Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:34

Zapje schreef:
een heel groot deel van de mensen in Drenthe heeft hobbydieren. Het is toch niet te doen dat die allemaal kuddebewakingshonden nemen. Dat zou voor nieuwe problemen zorgen.

Omheiningen wolfwerend maken maakt het landschap er niet mooier op + het werk en de kosten want het is niet simpel en ook niet 100% waterdicht want ze komen overal doorheen als ze willen. Dieren ophokken maakt het hebben van hobbydieren duurder, veel arbeidsintensiever en voor de dieren minder fijn.

Er zal pas iets gedaan worden als het mis gaat. Als we de wolf niet meer bejagen dan wordt hij toch ook steeds minder schuw lijkt me.

Daarom is er goed overheidsbeleid nodig. Maar de overheid reageert meestal spuit 11...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 13:35

Moderatoropmerking:
Bericht voldeed niet aan de omgangsregels van Bokt.nl
Laatst bijgewerkt door Muiz op 08-11-21 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

sterregoud

Re: Mogelijke wolf rent tussen paarden in Diever

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:11

En hoe bescherm je je hond, als je een wolf tegen komt ? Ik heb al filmpjes gezien, waarin de wolf blijft staren, en niet schuw is. De wandelaar met de aangelijnde hond is terecht bang dat haar hond gegrepen wordt.
In Zweden zijn al veel honden door wolven gedood.

Het pro kamp zegt, dat je in je handen moet klappen, maar de herder kon laatst met geroep de wolf niet tegenhouden. Dus wat dan te doen ?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:14

Dan doe je niets nee. Ik vind het de laatste twee jaren al gewoon spannend om mijn honden in de schemering of in het donker uit te laten. We hebben hier in de buurt al gegrapt dat we dat maar in groepsverband moeten gaan doen. ;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 14:15

Misschien iets van zo'n toeter meenemen zoals ze bijvoorbeeld in een stadion wel eens doen ?

Maar schuw zijn ze niet meer. Maar dat leren ze ook niet meer.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 15:06

DuoPenotti schreef:
Misschien iets van zo'n toeter meenemen zoals ze bijvoorbeeld in een stadion wel eens doen ?

Best een goed idee!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 15:09

Dat schijnen de herders nu te doen, gastoeter. Denk dat m'n honden het dan ook op een lopen zetten. ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 15:12

Honden heb ik altijd aangelijnd dus dat zou mij geen probleem geven.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 15:12

Nikass schreef:
Moderatoropmerking:
Bericht voldeed niet aan de omgangsregels van Bokt.nl

nee dit dat lichtpuntje: misschien wel juist doordát ze de mens hebben leren kennen,
Laatst bijgewerkt door Muiz op 08-11-21 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 15:15

DuoPenotti schreef:

Maar schuw zijn ze niet meer. Maar dat leren ze ook niet meer.

Ik had me ingeschreven voor een paar Webinars georganiseerd door de Vogelbescherming over de wolf waar verschillende belanghebbenden konden vragen stellen aan oa biologen, maar heb ze nog niet kunnen bekijken. Wel heb ik een mail gelezen waarbij nog enkele vragen beantwoord werden. Hierin las ik iets over het toelaten van het gebruik van paintball guns/rubberen kogels om de wolven terug bang te maken van mensen of mensen alleszins met iets negatief te associëren. Er waren wel regels aan verbonden qua afstand etc. Hieronder het stukje:
Citaat:

Hoe wordt ongewenst gedrag bestraft? Valt daaronder het aanvallen van een kudde in het bijzijn van de herder
?

Voor de duidelijkheid: dat kan ook enkel mits een derogatie op artikel 16 van de Habitatrichtlijn. Wolven die te dicht bij mensen komen, kan je met niet-lethale munitie beschieten. rubberen kogels worden hiervoor steeds minder gebruikt, men gaat vooral gebruik willen maken van grote kalibers van paintball geweren. Dat dient om wolven te conditioneren om afstand te houden van mensen, moest dat nodig zijn. Als een wolf met een herder in de buurt een schaap aanvalt, dan is dat nog steeds geen abnormaal gedrag. Het is echter sterk ongewenst, en dus worden de mogelijkheden bekeken of een herder dan mag schieten op zo'n wolf. In elk geval zijn die middelen maar bedoeld voor echte close encounters, dwz op minder dan 30 m afstand

Aldus Joachim Mergeay.

Verder hebben wij eens tijdens een les Diergedrag een stukje gezien over aversie. Dit werd doormiddel van schapenkarkassen waarin iets gedaan werd wat vies smaakte bekomen. Wolf legt dan negatieve associatie omdat ze er mogelijks wat ziek van worden. Net zoals wij mensen na iets bepaald gegeten te hebben en er misselijk van geweest zijn oid ook niet nog snel geneigd zijn dat te eten. Maar in hoeverre dat dat hier in de praktijk kan weet ik niet uiteraard. Op het internet vind je wel nog artikelen ivm het gebruik ervan bij coyotes met lithium-chloride. (Ik heb ze zelf ook nog niet gelezen dus weet oprecht ook niet in hoeverre zoiets ietwat diervriendelijk is := )

Er staan nog wel interessante dingen in, zoals deze recente bron over mensen die aangevallen worden door wolven:
https://brage.nina.no/nina-xmlui/handle/11250/2729772. Dit gaat om de grijze wolf, Canis lupus, inclusief de verschillende ondersoorten. Dit rapport duidt in groot detail de achtergrond van aanvallen door wolven op mensen in de 21e eeuw.
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 07-11-21 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 15:32

DuoPenotti schreef:
Honden heb ik altijd aangelijnd dus dat zou mij geen probleem geven.

Ik ook maar zij wegen samen meer dan ik. En als ik 1 hand nodig zou hebben voor die toeter, gaat dat niet goedkomen. ;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 15:46

Paintball lijkt me onverstandig, niet alleen geeft dat vervuiling in de natuurlijke omgeving, ook kan een wolf als hem pijn wordt gedaan juist agressief reageren.
Een luide toeter zal verwarring geven met vluchtreactie en inprenting dat mensen (en honden) irritant zijn en je er beter bij weg kan blijven.

Prooidieren vies maken, ook een goed idee! Missch kunnen de schapen en kleine pony’s iets op de wol of vacht gesprayd krijgen wat stinkt of vies smaakt.
Goed dat er praktische dingen worden bedacht. Hekken en honden is te onhaalbaar ter bescherming van je vee of huisdier.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 15:50

https://www.schapendokter.nl/anti-wolven-halsband.html
Citaat:
Deze in Zuid-Afrika ontwikkelde halsband beschermt tegen aanvallen door wolven en honden.

De halsband bestaat uit drie onderdelen: een reukblokje (dat een specifieke geur afgeeft) een bel (dat een rammelend geluid maakt) en reflecterende stickers op de halsband zelf. Het roofdier zal door de geur, het geluid en de reflectie van bijv. maanlicht op de halsbanden de schapen of geiten die uitgerust zijn met deze halsband gaan mijden. Mocht de wolf toch in de aanval gaan, dan zullen de spikes op de halsband ervoor zorgen dat het een onplezierige ervaring wordt. Hierdoor gaat de wolf leren dat een schaap geen geschikt prooidier is.

Ons advies is om in ieder geval de meest waardevolle dieren van de kudde uit te rusten met deze halsbanden.

Gebruik de halsbanden niet bij lammeren onder de 1 maand leeftijd, omdat het geurblokje ervoor kan zorgen dat (met name bij jonge moeders) de lammeren niet goed meer herkend worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 15:56

Kaatastrof schreef:
Ik had me ingeschreven voor een paar Webinars georganiseerd door de Vogelbescherming over de wolf waar verschillende belanghebbenden konden vragen stellen aan oa biologen, maar heb ze nog niet kunnen bekijken. Wel heb ik een mail gelezen waarbij nog enkele vragen beantwoord werden. Hierin las ik iets over het toelaten van het gebruik van paintball guns/rubberen kogels om de wolven terug bang te maken van mensen of mensen alleszins met iets negatief te associëren. Er waren wel regels aan verbonden qua afstand etc. Hieronder het stukje:
Citaat:

Hoe wordt ongewenst gedrag bestraft? Valt daaronder het aanvallen van een kudde in het bijzijn van de herder
?

Voor de duidelijkheid: dat kan ook enkel mits een derogatie op artikel 16 van de Habitatrichtlijn. Wolven die te dicht bij mensen komen, kan je met niet-lethale munitie beschieten. rubberen kogels worden hiervoor steeds minder gebruikt, men gaat vooral gebruik willen maken van grote kalibers van paintball geweren. Dat dient om wolven te conditioneren om afstand te houden van mensen, moest dat nodig zijn. Als een wolf met een herder in de buurt een schaap aanvalt, dan is dat nog steeds geen abnormaal gedrag. Het is echter sterk ongewenst, en dus worden de mogelijkheden bekeken of een herder dan mag schieten op zo'n wolf. In elk geval zijn die middelen maar bedoeld voor echte close encounters, dwz op minder dan 30 m afstand

Aldus Joachim Mergeay.

Verder hebben wij eens tijdens een les Diergedrag een stukje gezien over aversie. Dit werd doormiddel van schapenkarkassen waarin iets gedaan werd wat vies smaakte bekomen. Wolf legt dan negatieve associatie omdat ze er mogelijks wat ziek van worden. Net zoals wij mensen na iets bepaald gegeten te hebben en er misselijk van geweest zijn oid ook niet nog snel geneigd zijn dat te eten. Maar in hoeverre dat dat hier in de praktijk kan weet ik niet uiteraard. Op het internet vind je wel nog artikelen ivm het gebruik ervan bij coyotes met lithium-chloride. (Ik heb ze zelf ook nog niet gelezen dus weet oprecht ook niet in hoeverre zoiets ietwat diervriendelijk is := )

Er staan nog wel interessante dingen in, zoals deze recente bron over mensen die aangevallen worden door wolven:
https://brage.nina.no/nina-xmlui/handle/11250/2729772. Dit gaat om de grijze wolf, Canis lupus, inclusief de verschillende ondersoorten. Dit rapport duidt in groot detail de achtergrond van aanvallen door wolven op mensen in de 21e eeuw.

Interessante link, dank!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 19:03

Mysa dat het je ook kunnen zeggen zonder die lange artikelen te quoten. Het lezen van dit topic wordt hierdoor niet fijn.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 19:07

Schuw is iets anders dan bang he! Schuwheid maakt dat wat ze wel doen, ze goed doordacht doen. Daarom ging die wolf er ook niet vandoor toen die herder ging schreeuwen. Die weet uit vele ervaringen al lang dat mensen hem niets doen. Die had al lang overdacht wat hij ging doen. Dit terwijl wij altijd een stap achter lopen. Immers degene die aan valt loopt altijd een stap voor.

Weet niet of jullie dat filmpje gezien hebben met de schaapherder met 2 aangelijnde kudde bewakers erbij. Die gingen flink tekeer tegen de wandelaar die het gefilmd heeft. Gelukkig waren ze aangelijnd die wil je los niet moeten passeren!

De commentaren ook er onder, diverse mensen schreven letterlijk "fantastisch die 2 honden in opleiding bij de kudde, die gaan volgend jaar de kudde hoeden"

Als werkelijk diverse mensen dat denken dan mag er nog wel heel vlot veel extra voorlichting gegeven worden over kudde bewakers.

Een wolf in top conditie die is zomaar niet te verslaan of te verjagen. Het klinkt leuk met toeters maar idd de gemiddelde hond zet het op een lopen terwijl de gemiddelde wolf door gaat.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 19:12

Die halsband lijkt me wel een goed idee. Alleen de vraag werkt het, kun je niet testen lijkt me. Deze week werd me verteld dat een Alpaca bij de schapen goed werkt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 19:15

pillow schreef:
Die halsband lijkt me wel een goed idee. Alleen de vraag werkt het, kun je niet testen lijkt me. Deze week werd me verteld dat een Alpaca bij de schapen goed werkt.

Nee hoor, alpaca’s worden ook gewoon doodgebeten. In België,

https://www.hln.be/peer/drie-alpacas-do ... ~a3c4f210/

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 19:20

pillow schreef:
Mysa dat het je ook kunnen zeggen zonder die lange artikelen te quoten. Het lezen van dit topic wordt hierdoor niet fijn.

Heb je gelijk in, sorry, al vind ik de hele post eigenlijk interessant. Dus als daar nog eens wat nadruk op valt is ook niet zo heel erg?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 19:34

op discussieplatform nowolfes komen genoeg foto's van gedode dieren door de wolf tegen die niet eens in de nek zijn gepakt en zo gedood zijn. Wolf begint gewoon te vreten aan achterkant en buik en het dier sterft dus een zeer pijnlijke stressvolle dood. Dus halsbandjes hebben geen enkel nut

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 20:23

speurneusc schreef:
op discussieplatform nowolfes komen genoeg foto's van gedode dieren door de wolf tegen die niet eens in de nek zijn gepakt en zo gedood zijn. Wolf begint gewoon te vreten aan achterkant en buik en het dier sterft dus een zeer pijnlijke stressvolle dood. Dus halsbandjes hebben geen enkel nut

Hoewel ik antiwolf ben kan ik je verzekeren dat het dier niets voelt. Dit is onderzocht bij leeuwen die prooien pakte . Het dier raakt in shock en het lichaam maakt endorfines aan.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 21:04

Er is altijd een leeuw die de prooi bij de neus grijpt... de doodskus...
Dit heeft hetzelfde effect als een praam bij een paard... heb ik mij laten vertellen

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 21:21

janderegelaa schreef:
speurneusc schreef:

Hoewel ik antiwolf ben kan ik je verzekeren dat het dier niets voelt. Dit is onderzocht bij leeuwen die prooien pakte . Het dier raakt in shock en het lichaam maakt endorfines aan.

Ik vind dat zulke onzin 8)7

Tuurlijk voelt een dier het wel als tie gegrepen word. En ja het kan best zo zijn dat ze op een gegeven moment in shock gaan en dat ze dan minder voelen maar verder geloof ik er geen bal van.

Heb je bronnen?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-21 22:57

En de angst en paniek moet je ook niet vergeten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 10:59