Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van een paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 01:24

Wow ok. Even over nagedacht maar idd: zwiepen en slaan kunnen heel erg gelijkaardig klinken.

Maar zet je paard verdomme op de eerste plaats en je eigen waarden op de tweede! Denk na voor je bij een prof gaat trainen. Wat mag en wat mag niet? Waar sta jij achter? Wat is no go?

Dat voorkomt veel ellende denk ik. Het moment zelf is het idd erg moeilijk.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:06

Amable schreef:
Cer schreef:
Ik denk echt dat het in context moet... Neem het voorbeeld van de vaart of de weg..

Aan de andere kant, ik ben er voorstander van om paarden niet meer in het verkeer te laten.. te vaak onkundige mensen, wat echt voor gevaarlijke situaties kan zorgen. (en dan hoef je dus ook niet in te grijpen bij een gevaarlijke situatie.. het blijven vlucht dieren waar niet iedereen de juiste omgang mee heeft)

Er is inderdaad meer dan positieve bekrachtiging.. maar ook díe skills heeft de meerderheid toch niet hoor :) (leren door nadoen?)

Leren door nadoen kan waanzinnig goed werken. Als ze hier bijvoorbeeld 3 paarden naast gezet hadden die die sprong zonder probleem nemen, dan was de kans heel erg groot geweest dat het "probleem" paard er gewoon achteraan gesprongen was. Dat flink belonen en een paar keer in de herhaling en hij heeft ineens voldoende vertrouwen om het ook alleen te kunnen. Maar het is natuurlijk makkelijker om er gewoon op los te slaan...

Nou durf ik daar met 99% garantie van te zeggen dat ze dat heus geprobeerd hebben. Want dat is zo ongeveer eventing voor dummies. Dat zit helemaal in het begin van de gereedschapskoffer.
Maar sommige paarden gaan daar echt niet voor.

De aanname dat de amazone en/of deze trainer dát niet eerst geprobeerd hebben vind ik niet plausibel.

Caesar

Re: Mark Todd biedt excuses aan voor het slaan van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:19

Er komt een tijd dat er niet meer gereden mag worden...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 09:49

Ik kan me er ook best iets bij voorstellen dat je soms kiest voor even lomp inkomen zodat je er maar "doorheen" bent en dat paard dan ervaart dat het eigenlijk wel mee viel. Maar als een paard zo'n afsprong vaker niet wil, en er al alles aan gedaan is, en je ziet dat het beestje echt angstverschijnselen vertoont... ook al heeft hij het al vaak zat gedaan....dan denk je toch aan dat het pijn veroorzaakt ofzo als hij die afsprong maakt.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 10:19

poes schreef:
Idd en dat mensen niet reageren. Toont mooi aan hoeveel er nog anders moet in de sport.

Twee keer meegemaakt dat iemand mijn paard een fikse tik gaf. Een keer een lesgever, die mij even ging tonen hoe ik een tik moest geven. Uit het niets gaf hij het paard toen een keiharde klap. Ik was razend toen.
Andere keer bij het laden. Beide keren gezegd dat ik dit niet toestond maar makkelijk is het niet.

Dat dus. En ik lees vanuit de meid dat zij niet tegen hem op durfde te gaan. Wat ik echt wel geloof, maar alsnog moeite mee heb.
Je bent dan 21 (net als ik), maar jouw paard is jouw verantwoordelijkheid. Of je nou 21 bent of 38…
Paard staakt en dan mag je natuurlijk prima druk geven om voorwaarts te gaan en op de ruiter te vertrouwen, maar dit is echt belachelijk.

Ik ben sowieso erg gevoelig of wat de lesgever doet me aanstaat. Dus ik zou er direct mee stoppen, want ik ga niet luisteren naar iemand die ik niet vertrouw in kennis en handelen… %)

Chrizta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:37

Caesar schreef:
Er komt een tijd dat er niet meer gereden mag worden...

Terecht ook. Als het blijkbaar zo moet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:39

Dat is dan heel persoonlijk.
Want ik vind dat dat dus niet nodig is. Zelfs als dit incidenteel gebeurt. Daarvoor zijn er veeel te veel mooie punten voor paard en mens aan paardensport.

Ik doe het ook echt niet altijd goed. Ben niet perfect. Mijn paarden zijn niet altijd vrij van pijn of stress. Maar ze hebben wel een heel mooi, vol leven. Ik reken iets liever af op het geheel. Niet op een moment.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 17-02-22 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:44

AlwaysH schreef:
poes schreef:
Idd en dat mensen niet reageren. Toont mooi aan hoeveel er nog anders moet in de sport.

Twee keer meegemaakt dat iemand mijn paard een fikse tik gaf. Een keer een lesgever, die mij even ging tonen hoe ik een tik moest geven. Uit het niets gaf hij het paard toen een keiharde klap. Ik was razend toen.
Andere keer bij het laden. Beide keren gezegd dat ik dit niet toestond maar makkelijk is het niet.

Dat dus. En ik lees vanuit de meid dat zij niet tegen hem op durfde te gaan. Wat ik echt wel geloof, maar alsnog moeite mee heb.
Je bent dan 21 (net als ik), maar jouw paard is jouw verantwoordelijkheid. Of je nou 21 bent of 38…
Paard staakt en dan mag je natuurlijk prima druk geven om voorwaarts te gaan en op de ruiter te vertrouwen, maar dit is echt belachelijk.

Ik ben sowieso erg gevoelig of wat de lesgever doet me aanstaat. Dus ik zou er direct mee stoppen, want ik ga niet luisteren naar iemand die ik niet vertrouw in kennis en handelen… %)
Niet in elk land is de cultuur dusdanig dat je gewoon een grote mond opzet als iets je niet zint. In de UK alleszins niet, daar hebben veel mensen nog respect voor hun "meerdere" en zullen dus niet snel iets zeggen tegen iemand van de statuur van Mark Todd, zelfs al vinden ze hem de grootste eikel op aarde of vinden ze wat hij doet not done. :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 12:47

Dan kun je er voor kiezen niets meer met hem te maken te hebben.
Weg lopen op het moment van het slaan.
Nee ze applaudisseren....

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:14

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:19

Toch bizar dat er vanaf een bepaald niveau niet meer wordt gekeken hoe er naar t welzijn van paarden is..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:20

Als we met honden en katten hetzelfde deden als met paarden, dan mochten we die dieren denk ik allang niet meer houden. Maar bij paarden is het allemaal maar gewoon. En nee, ik wil niet dat de sport helemaal afgeschaft wordt, maar het welzijn van paarden mag wel eens nader bekeken worden door alle sportbonden.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 13:31

Citaat:
So I’ve thought long and hard about posting this video… But you guys know me!
I’ll die on my sword rather than sit comfy on a fence.

So here is the full context for you -

We have a 7year old horse, who has run 13/14 times at BE competitions.
So not a young horse that’s never seen water.

The rider has made it very clear (before the lesson and on social media) that the horse happily and confidently goes through and jumps in to water. But won’t step down in to water, she asked this to be addressed in the lesson.
So the rider knew there was a problem and wanted to try and sort it.

Super. Weten dat er een probleem is en het op willen lossen. Maar nergens in deze post zie ik iemand proberen te begrijpen waaróm dit probleem er is.
En ik ben er van overtuigd dat je een probleem pas op kunt lossen als je snapt waarom het een probleem is.

Citaat:
Sir Mark Todd does what every good trainer/horseman would do, he gives the horse time to get his feet wet first - to build it up.
The horse approaches the step, Sir Mark uses a ‘branch’ to smack the horse once and then makes a lot of noises to encourage the horse in- which works, the horse jumps down the step well.

Slaan is niet good horsemanship. Het paard eerst tijd geven, laten kijken wel.

Maar probleemanalyse doen we door observatie, en goede observatie houdt per definitie in dat je niet de situatie manipuleert door erin te stappen en in dit geval een pijnprikkel toe te voegen. Observatie is dus al overgeslagen.
Citaat:
The rider comes round again, the rider does and the horse jumps down well and confidently. Sir Mark can be seen in the background ready to help if needed, but he doesn’t need to so he stands back and leaves the horse to it.

En weer mist hier heel veel informatie. Er is totaal geen aandacht besteed aan waarom het paard het nu wel doet. Confidently? Waar blijkt dat uit?

Citaat:
Now the rider comes round for the third time, it should now be a given that the horse jumps in bravely and well. I mean, why wouldn’t it?

Omdat een paard simpelweg niet zo werkt. Er kan een andere vibe zijn, de vorige keer was misschien toch heel spannend, maar er is iets waarom het paard het niet doet. Dit is vaak een probleem. Omdat een mens zo zou werken, nemen we aan dat een paard ook zo werkt, maar een paard is geen mens en aannames zonder onderbouwing zijn simpelweg aannames.

Citaat:
The horse comes round then plan and simply says NO. The rider is slow to react, I honestly believe 2 well timed snacks down the shoulder and it would have gone.

I honestly believe....... waarom dat? En weer wordt aan het waarom voorbij gegaan.
Citaat:
But she doesn’t and Sir Mark steps in and assist’s, because that’s what he’s there for it’s for it? That’s what he’s being paid for? Because we already know this is a long standing well published issue the rider hasn’t managed to sort on her own.

Maar het paard verrot slaan is niet helpen. Hij wordt betaald om te helpen het probleem op te lossen. Het probleem kan bij de ruiter of het paard liggen, en we weten dit simpelweg niet, omdat de eerste stap, namelijk probleemanalyse volledig is overgeslagen.
We weten dat er een probleem is, we weten niet waarom, we weten niet eens wat het probleem is. En shortcuts zijn prima, maar niet bij paarden, want het worden vaak quick fixes, symptoombestrijding zonder een werkelijke oplossing die het probleem voor lange termijn oplost.
Citaat:
Because the horse has been allowed to say NO, it needs firmer handling

....... no it doesn't. Het is prima als een paard nee zegt. Dan hebben wij de verkeerde vraag gesteld, of de vraag niet goed gesteld. Dat los je niet op met firmer handling, dat los je op door te zorgen dat wij een vraag stellen waar een paard wel ja op kan zeggen.
Citaat:
After a few snacks and a lot of noise the horse goes in.

The rider, continued the lesson, posted positive reviews afterwards and had an issue she couldn’t sort, sorted.

So why the offence 2 years later?
Why lie on social media that the horse was approaching the water for the first time on the edited video?
Where are the photos of its whip marks etc?

Another genuine question -
What is the difference between a flimsy branch, a whip or a lunge whip or say the type of whip stewards/starters use at the start of a race to make sure horses jump off?

Maakt het uit? Er is geen probleemanalyse en de reactie op een probleem wat het paard met water heeft is geweld. Moeten er werkelijk zichtbare wonden zijn voordat het duidelijk wordt dat deze handelwijze problematisch is? Maakt het werkelijk uit waarmee er geslagen wordt?

Citaat:
I truly believe this proves Sir Mark was not in fact mindlessly and needlessly beating a horse, it proves he was correcting a horse with a long standing problem of thinking it was ok to do something well then say NO.

Daar ben ik het mee eens. Ik denk dat heel veel mensen het prima vinden om erop te meppen als een paard protesteert, zonder zich er druk over te maken waarom dat paard protesteert. Veel mensen willen namelijk helemaal geen paard met een eigen mening maar gewoon een wezen zonder enige persoonlijkheid die gewoon doet wat gezegd wordt.

Citaat:
Isn’t that proper and correct training? Giving a horse chances, letting them get confident but not letting them take the p**s?

Nee, dat is geen proper and correct training, we gaan een mens ook niet slaan tot die mens het wel doet. Dat is geen training, dat is dwang. Letting them take the piss...... hou toch op. Hoevaak moet er nog gezegd worden dat een paard een mens niet in de maling neemt?

Citaat:
Does this mean we have to allow horse to say no?

Yep that is exactly what it means.
Paarden mogen nee zeggen, en dan is het aan ons om te begrijpen waarom ze dat doen, en die nee te respecteren als dat geen probleem oplevert voor hun welzijn.
Citaat:
Say if they don’t want to come in from the field

Dat is jouw probleem, niet dat van je paard. Als jouw paard niet wil komen, dan moet je zorgen dat jij leuker bent, zodat hij wel wil komen.
Citaat:
stand for the farrier, not leave the yard

kundige hoefsmid, en oefenen, en het leuk maken zodat je paard de vraag begrijpt en het geen probleem meer is
Citaat:
or even allow you to ride them?

Alsof rijden een kleinigheid is voor je paard. Het kan zijn dat je paard rijden vervelend vindt. Leer beter rijden en maak het leuk. En er zijn paarden die rijden gewoon helemaal niet leuk vinden, dan houdt het op.

Citaat:
Again, maybe I’m right. Maybe I’m wrong.

Definitely wrong.

Citaat:
And I am not victim shaming, I’m putting both sides out there. We need to put across both sides in a balanced way.
Not just be happy to ruin someone’s life because of a 2yr old edited video.

Maar dit is met de beste wil van de wereld niet balanced, dit is gewoon heel duidelijk een kant kiezen.
Ruin someone's life because of a video........ dat is zo manipulatief. Wat niet goed is, is dat gewoon niet. Ludger Beerbaum moet de consequenties van zijn acties dragen, en Mark Todd ook. Acties hebben consequenties en daar wil deze poster niet aan, geloof ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 14:39

RBR schreef:
pol013 schreef:
Dat is dan heel persoonlijk.
Want ik vind dat dat dus niet nodig is. Zelfs als dit incidenteel gebeurt. Daarvoor zijn er veeel te veel mooie punten voor paard en mens aan paardensport.

Ik doe het ook echt niet altijd goed. Ben niet perfect. Mijn paarden zijn niet altijd vrij van pijn of stress. Maar ze hebben wel een heel mooi, vol leven. Ik reken iets liever af op het geheel. Niet op een moment.

De vraag is alleen: is het nog wel incidenteel? Er komt inmiddels steeds vaker ellende naar buiten, zodanig vaak dat je eigenlijk eerlijk gezegd wel kan stellen dat er structureel misstanden zijn.

Ik wil natuurlijk ook geen verbod op de paardensport, maar jeetje. Als je de sport op zijn geheel wil afrekenen, ontkom je toch niet aan het feit dat er in dat geheel een hoop ellende rondgaat.

Wat mij persoonlijk stoort is dat er alleen naar buiten komt wat er allemaal niet goed gaat. En dat is prima, want verbeteringen zijn nodig. Maar de 8 vd 10 waar het wel goed gaat daar hoor je nooit wat over. Nou dan wordt het algemene beeld al heel snel dat er van alles mis gaat en paardrijden dierenmishandeling is.

Dat moeten we niet willen...blijf vooral het goede voorbeeld geven en jezelf kritisch onder de loep houden.

Ik ben het ermee eens dat het geheel in de gaten gehouden moet worden, de context is zo enorm belangrijk.

Het ideaal is een super relatie met het paard wat op telepathie alles doet natuurlijk, maar idealisme en realiteit komen niet altijd overeen. Het is daarom ook enorm belangrijk om het wezen "paard" te begrijpen en deze niet te gaan vermenselijken maar te gaan denken vanuit het paard.

Pmarena: bij zulke zaken is het ook vaak dat het paard de diepte niet in kan schatten en onzeker wordt. Voor sommige paarden helpt het misschien als ze er een keer doorheen zijn en ervaren dat het minder eng is als ze dachten. Maar ik denk dat als een paard geen zelfvertrouwen opbouwt dat het probleem niet op lost.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:17

Zolang wij als sport zelf misstanden niet oppakken, veroordelen en er consequenties aan hangen zul je dat houden.
Overigens hoor je bij NS ook niet de 97% van de tijd dat de treinen op tijd en volgens plan rijden. We horen alleen wanneer die vertraagd is.

En dat je je daaraan ergert snap ik en deel ik. Aan de andere kant: het feit dat het nieuwswaardig is toont aan dat het niet de normale gang van zaken is. Normale dingen komen niet in het nieuws.

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:20

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoevenkop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:51

.
Laatst bijgewerkt door Hoevenkop op 20-03-23 07:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 15:59

Sizzle schreef:
Niet omdat ik het een goed idee vind maar voor mij is dit typisch sport.
In de sport wil men geen „nee“.
Hoe vaak ik ook al niet gehoord heb dat een paard ongehoorzaam is als het ergens naar wil kijken.
Ieder paard dat hoog in de sport loopt heeft ofwel een karakter dat nooit nee zegt of heeft afgeleerd nee te zeggen. Als ze dan toch nee zeggen dan komen ze niet meer terug in de ring.
Op stal hebben we 2 ex-sport nee zeggers die al met 1 voet bij de slager stonden toen ze door hun huidige eigenaar voor een habbekrats meegenomen zijn.
Gezonde en lieve paarden.

Éindelijk nog iemand die het durft zeggen! Nee paarden hoog in dd sport zijn geen ‘moeilijke paarden’ waar ‘de gemiddelde ruiter niet mee weg kan.’

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:11

Ik had voorheen een paard die af en toe gewoon geen zin had om mee te werken, verder een goed paard maar zo onvoorspelbaar als het weer. Niet alleen met rijden, zo was ze gewoon (soort van reuze shetlander kwa karakter).

Echter wilde ik graag eens zien hoe ze het zou doen in het springen. Het was geen probleem om mensen te vinden die op proffessioneel gebied met haar aan het werk wilde, ze sprong absoluut prima en was voor niets bang. Echter wilde niemand haar mee nemen op concours omdat ze af en toe gewoon besloot dat ze even geen zin had en dat zijn ongewenste paarden voor de sport, daar waren ze doodeerlijk in.
Als jij als eigenaar dan goed geld neerlegt en gaat staan drammen dan zullen ze dus waarschijnlijk „alternatieven“ achter gesloten deuren gaan aanwenden om te voorkomen dat hij stopt op concours.
Ik heb het dier recreatief verkocht trouwens. Daar is het niet zo erg als je af en toe een discussie aan moet gaan of we links of rechtsaf gaan vandaag.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 16:19

Dit soort filmpjes zijn de reden dat er overal nagedacht wordt om de paardensport flink aan banden te leggen. Je komt lekker laat met je excuus, dit is niet een eenmalige uitspatting die per ongeluk gefilmd is. En dan nog schaam je rot..

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:35

Elisa2 schreef:
Wat mij persoonlijk stoort is dat er alleen naar buiten komt wat er allemaal niet goed gaat. En dat is prima, want verbeteringen zijn nodig. Maar de 8 vd 10 waar het wel goed gaat daar hoor je nooit wat over.

Ik snap niet zo goed hoe je bovenstaande bedoelt. Er komen toch regelmatig nieuwsberichten en beelden naar buiten over wie waar welke wedstrijd gewonnen heeft in de paardensport? Het lijkt me daarmee dat de paardensport helemaal niet eenzijdig belicht wordt.

Ik vind het altijd een beetje een moeilijk argument, maar misschien interpreteer ik het totaal verkeerd. Zoals ik het zie, is het naar buiten brengen van non-misstanden gewoon ook non-info. Wat moet je namelijk laten horen over 'dat het goed gaat'? Het zou toch een beetje een overload aan informatie worden als we bij wijs van spreke elke niet-oorlog, elke niet-mishandeling en elke niet-overtreding in het nieuws zouden moeten terug lezen.

Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat dingen goed gaan en (even het op deze situatie betrekkende) dieren NIET mishandeld worden. We hoeven toch geen lintje te geven aan iedereen die zijn paard geen onnodige klappen verkoopt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 18:48

In feite moeten we ons dan ook al afvragen in hoeverre het eerlijk is om paarden op een lijntje (springen) te beoordelen. Zelfs al blijft men er (voor de ogen van het publiek in iedergeval) met de zweep vanaf heeft het paard eigenlijk geen schijn van kans om een andere mening te hebben al vind hij het nog zo eng.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 19:50

Maar dat is toch ook idioot, als je erover nadenkt? Want het hele issue hier is gewoon dat het paard geen nee mag zeggen. Want als paard nee zegt, om wat voor reden dan ook, gaan mensen erop slaan op een manier waarop, als je het bij welk ander dier ook zou doen, het onmiddellijk als mishandeling wordt aangemerkt, maar hier moet het ook nog verdedigd worden?

Een paard is daarbij ook nog veel gevoeliger dan een mens, de huid is dunner en er lopen meer zenuwen onder de huid. Als het geen pijn zou doen, zou het niet effectief zijn.

Ik vind dat een paard alle recht heeft om nee te zeggen, en als mijn paard nee zegt, heb ik of de verkeerde vraag gesteld, of de vraag op de verkeerde manier gesteld. Hoe dan ook, nee is nee, en dat mag. Je moet je denk ik afvragen waar wij mensen denken het recht vandaan te halen een dier met geweld te dwingen iets te doen wat dat dier duidelijk eng vindt, zonder het minder eng te maken. Hoe oneerlijk is dat?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 19:57

RBR schreef:
Avalanche schreef:

Omdat een paard simpelweg niet zo werkt. Er kan een andere vibe zijn, de vorige keer was misschien toch heel spannend, maar er is iets waarom het paard het niet doet. Dit is vaak een probleem. Omdat een mens zo zou werken, nemen we aan dat een paard ook zo werkt, maar een paard is geen mens en aannames zonder onderbouwing zijn simpelweg aannames.

Ik ben momenteel het boek Horse Brain, Human Brain van Dr. Janet L. Jones aan het lezen --ik ben nu ongeveer op tweederde-- en een echte eye opener was voor mij het gegeven dat, anders dan een mens, een paard geen categoriserend vermogen heeft. Consequentie daarvan is dat als bijvoorbeeld een tuinslang die hij daarvoor al honderden keren gezien heeft een keertje wat strakker opgewonden is opgehangen, hij die ziet als een compleet ander voorwerp.

Kan zijn dat het paard ineens een schittering in het water waarnam die hij nog niet eerder had gezien, en dat in zijn brein als GEVAAR! werd bestempeld. Maar de mensen om hem heen lijken dat niet te weten en beoordelen zijn reactie vanuit hun eigen menselijke oogpunt. Dus dwingt zijn berijdster hem ook nog eens met het hoofd recht er naartoe te staan, dus hij kan het niet even goed bekijken vanuit de zijkant van zijn oog maar het gevaarlijke ding wordt consequent in zijn blinde hoek gehouden.

Tel daarbij op de toenemende spanning van het wezen op zijn rug omdat hij niet gaat, wat hij natuurlijk voelt en daardoor nóg onzekerder wordt... Et voilà, de oorzaak van de weigering. Maar daar wordt volledig aan voorbij gegaan, het paard "is stout" en krijgt een paar meppen (van een roofdier achter hem, nota bene!) totdat hij uiteindelijk eieren voor zijn geld kiest en het water in vlucht.

Super mooie post. Die ervaring deel ik idd.
Stap in de wereld van je paard. Bekijk de wereld zoals je paard dat doet, en je snapt ze ineens veel beter.

Ik schrok me pas geleden te pletter van een auto die er al een eeuwigheid staat. Het ding is stuk.
De reden dat ik schrok: ik zag hem niet goed en mijn brein interpreteerde dat alsof hij andersom stond. En dat brein gaat dan van alles invullen waarom het ding andersom staat. Dat was helemaal niet zo, maar toen begreep ik opeens waarom een paard vreselijk kan schrikken van dingen die ze elke dag zien. Soms zien dingen er opeens heel anders uit, en 9 van de 10 keer slaat een mens de instinctieve reactie 'help' over, en kijkt beter, maar ik was die dag heel moe, en minder alert dan ik normaal ben.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 21:25

BHA heeft zijn licentie tijdelijk ingetrokken. Hij mag geen renpaarden meer trainen zolang het onderzoek loopt.