[BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:08

superpony schreef:
Dierentuinen zijn ook al enige tijd een discussie, dus denk niet dat die paarden op gaan nemen en ook niet de ruimte daarvoor hebben.
En wat gaan ze doen? Van elk ras/soort paard 1 of 2? Staan ze zo vol.

Dat is gelijk het hele probleem. Wat is tegenwoordig nog geen discussie?
Als ze alles met dieren verboden is wat is dan het volgende. Voetbal verbieden?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:13

Loretta schreef:
superpony schreef:
Dierentuinen zijn ook al enige tijd een discussie, dus denk niet dat die paarden op gaan nemen en ook niet de ruimte daarvoor hebben.
En wat gaan ze doen? Van elk ras/soort paard 1 of 2? Staan ze zo vol.

Trappen ze tegen een beest ipv een bal, dan?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:18

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:23

Loretta schreef:
herr_balou schreef:
In dit land zijn veel te veel paarden..

Dat ligt er maar net aan hoenje het bekijkt. Er is tegenwoordig juist een tekort aan paarden daarom zijn de prijzen enorm gestegen

Nou inderdaad, imo zijn er in dit land teveel mensen. :o

Dierentuinen ook, als de dieren genoeg leefruimte hebben dan hebben ze het beter dan in de natuur hoor. Men staat tegenwoordig zo ver van de natuur af dat ze er aan voorbij gaan hoe hard de natuur is en dat het vaak een kwestie is van eten of gegeten worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:16

Elisa2 schreef:
Loretta schreef:
Dat ligt er maar net aan hoenje het bekijkt. Er is tegenwoordig juist een tekort aan paarden daarom zijn de prijzen enorm gestegen

Dierentuinen ook, als de dieren genoeg leefruimte hebben dan hebben ze het beter dan in de natuur hoor. Men staat tegenwoordig zo ver van de natuur af dat ze er aan voorbij gaan hoe hard de natuur is en dat het vaak een kwestie is van eten of gegeten worden.

Dat we te ver van de natuur, of zelfs de rest van de wereld, af staan is in mijn ogen de reden dat we überhaupt deze discussie voeren. Want laten we wel wezen: ja, hier is paardrijden vooral een hobby (niet al te lang geleden was dat trouwens nog helemaal niet het geval), maar in grote delen van de wereld is het gewoon nog steeds een vervoersmiddel, zijn paarden van belang voor de landbouw, etc.
Dat ook maar gaan verbieden dan, met onze arrogante westerse bril op?
Dan gaan we voor de mongolen, die zo ongeveer op het paard geboren worden, bepalen dat zij er niet meer op mogen gaan zitten? Wie denken we wel niet dat we zijn?

Zoals eerder ook al aangehaald bestaat het huidige paard vooral dankzij de samenwerking met de mens. Een mooie overlevingsstrategie voor een prooidier, waarmee de overlevingskans van de soort eeuwenlang heel groot is geweest en gebleven.
Maar zodra diezelfde mens gaat bepalen dat deze samenwerking niet meer van belang is, en we er niet meer op gaan zitten, zullen mensen massaal de paarden wegdoen.
Want laten we wel wezen: een groot deel van ons plezier met paarden komt toch voort uit de samenwerking en daarmee ook het rijden. Voor veel mensen is die lol er af als we niet meer met een paard mogen werken.
Dat heb ik zelf heel eerlijk gezegd ook ervaren: ik had op een gegeven moment een oude merrie waar ik niet zoveel meer mee kon vanwege lichamelijke ouderdomskwalen, en mijn ruin was geblesseerd. Heel leuk dat iedereen roept dat wandelen met een paard ook heel leuk kan zijn, maar voor mij was het niet voldoende. Dus op een gegeven moment reed ik op het paard van een vriendin hier in het dorp.
Als ik alleen nog maar zou kunnen wandelen, dan zou mijn paardenhobby waarschijnlijk heel snel afgelopen zijn. Dan zijn er nog wel andere dingen die ik met mijn grond en mijn geld kan doen waar ik meer plezier uit haal. Want daar gaat het in Nederland (of eigenlijk de hele westerse wereld) bij paarden vooral om: plezier.

Moet dat plezier met paarden dan ten koste van het paard zijn? Dat is in mijn beleving helemaal niet nodig, anders dan hier op bokt af en toe het beeld lijkt te zijn, zie ik om me heen maar weinig paarden die daadwerkelijk lijden onder hetgeen de mens van ze vraagt.
Is het dan altijd optimaal diervriendelijk: nee, natuurlijk niet. Maar zo dramatisch als sommige mensen het hier soms schetsen is het in mijn ogen niet, met uitzondering van de wedstrijdsport trouwens. Daar zie je wel regelmatig behoorlijk dieronvriendelijke taferelen. Ga dat dan aanpakken. Laat het ministerie maar regels opstellen, want de sector zelf komt er duidelijk niet uit.

Elisa2

Re: [BLOG]Moeten we wel paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:40

Mooi gezegd, daar sluit ik me bij aan.

Ik rijdt noodgedwongen niet meer maar haal wel veel plezier uit het werken met paarden op andere manieren. Moet wel zeggen dat ik dat ook erg ging missen toen dat op een gegeven moment niet meer kon vanwege een langdurig geblesseerd paard. Ik vind opleiden het mooiste, ergens naar toe trainen en samen groeien in de samenwerking met elkaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 15:51

Loretta schreef:

Bij voetbal zijn ook al vele jaren discussies. Heb bij een voetbalvereniging gewerkt en al jaren wil men af van de jeugdselecties. Onze zoon zat in de selectie vanaf zijn 7/8e ongeveer en dat blijkt veel te zwaar te zijn en ook achterstanden te geven in de groei.
Maar heel veel ouders hebben er maling aan en zeker als een kind op niveau gaat voetballen zijn veel kinderen ( net als menig dier bijv ) slechts nog pionnen van de volwassenen.

Koppen is ook al even een discussie.

Elisa2 schreef:

Het gaat niet alleen om dit land. Nederland zal echt niet als eerste en enige paardrijden of paarden houden gaan verbieden.

Dierentuinen hebben echt niet voldoende ruimte. Hoe zie je dat voor je? Als je meerdere rassen wil "bewaren" heb je toch per paard aardig wat ruimte nodig.

Dierentuinen hebben ook niet genoeg geld om uit te breiden en meer dieren erbij te nemen, zoals; paarden, koeien, varkens en schapen bijv.
Dan houdt het bestaan grotendeels op voor veel dieren.

Mensen mochten vroeger bijv ook nog een aap bezitten.

Maar het zal tijd kosten. Er zijn nu veel teveel paarden. Of anders; teveel mensen die denken dat ze een paard moeten/mogen bezitten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:00

Kendra schreef:
Het volgende is dat iedereen uitwijkt naar landen waar de regelgeving minder streng is ....

En dan krijg je dit soort taferelen:
https://www.vleesmagazine.nl/nieuws/paa ... explodeert
Waarna de slacht in de VS later toch weer werd toegestaan....

Gatsie....... wat een klerebende.....

En dat er ook zoiets bestaat als vleesmagazine..... wat leven we toch in een vreemde wereld....

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:28

Elisa2 schreef:
Mooi gezegd, daar sluit ik me bij aan.

Ik rijdt noodgedwongen niet meer maar haal wel veel plezier uit het werken met paarden op andere manieren. Moet wel zeggen dat ik dat ook erg ging missen toen dat op een gegeven moment niet meer kon vanwege een langdurig geblesseerd paard. Ik vind opleiden het mooiste, ergens naar toe trainen en samen groeien in de samenwerking met elkaar.

Hier hetzelfde. En mijn paard ook. Hij is blijvend geblesseerd, maar ik mag 1x per week een stapritje maken. Gaat nergens over, maar hij was zo happy toen ik er na 10 maanden weer op ging zitten en we naar buiten gingen. En elke week gaan de oren erop zodra het zadel uit de kast komt. En ook de dagen erna lijkt hij blijer. Hij schikte zich echt wel in zijn pensioen, maar als ik ‘m zie na zijn ritje doet dit hem mentaal heel veel. En dat had hij na zijn wandelingetjes echt niet hoor. Het is niet alleen de mens die wil rijden, ook paarden vinden het leuk om bezig te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:29

manubres schreef:
Zelf heb ik al langer geleden een enorme ommezwaai gemaakt...toen ik wegens (gezondheids) omstandigheden moest stoppen met rijden. Ik merkte toen pas dat rijden eigenlijk een verslaving is. Het maakt gelukshormonen aan en zonder dat is het leven een stuk zwaarder. Ik viel in een gat, had letterlijk hartepijn en ik droomde elke dag dat ik weer op een paardenrug kon zitten.
Maar na een half jaar maakte de afkickverschijnslen plaats voor bewustwording...

De dingen waar ik heel anders naar ben gaan kijken:
Ik vind een paard in een trailer stoppen niet meer de normaalste zaak van de wereld.
Laat staan uren op een concours terrein wachten tot de baas vindt dat ze naar huis wil.
Ik wil geen ijzer meer in de paardenmond.
Ik wil geen sporen meer aan mijn voet.
Ik wil mijn paard geen domme dingen leren zoals; een hulp is gelijk reactie anders versterk ik hem.
Ik wil niet dat een paard precies doet wat ik wil.
De manier van (hoe het bij veel paarden gaat) beleren vind ik raar; elk paard vindt het erg om uit zijn vertrouwde omgeving gehaald te worden en dan voor zoiets spannends als beleren breng je het paard naar een vreemde stal, vreemde mensen. Als er nou eerst tijd was voor kennismaken en grondwerk (wat gelukkig steeds vaker gebeurt), maar vaak is het longeren met zadel en hup erop en bit er ook al in.
Paarden die gelijk in een houding worden gedwongen, die zo nooit leren op eigen benen te lopen.
De keuring waar paarden met de zweep rond worden gejaagd.
Keuringen en veilingen waar veulentjes uit de wei worden getrokken.
Met je paard naar de keuring en dan voor dat ene moment, benen en staart scheren, op stal zetten terwijl ze normaal buiten lopen en op dieet zetten...
Bizar dat paarden de wereld over worden gevlogen voor 1-2 of hooguit drie proefjes.
De metershoge hindernissen waar ze overheen moeten springen, met al het geruk in de mond.
De dressuur waarbij de voorbenen steeds hoger moeten, waardoor paarden met holle ruggen gaan lopen en waarbij de achterbenen niet meer meekomen.

Of we helemaal moeten stoppen? Ik denk uiteindelijk dat rijden op den duur misschien verboden gaat worden. Maar er is denk ik nog zoveel tussen nu en niks. Niet alleen bij de sport maar ook bij de amateur. Een goed zadel is bijvoorbeeld van groot belang...maar daar hebben de meesten geen geld voor (over). Belangrijker zijn de dure kleding, dekjes en andere uiterlijkheden waar een paard niks aan heeft. Ik kocht ook eerst tweedehands zadels en legde ook een zadel op verschillende paarden. Een aangepast zadel was een rib uit mijn lijf, maar een paard heeft er recht op...en een ruiter trouwens ook.

Verder denk ik dat er veel winst te behalen is in de sport. Stang en trens verbieden en meer gaan jureren op juiste biomechanica. Het thuis rijden van proefjes stimuleren en geen wedstrijden meer waarbij paarden de wereld over moeten reizen. Laat paarden zoveel mogelijk thuis in hun vertrouwde omgeving.

Met mijn nieuwe (groene) paard ben ik vooral bezig gegaan met werk aan de hand en lange lijnen. Het is zo ontzettend leuk om te doen, dat ik het rijden niet eens echt miste. Met werk aan de hand heb ik haar lichaam soepeler, sterker en recht gerichter gemaakt. Daarna ben ik er pas op gaan zitten met touwhalster en leadrope...En ben haar gaan beleren in alle rust en vrijheid...losse teugels en als zij links wilde gingen we links en als ik rechts wilde vroeg ik haar of ze rechts wilde. En soms gaan we dan nog even links en dan weer proberen naar rechts. Zelfs als ik op wil stappen vraag ik toestemming...Ja, wie had dit ooit gedacht. Had je me dit 5 jaar geleden gezegd dan had ik je voor gek verklaard. Maar het is zo'n verademing om samen te werken met mijn paard, het geeft het ultieme gevoel van teamwerk, van samen-een en van respect voor elkaar.

Ik denk dat als je je eigen belangen volledig uit kan schakelen pas echt kan gaan zien wat een paard nodig heeft.

Soms sluipt er bij mij ook nog wel eens een ego dingetje in, maar ben me daar van bewust en dan probeer ik mezelf erop aan te spreken..

Bijzonder herkenbaar.
Ik weet niet exact wanneer bij mij "het moment" daar was, maar ik kan mezelf zo herkennen in jouw verhaal. Ik ga me steeds vaker afvragen of we überhaupt wel op een paard moeten gaan zitten. Ik doe het nog wel, maar zeker met andere intenties dan voorheen.
Interessant topic.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 08:38

superpony schreef:
Loretta schreef:

Bij voetbal zijn ook al vele jaren discussies. Heb bij een voetbalvereniging gewerkt en al jaren wil men af van de jeugdselecties. Onze zoon zat in de selectie vanaf zijn 7/8e ongeveer en dat blijkt veel te zwaar te zijn en ook achterstanden te geven in de groei.
Maar heel veel ouders hebben er maling aan en zeker als een kind op niveau gaat voetballen zijn veel kinderen ( net als menig dier bijv ) slechts nog pionnen van de volwassenen.

Koppen is ook al even een discussie.

Elisa2 schreef:

Het gaat niet alleen om dit land. Nederland zal echt niet als eerste en enige paardrijden of paarden houden gaan verbieden.

Dierentuinen hebben echt niet voldoende ruimte. Hoe zie je dat voor je? Als je meerdere rassen wil "bewaren" heb je toch per paard aardig wat ruimte nodig.

Dierentuinen hebben ook niet genoeg geld om uit te breiden en meer dieren erbij te nemen, zoals; paarden, koeien, varkens en schapen bijv.
Dan houdt het bestaan grotendeels op voor veel dieren.

Mensen mochten vroeger bijv ook nog een aap bezitten.

Maar het zal tijd kosten. Er zijn nu veel teveel paarden. Of anders; teveel mensen die denken dat ze een paard moeten/mogen bezitten.

Volgens mij klopt dit niet hoor, toen er vroeger veel meer boerderijen waren en geen auto's waren er ook al veel paarden. Minder mensen, dat wel en meer land. Imo is dat dus nog steeds het grootste probleem.

Ik heb het over dierentuinen NU en mensen die dit zielig vinden.

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:05

Loretta schreef:
herr_balou schreef:

Ik bekijk het vanuit de ruimte die beschikbaar is voor die vele paarden en ik vind dat om te huilen. Ik kom door heel het land (behalve limburg en enkele waddeneilanden) en zie zelden paarden met écht voldoende ruimte. Direct naast waar ik woon staan enkele paarden een paar uur per dag op een postzegeltje weide of paddock, allemaal gescheiden van elkaar, dat vind ik een zeer treurige aanblik. Merries worden uitgemolken met ieder jaar een veulen. De trainingen zijn geen prettige aanblik. Daar is niks samenwerking aan maar gezien de verkopen zal het wel als zodanig gejureerd worden...
In de omgeving zijn nog een aantal stallen. Ook daar zie ik veel te veel paarden op voor die aantallen te weinig grond. Om nog maar te zwijgen over de winterperiode, want dan komen ze helemaal niet buiten.
Je kunt het allemaal normaal vinden, maar dat is het niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:14

herr_balou schreef:
Loretta schreef:

Ik bekijk het vanuit de ruimte die beschikbaar is voor die vele paarden en ik vind dat om te huilen. Ik kom door heel het land (behalve limburg en enkele waddeneilanden) en zie zelden paarden met écht voldoende ruimte. Direct naast waar ik woon staan enkele paarden een paar uur per dag op een postzegeltje weide of paddock, allemaal gescheiden van elkaar, dat vind ik een zeer treurige aanblik. Merries worden uitgemolken met ieder jaar een veulen. De trainingen zijn geen prettige aanblik. Daar is niks samenwerking aan maar gezien de verkopen zal het wel als zodanig gejureerd worden...
In de omgeving zijn nog een aantal stallen. Ook daar zie ik veel te veel paarden op voor die aantallen te weinig grond. Om nog maar te zwijgen over de winterperiode, want dan komen ze helemaal niet buiten.

Tja, als je woonomgeving die is aangegeven op je profiel klopt, dan snap ik je opmerking. Maar hoe is niet meer rijden een oplossing voor dat probleem? Want in mijn ogen is jouw probleem onderdeel van een groter probleem: teveel mensen en teveel wensen met te weinig ruimte.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 10:21

Om die reden begon ik mijn eerste bericht al direct over huisvesting.
Dat is gemakkelijk in regels te vangen.
Of mensen zich er dan een houden is een volgende, maar als de accommodatie er is sneller dan nu.

Hoe er gereden word is buiten wedstrijden om een stuk moeilijker in regels te bepalen.
Maar als we al eens beginnen met de huisvesting dan zijn er enorm veel paarden al flink geholpen.

En ja dat zal betekenen dat in bepaalde delen van Nederland paarden houden veel minder gemakkelijk kan.
Maar dat is dan maar zo. We moeten wat dat betreft eens minder egoïstisch denken.
Te vaak dat ik lees, mijn paard oog goed ook al staat hij de hele dag op stal. Dat moet gewoon niet mogen, punt.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:04

Achterom schreef:
Tja, als je woonomgeving die is aangegeven op je profiel klopt, dan snap ik je opmerking. Maar hoe is niet meer rijden een oplossing voor dat probleem? Want in mijn ogen is jouw probleem onderdeel van een groter probleem: teveel mensen en teveel wensen met te weinig ruimte.

Voornamelijk in de randstad is dat een probleem. Buiten de randstad zijn gebieden waar het nog wel meevalt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 11:09

Amen!

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 12:58

[***] schreef:
manubres schreef:
Zelf heb ik al langer geleden een enorme ommezwaai gemaakt...toen ik wegens (gezondheids) omstandigheden moest stoppen met rijden. Ik merkte toen pas dat rijden eigenlijk een verslaving is. Het maakt gelukshormonen aan en zonder dat is het leven een stuk zwaarder. Ik viel in een gat, had letterlijk hartepijn en ik droomde elke dag dat ik weer op een paardenrug kon zitten.
Maar na een half jaar maakte de afkickverschijnslen plaats voor bewustwording...

De dingen waar ik heel anders naar ben gaan kijken:
Ik vind een paard in een trailer stoppen niet meer de normaalste zaak van de wereld.
Laat staan uren op een concours terrein wachten tot de baas vindt dat ze naar huis wil.
Ik wil geen ijzer meer in de paardenmond.
Ik wil geen sporen meer aan mijn voet.
Ik wil mijn paard geen domme dingen leren zoals; een hulp is gelijk reactie anders versterk ik hem.
Ik wil niet dat een paard precies doet wat ik wil.
De manier van (hoe het bij veel paarden gaat) beleren vind ik raar; elk paard vindt het erg om uit zijn vertrouwde omgeving gehaald te worden en dan voor zoiets spannends als beleren breng je het paard naar een vreemde stal, vreemde mensen. Als er nou eerst tijd was voor kennismaken en grondwerk (wat gelukkig steeds vaker gebeurt), maar vaak is het longeren met zadel en hup erop en bit er ook al in.
Paarden die gelijk in een houding worden gedwongen, die zo nooit leren op eigen benen te lopen.
De keuring waar paarden met de zweep rond worden gejaagd.
Keuringen en veilingen waar veulentjes uit de wei worden getrokken.
Met je paard naar de keuring en dan voor dat ene moment, benen en staart scheren, op stal zetten terwijl ze normaal buiten lopen en op dieet zetten...
Bizar dat paarden de wereld over worden gevlogen voor 1-2 of hooguit drie proefjes.
De metershoge hindernissen waar ze overheen moeten springen, met al het geruk in de mond.
De dressuur waarbij de voorbenen steeds hoger moeten, waardoor paarden met holle ruggen gaan lopen en waarbij de achterbenen niet meer meekomen.

Of we helemaal moeten stoppen? Ik denk uiteindelijk dat rijden op den duur misschien verboden gaat worden. Maar er is denk ik nog zoveel tussen nu en niks. Niet alleen bij de sport maar ook bij de amateur. Een goed zadel is bijvoorbeeld van groot belang...maar daar hebben de meesten geen geld voor (over). Belangrijker zijn de dure kleding, dekjes en andere uiterlijkheden waar een paard niks aan heeft. Ik kocht ook eerst tweedehands zadels en legde ook een zadel op verschillende paarden. Een aangepast zadel was een rib uit mijn lijf, maar een paard heeft er recht op...en een ruiter trouwens ook.

Verder denk ik dat er veel winst te behalen is in de sport. Stang en trens verbieden en meer gaan jureren op juiste biomechanica. Het thuis rijden van proefjes stimuleren en geen wedstrijden meer waarbij paarden de wereld over moeten reizen. Laat paarden zoveel mogelijk thuis in hun vertrouwde omgeving.

Met mijn nieuwe (groene) paard ben ik vooral bezig gegaan met werk aan de hand en lange lijnen. Het is zo ontzettend leuk om te doen, dat ik het rijden niet eens echt miste. Met werk aan de hand heb ik haar lichaam soepeler, sterker en recht gerichter gemaakt. Daarna ben ik er pas op gaan zitten met touwhalster en leadrope...En ben haar gaan beleren in alle rust en vrijheid...losse teugels en als zij links wilde gingen we links en als ik rechts wilde vroeg ik haar of ze rechts wilde. En soms gaan we dan nog even links en dan weer proberen naar rechts. Zelfs als ik op wil stappen vraag ik toestemming...Ja, wie had dit ooit gedacht. Had je me dit 5 jaar geleden gezegd dan had ik je voor gek verklaard. Maar het is zo'n verademing om samen te werken met mijn paard, het geeft het ultieme gevoel van teamwerk, van samen-een en van respect voor elkaar.

Ik denk dat als je je eigen belangen volledig uit kan schakelen pas echt kan gaan zien wat een paard nodig heeft.

Soms sluipt er bij mij ook nog wel eens een ego dingetje in, maar ben me daar van bewust en dan probeer ik mezelf erop aan te spreken..

Bijzonder herkenbaar.
Ik weet niet exact wanneer bij mij "het moment" daar was, maar ik kan mezelf zo herkennen in jouw verhaal. Ik ga me steeds vaker afvragen of we überhaupt wel op een paard moeten gaan zitten. Ik doe het nog wel, maar zeker met andere intenties dan voorheen.
Interessant topic.

Ik vind het echt heel knap als je dit zonder (tijdelijke) afstand tot de paardenwereld kunt zien. We zijn zelf natuurlijk kuddedieren en snel geneigd normaal te vinden wat de meerderheid doet, wat je om je heen ziet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 13:50

herr_balou schreef:

Hier ben ik het wel mee eens dat dit niet het "normaal" zou moeten zijn of worden. Vind het nog erger om grote bedrijven te zien met genoeg ruimte maar paarden die gewoon nooit/ nauwelijks los komen.
Particulier staan de meeste paarden hier in de buurt juist vrij goed met veel ruimte. Van mij zou dit ook een regels gevangen mogen worden.

Daarnaast wordt het natuurlijk al steeds moeilijker om alle mensen te huisvesten in NL wegens teveel mensen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 13:53

Omgeving zegt echt niet altijd iets over welzijn en mogelijkheden voor paarden.

Ik woonde in Amsterdam toen ik begon met rijden, Mijn ouders reden al. We reden 1 dorp naast Amsterdam en daar kwamen de pony's en paarden gewoon op de wei. 'sWinters dan niet, maar vroeger kende men nog niet echt het principe van paddocks. Hooguit een losgooibak of wei die vertrapt mocht.

Als ik dan naar mijn hele paarden historie kijk zijn het juist vaak mensen die vinden dat ze hun paard verwennen en er goed voor zijn, die ze graag dik ingepakt in hun warme, droge stalletje zetten.

Wat dan welzijn is, word hartstikke lastig te bepalen. Naar wie gaat men luisteren als er sternge wetten komen? Naar Anky? Want die heeft Olympische medailles en mag het op tv opnemen voor de paardensport.
Naar veeartsen? Zo ja, welke? Daar zitten behoorlijke verschillen tussen. Een veearts die echt wat durft te zeggen? Of een veearts die zelf niet de meest vriendelijke ruiter is en veel naar buiten onzin vindt? Net als afschaffen van diverse hulpmiddelen, want daar heeft hij/zij persoonlijk last van.

Ik woon in een omgeving met wat meer ruimte misschien, maar kan nou niet zeggen dat daarom het welzijn veel beter is.

En hoor wel vaak mensen; ik heb x ha. Maar ga je kijken, staan paarden alleen op kleine stukjes. Komen ze weinig uren buiten op die stukjes en wordt er een groot stuk gemaaid als tuin.
Op papier hebben ze dan meer grond, dan wij, maar per paard veel minder ruimte en ook minder beweging.

Het alleen staan.......hoe gaat men dat aanpakken? Iedereen verplichten een 2e te kopen?

Wij hebben bijv varkens en echt elk mens die zich verdiept weet dat varkens echt niet alleen moeten staan. Toch worden er nog steeds veel varkens aangeboden die een leuk huisdier leken, alleen waren etc. Ze kunnen dan niet aan hun natuurlijke behoefte komen, gaan ongewenst gedrag vertonen of gedrag die te verwachten is.
Wij hebben 2 zeugen en die zijn zelfs als ze berig zijn nooit agressief, maar kunnen de hele dag rondlopen en hun ding doen. Zijn aanhankelijk, luisteren redelijk, maar moeten ook varken kunnen zijn.

En waar stopt het? Als we ons nek uitsteken voor paarden, waarom niet voor katten en honden? Waarom hoeven honden, geen hond te zijn?
We hebben zoveel zogenaamde experts en kenners, maar allemaal voor de mens bedacht, dat de hond zich kan aanpassen aan een huis situatie.. Dat de mens ermee kan rondlopen. Dat de hond luistert naar de mens.

Ik vraag me af of veel mensen wel echt welzijn en verbetering willen, want als het ten koste gaat van hun eigen situatie en wensen, mag je niks zeggen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 14:17

Nee je kan niet gaan controleren als de grond er wel is of de paarden er ook op komen.
Maar als de grond er niet is weet je zeker dat het nooit gaat gebeuren.

Ja een 2e pony/paard aanschaffen/stallen kan gewoon in de wet.
Nu met dat UBN nummer ook makkelijk te controleren hoeveel er staan.
Oke, als mensen ze dan nog nooit samen buiten zetten zal dat alleen na een melding bekeken kunnen worden.
Maar het geeft misschien toch wel al bewustwording.
We moeten idd niet denken dat ineens elk paard geweldig staat, maar zonder eens wat aan basis regels te bedenken veranderd er ook echt amper wat.

Overigens met honden mag dat van mij ook.
minimaal 2 honden, op die manier geen honden 8 uur of langer alleen.
Wij hebben ook nooit 1 hond gehad, bewuste keuze. Want wil een roedel dier niet alleen. Want dan heb ik er liever geen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:43

@MO horse, in mijn geval denk ik dat het komt door voortschrijdend inzicht en leeftijd :o .

Eerlijk gezegd kan ik voor mezelf niet meer goed verantwoorden waarom ik op mijn lieve paard ga zitten, een hoofdstel met of zonder bit omdoe en dan figuren ga rijden omdat ik het wil. Mijn benen in haar buik druk om haar te laten wijken voor druk enz enz.
Als ik op wedstrijd ga, ben ik toch altijd wat gespannen, ik wil toch laten zien hoe goed mijn paard de "kunstjes" kan uitvoeren en daardoor rijd ik "anders" dan thuis. Mijn paard raakt daardoor gespannen, maar man wat gaat ze dan lopen! En dat kan ik voor mijzelf en naar mijn paard toe niet verklaren, laat staan verantwoorden.

Ik zie vaak mensen op wedstrijd hun paard knuffelen als ze bij de trailer staan, maar als ze de ring ingaan MOET hun oh zo geliefde vriend doen wat ze willen, desnoods met een iets stevigere ophouding, wat harder inkomen met een been e.d.
Begrijp me niet verkeerd, dit is een constatering en geen verwijt naar anderen, ik heb dit immers jaaaaaaren zelf gedaan.....
Ik kan het alleen nu niet meer. Ik poets, knuffel, probeer dmv een clicker wat kunstjes te doen, heb al wat lessen in grondwerk genomen en ik zie wel wat we verder nog gaan doen. Een enkele keer zadel ik nog weleens op, maar ik beleef er weinig tot geen plezier meer aan.

En dan de opmerking: "Dressuur is er voor het paard, het paard niet voor de dressuur", is natuurlijk onzin. Als wij er niet op willen gaan zitten dan heeft het paard de dressuur niet nodig.

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:27

Amen

MO_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 20:36

superpony schreef:
En waar stopt het? Als we ons nek uitsteken voor paarden, waarom niet voor katten en honden? Waarom hoeven honden, geen hond te zijn?
We hebben zoveel zogenaamde experts en kenners, maar allemaal voor de mens bedacht, dat de hond zich kan aanpassen aan een huis situatie.. Dat de mens ermee kan rondlopen. Dat de hond luistert naar de mens.

Ik vraag me af of veel mensen wel echt welzijn en verbetering willen, want als het ten koste gaat van hun eigen situatie en wensen, mag je niks zeggen.

En precies daarom is mi de nieuwe dierenwet, die hierin al stappen maakt, zo omstreden.

Terwijl het veel verder zou mogen gaan. Maar zolang we onszelf als soort boven alle andere species stellen, omdat we zoveel slimmer zijn, zo slim dat we onze eigen soort aan het ombrengen zijn, vele andere daarin meeslepend, zolang is er geen ruimte voor werkelijke dierenrechten.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 21:44

[***] schreef:
@MO horse, in mijn geval denk ik dat het komt door voortschrijdend inzicht en leeftijd :o .

Eerlijk gezegd kan ik voor mezelf niet meer goed verantwoorden waarom ik op mijn lieve paard ga zitten, een hoofdstel met of zonder bit omdoe en dan figuren ga rijden omdat ik het wil. Mijn benen in haar buik druk om haar te laten wijken voor druk enz enz.
Als ik op wedstrijd ga, ben ik toch altijd wat gespannen, ik wil toch laten zien hoe goed mijn paard de "kunstjes" kan uitvoeren en daardoor rijd ik "anders" dan thuis. Mijn paard raakt daardoor gespannen, maar man wat gaat ze dan lopen! En dat kan ik voor mijzelf en naar mijn paard toe niet verklaren, laat staan verantwoorden.

Ik zie vaak mensen op wedstrijd hun paard knuffelen als ze bij de trailer staan, maar als ze de ring ingaan MOET hun oh zo geliefde vriend doen wat ze willen, desnoods met een iets stevigere ophouding, wat harder inkomen met een been e.d.
Begrijp me niet verkeerd, dit is een constatering en geen verwijt naar anderen, ik heb dit immers jaaaaaaren zelf gedaan.....
Ik kan het alleen nu niet meer. Ik poets, knuffel, probeer dmv een clicker wat kunstjes te doen, heb al wat lessen in grondwerk genomen en ik zie wel wat we verder nog gaan doen. Een enkele keer zadel ik nog weleens op, maar ik beleef er weinig tot geen plezier meer aan.

En dan de opmerking: "Dressuur is er voor het paard, het paard niet voor de dressuur", is natuurlijk onzin. Als wij er niet op willen gaan zitten dan heeft het paard de dressuur niet nodig.

Precies...dat stukje bewustwording dat je ineens krijgt...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 22:00

Ik ken zat mensen van 65 die dat bewustzijn nog steeds niet hebben..

Vraag is dan of het aan die ander ligt of dat je zelf globaal gezien tussen je 20-45 een stukje ontwikkeling gemist heb en dat nu op iedereen projecteert. :)

Paarden zijn geen emotionele wezens als mensen die in alles iets zien of voelen of menen te voelen. Ik heb al zoveel probleemgevallen voorbij zien komen die alleen maar een probleem hadden met dat 'nivea' wat hun eigenaar richting het paard deed.

Al die mensen die zeggen: jij weet die brave paarden wel te vinden hé.
Niets braaf, dat heeft ermee te maken dat een paard nooit leert als je ze aan het handje houdt. Net als dat een kind niet leert op zichzelf te vertrouwen als je te beschermend bent en alle problemen voor de neus van het kind wegveegt. Begeleiden is wat je doet.
Dat er een zekere mate van ongemak bij leren komt kijken is inherent aan het leven. Elk diersoort kent dat. De natuur kent zelfs de meest harde leer: fouten zijn niet zelden direct dodelijk.
De enige soort die zich daar krampachtig tegen verzet is de moderne mens de afgelopen 30 jaar.

Of ze daar gelukkiger van worden?
Als je kijkt naar de hoeveelheid psychische problemen vraag ik mij het af.
Projectie is denk ik een heel modern probleem wat veel mensen in de weg zit.