Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Evamarie schreef:Met een paar gebroken ruggenwervels zal het waarschijnlijk altijd een weide paard blijven. Toch zou mijn eerste reactie inslapen geweest zijn. Maar blijkbaar kan hij gewoon goed pijnvrij leven nog.
Wij hebben onze pony's ook binnen gehaald voor de storm. Ookal is je eigen erf op orde erkan altijd iets van een ander erf je kant op komen. Vlak achter de paddock is een enorme boom geknapt.
Evamarie schreef:Met een paar gebroken ruggenwervels zal het waarschijnlijk altijd een weide paard blijven. Toch zou mijn eerste reactie inslapen geweest zijn. Maar blijkbaar kan hij gewoon goed pijnvrij leven nog.
Wij hebben onze pony's ook binnen gehaald voor de storm. Ookal is je eigen erf op orde erkan altijd iets van een ander erf je kant op komen. Vlak achter de paddock is een enorme boom geknapt.
MirandaMalik schreef:Evamarie schreef:Met een paar gebroken ruggenwervels zal het waarschijnlijk altijd een weide paard blijven. Toch zou mijn eerste reactie inslapen geweest zijn. Maar blijkbaar kan hij gewoon goed pijnvrij leven nog.
Dit paard stond ook op stal hè toen het gebeurde.
Fijn dat het al beter gaat!
DuoPenotti schreef:En zou ik de operatie kunnen betalen dan zou voor mij pijnvrij als weide paard voldoende zijn om de operatie te doen.
Art_Ificious schreef:Stond in zijn schuilstal
De foto die ik ik spoiler gepost had zie je het heel duidelijk dat de stal een schuilstal is. Maakt ook niet uit, paard vond het daar veiliger en besloot dus daar te gaan staan.
germie schreef:Evamarie schreef:Met een paar gebroken ruggenwervels zal het waarschijnlijk altijd een weide paard blijven. Toch zou mijn eerste reactie inslapen geweest zijn. Maar blijkbaar kan hij gewoon goed pijnvrij leven nog.
Wij hebben onze pony's ook binnen gehaald voor de storm. Ook al is je eigen erf op orde er kan altijd iets van een ander erf je kant op komen. Vlak achter de paddock is een enorme boom geknapt.
Het zijn de doornen die zijn afgebroken, een paard met een gebroken schoft kan ook daarna nog de topsport in. Als dat mogelijk is, dan zeg ik ja, helpen. Is het een weidepaard, dan zeg ik inslapen. Maar een afgebroken doorn hoeft dus geen beperking te zijn op rijden.
Mindim schreef:Bravura schreef:Dat zeg jij....dit paardje heeft net zoveel waarde voor de eigenaar als een topsporter voor een ander.
Precies hier ook, mijn paard is mijn huisdier, geen sportattribuut.
germie schreef:Voor mij ook niet, maar als ik er rijpaard neergezet had was het wel goed? Of sportpaard? Recreatiepaard vind ik een onjuist woord,want bijna iedereen houdt een paard voor recreatie en ook die moeten gezond zijn voor de bosritjes die gemaakt worden. Maar waar het om gaat is dus een pijnvrij leven, kunnen rennen, kunnen rollen, kunnen bewegen, en leeftijdsafhankelijk gereden kunnen worden. Rijden is in principe niet pijnlijk voor een gezond paard. Er zijn in mijn ogen te veel weidepaarden die alleen op een postzegeltje mogen staan want rennen is uit den boze, want dan worden ze kreupel. Die paarden zijn in mijn ogen dus niet de paarden met een pijnvrij leven. Want dan konden ze ook rennen of rollen. En daar gaat het om. Vervroegd pensioen is ook zoiets, is dat wel eerlijk naar een paard toe? In mijn ogen heel vaak toch niet. Kijk dat je op een laten we zeggen 27 jarig paard niet meer intensief kunt rijden is logisch en daarmee kan het paard nog wel paardwaardig leven. Maar een 12 jarige die niet meer alles kan, nou, dan heb ik echt wel mijn twijfels of dat eerlijk is. Een 12 jarige moet gek kunnen doen, rennen, bokken en met vriendjes spelen. Als bij dit paard geen zadel er meer op kan, dan kan het paard ook niet pijnvrij rollen. Een zadel mag namelijk ook helemaal niet drukken in het schoftgebied.
Maar ik hoop dat we horen hoe het afloopt. Of het echt weer een volledig gezond paard wordt, of dat het toch 'met vervroegd pensioen' moet en of dat wel eerlijk is naar het dier toe. Want soms is zelfs een revalidatie niet eerlijk naar een paard toe want een paard begrijpt dingen niet.
Mijn paard had als jong paard een keer een band van een kogel verrekt, zou 3 weken rustig aan moeten doen. Dus geprobeerd om haar apart te zetten in de wei. Maar telkens sprong ze over het draad naar de andere paarden. Tja, dus maar gewoon in de wei gelaten bij de rest. Ze ging ook mee rennen met de rest en rustig aan doen zat er niet in zeg maar. Dus een revalidatie zoals de veearts voorschreef zat er ook niet in.
Mijn 2jarige ruin brak z'n kaak. Mocht eigenlijk 6 weken niet op de wei, maar was een pensionstal en ze lieten hem dan rustig alleen op stal staan waar de rest wel naar buiten ging. Hij brak de boel af, dus na een week gekozen om hem toch maar bij de rest op de wei te zetten in de hoop dat de beugel zou blijven zitten. Hij had door de week op stal een slijmbeurs geraakt met trappen, dus nog langer niet vrij naar buiten en alleen aan de longe ging niet. Zelfs in een paddock alleen brak hij de boel af, want moest bij de rest staan.
Dus ook een revalidatie is niet altijd iets wat gaat zoals je zou willen en wat er geadviseerd wordt kan ook al niet paardwaardig zijn. In dit geval dus gekozen voor de minst slechte, en zo moet je er ook naar kijken. Bij de kliniek begrepen ze wel dat een twenter bij de rest wilde staan.
Ik ben dus heel benieuwd of het hier wel lukt om een paard 'maandenlang' te laten revalideren. En dan de rest, dus terug op oude niveau.
RBR schreef:DuoPenotti schreef:Bij mij doet-ie het wel, hoor.nee, staat nog steeds prive
Alou schreef:Vandaag stuiten ik op een update video van het paard. Ik snap niet dat iemand er voor kiest om zijn paard hiermee te laten leven...
Pas op het is niet voor de gevoelige maag!
https://www.instagram.com/p/CbGAbeWLNZU ... _copy_link