Isabell Werth komt op voor Beerbaum's toucheren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:02

Popstra schreef:
Ik zeg nergens dat ik deze handelswijze o.k vind maar ik vind ,mishandeling, een groot woord in deze.

Oh en kom gerust kijken als ik mijn eigen paarden train of als ik op wedstrijd ben. Ik heb niks te verbergen en als je wil mag je ook een rondje proberen.

Je vindt dat er drama gemaakt wordt, ze geven een tik, meer is het niet.

Klinkt niet alsof je het afkeurt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:02

Avalanche schreef:
xxCYNNxx schreef:
@ avalanche als iemand bareren op zo'n manier goed praat krijg ik mijn bedenkingen wat voor trainingsmethoden zij er zelf op na houdt ja. En hoe zie dat gefundeerd voor je? Is niet dat we even bij Werth op stal kunnen komen kijken. En al zou dat wel kunnen; de slechte dingen doen ze echt niet met publiek erbij.
Bovendien dachten we dat van Beerbaum ook; dat hij een eerlijke trainer was, maar helaas....

Tuurlijk, dat snap ik, en die gedachte deel ik. Ik vind het ook bizar om dit goed te praten.

Tegelijk kun je denk ik ook het punt aanvallen wat ze maakt, zonder gelijk allerlei insinuaties te doen, omdat je daar gewoon niet op stal kunt kijken. Dan vind ik het ook niet terecht om van alles te suggereren.
Ze zegt genoeg, en komt genoeg in de openbaarheid om die dingen ter discussie te stellen. Maar dan blijf je wel fair. En eerlijke kritiek is veel moeilijker te weerleggen dan zwartmakerij.

mwa zwart maken is wat overdreven. Ik vroeg mij alleen hardop wat af. Dan valt het eerder onder het kopje 'insinuatie' als je mijn opmerking perse een naam wil geven.
Verder heb ik echt niet de illusie dat Werth mijn opmerking zal lezen, laat staan er op reageren en of weerleggen :D

Femke_Tweety

Re: Isabell Werth komt op voor Beerbaum's toucheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:05

Ik vind het op die filmpjes echt wel te ver gaan.

Vierkante stok, hard materiaal, tikken terwijl het dier al vrij blijft boven de sprong.

Die beelden met de langere stok vind ik nog naarder om te zien.
Je ziet in het lichaam van degene die slaat dat het hele lijf meedoet, en er dus kracht achter zit.

Pak dan een zwembad noodle ofzo, als het puur is om het dier attent te maken op zijn achterbenen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:10

xxCYNNxx schreef:
Verder heb ik echt niet de illusie dat Werth mijn opmerking zal lezen, laat staan er op reageren en of weerleggen

Dat verwacht ik ook niet, nee :D

DuoPenotti schreef:
Het is niet alleen de lichamelijke, maar neem ook de geestelijke mee.
Het paard schat de hindernis in, gaat er netjes overheen en toch krijgt hij een vierkante balk tegen zijn benen.
Dat is zoiets als dat jij netjes je werk doet zonder fouten en je krijgt toch een draai om je oren.
Misschien heb je er niet meteen blauwe plekken van, al gloeit je oor wel, maar vooral de oneerlijkheid die je niet kan beredeneren.

Het is dát. De onrechtvaardigheid en reken erop dat dat mentaal iets doet met een paard. Het is echt vreselijk als je je best doet en alsnog op je donder krijgt, daar word je heel onzeker en bang van, en paarden kunnen dat niet beredeneren.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 20:13

Stoppen met grote geld prijzen en stoppen met paardensport op de olympische spelen zou misschien een oplossing zijn?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 21:25

xxCYNNxx schreef:
Nee, natuurlijk is dat niet goed, maar is, als het goed is, maar van tijdelijke aard. Als je ook maar een beetje gevoel hebt voor paardrijden is dat gestuiter er zo uit. Is wel een van de redenen waarom, als ik een paard zou hebben en hem/haar zou moeten verkopen, die nooit aan een manege zou verkopen, omdat dan helaas het niet tijdelijk is, want immers volgt de ene beginner na de ander.
Jammer dat je daarna gelijk met een extreem komt waarbij je het brengt alsof alle amateurs met een slechtpassend zadel rijden.
Zijn die er? Ja uiteraard, maar de meesten rijden tegenwoordig gewoon met een passend zadel; de 80's zijn voorbij, toen zag je het idd heel veel ja, maar tegenwoordig is dat behoorlijk verbetert.

En je laatste zin; mwa geloof je dat nu echt? Is niet dat we met allerlei getuigschriften moeten komen om een account aan te maken op Bokt, dus nee; ik denk echt niet automatisch; o das een Bokker, dan zal het wel dik in orde zijn. Iedereen kan immers een account aanmaken en ja, we zijn dan allemaal paardenliefhebbers, maar das Beerbaum ook en Werth ook. Helaas staat paardenliefhebber zijn niet gelijk aan goed voor je paard zijn..

"Van tijdelijke aard": je redeneert dus zelf ook vanuit de ruiter en niet vanuit het paard. Correct op een paard zitten en meegaan in de beweging zonder je paard te hinderen is voor velen niet weggelegd. En wat is die tijdelijke aard? Een half jaar? Een jaar? Dan kun je ook redeneren dat dat barreren ook maar tijdelijk is. Is ook "alleen maar" een paar seconden per keer en tot het paard z'n benen hoger optilt.
Paardenleed zit 'm over het algemeen echt niet in de top. Voor mij zit het echte paardenleed bij veel mensen die onbedoeld hun paard verkeerd rijden, voeren of huisvesten. Je kunt zeggen dat dat bijna niet voorkomt. Waarom staan pensionstallen waar paarden alleen in de zomermaanden op stal komen dan helemaal vol?
Barreren is niet goed, maar als we paardenleed willen vermijden is de hand heel diep in eigen boezem steken ook niet verkeerd.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 23:47

Femke_Tweety schreef:
Pak dan een zwembad noodle ofzo, als het puur is om het dier attent te maken op zijn achterbenen.

Beelddenker hier :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:06

AaronYve schreef:
Earth schreef:
Jij vindt het paard tegen de benen slaan acceptabel? Er werden overigens ook balken met spikes gevonden bij hem op stal geloof ik, of was dat bij een andere topruiter?

Dat was een andere ruiter.
maar van hetzelfde laken een pak, idioten

Ik heb helaas ook jarenlang op een dressuurstal gewerkt waar paarden met een bamboe tegen de benen werden aangetikt. :x

Ik dacht dat dat ook bij deze ruiter was toch. In de schuur lagen die balken

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:30

chevax schreef:
xxCYNNxx schreef:
Nee, natuurlijk is dat niet goed, maar is, als het goed is, maar van tijdelijke aard. Als je ook maar een beetje gevoel hebt voor paardrijden is dat gestuiter er zo uit. Is wel een van de redenen waarom, als ik een paard zou hebben en hem/haar zou moeten verkopen, die nooit aan een manege zou verkopen, omdat dan helaas het niet tijdelijk is, want immers volgt de ene beginner na de ander.
Jammer dat je daarna gelijk met een extreem komt waarbij je het brengt alsof alle amateurs met een slechtpassend zadel rijden.
Zijn die er? Ja uiteraard, maar de meesten rijden tegenwoordig gewoon met een passend zadel; de 80's zijn voorbij, toen zag je het idd heel veel ja, maar tegenwoordig is dat behoorlijk verbetert.

En je laatste zin; mwa geloof je dat nu echt? Is niet dat we met allerlei getuigschriften moeten komen om een account aan te maken op Bokt, dus nee; ik denk echt niet automatisch; o das een Bokker, dan zal het wel dik in orde zijn. Iedereen kan immers een account aanmaken en ja, we zijn dan allemaal paardenliefhebbers, maar das Beerbaum ook en Werth ook. Helaas staat paardenliefhebber zijn niet gelijk aan goed voor je paard zijn..

"Van tijdelijke aard": je redeneert dus zelf ook vanuit de ruiter en niet vanuit het paard. Correct op een paard zitten en meegaan in de beweging zonder je paard te hinderen is voor velen niet weggelegd. En wat is die tijdelijke aard? Een half jaar? Een jaar? Dan kun je ook redeneren dat dat barreren ook maar tijdelijk is. Is ook "alleen maar" een paar seconden per keer en tot het paard z'n benen hoger optilt.
Paardenleed zit 'm over het algemeen echt niet in de top. Voor mij zit het echte paardenleed bij veel mensen die onbedoeld hun paard verkeerd rijden, voeren of huisvesten. Je kunt zeggen dat dat bijna niet voorkomt. Waarom staan pensionstallen waar paarden alleen in de zomermaanden op stal komen dan helemaal vol?
Barreren is niet goed, maar als we paardenleed willen vermijden is de hand heel diep in eigen boezem steken ook niet verkeerd.

over dat bijna niet voor komen; ik had het alleen over de slechtzittende zadels waar je het over had; dat zie je eigenlijk amper nog. Ik zie zelden op wedstrijd mensen een slecht passend zadel op hun paard leggen. Wat betreft huisvesting kan er idd nog veel verbetert worden bij velen, maar dat geldt ook voor de top.
Ben een paar jaar terug bij een clinic geweest op een stal waar ook een paar grote Nederlandse namen hun paarden hadden staan. Massa's weiland, maar het was gelijk duidelijk dat geen enkel paard daar ooit in stond; geen omheining of niks, was overduidelijk dat al dat grasland puur voor hooiwinning werd gebruikt en niet voor de paarden zelf om lekker de benen in te strekken in vrije beweging. En dit zijn dan mensen die het niet uit onwetendheid doen.

En over dat stuiteren; ja er van uit gaande dat iemand gevoel voor het rijden heeft duurt dat stuiteren niet heel lang.
Stuiter je na een half jaar nog ( er van uitgaande dat je niet maar 1 keer per maand op een paard zit) dan heb je geen gevoel ervoor en duurt het leren idd langer ja. Mensen moeten het toch eerst leren. En dat doe je uiteindelijk pas echt als je op een paard stapt.
Vind ik niet vergelijkbaar met moedwillig je paard tegen de benen slaan met een stok. Dus behoorlijk bizar dat je dan maar zegt dat bareren maar moet kunnen. Dat gestuiter is onkunde omdat je nog moet leren met het ritme van het paard mee te gaan. En ik ken eigenlijk niemand die dat stuiteren oke vind en de meesten doen toch echt wel hun best om dat er zo snel mogelijk uit te krijgen in het belang van het paard.....maar nee joh; compleet vergelijkbaar met moedwillig paarden pijn doen en ze mentaal een opdoffer te geven door ze het idee te geven dat ze het toch fout deden, want waarom deed het anders pijn aan de benen |o
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 17-03-22 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:34

Ik denk dat het voor de beleving van het paard weinig uitmaakt of het onkunde is of dat het bewust gebeurt.
En ik zou serieus heel graag zien dat slecht zitten maar tijdelijk was.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:37

daar heb je gelijk in; voor het paard z'n beleving maakt het weinig verschil. Maar waar die beginnende ruiter/amazone zijn/haar best doet om zo snel mogelijk te verbeteren om zo hun paard te kunnen ontzien, doet een deel van de top juist dingen waarvan zij echt wel weten dat dit het paard pijn doet en noemen dat een trainingsmethode.
En werkt die 'trainingsmethode', dan wordt het tot in den treure bij elk paard toegepast jaar in jaar uit, want geld gaat voor welzijn.
Wie is er dan slechter dan? Die beginnende ruiter die druk bezig is te leren zitten of de top die moedwillig hun paarden pijn doen voor eigen gewin?

dat er bij de amateurs/recreanten ook lieden rondlopen die hun eigen plezier belangrijker vinden dan het welzijn van het paard: ja die bestaan helaas ook. En die zouden net zo goed aangepakt moeten worden. Alleen die hebben dan weer de mazzel dat ze niet zo onder een vergrootglas liggen als de top. Maar idd; ook die zijn er helaas, maar dat is toch zeker geen argument om dan dit soort 'trainingsmethoden' maar goed te praten, want hey; de amateurs doen ook verkeerde dingen. Dat is toch gewoon een belachelijke redenatie?
Die redenatie ligt in dezelfde lijn als; mijn fiets is gestolen, dus ik jat er 1 van iemand anders, want de mijne is ook gejat, dus mag ik er 1 terug jatten.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 17-03-22 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:45

Praat ik het goed dan?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:48

dat goedpraten is bedoeld voor Chevax en niet jij. Die blijft maar hameren over wat de amateur wel allemaal niet fout doet alsof dat bareren door de top moet goedpraten.

Bij ieder topic waarin misstanden in de topsport aan de kaak wordt gesteld komt dat argument weer terug; ja maar, moet je kijken bij de amateurs, hoeveel daar wel niet mis gaat.
Denk dat we dat allemaal wel weten toch? Hier op het forum, gezien de vele topics waarin de ts compleet wordt afgebrand door medebokkers, want wat ben jij in godsnaam aan het doen met je paard, Je bent geen paard waard....en meer van dat soort uitspraken.

Dat iemand aan de top ter verantwoording wordt geroepen staat niet gelijk aan; we sluiten massaal de ogen voor wat er mis gaat bij de amateurs.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 17-03-22 00:57, in het totaal 2 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:51

Ik vind het filmpje ook te ver gaan. Ik snap echt niet waarom Isabell Werth hier haar mening over gegeven heeft. Ik heb nu wel minder waardering voor haar.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 00:56

Dat is niet hoe ik het lees, cynn.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 01:03

Avalanche schreef:
Dus wat geld betreft, vrees ik dat ik je uit de droom moet helpen.

Ik ben het met veel wat je in de betreffende post schrijft eens trouwens, maar hier wil ik nog op reageren. Er gaat wel degelijk veel geld om in de paardentopsport. Overigens wellicht niet voor de ruiters zelf, en velen doen het vast uit overtuiging en passie. Overigens blijft mijn argument dat de paarden er zelf niet voor kiezen, valide. Ik dacht trouwens zelf ook meer aan geld uit de verkoop en het dekken, dan over de wedstrijden zelf, maar zelfs daar valt wat te rapen:

https://sportnieuws.nl/overig/paardensp ... 6-lijstje/

https://www.quotenet.nl/sport/a28550937 ... ringsport/

Dat er in de breedtesport heel veel moet verbeteren, staat buiten kijf. Maar dat was de discussie niet, en het sluit niet uit dat we kritisch kunnen kijken naar de top van de top. Wat mij betreft is het en-en.

Complimenten voor hoe genuanceerd je schrijft, zonder op de man te spelen, dat is fijn discussieren. Verder heb ik uit andere topics de indruk dat je zelf erg kundig en paardvriendelijk bent, dus ik neem wat je schrijft graag ter overweging :) .
Laatst bijgewerkt door miereneter op 17-03-22 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 01:04

Avalanche schreef:
Dat is niet hoe ik het lees, cynn.

misschien interpreteer ik dan Chevax d'r post verkeerd; zou heel goed kunnen....mede door mijn irritatie over dit soort argumenten, want we weten allemaal wel dat er bij de amateurs ook genoeg dingen mis gaan en menig die er dan ook wat van zegt als ze het zien.
Waarom dan net doen alsof we het alleen maar bij de top willen zien, want dat is niet waar. We maken allemaal fouten, jij, ik, Chevax, andere bokkers; allemaal hebben we fouten gemaakt en soms nog steeds wel. En ja tuurlijk is dat sneu voor het paard en voel je je kut als dat tot je doordringt.
Maar daarom mag de top net zo goed ter verantwoording worden geroepen, niet alleen de amateurs. Sterker nog; er zijn genoeg amateurs die het van de top afkijkt; oh doen ze dat zo? Nou morgen zelf eens proberen. Zeker de jongere ruiters ( zeg rond de 16-17 jaar en daar boven) en ruiters die presteren op wedstrijden als ultieme doel hebben zijn daar nog wel eens gevoelig voor.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 01:24

Miereneter: ik ken de cijfers niet van nu. Punt is dat internationaal starten in de dressuur zo waanzinnig duur is dat je het zelfs met dat geld er niet uithaalt :) verder bedankt voor je fijne compliment :)

cynn, snap ik hoor. Daarom kan het nuttig zijn is discussies zoals deze je emoties wat opzij te zetten. Ik merk naarmate ik ouder word dat dat steeds makkelijker is.

Het helpt echt om soms een post nog een keer te lezen. Punt is een beetje dat we soms wat blind kunnen zijn voor eigen fouten, omdat we er elke dag mee bezig zijn.
Probleem is ook dat heel veel leed, zowel in de top als in de basis niet zozeer veroorzaakt wordt omdat mensen bewust een dier pijn willen doen, maar omdat ze zichzelf ervan overtuigd hebben dat het niet anders kan. Lees het verhaal van Ludger Beerbaum zelf.

En dat hoor je echt heel vaak ook. We doen het al jaren zo. Maar het is altijd goed gegaan.
Te zwaar voor je paard is lang niet zo erg als een slanke ruiter die m in de krul trekt. Je kent alle excuses vast wel.
En heel vaak leggen we voor onszelf de lat te laag, en denken we dat, omdat wij iets niet zouden kunnen, een ander dat ook niet kan. Of dat we moeten kiezen tussen twee kwaden.

Maar wat als we die lat nu eens flink wat hoger gaan leggen? Dan kan het zijn dat er mensen niet meer mogen rijden. Of dat je op bepaalde plekken geen paard meer kunt houden. Maar is dat echt zo erg?

Ik rijd vaker niet dan wel. Mijn trainingen bestaan met name uit werk naast het paard. Maar ik heb wel mijn paard op een manier zo ik dat wil.
En het is rot he, om al je smoesjes en excuses aan de kant te gooien en super eerlijk naar jezelf te zijn want we maken echt heel veel fouten. Maar je wordt er een betere ruiter van en vooral een beter paardenmens.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 01:34

Avalanche schreef:
Miereneter: ik ken de cijfers niet van nu. Punt is dat internationaal starten in de dressuur zo waanzinnig duur is dat je het zelfs met dat geld er niet uithaalt :) verder bedankt voor je fijne compliment :)

cynn, snap ik hoor. Daarom kan het nuttig zijn is discussies zoals deze je emoties wat opzij te zetten. Ik merk naarmate ik ouder word dat dat steeds makkelijker is.

Het helpt echt om soms een post nog een keer te lezen. Punt is een beetje dat we soms wat blind kunnen zijn voor eigen fouten, omdat we er elke dag mee bezig zijn.
Probleem is ook dat heel veel leed, zowel in de top als in de basis niet zozeer veroorzaakt wordt omdat mensen bewust een dier pijn willen doen, maar omdat ze zichzelf ervan overtuigd hebben dat het niet anders kan. Lees het verhaal van Ludger Beerbaum zelf.

En dat hoor je echt heel vaak ook. We doen het al jaren zo. Maar het is altijd goed gegaan.
Te zwaar voor je paard is lang niet zo erg als een slanke ruiter die m in de krul trekt. Je kent alle excuses vast wel.
En heel vaak leggen we voor onszelf de lat te laag, en denken we dat, omdat wij iets niet zouden kunnen, een ander dat ook niet kan. Of dat we moeten kiezen tussen twee kwaden.

Maar wat als we die lat nu eens flink wat hoger gaan leggen? Dan kan het zijn dat er mensen niet meer mogen rijden. Of dat je op bepaalde plekken geen paard meer kunt houden. Maar is dat echt zo erg?

Ik rijd vaker niet dan wel. Mijn trainingen bestaan met name uit werk naast het paard. Maar ik heb wel mijn paard op een manier zo ik dat wil.
En het is rot he, om al je smoesjes en excuses aan de kant te gooien en super eerlijk naar jezelf te zijn want we maken echt heel veel fouten. Maar je wordt er een betere ruiter van en vooral een beter paardenmens.

haha ja dat is zeker waar; soms laat ik mijn irritatie teveel zn gang gaan

En wat betreft je laatste alinea; o zo waar. En zelf ook zeker wel met mn neus op de feiten gedrukt wat betreft dingen die ik zelf fout deed en dat niet zag. En dan voel je je idd zwaar beroerd en schuldig naar het paard, maar idd wat je zegt; daardoor is er wel ruimte voor verbetering zodat je die fouten niet meer maakt. Heb daar een boel van geleerd en nog steeds.

Net als je opmerking over Beerbaum; de oude garde is het idd hun hele leven gewend om het zo te doen, waardoor je ook blind wordt als het ware en idd gaat geloven dat het zo moet en er geen andere/betere manier is.
Daarom is het goed dat hier steeds meer aandacht voor komt, voor zowel top als amateurs, zodat dingen kunnen veranderen en het paard er beter van wordt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 07:03

xxCYNNxx schreef:
dat goedpraten is bedoeld voor Chevax en niet jij. Die blijft maar hameren over wat de amateur wel allemaal niet fout doet alsof dat bareren door de top moet goedpraten.

Bij ieder topic waarin misstanden in de topsport aan de kaak wordt gesteld komt dat argument weer terug; ja maar, moet je kijken bij de amateurs, hoeveel daar wel niet mis gaat.
Denk dat we dat allemaal wel weten toch? Hier op het forum, gezien de vele topics waarin de ts compleet wordt afgebrand door medebokkers, want wat ben jij in godsnaam aan het doen met je paard, Je bent geen paard waard....en meer van dat soort uitspraken.

Dat iemand aan de top ter verantwoording wordt geroepen staat niet gelijk aan; we sluiten massaal de ogen voor wat er mis gaat bij de amateurs.

Dan snap je de strekking van mijn posts niet of je leest selectief. Ik heb zeker 5x gezegd dat barreren verschrikkelijk is. En daarnaast zeg ik dat leed in alle lagen van de sport voorkomt. Echt bijzonder unfair van je.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 09:31

Wat betreft geld: in België gaat er meer geld om in de paarden business dan in het voetbal. De ruiters worden er misschien niet het rijkste van maar als we over zo’n bedragen spreken is de druk niet min.

Onlangs een reportage over paardensport met Kobe Ilsen. Hij maakt elke week een reportage over een sport zoals padellen of zo.
wat stuitend was, was dat er helemaal niets maar dan ook niets over basisbehoeften van een paard werd gezegd. Niets over vrije beweging, weidegang, sociaal kudde leven.
Wel: paard wassen, hooi geven, tempen, etc etc.

De sport in België heeft op dat vlak echt nog een lange weg te gaan. Ik vond het zo’n gemiste kans. Je zag daar mensen met passie en die echt enorm veel deden voor hun sport. Die denken volgens mij ook echt dat ze hun paarden echt als topatleten verzorgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:00

Ja er gaat veel geld om in de paardensport, maar niet bij de ruiters/ trainers..dat zit bij de handelaren, eigenaren, hengstenhouders etc. De ruiters moeten juist vaak goed presteren om hun stallen vol te houden met trainingspaarden, en dat mag allemaal niet te lang duren dus vandaar dat er denk ik sneller voor de snellere weg gekozen wordt die ten koste kan gaan van het welzijn van het paard. Want anders zetten ze het paard wel ergens anders neer.

Niet dat ik dit goedpraat, maar dit is wel zoals het vaak gaat..

Ik vind het filmpje ook zeer paardonvriendelijk, ben blij dat dit niet meer mag. Ik denk dat er toch echt wel een boel andere paardvriendelijkere manieren zijn om een paard beter te laten springen.

Voor de rest ben ik het eens met Avalanche en Chevax, het is namelijk heel makkelijk om naar een ander te wijzen. Maar laten we vooral kritisch zijn naar ons zelf toe.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 10:19

xxCYNNxx schreef:
En wat betreft je laatste alinea; o zo waar. En zelf ook zeker wel met mn neus op de feiten gedrukt wat betreft dingen die ik zelf fout deed en dat niet zag. En dan voel je je idd zwaar beroerd en schuldig naar het paard, maar idd wat je zegt; daardoor is er wel ruimte voor verbetering zodat je die fouten niet meer maakt. Heb daar een boel van geleerd en nog steeds.

Ja, weet je, dat is veel beter en eerlijker dan het goedpraten, want we kunnen gewoon een smoesje verzinnen en zeggen dat "we allemaal weleens niet zo diervriendelijk bezig zijn" maar we kunnen het ook gebruiken om beter en eerlijker te worden naar onze paarden toe :j
xxCYNNxx schreef:
Net als je opmerking over Beerbaum; de oude garde is het idd hun hele leven gewend om het zo te doen, waardoor je ook blind wordt als het ware en idd gaat geloven dat het zo moet en er geen andere/betere manier is.
Daarom is het goed dat hier steeds meer aandacht voor komt, voor zowel top als amateurs, zodat dingen kunnen veranderen en het paard er beter van wordt.

En dit is waarom we meer mensen bereiken met empathie en vriendelijkheid, en door met elkaar in gesprek te gaan dan het zinloze afkraken van activisten doen. Daarmee jaag je mensen tegen je in het harnas, maar door in gesprek te gaan en je emotie even wat aan de kant te zetten kom je bij elkaar en kun je met elkaar werken naar een mooiere sport.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:57

Amber_anne schreef:
Ik dacht dat dat ook bij deze ruiter was toch. In de schuur lagen die balken

De balken ja, de peeskappen niet

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 18:53

chevax schreef:
xxCYNNxx schreef:

Dan snap je de strekking van mijn posts niet of je leest selectief. Ik heb zeker 5x gezegd dat barreren verschrikkelijk is. En daarnaast zeg ik dat leed in alle lagen van de sport voorkomt. Echt bijzonder unfair van je.

Chivax,

naar aanleiding van je post even een paar posts terug gelezen en je hebt gelijk; je had idd gezegd dat bareren fout is.
Ik had je post niet geheel tot het eind uitgelezen en dat kwam mede doordat ik al zeer geirriteerd was over een opmerking die iemand kort ervoor nog had gemaakt; dat voornamelijk mensen aan het ageren waren die zelf nog geen deuk in een pakje boter kunnen rijden. En dan staat het op Bokt het er verder niet bij vanwege de mods, maar op fb melden mensen die dit soort dingen zeggen er altijd bij dat het belachelijk is dat er zoveel kritiek is op de top, want deze mensen weten echt wel wat ze doen en doe het ze maar eens na; de meesten kunnen zelf nog geen deuk in een pakje boter rijden.
Ik werd daar zo door getriggered dat jij daar het slachtoffer van werd. Dat was idd niet fair van me.

Dus bij deze; sorry dat ik te voorbarig was in mijn conclusie, ik zat fout en had idd unfair over je geoordeeld.