Ontevredenheid na verbod op afschieten konijnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 20:52

mvdende schreef:
Ik doe genoeg andere dingen voor moedertje natuur...

Geen kinderen op de wereld zetten bijvoorbeeld. Geen nageslacht betekent dat er ná mij niet nóg een mens voedsel nodig heeft....

Dit vind ik zo makkelijk praten voor iemand die kinderen haat (en daar ook vrij open over is op bokt). Het is niet bepaald zo dat je een enorme kinderwens hebt, máar ondanks dat geen kinderen op de wereld zet. Dan zou je echt iets opgeven.

Je 'doet' nu iets 'voor moedertje natuur' wat je ook zou doen als het geen biet uit zou maken voor de planeet. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:03

mvdende schreef:
Leuk als een vogel of gans of konijn whatever aan de oogsten begint. Kan je leuk en natuurlijk vinden.

Ik vind de huidige prijzen voor mijn groenten en fruit in de supermarkt al hoog genoeg zonder mislukte oogsten door plaagdieren.

Nederland is VOL! Dat geld voor zowel mens als dier.

Als er van een bepaalde diersoort een teveel ontstaat en schade gaat aanrichten, dan moet daar wat aan gedaan worden en jacht is misschien wel één van de meest diervriendelijke opties dan.

En als vlees fanaat heb ik denk liever een stukje wild dan een plofkip op mn bord.

Het topic gaat over konijnen, die staan op de rode lijst inmiddels, omdat de aantallen dusdanig drastisch zijn gedaald, dat het niet te verklaren is dat je ze nog als vogelvrij mag afschieten.

Dat jij geen kind op de wereld zet, maakt daarvoor nu geen ene mallemoer uit, dus ik snap die insteek hier niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 22:45

Ik zie zoveel hazen en konijnen dat ik dacht: huh? Dus ik ging even googelen.

https://www.jagersvereniging.nl/nieuws/ ... nderbouwd/

Als dit klopt( dat moet ik namelijk nog even nazoeken) , dan is het dus wel vreemd dat ze op de rode lijst staan en klopt daar dus geen jota van :o

Als iemand andere bronnen heeft geaag hoor, ik ga even verder spitten!

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 05:51

Paar maanden geleden hadden we flink wat wilde konijnen hier lopen incl de vele gaten in de wei. De jagers die kwamen, vertelden ons toen dat er bar weinig konijnen zijn (zaten zeker net allemaal bij ons :D ).
Ze hebben eerst geprobeerd ze te vangen, ze waren helemaal niet schietgraag wat ik altijd van jagers dacht dat ze dat waren. Kijken echt wel eerst hoe de populatie is.

Uiteindelijk geen enkel konijn gevangen (of gedood) :P onze hond die destijds niet mocht lopen, verjaagt ze zodat ze bij de paarden wegblijven *\o/*
Later een dood konijn gevonden en dit de jager laten weten. Hij heeft het dier opgehaald om zijn jonge jachthond ermee te trainen, en daarna heeft ie het konijn in een bos voor de roofdieren neergelegd.

Tuurlijk zijn er overal rotte appels maar deze groep jagers hebben echt wel respect voor de natuur _/-\o_

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 06:16

Hier in de polder heerst een konijnenziekte onder de konijnen de laatste jaren RHD 1 en 2. Ze vallen met bosjes tegelijk om. Heel sneu.
Twee jaar terug vond ik 8 dode konijnen in een weekend, die kort ervoor nog had zien spelen.
Ik heb ze ingestuurd naar dutch Wildlife Health center voor sectie.

De groep is nu gestabiliseerd, maar lang niet zo hoog aantal als een paar jaar terug.

Hazen zijn er ook veel minder, maar de ziekte is niet. Gevaarlijk voor de hazen.

Op basis van mijn waarnemingen in mijn woonomgeving snap ik wel dat hazen en koijnen op de rode lijst staan. De jagers schieten ook al jaren veel minder dan voorgaande jaren, al zeggen ze zelf van niet. ;)

Twiggy2008

Re: Ontevredenheid na verbod op afschieten konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 06:42

Mooi zo. Ik maak me inderdaad ook veel zorgen over de hazen en konijnen. We zien ze amper nog op de landerijen. Naast ziekte, barst het bij ons van de ooievaars. Die roven alles.... ook de jonge kieviten, die ik ook nauwelijks nog hoor/zie. Qua vogels, er waren dit jaar ook veel minder zwaluwen, spreeuwen en kwikstaartjes. Wat doet de mensheid die natuur toch aan....

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 06:58

Ik zie hier de kraaien en roeken alle jonge beesten wegroven. Jonge eenden, ganzen, konijnen of hazen krijgen de kans niet om groot te worden. Eieren worden in het nest kapot gepikt, waardoor er geen kuikens komen. Zulke fijne vogels zijn dat niet die kraaien.
Zie hier dus ook minder konijnen en hazen, niet door toedoen van de mens. Kraaien/roeken zijn er daarentegen in overvloed.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 07:07

Hier in de duinen zijn nauwelijks nog konijnen te vinden! Heb ze in geen jaren gezien en vroeger zag je ze veel.

Hazen zie ik wel regelmatig in de polder maar laatste jaar wat minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 07:09

ruitje schreef:
Ik zie zoveel hazen en konijnen dat ik dacht: huh? Dus ik ging even googelen.

https://www.jagersvereniging.nl/nieuws/ ... nderbouwd/

Als dit klopt( dat moet ik namelijk nog even nazoeken) , dan is het dus wel vreemd dat ze op de rode lijst staan en klopt daar dus geen jota van :o

Als iemand andere bronnen heeft geaag hoor, ik ga even verder spitten!
Soms worden dieren ook als “gevoelig” of “bedreigd” aangemerkt als de aantallen niet per se dramatisch laag zijn, maar wel aan het afnemen zijn of een verhoogd risico lopen daarop (bijvoorbeeld door het verdwijnen van leefgebied). Dan kun je ingrijpen voordat de aantallen wel dusdanig laag zijn dat de soort in zijn voortbestaan wordt bedreigd. Er zit ook niet een absoluut getal aan vast, want niet elke diersoort is even talrijk, plant zich even snel voort etc. En dat ze op sommige plekken heel talrijk zijn (industriegebieden bijvoorbeeld) betekent natuurlijk niet dat het met het hele bestand goed gaat. :)

Volgens Natuurmonumenten zijn de aantallen konijnen en hazen sinds 1950 met 60-70% afgenomen en hoewel er nu waarschijnlijk nog zat rondhupsen, is dat natuurlijk geen trend die je wilt doorzetten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 07:19

Citaat:
Laurens Hoedemaker, directeur bij de Jagersvereniging: “Uit de gegevens in de WBE-databank over de periode 1980 t/m 2007 blijkt bijvoorbeeld dat het aantal hazen in Nederland stabiel is, met af en toe een schommeling. Recente telgegevens van de wildbeheereenheden laten ook zo’n schommeling zien, waarbij de stand in 2015 iets inzakte om in de jaren daarna weer te stijgen naar 150% van het niveau van 2015. De reden dat het haas in de rode lijst van 2020 de kwalificatie ‘gevoelig’ krijgt, wordt vooral veroorzaakt door de dubieuze keuze voor 1950 als referentiejaar. Maar er zijn helemaal geen betrouwbare telgegevens van hazen uit 1950, omdat er toen nog geen structurele monitoringsprogramma’s bestonden.

Citaat:
Ook roept de Jagersvereniging de minister van LNV op om zich te houden aan de criteria voor de Europese Rode Lijst. Daarin wordt een referentietermijn van 10 jaar gehanteerd, in plaats van het discutabele referentiejaar 1950. Hoedemaker: “Volgens die criteria is er bijvoorbeeld met het haas niets aan de hand. En dat klopt, want het is in Nederland nog steeds een algemeen voorkomende wildsoort, waarvan we er de laatste jaren juist steeds meer zien.”

Ik probeer er meer over te vinden maar kom dat nog slecht tegen. Maar als ik dit lees, dan zegt die lijst dus weinig. Als je je niet houd aan de regels om zo'n lijst op te stellen dan verliest zo'n lijst toch zijn geloofwaardigheid :o

Maar nogmaals, ik vind weinig andere bronnen en dit is wel een gekleurde bron, dus als iemand andere info heeft hoor ik het graag :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 07:27

ruitje schreef:
Citaat:
Laurens Hoedemaker, directeur bij de Jagersvereniging: “Uit de gegevens in de WBE-databank over de periode 1980 t/m 2007 blijkt bijvoorbeeld dat het aantal hazen in Nederland stabiel is, met af en toe een schommeling. Recente telgegevens van de wildbeheereenheden laten ook zo’n schommeling zien, waarbij de stand in 2015 iets inzakte om in de jaren daarna weer te stijgen naar 150% van het niveau van 2015. De reden dat het haas in de rode lijst van 2020 de kwalificatie ‘gevoelig’ krijgt, wordt vooral veroorzaakt door de dubieuze keuze voor 1950 als referentiejaar. Maar er zijn helemaal geen betrouwbare telgegevens van hazen uit 1950, omdat er toen nog geen structurele monitoringsprogramma’s bestonden.

Citaat:
Ook roept de Jagersvereniging de minister van LNV op om zich te houden aan de criteria voor de Europese Rode Lijst. Daarin wordt een referentietermijn van 10 jaar gehanteerd, in plaats van het discutabele referentiejaar 1950. Hoedemaker: “Volgens die criteria is er bijvoorbeeld met het haas niets aan de hand. En dat klopt, want het is in Nederland nog steeds een algemeen voorkomende wildsoort, waarvan we er de laatste jaren juist steeds meer zien.”

Ik probeer er meer over te vinden maar kom dat nog slecht tegen. Maar als ik dit lees, dan zegt die lijst dus weinig. Als je je niet houd aan de regels om zo'n lijst op te stellen dan verliest zo'n lijst toch zijn geloofwaardigheid :o

Maar nogmaals, ik vind weinig andere bronnen en dit is wel een gekleurde bron, dus als iemand andere info heeft hoor ik het graag :o

Je artikel van de jagersvereniging is ook een gekleurde bron :o

Hoe dan ook, feit is dat de aantallen konijnen en hazen drastisch teruglopen en schijnbaar dusdanig dat ze als gevoelig op de rode lijst zijn gekomen voor het eerst. Of dat komt door jacht of ziekte maakt eigenlijk niet uit. De aantallen zijn nu te laag, dus niet jagen tot er weer meer dan genoeg zijn. Simpel..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 07:38

Dat zeg ik, het is een gekleurde bron :) . Maar als het klopt wat er staat, dan zijn de aantallen dus niet te laag, dat is het punt :)

Edit:

https://www.zoogdiervereniging.nl/nieuw ... onderbouwd

Die bron is ook onbetrouwbaar denk ik, want Glen Lelieveld vind ik net zo onpartijdig als de jachtvereniging :+

Dus ik krijg het gevoel dat ik slecht achter de waarheid kom zo :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 07:51

ruitje schreef:
Dat zeg ik, het is een gekleurde bron :) . Maar als het klopt wat er staat, dan zijn de aantallen dus niet te laag, dat is het punt :)

De jagersvereninging lult altijd in het eigen straatje.
Hier mogen bijvoorbeeld na telling in het jachtgebied 15 reeen worden afgeschoten. Voor de veiligheid van het verkeer en de wildstand. Vallen er in dat zelfde jaar 10 reeen ten prooi aan het verkeer, gaat dat niet af van het te schieten aantal reeen. Je krijgt een hoop gemompel als je dat voorlegt, waarom? Het is een uitje dat jagen, voor vele oude mannen een hobby, de jagers in dit jachtgebied wonen hier niet eens en kennen het gebied slecht. Imo is het niet professioneel geregeld.
Daarbij gezegd hebbende dat ik niet tegen jacht ben voor wildbeheer hoor.

Wat ik ook schrijnend vind, is dat 11 van de 16 soorten op de bedreigde lijst is gelinkt aan het boerenland. Dan gaat daar echt iets niet goed en moet aangepakt worden.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 07:52

ruitje schreef:

Edit:

Die bron is ook onbetrouwbaar denk ik, want Glen Lelieveld vind ik net zo onpartijdig als de jachtvereniging :+

De Zoogdiervereniging is een erkende wetenschappelijke organisatie en dus wel een beetje meer betrouwbaarder dan de jagersvereniging ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 08:02

ruitje schreef:

Edit:

De punten die hij noemt zijn echter niet partijdig.

Ik denk juist dat de afschotgegevens van konijnen en hazen niet correct zijn. Denk dat er meer wordt geschoten dan gemeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 08:06

Een puur objectieve bron ga je toch nooit vinden - wildlife conservation is immers geen objectieve activiteit. Er zijn mensen die liever alle dieren zo snel mogelijk zien verdwijnen om ruimte te maken voor mensen, er zijn mensen die liever dieren alle ruimte geven, even heel gechargeerd gezegd. Voor mij geldt: liever te vroeg ingrijpen dan te laat, ook bij de kleine diersoorten wier rol in het ecosysteem we misschien niet meteen zien of onderkennen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 08:12

Ik denk dat de jachtvereniging zeker in zijn eigen straatje lult ( again, dit zei ik zelf al toen ik de bron plaatste) maar Glen Lelieveld doet ook niet anders. Als we hem betrouwbaar noemen omdat hij wetenschapper is kijken we volgens mij niet kritisch genoeg?

Maar misschien is dat mijn eeuwige honger naar het naadje van de kous te willen weten :+ . Ik wil gewoon weten hoe het zit met die cijfers.

Want als de cijfers inderdaad 1950 als peildatum hebben en we hebben toen niet goed geteld, hoe realistisch is het dan om daar weer naar terug te komen ( nog even daargelaten of dat überhaupt realistisch is met de verstedelijking/ bevolkingsgroei sinds 1950? ) . Ik ben daar dan ook benieuwd naar: wanneer vinden we de cijfers dus weer ' goed ' , als die weer terug zijn zoals bijv in 1950 of 1970 oid?

En is dat überhaupt haalbaar? Ik vraag mij dat soort dingen gewoon af, eigenlijk staat dat los van het artikel in de OP natuurlijk.

Hetzelfde voor jouw bericht betreft 11 van de 16 op het boerenland? Daar kun je toch niks over zeggen zonder verdieping? Komt het bijv door te vroeg maaien: dan moet er iets veranderen bij de boeren.

Komt het door het verkleinen van leefgebied: Tja, wat kunnen we dan? Mensen uit vinexwijken zetten?

Imo is het een beetje hetzelfde als de duscussie betreft de wolf ( waarin Glen ook een grote rol speelt) :

Kunnen/willen we terug naar een situatie zoals jaren geleden? Is de visie: ook als iets voor de mens lastig is gaat de natuur voor, dus overlast/plezier is geen reden om dieren te doden.

Of is de visie: de wereld is niet meer zoals jaren geleden, als je last hebt van een diersoort mag je hier als mens iets aan doen/je mag dieren doden en houden voor je eigen plezier.

Volgens mij is dat de discussie waar het steeds om draait, met extremisten aan beide kanten ( van de jager die er voor zijn lol een boel afschiet, tot de wetenschapper die kosten wat kost een diersoort wil herintroduceren) .

Ik mis dan soort van 'het midden' , dus echt de ongekleurde feiten, de realistische kijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 08:19

Ik denk dat we hier in Nederland simpelweg te ver van de natuur af staan om nog een midden te kunnen vinden. We willen koste wat kost beschermen wat we hebben en zijn daar te goed in geworden om nog een stap terug te kunnen zetten...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 08:41

11 van de 16 op boerenland is gewoon logisch, daar zitten nu eenmaal de meeste dieren, dus ja heb je daar ook het snelste dat ze daar minderen.

Is ook zoiets als dat jaren terug in de krant stond dat de meest gestolen auto een Volkswagen was en niet bijvoorbeeld een Mercedes. En dat was bijzonder volgens een artikel omdat het minder dure auto's waren.
Ging je echter kijken naar het aantal gestolen en hoeveel er in Nederland van dat merk rond reden werd Mercedes wel meer gestolen.

Dus een uitspraak als 11 van de 16 op het boerenland noem ik net zo min betrouwbaar en in een bepaald straatje willen l.llen.

Nu ook met konijnen, het zijn niet de jagers en niet de boeren die hebben geleid tot de vermindering, maar de ziektes. Maar dat willen bepaalde groepen niet graag hardop zeggen, die wijzen liver naar andere die ze minder leuk vinden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 08:43

Eelmo schreef:
De Zoogdiervereniging is een erkende wetenschappelijke organisatie en dus wel een beetje meer betrouwbaarder dan de jagersvereniging ;)

Mwah, bedreigde prooidieren, maar *\o/* er komen meer roofdieren die ze willen opeten. Daar spoort ook al iets niet.

Probleem is dat menselijke activiteiten een geconcentreerde voedselbron creeërt en dat trekt dieren aan. Die regelen vervolgens hun populatie alsof die voedselbron er altijd is, om dan bv bij oogst/verplaatsing opslag/etc. ten onder te gaan aan hongersnood (net als ovp met 10x zoveel zomer als winter voedsel). Ja we zullen beter moeten weten wat de draagkracht van een gebied is zonder onze activiteiten, maar je kan niet zo zeggen dat we niks mogen doen (zelf ook eten nodig immers) aan dieren die ook een hapje lusten (hoe begrijpelijk dat ook is). Agrarische activiteiten concentreren voedselvoorziening op een veel kleiner oppervlak, als jager-verzamelaars (zoals dieren dat nog steeds zijn) had de mens ook zo 10-20x zoveel oppervlak nodig om genoeg voedsel bij elkaar te zoeken en was een geconcentreerde voedselbron net zo goed reden tot feest. Aangezien dieren weg houden van agrarische gewassen ronduit lastig is, zal er wat aan de gevolgen gedaan moeten worden, zodat je niet met een flinke ziektebron komt te zitten door de overbevolking die zoveel voedsel meebrengt. Dat is nl zowel voor de dieren als voor de mens een lijdensweg die niet nodig is.

Er moet dus meer gekeken worden naar hoeveel dieren er per X oppervlak kunnen leven zonder toegang tot agrarische activiteiten en die cijfers zie ik niet. Enkel een afschieten/verjagen/etc. is gemeen en laat de schade maar uitbetalen (mens mag niet meer eten? die moet dan maar voor de wilde dieren gaan verbouwen? hoe lang kan dat goed gaan?).
Ja, minder mensen zou beter zijn, maar dat is zeker op korte termijn geen optie zonder grote bijkomende ellende die juist ook meer druk op het wild zal zetten (vrijkomen allerlei giftig afval, stroperij, enz. door honger en verlies vakmensen). Werk met wat je hebt, niet met wat je wenst.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 09:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:51

ruitje schreef:
Ik denk dat de jachtvereniging zeker in zijn eigen straatje lult ( again, dit zei ik zelf al toen ik de bron plaatste) maar Glen Lelieveld doet ook niet anders. Als we hem betrouwbaar noemen omdat hij wetenschapper is kijken we volgens mij niet kritisch genoeg?

Maar misschien is dat mijn eeuwige honger naar het naadje van de kous te willen weten :+ . Ik wil gewoon weten hoe het zit met die cijfers.

Want als de cijfers inderdaad 1950 als peildatum hebben en we hebben toen niet goed geteld, hoe realistisch is het dan om daar weer naar terug te komen ( nog even daargelaten of dat überhaupt realistisch is met de verstedelijking/ bevolkingsgroei sinds 1950? ) . Ik ben daar dan ook benieuwd naar: wanneer vinden we de cijfers dus weer ' goed ' , als die weer terug zijn zoals bijv in 1950 of 1970 oid?

En is dat überhaupt haalbaar? Ik vraag mij dat soort dingen gewoon af, eigenlijk staat dat los van het artikel in de OP natuurlijk.

Hetzelfde voor jouw bericht betreft 11 van de 16 op het boerenland? Daar kun je toch niks over zeggen zonder verdieping? Komt het bijv door te vroeg maaien: dan moet er iets veranderen bij de boeren.

Komt het door het verkleinen van leefgebied: Tja, wat kunnen we dan? Mensen uit vinexwijken zetten?

Imo is het een beetje hetzelfde als de duscussie betreft de wolf ( waarin Glen ook een grote rol speelt) :

Kunnen/willen we terug naar een situatie zoals jaren geleden? Is de visie: ook als iets voor de mens lastig is gaat de natuur voor, dus overlast/plezier is geen reden om dieren te doden.

Of is de visie: de wereld is niet meer zoals jaren geleden, als je last hebt van een diersoort mag je hier als mens iets aan doen/je mag dieren doden en houden voor je eigen plezier.

Volgens mij is dat de discussie waar het steeds om draait, met extremisten aan beide kanten ( van de jager die er voor zijn lol een boel afschiet, tot de wetenschapper die kosten wat kost een diersoort wil herintroduceren) .

Ik mis dan soort van 'het midden' , dus echt de ongekleurde feiten, de realistische kijk.

Oh dat alles willen weten is het heel herkenbaar hoor :D

11 van de 16 zijn gelinkt aan het boerenland, hoe en waarom daar zullen verschillende redenen voor zijn. De dieren komen voornamelijk daar voor en minderen aanzienlijk in aantal. Oa door maaien zullen de nodige dieren sterven, landbouwgif en noem het maar, het kan allerlei redenen hebben.

Hoe je het ook went of keert, het is uiteindelijk altijd de schuld van de mens dat dieren in grote aantallen verminderen of dat het zeer slecht gaat met een soort.
Ik persoonlijk vind het triest dat alles maar moet wijken als het de mens in de weg loopt. Ik ben een natuurmens en waar ik vroeger veel van zag, zie ik nu amper meer.
Maar als de dieren in dusdanige aantallen zijn gezakt, moet je het niet verder naar beneden willen halen, dus laat de populatie eerst weer gezond worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 12:52

DuoPenotti schreef:
11 van de 16 op boerenland is gewoon logisch, daar zitten nu eenmaal de meeste dieren, dus ja heb je daar ook het snelste dat ze daar minderen.

Is ook zoiets als dat jaren terug in de krant stond dat de meest gestolen auto een Volkswagen was en niet bijvoorbeeld een Mercedes. En dat was bijzonder volgens een artikel omdat het minder dure auto's waren.
Ging je echter kijken naar het aantal gestolen en hoeveel er in Nederland van dat merk rond reden werd Mercedes wel meer gestolen.

Dus een uitspraak als 11 van de 16 op het boerenland noem ik net zo min betrouwbaar en in een bepaald straatje willen l.llen.

Nu ook met konijnen, het zijn niet de jagers en niet de boeren die hebben geleid tot de vermindering, maar de ziektes. Maar dat willen bepaalde groepen niet graag hardop zeggen, die wijzen liver naar andere die ze minder leuk vinden.

En als jij denkt dat het enkel komt door ziekten, dan heb je last van tunnelvisie. Hazen minderen ook enorm en die hebben geen last van Mixo bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 13:00

tamary schreef:
Eelmo schreef:

Mwah, bedreigde prooidieren, maar *\o/* er komen meer roofdieren die ze willen opeten. Daar spoort ook al iets niet.

Probleem is dat menselijke activiteiten een geconcentreerde voedselbron creeërt en dat trekt dieren aan. Die regelen vervolgens hun populatie alsof die voedselbron er altijd is, om dan bv bij oogst/verplaatsing opslag/etc. ten onder te gaan aan hongersnood (net als ovp met 10x zoveel zomer als winter voedsel). Ja we zullen beter moeten weten wat de draagkracht van een gebied is zonder onze activiteiten, maar je kan niet zo zeggen dat we niks mogen doen (zelf ook eten nodig immers) aan dieren die ook een hapje lusten (hoe begrijpelijk dat ook is). Agrarische activiteiten concentreren voedselvoorziening op een veel kleiner oppervlak, als jager-verzamelaars (zoals dieren dat nog steeds zijn) had de mens ook zo 10-20x zoveel oppervlak nodig om genoeg voedsel bij elkaar te zoeken en was een geconcentreerde voedselbron net zo goed reden tot feest. Aangezien dieren weg houden van agrarische gewassen ronduit lastig is, zal er wat aan de gevolgen gedaan moeten worden, zodat je niet met een flinke ziektebron komt te zitten door de overbevolking die zoveel voedsel meebrengt. Dat is nl zowel voor de dieren als voor de mens een lijdensweg die niet nodig is.

Er moet dus meer gekeken worden naar hoeveel dieren er per X oppervlak kunnen leven zonder toegang tot agrarische activiteiten en die cijfers zie ik niet. Enkel een afschieten/verjagen/etc. is gemeen en laat de schade maar uitbetalen (mens mag niet meer eten? die moet dan maar voor de wilde dieren gaan verbouwen? hoe lang kan dat goed gaan?).
Ja, minder mensen zou beter zijn, maar dat is zeker op korte termijn geen optie zonder grote bijkomende ellende die juist ook meer druk op het wild zal zetten (vrijkomen allerlei giftig afval, stroperij, enz. door honger en verlies vakmensen). Werk met wat je hebt, niet met wat je wenst.

Hier is een boer die houdt rekening met de reeen, die plant wat mais meer, aangezien hij weet dat de reeen wel eens een hapje mee eten. Het is niet zo dat ze zijn halve oogst weg eten, dus die plant een klein percentage meer om dat op te vangen. Voor hem zijn de kosten van een jager inhuren bijna meer dan dat beetje snijmais. Door gewoon beheer van de jagers hier blijft het aantal op peil en krijg je geen overbevolking.

Cijfers zonder de agrarische activiteiten mee te rekenen, de meeste dieren komen voor op agrarisch land, dus dat gaat niet gebeuren, ook niet realistisch om dat soort cijfers te willen. Dan moeten de akkers maar afgezet, kun je het heel precies tellen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 18:01

Mindim schreef:
En als jij denkt dat het enkel komt door ziekten, dan heb je last van tunnelvisie. Hazen minderen ook enorm en die hebben geen last van Mixo bijvoorbeeld.

Ik heb het niet over een haas gehad, maar goed.
Maar wie er tunnel vizie heeft is dan maar net wat je zelf om je heen ziet denk ik.

Ook ik zie hier veel hazen.
Er zaten enorm veel konijnen een paar jaar terug tot ik ze dood terug vond.

Er zaten veel kraaien en amper kleine vogels.
Nu zie ik weinig kraaien en het stikt weer van de kleine vogels.
Maar ook weer meer roofvogels.

Wat ik eeder zei. Ik denk dat er best balans is.

En zal het goed zijn dat wij mens overal rond lopen nee.
Maar daar zijn wij burger net zo schuldig aan. Maar wijzen naar boer en dit geval ook jager is zoveel gemakkelijker.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -kwetsbaar