Ik denk dat de jachtvereniging zeker in zijn eigen straatje lult ( again, dit zei ik zelf al toen ik de bron plaatste) maar Glen Lelieveld doet ook niet anders. Als we hem betrouwbaar noemen omdat hij wetenschapper is kijken we volgens mij niet kritisch genoeg?
Maar misschien is dat mijn eeuwige honger naar het naadje van de kous te willen weten

. Ik wil gewoon weten hoe het zit met die cijfers.
Want als de cijfers inderdaad 1950 als peildatum hebben en we hebben toen niet goed geteld, hoe realistisch is het dan om daar weer naar terug te komen ( nog even daargelaten of dat überhaupt realistisch is met de verstedelijking/ bevolkingsgroei sinds 1950? ) . Ik ben daar dan ook benieuwd naar: wanneer vinden we de cijfers dus weer ' goed ' , als die weer terug zijn zoals bijv in 1950 of 1970 oid?
En is dat überhaupt haalbaar? Ik vraag mij dat soort dingen gewoon af, eigenlijk staat dat los van het artikel in de OP natuurlijk.
Hetzelfde voor jouw bericht betreft 11 van de 16 op het boerenland? Daar kun je toch niks over zeggen zonder verdieping? Komt het bijv door te vroeg maaien: dan moet er iets veranderen bij de boeren.
Komt het door het verkleinen van leefgebied: Tja, wat kunnen we dan? Mensen uit vinexwijken zetten?
Imo is het een beetje hetzelfde als de duscussie betreft de wolf ( waarin Glen ook een grote rol speelt) :
Kunnen/willen we terug naar een situatie zoals jaren geleden? Is de visie: ook als iets voor de mens lastig is gaat de natuur voor, dus overlast/plezier is geen reden om dieren te doden.
Of is de visie: de wereld is niet meer zoals jaren geleden, als je last hebt van een diersoort mag je hier als mens iets aan doen/je mag dieren doden en houden voor je eigen plezier.
Volgens mij is dat de discussie waar het steeds om draait, met extremisten aan beide kanten ( van de jager die er voor zijn lol een boel afschiet, tot de wetenschapper die kosten wat kost een diersoort wil herintroduceren) .
Ik mis dan soort van 'het midden' , dus echt de ongekleurde feiten, de realistische kijk.