De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:09

Voor degenen die nog steeds Roodkapje syndroom roepen heb ik hier een scriptie afkomstig van de universiteit van Gent.
Als je niet alles wilt lezen raad ik aan om op pagina 109 te beginnen en vanaf daar een aantal pagina's door te lezen.

https://lib.ugent.be/nl/catalog/rug01:0 ... 1r9cjefIEc

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:25

Mijn excuses aan degenen die daadwerkelijk angst hebben want dat is onleuk. Het ís ook een potentieel probleem. Er zijn echter veel meer en grotere risicos waar niemand zich druk over maakt.
Er wordt in Europa alweer bijna 50 jaar samengeleefd met een toenemende wolvenpopulatie. Sinds einde vórige eeuw ook in dichter bevolkte gebieden.
Nederlanders moeten er gewoon aan wennen.

Wat betreft de paardenwereld... mwah.
Die is een vele malen grotere bedrijging voor paarden dan de wolf.
De publieke opinie is niet pro paardrijden.
Te hard en overdreven ´wolf´ roepen heeft ook een parabel.

Kalea

Berichten: 419
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:27

Waarom is er eigenlijk een gigantisch verschil tussen de omheiningen die genoemd worden door het pro-wolf kamp en de andere kant?
Ik neem aan dat de voorstanders ook willen dat er minder schade is bij veehouders? En mss ook een beter zicht hierop hebben?

Persoonlijk vind ik ook dat de leefgebieden hier te klein zijn voor wolven maar als er van hogerhand (voorlopig) niets gedaan wordt moeten we toch de andere mogelijkheden bekijken? Ik kan moeilijk geloven dat dit enkel kan met een “concentratiekamp” te bouwen.. Ik hoor weinig onderbouwde info hierover buiten “mijn hond springt hoger”? Iemand misschien meer bruikbare info?

Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:28

Huertecilla schreef:
Wat betreft de paardenwereld... mwah.
Die is een vele malen grotere bedrijging voor paarden dan de wolf.
De publieke opinie is niet pro paardrijden.



Dat probleem heb ik ook vaak en vaak genoeg benoemt in andere topics.
Het probleem is niet zozeer de publieke opinie. Het probleem is dat een zeer klein groepje dat zeer goed georganiseerd is zeer effectief weet te lobbyen tegen alles wat hun niet aan staat. Ik heb in andere topics genoeg geschreven over dierenrechtenorganisaties en hun veelal dubbele agenda.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:39

Kalea schreef:
Waarom is er eigenlijk een gigantisch verschil tussen de omheiningen die genoemd worden door het pro-wolf kamp en de andere kant?


Ik ben niet pro, niet anti.
Het is een complex onderwerp met veel kanten.
Neem een vrij onbekende:
Er werd/wordt in NL veel geld uitgegeven aan het behoud van een mini populatie korhoen. Een belangrijke factor in de teruggang is de populatie wilde zwijnen. De wolf is een pósitieve factor mbt korhoen populatie. Kan voor NL economischer uitpakken de schade door wolven te vergoeden dan het laatste korhoen paar te beschermen met gerichte maatregels.

Het grote probleem bij de wolvenproblematiek is de angst. Emotie maakt rationele discussie onmogelijk.
Dat is vooral voor de anti-zijde een probleem want die schiet zich daarmee in beide eigen voeten terwijl er wel degelijk argumenten zijn om in dichtbevolkte gebieden een goed beleid te volgen.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:41

Loretta schreef:
Ik heb in andere topics genoeg geschreven over dierenrechtenorganisaties en hun veelal dubbele agenda.


ERG grappig.
Wat is de agenda van de paardenwereld?
Páárdenwelzijn??
Dat kan je niet met droge ogen beweren.

Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:50

Huertecilla schreef:
Loretta schreef:
Ik heb in andere topics genoeg geschreven over dierenrechtenorganisaties en hun veelal dubbele agenda.


ERG grappig.
Wat is de agenda van de paardenwereld?
Páárdenwelzijn??
Dat kan je niet met droge ogen beweren.


De meeste ruiters geven zeer veel om paardenwelzijn en zetten zich ook af tegen de misstanden. Dat kun je simnpelweg niet ontkennen. Maar voor deze mensen is het nooit genoeg. en ook hierin wordt gelogen en alles wordt ingezet om de publieke opinie te doen kantelen. Gelukkig zijn er wel steeds meer mensen die in zien dat deze ideologie op veel fronten niet klopt. Maar ik ben het zeker met u eens dat dit een groot gevaar is en daarom vind ik ook dat wij als paardenwereld naar ons zelf moeten kijken en de eerlijke waarhied aan het publiek moeten laten zien.

Om het nog even duidelijker te maken. Deze mensen zouden ook het liefst zien dat er geen dierlijke mest meer in de landbouw worst gebruikt. een achterlijk plan wat uiteindelijk tot voedselschaarste zal leiden.

maar dit is behoorlijk offtopic. Ik zou deze discussie graag met u in een ander topic voeren

Popstra
Berichten: 13989
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 09:55

Er zijn anders zat paarden houders die wel het welzijn hoog in hun vaandel hebben en het liefst hun dieren 24/7 op het land hebben. Laat dat nu juist het risocootje zijn. Niet bepaald die enkel overdag wat uurtjes buiten staan en de rest in hun mooie luxe stalletje nee

En mag een mens angst hebben als er buiten een moeder met een kostbaar veulen aan de voet rond loopt!?

Ik heb er ook 1 lopen. De dekking, dus paar rietjes frozen semen kostte al 3.500 dan heb ik het insemineren, scannen e.d niet mee gerekend.
Maar eer dat het veulen er goed en wel staat kost al heel veel geld! Lijkt mij vreselijk als ik dat uit elkaar getrokken en half aangevroten eens aan tref.
Komt bij, je na eerst door een speciaal aangewezen DA die DNA moet afnemen om te bewijzen het een wolf was je er geen klote voor vergoed krijgt!

Dat is toch zuur!?

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:00

Kalea schreef:
Waarom is er eigenlijk een gigantisch verschil tussen de omheiningen die genoemd worden door het pro-wolf kamp en de andere kant?
Ik neem aan dat de voorstanders ook willen dat er minder schade is bij veehouders? En mss ook een beter zicht hierop hebben?

Persoonlijk vind ik ook dat de leefgebieden hier te klein zijn voor wolven maar als er van hogerhand (voorlopig) niets gedaan wordt moeten we toch de andere mogelijkheden bekijken? Ik kan moeilijk geloven dat dit enkel kan met een “concentratiekamp” te bouwen.. Ik hoor weinig onderbouwde info hierover buiten “mijn hond springt hoger”? Iemand misschien meer bruikbare info?


Deze nieuwsbrief zat gisteren in mijn mailbox, ervaringen van veehouders die wolfwerende omheining hebben laten plaatsen: https://www.natuurpunt.be/nieuws/wolf-f ... 0omheining


Ik ken enkele mensen van het Wolf fencing team en ze hebben oprechte intenties en willen ook geen verscheurde dieren zien en ze snappen de ongerustheid. Ze hebben ook een website met info: https://www.wolffencing.be/

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:03

Ik heb dan paarden die geen drol waard zijn. Maar ik hou zo intens van ze.

Met mijn merrie zou ik wel graag een veulentje fokken.
Een droom van mij, maar met voorheen al ruim 20 jaar ruinen lukte dat niet :+
Mijn merrie, zo'n enorm, enorm lief en zachtaardig paard. Ik denk dat het zo'n lieve moeder zal zijn.
En dan moet je er toch niet aan denken dat een wolf dat veulen verscheurd, of misschien haar ook wel, want in Duitsland zijn al meerdere grote paarden gedood.

En al zou ik het vergoed krijgen en zelfs meer. Dat is nooit genoeg.
Niets kan mijn merrie vervangen in geld, mijn paarden vervangen in geld.
25 jaar geleden kon ik voor mijn schimmeltje al grof geld verdienen, maar ik heb het nooit gedaan, hij was mijn maatje, mijn alles. En heeft 3 jaar geleden zijn adem op mijn schoot uitgeblazen. In alle rust.
Je moet toch niet aan denken dat zo'n oudje nog ff in alle paniek opgejaagd gaat worden door die klerebeesten waar de overheid geen actie tegen wil nemen?!

Loretta
Berichten: 8907
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:04

Popstra schreef:
Er zijn anders zat paarden houders die wel het welzijn hoog in hun vaandel hebben en het liefst hun dieren 24/7 op het land hebben. Laat dat nu juist het risocootje zijn. Niet bepaald die enkel overdag wat uurtjes buiten staan en de rest in hun mooie luxe stalletje nee

En mag een mens angst hebben als er buiten een moeder met een kostbaar veulen aan de voet rond loopt!?

Ik heb er ook 1 lopen. De dekking, dus paar rietjes frozen semen kostte al 3.500 dan heb ik het insemineren, scannen e.d niet mee gerekend.
Maar eer dat het veulen er goed en wel staat kost al heel veel geld! Lijkt mij vreselijk als ik dat uit elkaar getrokken en half aangevroten eens aan tref.
Komt bij, je na eerst door een speciaal aangewezen DA die DNA moet afnemen om te bewijzen het een wolf was je er geen klote voor vergoed krijgt!

Dat is toch zuur!?


Het probleem is dat veel mensen hip willen zijn. Natuurorganisaties hebben van oudsher een nobele reputatie. En in het verleden hebben natuurorganisaties ook zeker zeer veel goede dingen gedaan. en herstel van de natuur is ook zeer en zeer belangrijk. Het probleem is dat natuurorganisaties de laatste decennia meer en meer duistere randjes hebben gekregen. Maar nog steeds hebben ze een nobele reputatie. Daarom vinden veel mensen het ook moeilijk om openlijk kritiek te uitten op het gevoerde beleid. Niemand wil graag bekend staan als natuurhater, milieu vervuiler of dat je dierenmishandeling goed zal praten. Het probleem is dat het allemaal lang niet meer zo zwart wit is. En dat er door sommige individueen flink geld verdiend wordt aan dit soort rewilding projecten. Daarnaast zijn er voldoende vrijwilligers te vinden dit zich willen inzetten voor de "nobele" zaak.

Kalea

Berichten: 419
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:08

Solleke_Noah schreef:
Kalea schreef:
Waarom is er eigenlijk een gigantisch verschil tussen de omheiningen die genoemd worden door het pro-wolf kamp en de andere kant?
Ik neem aan dat de voorstanders ook willen dat er minder schade is bij veehouders? En mss ook een beter zicht hierop hebben?

Persoonlijk vind ik ook dat de leefgebieden hier te klein zijn voor wolven maar als er van hogerhand (voorlopig) niets gedaan wordt moeten we toch de andere mogelijkheden bekijken? Ik kan moeilijk geloven dat dit enkel kan met een “concentratiekamp” te bouwen.. Ik hoor weinig onderbouwde info hierover buiten “mijn hond springt hoger”? Iemand misschien meer bruikbare info?


Deze nieuwsbrief zat gisteren in mijn mailbox, ervaringen van veehouders die wolfwerende omheining hebben laten plaatsen: https://www.natuurpunt.be/nieuws/wolf-f ... 0omheining


Ik ken enkele mensen van het Wolf fencing team en ze hebben oprechte intenties en willen ook geen verscheurde dieren zien en ze snappen de ongerustheid. Ze hebben ook een website met info: https://www.wolffencing.be/


Die info heb ik vorige week idd ook doorgenomen, vandaar ook mijn vraag naar het grote verschil in het advies rond omheining. Is deze manier bewezen effectief? Dan spreken we toch niet over compleet onhaalbare of niet te vergunnen veranderingen?
Kostprijs is iets anders.. daar sta ik ook niet voor te springen.

Popstra
Berichten: 13989
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:12

DuoPenotti schreef:
Ik heb dan paarden die geen drol waard zijn. Maar ik hou zo intens van ze.

Met mijn merrie zou ik wel graag een veulentje fokken.
Een droom van mij, maar met voorheen al ruim 20 jaar ruinen lukte dat niet :+
Mijn merrie, zo'n enorm, enorm lief en zachtaardig paard. Ik denk dat het zo'n lieve moeder zal zijn.
En dan moet je er toch niet aan denken dat een wolf dat veulen verscheurd, of misschien haar ook wel, want in Duitsland zijn al meerdere grote paarden gedood.

En al zou ik het vergoed krijgen en zelfs meer. Dat is nooit genoeg.
Niets kan mijn merrie vervangen in geld, mijn paarden vervangen in geld.
25 jaar geleden kon ik voor mijn schimmeltje al grof geld verdienen, maar ik heb het nooit gedaan, hij was mijn maatje, mijn alles. En heeft 3 jaar geleden zijn adem op mijn schoot uitgeblazen. In alle rust.
Je moet toch niet aan denken dat zo'n oudje nog ff in alle paniek opgejaagd gaat worden door die klerebeesten waar de overheid geen actie tegen wil nemen?!

Maar dat is het ook, die emotionele waarde.
Plus het me ook vrij traumatisch lijkt je lieveling zo aan te treffen. Een beeld dat nooit meer van je netvlies verdwijnt.

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:13

https://www.1limburg.nl/wolf-groote-hei ... troomdraad
met als tegenhanger:
Het lijkt erop dat de Brabants-Limburgse wolf die zijn leefgebied op de Groote Heide rond Leende heeft, in staat is om over hekken met stroomdraad te springen.

Dat blijkt uit een tussenrapportage van bureau BIJ12, dat voor provincies onder andere faunaschade inventariseert.

Stroomrasters
De mannetjeswolf heeft diverse keren schapen aangevallen die beschermd werden door wolfwerende stroomrasters. Voor natuurbeschermers is het een raadsel hoe het dier dat doet. Volgens BIJ12 wordt gesuggereerd dat de wolf heeft geleerd over de rasters te springen, maar dat is ongebruikelijk voor wolven. Maar omdat het bewijs ontbreekt, kan het ook niet worden uitgesloten.

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:16

Kalea schreef:
Solleke_Noah schreef:


Deze nieuwsbrief zat gisteren in mijn mailbox, ervaringen van veehouders die wolfwerende omheining hebben laten plaatsen: https://www.natuurpunt.be/nieuws/wolf-f ... 0omheining


Ik ken enkele mensen van het Wolf fencing team en ze hebben oprechte intenties en willen ook geen verscheurde dieren zien en ze snappen de ongerustheid. Ze hebben ook een website met info: https://www.wolffencing.be/


Die info heb ik vorige week idd ook doorgenomen, vandaar ook mijn vraag naar het grote verschil in het advies rond omheining. Is deze manier bewezen effectief? Dan spreken we toch niet over compleet onhaalbare of niet te vergunnen veranderingen?
Kostprijs is iets anders.. daar sta ik ook niet voor te springen.


Heb het er met de persoon van Wolf fencing team over gehad. Oa de bedenkingen hier op het forum, over ander wild dat niet meer door kan, dat honden dezelfde hoogte springen enz.. Hij gaf aan dat de veehouders waarmee ze tot nu toe samengewerkt hebben tevreden zijn. 100% zekerheid is er inderdaad niet vrees ik.

Ik vind het ook een moeilijk debat, heb zelf paarden aan huis en enkel schuilstallen, geen dichte stallen. Als de wolven opschuiven naar hier, zullen hier ook aanpassingen moeten gebeuren. Maar zoals met alle (grote) beesten en natuur in het algemeen gaan we hier voor proberen samenleven.

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:17

DuoPenotti schreef:
https://www.1limburg.nl/wolf-groote-hei ... troomdraad
met als tegenhanger:
Het lijkt erop dat de Brabants-Limburgse wolf die zijn leefgebied op de Groote Heide rond Leende heeft, in staat is om over hekken met stroomdraad te springen.

Dat blijkt uit een tussenrapportage van bureau BIJ12, dat voor provincies onder andere faunaschade inventariseert.

Stroomrasters
De mannetjeswolf heeft diverse keren schapen aangevallen die beschermd werden door wolfwerende stroomrasters. Voor natuurbeschermers is het een raadsel hoe het dier dat doet. Volgens BIJ12 wordt gesuggereerd dat de wolf heeft geleerd over de rasters te springen, maar dat is ongebruikelijk voor wolven. Maar omdat het bewijs ontbreekt, kan het ook niet worden uitgesloten.


Hoorde dat ze aan verschillende wolfwerende omheiningen camera's geplaatst hebben, om het gedrag van de wolf bij deze omheiningen te kunnen vastleggen. Dan hebben ze beter zicht op wat ze juist doen. Voor nu lijkt vooral elektriciteit in combinatie met zo'n strook gaas tegen ondergraven te werken.

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:24

Sclimpre schreef:
Gini schreef:
Als er paarden op de weg lopen door een overduidelijk ondeugdelijke omheining kijken we daar ook de eigenaar op aan. Waar wordt er gemeten met 2 maten?


Je zegt spontaan '(on)deugdelijke' omheiningen en niet 'uitbraak-proof' omheiningen. Terwijl in alle wolven-topics over wolf-proof omheiningen gesproken wordt. Dat verschil is net wat ik bedoel. Voor uitbraak van paarden accepteren we een risico, maar voor wolven zouden we dat risico op nul willen krijgen. Voor het eerste zijn we misschien iets te laks en het 2de is niet realistisch.


Omdat uitbraakproof maar één onderdeel is van wat ik een deugdelijke omheining noem. Een omheining is deugdelijk wanneer die doet wat die moet doen. Paarden binnen houden, mensen die er niet moeten zijn buitenhouden, tegen wind en regen kunnen, veilig zijn zodat paarden zich er niet aan bezeren,...
Wanneer mijn paard uit de wei kan op een moment dat ik dat niet wil, dan is het een ondeugdelijke omheining. Een omheining waaruit het paard niet kan uitbreken, maar zich wel gemakkelijk aan kan bezeren, is een ondeugdelijke omheining. Een omheining die omvalt wanneer er een harde wind staat, is een ondeugdelijke omheining.

Kalea

Berichten: 419
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:27

Solleke_Noah schreef:
DuoPenotti schreef:
https://www.1limburg.nl/wolf-groote-hei ... troomdraad
met als tegenhanger:
Het lijkt erop dat de Brabants-Limburgse wolf die zijn leefgebied op de Groote Heide rond Leende heeft, in staat is om over hekken met stroomdraad te springen.

Dat blijkt uit een tussenrapportage van bureau BIJ12, dat voor provincies onder andere faunaschade inventariseert.

Stroomrasters
De mannetjeswolf heeft diverse keren schapen aangevallen die beschermd werden door wolfwerende stroomrasters. Voor natuurbeschermers is het een raadsel hoe het dier dat doet. Volgens BIJ12 wordt gesuggereerd dat de wolf heeft geleerd over de rasters te springen, maar dat is ongebruikelijk voor wolven. Maar omdat het bewijs ontbreekt, kan het ook niet worden uitgesloten.


Hoorde dat ze aan verschillende wolfwerende omheiningen camera's geplaatst hebben, om het gedrag van de wolf bij deze omheiningen te kunnen vastleggen. Dan hebben ze beter zicht op wat ze juist doen. Voor nu lijkt vooral elektriciteit in combinatie met zo'n strook gaas tegen ondergraven te werken.


Fijn te horen dat ze dit doen, hopelijk wordt het dan duidelijker.

DuoPenotti

Berichten: 30609
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:33

klopt, dat staat ook in het artikel.
Maar fijn dat het in diverse gevallen helpt, maar echt niet zo dat er ineens geen wolven meer in de wei komen.
Ik denk ook, als er nog genoeg te eten valt zonder stroom omheining dat hij daar voor kiest, maar als er dadelijk meer stroomomheiningen staan dat hij gewoon binnen springt.
Al die omheiningen die zogenaamd wolf proof zijn zijn echt laag.

Onduidelijk filmpje, maar zegt genoeg.
Dit zal vst geen stroomdrraad zijn, maar hoe gemakkelijk ze zelfs met een kalf in de mond dit doen, laat staan zonder.

https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/a ... svvp9.webm

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:37

Gini schreef:
Sclimpre schreef:
Je zegt spontaan '(on)deugdelijke' omheiningen en niet 'uitbraak-proof' omheiningen. Terwijl in alle wolven-topics over wolf-proof omheiningen gesproken wordt. Dat verschil is net wat ik bedoel. Voor uitbraak van paarden accepteren we een risico, maar voor wolven zouden we dat risico op nul willen krijgen. Voor het eerste zijn we misschien iets te laks en het 2de is niet realistisch.


Omdat uitbraakproof maar één onderdeel is van wat ik een deugdelijke omheining noem. Een omheining is deugdelijk wanneer die doet wat die moet doen. Paarden binnen houden, mensen die er niet moeten zijn buitenhouden, tegen wind en regen kunnen, veilig zijn zodat paarden zich er niet aan bezeren,...
Wanneer mijn paard uit de wei kan op een moment dat ik dat niet wil, dan is het een ondeugdelijke omheining. Een omheining waaruit het paard niet kan uitbreken, maar zich wel gemakkelijk aan kan bezeren, is een ondeugdelijke omheining. Een omheining die omvalt wanneer er een harde wind staat, is een ondeugdelijke omheining.


Hoe ziet zo'n deugdelijke omheining er dan in de praktijk uit?
En hoe vaak zie je een omheining waar een paard écht niet uit en een mens écht niet in kan?

Gini
Berichten: 17993
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: De wolf is terug: er moeten acceptabele oplossingen komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:49

Onder andere een Heras hekwerk van 2 meter.
Maar wat wil je bewijzen Sclimpre? Dat we laks zijn in het plaatsen van onze omheiningen? Dat we het echt wel oké vinden als een paard de straat op loopt? Dat voor ieder paard dat zelf ontsnapt we het dan ook maar oké moeten vinden dat er 1 wolf binnenkomt en een ander paard openrijt? Dat we anders met 2 maten aan het meten zijn?

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:51

Wolfbestendig is een ongelukkig gekozen want incorrecte naam welke koren op de molen van de anties is.
Wolfontmoedigend is accurater.

Vergelijk het met autorijden of paardrijden en veiligheidsdingsels. Autogordel, klapzak of helm en rugbeschermer verkleinen de kans op serieus letsel igv een onverhoopt ongeval.

Zó kun je wolfonmoedigende dingels beter zien.
Aan de ándere kant hoort wolf´vriendelijk´ natuurbeheer opdat die meer/makkelijker natúúrlijke voeding vindt. Minder reeën en zwijnen afschieten bv.
En tot slot hoort er tzt populatie´beheer´ bij.

Hoe eerder veehouders bereid zijn over een compromis te praten, hoe meer de overheid genegen is te luisteren. Hysterische emotie is contra-pruductief.

Huertecilla

Berichten: 26917
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:54

Gini schreef:
Onder andere een Heras hekwerk van 2 meter.
Maar wat wil je bewijzen Sclimpre? Dat we laks zijn in het plaatsen van onze omheiningen? Dat we het echt wel oké vinden als een paard de straat op loopt? Dat voor ieder paard dat zelf ontsnapt we het dan ook maar oké moeten vinden dat er 1 wolf binnenkomt en een ander paard openrijt? Dat we anders met 2 maten aan het meten zijn?


Persoonlijk vind ík een uitgebroken paard een groter probleem voor de samenleving dan een loslopende wolf.
Zoek maar eens tot op hoeveel zware verkeersongevallen, tot dodelijk aan toe, dat leidt.

Morganlefay

Berichten: 8728
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 10:55

Huertecilla schreef:
Kalea schreef:
Waarom is er eigenlijk een gigantisch verschil tussen de omheiningen die genoemd worden door het pro-wolf kamp en de andere kant?


Ik ben niet pro, niet anti.
Het is een complex onderwerp met veel kanten.
Neem een vrij onbekende:
Er werd/wordt in NL veel geld uitgegeven aan het behoud van een mini populatie korhoen. Een belangrijke factor in de teruggang is de populatie wilde zwijnen. De wolf is een pósitieve factor mbt korhoen populatie. Kan voor NL economischer uitpakken de schade door wolven te vergoeden dan het laatste korhoen paar te beschermen met gerichte maatregels.

Het grote probleem bij de wolvenproblematiek is de angst. Emotie maakt rationele discussie onmogelijk.
Dat is vooral voor de anti-zijde een probleem want die schiet zich daarmee in beide eigen voeten terwijl er wel degelijk argumenten zijn om in dichtbevolkte gebieden een goed beleid te volgen.

Om de korhoenpopulatie op pijl te houden(subsidie) worden er exemplaren geïmporteerd, maar die redden het niet vanwege leefgebied en stikstof arme grond nodig hebben.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 11:02

DuoPenotti schreef:
Stroomrasters
De mannetjeswolf heeft diverse keren schapen aangevallen die beschermd werden door wolfwerende stroomrasters. Voor natuurbeschermers is het een raadsel hoe het dier dat doet. Volgens BIJ12 wordt gesuggereerd dat de wolf heeft geleerd over de rasters te springen, maar dat is ongebruikelijk voor wolven. Maar omdat het bewijs ontbreekt, kan het ook niet worden uitgesloten.


Dit kán toch niet waar zijn, deze mensen zijn totaal verbaasd dat een wolf kan springen..... _O-
En het bewijs daarvoor "ontbreekt"; een intact wolfraster, weiland vol dode schapen, welke andere hypothesen overwegen ze? Dat wolven kunnen vliegen?