DuoPenotti schreef:Ik kom dan uit het zuidoosten en ik verbaas me dan altijd over deze uitspraken.
Waar ik begon was een handelstal die er manege bij is gaan doen en stonden ook de manege paarden buiten. En dan heb ik het over 35 jaar terug.
En een uurtje voor de lessen werden ze binnen gehaald.
Dat was doordeweeks om half 4.
Op woensdag om 12 ongeveer
En op zaterdag hadden ze pech, dan zagen ze niet altijd de wei.
En die hadden een box, de kleintjes met 2 er in, maar de grote apart.
Toen al.
Soms lijkt het zo'n andere wereld. En dan nu zelfs nog?!
Ik kom uit ook uit het oosten, stuk verderop alleen maar (Polen
) en ben daar ook begonnen met paardrijden... dat is weer een wereldje apart maar zachtjes gezegd vond ik het een nogal traumatische ervaring. Paarden die zelfs 5-6 uur op een dag in de lessen liepen, kreupele paarden in de les, paarden met open wonden waar alleen een handdoekje overheen ging voordat er weer werd opgezadeld, dit soort zaken.
In ieder geval toen ik AD 2015 naar Nederland ben verhuisd, de Randstad om het specifiek te maken, heb ik tot mijn grote verbazing kunnen ontdekken dat het paardenhouden hier en daar zo'n beetje een pot nat was
en dat zegt IMO voldoende. Geen paard buiten te bekennen, meestal 2 tot 5 woonkamer-maat paddocks voor >100 paarden waardoor enkel pensionpaarden het privilege hebben om er zo'n kwartiertje los in te mogen. Of helemaal geen paddocks, komt hier ook nog weleens voor. Alleen zitten zulke maneges hier vaak bijvoorbeeld midden in een park, dat doet mensen minder snel hun wenkbrauwen optrekken dan HM.