Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
BigBen schreef:Toucheren is aantikken met een bamboe stok. Thuis op training door de FEI toegestaan, maar niet op concours. Barreren is aantikken met een volle houten of metalen paal. Niet toegestaan.
sterregoud schreef:Wat mij betreft stoppen met de topsport. Geen prijzengeld, geen medailles en geen Olympische spelen meer.
Enkel recreatief rijden met voldoende aandacht voor welbevinden paard/ pony.
DuoPenotti schreef:sterregoud schreef:Wat mij betreft stoppen met de topsport. Geen prijzengeld, geen medailles en geen Olympische spelen meer.
Enkel recreatief rijden met voldoende aandacht voor welbevinden paard/ pony.
ja wat is genoeg aandacht?
Heb er zat rondjes zien kachelen over de hoefslag.
Bezemsteel als nek, vol en scheef op de voorhand en ook nog eens onregelmatig.
Dag in dag uit. Ja ook les. Maar als je het gevoel hebt als een poffertje kun je lessen wat je wilt, maar zo iemand komt niet verder.
Maar wel lief tegen het paard. Na het rijden een appeltje, Geen getrek of gemep.
Maar zo enorm slecht gereden.
Kendra schreef:Toch vind ik het jammer dat er zoveel wordt ingevuld en wordt gesuggereerd.
Dat het heel erg is en dat er zoveel is dat het daglicht niet kan verdragen.
Maar vrijwel nooit wordt ergens een naam genoemd of wordt het concreet.
anjali schreef:Wat een bijzonder naïef bericht.nikkel schreef:Als je een paard oneerlijk behandelt dan kun je wel resultaten afdwingen maar de liefde van je paard krijg je dan niet en hij zal op een moeilijk moment dan niet voor je vechten.
Leuke en integere stelling: ik denk alleen niet dat het zo werkt. Het paard is bang voor de gevolgen en dat bepaald de inzet.
Het verbaasd mij helemaal niets van Beerbaum. Je moet wat om mee te blijven draaien in de top.
Ik ben er fel op tegen, maar het is onmogelijk om bij elke training te gaan kijken wat er uit gespookt wordt. Het is in mijn optiek zuivere dierenmishandeling. Helaas verandert dit de omstandigheden voor de betrokken paarden niet.
Als je een zeer geoefend oog hebt en het paard kent, dan moet je dit gedrag ( onnatuurlijk springen) kunnen zien.
Onder dwang en met angst voor straf zal iemand (mens of paard) nooit toppresteren. Ik heb medelijden met deze paarden maar nog meer met de ruiters die menen dat ze dat moeten doen want zij zullen nooit de vriendschap en fijne samenwerking met een paard ervaren.Wat ik juist het mooie vind aan de paardensport want anders kun je net zo goed gaan motorcrossen.
koend schreef:Ik ga niet beweren dat de sport al diervriendelijk genoeg is.
Toucheren mag voor mij afgevoerd worden. En er zijn nog wel een paar methodes die over het randje zijn. Ook in de dressuursport kan het nog beter.
Maar verder heb ik hier vooral veel indianenverhalen gelezen.
Springbalken met prikkeldraad, bandages met duimspijkers ...
Ik betwijfel of zelfs een koudbloed zo zou leren een kruisje springen. Bovendien zou dat kwaadaardige wonden geven aan die dure springbenen.
Wie al ooit een echt ( modern) springpaard opgeleerd heeft, weet dat ze uit zichzelf vaak veel lucht springen en heel voorzichtig zijn. Echt herhaaldelijk doen schrikken of echt pijn doen, zal alleen maar uitlokken dat ze gaan weigeren. Niet wat je wil aanleren.
Ook over de dressuursport wordt hier door iemand gezegd dat men paarden urenlang met een korte slof aan op stal zet. Dat zal ooit wel eens een lompe beginner geprobeerd hebben. Maar denken jullie nu echt dat een bekwame ( of zelfs een gemiddelde) dressuurruiter op een behoorlijk dressuurpaard zoiets nodig heeft om zijn paard nageeflijk te krijgen?
Er mag voor mij gediscussieerd worden hoe onze sport te verfijnen, maar het moet correct gebeuren of de discussie verliest al zijn geloofwaardigheid. En dan wordt er niet meer naar geluisterd.
Persoonlijk geloof ik dat in die grote sportstallen, waar massa’s volk in en uit loopt, en waar ze topgetalenteerde paarden rijden, veel minder mis loopt dat in enkele kleine besloten stallen waar een kleine zelfstandige moet proberen geld te verdienen door ongetalenteerde paarden toch boven zichzelf te laten uitstijgen.
Ook op amateurniveau loopt het meest mis bij sommigen die er ( nog) niets van kennen.
Wij moeten elkaar correcte kennis doorgeven, dat is het enige wat de zaak vooruit helpt.
Spraakmakende undercoveroperaties zijn gemonteerd om toch maar opvallend genoeg te zijn. Met zoiets kan je iedereen aan de schandpaal nagelen.
Kendra schreef:Earth, nu wordt het tijd dat jij duidelijkheid geeft, je suggereert namelijk dat jij dingen weet die wij, de onnozelen, niet weten. Dus help ons een beetje en vertel gewoon waarover je het hebt....
Cer schreef:Ik heb een rondje gegoogled en lees dat barreren verboden is, en toucheren wel is toegestaan... Ik heb geen verstand van springen, is dat zo? Of is dat alleen in Duitsland, of hoe werkt dat eigenlijk?
(ik moet bij zulke berichten altijd denken aan de zin: 'je kunt paarden niet dwingen, dan werken ze niet voor je, ze moeten het leuk vinden' en dan denk ik 'dan dwing je niet hard genoeg, naieveling'.) Het is aan de ene kant jammer dat 1 persoon de wind pakt van iets wat denk best wel regelmatig voorkomt? Niet perse barreren, maar gewoon dingen doen om het onderste uit de kan te halen voor de winst?
koend schreef:Ik ga niet beweren dat de sport al diervriendelijk genoeg is.
Toucheren mag voor mij afgevoerd worden. En er zijn nog wel een paar methodes die over het randje zijn. Ook in de dressuursport kan het nog beter.
Maar verder heb ik hier vooral veel indianenverhalen gelezen.
Springbalken met prikkeldraad, bandages met duimspijkers ...
Ik betwijfel of zelfs een koudbloed zo zou leren een kruisje springen. Bovendien zou dat kwaadaardige wonden geven aan die dure springbenen.
Wie al ooit een echt ( modern) springpaard opgeleerd heeft, weet dat ze uit zichzelf vaak veel lucht springen en heel voorzichtig zijn. Echt herhaaldelijk doen schrikken of echt pijn doen, zal alleen maar uitlokken dat ze gaan weigeren. Niet wat je wil aanleren.
Ook over de dressuursport wordt hier door iemand gezegd dat men paarden urenlang met een korte slof aan op stal zet. Dat zal ooit wel eens een lompe beginner geprobeerd hebben. Maar denken jullie nu echt dat een bekwame ( of zelfs een gemiddelde) dressuurruiter op een behoorlijk dressuurpaard zoiets nodig heeft om zijn paard nageeflijk te krijgen?
Er mag voor mij gediscussieerd worden hoe onze sport te verfijnen, maar het moet correct gebeuren of de discussie verliest al zijn geloofwaardigheid. En dan wordt er niet meer naar geluisterd.
Persoonlijk geloof ik dat in die grote sportstallen, waar massa’s volk in en uit loopt, en waar ze topgetalenteerde paarden rijden, veel minder mis loopt dat in enkele kleine besloten stallen waar een kleine zelfstandige moet proberen geld te verdienen door ongetalenteerde paarden toch boven zichzelf te laten uitstijgen.
Ook op amateurniveau loopt het meest mis bij sommigen die er ( nog) niets van kennen.
Wij moeten elkaar correcte kennis doorgeven, dat is het enige wat de zaak vooruit helpt.
Spraakmakende undercoveroperaties zijn gemonteerd om toch maar opvallend genoeg te zijn. Met zoiets kan je iedereen aan de schandpaal nagelen.
Morganlefay schreef:Dit was weer zo'n vaag programma met een berg aannames en vage filmpjes.
Hou hier niet van.
Als je wat te vertellen heb dan graag met beter materiaal. Nu wordt er met veel bombarie weer niets inhoudelijks verteld.
DuoPenotti schreef:sasja0705 schreef:Ik ben nu echt razend benieuwd met welk "statement" Beerbaum gaat komen. En uiteraard, wat de FN en FEI gaan doen...
de smoesjes staan al op VN