DuoPenotti schreef:Misschien iets van zo'n toeter meenemen zoals ze bijvoorbeeld in een stadion wel eens doen ?
Maar schuw zijn ze niet meer. Maar dat leren ze ook niet meer.
Ik had me ingeschreven voor een paar Webinars georganiseerd door de Vogelbescherming over de wolf waar verschillende belanghebbenden konden vragen stellen aan oa biologen, maar heb ze nog niet kunnen bekijken. Wel heb ik een mail gelezen waarbij nog enkele vragen beantwoord werden. Hierin las ik iets over het toelaten van het gebruik van paintball guns/rubberen kogels om de wolven terug bang te maken van mensen of mensen alleszins met iets negatief te associëren. Er waren wel regels aan verbonden qua afstand etc. Hieronder het stukje:
Citaat:
Hoe wordt ongewenst gedrag bestraft? Valt daaronder het aanvallen van een kudde in het bijzijn van de herder?
Voor de duidelijkheid: dat kan ook enkel mits een derogatie op artikel 16 van de Habitatrichtlijn. Wolven die te dicht bij mensen komen, kan je met niet-lethale munitie beschieten. rubberen kogels worden hiervoor steeds minder gebruikt, men gaat vooral gebruik willen maken van grote kalibers van paintball geweren. Dat dient om wolven te conditioneren om afstand te houden van mensen, moest dat nodig zijn. Als een wolf met een herder in de buurt een schaap aanvalt, dan is dat nog steeds geen abnormaal gedrag. Het is echter sterk ongewenst, en dus worden de mogelijkheden bekeken of een herder dan mag schieten op zo'n wolf. In elk geval zijn die middelen maar bedoeld voor echte close encounters, dwz op minder dan 30 m afstand
Aldus Joachim Mergeay.
Verder hebben wij eens tijdens een les Diergedrag een stukje gezien over aversie. Dit werd doormiddel van schapenkarkassen waarin iets gedaan werd wat vies smaakte bekomen. Wolf legt dan negatieve associatie omdat ze er mogelijks wat ziek van worden. Net zoals wij mensen na iets bepaald gegeten te hebben en er misselijk van geweest zijn oid ook niet nog snel geneigd zijn dat te eten. Maar in hoeverre dat dat hier in de praktijk kan weet ik niet uiteraard. Op het internet vind je wel nog artikelen ivm het gebruik ervan bij coyotes met lithium-chloride. (Ik heb ze zelf ook nog niet gelezen dus weet oprecht ook niet in hoeverre zoiets ietwat diervriendelijk is
)
Er staan nog wel interessante dingen in, zoals deze recente bron over mensen die aangevallen worden door wolven:
https://brage.nina.no/nina-xmlui/handle/11250/2729772. Dit gaat om de grijze wolf, Canis lupus, inclusief de verschillende ondersoorten. Dit rapport duidt in groot detail de achtergrond van aanvallen door wolven op mensen in de 21e eeuw.
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 07-11-21 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt