@MO horse, in mijn geval denk ik dat het komt door voortschrijdend inzicht en leeftijd

.
Eerlijk gezegd kan ik voor mezelf niet meer goed verantwoorden waarom ik op mijn lieve paard ga zitten, een hoofdstel met of zonder bit omdoe en dan figuren ga rijden omdat ik het wil. Mijn benen in haar buik druk om haar te laten wijken voor druk enz enz.
Als ik op wedstrijd ga, ben ik toch altijd wat gespannen, ik wil toch laten zien hoe goed mijn paard de "kunstjes" kan uitvoeren en daardoor rijd ik "anders" dan thuis. Mijn paard raakt daardoor gespannen, maar man wat gaat ze dan lopen! En dat kan ik voor mijzelf en naar mijn paard toe niet verklaren, laat staan verantwoorden.
Ik zie vaak mensen op wedstrijd hun paard knuffelen als ze bij de trailer staan, maar als ze de ring ingaan MOET hun oh zo geliefde vriend doen wat ze willen, desnoods met een iets stevigere ophouding, wat harder inkomen met een been e.d.
Begrijp me niet verkeerd, dit is een constatering en geen verwijt naar anderen, ik heb dit immers jaaaaaaren zelf gedaan.....
Ik kan het alleen nu niet meer. Ik poets, knuffel, probeer dmv een clicker wat kunstjes te doen, heb al wat lessen in grondwerk genomen en ik zie wel wat we verder nog gaan doen. Een enkele keer zadel ik nog weleens op, maar ik beleef er weinig tot geen plezier meer aan.
En dan de opmerking: "Dressuur is er voor het paard, het paard niet voor de dressuur", is natuurlijk onzin. Als wij er niet op willen gaan zitten dan heeft het paard de dressuur niet nodig.