Gewichtseis voor ruiters op manege

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 09:33

Bonita_Bon schreef:
Mars schreef:
- ja maar liever te zwaar en goed meezitten dan licht zijn en stuiteren..

Man! Dit vind ik zo'n dooddoener!! Ik las bij een vriendin op fb al haar vergelijking dat 'neergestoken worden heel vervelend is, maar levend verbrand worden is veel erger, dan word ik liever neergestoken'. Daar moest ik wel om lachen want die vind ik wel treffend

Hm, ik weeg nog geen 55 kilo en heb op sommige paarden echt moeite met door zitten. Dan stuiter ik ook en zelfs met een laag gewicht lijkt mij dat toch echt wel killing voor een paardenrug.
Ik rijd dan licht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 09:35

Ik zal straks eens proberen te zoeken, maar op de site van schildklier. Nl ? Stond afgelopen jaar prachtige uitleg hoe mensen aan overgewicht kunnen komen.
En dat gaat heel wat verder als ze vreten te veel.

Maar eigenlijk is dat hier niet van toepassing. En totaal of topic.
Er moet gekeken worden naar passend gewicht bij betreffende pony/paard.
Dat kan max 40 zijn, dat kan 60 zijn dat kan dus ook max 90 zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 09:53

Aangezien ik het al een aantal keer lang zie komen in het topic:

Waarom wordt de AVG trouwens steeds (foutief) genoemd in dit topic?
Het vragen naar gewicht voordat je op een paard gaat zitten heeft echt 0,0 met de AVG te maken :')
Òf de manege houder moet alle gewichten op willen schrijven en deze willen delen met derden... dan wel :+

AVG is voor de verwerking van persoonsgegevens door particuliere bedrijven en overheidsinstanties, heeft niks te maken met verkrijgen van data alleen hoe je het vast legt en eventueel deelt.

Waar jullie op doelen is denk ik de privacy wetgeving.
En dan nog... als jij op paard A wil, en verstrekken van data is nodig om te bepalen of je er op kan. Mag de eigenaar van paard A er naar vragen. Het is dan jouw eigen afweging of je het verstrekt of niet. Of dat je op zoek gaat naar paard B waar je de data niet hoeft te verstrekken. Met het oog op veiligheid en gezondheid mag naar dergelijke info gevraagd worden.
Vergelijk het met opmeten van mensen voor een bepaalde achtbaan welke een minimum of maximum lengte hanteert.
Niemand mekkerd dan en gaat gewoon tegen het meetlatje staan... maar als het over de gezondheid van het paard en gewicht van de ruiter gaat is het opeens een "privacy" stuk.
Of zelfs in strijd met "AVG"... wat dus niet klopt :)

Anoniem

Re: Gewichtseis voor ruiters op manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 10:11

Goed dat hier langzaam steeds meer aandacht aan besteed wordt. Wat mensen met hun eigen paard doen daar valt helaas nooit iets over te zeggen maar door bij de maneges te beginnen hoop ik dat steeds meer mensen bewuster worden van hun eigen gewicht en de gevolgen voor het paard.

Helaas zie je vooral op social media (in dit geval Instagram en Tiktok) meerdere ruiters die gewoon echt overduidelijk meer dan 100kg wegen en waarvan je goed ziet dat ze hun paard gewoon in de weg zitten. Ze krijgen allemaal lovende reacties van jonge meiden van hoe geweldig het er uit ziet etc. Wanneer daar gezegd word dat iemand veel te zwaar is krijg je het halve platform over je heen want dat kan zogezegd echt niet. Dat is dus helaas de andere kant van bodypositivity.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 12:42

office schreef:
90 voor dames en 100 voor mannen staat er op de website dat is al discriminatie of zit er echt verschil in voor t paard?En is dat met winterjas trui en leren laarzen of zonder ?
Wel goed dat het besproken wordt trouwens zelf gezien dat een vrouw met een gewicht van drie cijfers les kreeg op een kleine tinker. Onbegrijpelijk dat de instructeur daar niks van zei.Of hele lange mannen op een smal quarter horsje.Je moet het zelf maar willen.
Kwamen maneges maar met wandel en verzorg lessen als extra keus.Wandelen in het bos met een paard is zo genieten ☺️.

Dat dacht ik ook al, hoe zit dat met de kleding, dat is ook extra gewicht.
En wandelen met een paard is zéker genieten, zou heel goed zijn, juist ook voor de zwaardere mensen, kunnen ze tegelijkertijd aan hun conditie werken. :j

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 12:49

Elisa2 schreef:
purny schreef:
Ik denk dat je dan meer naar de kant van SM moet gaan. Hoeveel meiden sleutelen wel niet aan zichzelf om een mooi gezichtje te krijgen en een mooi figuur?

Mee eens, SM is daar een veel grotere negatieve factor in volgens mij.

Ik vind het een goede zaak van de manege(s), het is belangrijk om de paarden te beschermen en mensen moeten ook leren fit te zijn/ worden want het is toch echt wel een sport.

Vind het wel naar voor mensen die echt inderdaad door medicatie (schildklier) bijv. overgewicht hebben en super fit zijn maar gewoon echt niet af kunnen vallen.

8)7 het duurde even voordat ik doorhad dat hier Social Media bedoeld werd... :o?

Maar inderdaad, school en social media zullen vast een veel grotere bijdrage leveren aan een verkeerd zelfbeeld met eetstoornissen als gevolg.

Maneges zullen over het algemeen bij de lesindeling kijken naar welk persoon het beste op welk paard past. Hierbij zullen ze kijken naar rijvaardigheid, houding en zit en ook gewicht.
Om persoonlijke issues te vermijden wordt een bepaalde maximum gewichtseis gesteld, maar die zal vast bij sommige paarden en pony's lager liggen.

Adelinde heeft het ook wel eens gehad over ruiterfitheid. Je verwacht van je paard bepaalde prestaties, dan behoor je je als ruiter daar ook op af te stemmen.

saltshaker23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:04

Ik vind dit een nodig initiatief voor de reden dat zijn al genoemd.

Ik zou nu dan graag beter voeding zien bij manege kantine en wedstrijden. Er is bijna nooit een gezonde keuze, meestal alleen maar patat en kroketen...

Wij zijn een sport, en moeten gezond blijven voor onszelf en onze paarden!
Laatst bijgewerkt door saltshaker23 op 03-09-21 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:04

Een nieuwe manege hier in de buurt heeft de limiet zelfs op 85 kg getrokken. Ze vermelden op de website dat ruiters die meer dan 85kg wegen helaas niet geholpen kunnen worden in het kader van paardenwelzijn. Dan moet je als volwassen man echt al op je gewicht gaan letten. Zeker als je rond de 1m80 bent is het niet zo gek om 85 kg te wegen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:17

Zoolgangster schreef:
office schreef:
90 voor dames en 100 voor mannen staat er op de website dat is al discriminatie of zit er echt verschil in voor t paard?En is dat met winterjas trui en leren laarzen of zonder ?
Wel goed dat het besproken wordt trouwens zelf gezien dat een vrouw met een gewicht van drie cijfers les kreeg op een kleine tinker. Onbegrijpelijk dat de instructeur daar niks van zei.Of hele lange mannen op een smal quarter horsje.Je moet het zelf maar willen.
Kwamen maneges maar met wandel en verzorg lessen als extra keus.Wandelen in het bos met een paard is zo genieten ☺️.

En wandelen met een paard is zéker genieten, zou heel goed zijn, juist ook voor de zwaardere mensen, kunnen ze tegelijkertijd aan hun conditie werken. :j

We werden altijd met volledige rijkleding gewogen, dus 90kg was inclusief cap, laarzen, jas als iemand het tijdens de lessen droeg, alles :)
Zwaardere ruiters mochten af en toe bijvoorbeeld een kwartiertje stappen wat uitgebreid werd naarmate ze dichterbij toegestaan gewicht kwamen.

Ik zou juist niet willen dat er onderscheid wordt gemaakt tussen mannen en vrouwen, goede en te hoge BMI waardes etc. Maar gewoon kilo is kilo, ongeacht of het om een bodybuilder gaat of iemand met ernstige obesitas (of alles daartussen).

Kitty schreef:
Adelinde heeft het ook wel eens gehad over ruiterfitheid. Je verwacht van je paard bepaalde prestaties, dan behoor je je als ruiter daar ook op af te stemmen.

Dat is mijn insteek ook, fatsoenlijke core spieren en balans hebben scheelt echt zoveel voor je paard. Wat mij betreft zouden alle ruiters gewoon moeten gaan sporten :o maar ja, dat valt niet wettelijk af te dwingen, die initiatief moet vanuit ruiters zelf komen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:17

Zoolgangster schreef:
office schreef:

Tuig telt in mijn ogen ook mee. Je hebt hele lichte zadels, maar ook hele zware.

Met mijn eigen paard ben ik best streng, altijd al geweest. "Vroegah" mocht er van mij iets meer gewicht op dan nu, maar ondertussen is ze 19 jaar en heeft ze artrose --> ze staat dus al jaaaren op pensioen. Afgelopen maandag zijn mijn papa zijn kleinkinderen letterlijk "een rondje" komen rijden - halster aan, kinderen (om de beurt, niet samen) zo op de blote rug, en ik heb een rondje met hen door de wei gelopen. Dat wil ik wel nog toelaten.

Ik ga hééééél sporadisch nog aan de wandel met mijn paard, dat is dan enkel in stap. Vaker zonder dan met zadel. Ik weeg 50kg. Mijn paard weegt vooraan in de 500kg.
Meer komt er niet op :)

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:20

Ik ben dan een particulier en zit zelf onder die grens, maar als ik naar een van mijn paarden kijk zou ik zeggen dat die met 140 kg nog niet eens moeite zou hebben (bij wijze van, ga het niet proberen).
Nou heb je geen zadels in die inchmaat en betwijfel ik of je met dat gewicht überhaupt nog wel op een paard kan klimmen.

85 klinkt als heel veel, maar volgens mij zit je met wat lengte, ook als vrouw, daar al best snel op.
Ook worden Nederlanders nog steeds elke generatie langer dacht ik.

Zou het niet tijd worden om minder op luxe te gaan fokken en meer op allround, stevigere, basispaarden?
Niet zo zeer alleen voor gewicht en lengte van de ruiter, maar ook omdat voor mijn gevoel 90% van de paarden nu gefokt wordt voor 10% van de ruiters.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:32

Loretta schreef:
VogeltjeM schreef:

Het ontwikkelen van een eetstoornis ligt vele malen ingewikkelder. Als iemand dit al krijgt na het lezen van een gewichtseis in het kader van paardenwelzijn, dan is er al veel meer aan de hand. De uiteindelijke trigger om het te ontwikkelen kan dan van alles zijn. Geen reden om dit onderwerp daarom maar niet te belichten.

Dan valt dat misschien mee dan heb ik dat verkeerd gezien. Het was zomaar een gedachte die in mij op kwam.

Ik vind het eerlijk gezegd niet eens een heel gek idee. Misschien niet direct in de richting van een eetstoornis, maar wel ongezond eetgedrag. Als er per pony een gewichtslimiet is en als puber groei je en word je zwaarder, waardoor je niet meer op je lievelingspony mag. Dan zie ik het wel voor me dat ze willen afvallen zodat ze wel weer op die pony mogen rijden. Ik zou dat in ieder geval wel in de gaten willen houden. Daarmee zeg ik niet dat de gewichtslimieten slecht zijn, maar ik zie dat risico ook wel voor pubers.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:45

Misschien voor de stevigere mensen een paar muilezels aanschaffen. Klinkt misschien heel gek maar dat zijn wel echt lastdieren en kunnen ook leuk gereden worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:48

Ik zie het probleem niet zo. Deze manege komt ermee naar buiten en dat is hartstikke goed. Heel veel maneges willen geen te zware mensen op HUN paarden en dat is hun goed recht. Maar het is een heel gevoelig punt, waardoor maneges ook vaak nog geen harde regels durven te stellen.

Het gaat hier ten eerste om manege paarden. Dus paarden die vaak niet goed gereden worden en ook meer werken dan het gemiddelde prive paard.

Ik vind 95 nog best veel en weet ook wel waar 80kg wordt genomen als max. En dan alleen voor de rijpaarden. Voor de pony's moet je natuurlijk ook andere regels hebben.

En daar is vaak geen of minder weerstand. Iedereen vindt het wel normaal dat je vanaf een bepaald gewicht niet meer op (kleine) pony's mag.
Ik heb weleens iemand op mijn d-pony gelaten, maar ook vaak gewoon gevraagd; wat weeg je? Boven de 65 liet ik er niemand op. En gelukkig ken ik veel mensen die zelf al zeiden; maar ik kan niet op die kleine ruin van jou.

Het is nu even in het nieuws en dan krijg je bij veranderingen altijd wat mensen die steigeren. Over een tijd is het weer normaal en weet men gewoon; Ik weeg x en kan niet paardrijden.

Maneges kunnen dan ook gaan denken over het aanbieden van grondwerk lessen, dubbele lijnen en evt het mennen kan een keuze zijn als je met paarden bezig wilt zijn.

En men moet zelf een beetje realistisch zijn. Ik ben klein, niet super snel, al helemaal niet heel lenig etc. Er zijn zoveel dingen die ik misschien wel had willen doen, maar niet kan of niet past. Dat weten we gewoon.
Nu gaat het om een sport waar je met levende wezens werkt en mag alles maar ten koste van de dieren gaan voor eigen belang.

Zelfde als iedereen maar vindt dat ze een eigen paard moeten kunnen hebben. Ook niet iedereen kan een villa hebben of een sportauto........Leg je erbij neer en kijk naar wat wel kan.

Ik weeg zelf ongeveer 57kg en zal ook nooit op de shet stappen. Ooit 1x gedaan toen mn zoon er 100 x naast lag, maar woog toen 48kg en het was heel kort, 2 rondjes even zonder gedoe.
Maar door mn reuma heb ik weleens slechte dagen en is mijn zit ook niet goed. Dan rij ik ook niet of ik rij niet intensief en hobbel buiten een rondje mee. Maar als ik voel dat ik in de weg ga zitten, ongeacht mn lichte gewicht op stevige quarters, rij ik niet.

Dit maakt het voor andere maneges wel makkelijker en er zullen er velen volgen.

Of en waarom iemand te zwaar is maakt verder niet uit. Is ook niet belangrijk voor de gewichtseisen die de manege stelt. En als het duidelijk ergens aangegeven wordt, neem je netjes zelf de verantwoordleijkheid om niet toch je aan te melden, zodat zij erom moeten vragen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 13:57

Gaabje schreef:
Loretta schreef:

Dan valt dat misschien mee dan heb ik dat verkeerd gezien. Het was zomaar een gedachte die in mij op kwam.

Ik vind het eerlijk gezegd niet eens een heel gek idee. Misschien niet direct in de richting van een eetstoornis, maar wel ongezond eetgedrag. Als er per pony een gewichtslimiet is en als puber groei je en word je zwaarder, waardoor je niet meer op je lievelingspony mag. Dan zie ik het wel voor me dat ze willen afvallen zodat ze wel weer op die pony mogen rijden. Ik zou dat in ieder geval wel in de gaten willen houden. Daarmee zeg ik niet dat de gewichtslimieten slecht zijn, maar ik zie dat risico ook wel voor pubers.

Het is problematischer dat zoveel jonge mensen en zelfs kleine kinderen zo dik zijn.
Je ziet kleuters met flink overgewicht, dat is echt zorgelijk.

Nu is dit een maatschappelijk probleem en moet je het niet op het individu afschuiven.
Maar er is overduidelijk werk aan de winkel

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:02

Ik vind het heel goed dat er meer naar de paarden wordt gekeken en op het gewicht wat ze moeten dragen..
Ik ben door medicatie ook 30 kilo aangekomen en daardoor vind ik mij 20 kilo te zwaar voor mijn paard en heb ik niet meer gereden. Jammer? Ja tuurlijk, en al kan ik niks doen aan de reden, ik heb wel de keuze voor mijn paard. Want zij kan er ook niks aan doen dat ik zoveel zwaarder ben geworden toch..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:04

Als de regels gewoon algemeen geaccepteerd zijn, weet iedereen gewoon dat je vanaf een bepaald gewicht doorstroomt naar eerst een grotere pony en daarna paarden of andere type paarden en bij teveel dat het stopt.

Het is echt rot als je overgewicht hebt door bijv medicatie. Zelf met meerdere prednison kuren ervaring gehad dat gewicht tijdelijk toenam en nu laatste jaar ook wat toename, maar gelukkig op een laag gewicht, dus blijft het binnen de perken.

Maar met overgewicht kan je vaak heel veel andere sporten ook niet of moeilijker doen.

Ik werkte bij een voetbalclub en al heel jong werden te zware jongens in het doel gezet. Niet dat ze dat allemaal willen, maar al jong zeggen ze dat iemand lui is, minder kan bewegen, langzamer is etc. Ook heel naar en stoppen sommigen ook.

Er zijn ook veel mensen die last ervaren van hun lengte, te kort of te lang.........

En over gewicht gesproken. Bij boksen en kickboksen draait alles om gewicht. Daar staan mensen openbaar op de weegschaal en hoor je niemand.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:18

Ninx schreef:
Gaabje schreef:

Het is problematischer dat zoveel jonge mensen en zelfs kleine kinderen zo dik zijn.
Je ziet kleuters met flink overgewicht, dat is echt zorgelijk.

Nu is dit een maatschappelijk probleem en moet je het niet op het individu afschuiven.
Maar er is overduidelijk werk aan de winkel

Uiteraard, daar wil ik ook niets aan af doen. Echter op een bepaald moment kun je gewoon niet meer op een specifieke pony rijden, qua lengte of met een gezond gewicht. Ik had bijvoorbeeld een lievelingspony (d-pony) die een zwakke, doorgezakte rug had. Daar mochten op een gegeven moment alleen nog maar hele lichte kinderen op rijden. Ik was een smalle spriet, waardoor ik langer op die pony door kon rijden. Qua lengte paste het namelijk nog prima. Maar sommige kinderen mochten er niet meer op rijden. Die waren niet per se te dik, maar wel zwaarder en daar had de pony moeite mee. Ik kan me voorstellen dat er dan kinderen zijn die bewust gaan afvallen tot een bepaald gewicht zodat ze wel weer op die pony mogen rijden.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:25

Ik (als persoon met overgewicht die zeker boven een aantal limieten komt die in dit topic voorbijkomen) vind het een prima ontwikkeling. Wel ben ik van mening dat je of gewoon 1 gewichtslimiet hanteert (zoals je ook een lengtelimiet zou hanteren), ongeacht of iemand met dat gewicht obees of gezond is volgens een BMI berekening, ofwel per individueel geval moet kijken. Zeggen dat iemand die met 90 kg maar een normaal BMI nog wel mag rijden maar iemand van 90 kg die overgewicht heeft niet, dat blijf ik toch een beetje een aparte gedachtengang vinden.

Ik rij inmiddels zelf niet veel meer. Ik speel nog regelmatig met de gedachte om het rijden ooit weer fanatieker op te pakken maar met mijn huidige gewicht twijfel ik of ik dat wel eerlijk vind.
Doelbewust afvallen is voor mij misschien nooit in mijn leven een optie meer ivm mijn verdere gezondheid.

Intussen ben ik met een gevechts/zelfverdedigingssport begonnen waarbij ik mijn lompe bouw en wat zwaardere lichaamsgewicht eigenlijk heel goed in mijn voordeel kan laten werken. Ook als dikker persoon zijn er echt nog heel veel andere leuke opties om in beweging te blijven, met en zonder afvallen als doel. Dat kan zelfs binnen de paardensport nog, genoeg dingen te doen zonder dat je daarvoor perse op een paardenrug moet zitten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:33

Gaabje schreef:
Uiteraard, daar wil ik ook niets aan af doen. Echter op een bepaald moment kun je gewoon niet meer op een specifieke pony rijden, qua lengte of met een gezond gewicht. Ik had bijvoorbeeld een lievelingspony (d-pony) die een zwakke, doorgezakte rug had. Daar mochten op een gegeven moment alleen nog maar hele lichte kinderen op rijden. Ik was een smalle spriet, waardoor ik langer op die pony door kon rijden. Qua lengte paste het namelijk nog prima. Maar sommige kinderen mochten er niet meer op rijden. Die waren niet per se te dik, maar wel zwaarder en daar had de pony moeite mee. Ik kan me voorstellen dat er dan kinderen zijn die bewust gaan afvallen tot een bepaald gewicht zodat ze wel weer op die pony mogen rijden.

Daar moet een manege gewoon in leiden. Ik was klein en licht en reed lang op de kleine pony's. Daarna kreeg ik eigen pony's en moest met een c-pony beginnen, maar daarna kreeg ik al snel een d-pony waar ik jaren mee heb gedaan.

Ik kon ook qua gewicht nog op de kleintjes, maar je raakt uit verhouding en een manege moet daar zelf gewoon nee zeggen.

En er zit verschil in maneges. Ik heb gereden waar je zelf mocht kiezen, maar later gewerkt op maneges waar de mensen al ingedeeld waren. Wel soms op aanvraag of voorkeur, maar dat was niet onbeperkt.

Het moet eerst gewoon worden dat er een limiet is. Mensen weten bij de achtbanen ook dat je een meetlat tegenkomt en een kind er dan wel of niet in mag.
En wij werden ooit bij een spookhuis eruit gevist. Ik schrok zo erg dat ik niet met mn zoon mocht, maar na overleg mocht mn man met onze zoon wel, die niks eng vond.

Onder de 18 mag je geen rookwaren en alcohol kopen. Was vroeger ook niet zo, maar is ene regel geworden. Men kan om je id vragen.

Er zullen altijd dwarsliggers zijn, maar als dit eenmaal bekend is, nemen de meeste mensen echt zelf verantwoordelijkheid dat ze te zwaar zijn en niet mogen rijden op de manege.

Het zijn hun paarden, dus zij beslissen wie erop mag en wie niet.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 14:59

Ik weeg momenteel 90 kilo, heb overgewicht en ik zou momenteel niet op een paard stappen. Dan moet er eerst nog 10 kilo af.
Niet dat ik mezelf nog snel op een paard zie stappen met alle fysieke problemen, maar dat staat daar los van.

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen zich aangesproken zouden moeten voelen, omdat je te zwaar bent om te paardrijden? Er zijn tal van opties aan sporten die je kunt doen waarbij je niet met een hoog gewicht op een levend wezen moet gaan zitten. Het kan zijn dat dat je minder trekt, begrijpelijk, heb ik ook, maar dat is dan eventueel een mooie stimulans om te proberen wat af te vallen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 15:05

Ik vind dit een super goede ontwikkeling. Net als de poster hierboven vind ik mijzelf nu echt te zwaar om op een paard te stappen. Ondanks dat het me soms wordt aangeboden onder het mom 'ah joh, kan heus wel' doe ik het principieel niet.
Helaas zijn er genoeg mensen, ook hier op bokt, die hun eigen egoïsme voor het welzijn van hun paard plaatsen. Alle kleine beetjes helpen, hoe meer het gebruikelijk wordt om een gewichtslimiet in te stellen, hoe meer dergelijke mensen met een eigen paard zich hopelijk ook achter de oren gaan krabben.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 15:21

Ik vind het echt een heel goede ontwikkeling. Dan begint vanaf het begin het besef ook al dat het niet wenselijk is voor een paard. Ik rijd door overgewicht al een lange tijd niet. Maar op de wagen heb ik het prima naar mijn zin.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 15:30

Memories schreef:
Ik (als persoon met overgewicht die zeker boven een aantal limieten komt die in dit topic voorbijkomen) vind het een prima ontwikkeling. Wel ben ik van mening dat je of gewoon 1 gewichtslimiet hanteert (zoals je ook een lengtelimiet zou hanteren), ongeacht of iemand met dat gewicht obees of gezond is volgens een BMI berekening, ofwel per individueel geval moet kijken. Zeggen dat iemand die met 90 kg maar een normaal BMI nog wel mag rijden maar iemand van 90 kg die overgewicht heeft niet, dat blijf ik toch een beetje een aparte gedachtengang vinden.

Ik rij inmiddels zelf niet veel meer. Ik speel nog regelmatig met de gedachte om het rijden ooit weer fanatieker op te pakken maar met mijn huidige gewicht twijfel ik of ik dat wel eerlijk vind.
Doelbewust afvallen is voor mij misschien nooit in mijn leven een optie meer ivm mijn verdere gezondheid.

Intussen ben ik met een gevechts/zelfverdedigingssport begonnen waarbij ik mijn lompe bouw en wat zwaardere lichaamsgewicht eigenlijk heel goed in mijn voordeel kan laten werken. Ook als dikker persoon zijn er echt nog heel veel andere leuke opties om in beweging te blijven, met en zonder afvallen als doel. Dat kan zelfs binnen de paardensport nog, genoeg dingen te doen zonder dat je daarvoor perse op een paardenrug moet zitten.

Deze instelling <3

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 15:34

Memories schreef:

Helemaal mee eens, in veel studies blijkt dat de huidige BMI schaal ook achterhaald is. Veel topatleten zouden ook als obese worden gerekend met deze berekening.