Gaabje schreef:Uiteraard, daar wil ik ook niets aan af doen. Echter op een bepaald moment kun je gewoon niet meer op een specifieke pony rijden, qua lengte of met een gezond gewicht. Ik had bijvoorbeeld een lievelingspony (d-pony) die een zwakke, doorgezakte rug had. Daar mochten op een gegeven moment alleen nog maar hele lichte kinderen op rijden. Ik was een smalle spriet, waardoor ik langer op die pony door kon rijden. Qua lengte paste het namelijk nog prima. Maar sommige kinderen mochten er niet meer op rijden. Die waren niet per se te dik, maar wel zwaarder en daar had de pony moeite mee. Ik kan me voorstellen dat er dan kinderen zijn die bewust gaan afvallen tot een bepaald gewicht zodat ze wel weer op die pony mogen rijden.
Daar moet een manege gewoon in leiden. Ik was klein en licht en reed lang op de kleine pony's. Daarna kreeg ik eigen pony's en moest met een c-pony beginnen, maar daarna kreeg ik al snel een d-pony waar ik jaren mee heb gedaan.
Ik kon ook qua gewicht nog op de kleintjes, maar je raakt uit verhouding en een manege moet daar zelf gewoon nee zeggen.
En er zit verschil in maneges. Ik heb gereden waar je zelf mocht kiezen, maar later gewerkt op maneges waar de mensen al ingedeeld waren. Wel soms op aanvraag of voorkeur, maar dat was niet onbeperkt.
Het moet eerst gewoon worden dat er een limiet is. Mensen weten bij de achtbanen ook dat je een meetlat tegenkomt en een kind er dan wel of niet in mag.
En wij werden ooit bij een spookhuis eruit gevist. Ik schrok zo erg dat ik niet met mn zoon mocht, maar na overleg mocht mn man met onze zoon wel, die niks eng vond.
Onder de 18 mag je geen rookwaren en alcohol kopen. Was vroeger ook niet zo, maar is ene regel geworden. Men kan om je id vragen.
Er zullen altijd dwarsliggers zijn, maar als dit eenmaal bekend is, nemen de meeste mensen echt zelf verantwoordelijkheid dat ze te zwaar zijn en niet mogen rijden op de manege.
Het zijn hun paarden, dus zij beslissen wie erop mag en wie niet.