Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Kijktip: Ongeoorloofde trainingsmethoden in de paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:54

Dat je jezelf nog aan kunt kijken in de spiegel terwijl je zegt 'ik hou van paarden' ...

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:57

germie schreef:
Toucheren mag, barreren niet? Hmmm.

Wat is dan het verschil tussen Toucheren en Barreren?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:59

Toch vind ik het jammer dat er zoveel wordt ingevuld en wordt gesuggereerd.
Dat het heel erg is en dat er zoveel is dat het daglicht niet kan verdragen.
Maar vrijwel nooit wordt ergens een naam genoemd of wordt het concreet.

Daarvan wordt wat bij betreft niemand beter, maar lijkt het alsof sport die leuk is voor mens én paard niet bestaat. En dat is dan wel weer heel erg jammer.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:00

Wat mij betreft stoppen met de topsport. Geen prijzengeld, geen medailles en geen Olympische spelen meer.
Enkel recreatief rijden met voldoende aandacht voor welbevinden paard/ pony.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:03

Toucheren is aantikken met een bamboe stok. Thuis op training door de FEI toegestaan, maar niet op concours. Barreren is aantikken met een volle houten of metalen paal. Niet toegestaan.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:09

BigBen schreef:
Toucheren is aantikken met een bamboe stok. Thuis op training door de FEI toegestaan, maar niet op concours. Barreren is aantikken met een volle houten of metalen paal. Niet toegestaan.

He gatver, snap niet dat dit toegestaan is. Een tik tegen de benen blijft een tik tegen de benen, het effect zal wellicht hetzelfde zijn, uiteindelijk leert het paard nog niks.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:10

sterregoud schreef:
Wat mij betreft stoppen met de topsport. Geen prijzengeld, geen medailles en geen Olympische spelen meer.

ja wat is genoeg aandacht? :)
Heb er zat rondjes zien kachelen over de hoefslag.
Bezemsteel als nek, vol en scheef op de voorhand en ook nog eens onregelmatig.
Dag in dag uit. Ja ook les. Maar als je het gevoel hebt als een poffertje kun je lessen wat je wilt, maar zo iemand komt niet verder.
Maar wel lief tegen het paard. Na het rijden een appeltje, Geen getrek of gemep.
Maar zo enorm slecht gereden.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:15

DuoPenotti schreef:
sterregoud schreef:

ja wat is genoeg aandacht? :)
Heb er zat rondjes zien kachelen over de hoefslag.
Bezemsteel als nek, vol en scheef op de voorhand en ook nog eens onregelmatig.
Dag in dag uit. Ja ook les. Maar als je het gevoel hebt als een poffertje kun je lessen wat je wilt, maar zo iemand komt niet verder.
Maar wel lief tegen het paard. Na het rijden een appeltje, Geen getrek of gemep.
Maar zo enorm slecht gereden.

Dat is ook niet ideaal. Maar niet zo erg als die bewuste mishandeling die in de topsport plaatsvind.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:18

Wat vreselijk dit, voor mij mag de topsport ook echt gestopt worden. Dierenwelzijn en geldprijzen gaan gewoon niet samen.
Toch vind ik al die meppen met een zweep en gezaag\gehang aan de teugels wat ik vaak zie net zo erg als dit. Maargoed, dat word vaak goedgepraat, vooral op maneges zie ik het erg vaak.
Ik vind gewoon dat heel de paardensport wat flinke welzijn regels mag gaan krijgen, maarja, hoe controleren ze dat dan weer....
Maar afschuwlijk dat ik het zo vaak voorbij zie moeten komen, dat topsporters hun dieren mishandelen voor geld, en wetend dat er een hoop pennymeiden en jongens tegen hun en hun 'hoogspringende' paarden opkijken..
Laatst bijgewerkt door Anastasia24 op 12-01-22 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:20

Kendra schreef:
Toch vind ik het jammer dat er zoveel wordt ingevuld en wordt gesuggereerd.
Dat het heel erg is en dat er zoveel is dat het daglicht niet kan verdragen.
Maar vrijwel nooit wordt ergens een naam genoemd of wordt het concreet.

Het is door een buitenstaander vrijwel niet te bewijzen.
En de mensen binnen de sport houden hun mond, want die hebben zo goed als allemaal boter op het hoofd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:22

het wordt tijd dat al die misstanden in de sport gefilmd worden. Iedereen die betrapt wordt, schorsen voor het leven. Is de enige manier om dit dieptrieste gedrag te stoppen

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:26

anjali schreef:
nikkel schreef:
Als je een paard oneerlijk behandelt dan kun je wel resultaten afdwingen maar de liefde van je paard krijg je dan niet en hij zal op een moeilijk moment dan niet voor je vechten.

Leuke en integere stelling: ik denk alleen niet dat het zo werkt. Het paard is bang voor de gevolgen en dat bepaald de inzet.

Het verbaasd mij helemaal niets van Beerbaum. Je moet wat om mee te blijven draaien in de top.
Ik ben er fel op tegen, maar het is onmogelijk om bij elke training te gaan kijken wat er uit gespookt wordt. Het is in mijn optiek zuivere dierenmishandeling. Helaas verandert dit de omstandigheden voor de betrokken paarden niet.

Als je een zeer geoefend oog hebt en het paard kent, dan moet je dit gedrag ( onnatuurlijk springen) kunnen zien.

Onder dwang en met angst voor straf zal iemand (mens of paard) nooit toppresteren. Ik heb medelijden met deze paarden maar nog meer met de ruiters die menen dat ze dat moeten doen want zij zullen nooit de vriendschap en fijne samenwerking met een paard ervaren.Wat ik juist het mooie vind aan de paardensport want anders kun je net zo goed gaan motorcrossen.
Wat een bijzonder naïef bericht.

Meer medelijden met de ruiters, werkelijk?

Plausibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:41

Durf ik dit terug te kijken zonder dat mijn bloed gaat koken? -O-

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:04

Ik ga niet beweren dat de sport al diervriendelijk genoeg is.
Toucheren mag voor mij afgevoerd worden. En er zijn nog wel een paar methodes die over het randje zijn. Ook in de dressuursport kan het nog beter.

Maar verder heb ik hier vooral veel indianenverhalen gelezen.
Springbalken met prikkeldraad, bandages met duimspijkers ...
Ik betwijfel of zelfs een koudbloed zo zou leren een kruisje springen. Bovendien zou dat kwaadaardige wonden geven aan die dure springbenen.

Wie al ooit een echt ( modern) springpaard opgeleerd heeft, weet dat ze uit zichzelf vaak veel lucht springen en heel voorzichtig zijn. Echt herhaaldelijk doen schrikken of echt pijn doen, zal alleen maar uitlokken dat ze gaan weigeren. Niet wat je wil aanleren.

Ook over de dressuursport wordt hier door iemand gezegd dat men paarden urenlang met een korte slof aan op stal zet. Dat zal ooit wel eens een lompe beginner geprobeerd hebben. Maar denken jullie nu echt dat een bekwame ( of zelfs een gemiddelde) dressuurruiter op een behoorlijk dressuurpaard zoiets nodig heeft om zijn paard nageeflijk te krijgen?

Er mag voor mij gediscussieerd worden hoe onze sport te verfijnen, maar het moet correct gebeuren of de discussie verliest al zijn geloofwaardigheid. En dan wordt er niet meer naar geluisterd.

Persoonlijk geloof ik dat in die grote sportstallen, waar massa’s volk in en uit loopt, en waar ze topgetalenteerde paarden rijden, veel minder mis loopt dat in enkele kleine besloten stallen waar een kleine zelfstandige moet proberen geld te verdienen door ongetalenteerde paarden toch boven zichzelf te laten uitstijgen.
Ook op amateurniveau loopt het meest mis bij sommigen die er ( nog) niets van kennen.
Wij moeten elkaar correcte kennis doorgeven, dat is het enige wat de zaak vooruit helpt.

Spraakmakende undercoveroperaties zijn gemonteerd om toch maar opvallend genoeg te zijn. Met zoiets kan je iedereen aan de schandpaal nagelen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:01

koend schreef:
Toucheren mag voor mij afgevoerd worden. En er zijn nog wel een paar methodes die over het randje zijn. Ook in de dressuursport kan het nog beter.

Ik betwijfel of zelfs een koudbloed zo zou leren een kruisje springen. Bovendien zou dat kwaadaardige wonden geven aan die dure springbenen.

Wie al ooit een echt ( modern) springpaard opgeleerd heeft, weet dat ze uit zichzelf vaak veel lucht springen en heel voorzichtig zijn. Echt herhaaldelijk doen schrikken of echt pijn doen, zal alleen maar uitlokken dat ze gaan weigeren. Niet wat je wil aanleren.

Ook over de dressuursport wordt hier door iemand gezegd dat men paarden urenlang met een korte slof aan op stal zet. Dat zal ooit wel eens een lompe beginner geprobeerd hebben. Maar denken jullie nu echt dat een bekwame ( of zelfs een gemiddelde) dressuurruiter op een behoorlijk dressuurpaard zoiets nodig heeft om zijn paard nageeflijk te krijgen?

Er mag voor mij gediscussieerd worden hoe onze sport te verfijnen, maar het moet correct gebeuren of de discussie verliest al zijn geloofwaardigheid. En dan wordt er niet meer naar geluisterd.

Persoonlijk geloof ik dat in die grote sportstallen, waar massa’s volk in en uit loopt, en waar ze topgetalenteerde paarden rijden, veel minder mis loopt dat in enkele kleine besloten stallen waar een kleine zelfstandige moet proberen geld te verdienen door ongetalenteerde paarden toch boven zichzelf te laten uitstijgen.
Ook op amateurniveau loopt het meest mis bij sommigen die er ( nog) niets van kennen.
Wij moeten elkaar correcte kennis doorgeven, dat is het enige wat de zaak vooruit helpt.

Spraakmakende undercoveroperaties zijn gemonteerd om toch maar opvallend genoeg te zijn. Met zoiets kan je iedereen aan de schandpaal nagelen.

Heb jij ooit gewerkt op een internationale stal? Vast niet...
Want op die grote stallen doen de meeste mensen gewoon mee. Of ze kijken er niet meer van op... En ze weten precies wanneer er bepaald volk wel of niet aanwezig is en wanneer ze iets wel of niet kunnen doen. Dat gaat echt heel gehaaid.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:49

Earth, nu wordt het tijd dat jij duidelijkheid geeft, je suggereert namelijk dat jij dingen weet die wij, de onnozelen, niet weten. Dus help ons een beetje en vertel gewoon waarover je het hebt....

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 22:54

Kendra schreef:
Earth, nu wordt het tijd dat jij duidelijkheid geeft, je suggereert namelijk dat jij dingen weet die wij, de onnozelen, niet weten. Dus help ons een beetje en vertel gewoon waarover je het hebt....

Dat heb ik al gedaan, even teruglezen. Maar ik heb op een internationale stal gewerkt, en daar gebeurde genoeg. Ik heb er kort gewerkt, maar in diie korte tijd heb ik meer dan genoeg gezien. Ik was toen echt niet mondig genoeg om er wat van te zeggen of mee te doen, ik was overrompeld. En ik leek de enige te zijn die het niet vond kunnen... En dat vind ik nog steeds kut. Want die misstanden, die zag ik vrijwel iedere dag...

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 23:18

Cer schreef:
Ik heb een rondje gegoogled en lees dat barreren verboden is, en toucheren wel is toegestaan... Ik heb geen verstand van springen, is dat zo? Of is dat alleen in Duitsland, of hoe werkt dat eigenlijk?

(ik moet bij zulke berichten altijd denken aan de zin: 'je kunt paarden niet dwingen, dan werken ze niet voor je, ze moeten het leuk vinden' en dan denk ik 'dan dwing je niet hard genoeg, naieveling'.) Het is aan de ene kant jammer dat 1 persoon de wind pakt van iets wat denk best wel regelmatig voorkomt? Niet perse barreren, maar gewoon dingen doen om het onderste uit de kan te halen voor de winst?

Die opmerking maakt me altijd zo boos! Als je al die hulpmiddelen ziet die er tijdens trainingen aangehangen worden dan kun je niet over vrije wil of samenwerken spreken. En als het paard 'stout' is, dan worden de hulpmiddelen nog even een paar gaatjes strakker gezet... Nee, dat is niet wat ik vermoed, ik zie het helaas met eigen ogen en je kunt mij niet wijs maken dat enkel die ene ervaren persoon (40+, geeft les en jureert) zo werkt.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 00:03

koend schreef:

Ik heb jaaaren geleden op enkele stallen gewerkt op het hoogste niveau. Methodes die letsels toebrengen werden niet gebruikt maar een bamboestok hadden ze wel liggen, ook werd de hindernis ook wel eens zo gebouwd om een fout uit te lokken.
Dus misschien niet die indianenverhalen op de internationale stallen, maar toch ook niet heilig en eerlijk naar de paarden.
Hoe lager het niveau hoe minder subtiel kan ik ook wel beamen. Ik zie mezelf in ieder geval niet meer werken met sportpaarden, voor mij enkel nog hobby :D

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 05:02

Het filmpje liegt er niet om en het gaat idd een eindje over de grens.
Ik heb nog een paar springfilmpjes gekeken van Beerbaum, een aantal paarden slaat idd wat uit met de achterbenen. Toch vind ik de paarden zo in het parcours wel redelijk oke tonen. Vermoed dat hij het dan niet heel veel deed. Maar toch bah.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 07:20

Morganlefay schreef:
Dit was weer zo'n vaag programma met een berg aannames en vage filmpjes.
Hou hier niet van.
Als je wat te vertellen heb dan graag met beter materiaal. Nu wordt er met veel bombarie weer niets inhoudelijks verteld.

Günther Wallraff is een zeer gerenommeerde undercoverjournalist. Voor hij erop uit trekt, moet er al duidelijk stront aan de knikker zijn. Hij is undercover, zoals iemand al schreef: dat betekent dat hij geen cameraploeg bij zich heeft, maar enkel 'vage' filmpjes kan maken. En een kekke tiktokmontage zit er ook al niet in. Het gaat om de inhoud, wat er te zien is, wat er gebeurt - je hebt toch net van een aantal bokkers gelezen dat ze dit zelf ook hebben gezien of meegemaakt?

Dat mensen in de paardenwereld nog dúrven zo hun kop in het zand te steken, het gaat mijn pet te boven. Bovendien doe je juist zo koren op de molen van dierenbeschermingsgroepen. Die overigens, m.i., best wel een punt hebben als je naar deze praktijken kijkt.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 09:58

Ik ben nu echt razend benieuwd met welk "statement" Beerbaum gaat komen. En uiteraard, wat de FN en FEI gaan doen...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:00

sasja0705 schreef:
Ik ben nu echt razend benieuwd met welk "statement" Beerbaum gaat komen. En uiteraard, wat de FN en FEI gaan doen...

de smoesjes staan al op VN

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:19

Ik denk dat er vaak sprake is van bedrijfsblindheid. Men heeft niet de intentie de paarden te mishandelen maar dergelijke praktijken zijn normaal geworden. Daarom is het goed dat er eens aan de bel wordt getrokken en mensen wakkergeschud dat ze verkeerd bezig zijn.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:28

DuoPenotti schreef:
sasja0705 schreef:

de smoesjes staan al op VN

Zag het net...
1 punt heeft ie... in het filmpje is wel een 4 kant te zien met isolatoren eraan...
Dat met die spikkelbalk is wel erg arme verklaring...

En Berbaum heeft wel gelijk als die zegt het is zij eer beschadiging... maar ja in mijn ogen heb je die ook niet als je naar methodes als " touchieren" moet grijpen- of nu toegestaan of niet.