Wolf bijt pony dood in paddock

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 14:28

Gewoon even een vraag uit belangstelling:
welke Bokkers die de wolf toejuichen, hebben een eigen paard (paarden / ander vee/prooidieren)?

En degenen die pro-wolf zijn en wel een paard hebben; loopt jouw paard 24-7 buiten?
Of staat je paard in een gebied waar (nog) geen wolf voorkomt?

Ik krijg altijd het gevoel dat de wolvenliefhebbers geen eigen dieren hebben die mogelijk ooit een wolvenhapje kunnen worden.
Of dat het mensen zijn die geen liefde kennen voor een eigen dier.

Ik zie vaak reacties dat het maar de schuld is van de eigenaren dat een pony tot prooi is geworden.
Elk gevoel van meeleven ontbreekt.

Ik vraag het me gewoon echt af want ik begrijp de wolvenliefde gewoon niet.

Dat de wolf hier ooit gewoond heeft, ja toen waren we nog niet met 17 miljoen mensen.
Niet te vergelijken met vroeger.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 14:36

hoefnageltje schreef:
Gewoon even een vraag uit belangstelling:
welke Bokkers die de wolf toejuichen, hebben een eigen paard (paarden / ander vee/prooidieren)?

En degenen die pro-wolf zijn en wel een paard hebben; loopt jouw paard 24-7 buiten?
Of staat je paard in een gebied waar (nog) geen wolf voorkomt?

Ik krijg altijd het gevoel dat de wolvenliefhebbers geen eigen dieren hebben die mogelijk ooit een wolvenhapje kunnen worden.
Of dat het mensen zijn die geen liefde kennen voor een eigen dier.

Ik zie vaak reacties dat het maar de schuld is van de eigenaren dat een pony tot prooi is geworden.
Elk gevoel van meeleven ontbreekt.

Ik vraag het me gewoon echt af want ik begrijp de wolvenliefde ge
Dat de wolf hier ooit gewoond heeft, ja toen waren we nog niet met 17 miljoen mensen.
Niet te vergelijken met vroeger.
Helemaal mee eens.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 15:38

axel_1997 schreef:
Ik ben wel pro wolf! Ik denk dat we met ze samen kunnen leven. Ja ook in dicht bevolkt Nederland. Als ik ooit het geluk heb om paarden in eigen/semi eigen beheer te hebben voel ik wel wat voor zo'n Roemeense waakhond. https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... hapen-wolf een fluffie wolf om de harige wolf op afstand te houden.

Keep on dreaming.

Lynnepinny

Re: Wolf bijt pony dood in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 19:39

@hoefnageltje, nee ik heb geen eigen dieren die buiten lopen. Maar als ik mezelf vergelijk met veel bokkers dan leef ik denk ik ook in best een ander soort wereld, in ieder geval niet die van de boeren. Ik studeer biologie en heb dus veel te maken gehad met ecologie, biodiversiteit en de bijbehorende modellen. Het belang van roofdieren in een ecosysteem is enorm, al zou je dat niet zo snel zeggen. Roofdieren creëren een zogenaamde "landscape of fear", wat inhoudt dat hoef/prooidieren zich anders gaan gedragen en minder vegetatie opeten of vernielen. Dit zorgt op den duur weer voor een veerkrachtiger en stabieler systeem met een hogere biodiversiteit. En daarom ben ik voor de wolf. In natuurgebieden, althans, en die hebben wij in Nederland helaas niet meer zoveel. Maar ja, zie mijn vorige post; we hebben gewoon te weinig natuur en teveel gedomesticeerd vee.
Ik snap best goed dat je als veehouder bang bent voor de wolf, maar "alle wolven neerknallen" zoals hier wel wel vaker is gezegd vind ik zo egoïstisch.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:35

Achter je veilige buro dus!

Dan kun je wel van alles vinden maar de praktijk is toch anders want die hoefdieren zijn gedomesticeerd. Die leven hier niet in het wild want die leven gevangen achter hekken

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:47

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:57

Lynnepinny schreef:
@hoefnageltje, nee ik heb geen eigen dieren die buiten lopen. Maar als ik mezelf vergelijk met veel bokkers dan leef ik denk ik ook in best een ander soort wereld, in ieder geval niet die van de boeren. Ik studeer biologie en heb dus veel te maken gehad met ecologie, biodiversiteit en de bijbehorende modellen. Het belang van roofdieren in een ecosysteem is enorm, al zou je dat niet zo snel zeggen. Roofdieren creëren een zogenaamde "landscape of fear", wat inhoudt dat hoef/prooidieren zich anders gaan gedragen en minder vegetatie opeten of vernielen. Dit zorgt op den duur weer voor een veerkrachtiger en stabieler systeem met een hogere biodiversiteit. En daarom ben ik voor de wolf. In natuurgebieden, althans, en die hebben wij in Nederland helaas niet meer zoveel. Maar ja, zie mijn vorige post; we hebben gewoon te weinig natuur en teveel gedomesticeerd vee.
Ik snap best goed dat je als veehouder bang bent voor de wolf, maar "alle wolven neerknallen" zoals hier wel wel vaker is gezegd vind ik zo egoïstisch.

Prooidieren binnen hun normale territorium in beweging houden is goed, maar dat punt zijn we al lang voorbij. Een tekort aan prooidieren/grote grazers zeker samen met hetere, drogere zomers en de wens voor meer natuur geeft minder opgegeten snel droog tondel spul en dan heb je meer prairie en bosbranden. Die kregen we na het uitsterven van de grote grazers als mammoet destijds ook. Zoals de ontwikkelingen nu zijn gezien de aantallen wolven en de aantallen prooidieren die op de rode lijst staan, is de tijd van voordelen al lang voorbij. Dan slaat de boel om naar nadelen voor de biodiversiteit en grotere gevaren voor wild en mensen door meer branden. Voor de biodiversiteit moeten er genoeg prooidieren in een gebied zijn en dat is zeker in NL niet het geval. Aantallen zijn of stabiel of dalende en daar kan je dan geen wolf bij gooien, aangezien die dus rap de aantallen overal naar dalende gaat jagen om vervolgens naar makkelijkere prooien te gaan kijken ook omdat die wilde prooien gaan verhuizen op zoek naar een veiligere plek om te leven.
Wanneer komen de lessen over kantelpunten, hoeveel een gebied eigenlijk aan kan en OF er dus ergens wel een nieuw dier tussen past? En dan niet van het was toen zo, maar is er nu ruimte voor en wat zien we in vergelijkbare gebieden elders gebeuren? Iets teveel kamergeleerde idealisme lees ik hier in. Of en hoe goed een nieuwe diersoort voor een gebied is hangt nogal af van hoeveel het er zijn/mogen worden. Voorstanders zijn mij teveel van aantal is niet relevant, en meer is altijd beter en het lost zichzelf wel op. Sorry, maar dat kunnen wij ons als mens niet veroorloven, ook wij hebben de biodiversiteit nodig en dat betekent op zijn minst stabiele aantallen dieren, wolf doet niet aan wildbeheer, die vreet alles wat hij te pakken kan krijgen, ongeacht hoeveel er van zijn in het gebied. Kan je de wolf niet kwalijk nemen, maar de mens die er niet op ingrijpt wel. Die biodiversteit en dus veerkracht in het systeem is ook voor ons ronduit belangrijk. Gezien de schade is er geen ruimte voor experimenten met de natuur lost het wel zelf op door hongersnood wolf met populatiecontrole tot gevolg. Die klappen kosten ook ons zowel direct in aanvallen op mens, vee en hond teveel, maar ook de natuur die wel met en naast ons is ontstaan gaat daar aan kapot.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 21:01

@Lynnepinny: ik bezit een paard maar zou mezelf nou niet "veehouder" noemen.

De dieren van de intensieve veeteelt zijn volgens mij ook niet vaak het slachtoffer van de wolf, maar juist de hobbydieren die diervriendelijk buiten leven.
De intensieve veehouderij huisvest dieren doorgaans binnen. Daar hebben ze dus weinig last van de wolf.
Wat mij zo tegenstaat aan de pro-wolf beweging, is dat alle dieren mogen sneuvelen als de wolf er trek in heeft. En dat de "getroffen eigenaren als "zeur" worden weggezet.
Niemand wil zijn hobbydier verscheurd in de wei vinden.
Bij "vee" moeten we dit normaal gaan vinden.
Onze hoefdieren (paarden) kunnen zich niet echt anders gaan gedragen omdat er ineens een wolvenroedel in de buurt komt wonen.
Het zijn geen wilde paarden, sterker nog, onze paarden kunnen nergens naar toe, zitten gevangen achter de afrastering.
De wolf in Nederland zorgt voor onnodig leed.
Leed bij dieren (worden levend verscheurd, pony waarover dit topic begon spreekt voor zich).
Leed bij eigenaren en alle mensen die met de getroffen dieren worden geconfronteerd.

Op papier vind ik wolven ook geweldig mooie dieren.
Echter wel in een gebied waar er ruimte voor ze is. Dat is er in Nederland gewoon niet.
Dat was er honderd jaar geleden al niet meer en nu gewoon helemaal niet meer.
Een gebied "aanwijzen" voor de wolf: sorry, beest kan niet lezen en maakt zelf uit waar die zijn eten vandaan haalt.
Het herintroduceren van één diersoort gaat hier ten koste van alles.
En dat kan ik gewoon niet begrijpen.
Als een wolf niet in een dierenpark achter de hekken kan worden gehouden, betekent dat, dat het gewoon onmogelijk is om je dieren te beschermen tegen wolven. (en zo'n hekwerk mag niet eens).

Daarom dus mijn gedachte: zijn wolvenliefhebbers mensen die zelf dieren houden?
En zo ja: wat zouden die er zelf van vinden, als zij hun eigen dier (hond/kat/kanarie/cavia noem maar op) zwaar gewond of dood verscheurd zouden aantreffen?
Doet dat die mensen dan niets?

De wolf wordt goedgepraat omdat intensieve veeteelt niet OK wordt bevonden.
Ondertussen zijn het vooral de hobbydieren die slachtoffer worden.
En die dieren hadden allemaal een baasje wat zielsveel van zijn dier hield.

Ik snap het gewoon niet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 21:20

fotolijstje schreef:
Ik snap niet waarom ze de wolven niet in een ander gebied doen, waar geen vee woont ofzo. Ik ben niet helemaal pro wolf maar ook niet anti. Alleen het is maar afwachten dat er een mens gebeten wordt

Hoe had je dat willen doen dan? Een bordje plaatsen: verboden voor wolven?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 21:21

Blijft de vraag over: Waar kunnen die wolven dan wel naar toe waar ze niemand tot last zijn?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 21:22

Ik kan al helemaal niet snappen waarom vele mensen die de wolf toejuichen net zo hard gruwelen als een hond wild dood bijt....waarom is het zo welkom dat wolven het doen en staat er bijna de doodstraf op als een hond het doet bij 1 en dezelfde mens.

Nee ik keur het niet goed als honden die kans krijgen!!!! Ik wil ook geen wolven omdat we gewoon geen echte natuur hebben in NL. Prima alles in controle te houden via de groep jagers die met verstand jagen. Absoluut geen juiste beheersing van de wild stand door wolven die al het kwetsbare jonge wild zoals alle edelhert jongen van 2021 op vreten. Zo sterft een diersoort voot uit natuurlijk dat heeft niets met balans te maken.

Sowieso zou een balans op maken wel eens heel helder kunnen zijn. Eens zien hoeveel grote roofdieren en roofvogels er in de laatste jaren bij gekomen zijn... Niet gek dat veel andere (prooi) diersoorten daar enorm onder lijden in onze nep natuur

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 21:23

Dreamboy schreef:
fotolijstje schreef:
Ik snap niet waarom ze de wolven niet in een ander gebied doen, waar geen vee woont ofzo. Ik ben niet helemaal pro wolf maar ook niet anti. Alleen het is maar afwachten dat er een mens gebeten wordt

Populatie beheren zodat in de gebieden die wel geschikt voor wolven zijn er geen overschot komt. Dat kan door onvruchtbaar maken, doid schieten of "herplaatsen" niet door ze het maar uit te laten zoeken

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 21:30

Een wolf herplaatsen gaat dus niet, ze leven niet in een kudde, maar in familieverband.
Vreemde wolven worden dus verjaagd.
Ook al is hier maar 1 wolf die een schaap pakt.. daar zit ik hier (en meerdere met mij) niet op te wachten, dan gaan mijn dieren weg en ik ga verhuizen. Zoals het er nu uitziet gaan ze hier gebieden aanwijzen als wolvengebied.. wolven lopen rustig 60 km per dag om te jagen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:03

dierenfan schreef:
Ik kan al helemaal niet snappen waarom vele mensen die de wolf toejuichen net zo hard gruwelen als een hond wild dood bijt....waarom is het zo welkom dat wolven het doen en staat er bijna de doodstraf op als een hond het doet bij 1 en dezelfde mens.

Nee ik keur het niet goed als honden die kans krijgen!!!! Ik wil ook geen wolven omdat we gewoon geen echte natuur hebben in NL. Prima alles in controle te houden via de groep jagers die met verstand jagen. Absoluut geen juiste beheersing van de wild stand door wolven die al het kwetsbare jonge wild zoals alle edelhert jongen van 2021 op vreten. Zo sterft een diersoort voot uit natuurlijk dat heeft niets met balans te maken.

Sowieso zou een balans op maken wel eens heel helder kunnen zijn. Eens zien hoeveel grote roofdieren en roofvogels er in de laatste jaren bij gekomen zijn... Niet gek dat veel andere (prooi) diersoorten daar enorm onder lijden in onze nep natuur

Die natuurclubs willen graag een volwaardig ecosysteem nabootsen. Daarbij kunnen ze het niet verkroppen dat er invloeden van buiten hun droom ecosysteem invloed uit oefenen. Ze janken ook al over het feit dat veel huiskatten buiten lopen. En willen graag zien dat katten opgesloten zitten. Als het aan hun ligt moet alles wijken voor hun droom van een zelf gebouwd ecosysteem. Maar als anderen ernstige overlast en zelfs verscheurde huisdieren aantreffen dan zien ze dat als zeuren. Hun droom is een landschap van angst. Want ja, dat is nu pas echte natuur. Ze genieten ervan als dieren verscheurd worden. Ja leuke mensen zijn het die groene freaks.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:05

Het doet mij een beetje denken aan XXL versie van de Oostvaardersplassen.
Allemaal mooie ideeën, maar wat komt er van terecht ? Meer leed en pijn bij de dieren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:11

sterregoud schreef:
Het doet mij een beetje denken aan XXL versie van de Oostvaardersplassen.
Allemaal mooie ideeën, maar wat komt er van terecht ? Meer leed en pijn bij de dieren.

Ze hebben bij de Ostvaardersplassen al vergelijkingen lopen te maken met het Krugerpark. Daarmee hebben ze zich echt onsterfelijk belachelijk gemaakt.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 22:22

Dreamboy schreef:
fotolijstje schreef:

Populatie beheren zodat in de gebieden die wel geschikt voor wolven zijn er geen overschot komt. Dat kan door onvruchtbaar maken, doid schieten of "herplaatsen" niet door ze het maar uit te laten zoeken[/quote]

Maar waar is genoeg plek waar geen vee is? Dat is voornamelijk in de stedelijke gebieden. Lijkt me ook niet echt wenselijk.
Nederland is gewoon te klein. Castreren zou misschien een optie zijn op lange termijn maar dat lost voor nu het probleem niet op.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 23:17

dierenfan schreef:
https://www.jagderleben.de/news/etliche ... ben-713185

Daar mogen 2 probleem wolven eindelijk afgeschoten worden

Ik zag laatst een mooie documantaire op de duitse tv over wolven. Ik denk dat het over deze dan ook ging. Een van de wolven was ook in drenthe en groningen geweest. En gefilmt. Er was een nest wolven geboren in de nabijheid van mensen die daar werkten. Deze jonge wolven waren ws gevoerd of wisten in ieder geval dat bij mensen ook eten te halen is. Deze waren dus minder bang dan normaal zou moeten voor mensen. Ze hadden het over 2 wolven die te dicht bij mensen kwamen en als ze dat bleven doen er iets moest gebeuren. Dus daar leg ik de link.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 00:22

Die freaks in facebook groep "groep wolf" zitten zich nu op te winden over dit bericht over een wild zwijn die wordt afgeschoten omdat die de dijk vernielde.

https://www.destentor.nl/zwolle/ijsselz ... haring_web

Als je het aan deze mensen over laat wordt echt alles op zijn beloop gelaten.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 00:41

Loretta schreef:
Die freaks in facebook groep "groep wolf" zitten zich nu op te winden over dit bericht over een wild zwijn die wordt afgeschoten omdat die de dijk vernielde.

https://www.destentor.nl/zwolle/ijsselz ... haring_web

Als je het aan deze mensen over laat wordt echt alles op zijn beloop gelaten.

Daar wordt je helemaal niet blij van als je die tegen het lijf loopt. Zeker niet als ze jongen hebben. Een wolf vlucht waarschijnlijk weg maar een wild zwijn valt aan

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 00:55

Die snappen niet hoeveel schade een wild zwijn aan een dijk kan veroorzaken. Al zullen de dijkwachters wel moeten opletten, want zo'n zwijn zoekt insecten en iets als engerlingen slopen net zo hard je grasmat waardoor de volgende regenbui de boel wegspoelt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 04:50

Dreamboy schreef:
Maar waar is genoeg plek waar geen vee is? Dat is voornamelijk in de stedelijke gebieden. Lijkt me ook niet echt wenselijk.
Nederland is gewoon te klein. Castreren zou misschien een optie zijn op lange termijn maar dat lost voor nu het probleem niet op.

Sowieso niet in Duitsland, Nederland België en vermoed ook niet Polen en omstreken. Geen idee dus... Als alle ter wereld juiste leefgebieden vol zitten dan is enkel afschieten nog een oplossing lijkt mij.

Oh nee aldus de wolf welkom mensen moet dan de bruine beer toegevoegd worden. Die houden wolven populatie onder controle (en de populatie mensen waarschijnlijk ook wel hier in deze landen)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 04:55

tamary schreef:
Die snappen niet hoeveel schade een wild zwijn aan een dijk kan veroorzaken. Al zullen de dijkwachters wel moeten opletten, want zo'n zwijn zoekt insecten en iets als engerlingen slopen net zo hard je grasmat waardoor de volgende regenbui de boel wegspoelt.

Dat is net zoals ze niet willen snappen hoe enorm belangrijk de dijkstampertjes (schapen) zijn voor betrouwbare dijken. Nee joh een wolf komt niet op dijken dus schapen daar lopen geen gevaar.... En zo wel nou dan ga je de schapen s nachts binnen halen... Hoe dan?? Alles kan natuurlijk maar wie gaat dat betalen? Wie gaat een schuur ontwikkelen die wolf proof dicht kan maar wel koud blijft en 100den schapen in kunnen? Dat is nog even een onmogelijk puntje lijkt me... Die vachten nu dat is afzien met s nachts binnen en dan warm en bezweet de kou in....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 08:37

sterregoud schreef:
axel_1997 schreef:
Perfecte oplossingen zijn er niet. Maar er is er altijd een die past. Die vind je echter alleen als je ze wil vinden.

Goed, wat is dan de oplossing als ik met mijn hondje ( aangelijnd) een wolf tegenkom, die hem wil doden ? En ja, dit komt voor. Al tig keer in Zweden en een enkele keer in Duitsland.

Wat kan ik doen om deze wolf veilig te verjagen ?

Blaffen?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 09:01

[/quote]
Goed, wat is dan de oplossing als ik met mijn hondje ( aangelijnd) een wolf tegenkom, die hem wil doden ? En ja, dit komt voor. Al tig keer in Zweden en een enkele keer in Duitsland.

Wat kan ik doen om deze wolf veilig te verjagen ?[/quote]
Blaffen?[/quote]

Ik denk dat mijn honden dat wel zullen doen, daar hebben ze mij niet voor nodig. :j