Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
hoefnageltje schreef:Helemaal mee eens.Gewoon even een vraag uit belangstelling:
welke Bokkers die de wolf toejuichen, hebben een eigen paard (paarden / ander vee/prooidieren)?
En degenen die pro-wolf zijn en wel een paard hebben; loopt jouw paard 24-7 buiten?
Of staat je paard in een gebied waar (nog) geen wolf voorkomt?
Ik krijg altijd het gevoel dat de wolvenliefhebbers geen eigen dieren hebben die mogelijk ooit een wolvenhapje kunnen worden.
Of dat het mensen zijn die geen liefde kennen voor een eigen dier.
Ik zie vaak reacties dat het maar de schuld is van de eigenaren dat een pony tot prooi is geworden.
Elk gevoel van meeleven ontbreekt.
Ik vraag het me gewoon echt af want ik begrijp de wolvenliefde ge
Dat de wolf hier ooit gewoond heeft, ja toen waren we nog niet met 17 miljoen mensen.
Niet te vergelijken met vroeger.
axel_1997 schreef:Ik ben wel pro wolf! Ik denk dat we met ze samen kunnen leven. Ja ook in dicht bevolkt Nederland. Als ik ooit het geluk heb om paarden in eigen/semi eigen beheer te hebben voel ik wel wat voor zo'n Roemeense waakhond. https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... hapen-wolf een fluffie wolf om de harige wolf op afstand te houden.
Lynnepinny schreef:@hoefnageltje, nee ik heb geen eigen dieren die buiten lopen. Maar als ik mezelf vergelijk met veel bokkers dan leef ik denk ik ook in best een ander soort wereld, in ieder geval niet die van de boeren. Ik studeer biologie en heb dus veel te maken gehad met ecologie, biodiversiteit en de bijbehorende modellen. Het belang van roofdieren in een ecosysteem is enorm, al zou je dat niet zo snel zeggen. Roofdieren creëren een zogenaamde "landscape of fear", wat inhoudt dat hoef/prooidieren zich anders gaan gedragen en minder vegetatie opeten of vernielen. Dit zorgt op den duur weer voor een veerkrachtiger en stabieler systeem met een hogere biodiversiteit. En daarom ben ik voor de wolf. In natuurgebieden, althans, en die hebben wij in Nederland helaas niet meer zoveel. Maar ja, zie mijn vorige post; we hebben gewoon te weinig natuur en teveel gedomesticeerd vee.
Ik snap best goed dat je als veehouder bang bent voor de wolf, maar "alle wolven neerknallen" zoals hier wel wel vaker is gezegd vind ik zo egoïstisch.
Dreamboy schreef:fotolijstje schreef:Ik snap niet waarom ze de wolven niet in een ander gebied doen, waar geen vee woont ofzo. Ik ben niet helemaal pro wolf maar ook niet anti. Alleen het is maar afwachten dat er een mens gebeten wordt
Hoe had je dat willen doen dan? Een bordje plaatsen: verboden voor wolven?
dierenfan schreef:Ik kan al helemaal niet snappen waarom vele mensen die de wolf toejuichen net zo hard gruwelen als een hond wild dood bijt....waarom is het zo welkom dat wolven het doen en staat er bijna de doodstraf op als een hond het doet bij 1 en dezelfde mens.
Nee ik keur het niet goed als honden die kans krijgen!!!! Ik wil ook geen wolven omdat we gewoon geen echte natuur hebben in NL. Prima alles in controle te houden via de groep jagers die met verstand jagen. Absoluut geen juiste beheersing van de wild stand door wolven die al het kwetsbare jonge wild zoals alle edelhert jongen van 2021 op vreten. Zo sterft een diersoort voot uit natuurlijk dat heeft niets met balans te maken.
Sowieso zou een balans op maken wel eens heel helder kunnen zijn. Eens zien hoeveel grote roofdieren en roofvogels er in de laatste jaren bij gekomen zijn... Niet gek dat veel andere (prooi) diersoorten daar enorm onder lijden in onze nep natuur
sterregoud schreef:Het doet mij een beetje denken aan XXL versie van de Oostvaardersplassen.
Allemaal mooie ideeën, maar wat komt er van terecht ? Meer leed en pijn bij de dieren.
Dreamboy schreef:fotolijstje schreef:Ik snap niet waarom ze de wolven niet in een ander gebied doen, waar geen vee woont ofzo. Ik ben niet helemaal pro wolf maar ook niet anti. Alleen het is maar afwachten dat er een mens gebeten wordt
Hoe had je dat willen doen dan? Een bordje plaatsen: verboden voor wolven?
dierenfan schreef:https://www.jagderleben.de/news/etliche ... ben-713185
Daar mogen 2 probleem wolven eindelijk afgeschoten worden
Loretta schreef:Die freaks in facebook groep "groep wolf" zitten zich nu op te winden over dit bericht over een wild zwijn die wordt afgeschoten omdat die de dijk vernielde.
https://www.destentor.nl/zwolle/ijsselz ... haring_web
Als je het aan deze mensen over laat wordt echt alles op zijn beloop gelaten.
Dreamboy schreef:Maar waar is genoeg plek waar geen vee is? Dat is voornamelijk in de stedelijke gebieden. Lijkt me ook niet echt wenselijk.
Nederland is gewoon te klein. Castreren zou misschien een optie zijn op lange termijn maar dat lost voor nu het probleem niet op.
tamary schreef:Die snappen niet hoeveel schade een wild zwijn aan een dijk kan veroorzaken. Al zullen de dijkwachters wel moeten opletten, want zo'n zwijn zoekt insecten en iets als engerlingen slopen net zo hard je grasmat waardoor de volgende regenbui de boel wegspoelt.
sterregoud schreef:axel_1997 schreef:Perfecte oplossingen zijn er niet. Maar er is er altijd een die past. Die vind je echter alleen als je ze wil vinden.
Goed, wat is dan de oplossing als ik met mijn hondje ( aangelijnd) een wolf tegenkom, die hem wil doden ? En ja, dit komt voor. Al tig keer in Zweden en een enkele keer in Duitsland.
Wat kan ik doen om deze wolf veilig te verjagen ?