover laten vallen. Gelukkig was ik iets sneller en ben ik alleen gelanceerd.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 16:20

Hij kijkt op die foto idd ook of hij elk moment kan exploderen :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 18:55

Wat ik vooral zie in de foto's is progressie.1e foto zie ik een paard op de voorhand en achter de LL (mogelijk teveel hand); foto 2 een paard ook met wat spanning (in het lijf) ook achter de LL.(Mogelijk ook teveel hand) Foto 3 is al gezegd en op foto 4 een wat losser paard dat veel fijner in de aanleuning is. Dus die progressie zit er zeker in.
Ik vind op alle foto's wel dat jijzelf ook wat meer zou moeten "openen in je eigen frame". Dus rechtop, schouders los en kijken waar je heen gaat. Dat beïnvloedt vooral jouw zit. En dan wordt het nog beter. Probeer alles los te laten in jouw lichaam (schouders, bovenlichaam, knieen) Dan zul je zien dat je zomaar 2 gaatjes langer kunt zitten. Dat heeft absoluut effect op je paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:34

Als je kijkt naar hoe mensen afgerekend worden op 1 foto, dan snap ik heel goed dat mensen alleen de (wat lijkt) beste foto's er op zetten. En spectaculaire foto's zijn dan natuurlijk sowieso het meest populair, dat is de hele cultuur tegenwoordig met het scoren van likes dmv foto's etc.

Ik vind jouw foto's ook niet schokkend Marjan, ben het met de opmerking eens dat je zelf je eigen frame wat meer mag openen haha. Dat geeft al een heel ander beeld. Foto 2 zou het meest ongunstig zijn maar je hebt kans dat als er nog een foto gemaakt zou zijn daarna en het paard net iets meer naar de hand zou lopen dat het al een heel ander beeld zou geven.

Of je goede foto's kan maken ligt soms ook heel erg aan de bouw van het paard, ik had er waarbij alles er altijd al heel snel goed uit zag ongeacht hoe het voelde. En ook bij een wat minder gunstige bouw dat echt alles moest kloppen voordat het er goed uit zag ookal voelde het fantastisch.

Ik heb wel een blooperfoto haha..ik zeg even niks, ben benieuwd wat jullie er van maken wat er gebeurd.
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:40

Een vlekje op de grond? :+

M’n lijf is niet ideaal maar als ik weer aan het rijden kom dan ga ik er aan werken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 09:49

Lijf is juist ook makkelijk aan te werken als je niet rijdt. Dus misschien iets om over na te denken? Juist nu er aan gaan werken, dan is het voor jullie allebei makkelijker als je weer gaat rijden.

Ik train 2 keer per week bij de fysio en daarnaast nog thuis om lijf sterk en fit te houden en houding goed te krijgen/houden zodat paard geen last heeft van mijn beperkingen :') maar ik ben sowieso voorstander van aan jezelf werken naast het paard, zelf ook fit, recht en soepel zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 10:13

MyWishMax schreef:
Lijf is juist ook makkelijk aan te werken als je niet rijdt. Dus misschien iets om over na te denken? Juist nu er aan gaan werken, dan is het voor jullie allebei makkelijker als je weer gaat rijden.

Ik train 2 keer per week bij de fysio en daarnaast nog thuis om lijf sterk en fit te houden en houding goed te krijgen/houden zodat paard geen last heeft van mijn beperkingen :') maar ik ben sowieso voorstander van aan jezelf werken naast het paard, zelf ook fit, recht en soepel zijn.

Klopt hoor, alleen wat afwijkingen in m’n onderrug die gaan nooit weg helaas. Nu te druk om te sporten ivm onze verbouwing. Komt allemaal wel weer over een half jaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 11:26

Elisa2 schreef:
Als je kijkt naar hoe mensen afgerekend worden op 1 foto, dan snap ik heel goed dat mensen alleen de (wat lijkt) beste foto's er op zetten. En spectaculaire foto's zijn dan natuurlijk sowieso het meest populair, dat is de hele cultuur tegenwoordig met het scoren van likes dmv foto's etc.

Ik vind jouw foto's ook niet schokkend Marjan, ben het met de opmerking eens dat je zelf je eigen frame wat meer mag openen haha. Dat geeft al een heel ander beeld. Foto 2 zou het meest ongunstig zijn maar je hebt kans dat als er nog een foto gemaakt zou zijn daarna en het paard net iets meer naar de hand zou lopen dat het al een heel ander beeld zou geven.

Of je goede foto's kan maken ligt soms ook heel erg aan de bouw van het paard, ik had er waarbij alles er altijd al heel snel goed uit zag ongeacht hoe het voelde. En ook bij een wat minder gunstige bouw dat echt alles moest kloppen voordat het er goed uit zag ookal voelde het fantastisch.

Ik heb wel een blooperfoto haha..ik zeg even niks, ben benieuwd wat jullie er van maken wat er gebeurd.
[ [url=m/PSCUto.jpg]Afbeelding[/url] ]

Achterwaarts.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-22 14:41

Haha, beide had gekund...vlekjes op de grond waren inderdaad wel altijd spannend. Maar nee, deze meneer ging weleens vol in de ankers als hij het even te moeilijk vond. Niet zo'n gunstige bouw (aardig overbouwd) in combinatie met een delicaat karaktertje zorgde dan voor wat kortsluiting. Rustig er uit rijden en opnieuw vragen of een stapje terug doen was dan de oplossing. Maar dan krijg je dus zulke foto's haha.