Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Re: Paarden Hollandsche Manege moeten weg tijdens evenementen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:28

Ik denk dat het qua tijd en kosten simpelweg niet haalbaar is om continu met paarden te rouleren, ongeacht de maat van dat stuk grond.

En op de hoofdlocatie is er gewoon geen buiten, hoe men het ook draait of keert. Geen wei, geen paddock, geen enkele vorm van buitenruimte, punt. De paarden zouden weliswaar los in de binnenbak overnachten, maar dat geldt ook voor max 10 paarden tegelijk als ik filmpjes op hun social media mag geloven. Geen idee hoeveel paarden er in totaal zijn, maar ongetwijfeld meer dan 10 :+ Waar het dus op neerkomt is dat elk paard slechts een keer in zoveel dagen los kan bewegen, en zelfs dan is het nog steeds binnen, paardvriendelijk zou ik het niet noemen :n

Ik vind het wel opmerkelijk dat door de heftige kritiek vanuit alle hoeken HM tegenwoordig eigenlijk meer voor het dierenwelzijn doet dan zo'n gemiddelde manege bij ons in de buurt :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:09

Ik vind knalharde herrie bij paarden zowiezo ongewenst.Ze hebben een veel beter gehoor dan mensen.Ook op andere stallingen staat er soms een radio zo vreselijk hard aan dat je er zelfs als mens al een gehoorbeschadiging van krijgt.Ik heb wel paarden gezien die in een box vlak onder een speaker stonden,die echt met de oren plat stonden. Ik trek dan de stekker eruit wat wel eens protest van de "muziekliefhebbers"opleverde.Een stal is geen disco vind ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:30

Ja "vroeger" op de manege stonden ook altijd alle paarden en ponies binnen, alleen de pensionpaarden mochten in de wei. Totdat sommige ponies wat vervelend werden..mochten ze op maandagmorgen eerst los voor de lessen begonnen in de binnenbak. Moraal van het verhaal: deze manier van houden is achterhaald maar gebeurd helaas nog wel op vele maneges waarbij het bij de HM extra op valt omdat er geen buiten aanwezig is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:35

Ik kom dan uit het zuidoosten en ik verbaas me dan altijd over deze uitspraken.
Waar ik begon was een handelstal die er manege bij is gaan doen en stonden ook de manege paarden buiten. En dan heb ik het over 35 jaar terug.
En een uurtje voor de lessen werden ze binnen gehaald.
Dat was doordeweeks om half 4.
Op woensdag om 12 ongeveer
En op zaterdag hadden ze pech, dan zagen ze niet altijd de wei.
En die hadden een box, de kleintjes met 2 er in, maar de grote apart.
Toen al.
Soms lijkt het zo'n andere wereld. En dan nu zelfs nog?!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:40

Ja ik denk dat er ook gewoon een verschil zit in welke manege, mijn ouders leerden rijden op een andere manege waar het welzijn van de paarden echt heel hoog stond. Die kwamen altijd in de (extra gehuurde) wei. En ook allemaal stallen en geen stands. Was in dezelfde tijd...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:13

Nou hier was het droefenis. Ik herinner me nog wel dat op de manege waar ik als kind reed, zo rond 1990 de ponies wel op de wei kwamen. Hoe vaak durf ik niet te zeggen. In de jaren daarna kwamen er steeds meer stallen, steeds minder wei (en zoveel was het al niet...) en kwamen ze nooit meer op de wei en moest ik al mijn best doen om ze even in de bak los te mogen gooien toen ik een poosje de stallen uitmestte als tiener.

De stallen werden op een gegeven moment daarna ook verkleind, zeg rond 1995-2000. Ik geloof dat 2 paardenstallen toen 4 ponystallen werden ofzo? In ieder geval het was echt super sneu, beesten stonden hele dagen in die hokken waarin ze nauwelijks konden draaien, ze moesten zichzelf echt dubbel vouwen en de wanden stonden dan bol als ze toch omdraaiden (of wilden liggen). Een soort veredelde stands -O-

Dan ook vaak in van die bruine nat gepiste en gescheten stallen en bvb. op de woensdag / zaterdag gerust een uur of 4-5 achter elkaar lessen lopen en dan ook in de categorie "geef hem maar een schop, als je er een deuk in schopt mag je hem hebben".

Niet echt een leuk leven voor die dieren, ik kon het ook niet meer aanzien eerlijk gezegd.
Hopelijk is het op een gegeven moment beter gegaan met vrije beweging maar zoveel mogelijkheden leken er ook niet te zijn....

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:17

DuoPenotti schreef:
Ik kom dan uit het zuidoosten en ik verbaas me dan altijd over deze uitspraken.
Waar ik begon was een handelstal die er manege bij is gaan doen en stonden ook de manege paarden buiten. En dan heb ik het over 35 jaar terug.
En een uurtje voor de lessen werden ze binnen gehaald.
Dat was doordeweeks om half 4.
Op woensdag om 12 ongeveer
En op zaterdag hadden ze pech, dan zagen ze niet altijd de wei.
En die hadden een box, de kleintjes met 2 er in, maar de grote apart.
Toen al.
Soms lijkt het zo'n andere wereld. En dan nu zelfs nog?!

Ik kom uit ook uit het oosten, stuk verderop alleen maar (Polen :+ ) en ben daar ook begonnen met paardrijden... dat is weer een wereldje apart maar zachtjes gezegd vond ik het een nogal traumatische ervaring. Paarden die zelfs 5-6 uur op een dag in de lessen liepen, kreupele paarden in de les, paarden met open wonden waar alleen een handdoekje overheen ging voordat er weer werd opgezadeld, dit soort zaken.

In ieder geval toen ik AD 2015 naar Nederland ben verhuisd, de Randstad om het specifiek te maken, heb ik tot mijn grote verbazing kunnen ontdekken dat het paardenhouden hier en daar zo'n beetje een pot nat was :+ en dat zegt IMO voldoende. Geen paard buiten te bekennen, meestal 2 tot 5 woonkamer-maat paddocks voor >100 paarden waardoor enkel pensionpaarden het privilege hebben om er zo'n kwartiertje los in te mogen. Of helemaal geen paddocks, komt hier ook nog weleens voor. Alleen zitten zulke maneges hier vaak bijvoorbeeld midden in een park, dat doet mensen minder snel hun wenkbrauwen optrekken dan HM.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:18

ooh bah....van jullie verhalen word ik helemaal verdrietig.....
En begrijp het gewoon niet.... ;(

En dan staan die droeftoers hier regelmatig te kijken of ze naar binnen kunnen, ondanks hun gras en hooi buiten....zeg ze wel vaker, sommige paarden doen een moord voor wat jullie verwende hebben....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:53

Ja precies. Nu heeft die manege er wel een flink aantal m2 wei bij de laatste jaren, maar ik heb geen idee of de manegeponies daar wat aan hebben of dat het net als vroeger vooral voor de (pension)paarden gebruikt wordt....

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 16:59

40 jaar geleden reed ik op de manege in ons dorp. Manege paarden en ponys stonden in stands. Enkel de ,pension, paarden stonden in een box. Er was geen weide en ook geen paddocks. Op zon en feestdagen gebeurde daar niks. Paarden bleven staan.
Zaterdags en woensdag smiddags liepen de ponys heel de dag in de lessen. De rest van de dagen waren meer volwassen die op de paarden les hadden. Dan had je savonds eens carousel, voltige, springles voor eigen ponys en overdag wat prive lessen..
Zomers gingen de ponys een paar weken mee op ponykamp.

Volgens mij is daar niet bar veel veranderd buiten dat de eigen paarden nu individuele weitjes hebben. Heel klein maar op zon en feestdagen zie je nog steeds niks buiten staan. Eigenaren kwamen veelal uit Amsterdam en omstreken en die zag je op zon en feestdagen ook nooit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 00:22

Maar ook vanaf Amsterdam kon het wel. Mijn ouders reden 50+jr geleden onder de rook van Amsterdam en toen ik begon op 15min van Amsterdam hadden we ook ruime weilanden.

Toen wij jong volwassen waren en in Almere woonden en in Amsterdam werkten, stonden ze in Diemen en daar was ook zat grond nog.

Maar heb ergens daartussen in t Gooi gereden en gestald gestaan waar de ene manege 0,0 grond had en paarden vrijwel nooit buiten kwamen en de andere manege wel wat weilanden had. Maar ook fanatieke sporters en niet alles kwam buiten.

Ik kwam in 1986 in t Gooi rijden en toch was er wel aandacht voor van een aantal pension klanten. Die kwamen dan eens extra, gingen wel staan grazen langs pad, er werd wat meer afgewisseld met buiten rijden etc.

Wel maakte veel manege pony's meer uren dan nu gewoon is op veel manege's.

Het verschilt wel qua voorlichting, de tijd waarin we leven en welke info we kunnen vinden. Mijn ouders en tante reden ergens waar ze mensen kenden en gingen ook voor de gezelligheid.
Ik vond al vrij snel wel mn pony erg belangrijk, ondanks veel contacten op de manege en stallen.

Maar als je nu als ouder, kind of volwassene een manege zoekt, ga je misschien googlen en kom je ervaringen tegen. Soms staan er wel dingen tussen van ervaren paarden mensen, zoals; paarden staan weinig buiten etc.

Maar voor een leek is het echt lastig beoordelen. Er lopen regelmatig mensen langs die enthousiast worden van onze plek, van alles willen weten, maar ook duidelijk niet zoveel paarden ervaring hebben. Toch vinden ze paarden samen buiten en een mooie plek fijn om te zien.

Maar ik heb ook weleens kinderen aan de deur gehad die aanbellen omdat het 2 spatjes regende en ze nog buiten stonden.
Of mensen die zelf een mega varkens bedrijf hadden die nooit buiten kwamen, ik liep langs met paarden in vliegendekens en ze gingen tekeer dat het zielig was dat ze een deken op hadden.

Mensen hebben geen idee en dat kan je ze niet kwalijk nemen. Als mensen lezen dat de paarden het gewend zijn en dit wel kan, geloven ze het wel.
Spreken ze paarden mensen en krijgen ze uitleg, snappen ze het vaak gelijk.

Ik vind Halsema echt geen goede Amsterdamse burgemeester, maar met haar GL verleden had ik wel iets van ingrijpen verwacht na zoveel negatieve reacties.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 15:33

superpony schreef:
Maar voor een leek is het echt lastig beoordelen.

Veel gaan toch/ook op het sterren-systeem van de FNRS af. En geloof dat we er allemaal wel redelijk over eens kunnen zijn dat het sterren-system nou niet echt over paardvriendelijkheid gaat.
Kunt het ze moeilijk kwalijk nemen dat een instantie waarvan ze denken de experts zijn de volle mep aan sterren geeft, en de paarden geen daglicht gezien hebben. Althans, dat was 'vroeger' zo, misschien is de FNRS nu ook met de tijd mee en hebben ze een speciaal sterren-systeem voor de paarden zelf. Verzorging, huisvesting, aantal uren lopen, vakantie, etc.

Vriendelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 18:25

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:00

Kan me wel vinden in dat artikel.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 21:27

Vind "Black Beauty draait zich om in zijn graf" heel goed gevonden!

Sowieso een goede column.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 22:22

Het is inderdaad erg schrijnend dat niet de eigenaar maar de gemeente uiteindelijk bepaald dat de dieren weg moeten. Dat zou je dus als dierenliefhebber toch zelf wel bedacht moeten hebben lijkt me. Ik denk dat daar direct ook de schoen knelt en de donkere waarheid boven water komt; Het gaat niet ten eerst om de welzijn van de paarden, maar om geld verdienen. Ik hoop dat ze nu snel overgaan tot sluiting van de manege voor de paarden en dat ze er maar mooi feestjes gaan houden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 10:15

Dat is wat me wel vaker stoort in welzijnsdiscussies (ook de discussies in de huidige paardensport momenteel). Blijkbaar moet alles in regels gegoten worden en van bovenaf opgelegd worden voordat "men" zich er aan houdt. Terwijl je zou denken dat het vanuit de paardenliefhebbers zelf zou komen. Maar het is de leek die regels moet opleggen aan de liefhebber.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 10:19

Niet altijd een leek, maar iemand die het beu is en zich er hard voor maakt.
En ik begrijp dat een bedrijf geld wil zien, maar hoe lang is dat al niet een onderwerp van discussie daar?
Die eigenaar had idd al zelf om de tafel moeten gaan zitten met de gemeente voor mogelijkheden.
Er van uitgaande dat het huur is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 14:22

DuoPenotti schreef:
En ik begrijp dat een bedrijf geld wil zien, maar hoe lang is dat al niet een onderwerp van discussie daar?
Die eigenaar had idd al zelf om de tafel moeten gaan zitten met de gemeente voor mogelijkheden.

Het is huur :j

Er is de afgelopen jaren veel verbouwd om het dierwelzijn te verbeteren. Boxen ipv stands etc maar daardoor zijn er ook minder paarden en waarschijnlijk minder inkomsten.

Het weiland verderop, in Andijk, is 1 hectare met 40 paarden is da ook gewoon te krap.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 14:33

Tallie1979 schreef:
Maar, men heeft daar geen weiland, geen paddock? Waarom staan er dan überhaupt nog paarden denk ik dan.

Is een hele goede en terechte vraag, echter ken ik legio stallen waar dat minimaal zeven maanden per jaar (maar ook jaar rond) het geval is. En die zijn absoluut niet allemaal in de Randstad gelegen.
Je hoeft het alleen niet nog erger te maken door die feesten te organiseren. En het probleem is daarmee vooral ook dat je zo de stallen in kunt lopen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 14:33

Dus bedrijf is gewoon niet levensvatbaar huidige tijd.
Want hectare is ook gewoon een lachertje.

En gooi deze maar dicht, kan een mooi begin zijn voor andere bedrijven die wat minder in de aandacht staan maar net zo slecht bezig zijn.

fransje23 schreef:
DuoPenotti schreef:

Het is huur :j

Er is de afgelopen jaren veel verbouwd om het dierwelzijn te verbeteren. Boxen ipv stands etc maar daardoor zijn er ook minder paarden en waarschijnlijk minder inkomsten.

Het weiland verderop, in Andijk, is 1 hectare met 40 paarden is da ook gewoon te krap.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 14:45

Gini schreef:
Dat is wat me wel vaker stoort in welzijnsdiscussies (ook de discussies in de huidige paardensport momenteel). Blijkbaar moet alles in regels gegoten worden en van bovenaf opgelegd worden voordat "men" zich er aan houdt. Terwijl je zou denken dat het vanuit de paardenliefhebbers zelf zou komen. Maar het is de leek die regels moet opleggen aan de liefhebber.

Niet iedereen die bedrijfsmatig dieren houdt is een dierenliefhebber. :)*
(Overigens zal iedereen een andere definitie geven van "liefhebber")

Ik vind de manege achteruit gegaan sinds de vorige eigenaar vertrokken is. Ik heb nadien daar wel dingen gezien en gehoord waar ik op zijn zachtst gezegd niet achter kan staan. Maar, zoals gezegd, geldt dat voor veel stallen (ook privé).
Ook genoeg paarden gezien 24/7 op een weitje achter prikkeldraad al jaren in totale eenzaamheid.
En ook paarden op een dure pensionstalling waar een eigenaar goed bedoeld veel tijd in steekt om er elke dag op te rijden, maar die ondertussen hartstikke kreupel zijn.

Ik denk dat het weinig zin heeft om één manege onder de kritische loep te nemen. Je kan beter kijken naar het paardenwelzijn in het algemeen en bedenken hoe dat te verbeteren.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 16:10

Als de HM zou moeten sluiten vanwege dierenwelzijn zullen er nog veel stallen volgen. En inderdaad ook particulieren.

Geen slechte zaak lijkt mij :) vraag me wel af hoe dat moet worden geregeld.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 16:27

Nikass schreef:
Gini schreef:

Niet iedereen die bedrijfsmatig dieren houdt is een dierenliefhebber. :)*
(Overigens zal iedereen een andere definitie geven van "liefhebber")

Ik vind de manege achteruit gegaan sinds de vorige eigenaar vertrokken is. Ik heb nadien daar wel dingen gezien en gehoord waar ik op zijn zachtst gezegd niet achter kan staan. Maar, zoals gezegd, geldt dat voor veel stallen (ook privé).
Ook genoeg paarden gezien 24/7 op een weitje achter prikkeldraad al jaren in totale eenzaamheid.
En ook paarden op een dure pensionstalling waar een eigenaar goed bedoeld veel tijd in steekt om er elke dag op te rijden, maar die ondertussen hartstikke kreupel zijn.

Ik denk dat het weinig zin heeft om één manege onder de kritische loep te nemen. Je kan beter kijken naar het paardenwelzijn in het algemeen en bedenken hoe dat te verbeteren.

Bij de Hollandse manege is verdere verbetering niet mogelijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-21 17:26

Dat hangt ervan af wat je eisen zijn, en het gaat voor genoeg stallen op. Tenzij ze er een hobby van maken ipv een bedrijf.