Kalea schreef:Kan iemand van het pro-wolf kamp even argumenteren wat de meerwaarde is van de wolf opnieuw te introduceren of te gedogen?
Op dit moment zie ik toch voornamelijk negatieve effecten voor ons en de wolven?
Gaat het dan alleen over “ze waren hier eerst” of “we moeten leren leven met de natuur”?
Wegen die dingen dan zwaar genoeg door en is het wel realistisch om te denken dat we echt volledig kunnen leven met de natuur?
Moeten we niet eerst andere dingen aanpakken vooraleer bv wolven en mensen naast elkaar kunnen leven?
Zoals gezegd, ik ben niet uitgesproken voor of tegen maar leer wel graag iets bij..

Ik schaar me niet onder het ene of andere kamp, maar ik studeer biologie en ik zie de meerwaarde van de wolf wel in, al bekijk ik het dan op mondiale schaal en ik betrek het voornamelijk op de bevordering van biodiversiteit.
Stel we zouden de wolf weer introduceren in een land als Nederland of België, zou dat voor een verandering in onze biodiversiteit kunnen zorgen. Neem als voorbeeld de Oostvaardersplassen. Wij mensen beheren nu dat gebied en beslissen hoe groot bepaalde populaties worden. (Sidenote: ALLE organismen in een ecosysteem hebben invloed op andere organismen, dus elke verandering in grootte zorgt voor een verandering van grootte bij andere soorten) Als de wolf in Nederland zou komen, zou die het werk voor ons over kunnen nemen door te jagen, waarmee hij voorkomt dat populaties, bijvoorbeeld runderen, te groot worden.
Dit kan heel voordelig zijn voor andere soorten waarop de wolf niet/minder jaagt. Doordat het aantal runderen af neemt of constant blijft is er meer ruimte en zijn er meer resources over voor andere soorten. Hierdoor kan een kleine populatie groter worden of kunnen er zelfs nieuwe soorten komen/groeien (bij planten). De biodiversiteit wordt dan groter en dat is onwijs belangrijk voor het milieu. Al is dit op klein kikkerlandjes schaal natuurlijk, maar goed, alle kleine beetjes helpen.
Biodiversiteit is ontzettend belangrijk trouwens voor het hele klimaat probleem en het vergaan van de wereld. Hoe meer diversiteit, hoe beter. En dan bedoelen we natuurlijk diversiteit van wilde natuur, niet onze eigen scala aan verschillende huisdieren
Anyway, als een populatie wolven in verhouding is met de populatie prooien die hij kan vangen, bestaat er ook een balans. De mens hoeft er dan in principe niet meer aan te zitten en dan heb je een gebied wat je imo daadwerkelijk een natuurgebied kan noemen. Dat is ook winnen.
Nu is natuurlijk het lastige aan dit hele verhaal dat Nederland en België veel te kleine natuurgebieden hebben voor een wolf. Als alle natuurgebieden verbonden zouden zijn met elkaar zou dat al een stuk beter zijn en wellicht voldoende om een kleine roedel te dragen. Probleem twee is echter dat de wolven dan wel heel dicht bij leefgebieden van mensen komen. En dan krijg je aanvaringen zoals deze. En dat wilt niemand. Ook niet de mensen die van wolven houden. Want dan worden mensen weer boos op wolven.
Hoewel ik denk dat dit ook op te lossen is door mensen te onderwijzen en manieren te leren om om te gaan met het leven met wolven. Dus als we de wolf meer ruimte zouden geven én wij leren wennen aan het idee en leren hoe wij een wolf buiten de deur kunnen houden, denk ik dat het in theorie zou kunnen om een wolf in Nederland te hebben. En ondanks dat we kunnen leren leven met wolven, zullen er altijd gevallen blijven dat er een wolf een vee dier dood. Dat gebeurd ook in de landen die wel genoeg ruimte hebben voor wolven. Dat is stom, maar onvermijdelijk. Je leeft immers met z'n alle op deze aarde.