Ayasha schreef:Gini: Meedraaien of consequent winnen is een verschil. Mijn Sam is verre van het beste paard op wedstrijden, ik denk zelfs dat er niet veel rond lopen die minder goed zijn kwalitatief. Hij draait goed mee, loopt zijn winstpunten en mooie procenten maar consequent winnen en "zeker zijn" van een podiumplek op kampioenschappen zit er niet in.![]()
Mensen willen over het algemeen dat hun bosknol ook op wedstrijd consequent presteert en dat veelal ondanks hun eigen bosdressuur-ervaring. Ze willen een paard van 12/13 dat volledig goed is op de foto (ga ze maar zoeken.), doodbraaf, perfect doorgereden tot minstens Z2 (want wissels installeren is ellende. ) en hij moet ook nog aan een lang teugeltje in het bos kunnen lopen. Ohja, en die gangen moeten welliswaar "extra" zijn maar ook comfortabel want je moet 'm wel kunnen uit zitten.
Ik snap wat je bedoelt en ben het eigenlijk ook niet oneens met je. Maar ergens denk ik dat het vooral de vraag van de kip en het ei is.
Ik denk dat de doorsnee hobbymatige, recreatieve paardensporter eigenlijk heel simpel een goed en fijn rijdbaar basispaard wilt. Niet zozeer én én én met een bult talent, maar eerder een leuk rijdier met een fijn karakter. Waar je mee naar buiten kan zonder twee slofteugels, maar waar je ook wel een leuk proefje mee kan rijden en ja, zo eens in de zoveel tijd op een goede dag, wel eens een lintje mee naar huis kan nemen. In principe vind ik dat niet veeleisend: een fijn rijdbaar, allround basispaard voor de recreatieve paardensporter.
Maar is dan misschien de sport veeleisender geworden? Dat je met dat fijne basispaard ook niet op een heel goede dag een lintje bij elkaar kan rijden? Dat je echt al een spektakelloper moet hebben wil je ooit een proef winnen? En dat mensen daarom dan maar boven hun niveau gaan zoeken. Want hoe recreatief je ook bent, niemand koopt een wedstrijdlicentie om altijd in het laatste kwart te eindigen.
Ik weet het niet zeker hoor, het zijn maar bedenkingen van mij, die evengoed helemaal mis kunnen zijn.