Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 20:03

Ayasha schreef:
Gini: Meedraaien of consequent winnen is een verschil. Mijn Sam is verre van het beste paard op wedstrijden, ik denk zelfs dat er niet veel rond lopen die minder goed zijn kwalitatief. Hij draait goed mee, loopt zijn winstpunten en mooie procenten maar consequent winnen en "zeker zijn" van een podiumplek op kampioenschappen zit er niet in. :)

Mensen willen over het algemeen dat hun bosknol ook op wedstrijd consequent presteert en dat veelal ondanks hun eigen bosdressuur-ervaring. Ze willen een paard van 12/13 dat volledig goed is op de foto (ga ze maar zoeken.), doodbraaf, perfect doorgereden tot minstens Z2 (want wissels installeren is ellende. ) en hij moet ook nog aan een lang teugeltje in het bos kunnen lopen. Ohja, en die gangen moeten welliswaar "extra" zijn maar ook comfortabel want je moet 'm wel kunnen uit zitten.

Ik snap wat je bedoelt en ben het eigenlijk ook niet oneens met je. Maar ergens denk ik dat het vooral de vraag van de kip en het ei is.

Ik denk dat de doorsnee hobbymatige, recreatieve paardensporter eigenlijk heel simpel een goed en fijn rijdbaar basispaard wilt. Niet zozeer én én én met een bult talent, maar eerder een leuk rijdier met een fijn karakter. Waar je mee naar buiten kan zonder twee slofteugels, maar waar je ook wel een leuk proefje mee kan rijden en ja, zo eens in de zoveel tijd op een goede dag, wel eens een lintje mee naar huis kan nemen. In principe vind ik dat niet veeleisend: een fijn rijdbaar, allround basispaard voor de recreatieve paardensporter.
Maar is dan misschien de sport veeleisender geworden? Dat je met dat fijne basispaard ook niet op een heel goede dag een lintje bij elkaar kan rijden? Dat je echt al een spektakelloper moet hebben wil je ooit een proef winnen? En dat mensen daarom dan maar boven hun niveau gaan zoeken. Want hoe recreatief je ook bent, niemand koopt een wedstrijdlicentie om altijd in het laatste kwart te eindigen.
Ik weet het niet zeker hoor, het zijn maar bedenkingen van mij, die evengoed helemaal mis kunnen zijn. :)

Loretta

Re: Paardenmarkt slaat op hol: “Steeds minder recreatiepaarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 20:31

Waar ik eigenlijk niemand in deze discussie over hoor dat zijn de onzekere factoren. Blijft dit zo? Wat als er straks weer een heleboel nieuwe paardensporters stoppen? Worden de paarden dan voor een habbekrats gedumpt wat dan weer ten koste gaat van dierenwelzijn.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 20:33

Gini schreef:
Ayasha schreef:

Maar is dan misschien de sport veeleisender geworden? Dat je met dat fijne basispaard ook niet op een heel goede dag een lintje bij elkaar kan rijden? Dat je echt al een spektakelloper moet hebben wil je ooit een proef winnen? En dat mensen daarom dan maar boven hun niveau gaan zoeken. Want hoe recreatief je ook bent, niemand koopt een wedstrijdlicentie om altijd in het laatste kwart te eindigen.
Ik weet het niet zeker hoor, het zijn maar bedenkingen van mij, die evengoed helemaal mis kunnen zijn. :)

Ik denk dat je hier een heel goed punt heb, zie bij mij in de omgeving meerdere paarden die op papier en qua beweging allemaal potentie voor het echte hoge werk hebben, maar uiteindelijk veel in de B tm M meerijden. Tsja, dat is verdomd moeilijk om met je 'gewone' basispaard tegenop te rijden als ook eens een lintje wilt.
En als gevolg zie ik ook meerdere mensen dus maar 20.000 bij elkaar schrapen om een duur paard te kopen om ook maar eens een lintje te winnen.

Bijkomend, vroeger werd er natuurlijk veel meer met 'de hengst van de buren' gedekt. Dan had je een goedkoop basis/recreatiepaard.

Je ziet hier op bokt al dat voor haast elk paard een goed presterende sport hengst wordt geadviseerd. Daarom krijg je natuurlijk ook veel dure sportpaarden van dure hengsten in de omloop, in plaats van een simpel veulentje uit iemands achtertuin.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 20:47

Interessant.
Ik heb dus een paard waar ik iedereen op durf te zetten. Een L proefje mee kan starten, een klein sprongetje maken en naar buiten kan. Ik ben absoluut niet dapper en geen heel handige ruiter.
In eerste instantie dacht ik, voor 12.000 mag die echt wel weg hoor. Maar daarvoor vind ik nu niet weer zo’n lief en vertrouwd dier denk ik.

Denk ook dat wat hierboven geschreven is zeker meespeelt. Mensen willen steeds meer, maar de concurrentie is ook hoger en dus heb je een “beter” paard nodig. Hier in de uithoek waar ik woon zijn de plaatselijke wedstrijdjes nog wel te doen met je “gewone” paard. Maar de grotere wedstrijden rijden zoveel echt goede ruiters met talentvolle paarden, dat het mij niet zou trekken daar aan mee te doen als basisruiter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 20:59

Gini schreef:
Ik snap wat je bedoelt en ben het eigenlijk ook niet oneens met je. Maar ergens denk ik dat het vooral de vraag van de kip en het ei is.

Ik denk dat de doorsnee hobbymatige, recreatieve paardensporter eigenlijk heel simpel een goed en fijn rijdbaar basispaard wilt. Niet zozeer én én én met een bult talent, maar eerder een leuk rijdier met een fijn karakter. Waar je mee naar buiten kan zonder twee slofteugels, maar waar je ook wel een leuk proefje mee kan rijden en ja, zo eens in de zoveel tijd op een goede dag, wel eens een lintje mee naar huis kan nemen. In principe vind ik dat niet veeleisend: een fijn rijdbaar, allround basispaard voor de recreatieve paardensporter.

Hoe lang is het geleden dat jij nog eens op een PSV/VLP dressuur wedstrijd was?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 21:12

Gini schreef:

Nee, die sport is absoluut niet zo veeleisend. Met dat basispaard kan je perfect goede punten en lintjes mee naar huis nemen. Maat je moet zelf wel netjes rijden. Als je dat niet doet ligt het niet aan het paard of de jury's dat je het niet haalt,maar aan jezelf.

Ik heb zo'n basispaard. Sterker nog, die was niet verkocht de 1e keer dat ze te koop stond. En toen wij haar kochten was het geen stormloop en veel mensen vonden haar te simpel. Ik heb bijna alles gewonnen, dikke punten gehaald, kampioenschappen gereden. Meer succes zelfs als de hele hete en talentvolle die ik hiervoor had. Mijn moeder is minder handig als dat ik ben, gewoon recreatie ruiter die b of l rijdt, buitenritten en noem maar op. Ook die haalt gewoon winst en een keer een lintje. Wat minder, want wat minder op letter gereden.

Maar elk paard dat wij gehad hebben, gekocht als sportpaarden, kon ook gewoon lekker naar buiten zonder dat je half dood ging :') dat hoort gewoon bij de dingen die wij met paarden doen en blijkbaar kunnen we ze dat goed leren, want ze waren bijna allemaal groen met buiten rijden en groen met wedstrijden.

Als koper/ruiter moet je ook eerlijk zijn wat je zelf kan. En vooral begeleiding hebben en niet zelf alles alleen willen doen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 21:36

Babootje schreef:
Prijzen van hooi en stro zijn toch flink gestegen in de loop van de jaren. Dus ik weet niet waar jij je info haalt.
Voerprijzen weet ik niet zo zeker, maar mijn stalling is toch van 300 in de maand naar 500 gegaan "in de loop der jaren". Alles wordt duurder dus waarom zouden paarden niet duurder mogen worden. Alleen zijn paarden heel veel jaren niet duurder geworden. Pas met de overgang naar euro en de BTW aanpassing begon je het te merken. In de tijd dat ik mijn eerste "goede" paard kocht was die ook echt wel relatief duur, maar ook echt geen exceptioneel paard ofzo. Dat was gewoon de markt toen.

Ik koop al zo'n 35 jaar het hooi en stro voor mijn paard(en), dus ik haal de info uit de eerste hand :)

Stalling is niet alleen voer, het grootste gedeelte is grond, gebouw, faciliteiten en verzorging ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 22:14

De prijzen van paarden stijgen al ruim 10 jaar.
Er wordt namelijk sinds de bankencrisis veel minder gefokt.

Dat effect zie je nu terug.
Met de gestegen prijzen zal het aantal veulens volgend jaar vast toenemen. Maar het duurt nog wel een paar jaar voordat deze dieren op bruikbare leeftijd komen dus de prijzen voor berijdbare paarden zal nog wel een paar jaar relatief hoog blijven.

Voor de liefhebbers van prijsvergeljjkingen: kijk eens op de markt voor occasion auto's. 20 jaar geleden kon je nog wel eens een VW Golf op de kop tikken voor een 500 gulden. Had ie nog een APK ook. Kom daar nu maar eens om :=

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 22:48

Dees schreef:
Voor de liefhebbers van prijsvergeljjkingen: kijk eens op de markt voor occasion auto's. 20 jaar geleden kon je nog wel eens een VW Golf op de kop tikken voor een 500 gulden. Had ie nog een APK ook. Kom daar nu maar eens om :=

Voor 500 euro:
https://www.marktplaats.nl/l/auto-s/#q: ... ption:true

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 01:36

Elisa2 schreef:
Niet mee eens hoor, heb een draakje gehad..ging vanaf 3.5 jaar en twee weken zadelmak al mee het bos in. Ja je kon er wel mee aan een lang teugeltje stappen, maar dan moest je wel blijven anticiperen dat ie ineens met 4 benen de lucht in sprong. Of er ineens vandaar ging in galop, en alles was altijd eng, eng, eng. Niet bepaald een geschikt recreatiepaard :+ Ook nooit goed verkeersmak kunnen krijgen.

Maar goed, het gros leert het de paarden niet en dan kunnen ze zich natuurlijk ook niet ontwikkelen. En dat is denk ik wat jij bedoelt. :)

Maar dit zegt toch niks? Dat het 1 iemand niet lukt, wil echt niet zeggen dat het paard niet braaf op buitenrit kan. Wij nemen alles mee naar buiten en vrij snel ook.
Als een paard niet braaf naar buiten kan, kan het ook niet mee op wedstrijd.

Jorex schreef:
Sterker nog, ik heb een shetlander waarmee ik niet zelfstandig weg kan doordat hij zo random schrikt van dingen en er dan vandoor vliegt. Dus dat karakter heeft geen ene moer met ras te maken. Verder heel erg braaf, meneer zoekt met begeleiding keurig steun bij zijn begeleider IPV er vandoor te vliegen. Maar zomaar even het bos met hem in zonder te verongelukken gaat niet. In mijn wandel tweespan met zijn bomproof vriend er naast sprong hij bij elke ongevallen boom al zo ongeveer op zijn vriend. Ik probeer het hem te leren maar dat is een lange weg. Hij is gelukkig pas 6 jaar nu.

Zelfde verhaal; Ik weet zeker dat het met onze shet ook heel anders had kunnen lopen, maar die werd braaf.
Daarom was er ook vraag naar. Toch weet ik dat mensen hem hadden verknald. Onze zoon is er honderden keren afgevallen en heeft moeten doorzetten.

Horsemanship kende men vroeger bijna niet. Paarden werden ingereden, maar wel anders dan nu. Men haalde sneller en makkelijker de zweep over.
Nu is er een enorme wildgroei aan fokkers, trainers, goeroe's etc.
En wat dacht men van de vele soorten voer, therapie, supplementen etc. Niet allemaal ten goede van de paarden.

Vroeger in onze regio/omgeving konden paarden zomers wel naar buiten en 's winters niet. Paarden waren dan heet en vlogen vaak alle kanten op, maar dat hoorde bij de winter. Longeren werd ook minder gedaan, maar menig ruiter liet een paard voor het rijden dan even moe rennen.

Ik kan me niet herinneren dat we toen al veel tinkers en haflingers zagen. Op mijn eerste stal ook geen fjorden bijvoorbeeld. 2e had die wel, maar was iets meer basic.

Toen ik 12 was, kostte een "leuke" d-pony 3250-3800 gulden gemiddeld. Maar er was een andere stal met wat meer fanatieke ruiters en die vonden zulke pony's toen al niet goed genoeg. Pony's moesten papieren hebben, al iets gelopen hebben, veel uitstraling hebben etc.
Er was een hele groep mensen die bij pony's aan de echte, oudere type pony's dachten en als ze onze pony's zagen, dat meer kleine rijpaardjes vonden.
Ik ben zelf nooit overgestapt op de paarden, maar ben wel mee geweest kijken en ook toen waren prijzen van 10.000 echt geen uitzonderingen.

Maar mensen kochten wel meer naar eigen budget.

Volpension was toen 400 gulden gemiddeld.

Later gingen wij alles zelf doen en huurde een kale stal. Hooi kon je kopen in diverse kwaliteiten, van berm hooi voor 3/4 gulden tot 7 gulden. In een slecht jaar stegen de prijzen naar 13 gulden per baaltje. Dat is begin jaren negentig geweest ergens.

In 2002 kocht ik een new forest met leuk papier voor 1600 euro. Toen was het echt netjes omgerekend, maar dat was echt van korte duur dat er omgerekend is. We weten niet wat er wa sgebeurt als we met guldens waren blijven betalen, maar als je nu gaat terug rekenen, zal menig persoon toch wel schrikken. Prijzen stijgen je hele leven vaak wel, maar het is echt heel erg hard gegaan.

En deels is het logisch; als mensen meer kunnen, kan je ook sneller ontwikkelen. We hebben zoveel meer mogelijkheden en opties.

Qua fok kan er ook nog veel verbeterd. Iedereen denkt maar een sportpaard te moeten fokken. Wij zitten dan wat meer in de quarters. Maar daar kiezen HTK ruiters ook vrij vaak voor de hengsten met grote naam. Hengsten lopen shows en worden bekend. Iedereen schept op van wie zijn of haar paard is qua hengst.
Men kijkt te weinig naar de combinatie, keek voorheen te weinig naar de merries, kijkt naar prestatie en minder naar karakter. Alleen als meerdere nakomelingen een slechtere reputatie krijgen of niet op shows presteren, worden de vaders minder populair.

Allemaal heel logisch, maar.............Er zijn ook hele goede, gezonde, brave hengsten die vaak een betere keuze zijn. Voor de meeste ruiters ook echt ruim voldoende capaciteiten. Want al die mensen met een nakomeling van X rijden dat er allemaal niet uit.
Maar realistisch gezien hebben ze 2000-8000 euro dekgeld betaald gemiddeld. Omdat de nakomeling talent moet hebben, worden ze vaak ergens in training gezet a 500-700 euro pm. En dan meerdere maanden.Dan zijn er al veel kosten in gaan zitten.

Kiest men een brave, vooral gezonde hengst, ben je 500-2000 kwijt aan dekgeld en Is basis training voor een niet heel ambitieuze ruiter voldoende. Die wil, gas, rem en stuur. Die hoeven geen plates eronder, om meters te stoppen, hard te spinnen etc.

En je krijgt ook duidelijk verschillende werelden. Als je geen bepaalde naam op papier hebt en je komt ergens trainen worden mensen al snel minder serieus genomen of overgehaald toch een "beter" paard te kopen.

Toen wij onze eerste quarter kochten in 1998 zei men omdat zij uit Amerika kwam dat de import kosten zo hoog waren en dat je dat niet hoefde te betalen bij de volgende, in Nederland geboren, generatie. Nou............die prijzen zijn nauwelijks gezakt toen.

Al vele jaren koop je onder de 5000 amper een gezond paardje. Maar kom je met wensen, weet je gelijk dat je het daarmee vaak niet gaat redden. Uitzonderingen daar gelaten, want er is altijd wel iemand die een goed huisje wil, via via verkoopt etc.
Of tijdens de crisis toen mensen failliet gingen, waren de prijzen ook een tijd veel lager.

Maar terug naar lagere prijzen is echt zo makkelijk niet. Kosten zijn hoog en men koopt nu ook zelf paarden tegen hoge prijzen. Dan moeten mensen weer onder financiele druk/nood verplicht verkopen, want anders gaan mensen geen grote verliezen willen lijden.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 08:23

Is het ook niet dat we als verkopers selectiever zijn geworden? Zowel in het tekoop aan bieden als verkopen.

Dit gaat echt over de lage prijsklasse/bos pony's/paarden.
Doordat er meer (of denken dat er meer) kennis kunnen we een betere inschatting maken wie er geschikt is, lange advertenties met of het paard links gedraaid en rechts gepakt hooi eet en/of je van een blauw krukje opstapt, eet uit groene voerbakken. Als ik opzoek ben naar een paard skip ik deze advertentie, niet door een gecompliceerd paard maar een gecompliceerde eigenaar. Na mij idee was het eerder, gewoon minder gecompliceerd om een paard te kopen, keek, test en koopt. Gekocht en mee aan de slag.

Het gebruik van sociaal media is ook een dingetje, laatst op een tik tok account, met best een aantal volgers. Zielig, ja moeten hem verkopen. Voor 10.000, cornage, slechte hoeven en zomer exceem, problemen koop je niet dit krijg je al genoeg. Maar met genoeg volgens krijg je hem vast verkocht voor die prijs.

Ik fok af en toe een veulentje voor de pure recreatie, Lange teugel in het bos en B, koudbloed kruisingen en moet zeggen deze lukken aardig goed maar waren al bijna verkocht voor ze geboren werden. Zo moeilijk is dus blijkbaar braaf aan te komen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 08:36

SP: in je bericht doe je overkomen alsof jullie alles kunnen...deze draak kon ook alleen op wedstrijd als er geen enge dingen om de baan stonden. Anders kwam je de baan niet door..
Het was nogal een karaktertje die bij de meeste mensen in de worst was beland. Ik reed prof en kon echt wel sturen, dit was gewoon geen braaf recreatie paard karaktertje. Ondanks altijd buiten staan, goede voorwaarden etc, je verhaal gaat gewoon niet op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 08:38

MyWishMax schreef:
Gini schreef:

Nee, die sport is absoluut niet zo veeleisend. Met dat basispaard kan je perfect goede punten en lintjes mee naar huis nemen. Maat je moet zelf wel netjes rijden. Als je dat niet doet ligt het niet aan het paard of de jury's dat je het niet haalt,maar aan jezelf.

Hier ben ik het mee eens, ik zie vaak dat ruiters hun eigen tekortkomingen eigenlijk willen verbloemen met de kwaliteit van het paard. En ja, met een goed paard scoor je automatisch hoger, maar met goed rijden op een functioneel paard kom je er ook waar die ander op een gegeven moment vast loopt door het gebrek aan goede rijderij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:01

Dees schreef:

Tijdje terug een Rover 25 gekocht voor 100E (trekhaak, airco en CC) met keuring.
Start en rijdt prima.

Over paarden.. de prijs is de laatste 2 jaar flink gestegen terwijl ik juist verwachtte dat het zou zakken ivm corona (baan onzekerheid enz).
Maar een 28 jarige aanbieden als 100% gezond, nog geschikt voor vele jaren rijplezier en dan 2750 vragen.. is zelfs voor mij veel te veel (paardje is ook nog niet verkocht).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 09:41

Tja alle kosten zijn gestegen. Op voer en dekgeld is onder andere het BTW tarief gestegen. Prijzen van nu vergelijken met prijzen van 30 of 40 jaar geleden is zinloos.

En dat heeft mijn inziens niks te maken met de fokkerij van sportpaarden. 33 jaar geleden kosten mijn eerste paard 12,500 gulden. Dat was een gewoon amateur wedstrijdpaard(of te wel gewoon een recreatiepaard) onder de 10.000 was er gewoon geen goede te vinden.(goed als in normale maat, gezond en fijn lopen)

Dat er geen goedgekeurde hengsten meer zijn van onder de 600 euro(KWPN alle fokrichtingen) snap ik ook. Kosten om een hengst goed gekeurd te krijgen zijn fenomenaal gestegen. Ook een hobbyist wil er niet op leeglopen.

En of je met een paard wel of niet het bos in kan. Tja ik zie hier in de bossen van de Lage Vuursche allerlei paarden rondlopen. De meesten zijn sportwarmbloeden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 10:02

Ayasha schreef:
Gini schreef:

Blijkbaar zijn mijn bedenkingen dus mis? Kan ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:31

Gini schreef:
Ayasha schreef:

Blijkbaar zijn mijn bedenkingen dus mis? Kan ook.

Elisa2 zegt het eigenlijk al. De sport is niet veeleisender geworden. Anders zou ik met Sam ook niet kunnen winnen. Als nu één paard niet spectaculair is, dan is het Sam wel. Het probleem is dat veel ruiters hun gebrek aan kunnen willen compenseren met een duur paard met extra beweging. Want hoe je het ook draait of keert: met die extra beweging wordt die 8 gewoon sneller gegeven. Die loopt ook een 7 met een middendraf die er niet echt uit komt.
Dus zoekt de basis ruiter die niet naar zichzelf wil of kan kijken naar een gezond, braaf "recreatie"paard met "extra beweging" om in de lage proeven te starten en klaagt vervolgens over de prijs van die gezonde, brave recreatie paarden. :+ Dat het paard wat ze onder hun kont hebben onder een goede ruiter moeiteloos de subtop en wellicht hoger kan lopen, daar zijn ze blind voor of ze geven het gewoon niet toe.

Ik weet niet meer wie de uitspraak deed maar ze wordt meer en meer van toepassing: De meeste mensen hebben geen paard van 15.000 nodig, ook niet in deze huidige tijd. Ze hebben een paard van 5000 nodig en 10.000 euro aan lessen. En doe je zoals ik koop je ze voor de slachtprijs en heb je de rest voor lessen. _O-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 11:47

Haha dat laatste ben ik het helemaal mee eens. (met het hele bericht trouwens)Het meest geïnspireerd ooit ben ik geraakt bij een ex werkgeefster van me. Die haalde op een vriendelijke manier het beste uit ieder paard. Waardoor bijv een simpel springgefokt paard met een krabbel drafje een piaffe en passagekanon werd. Want daar lag zijn talent. Dat is echt trainen, het beste uit ieder paard kunnen halen ongeacht/ bouw/ talent etc. En ik ben van mening dat dat onvoldoende gebeurt en menig paard onderschat wordt door mensen die eigenlijk niet weten hoe te trainen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 12:47

Elisa2 schreef:
Haha dat laatste ben ik het helemaal mee eens. (met het hele bericht trouwens)Het meest geïnspireerd ooit ben ik geraakt bij een ex werkgeefster van me. Die haalde op een vriendelijke manier het beste uit ieder paard. Waardoor bijv een simpel springgefokt paard met een krabbel drafje een piaffe en passagekanon werd. Want daar lag zijn talent. Dat is echt trainen, het beste uit ieder paard kunnen halen ongeacht/ bouw/ talent etc. En ik ben van mening dat dat onvoldoende gebeurt en menig paard onderschat wordt door mensen die eigenlijk niet weten hoe te trainen.

Ieder paard dat goed gebouwd en gezond is maar met een gewone niet spectaculaire draf (ja ook dat niet spectaculaire springgefokte paard) kan een 2e draf leren zodat ze toch ineens een stuk spectaculairder worden. (Ik ben het overigens niet eens met het ongeacht bouw en of talent-stukje).
Goed gebouwd (als in niet - extreem - overbouwd, niet te horizontaal gebouwd) is toch wel nodig. Een paard moet kunnen verzamelen. Verder is een werkwillig karakter nodig. De draf vind ik dus niet heel belangrijk, een goede galop wel.
Dus als je kijkt bij de categorie springpaarden, die toch een stuk goedkoper zijn dan de dressuurpaarden kun je daar ook goed slagen voor een goede prijs.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 13:19

Ik voel nogal eens een steek onder water naar de wat minder getalenteerde ruiter ;)

Ik ben een niet getalenteerde ruiter, die met veel volharding en veel lessen, op basis niveau mee kan komen. Daar schaam ik me niet voor :D

Ik heb een aantal jaar geleden mijn half draver merrie verkocht en een meer getalenteerd "dressuurpaard" gekocht. Omdat ik tot de L2 wel mee kwam, maar daarna werd het gewoon moeilijk om aan m'n punten te komen. En ik zelf wilde wel meer. Mijn nieuwe had een beperking (luchtzuiger) waardoor ik hem voor onder de 8k heb kunnen kopen. Dat ga je nu niet zo makkelijk meer vinden.

En ja, dat paard had met een goede ruiter erop nu subtop gereden, daar twijfel ik niet aan. Ik rij er in de basis echter fijn mee mee.

Ik heb veel gelest het eerste jaar, 2x per week. Ik kan er een parcoursje mee rondspringen en er fijn mee het bos in. Iedereen kan er zo mee wegrijden. Het geluk gehad dat hij fijn zadelmak is gemaakt en door goede begeleiding braaf is gebleven.

Wat ik zie is vooral dat mensen niet eerlijk naar hun eigen kunnen kijken en geen goede begeleiding hebben. En het houden van paarden te weinig vrije beweging en teveel binnenbak is, waardoor de paarden niks gewend zijn.

Rond onze buitenbak is een grote heg, vol met duiven. Regelmatig voetballen er Kids op het erf. Vanuit een hoek kan je een grote trampoline zien, waar regelmatig iemand op staat te springen. De tractor rijdt regelmatig over het erf etc etc. Daar worden ze braaf van

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 13:34

Ik denk niet dat het zozeer steken zijn naar de minder getalenteerde ruiter (dat ben ik zelf ook absoluut niet), maar eerder naar de ruiter die zoals je zegt niet eerlijk is over het eigen kunnen en daardoor verwachtingen hebben van een paard die niet altijd uitkomen.
Overigens denk ik dat de hedendaagse dressuur sport ook wel mee speelt, een paard wat expressiever beweegt scoort makkelijker, maar vaak is er wel een bepaalde heetheid nodig voor dat extra bewegen. Die heetheid moet je dan verder wel kunnen managen.
Dat maakt de combi prijzen rijden en met een lang teugeltje door het bos natuurlijk ook wel wat lastiger.
Of de combi prijzen rijden en klappend publiek/vlaggen/hele feest.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 13:35

Tango1979 schreef:
Ik voel nogal eens een steek onder water naar de wat minder getalenteerde ruiter ;)

Ik ben een niet getalenteerde ruiter, die met veel volharding en veel lessen, op basis niveau mee kan komen. Daar schaam ik me niet voor :D

Ik heb een aantal jaar geleden mijn half draver merrie verkocht en een meer getalenteerd "dressuurpaard" gekocht. Omdat ik tot de L2 wel mee kwam, maar daarna werd het gewoon moeilijk om aan m'n punten te komen. En ik zelf wilde wel meer. Mijn nieuwe had een beperking (luchtzuiger) waardoor ik hem voor onder de 8k heb kunnen kopen. Dat ga je nu niet zo makkelijk meer vinden.

En ja, dat paard had met een goede ruiter erop nu subtop gereden, daar twijfel ik niet aan. Ik rij er in de basis echter fijn mee mee.

Ik heb veel gelest het eerste jaar, 2x per week. Ik kan er een parcoursje mee rondspringen en er fijn mee het bos in. Iedereen kan er zo mee wegrijden. Het geluk gehad dat hij fijn zadelmak is gemaakt en door goede begeleiding braaf is gebleven.

Wat ik zie is vooral dat mensen niet eerlijk naar hun eigen kunnen kijken en geen goede begeleiding hebben. En het houden van paarden te weinig vrije beweging en teveel binnenbak is, waardoor de paarden niks gewend zijn.

Rond onze buitenbak is een grote heg, vol met duiven. Regelmatig voetballen er Kids op het erf. Vanuit een hoek kan je een grote trampoline zien, waar regelmatig iemand op staat te springen. De tractor rijdt regelmatig over het erf etc etc. Daar worden ze braaf van

Nee, een steek naar de niet getalenteerde ruiter die het op het paard steekt dat het niet werkt. Wat jij zelf dus ook doet. Ik ben nl. ook geen getalenteerde ruiter.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 13:40

Nee het is niet het op het paard afsteken. Het is inzien dat jij (ik) het met een meer getalenteerd paard, makkelijker hebt. Ik vind daar weinig mis mee, maar krijg het idee dat je je moet schamen om te zeggen dat je met het eenvoudigere paard vastloopt, vanwege je ruiterkwaliteiten.

Ik heb bewust een paard gekocht, met meer aanleg, om het mezelf makkelijker te maken. Ik ben hierdoor gegroeid als ruiter, omdat mijn paard, als ik het juiste vraag, het met gemak kan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:15

Tango1979 schreef:
Nee het is niet het op het paard afsteken. Het is inzien dat jij (ik) het met een meer getalenteerd paard, makkelijker hebt. Ik vind daar weinig mis mee, maar krijg het idee dat je je moet schamen om te zeggen dat je met het eenvoudigere paard vastloopt, vanwege je ruiterkwaliteiten.

Ik heb bewust een paard gekocht, met meer aanleg, om het mezelf makkelijker te maken. Ik ben hierdoor gegroeid als ruiter, omdat mijn paard, als ik het juiste vraag, het met gemak kan.

Nee, dat moet niet. Je moet je schamen als je een subtop paard onder je kont hebt, daar niet mee presteert en dan zegt dat het paard niet goed genoeg is.

En dat is het probleem een stuk: mensen die een subtop paard willen voor de prijs van een recreatie paard en dan beweren dat ze een recreatie paard willen. Om dan te klagen dat de recreatie paarden niet meer te vinden zijn en veel te duur zijn.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:21

Tango1979 schreef:

Nee, dat is niet wat ik bedoel. Want jij geeft toe dat het aan jouw kwaliteiten ligt ipv dat het volledig aan het paard ligt. Ik had het over het niet mee kunnen komen met een simpel paard. Dat kan zeker wel, als je netjes rijdt. Niet eens alleen als je goed rijdt. Mag ik aannemen dat beide paarden in onderschrift staan? Dan reed jij met het simpele paard ook hele nette punten! Dat je dan vast loopt ligt aan de combinatie en waarschijnlijk aan jouw kwaliteiten als ruiter. Niks mis mee, als je dat in ziet en niet alle schuld op het paard steekt. En dan heb jij het 'geluk' dat je het inzicht hebt dat je goede begeleiding nodig hebt en een beter paard gekocht waar je mee om kan gaan. Want niet iedereen kan met die betere paarden omgaan. En jij wilde verder komen. Vind ik heel begrijpelijk en gewoon heel goed hoe jij erin staat.