[COMM] Na 40 jaar de serie compleet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 11:30

Boras schreef:
Lielle schreef:
Bepaald geen kinderliteratuur maar ik werd eraan herinnerd door Nicolas Evans en Jill Mansell, Riders/Polo en de rest (Rutshire serie) van Jilly Cooper

Oh ja, van de "paardenboeken" van Jilly Cooper heb ik ooit ook zo genoten. Van die heerlijk dikke pillen.

Ja, ik ook.. paarden speelden niet bepaald de hoofdrol, maar waren heel leuke boeken verder :oo :P

pluisbeer

Re: [COMM] Na 40 jaar de serie compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:02

Afbeelding
Voor mijn 55e verjaardag gekregen. Vriendinnen kwamen het op een rommelmarkt tegen.
That's my name.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-22 12:40

proudmama schreef:
Ik heb nog alle boekjes van de Bob Evers serie. Ook moeite gekost om die compleet te krijgen omdat er twee keer van uitgeverij gewisseld is. Ik ben nu bijna 68 jaar maar ze mogen echt niet weg. Eigenlijk bewaard voor kinderen en kleinkinderen, de laatste heb ik niet, en dochters waren niet geinteresseerd in deze serie.
Ook heb ik de hele serie gehad van Black de zwarte hengst en van Fury. Die ik heb ik op gegeven moment wel over gedaan aan kleine meisjes die ze dolgraag wilde hebben.

De Bob Evers-serie. Die heb ik als kind verslonden. Even een nostalgie-momentje hoor.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 19:49

Roman en Ragebol, daar had ik ook wel een paar boeken van. Maar ik ben nooit zo echt van het najagen van een serie geweest, ik heb als kind en tiener zoveel verschillende paardenverhalen gelezen. De Sneeuwpony van Alison Lester was mijn favoriet.
Peggy's Paardenpension had ik ook twee boekjes van, maar dat was ontgoocheling. Dat was echt gewoon een chicklit over jongens en verliefdheid en af en toe kwam er een paard voorbij. :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:07

Firegirl schreef:
Moska schreef:

Weet je dat ik al meer dan 35 jaar vlecht met een kammetje gekregen bij de Ponyclub :D

Die roze met 4 tandjes? Geniaal ding vond ik dat.

Haha ik zag hem ook meteen in gedachten voor me, maar ben niet de enige blijkbaar :))

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:38

Kent iemand "Anke's grote vriend" van Tina Caspari?

Ik was als kind zo verbaasd toen ik in één van de verhalen precies een boek van Romana en Ragebol herkende.

Dat stuk waarbij ze een race houden en de pony gaat dansen als ze muziek draaien vlak voor de finish.

Nu ik mijn paardenboekjes 30 jaar later teruglees/voorlees aan mijn dochter vallen ze toch een beetje tegen.
Doe mij nu maar de nieuwe series van Gertrud Jetten!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 00:51

callippo schreef:
Kent iemand "Anke's grote vriend" van Tina Caspari?

Ik was als kind zo verbaasd toen ik in één van de verhalen precies een boek van Romana en Ragebol herkende.

Dat stuk waarbij ze een race houden en de pony gaat dansen als ze muziek draaien vlak voor de finish.

Nu ik mijn paardenboekjes 30 jaar later teruglees/voorlees aan mijn dochter vallen ze toch een beetje tegen.
Doe mij nu maar de nieuwe series van Gertrud Jetten!

Maar je moet ze wel lezen tegen de tijd waarin ze geschreven zijn.

Ik vond laatst een paar vroege drukken uit de Kameleon-serie; dat leest ook voor geen meter in de huidige tijd maar het past prima in de jaren 50 van de vorige eeuw, toen ze geschreven zijn.

Tijden zijn verandert en de boeken dus ook en dat is prima, maar het maakt de oude boeken niet waardeloos.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 12:39

Door dit topic ontdek ik dat van de Zwarte Hengst 'nieuwe' boekjes zijn, de cover is anders dan de serie die ik thuis heb. Die verandering heb ik helemaal gemist!
De oude covers hebben wel mijn voorkeur :o

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 14:31

Had de hele Bianca serie. (ja, hier ook boven de 40) Volgens mij heb ik ze nog, maar zijn in de kelder, behoorlijk muf ook) Misschien zijn er later nog nieuwe delen uitgegeven, weet ik eigenlijk niet.

Dan inderdaad De Zwarte Hengst. (en de Rode hengst, Zilverhengst, en (minder bekend) De Paardentemmer). Ook denk ik bijna compleet, maar de dravers serie vond ik minder dus niet meer gekocht. Mijn favoriet was De Geest van de Zwarte Hengst. Was ook totaal anders geschreven dan de andere boeken. (en natuurlijk meerdere keren de 2 Zwarte hengst films gezien)

Wat ouder ging ik over op Manege Picadero.

En later de boekjes van Thelwell. (Engels en Nederlands)

Er was ook nog een andere serie, die vond ik wat minder, denk Jackie, maar kan even niet op de naam komen.

Was er niet ook een serie die altijd over een kudde wilde paarden gingen? Brumbie/Brumby? Zelfde pocketserie idee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:04

Afbeelding
linker uit 1982, rechter uit 1961
(wel twee verschillende boeken ook)

Afbeelding

ook nog twee Engelse uitgaven

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:20

Hier de hele romana en ragebol serie compleet.
Van de akkerlande 4 boeken, geen idee hoeveel er uit zijn gebracht.
De bianca serie heb ik nu 8 boeken van, wil hem wel helemaal compleet dus moet even gaan zoeken.
Jossie van de paardenhoeve ook 2 boeken van.
Gouden paarden serie helemaal compleet.

Heb wat leuke titels gevonden in dit topic die ik ga zoeken, vind het soms heerlijk om een simpel "kinder" boek te lezen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:36

Die rechtsboven heb ik thuis Lielle, de hele oude serie heb ik destijds van mijn vader gekregen <3 . Mooi aandenken aan hem ook!

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 15:59

Hier ook veel de volgende boeken gelezen:
Romana & Ragebol
Koosje
Ponyclub de bokkensprong
En natuurlijk de penny, penny plus en je had nog zo'n blad

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:23

prompter schreef:
Die rechtsboven heb ik thuis Lielle, de hele oude serie heb ik destijds van mijn vader gekregen <3 . Mooi aandenken aan hem ook!

leuk! Ik heb idd ook de hele serie, in mijn geval van mijn moeder :-)
Afbeelding
Afbeelding

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 17:32

stefje schreef:
Ik zoek nog altijd de Mary o'Hara serie Wervelwind, Flicka enz. Vaak lopen zoeken.

Ik had ze, en dom genoeg aan een meisje uitgeleend en nooit teruggekregen. (ik had ze nog van mijn vader gehad). Ben lang aan het zoeken geweest, maar heb ze inmiddels via marktplaats weer kunnen kopen. Weliswaar niet in zo'n goede staat als de mijne, maar ik heb ze tenminste weer. De grazige weiden van Wyoming (ook van Mary o'Hara) heb ik helaas nog niet teruggevonden.

Ken je 'Het wilde paard van Santander'? Ik vind dat nog steeds een van de allermooiste (en ontroerendste) paardenboeken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 01:19

Hevonen schreef:
stefje schreef:
Ik zoek nog altijd de Mary o'Hara serie Wervelwind, Flicka enz. Vaak lopen zoeken.

Ik had ze, en dom genoeg aan een meisje uitgeleend en nooit teruggekregen. (ik had ze nog van mijn vader gehad). Ben lang aan het zoeken geweest, maar heb ze inmiddels via marktplaats weer kunnen kopen. Weliswaar niet in zo'n goede staat als de mijne, maar ik heb ze tenminste weer. De grazige weiden van Wyoming (ook van Mary o'Hara) heb ik helaas nog niet teruggevonden.

Ken je 'Het wilde paard van Santander'? Ik vind dat nog steeds een van de allermooiste (en ontroerendste) paardenboeken.

Kijk hier: https://www.boekwinkeltjes.nl/b/213334645/Grazige-Weiden-van-Wyoming/

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:03

Ah Lielle, wat ziet dat er bekend uit! Ik heb ook de hele serie van Black en van Flame. Moemnteel in een doos maar ik denk dat ze er ooit wel weer uit komen. Misschien ooit weer tijd om te gaan lezen...

En ja, "Het wilde paard van Santander'! Tranen met tuiten heb ik gehuild, het feit dat ik het (+ hoofdlijnen verhaal) zo'n 51 jaar later nog weet zegt wel genoeg.....

En ik zag nog meer bekenden voorbij komen: Bente en Fuego, Dick en Dallie, Ursula Bruns, ik heb er nog wel meer staan. Ik wil graag even terug in de tijd. :P

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:28

Martie schreef:
het feit dat ik het (+ hoofdlijnen verhaal) zo'n 51 jaar later nog weet zegt wel genoeg.....

Dat heb ik met een aantal stukken uit De Paardentemmer (Walter Farley) na iets van 33 jaar. Over wat een Sunfish is, en hoe ze een fles met water kapot sloegen op het hoofd van een paard als die steeds zijn hoofd omhoog gooide, en dat het paard dan dacht dat het zijn eigen bloed was, en het "dan niet meer deed". Hoe ik dat zo ontzettend zielig vond en de ontzettende Penny in mij het paard met liefde en begrip weer om zou toveren in een kampioen. (Tja, je leest trouw de Penny of je leest het niet. :+ )